Inbouwen leefaccu

Over klussen, reparatie en onderhoud van elektra en alles wat daar bij hoort.
schouwb
Berichten: 39
Lid geworden op: wo 7 dec 2016 15:51

Inbouwen leefaccu

Bericht door schouwb » wo 7 dec 2016 16:48

Sinds kort zijn wij trotse eigenaar van onze eerste caravan, een Knaus Azur 465TU (BJ1991).
Volgend jaar tijdens de zomer willen we een maand rondtrekken door Zweden en meerdere malen gebruik maken van de mogelijkheid van het allemansrecht (vrij kamperen).

Het idee was om hiervoor een leefaccu in de caravan te installeren.

Volgende zaken zitten ongeveer in mijn hoofd:
- Ik zou graag de volledige elektriciteit aan de binnenkant aanpakken. Dwz. alles ombouwen tot 12v (USB oplaadcontacten, 12V verlichting, ...). De koelkast werkt op 12v (tijdens rijden), 230V of gas.
- 230V zou ik een aantal stopcontacten voorzien (+ de aansluiting van de koelkast zo laten). Deze zijn enkel te gebruiken als we 230 aansluiten op de caravan. De verlichting (12v) zou ik op dat moment voeden door een omvormer van 230V naar 12V (al aanwezig).
- Installatie zou ik achter de Truma kachel doen, hier is nog ruimte genoeg om de accu te plaatsen. Deze staat ook op 20cm van de as dus qua belasting denk ik dat dit te beste optie is. Andere optie is deze in de disselbak plaatsen. Zouden jullie het af/aanraden om de accu in de disselbak te plaatsen?
- Qua capaciteit zou ik kiezen voor een accu rond de 100Ah.
- Graag zou ik deze accu willen bijladen als we rijden met de wagen. Tussen de wagen en de accu zou ik een scheidingsrelais willen plaatsen (bvb deze http://www.4vrijetijd.nl/scheiber-schei ... -4124.html) om de accu van de wagen tegen ontlading te beschermen.
- Als we aankoppelen aan 230V, zou ik de accu ook willen bijlagen.

Ik heb hierbij wel enkele vragen:
- Welk type accu plaats ik best (AGM, semitractie, ...)?
Ik had gedacht aan bvb deze: http://www.accushop.nl/accus/caravan-ac ... -BOOT-ACCU
- In combinatie met deze batterij, welke lader neem ik best?
- Zijn er mensen die dit al eens ondernomen hebben?
- Mag de accu in de caravan geplaatst worden (achter de kachel)? Is dit niet gevaarlijk voor knalgas?
- De omvormer van 230 naar 12V levert 1,5A. Is dit voldoende?

Knaus440
Berichten: 3710
Lid geworden op: di 29 apr 2008 21:15

Re: Inbouwen leefaccu

Bericht door Knaus440 » wo 7 dec 2016 17:14

Mocht je hier voor jou doen te weinig ervaringen lezen, kijk dan ook even
op het www.camperforum.nl
Gaat weliswaar over campers, maar ook veel overeenkomsten en gelijke onderdelen.
Ik heb daar veel info gehaald voor onze camper, en nu voor de caravan waar ik ook een leefaccu heb ingebouwd.
Denk om voldoende dikke bedrading en loop de oudere kabels en aansluitpunten even na.
Accu achter de kachel, geen idee maar ik durfde het niet.
Ondanks de mooie lege ruimte die daar is.
Achter de auto, Honda CRV 2.0 iVTEC, een knaus sudwind 440 uit 1996. Gehaakt met een Stabifix.

