Voortent buitenverlichting met LED-spots

Over klussen, reparatie en onderhoud van elektra en alles wat daar bij hoort.
Gebruikersavatar
Conradi
Berichten: 5090
Lid geworden op: zo 15 feb 2015 11:22

Voortent buitenverlichting met LED-spots

Bericht door Conradi » ma 24 okt 2016 18:33

Eigenlijk gezegd is het idee afkomstig van Peerke. Toen ik dat zag wilde ik ook zulke verlichting! De lampjes waren zo in China besteld.

Afbeelding

En toen begon het: de LED’s komen met een losse omvormer die direct op de 230 Volt worden aangesloten. Dat wilde ik niet zo in m'n tent hebben, met kans dat de 230 uitvalt als er wat mis gaat. Of erger. Dus moest ik een andere oplossing bedenken.
Als we het hier op het forum over LED-lampjes hebben, bedoelen we meestal LED-modules. Een LED is geen gloeilamp die je zo aan de juiste spanning kunt hangen. Een LED wordt door stroom gestuurd en meestal zorgt een elektronische schakeling op de module ervoor dat de LED de juiste stroom krijgt. Deze lampjes bevatten echter alleen een ‘kale’ LED-chip.

Na wat gezoek vond ik op een Chinese website een goede 1 Watt LED-driver. Om te voorkomen dat ik voor alle LED’s een aparte driver nodig had – die ook ingebouwd moest worden – zijn de LED’s in serie geschakeld. Dan krijgen ze allemaal de zelfde stroom. Omdat over elke LED ook spanning valt, moet de voeding in dit geval minstens 15 Volt zijn. Voor mij geen punt omdat ik al 24 Volt LED-strips gebruik in de voortent.

De LED’s zijn fel, vandaar dat ik een driver heb gekozen waarop je een dimmer kunt aansluiten. De dimmer is niet anders dan een duty-cycle regelaar. Die werkt op 5 Volt, dus ik had ook een omvormertje naar 5 Volt nodig. Alles voor een habbekrats in China besteld.
Hieronder de LED-driver, dimmer en omvormertje bij elkaar:

Afbeelding

Nu de boel werkt kon ik gaan bedenken hoe het in elkaar gezet kan worden. In het originele idee werden de lampjes direct tegen het alumium profiel van de vaste tent geschroefd. Dat lukt dus niet met carbon-buizen. Uiteindelijk heb ik eindstukken van tentstokken gebruikt. Die kun je overal los kopen. Op het eindstuk zijn passende doppen gedrukt waarin een gat is geboord. Daar komt de LED-lamp in, die ik uit het kniegewricht heb gehaald.

Afbeelding

Afbeelding

Alle elektronica is een kastje ingebouwd. De benodigde kabels heb ik in de juiste lengte opnieuw in China besteld. Boven op het kastje is een 24 Volt lichtsensor gemonteerd. Nu gaan de lampjes aan als het gaat schemeren en gaan ‘s ochtends weer uit.

Afbeelding

Het resultaat is als gehoopt thumbup.gif

Afbeelding
Afbeelding
Adria Adora 613 achter Volvo XC90 T8 Twin Engine

BasSwift
Berichten: 108
Lid geworden op: do 6 mar 2014 14:27
Locatie: Schiedam

Re: Voortent buitenverlichting met LED-spots

Bericht door BasSwift » ma 24 okt 2016 18:52

super mooi gedaan, het geeft gelijk een mooie sfeer aan de voortent.

gr
Bas
Ford C-Max 1.6 Ecoboost 150 Pk 240Nm met Swift Toscane 490/2

Gebruikersavatar
Carnavalswiertz
Berichten: 1733
Lid geworden op: zo 22 nov 2015 12:19

Re: Voortent buitenverlichting met LED-spots

Bericht door Carnavalswiertz » ma 24 okt 2016 19:00

Hallo Conradi, van het technische gedeelte begrijp Ik het meeste niet, maar het ziet er erg mooi uit.


Sent from my iPhone using Tapatalk
Volvo V60 PHEV diesel met 283 pk/640 Nm / LMC 522K met ATC / Thule 6200 Omnistar / Truma XT mover

Gebruikersavatar
PD
Berichten: 23386
Lid geworden op: wo 16 jul 2014 11:12
Locatie: Wherever I lay my hat...

