Gevaar massas stekker verbonden?
Gevaar massas stekker verbonden?
Weet iemand wat het gevaar is om de massa van de 12 v aansluitingen door te vebinden met de massa van de lichten en stoplichten?
Ik wil zoals in een ander draadje beschreven tijdens het moveren mijn standlichten laten branden ahv moverbatterij maar moet hiervoor de massa doorverbinden.
Indien niet aangeraden zet ik er een schakelaar tussen.
Ik wil zoals in een ander draadje beschreven tijdens het moveren mijn standlichten laten branden ahv moverbatterij maar moet hiervoor de massa doorverbinden.
Indien niet aangeraden zet ik er een schakelaar tussen.
Willy L. (B) - 65+ en adept ROB- & POV-er
Merc.B200(2021)-Autom@_!!DethleffsCamper450DB(2010) met Twinny-load (=bol op dissel & trekhaakfietsenrek)
Merc.B200(2021)-Autom@_!!DethleffsCamper450DB(2010) met Twinny-load (=bol op dissel & trekhaakfietsenrek)
Re: Gevaar massas stekker verbonden?
Geen !
In de stekker van je caravan zijn er "voldoende"massa draden gedefinieerd om de stroom te geleiden.
De stroom naar de caravan moet ook weer retour.
Dus simpel geredeneerd als voorbeeld; 3 draden heen, dan ook drie draden retour (de massa-aansluitingen)
Uiteindelijk gaat het om de STROOM (in amperes), die verdeeld wordt over meerdere aansluitingen/pennen in de stekker.
Massa mag dus gewoon aan elkaar.
In de stekker van je caravan zijn er "voldoende"massa draden gedefinieerd om de stroom te geleiden.
De stroom naar de caravan moet ook weer retour.
Dus simpel geredeneerd als voorbeeld; 3 draden heen, dan ook drie draden retour (de massa-aansluitingen)
Uiteindelijk gaat het om de STROOM (in amperes), die verdeeld wordt over meerdere aansluitingen/pennen in de stekker.
Massa mag dus gewoon aan elkaar.
Groeten Erik ( caravan: Avento Touristique Comfort 365 TCB )
Re: Gevaar massas stekker verbonden?
Tijdens het moveren is je caravan los van de auto.
Dan maakt het niet uit of de massa's aan elkaar zitten.
Maar... maakt het jou auto ook niet uit als het aan elkaar geknoopt wordt.
Bij mij weet ik het niet , ik heb een complete regelunit / Canbus systeem in mijn auto, en daarom ga ik het niet proberen...
Ik denk er niet eens aan.
Het is zo eenvoudig om een contour verlichting te maken die volledig vrij, stand alone werkt van de complete caravan installatie....dat heb ik ook gemaakt .
Met een contra Jaeger...altijd veilig..
Chris
Dan maakt het niet uit of de massa's aan elkaar zitten.
Maar... maakt het jou auto ook niet uit als het aan elkaar geknoopt wordt.
Bij mij weet ik het niet , ik heb een complete regelunit / Canbus systeem in mijn auto, en daarom ga ik het niet proberen...
Ik denk er niet eens aan.
Het is zo eenvoudig om een contour verlichting te maken die volledig vrij, stand alone werkt van de complete caravan installatie....dat heb ik ook gemaakt .
Met een contra Jaeger...altijd veilig..
Chris
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.
Re: Gevaar massas stekker verbonden?
Alle 12 Volt massa is ook verbonden met het chassis en de wanden van de caravan , net zoals bij de auto.
Geen enkel probleem. Wel makkelijk met verlichting , altijd massa in de buurt
Mvg
Stef
Geen enkel probleem. Wel makkelijk met verlichting , altijd massa in de buurt
Mvg
Stef
Eens een " Scandinavier" , altijd een " Scandinavier"
Re: Gevaar massas stekker verbonden?
Het verbod om de massa's (pennen 3, 11 en 13) in de aanhanger of caravan door te verbinden is er natuurlijk niet voor niets. Want hiermee voorkom je potentiële overbelasting van massadraden (en dus brand), als er ergens een massadraad los zou hangen. Want stel nou dat er om wat voor reden dan ook ergens een of meerdere massadraden los zouden komen, dan gaat de stroom allemaal via de overblijvende massadraad lopen. En deze massadraden zijn ongezekerd, en kunnen dus oververhit kunnen raken en brand veroorzaken.
Daarom NOOIT de massadraden in je caravan doorverbinden!
Als je tijdens het moveren de caravanverlichting wilt laten branden, kun je deze gewoon met een driepolige schakelaar (links/rechts/massa) aan het movercircuit knopen. Dan is de massa alleen tijdens het moveren doorverbonden, en is er dus probleem. Niet vergeten deze alternatieve voeding van je verlichting zo dicht mogelijk bij de accu te af te zekeren.