Gebruikersavatar
Leo45
Berichten: 219
Lid geworden op: vr 17 jun 2016 13:05

Re: Inbouwen leefaccu

Bericht door Leo45 » wo 7 dec 2016 21:08

Ik ben een paar maanden geleden begonnen met zo'n project.
Wat ik heb gedaan is de koelkast gewoon op de 12V van de auto gelaten als de auto is aangekoppeld en verder gebruik ik 230V als dat aan wezig is de rest op gas.
Ik heb de transformator er helemaal uitgehaald en gebruik de geschakelde 12V om de accu in de caravan bij te laden, dat doe ik met een relais.
https://www.victronenergy.nl/battery-is ... -combiners
Voordeel is dat pas de accu van de caravan gekoppeld wordt als de accuspanning van de auto voldoende hoog is en als er geen auto aan zit de stekker ook geen spanning heeft.
Omgekeerd zou ook moeten werken maar is niet de eerste bedoeling geweest.
Ik heb het al even getest en de accu in de caravan wordt inderdaad bijgeladen als de auto is gekoppeld.
Vanwege de relatief lange draden moet je jezelf over de laadstroom geen hoge verwachtingen hebben.
Verder een zonnepaneel en zoveel mogelijk verlichting op 12V.
Voor noodgevallen heb ik nog een omvormer(tje) van 300W.
Ik zal binnenkort even een schema maken hoe ik het een en ander heb gedaan. Eigenlijk een kopie van een camperinrichting alleen de woon- en rij- stroomvoorziening apart.

Leo
Wij hebben een Eiffelland Holiday special 415 TFM (2003) die word getrokken door een Ford Transit 2.2 cdi 300

eurotrotter
Berichten: 6188
Lid geworden op: vr 5 feb 2010 23:43
Locatie: Roosendaal

Re: Inbouwen leefaccu

Bericht door eurotrotter » wo 7 dec 2016 22:46

schouwb schreef: - Installatie zou ik achter de Truma kachel doen, hier is nog ruimte genoeg om de accu te plaatsen. Deze staat ook op 20cm van de as dus qua belasting denk ik dat dit te beste optie is. Andere optie is deze in de disselbak plaatsen. Zouden jullie het af/aanraden om de accu in de disselbak te plaatsen?
Als hij zowat boven de as staat is dat een perfecte locatie,en als je zorgt dat de ruimte waar ie staat goede luchtcirculatie heeft,of de accu voorzien van een knalgas afvoerinstallatie is er niks aan de hand m.i.
Voor hoge temperatuur hoef je niet bang te zijn,de meeste accu's in een auto staan onder de motorkap,waar t een stuk warmer is dan achter je kachel.
Een accu houdt wel van een beetje warmte.
DE disselbak zou ook kunnen,afhankelijk van wat je kogeldruk is ,is een accu een prima middel om die wat te verhogen
Adria Coral Supreme S 670 SLT 130 multijet,turbo-intercooler,luchtvering,sattelietschotel,Alden vloeistof verwarming.

schouwb
Berichten: 39
Lid geworden op: wo 7 dec 2016 15:51

Re: Inbouwen leefaccu

Bericht door schouwb » ma 12 dec 2016 11:43

Leo45 schreef:Ik ben een paar maanden geleden begonnen met zo'n project.
Wat ik heb gedaan is de koelkast gewoon op de 12V van de auto gelaten als de auto is aangekoppeld en verder gebruik ik 230V als dat aan wezig is de rest op gas.
Ik heb de transformator er helemaal uitgehaald en gebruik de geschakelde 12V om de accu in de caravan bij te laden, dat doe ik met een relais.
https://www.victronenergy.nl/battery-is ... -combiners
Voordeel is dat pas de accu van de caravan gekoppeld wordt als de accuspanning van de auto voldoende hoog is en als er geen auto aan zit de stekker ook geen spanning heeft.
Omgekeerd zou ook moeten werken maar is niet de eerste bedoeling geweest.
Ik heb het al even getest en de accu in de caravan wordt inderdaad bijgeladen als de auto is gekoppeld.
Vanwege de relatief lange draden moet je jezelf over de laadstroom geen hoge verwachtingen hebben.
Verder een zonnepaneel en zoveel mogelijk verlichting op 12V.
Voor noodgevallen heb ik nog een omvormer(tje) van 300W.
Ik zal binnenkort even een schema maken hoe ik het een en ander heb gedaan. Eigenlijk een kopie van een camperinrichting alleen de woon- en rij- stroomvoorziening apart.

Leo
Dag Leo, goed om te weten dat ik niet de enige ben die wit probeert!
Dat schema kijk ik erg naar uit!