Re: Voortent buitenverlichting met LED-spots

Bericht door PD » ma 24 okt 2016 19:18

Mooi projectje en zorgvuldig uitgevoerd thumbup.gif
Fendt Brillant 650 TF (2018), Land Rover Discovery-5 HSE 3.0 TDV6 Black Edition (2018)

Gebruikersavatar
Patman
Berichten: 1141
Lid geworden op: di 10 aug 2010 22:20

Re: Voortent buitenverlichting met LED-spots

Bericht door Patman » ma 24 okt 2016 20:16

Netjes hoor! thumbup.gif tenminste niet het saaie witte licht, maar sfeerlijk thumbup.gif

Fred N
Berichten: 1873
Lid geworden op: zo 22 mar 2009 07:50
Locatie: Bleiswijk aan de Rotte
Contacteer:

Re: Voortent buitenverlichting met LED-spots

Bericht door Fred N » ma 24 okt 2016 20:50

Heel erg leuk gedaan. thumbup.gif

Gebruikersavatar
manino
Berichten: 43
Lid geworden op: wo 16 apr 2014 08:42

Re: Voortent buitenverlichting met LED-spots

Bericht door manino » di 25 okt 2016 11:48

Super gedaan, en nodigt uit om na te doen thumbup.gif

Heb je misschien een shopping lijstje van alle benodigde onderdelen?

Gebruikersavatar
HarrieK
Berichten: 532
Lid geworden op: zo 5 jan 2014 23:32
Locatie: Oldambt

Re: Voortent buitenverlichting met LED-spots

Bericht door HarrieK » di 25 okt 2016 12:16

Knap stukje werk thumbup.gif

Gebruikersavatar
WillyL
Berichten: 4190
Lid geworden op: vr 27 nov 2009 14:50
Locatie: Mechelen - België

Re: Voortent buitenverlichting met LED-spots

Bericht door WillyL » wo 26 okt 2016 10:38

Mooi gedaan. 'k Snap alleen niet waarom je de LEDs in serie hebt geschakeld en niet in parallel. Als er nu een stuk gaat heb je geen licht meer en is het zoeken welke het niet doet.
De leds hebben een spanning nodig, indien een simpele voeding de juiste spanning aanlevert volstaat die dan (eventueel met transfo, dan is het laagspanningscircuit afgesloten van de 230v en dus nog veiliger voor nat buitengebruik). Een dimmer maakt natuurlijk dat de lichtopbrengst mooi te regelen is.
Willy L. (B) - 65+ en adept ROB- & POV-er
Merc.B200(2021)-Autom@_!!DethleffsCamper450DB(2010) met Twinny-load (=bol op dissel & trekhaakfietsenrek)

Gebruikersavatar
Conradi
Berichten: 5090
Lid geworden op: zo 15 feb 2015 11:22

Re: Voortent buitenverlichting met LED-spots

Bericht door Conradi » wo 26 okt 2016 10:43

RE.gif
LED's, ik bedoel de kale chips zoals ze in deze lampjes zitten, zijn echt stroom gestuurd. Een LED-driver is een constante stroombron; als je ze dan parallel zet kun je de stroom niet beheersen. Als er een LED defect is, stuur de driver doodleuk alle stroom door de andere LED's waardoor ze opgeblazen worden.

Een defecte LED is zo gevonden, want de 5 lampjes zijn los met elkaar verbonden. Het werk dus ook met 1, 2, 3 of 4 lampjes :wink:
Adria Adora 613 achter Volvo XC90 T8 Twin Engine

Gebruikersavatar
JAJB
Berichten: 366
Lid geworden op: za 23 aug 2014 11:30
Locatie: Dorst

Re: Voortent buitenverlichting met LED-spots

Bericht door JAJB » wo 26 okt 2016 15:58

@Conradi,

Ook ik zou graag een "Shoppinglist" met linkjes zien!

Ziet er zeer netjes uit zoals jij t gedaan hebt.
Opel Vectra 2.2 Directt, KIP Greyline 53 TDB Special '07, Unico Genua 280 + Uitbouw
*Ultra Heat, Reich Mover, Satenne R2, Dometic B2200*
Afbeelding

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 35854
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: Voortent buitenverlichting met LED-spots

Bericht door Chris » wo 26 okt 2016 21:34

Mooi Conradi.
Wel veel werk van gemaakt maar resultaat is er dan ook naar.
tja.. em die Ali... die heeft een berg spullen voor een habbekrats... leuk he..

