Gevaar massas stekker verbonden?

Over klussen, reparatie en onderhoud van elektra en alles wat daar bij hoort.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
WillyL
Berichten: 4190
Lid geworden op: vr 27 nov 2009 14:50
Locatie: Mechelen - België

Gevaar massas stekker verbonden?

Bericht door WillyL » wo 26 apr 2017 15:50

Weet iemand wat het gevaar is om de massa van de 12 v aansluitingen door te vebinden met de massa van de lichten en stoplichten?
Ik wil zoals in een ander draadje beschreven tijdens het moveren mijn standlichten laten branden ahv moverbatterij maar moet hiervoor de massa doorverbinden.
Indien niet aangeraden zet ik er een schakelaar tussen.
Willy L. (B) - 65+ en adept ROB- & POV-er
Merc.B200(2021)-Autom@_!!DethleffsCamper450DB(2010) met Twinny-load (=bol op dissel & trekhaakfietsenrek)

iemand
Berichten: 5225
Lid geworden op: za 2 mei 2015 12:23
Contacteer:

Re: Gevaar massas stekker verbonden?

Bericht door iemand » wo 26 apr 2017 16:10

Geen !

In de stekker van je caravan zijn er "voldoende"massa draden gedefinieerd om de stroom te geleiden.
De stroom naar de caravan moet ook weer retour.
Dus simpel geredeneerd als voorbeeld; 3 draden heen, dan ook drie draden retour (de massa-aansluitingen)

Uiteindelijk gaat het om de STROOM (in amperes), die verdeeld wordt over meerdere aansluitingen/pennen in de stekker.
Massa mag dus gewoon aan elkaar.
Groeten Erik ( caravan: Avento Touristique Comfort 365 TCB )

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 35855
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: Gevaar massas stekker verbonden?

Bericht door Chris » wo 26 apr 2017 17:37

Tijdens het moveren is je caravan los van de auto.
Dan maakt het niet uit of de massa's aan elkaar zitten.
Maar... maakt het jou auto ook niet uit als het aan elkaar geknoopt wordt.
Bij mij weet ik het niet , ik heb een complete regelunit / Canbus systeem in mijn auto, en daarom ga ik het niet proberen...
Ik denk er niet eens aan.

Het is zo eenvoudig om een contour verlichting te maken die volledig vrij, stand alone werkt van de complete caravan installatie....dat heb ik ook gemaakt .
Met een contra Jaeger...altijd veilig..

Chris
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

Stef
Berichten: 1139
Lid geworden op: di 17 feb 2015 22:13
Contacteer:

Re: Gevaar massas stekker verbonden?

Bericht door Stef » wo 26 apr 2017 20:00

Alle 12 Volt massa is ook verbonden met het chassis en de wanden van de caravan , net zoals bij de auto.
Geen enkel probleem. Wel makkelijk met verlichting , altijd massa in de buurt


Mvg
Stef
Eens een " Scandinavier" , altijd een " Scandinavier"

Gebruikersavatar
andrehj
Berichten: 155
Lid geworden op: zo 28 aug 2016 14:34

Re: Gevaar massas stekker verbonden?

Bericht door andrehj » wo 26 apr 2017 22:27

Het verbod om de massa's (pennen 3, 11 en 13) in de aanhanger of caravan door te verbinden is er natuurlijk niet voor niets. Want hiermee voorkom je potentiële overbelasting van massadraden (en dus brand), als er ergens een massadraad los zou hangen. Want stel nou dat er om wat voor reden dan ook ergens een of meerdere massadraden los zouden komen, dan gaat de stroom allemaal via de overblijvende massadraad lopen. En deze massadraden zijn ongezekerd, en kunnen dus oververhit kunnen raken en brand veroorzaken.

Daarom NOOIT de massadraden in je caravan doorverbinden!

Als je tijdens het moveren de caravanverlichting wilt laten branden, kun je deze gewoon met een driepolige schakelaar (links/rechts/massa) aan het movercircuit knopen. Dan is de massa alleen tijdens het moveren doorverbonden, en is er dus probleem. Niet vergeten deze alternatieve voeding van je verlichting zo dicht mogelijk bij de accu te af te zekeren.

Gebruikersavatar
Hobby Linka
Beheerder
Berichten: 18818
Lid geworden op: do 31 mar 2011 19:39
Locatie: Het kan in ......

Re: Gevaar massas stekker verbonden?

Bericht door Hobby Linka » wo 26 apr 2017 22:43

RE.gif

Bij mijn caravan zitten de massadraden af fabriek doorverbonden in de kast waar de kabel vanaf de auto binnen komt.
Hobby Linka


Hobby 460 UFe de luxe 2007 met Truma Aventa-dakairco, Truma SE R mover, Optima Yellow Top 4.2 accu, Truma DuoControl.
Getrokken door een witte Skoda Yeti 2.0 TDI

Het kan niet fout gaan,
hooguit anders dan verwacht.

erichendri
Berichten: 2172
Lid geworden op: ma 13 jun 2011 19:51
Locatie: Utrechtse Heuvelrug
Contacteer:

Re: Gevaar massas stekker verbonden?

Bericht door erichendri » wo 26 apr 2017 23:07

In de auto zitten de meeste massakabels ook gewoon met elkaar verbonden, dit om storingen te voorkomen als er 1 aansluitpunt
een slecht verbinding heeft.
Helaas geen voorbeeld schema kunnen vinden op googel.

Eric
Privé : toyota avensis station 2.0 automaat. (2008)
Zakelijk rijdt ik een VW ID3.
En de caravan???
Die huren wij altijd.

Citrorob

Re: Gevaar massas stekker verbonden?

Bericht door Citrorob » do 27 apr 2017 15:18

Juist daarom moet je ze daarna niet nog een keer met elkaar verbinden.

Gebruikersavatar
WillyL
Berichten: 4190
Lid geworden op: vr 27 nov 2009 14:50
Locatie: Mechelen - België

Re: Gevaar massas stekker verbonden?

Bericht door WillyL » do 27 apr 2017 15:35

OK, bedankt voor de reacties.
Ik ga het extra schakelaartje installeren.

Daarmee is mijn voorraadje wel opgebruikt - 'k had er een tijdje geleden 1 nodig en een pakketje van 5 gekocht op een een magische site.
Willy L. (B) - 65+ en adept ROB- & POV-er
Merc.B200(2021)-Autom@_!!DethleffsCamper450DB(2010) met Twinny-load (=bol op dissel & trekhaakfietsenrek)

Gebruikersavatar
RichTrip
Berichten: 1886
Lid geworden op: ma 12 mei 2014 13:56

Re: Gevaar massas stekker verbonden?

Bericht door RichTrip » do 27 apr 2017 17:33

Ik heb de contourverlichting achter 1 schakelaar zitten. In de Kip zit de + gescheiden voor links en rechts, maar de massa is standaard aan elkaar verbonden.
Ik heb de + dus achter de schakelaar doorverbonden van links naar rechts zodat alles brandt vanaf de CERS trafo. Het werkt dus alleen aan de paal.
Achter de auto dus geen probleem, dan werkt de trafo niet. Ik gebruik de contourverlichting ook alleen maar voor nachtverlichting op de camping.
Kip Grey Line Special 47 TRZ 2003 + (Kip) Walker Vario Easy Door voortent i.c.m. een Opel Astra Sports Tourer PHEV Business Edition 1.6 Turbo 180pk

Plaats reactie

Terug naar “Elektra”