7 polig koelkast experimentje.
7 polig koelkast experimentje.
Gisteren bij thuiskomst na een geweldige 1,5 week onder "de rook van" Winterswijk-break dit in de brievenbus van Ali-Baba/Ebay-en de 7 rovers gevonden....
Het is een "Voltage Detection Charging Discharge Monitor Switch Control Module DC 12V"
Met de set en enter schakelaars stel je een onder en bovengrens in, op de 0,1V in te stellen.
t Idee is dat een auto met draaiende motor een hogere boordspanning heeft dan als ie uit staat, zeker als er dan een slurpende koelkast aan hangt.
Dit printje komt in de buurt van de koelkast en geeft op t display continue de boordspanning weer, nagemeten met een goede voltmeter en is prima nauwkeurig:
De bovengrens stel je dan dus in onder de spanning die ie aangeeft met een draaiende motor, dusdanig dat ook als in de auto zwaardere verbruikers aangaan (airco) en de spanning zou iets zakken dat de uitgang actief blijft. (relais op de print trekt aan)
Als de motor uitgaat dan zakt de spanning, als ie onder de ingestelde ondergrens komt dan wordt de uitgang in-actief (relais op de print valt af)
Het relais op de print gaat een zwaarder relais aansturen die dan de koelkast 12V schakelt.
Door het uitschakelen van de koelkast zal de accuspanning wel iets toenemen maar zeker niet zoveel als de spanning bij draaiende motor.
Deze versie heb ik nog niet eerder gemaakt maar "vroeger" wel eenzelfde schakeling maar dan analoog gemaakt en dat werkte perfect en het voorkomt dat de koelkast de autoaccu leeg trekt.
Natuurlijk met een 13polige stekker heb je een geschakelde +12V en dit niet nodig maar bij een ouder (7-polig) systeem lijkt me dit een mooie oplossing.
Zoiets is natuurlijk ook bij de caravanman te halen maar voor deze prijs bij onze vrienden in China (rond de 5 euro incl vzdkosten.....) plus de mogelijkheid om alles zelf op de 0,1 volt in te stellen is toch wel geweldig.
Aansluitschema: waarbij de verbruiker (hier een lamp) dus vervangen gaat worden door een zwaarder relais.
Eventueel nog een schakelaartje maken die rechtstreeks spanning op de spoel van het zwaardere relais zet zodat als de Chinese broeder de geest geeft de schakeling ge by-passed kan worden.
kortom....mooi knutselprojectje :-)
PS: getest: printje onthoudt de instellingen ook als de spanning eraf is geweest (heb t getest na 8 uur spanningsloos te zijn geweest).
Het is een "Voltage Detection Charging Discharge Monitor Switch Control Module DC 12V"
Met de set en enter schakelaars stel je een onder en bovengrens in, op de 0,1V in te stellen.
t Idee is dat een auto met draaiende motor een hogere boordspanning heeft dan als ie uit staat, zeker als er dan een slurpende koelkast aan hangt.
Dit printje komt in de buurt van de koelkast en geeft op t display continue de boordspanning weer, nagemeten met een goede voltmeter en is prima nauwkeurig:
De bovengrens stel je dan dus in onder de spanning die ie aangeeft met een draaiende motor, dusdanig dat ook als in de auto zwaardere verbruikers aangaan (airco) en de spanning zou iets zakken dat de uitgang actief blijft. (relais op de print trekt aan)
Als de motor uitgaat dan zakt de spanning, als ie onder de ingestelde ondergrens komt dan wordt de uitgang in-actief (relais op de print valt af)
Het relais op de print gaat een zwaarder relais aansturen die dan de koelkast 12V schakelt.
Door het uitschakelen van de koelkast zal de accuspanning wel iets toenemen maar zeker niet zoveel als de spanning bij draaiende motor.
Deze versie heb ik nog niet eerder gemaakt maar "vroeger" wel eenzelfde schakeling maar dan analoog gemaakt en dat werkte perfect en het voorkomt dat de koelkast de autoaccu leeg trekt.
Natuurlijk met een 13polige stekker heb je een geschakelde +12V en dit niet nodig maar bij een ouder (7-polig) systeem lijkt me dit een mooie oplossing.
Zoiets is natuurlijk ook bij de caravanman te halen maar voor deze prijs bij onze vrienden in China (rond de 5 euro incl vzdkosten.....) plus de mogelijkheid om alles zelf op de 0,1 volt in te stellen is toch wel geweldig.
Aansluitschema: waarbij de verbruiker (hier een lamp) dus vervangen gaat worden door een zwaarder relais.
Eventueel nog een schakelaartje maken die rechtstreeks spanning op de spoel van het zwaardere relais zet zodat als de Chinese broeder de geest geeft de schakeling ge by-passed kan worden.
kortom....mooi knutselprojectje :-)
PS: getest: printje onthoudt de instellingen ook als de spanning eraf is geweest (heb t getest na 8 uur spanningsloos te zijn geweest).
