Capaciteit accu controleren
Capaciteit accu controleren
Mooie ideeen voor een voltmetrr natuurlijk, maar wat ik eigenlijk zou willen is de conditie/capaciteit van de accu bepalen. Heb nu een 5 jaar oude onbekend merk 105Ah, maar vraag me af wat de capaciteit nog is. Na 10 minuten moveren, machtje pomp van de verwarming, staat de indicator op het paneel nog steeds op groen, maar ja, kan moeilijk gaan moverrn tot ie leeg is om te testen. Dimpele manieren om de capaciteit te bepalen? Eorst case lamp erop van 12V/50Watt en eens zien hoe het spanningsverloop is :)
Polar 590LB (2012) - Simpark - Alde - iTBS - MB E320 S211
Re: Capaciteit accu controleren
Naar een garage en daar vragen om een capaciteits test.
Ze meten dan de CCA waarde en die kun je vergelijken met de nieuwe waarde, maar dan moet je wel fabrikaat en type weten.
Ze meten dan de CCA waarde en die kun je vergelijken met de nieuwe waarde, maar dan moet je wel fabrikaat en type weten.
-
- Berichten: 309
- Lid geworden op: wo 20 mei 2015 22:05
- Locatie: Rheine (D)
Re: Capaciteit accu controleren
RE.gif
CCA heeft te maken met het vermogen van de accu, maw hoeveel stroom de accu even kan leveren.(A)
TS vraagt naar capaciteit: maw hoeveel lading er in de accu kan. (Ah)
CCA heeft te maken met het vermogen van de accu, maw hoeveel stroom de accu even kan leveren.(A)
TS vraagt naar capaciteit: maw hoeveel lading er in de accu kan. (Ah)
Buien vallen niet.
Re: Capaciteit accu controleren
RE.gif
Niet alleen het vermogen maar ook de degradatie die de accu in de tijd heeft ondergaan.
Anders kun je net zo goed met een volt meter de polen meten om te kijken hoeveel er nog in kan.
Niet alleen het vermogen maar ook de degradatie die de accu in de tijd heeft ondergaan.
Anders kun je net zo goed met een volt meter de polen meten om te kijken hoeveel er nog in kan.
Re: Capaciteit accu controleren
En een echte capaciteitsmeting is ook niet bij een gemiddelde garage mogelijk.
Daarvoor moet je naar een betere, met meer hierop gerichte spullen.
Snapp-On heeft een goed bruikbare CCA meter, die kan je ook nog op verschillende normen instellen....maar zeker niet elke garagist heeft die.
De ouderwetse manier met zo'n hele dikke weerstand die met flinke vonken op de polen werd gedrukt en roodgloeiend werd is eigenlijk zo gek nog niet.
Zeker geen nauwkeurige waarde, maar wel een aardig goed beeld of de accu in de nadagen van zijn leven is.
Dus helaas met de digitale meters die wij hebben kan je nooit de conditie van een accu bepalen.
Duidelijk is natuurlijk wel dat een accu die volgeladen nog 10 meter movert, de eeuwige jachtvelden heeft bereikt.
Op mijn werk hebben we accu regeneratie apparatuur, helaas voor vliegtuigen ( 32 of 48 volt), daarmee kunnen we heel nauwkeurig de exacte status van accu's meten.
Helaas... voor onze 12 volt accu's onbruikbaar, zo jammer... daarom doen we dat ( voor onszelf ) ook met de Snapp-on meter...de CCA dus ....geeft een behoorlijk goed beeld van je accu als je het telkens weer noteert.
Dan zie je de afname in power over langere tijd, daar hebben we wel wat aan.
De laatste keer dat ik mijn YT 4.2 heb gemeten was de CCA 1034, opgave van Optima is dat ze minimaal 765 halen... nou dat doen ze zeker dus.
Een leuke vind ik altijd wel:
Een accu is net als een vrouw....behandel haar met zorg en liefde, vergeet haar niet...nooit, en zij zal jou alle liefde terug geven..
Chris
Daarvoor moet je naar een betere, met meer hierop gerichte spullen.
Snapp-On heeft een goed bruikbare CCA meter, die kan je ook nog op verschillende normen instellen....maar zeker niet elke garagist heeft die.
De ouderwetse manier met zo'n hele dikke weerstand die met flinke vonken op de polen werd gedrukt en roodgloeiend werd is eigenlijk zo gek nog niet.