HanK
Berichten: 793
Lid geworden op: vr 27 jan 2012 19:19
Locatie: Einde A9

Re: Inbouwen leefaccu

Bericht door HanK » ma 12 dec 2016 13:16

Let wel op dat de geschakelde 12Volt voeding pas aanwezig is als de motor draait!
En niet als alleen het kontakt is aangezet!
Renault Kangoo II 1.2 TCe en Trigano Silver 310 TDL

schouwb
Berichten: 39
Lid geworden op: wo 7 dec 2016 15:51

Re: Inbouwen leefaccu

Bericht door schouwb » ma 12 dec 2016 15:24

HanK, ik dacht dat het scheidingsrelais hiervoor zorgde.
Als het contact aanstaat maar de motor draait niet, komt er ongeveer 12V uit 13p stekker, dan zou het scheidingsrelais open staan (niets doorlaten).
Bij draaiende motor zou de spanning stijgen tot 14V, dan zou het relais moeten sluiten.

Als ik de datasheets van de Cyrix doorneem, doen deze net hetzelfde:
https://www.victronenergy.nl/upload/doc ... 0-A-NL.pdf
De Cyrix-Li-Charge koppelt een acculader aan met een vertraging van 3 seconden:
- als de laadontkoppeluitgangsspanning van het VE.Bus BMS hoog is, en
- als 13,7V (resp. 27,4V of 54,8V) of meer bij de verbindingsklem van de acculader wordt gemeten, en
- als 2V of meer bij de accuklem wordt gemeten (de Cyrix blijft open als deze niet op de accu is
aangesloten).

Gebruikersavatar
Hans1954
Berichten: 2759
Lid geworden op: zo 2 dec 2012 22:00

Re: Inbouwen leefaccu

Bericht door Hans1954 » ma 12 dec 2016 21:11

WAARSCHUWING!!!!! Ombouwen van 230v verlichting naar 12v verlichting is uitermate gevaarlijk!! Doordat een lamp bij een gelijke lichtsterkte meer ampères bij 12v vraagt, kan de bekabeling oververhit raken. Er is een direct brandgevaar. NOOIT, NOOIT doen!.
Toyota ProAce Camper, Tabbert Puccini 560 TD 250. Dometic Airco B2200, Alko ATC, Omnistor 6200, Truma Duo-Control CS met Eis-ex remote, Truma Ultra-Heat, Afvoerverwarming met heat-tracing en buisisolatie.

schouwb
Berichten: 39
Lid geworden op: wo 7 dec 2016 15:51

Re: Inbouwen leefaccu

Bericht door schouwb » ma 12 dec 2016 21:32

RE.gif

Klopt, daarom was ik ook van plan om alle bekabeling opnieuw te doen, rekening houdend met kabellengte en stroomsterkte. Zeker bedankt voor de waarschuwing!
Laatst gewijzigd door Jan van Vijven op ma 12 dec 2016 22:24, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Gelieve voorgaande berichten niet te quoten, lees even de spelregels hieromtrent....

Gebruikersavatar
Jan van Vijven
Moderator
Berichten: 16222
Lid geworden op: wo 16 aug 2006 22:01
Locatie: In de buurt van Bartje.
Contacteer:

Re: Inbouwen leefaccu

Bericht door Jan van Vijven » ma 12 dec 2016 22:28

Zit een kern van waarheid in maar reken het even na, er kan meer dan je denkt....
De 220 volt kabels worden wel gebruikt voor 2000 watt (en meer) aan kachels e.d. Laten we dus stellen dat die makkelijk 10 amp. aankunnen.
Een 60 watt lampje op 12 volt is 6 amp. Dus reken eerst even wat je wilt.
Land Rover Discovery Sport R-Dynamic SE P300e (309 PK 540 NM) (2023)
Adria Action 391 LH (2023)

Gebruikersavatar
Hans1954
Berichten: 2759
Lid geworden op: zo 2 dec 2012 22:00

Re: Inbouwen leefaccu

Bericht door Hans1954 » ma 12 dec 2016 22:44

De kabels voor de verlichting lopen door het plafond. Beter gezegd dor de uiterst brandbare isolatie. De bekabeling zal hoogstens voor 200 watt bedoeld zijn. Mijn raad blijft niet doen. Een aggregaat lijkt me de perfecte oplossing