Als de thuiskomst het hoogtepunt van de vakantie is dan is er iets fout gegaan.....
-
- Berichten: 622
- Lid geworden op: di 28 mei 2013 08:53
- Locatie: Uiterste zuiden van het land
Re: 7 polig koelkast experimentje.
Spannend! Ga ik zeker volgen!!
Volvo v70 2.4 2004 (170 pk) of Volvo xc60 2.4d (240 pk 490Nm) summum met Hymer Eriba Nova 540SE
-
- Berichten: 309
- Lid geworden op: wo 20 mei 2015 22:05
- Locatie: Rheine (D)
Re: 7 polig koelkast experimentje.
Leuk printje.
Ik zou de boven en ondergrens niet te dicht bij elkaar instellen om te voorkomen dat de slurpende koelkast de spanning direkt onder de ingestelde ondergrens trekt en daardoor het relais konstant aan en uitgaat.
Ben benieuwd wat uiteindelijk de instellingen geworden zijn.
Ik zou de boven en ondergrens niet te dicht bij elkaar instellen om te voorkomen dat de slurpende koelkast de spanning direkt onder de ingestelde ondergrens trekt en daardoor het relais konstant aan en uitgaat.
Ben benieuwd wat uiteindelijk de instellingen geworden zijn.
Buien vallen niet.
Re: 7 polig koelkast experimentje.
Na een jaar maar weer eens een update
Na de vakantie had ik de caravan nog een weekje op de oprit dus mooi de tijd om het eens te proberen.
Nog even de uitgangssituatie:
caravan - 7 polige stekker - constante stroomdraad rechtstreeks op accu (via zekering) - auto uit: koelkast blijft aan.
Als eerste een (veel te zwaar) relais voor de koelkast aangesloten. Ik kon bij aankoop kiezen tussen een 100A of 200A relais en dus maar voor de 200 gekozen ook al trekt een kk max zo'n 10A (ik denk dat het een beroepsafwijking is... )
Theorie is dat de spanning in de caravan op de koelkast bij draaiende motor hoger is dan bij een stilstaande motor.
Meten is weten:
Koelkast uit
U_meterkast in caravan 12V motor loopt : 13,5V
U_meterkast in caravan 12V motor uit : 11,5V
Met het printje waarbij je op de 0,1 Volt de schakelmomenten kan instellen zou dit een perfecte oplossing zijn om de koelkast automatisch aan/uit te schakelen: testsituatie in de meterkast gebouwd: (slof en slipper dienen ter op-ti-ma-le isolatie )
Maar dan:
Als de koelkast ingeschakeld wordt daalt de spanning bij ingeschakelde motor van 13,5 naar 11,5 Volt.
Dat lijkt veel spanningsverlies echter bij een stroom van pak m beet 10 ampere wat een kk vraagt is dat slechts (R=U/I = 2/10 =) 0,2 ohm en dat is toch best wel heel redelijk met alle kabel en kabelschoentjes.
Het printje heb ik ingesteld dat de kk aan moet bij een spanning vanaf 11,4 Volt (dus 11,5 = aan) en dat ie uit gaat bij een spanning van 10,5 Volt om de accu te sparen (vind ik 10,5 zelfs nog een beetje laag maar goed, eerste test).
Maar wat gebeurt er :
Motor starten: spanning op 11,5V --> kk aan (prima!)
Motor uit: spanning daalt binnen een minuut onder de 10,5Volt en schakelt de kk uit (prima!)
Echter: nu is de 12V lijn onbelast omdat de kk uit is en daarom heb je dus ook geen spanningsverlies over de draden/kabelschoentjes en de spanning stijgt daarom op de meetpunten vh printje naar 12,4V --> kk aan!!!!
Dus de kk is nu aan, spanning zakt weer tot onder de 10,4V (nu in wat minder dan een minuut) --> kk uit.
Dus onbelast: spanning stijgt ineens weer naar 12,3V --> kk aan
Dus weer belast --> gaat nu nog iets sneller naar minder dan de 10,4V --> kk uit : onbelast dus weer ong 12,2V --> kk aan etc etc etc.
Wat je dus ziet is dat de koelkast op ene gegeven moment heel snel aan/uit/aan/uit etc gaat. Niet goed voor de kk lijkt me en zeker geen oplossing voor dit probleem.
Het grote probleem is dus de spanningsval door de lage weerstand maar grote stroom van de kk waarbij de spanningsval nagenoeg 0 is als de kk uitgeschakeld wordt.
Kortom, dit werkt niet. Helaas, p.kaas.