Daarom NOOIT de massadraden in je caravan doorverbinden!
Als je tijdens het moveren de caravanverlichting wilt laten branden, kun je deze gewoon met een driepolige schakelaar (links/rechts/massa) aan het movercircuit knopen. Dan is de massa alleen tijdens het moveren doorverbonden, en is er dus probleem. Niet vergeten deze alternatieve voeding van je verlichting zo dicht mogelijk bij de accu te af te zekeren.
- Hobby Linka
- Beheerder
- Berichten: 18818
- Lid geworden op: do 31 mar 2011 19:39
- Locatie: Het kan in ......
Re: Gevaar massas stekker verbonden?
RE.gif
Bij mijn caravan zitten de massadraden af fabriek doorverbonden in de kast waar de kabel vanaf de auto binnen komt.
Bij mijn caravan zitten de massadraden af fabriek doorverbonden in de kast waar de kabel vanaf de auto binnen komt.
Hobby Linka
Hobby 460 UFe de luxe 2007 met Truma Aventa-dakairco, Truma SE R mover, Optima Yellow Top 4.2 accu, Truma DuoControl.
Getrokken door een witte Skoda Yeti 2.0 TDI
Het kan niet fout gaan,
hooguit anders dan verwacht.
Hobby 460 UFe de luxe 2007 met Truma Aventa-dakairco, Truma SE R mover, Optima Yellow Top 4.2 accu, Truma DuoControl.
Getrokken door een witte Skoda Yeti 2.0 TDI
Het kan niet fout gaan,
hooguit anders dan verwacht.
-
- Berichten: 2172
- Lid geworden op: ma 13 jun 2011 19:51
- Locatie: Utrechtse Heuvelrug
- Contacteer:
Re: Gevaar massas stekker verbonden?
In de auto zitten de meeste massakabels ook gewoon met elkaar verbonden, dit om storingen te voorkomen als er 1 aansluitpunt
een slecht verbinding heeft.
Helaas geen voorbeeld schema kunnen vinden op googel.
Eric
een slecht verbinding heeft.
Helaas geen voorbeeld schema kunnen vinden op googel.
Eric
Privé : toyota avensis station 2.0 automaat. (2008)
Zakelijk rijdt ik een VW ID3.
En de caravan???
Die huren wij altijd.
Zakelijk rijdt ik een VW ID3.
En de caravan???
Die huren wij altijd.
Re: Gevaar massas stekker verbonden?
Juist daarom moet je ze daarna niet nog een keer met elkaar verbinden.
Re: Gevaar massas stekker verbonden?
OK, bedankt voor de reacties.
Ik ga het extra schakelaartje installeren.
Daarmee is mijn voorraadje wel opgebruikt - 'k had er een tijdje geleden 1 nodig en een pakketje van 5 gekocht op een een magische site.
Ik ga het extra schakelaartje installeren.
Daarmee is mijn voorraadje wel opgebruikt - 'k had er een tijdje geleden 1 nodig en een pakketje van 5 gekocht op een een magische site.
Willy L. (B) - 65+ en adept ROB- & POV-er
Merc.B200(2021)-Autom@_!!DethleffsCamper450DB(2010) met Twinny-load (=bol op dissel & trekhaakfietsenrek)
Merc.B200(2021)-Autom@_!!DethleffsCamper450DB(2010) met Twinny-load (=bol op dissel & trekhaakfietsenrek)
Re: Gevaar massas stekker verbonden?
Ik heb de contourverlichting achter 1 schakelaar zitten. In de Kip zit de + gescheiden voor links en rechts, maar de massa is standaard aan elkaar verbonden.
Ik heb de + dus achter de schakelaar doorverbonden van links naar rechts zodat alles brandt vanaf de CERS trafo. Het werkt dus alleen aan de paal.
Achter de auto dus geen probleem, dan werkt de trafo niet. Ik gebruik de contourverlichting ook alleen maar voor nachtverlichting op de camping.
Ik heb de + dus achter de schakelaar doorverbonden van links naar rechts zodat alles brandt vanaf de CERS trafo. Het werkt dus alleen aan de paal.
Achter de auto dus geen probleem, dan werkt de trafo niet. Ik gebruik de contourverlichting ook alleen maar voor nachtverlichting op de camping.
Kip Grey Line Special 47 TRZ 2003 + (Kip) Walker Vario Easy Door voortent i.c.m. een Opel Astra Sports Tourer PHEV Business Edition 1.6 Turbo 180pk