Greetz
Chris
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

Gebruikersavatar
Peerke
Berichten: 246
Lid geworden op: za 28 dec 2013 23:55

Re: Voortent buitenverlichting met LED-spots

Bericht door Peerke » wo 26 okt 2016 23:33

Beste Conradi,

COMPLIMENT, dat ziet er mooi uit & bedankt voor je referentie naar mijn soortgelijke verlichtingsoplossing !

M.vr.grt.
Peerke
Hobby Prestige 650 UMFe caravan en Volvo V60 auto
Afbeelding

Gebruikersavatar
Conradi
Berichten: 5090
Lid geworden op: zo 15 feb 2015 11:22

Re: Voortent buitenverlichting met LED-spots

Bericht door Conradi » wo 26 okt 2016 23:52

Graag gedaan Peerke, ere wie ere toekomt :wink:

Aan de anderen: ik zal kijken of ik alles nog kan achterhalen. Ik laat best veel uit China komen om mee te hobbyen.
Adria Adora 613 achter Volvo XC90 T8 Twin Engine

Gebruikersavatar
richard112
Berichten: 151
Lid geworden op: do 27 mar 2014 20:22

Re: Voortent buitenverlichting met LED-spots

Bericht door richard112 » do 27 okt 2016 18:40

fraai gedaan thumbup.gif

en ik zie ook graag je "boodschappenlijstje" knipoog.gif
Citroen C5 2.016v + Swift Challenger 500SE + Van der horn voortent

Gebruikersavatar
Sander_knaus550tkm
Berichten: 327
Lid geworden op: wo 23 aug 2017 08:40
Locatie: Overijssel

Re: Voortent buitenverlichting met LED-spots

Bericht door Sander_knaus550tkm » di 5 sep 2017 20:05

Om mijn frustratie van de verkeerd geleverde boiler te verzachten ben ik na wat speurwerk op dit topic van Conradi gekomen. Conradi en ook Peerke hebben toch een mooi 'nice to have' verlichtingsproject gerealiseerd en ik wil hiermee graag in hun voetsporen treden.

Ik heb vandaag enkele onderdelen via lightinthebox of iets dergelijks besteld. 1 watt LED warm wit spotjes soortgelijk aan mijn voorgangers alsmede 2 dimmers, motionsensor en 2 aan/uit schakelaars. Daarbij nog wat stekkertjes en dan kunnen we hiermee ook beginnen zodra dit binnen is.

Er komen net als de heren 5 spotjes aan de buitenzijde van de tent met dimmer en motionsensor en de binnenin de tent komen 4 spotjes aan 2 tentstokken ook met dimmer. Beide zijn afzonderlijk aan of uit te zetten. De stroomtoevoer komt straks uit de reeds bestelde Reich buitengasaansluiting waarin ik een stopcontactje maak waarop ik de box met een stekker kan aansluiten.

Ik zal hier een update plaatsen wanneer dit van toepassing is.
Knaus 550 TKM met ATC, Winterhoff 3000, PriAlde vloeistofverwarming, UniQuick, buitenaansluiting gas/12v, USB WCD en inbouw Split-airco

Gebruikersavatar
Sander_knaus550tkm
Berichten: 327
Lid geworden op: wo 23 aug 2017 08:40
Locatie: Overijssel

Re: Voortent buitenverlichting met LED-spots

Bericht door Sander_knaus550tkm » di 12 sep 2017 21:31

Vandaag heb ik mijn order uit China grotendeels binnen gekregen. De spotjes zien er goed uit en werken prima evenals de dimmers. Nu nog even een paar tentstok houdertjes bestellen en ik kan beginnen met solderen. :)


AfbeeldingAfbeelding
Knaus 550 TKM met ATC, Winterhoff 3000, PriAlde vloeistofverwarming, UniQuick, buitenaansluiting gas/12v, USB WCD en inbouw Split-airco

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 35854
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: Voortent buitenverlichting met LED-spots

Bericht door Chris » di 12 sep 2017 22:12

RE.gif
Hoi Sander

Herkenbaar materiaal, ik ben daar ook mee bezig geweest, echter job gestaakt.
De dimmer die jij hebt is een z.g. PWM dimmer, puls wide modulation.
Bij mij begon de voeding in de caravan daarmee te brommen/zoemen.
De caravanvoeding is een geschakelde voeding en die vinden fase aansnijding niet allemaal even lekker.
Bij mij is er een Schaudt 401 in de hut gemonteerd, Knaus heeft ook Truma en Dometic gebruikt in eerdere jaren.
Ik ben dus van de PWM dimmer afgestapt en ben nu wat aan het expirimenteren met een gewone spanningsregelaar.
Het risico van een defecte Schaudt wil ik niet lopen.