Verstuurd vanaf mijn SM-G900F met Tapatalk
Toyota ProAce Camper, Tabbert Puccini 560 TD 250. Dometic Airco B2200, Alko ATC, Omnistor 6200, Truma Duo-Control CS met Eis-ex remote, Truma Ultra-Heat, Afvoerverwarming met heat-tracing en buisisolatie.

nerood

Re: Inbouwen leefaccu

Bericht door nerood » ma 12 dec 2016 22:57

Bij Kip is volgens mij alle verlichting 12V halogeen.
En ik zie geen dikke aanvoerkabels.
Als je alles met LED doet gebruik je weinig stroom en geen last van verhitte kabels.

schouwb
Berichten: 39
Lid geworden op: wo 7 dec 2016 15:51

Re: Inbouwen leefaccu

Bericht door schouwb » wo 14 dec 2016 09:06

Na wat verder opzoekwerk ben ik op deze pagina uitgekomen: https://caravanchronicles.com/guides/un ... g-circuit/

Hier vind ik vooral die schema handig:
Afbeelding

Klopt dit schema redelijk goed?
Ik vermoed dat het habitation relais het scheidingsrelais is dat het circuit naar de batterij opent als er een voltage +14V gedetecteerd wordt?

Als ik bijkomend een lader op 230V wil voorzien voor de batterij, mag deze dan gewoon rechtstreeks verbonden worden aan de batterij?
Als ik verbonden ben aan 230V, is het ook de bedoeling dat de batterij enkel geladen wordt en geen stroom meer moet leveren. Hiervoor zou dan een omvormer van 230V->12V dienen. Degene die ik nu heb is slechts 12V 1,5A. Deze zou ik willen vervangen door 12V 10A of meer. Iemand suggesties?
Ik vermoed dat ik ook best achter de batterij een zekeringskast voorzie om van daar alle verbruikers (lampen, USB sockets, waterpomp) aan te sluiten.

PS: bestaat er geen alles in één toestel waar je gewoon 230V op aansluit, de verbindingen van je wagen, je koelkast en je batterij en die alles zelf slim schakelt?

schouwb
Berichten: 39
Lid geworden op: wo 7 dec 2016 15:51

Re: Inbouwen leefaccu

Bericht door schouwb » wo 14 dec 2016 11:01

Nog wat bijkomende zaken:
De 13-polige stekker van de auto is afgezekerd met 2 zekeringen. Eentje van 15A en eentje van 40A.
Ik vermoed dat de zekering van 40A het circuit van pin 10 zekert. Wil dit zeggen dat ik rechtstreeks aan de 13-polige stekker 40A stroom kan vragen aan 12V? Maw: als er hier enkel de batterij op hangt, zou deze dan kunnen laden aan 40A?

Heb ook eens de 13-polige stekker uitgemeten. Tussen pin 9 en 13 (direct from battery) en pin 10 en 11 (positive on ignition) meet ik niets, met of zonder draaidende motor.
Kan het zijn dat de ECU van de wagen detecteert dat er geen aanhangwagen gekoppeld is (geen weerstand op andere pinnen) en helemaal niets levert?
Eens te testen met caravan aangekoppeld...

schouwb
Berichten: 39
Lid geworden op: wo 7 dec 2016 15:51

Re: Inbouwen leefaccu

Bericht door schouwb » ma 6 mar 2017 15:03

Waarschijnlijk zal ik de 230V en 12V verlichting zo laten als ze is. Ik wil me in de eerste fase ook enkel beperken tot inbouwen van de leefaccu.

Nog even de feiten op een rijtje:
Caravan heeft een 13 polige stekker. Als de auto aangesloten is, werkt alles op 12V.
Als alles is aangesloten op 230V, werken alle 230V lampjes, stopcontacten, ... Door de omvormer (150W), werkt ook alles op 12V (lampjes, kranen, ...).

Ik heb voor mezelf een (basis) schema gemaakt over hoe ik dit zou doen.
scan.jpg
Klopt dit schema? Mag dit zo aangesloten worden?

