Inbouwen leefaccu

Over klussen, reparatie en onderhoud van elektra en alles wat daar bij hoort.
schouwb
Berichten: 39
Lid geworden op: wo 7 dec 2016 15:51

Re: Inbouwen leefaccu

Bericht door schouwb » wo 31 mei 2017 20:44

RE.gif
Iemand die me nog kan helpen met mijn laatste vraag?
Mag ik de voeding van mijn 13 polige stekker (pin 9 en 13) parallel aansluiten met de voeding van mij laadregelaar?
Ik heb wel een schakelaar voorzien om als we stilstaan en de wagen is afgekoppeld, de stroomvoorziening vanuit de accu aan te zetten. Als de wagen aangekoppeld wordt, dan mag ik uiteraard niet vergeten deze kring te onderbreken.

Gebruikersavatar
Leo45
Berichten: 219
Lid geworden op: vr 17 jun 2016 13:05

Re: Inbouwen leefaccu

Bericht door Leo45 » wo 31 mei 2017 22:47

Inmiddels klaar met de ombouw en alles werkt naar behoren.
Nog geen schema maar de uitleg is eenvoudig.
De geschakelde 12V van de auto (pin 9) gaat via een schakelrelais naar de accu.
Dit relais is een automatisch iets dus zodra de spanning op de auto wegvalt is ook de plug gelijk stroomloos.
https://www.victronenergy.nl/battery-is ... -combiners

De accu is aangesloten op een victron lader/omvormer combi, zodat ik uit de 12V ook 230V netspanning heb.
Daarnaast heeft deze combi ook een gewone ingang voor het 230V net die ik via een aardlek automaat heb aangesloten.
Alle 230V gebruikers en stopcontacten zitten aan de uitgang van de omvormer. Uiteraard ook via een eigen zekeringautomaat.

Op deze manier is zelfs de koelkast te gebruiken via de 230V en de thermostaat in plaats van de niet temperatuur geregelde 12V aansluiting.
De oorspronkelijke omvormer van de caravan is eruit die was niet meer nodig.

Als extra heb ik op de accu ook nog een 100W zonnepaneel aangesloten zodat ik geen zorgen meer heb in de winter of de accu geladen wordt of niet.
Omvormer is redelijk over gedimensioneerd zodat ook de compressor koelbox zonder problemen start.

Omdat ik nu een accu heb, heb ik ook her en der wat 12V led verlichting aangebracht. De klassieke 230V lampjes zijn uiteraard ook vervangen door LED versies.

Al een paar weekeinden weg geweest en het werkt perfect, binnenkort de test voor een paar weken en eens kijken hoe lang we kunnen blijven staan zonder netstroom.

Leo
Wij hebben een Eiffelland Holiday special 415 TFM (2003) die word getrokken door een Ford Transit 2.2 cdi 300

scooterandre
Berichten: 309
Lid geworden op: wo 20 mei 2015 22:05
Locatie: Rheine (D)

Re: Inbouwen leefaccu

Bericht door scooterandre » do 1 jun 2017 09:58

RE.gif
Je absorbtie-koelkast laten draaien op 230V dmv je inverter zal je accu niet lang volhouden.
Deze zal, afhankelijk van de omgevingstemperatuur, maximaal gemiddeld 17 Ampère van je accu vragen. (17Ah per uur)
Hierbij zijn de interne verliezen van de inverter niet eens meegerekend.
De kompressor-koelbox verbruikt daarentegen 1/5 van bovenstaande.

Je inverter is een leuke. Deze kan toch het beperkte vermogen van de paal en zijn eigen vermogen optellen?
Heb je geen last van het gebrom tijdens het belasten van de inverter?

Mvg,
André
Buien vallen niet.

Gebruikersavatar
Leo45
Berichten: 219
Lid geworden op: vr 17 jun 2016 13:05

Re: Inbouwen leefaccu

Bericht door Leo45 » do 1 jun 2017 16:54

RE.gif
Je opmerking klopt helemaal maar het voordeel is dat tijdens het rijde de 12V van de auto ook is doorgeschakeld en de accu toch wordt geladen.
Samen met het zonnepaneel gaat dat erg goed de accu blijft op spanning tijdens de rit.
De koelkast houdt zijn thermostaat die hem aan en uit zet.
Ik heb een watt-meter in de caravan het vermogen van de absorptiekoelkast is ongeveer 150W op 230V de compressor koelbox "doet" maar 50W.
De omvormer is zo stil die hoor je echt niet, alleen bij zware belasting gaat de ventilator draaien die hoor je.
In eerdere postings werd vermeld dat een compressor koelbox niet start op een omvormer behalve als je eentje hebt van voldoende capaciteit daarom deze gekozen.
Als test heb ik ook even een waterkoker aangesloten en dat gaat ook prima!