Zeker geen nauwkeurige waarde, maar wel een aardig goed beeld of de accu in de nadagen van zijn leven is.
Dus helaas met de digitale meters die wij hebben kan je nooit de conditie van een accu bepalen.
Duidelijk is natuurlijk wel dat een accu die volgeladen nog 10 meter movert, de eeuwige jachtvelden heeft bereikt.
Op mijn werk hebben we accu regeneratie apparatuur, helaas voor vliegtuigen ( 32 of 48 volt), daarmee kunnen we heel nauwkeurig de exacte status van accu's meten.
Helaas... voor onze 12 volt accu's onbruikbaar, zo jammer... daarom doen we dat ( voor onszelf ) ook met de Snapp-on meter...de CCA dus ....geeft een behoorlijk goed beeld van je accu als je het telkens weer noteert.
Dan zie je de afname in power over langere tijd, daar hebben we wel wat aan.
De laatste keer dat ik mijn YT 4.2 heb gemeten was de CCA 1034, opgave van Optima is dat ze minimaal 765 halen... nou dat doen ze zeker dus.
Een leuke vind ik altijd wel:
Een accu is net als een vrouw....behandel haar met zorg en liefde, vergeet haar niet...nooit, en zij zal jou alle liefde terug geven..
Chris
Laatst gewijzigd door Chris op wo 26 apr 2017 13:23, 2 keer totaal gewijzigd.
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.
Re: Capaciteit accu controleren
Tsja Chris maar dit betreft een gebruikte, dus geen idee hoe zij behandeld id. Was geen maagdelijke zeg masr :):):)
Polar 590LB (2012) - Simpark - Alde - iTBS - MB E320 S211
Re: Capaciteit accu controleren
RE.gif
Neem hem gewoon eens volgeladen mee naar een accuboer....laat die er eens zo'n dikke, gloeiende en rokende ouwerwetse accuconditiemeter op drukken.
Dan krijg je best een aardig beeld.
Je hoeft toch niet precies te weten of ie nog 105 of dat ie nog maar 100 of 95 Ah is??
Als ie maar geen 60 is...dan zijn die jachtvelden.... nou ja..je weet het wel...
Mzzl.
Chris
Neem hem gewoon eens volgeladen mee naar een accuboer....laat die er eens zo'n dikke, gloeiende en rokende ouwerwetse accuconditiemeter op drukken.
Dan krijg je best een aardig beeld.
Je hoeft toch niet precies te weten of ie nog 105 of dat ie nog maar 100 of 95 Ah is??
Als ie maar geen 60 is...dan zijn die jachtvelden.... nou ja..je weet het wel...
Mzzl.
Chris
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.
Re: Capaciteit accu controleren
Een CTEC-lader bewaakt ook de acccuspanning...(zelfsontlading) tijdens overwinteren.
Goed advies om een accuboer eens te laten meten....
Goed advies om een accuboer eens te laten meten....
Groeten Erik ( caravan: Avento Touristique Comfort 365 TCB )
Re: Capaciteit accu controleren
Klopt, alleen ter indicatie. Nu geen idee buiten fat je best even kunt miveren.Chris schreef:RE.gif
Neem hem gewoon eens volgeladen mee naar een accuboer....laat die er eens zo'n dikke, gloeiende en rokende ouwerwetse accuconditiemeter op drukken.
Dan krijg je best een aardig beeld.
Je hoeft toch niet precies te weten of ie nog 105 of dat ie nog maar 100 of 95 Ah is??
Als ie maar geen 60 is...dan zijn die jachtvelden.... nou ja..je weet het wel...
Mzzl.
Chris
Polar 590LB (2012) - Simpark - Alde - iTBS - MB E320 S211
Re: Capaciteit accu controleren
Bij mij niet hoor...in de stalling moet de accu losgekoppeld zijn en ik heb echt geen 230V ter beschikking..iemand schreef:Een CTEC-lader bewaakt ook de acccuspanning...(zelfsontlading) tijdens overwinteren.
Goed advies om een accuboer eens te laten meten....
Dus jou oplossing is beperkt tot de thuiswonende accu's, en dan klopt het zeker.
Chris
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.
Re: Capaciteit accu controleren
Kia Sorento 3.5 6 cyl, Hobby Excelsior 560 UFe, E&P levelsysteem. Sympark handmatic
Re: Capaciteit accu controleren
Het laatste apparaatje is zeer goed geschikt voor het doel wat TS wil.