Dit zijn volgens mij de verschillende situaties die we zullen meemaken:
1) Caravan aangesloten op 230V.
Alles werkt op 230V. Omvormer verzorgt stroom voor pompje voor water.
Batterijlader (bvb CTEK) laadt batterij op.

2) Caravan niet aangesloten op 230V.
230V circuit werkt niet. Alle verbruikers nemen af van de batterij.
Omvormer en batterijlader niet in gebruik.

3) Caravan wordt voortgetrokken door auto.
Koelkast op gas.
Pin 10 van 13p stekker laadt batterij bij.
Geen verbruikers op 12V in caravan.

pd0bao
Berichten: 276
Lid geworden op: zo 26 apr 2015 17:39

Re: Inbouwen leefaccu

Bericht door pd0bao » ma 6 mar 2017 15:32

Zie dat de min van accu voorzien is van het massa symbool 3 horizontale streepjes. Bedrading van caravans
gebeurt in 2 leidingsystemen dit i.t.t. de auto Zowel plus als min zijn volledig bedraad! Jaap.

schouwb
Berichten: 39
Lid geworden op: wo 7 dec 2016 15:51

Re: Inbouwen leefaccu

Bericht door schouwb » di 7 mar 2017 11:02

pd0bao schreef:Zie dat de min van accu voorzien is van het massa symbool 3 horizontale streepjes. Bedrading van caravans
gebeurt in 2 leidingsystemen dit i.t.t. de auto Zowel plus als min zijn volledig bedraad! Jaap.
Ik ben er bij deze wel van uitgegaan dat alle "ground" verbindingen teruglopen naar de negatieve pool vd batterij.

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 35855
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: Inbouwen leefaccu

Bericht door Chris » di 7 mar 2017 11:58

Hallo SchouwB

Ik denk dat het nog eenvoudiger kan.
Knaus heeft ( voor zover ik weet bij alle Schaudt omvomers) al jaren het volgende systeem.
Aan de auto: alles wat 12 volt is in de caravan werkt op de autoaccu.
KK alleen als de motor draait.
Zodra er 230 Volt aan de caravan gehangen wordt schakelt de omvormer automatisch om naar de "Walstroom", de 12 volt ( ondanks dat die b.v. nog aangesloten is ) wordt onderbroken.
Dus: 230 en 12 volt beide aanwezig ... voorkeur van caravan is dan 230 Volt.

Met deze info, die ik uit het handboek van mijn knaus heb, kan je de leefaccu gewoon op pen 9+ en 13- aansluiten.... MET EEN RELAIS ERTUSSEN !!
Dat relais is nodig om te voorkomen dat de auto onverhoopt op de caravan accu gestart zou kunnen worden.

Nu heb ik iets dergelijks gemaakt, ik noem het echter Noodstroom.
Die voorziet mijn hutje van de 12 volt uit de mover accu als de 230 volt is weggevallen.
Dan werkt de verlichting en de pompjes binnen... dus ook toilet maar geen koelkast.
Werkt dus eigenlijk automatisch, want de 12 volt zal pas gebruikt worden als de 230 volt is weggevallen.
Als je mijn foto bekijkt en bedenkt dat de rode/blauwe bekabeling naar de accu gaat, dan snap je al hoe het werkt denk ik.
(het andere schakelaartje is een "grapje"... draadje zat toch in de kabel.. daar heb ik contour verlichting mee geknutseld.... het kastje komt in mijn disselbak)
Met de contra Jaeger voorkom ik gewoon ten alle tijde dat de auto EN de caravan accu tegelijk zijn aangesloten...