Ik ben nu aan het dubben of een grotere accu zin heeft, in verhouding neemt die niet zoveel extra plaats in en het extra gewicht valt ook wel mee.

Wordt (misschien) vervolgt.

Leo
Wij hebben een Eiffelland Holiday special 415 TFM (2003) die word getrokken door een Ford Transit 2.2 cdi 300

Gebruikersavatar
meeder
Berichten: 3033
Lid geworden op: ma 4 apr 2016 20:42

Re: Inbouwen leefaccu

Bericht door meeder » do 1 jun 2017 17:29

17A? Het 230V element in de Dometic koelkasten tot 80L is 125W, dat is 1.8A. Het 12V element is 120W, dat is dus 10A.

Ab
Moderator
Berichten: 26558
Lid geworden op: do 30 aug 2007 23:17
Locatie: Midden Nederland

Re: Inbouwen leefaccu

Bericht door Ab » do 1 jun 2017 18:27

In de praktijk betekent het
dat een 100 ah accu in 5-6 uur leeg is.
Als je dat haalt.. knipoog.gif
De absorptie kast moet echt op gas wil je enig plezier beleven aan je huishoud accu.
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.

Gebruikersavatar
cessna182
Berichten: 341
Lid geworden op: zo 20 mei 2012 21:21

Re: Inbouwen leefaccu

Bericht door cessna182 » wo 7 jun 2017 22:29

Leo45,
gezien je oa een waterkoker aansluit op je omvormer, raad ik je zeker een zware accu aan. Je Victron op een (te) kleine accu aansluiten is geen goed idee. Vrees dat eerder de accu zal koken dan je koffiewater.
Ben zelf ook bezig met dergelijke setup. Heb een calcium 240Amph exemplaar genomen.
ps: die bluetooth module werkt grandioos bij de MPPT 100/50. Zeker z'n geld waard.
Adria Adora 613HT 2017 + Alde , ATC, Megasat, AlkoMammut

Gebruikersavatar
Leo45
Berichten: 219
Lid geworden op: vr 17 jun 2016 13:05

Re: Inbouwen leefaccu

Bericht door Leo45 » wo 7 jun 2017 23:15

RE.gif
Inmiddels is een zwaardere accu aanwezig maar ik heb nog geen tijd gehad deze te plaatsen.
Weest gerust het gebruik van de waterkoker (500W) was als test bedoeld...
Uiteraard is als je zonder net staat het gebruik van gas beter.

Eerst ga ik doen waar de caravan voor is....er mee weg.


Leo
Wij hebben een Eiffelland Holiday special 415 TFM (2003) die word getrokken door een Ford Transit 2.2 cdi 300

schouwb
Berichten: 39
Lid geworden op: wo 7 dec 2016 15:51

Re: Inbouwen leefaccu

Bericht door schouwb » vr 11 aug 2017 12:38

Voor degenen die het interesseert, onze eerste lange vakantie zat er op.
We zijn met de caravan 5 weken naar Zweden getrokken en hebben meer dan 25 van de 35 nachten vrij gekampeerd.

Uiteindelijk heb ik ervoor gekozen om in de disselbak een schakelaar te monteren waarmee ik kan kiezen tussen ofwel de stroom van de wagen (tijdens rijden, voor de koelkast) ofwel de stroom van de batterij (bij stilstaan).

De accu werd opgeladen met een zonnepaneel van 100W en is nooit in de problemen gekomen.
Accu is gebruikt voor verlichting, waterpomp, opladen GSM's, laptop, camera, ...

Het enige wat we misten was toch 230V. Hiervoor ga ik nog een omvormer inbouwen (600W) om af en toe toch te kunnen genieten van één 230V stopcontact.

Nog een vraag:
Wat doe ik best tijdens de winter? De caravan staat buiten.
- alles zo laten en er van uitgaan dat de laadregelaar de batterij in conditie houdt
- de batterij uit de caravan en in de kelder zetten
- andere: ...