Gewoon simpelweg kijken hoever de accu leeg of vol is.
Dat kan overigens met een voltmeter ook.
Alleen moet je dan wel een nauwkeurige hebben, die minimaal ook een tiende van een volt aangeeft.
Met een goede multimeter gaat het trouwens ook.
En nee..Niet op Ampère meting zetten.
Gewoon simpelweg kijken hoever de accu leeg of vol is.
Dat kan overigens met een voltmeter ook.
Alleen moet je dan wel een nauwkeurige hebben, die minimaal ook een tiende van een volt aangeeft.
Met een goede multimeter gaat het trouwens ook.
En nee..Niet op Ampère meting zetten.
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.
Re: Capaciteit accu controleren
Net wat Ab al zegt...Dit is gewoon een voltmeter zie ik in de brochure bij Toolstation, en geen accu-conditie-meter
Dan heb je het meer over zo iets: http://www.werkplaatsartikelen.nl/accut ... Ao5k8P8HAQ
Dan heb je het meer over zo iets: http://www.werkplaatsartikelen.nl/accut ... Ao5k8P8HAQ
- Bijlagen
-
- Ook wel een ander prijskaartje zie ik........
- Midtronics Accutester.jpg (44.75 KiB) 3766 keer bekeken
Eriba Touring Troll 550 FEY met Peugeot 3008 1.6 THP Executive
-
- Berichten: 309
- Lid geworden op: wo 20 mei 2015 22:05
- Locatie: Rheine (D)
Re: Capaciteit accu controleren
RE.gif
Brochures zeggen me niet veel. Gebruiksaanwijzingen des te meer.
Het apparaatje van Mark Two is in principe een voltmeter met ingebouwde belastingsweerstand.
Als het knopje op de aangesloten meter bediend wordt, wordt van de accu een bepaalde stroom gevraagd.
Tijdens deze stroomafname zakt de accuspanning naar beneden, bij een goede accu minder dan bij een slechte.
Zeg nou zelf. Een normale voltmeter heeft toch geen ventilatiegaten en zulke dikke meetdraden?
Mvg,
André
Brochures zeggen me niet veel. Gebruiksaanwijzingen des te meer.
Het apparaatje van Mark Two is in principe een voltmeter met ingebouwde belastingsweerstand.
Als het knopje op de aangesloten meter bediend wordt, wordt van de accu een bepaalde stroom gevraagd.
Tijdens deze stroomafname zakt de accuspanning naar beneden, bij een goede accu minder dan bij een slechte.
Zeg nou zelf. Een normale voltmeter heeft toch geen ventilatiegaten en zulke dikke meetdraden?
Mvg,
André
Buien vallen niet.
Re: Capaciteit accu controleren
RE.gif Zal van de week even bij Toolstation (om de hoek, kan het bijna lopen) kijken wat het is en hoe hij werkt. Dan rapporteer ik het wel weenie.gifhttps://www.youtube.com/watch?v=h6TWuZp4E8w
Eriba Touring Troll 550 FEY met Peugeot 3008 1.6 THP Executive
Re: Capaciteit accu controleren
@ ScooterAndre.
Dat is ook het systeem hoe wij vliegtuigaccu's testen.
Een grote belasting/tijd/onderdrempel spanning.
En belasting gaat bij ons in stappen, tot flinke ontlaadstromen van ruim 200A.
Dat er in de vliegtuigaccu's iets ander materiaal voor gebruikt wordt zal logisch klinken.
Maar daar komen geweldige meetgegevens uit.
Vliegtuigaccu's zij trouwens per cel te vervangen, dat is wel heel mooi.
De keren dat er van een accupack alle cellen tegelijk worden vernieuwd is verbazend weinig trouwens.
Mzzl.
Chris
Dat is ook het systeem hoe wij vliegtuigaccu's testen.
Een grote belasting/tijd/onderdrempel spanning.
En belasting gaat bij ons in stappen, tot flinke ontlaadstromen van ruim 200A.
Dat er in de vliegtuigaccu's iets ander materiaal voor gebruikt wordt zal logisch klinken.
Maar daar komen geweldige meetgegevens uit.
Vliegtuigaccu's zij trouwens per cel te vervangen, dat is wel heel mooi.
De keren dat er van een accupack alle cellen tegelijk worden vernieuwd is verbazend weinig trouwens.
Mzzl.
Chris
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.