Succes
Chris
noodstroom en contourverl. box.jpg
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

schouwb
Berichten: 39
Lid geworden op: wo 7 dec 2016 15:51

Re: Inbouwen leefaccu

Bericht door schouwb » di 7 mar 2017 12:25

Chris schreef: Knaus heeft ( voor zover ik weet bij alle Schaudt omvomers) al jaren het volgende systeem.
Aan de auto: alles wat 12 volt is in de caravan werkt op de autoaccu.
KK alleen als de motor draait.
Zodra er 230 Volt aan de caravan gehangen wordt schakelt de omvormer automatisch om naar de "Walstroom", de 12 volt ( ondanks dat die b.v. nog aangesloten is ) wordt onderbroken.
Dus: 230 en 12 volt beide aanwezig ... voorkeur van caravan is dan 230 Volt.
Zou ik eens moeten testen. Caravan is van 1991.
Dit zijn de 2 kastjes die mijn stroom verzorgen:
IMG_20161207_145310989.jpg
IMG_20161207_145333134.jpg
Zou eens in handleiding moeten zien of ik hier iets van terugvind.
Chris schreef: Met deze info, die ik uit het handboek van mijn knaus heb, kan je de leefaccu gewoon op pen 9+ en 13- aansluiten.... MET EEN RELAIS ERTUSSEN !!
Dat relais is nodig om te voorkomen dat de auto onverhoopt op de caravan accu gestart zou kunnen worden.
Bedoel je trouwens niet pen 10+? Deze geeft pas stroom als de motor draait. 9+ is permanente stroom en gebruik ik liever niet.
Als ik pen 10+ gebruik, dan zou er ook geen probleem mogen zijn dat de wagen op de caravan-accu gestart wordt, nee (omdat er pas stroom op komt als de wagen draait)?
Chris schreef: Nu heb ik iets dergelijks gemaakt, ik noem het echter Noodstroom.
Die voorziet mijn hutje van de 12 volt uit de mover accu als de 230 volt is weggevallen.
Dan werkt de verlichting en de pompjes binnen... dus ook toilet maar geen koelkast.
Werkt dus eigenlijk automatisch, want de 12 volt zal pas gebruikt worden als de 230 volt is weggevallen.
Als je mijn foto bekijkt en bedenkt dat de rode/blauwe bekabeling naar de accu gaat, dan snap je al hoe het werkt denk ik.
(het andere schakelaartje is een "grapje"... draadje zat toch in de kabel.. daar heb ik contour verlichting mee geknutseld.... het kastje komt in mijn disselbak)
Met de contra Jaeger voorkom ik gewoon ten alle tijde dat de auto EN de caravan accu tegelijk zijn aangesloten...
Ik ben nog niet helemaal mee.
Ik zou sowieso de batterij altijd willen gebruiken als 230V niet aangesloten is. Een mover hebben we niet. Zou enkel bedoeld zijn voor lampjes, pompje, USB-sockets, ...

schouwb
Berichten: 39
Lid geworden op: wo 7 dec 2016 15:51

Re: Inbouwen leefaccu

Bericht door schouwb » di 7 mar 2017 14:01

Net de garage gehoord. Pin 10 geeft enkel stroom bij draaiende alternator. Batterij mag rechtstreeks op 10+ en 13- aangesloten worden.
Deze is ook afgezekerd op 40A. Ik zou dus zeker 40A mogen verwachten als laadstroom (als ik mijn eigen bekabeling in de caravan er ook op aanpas).

Bestaat er zoiets als een laadstroombegrenzer?

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 35855
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: Inbouwen leefaccu