Stef
Berichten: 1139
Lid geworden op: di 17 feb 2015 22:13
Contacteer:

Re: Inbouwen leefaccu

Bericht door Stef » vr 11 aug 2017 21:33

Alles in caravan laten.
De accu wordt ook in de winter bijgeladen dmv het zonnepaneel.

De omvormer kan je gewoon monteren, wel met een apart stopkontakt. ( waarvoor wil je 220 V gebruiken ? )

De schakelaar kan je ertussenuit halen ; altijd de stroom van de accu gebruiken en voor de koelkast met eenz scheidingsrelais in de auto plaatsen .

Mvg
Stef
Eens een " Scandinavier" , altijd een " Scandinavier"

Gurbe
Berichten: 46
Lid geworden op: za 24 sep 2011 23:52

Re: Inbouwen leefaccu

Bericht door Gurbe » vr 11 aug 2017 23:12

Ik heb niet de hele trits aan oplossingen en adviezen gelezen maar er is eigenlijk maar 1 goede oplossing om de accu onderweg op te laden. Dat is m.b.v. van een booster b.v. van het merk Schaudt WA1208 (laadstroom 8 A) die ik zelf gebruik. Maar er zullen vast meer leveranciers zijn. Waar de booster voor zorgt is dat de accu met de juiste spanning wordt geladen en dat lukt zonder zo'n apparaat nooit. De bedrading naar de stekkerdoos van de auto en de kabelboom van de caravan moeten eigenlijk 2,5mm2 zijn. Dit geldt ook voor de voeding van de koelkast. De booster fungeert tevens als scheidingsrelais; hij wordt ingeschakeld via een draad aan de voeding van de koelkast en deze wordt pas ingeschakeld wanneer de motor loopt.
Mazda CX-5, (voorheen Eriba Troll 550 GT bj. 2004 in 2018 Eriba Feeling 442.)

Gebruikersavatar
meeder
Berichten: 3033
Lid geworden op: ma 4 apr 2016 20:42

Re: Inbouwen leefaccu

Bericht door meeder » vr 11 aug 2017 23:41

Helemaal waar dat het de mooiste oplossing is.
Maar tot nu toe heb ik nog geen problemen gehad met de normale manier, oké de spanning is 13.8V met draaiende motor dus helemaal vol wordt de accu niet maar het voldoet prima voor wat wij er mee doen.
Een dag of 4 stroomloos en vervolgens weer een aantal uren rijden en de accu is vol genoeg om weer een aantal dagen stroomloos te kamperen.
Af en toe nemen we wel een stroomplaats en dan zorgt de Reich Impulse omvormer weer voor een netjes opgeladen accu.

pd0bao
Berichten: 276
Lid geworden op: zo 26 apr 2015 17:39

Re: Inbouwen leefaccu

Bericht door pd0bao » zo 13 aug 2017 12:29

@Gurbe/Meeder De spanning Usec bedraagt 13,8 V bij draaiende motor maar er wordt niet vermeld bij welk (motor)toerental dit gebeurt dat kan zijn stationair/maar ook het 1000 omw.min. Mss zelfs 3 a 6 k ? Ook de draaddoorsnede primair zal toch 2,5 mm2 moeten zijn bij deze DC/DC omvormer Ook belangrijk : in welk gedeelte van de lading werd gemeten ? Bij begin lading is belasting groot en wordt heus niet 14,4 V gemeten. Dus laadspanning eens meten aan eind laden. NB draad À secundair is net zo belangrijk en vereist eveneens (minimaal) 2,5 mm2. Met groet, Jaap

Gebruikersavatar
meeder
Berichten: 3033
Lid geworden op: ma 4 apr 2016 20:42

Re: Inbouwen leefaccu

Bericht door meeder » zo 13 aug 2017 12:42

Ik heb die 13.8V gemeten bij een stationair draaiende bedrijfswarme motor. Dit was na een rit van opgeveer 2 uur na 3 nachten stroomloos gekampeerd te hebben.

De auto was gewoon van het standaard kabelset van Toyota uitgerust wat de dealer er bij het plaatsen van de trekhaak in heeft gezet.

Ik ben heel benieuwd hoe het nu bij onze nieuwe auto gaat. De C-Max is van een origineel Ford kabelset voorzien (primair in verband met de originele trekhaakmodule om trailer ESP werkend te krijgen). Ik ga dat de volgende vakantie weer eens meten.

Plaats reactie

Terug naar “Elektra”