Succes met je project...

Chris
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

Gebruikersavatar
Sander_knaus550tkm
Berichten: 327
Lid geworden op: wo 23 aug 2017 08:40
Locatie: Overijssel

Re: Voortent buitenverlichting met LED-spots

Bericht door Sander_knaus550tkm » di 12 sep 2017 22:20

RE.gif

Fijn dat je meedenkt Chris! dankje! Ik zal me daar eens in verdiepen, echter heb ik met een soortgelijke dimmer (nooit gecheckt) geen problemen. Alternatief kan zijn om de verlichting dan direct aan de boordaccu te plaatsen maar dat is minder praktisch.
Knaus 550 TKM met ATC, Winterhoff 3000, PriAlde vloeistofverwarming, UniQuick, buitenaansluiting gas/12v, USB WCD en inbouw Split-airco

Gebruikersavatar
Micky
Berichten: 38406
Lid geworden op: do 25 mar 2010 23:31
Locatie: Overijssel

Re: Voortent buitenverlichting met LED-spots

Bericht door Micky » di 12 sep 2017 22:37

Zie dit draadje nu pas, wat gaaf zeg love.gif love.gif thumbup.gif
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 35854
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: Voortent buitenverlichting met LED-spots

Bericht door Chris » wo 13 sep 2017 07:36

Sander_knaus550tkm schreef:RE.gif

Fijn dat je meedenkt Chris! dankje! Ik zal me daar eens in verdiepen, echter heb ik met een soortgelijke dimmer (nooit gecheckt) geen problemen. Alternatief kan zijn om de verlichting dan direct aan de boordaccu te plaatsen maar dat is minder praktisch.
Aan de accu zal een PWM dimmer prima werken, aan een gewone conventionele voeding ook, maar zodra je een moderne voeding in de hut hebt, zo'n geschakelde voeding, dan moet je dus even opletten.
Dan is zowel de voeding als de dimmer met hoge frequentie's aan het " stoeien" , en die bijten elkaar soms.

Ik heb dit soort dimmers, en zijn zware broer van 30 Ampere, al diverse keren gebruikt, zijn echt leuke en slimme dingen maar helaas niet 100 universeel inzetbaar.

Succes
Chris
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

iemand
Berichten: 5225
Lid geworden op: za 2 mei 2015 12:23
Contacteer:

Re: Voortent buitenverlichting met LED-spots

Bericht door iemand » wo 13 sep 2017 18:00

je kunt probleem van brommen/zingen verhelpen door net voor de pwm een dikke elco te plaatsen.
Ik heb deze zelfs in de behuizing van de dimmer kunnen plaatsen.
Groeten Erik ( caravan: Avento Touristique Comfort 365 TCB )

Gebruikersavatar
Sander_knaus550tkm
Berichten: 327
Lid geworden op: wo 23 aug 2017 08:40
Locatie: Overijssel

Re: Voortent buitenverlichting met LED-spots

Bericht door Sander_knaus550tkm » di 19 sep 2017 22:47

Als test heb ik 2 inbouwdozen genomen en heb hier de schakelaars, dimmers en contacten alvast geplaatst. Verderop deze week de verbindingen solderen en de LED spotjes met de juiste lengte kabels uitrusten. De bedoeling is om deze kast aan de tentstok te hangen vanwaar je de beide groepen kunt schakelen en dimmen.

Wanneer dit goed bevalt maak ik een extra set waar ik de modificaties in doorvoer en dan in een nette kast. Maar da's dan voor volgend jaar.


Afbeelding
Knaus 550 TKM met ATC, Winterhoff 3000, PriAlde vloeistofverwarming, UniQuick, buitenaansluiting gas/12v, USB WCD en inbouw Split-airco

Gebruikersavatar
Conradi
Berichten: 5090
Lid geworden op: zo 15 feb 2015 11:22

Re: Voortent buitenverlichting met LED-spots

Bericht door Conradi » di 19 sep 2017 23:34

Kijk aan, dàt zijn de projecten thumbup.gif
Adria Adora 613 achter Volvo XC90 T8 Twin Engine

Gebruikersavatar
motorfrits
Berichten: 84
Lid geworden op: za 27 dec 2014 21:25

Re: Voortent buitenverlichting met LED-spots

Bericht door motorfrits » wo 20 sep 2017 22:08

Lijkt wel mooi, heb je niet veel meer vliegen en insecten rond de lampjes zitten dan??

Plaats reactie

Terug naar “Elektra”