Bericht door Chris » di 7 mar 2017 14:39

RE.gif
Ik zou zeker niet pen 10 en 13 gebruiken om te laden !
40 Ampere kan de bedrading helemaal niet aan, rook !!
Ook is er niets begrenst... 40 ampere zekering betekend niet dat er max 40 ampere kan "lopen".
Er zou dan ook nog veel meer kunnen gaan lopen... maar dan klapt de zekering er uit..
Een zekering is geen begrenzing, maar een smeltveiligheid.
Ga ook niet in de originele pinbezetting van de Jaeger stekker rommelen als het niet nodig is.
Voor laden zou ik zeker gewoon pen 9 gebruiken.
Realiseer dat pen 9 de + draad is die in je hele caravan gebruikt wordt om alles aan te sturen zoals licht en pompjes.
Om nu de leefaccu van de auto accu af te scheiden op pen 9 van je auto accu, kan je een zware diode gebruiken.
Dan kan de stroom wel naar de caravan, maar niet terug.
Maar een diode is weer 0,6 volt spanningsverlies.
Nadeel van alles met relais en diode's blijft het te kort aan spanning bij de leefaccu als je die wilt laden tijden de rit.
Bedenk dat er een lang stuk, niet al te dikke kabel ( 1,5 mm2 ) tussen zit, en dat heeft tot resultaat dat je spanningsverliezen zult hebben.
Meet je tijdens draaiende motor op de autoaccu b.v. 14 volt, dan zal je in de caravan misschien nog maar 12,5 volt, of nog minder hebben.
Helaas het resultaat van lange en dunnere kabel en event. scheidingsdiode's dus, en de leefaccu zal niet laden.
Oplossing zou zijn een Booster bij de leefaccu.
Die maakt van een te lage laadspanning weer een hogere spanning..
B.v. de Schaudt booster WA 1208.
Gebruik de draad va pin 9 op de Schaudt WA 1208 en pep je spanning voldoende op om de leefaccu rijdend te laden...
Maar..
Ik heb het niet gemaakt zo.... ik kan niet rijdend laden..
Mijn accu is een Yellowtop AGM accu, die heeft nog meer spanning nodig om goed te laden.
Dat lukt zonder extra hulpmiddelen dus nooit.
Echter... er zijn nog geen intilligente boosters, en mijn Ctek MSX 5.0T acculader is dat wel.
Die laad volgens een mooi computer gestuurd programma, en als de accu vol is gaat ie over in druppelladen.
Daarmee vertroetel ik mijn accu dus.... ik ben er zuinig op en met dit soort slimme laders lukt dat goed.
Dat kan geen booster dus... zie daar het probleem momenteel.
Wat ook al eens geopperd is:
Neem een omvormer die van 12 volt weer 230 volt kan maken.
Die omvormers zijn niet zo kieskeurig met aangeboden spanning.
Sluit die 12 volt aan op pen 9 uit je auto en stop de stekker van je Ctek lader weer in de omvormer...
Dan laad je weer volgens het mooie Ctek patroon..

Dus...al met al nog niet zo heel makkelijk..
Daar is al uren over nagedacht...

Chris
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 35855
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: Inbouwen leefaccu

Bericht door Chris » di 7 mar 2017 15:17

Je fotos'....

De zwarte kast is denk ik alleen een omvormer voor de pompjes.
1,5 Ampere is niet voldoende om ook verlichting mee aan te sturen.
En de grijze knoppen daaronder is alleen de automatische zekering.
Deze schakelt zowel de fase als de nul... dubbelpolig dus.

Ik probeerde wat meer info te vinden van jou 1991 Azur, maar dat is lastiger dan ik dacht.
Ik heb ooit een Sudwind "88 gehad, die had nog helemaal niets, batterijen voor de pomp..
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

schouwb
Berichten: 39
Lid geworden op: wo 7 dec 2016 15:51

Re: Inbouwen leefaccu

Bericht door schouwb » wo 8 mar 2017 09:14

Ondertussen de handleiding teruggevonden van de caravan.

Daarin staat volgende stukje:
Office Lens 20170308-090644.jpg
Office Lens 20170308-090644.jpg (155.43 KiB) 12271 keer bekeken
Ze stellen ook voor om het laden van de batterij via pin 10 te doen.
Het eerst volgende dat ik ga doen, als het beter weer wordt, is de spanning op contact 10 meten met ingeschakelde motor.

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 35855
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: Inbouwen leefaccu

Bericht door Chris » wo 8 mar 2017 11:26

Mogge Schouwb.

Ik zat ineens nog te denken: de Azur is van 1991.
Was er toen al een Jaeger 13 polig??
Mijn Sudwind van 1988 had gewoon nog een 7 polige.
En jou Azur is niet heel veel jonger... dus verbaas ik me dat je net meld dat je een 13 polige Jaeger hebt.
Ik herinner mij ook nog hoe basic de elektrische installatie toen was... paar draadjes, paar lampjes... bijna niks nog.

Maargoed...
Terugdenkend aan mijn Sudwind...
Daar zaten een paar lampjes op 12 volt in en een paar op 230 volt.
Twee gescheiden delen dus.
Nu zou je kunnen overwegen om de hele 230 volt verlichting om te bouwen naar 12 volt en dan alles LED.
LED gebruikt weinig stroom, en zal de bestaande bekabeling dus niet zwaarder, eerder lichter gaan belasten.
Wel moet je dan een grotere omvormer hebben.
Nu zit dat zwarte kastje er in, ik denk alleen voor de pomp( jes)
Draai daar het zekeringetje eens uit en kijk wat er dan niet werkt....
Volgens mij doet alles het behalve de pompjes..
Dan wordt het makkelijk dus..
Koop een zwaardere gelijkrichter, bij Aliexpress in China b.v.
Daar heb je heel veel keuze, b.v zoiets...https://nl.aliexpress.com/w/wholesale-1 ... isrefine=y
Met zo'n 12 volt 300 watt powersupply kan je best een berg LED lampen aansluiten, ook je pompjes doen het daar prima op.
Neem een type zonder ventilator, scheelt geluid.
Dan kan je de hele bubs naar 12 volt brengen en een leefaccu zal dan ook voor alles gebruikt kunnen worden...
Een relais ( met 230Volt spoel) wat er voor zorgt dat bij "Walstroom" de accu losgekoppeld wordt van de 12 volt is niet moeilijk te bedenken.
Dan is het spul nog automatisch omschakelend ook.

Nou ja.. ik loop wel hard van stapel... maar zie het leuke van jou project helemaal zitten..

Chris
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

schouwb
Berichten: 39
Lid geworden op: wo 7 dec 2016 15:51

Re: Inbouwen leefaccu

Bericht door schouwb » wo 8 mar 2017 12:15

Chris schreef: Ik zat ineens nog te denken: de Azur is van 1991.
Was er toen al een Jaeger 13 polig??
Mijn Sudwind van 1988 had gewoon nog een 7 polige.
En jou Azur is niet heel veel jonger... dus verbaas ik me dat je net meld dat je een 13 polige Jaeger hebt.
Ik herinner mij ook nog hoe basic de elektrische installatie toen was... paar draadjes, paar lampjes... bijna niks nog.
In het boekje staat (in het Duits) dat sinds 1/1/91 Nebelschlussleuchte (mistlicht) verplicht is. Daarom zijn sinds dan ook alle (Knaus?) caravans met 13p stekket uitgerust.
Chris schreef: Koop een zwaardere gelijkrichter, bij Aliexpress in China b.v.
Daar heb je heel veel keuze, b.v zoiets...https://nl.aliexpress.com/w/wholesale-1 ... isrefine=y
Met zo'n 12 volt 300 watt powersupply kan je best een berg LED lampen aansluiten, ook je pompjes doen het daar prima op.
Neem een type zonder ventilator, scheelt geluid.
Dan kan je de hele bubs naar 12 volt brengen en een leefaccu zal dan ook voor alles gebruikt kunnen worden...
Een relais ( met 230Volt spoel) wat er voor zorgt dat bij "Walstroom" de accu losgekoppeld wordt van de 12 volt is niet moeilijk te bedenken.
Dan is het spul nog automatisch omschakelend ook.
Ik denk niet dat het nodig is om een zwaardere omvormer (/gelijkrichter) te kopen.
Als ik aan de paal hang, kan ik gebruik maken van 230V verlichting. Pompje werkt dan via de bestaande omvormer.
Als ik niet aan de paal hang, zou alles kunnen werken van de batterij op 12V. De meeste lampen zijn inderdaad dubbel (12V DC en 230V AC) uitgevoerd.

Het voordeel hierbij is ook dat 230V en 12V volledig gescheiden zijn van elkaar.
Ik zou wel via een manuele schakelaar (bvb https://www.amazon.co.uk/gp/product/B00 ... =vandog-21) de 12V verbruikers van de batterij afkoppelen.

Het is zelf mogelijk om de omvormer volledig te vermijden.
Alle 12V verbruikers mogen altijd aan de batterij blijven hangen. Als 230V aangesloten is, laadt een batterijlader de batterij toch bij en kan het geen kwaad dat we geen omvormer hebben.
(... toch?)

Bart

Plaats reactie

Terug naar “Elektra”