Wat ik me dan wel afvraag is hoe de "officiële" battery guards werken. Als ik de beschrijving lees volgens exact hetzelfde principe maar ik vraag me dan dus af hoe en of dit dan wel werkt ( zie bv deze documentatie: https://www.samlex.com/UserFiles/Docume ... G%2018.pdf
Kortom, tijd om iets anders te bedenken. Ik heb al wel een idee ...(maar dat zal wel weer een jaar moeten duren )
Na de vakantie had ik de caravan nog een weekje op de oprit dus mooi de tijd om het eens te proberen.
Nog even de uitgangssituatie:
caravan - 7 polige stekker - constante stroomdraad rechtstreeks op accu (via zekering) - auto uit: koelkast blijft aan.
Als eerste een (veel te zwaar) relais voor de koelkast aangesloten. Ik kon bij aankoop kiezen tussen een 100A of 200A relais en dus maar voor de 200 gekozen ook al trekt een kk max zo'n 10A (ik denk dat het een beroepsafwijking is... )
Theorie is dat de spanning in de caravan op de koelkast bij draaiende motor hoger is dan bij een stilstaande motor.
Meten is weten:
Koelkast uit
U_meterkast in caravan 12V motor loopt : 13,5V
U_meterkast in caravan 12V motor uit : 11,5V
Met het printje waarbij je op de 0,1 Volt de schakelmomenten kan instellen zou dit een perfecte oplossing zijn om de koelkast automatisch aan/uit te schakelen: testsituatie in de meterkast gebouwd: (slof en slipper dienen ter op-ti-ma-le isolatie )
Maar dan:
Als de koelkast ingeschakeld wordt daalt de spanning bij ingeschakelde motor van 13,5 naar 11,5 Volt.
Dat lijkt veel spanningsverlies echter bij een stroom van pak m beet 10 ampere wat een kk vraagt is dat slechts (R=U/I = 2/10 =) 0,2 ohm en dat is toch best wel heel redelijk met alle kabel en kabelschoentjes.
Het printje heb ik ingesteld dat de kk aan moet bij een spanning vanaf 11,4 Volt (dus 11,5 = aan) en dat ie uit gaat bij een spanning van 10,5 Volt om de accu te sparen (vind ik 10,5 zelfs nog een beetje laag maar goed, eerste test).
Maar wat gebeurt er :
Motor starten: spanning op 11,5V --> kk aan (prima!)
Motor uit: spanning daalt binnen een minuut onder de 10,5Volt en schakelt de kk uit (prima!)
Echter: nu is de 12V lijn onbelast omdat de kk uit is en daarom heb je dus ook geen spanningsverlies over de draden/kabelschoentjes en de spanning stijgt daarom op de meetpunten vh printje naar 12,4V --> kk aan!!!!
Dus de kk is nu aan, spanning zakt weer tot onder de 10,4V (nu in wat minder dan een minuut) --> kk uit.
Dus onbelast: spanning stijgt ineens weer naar 12,3V --> kk aan
Dus weer belast --> gaat nu nog iets sneller naar minder dan de 10,4V --> kk uit : onbelast dus weer ong 12,2V --> kk aan etc etc etc.
Wat je dus ziet is dat de koelkast op ene gegeven moment heel snel aan/uit/aan/uit etc gaat. Niet goed voor de kk lijkt me en zeker geen oplossing voor dit probleem.
Het grote probleem is dus de spanningsval door de lage weerstand maar grote stroom van de kk waarbij de spanningsval nagenoeg 0 is als de kk uitgeschakeld wordt.
Kortom, dit werkt niet. Helaas, p.kaas.
Wat ik me dan wel afvraag is hoe de "officiële" battery guards werken. Als ik de beschrijving lees volgens exact hetzelfde principe maar ik vraag me dan dus af hoe en of dit dan wel werkt ( zie bv deze documentatie: https://www.samlex.com/UserFiles/Docume ... G%2018.pdf
Kortom, tijd om iets anders te bedenken. Ik heb al wel een idee ...(maar dat zal wel weer een jaar moeten duren )
Als de thuiskomst het hoogtepunt van de vakantie is dan is er iets fout gegaan.....
Re: 7 polig koelkast experimentje.
Waarom dan niet inschakelen bij 13.5 V.
Bij draaiende motor is de laadspanning toch minimaal 14 V.
Frans
Bij draaiende motor is de laadspanning toch minimaal 14 V.
Frans
Re: 7 polig koelkast experimentje.
Het gaat niet om het inschakelen maar om het uitschakelen, Als die waarde te hoog gekozen wordt gaat de kk toch uit ook al draait de motor.
Audi A8 4.2 V8 uit 2002 met een Hobby 495 UL DeLuxe Edition 2016
Re: 7 polig koelkast experimentje.
RE.gif
Hij schakelt nu in bij 11.4 aan, dat is veel te laag.
Een goede accu levert onbelast minstens 12.7 V.
Dus de inschakel spanning moet daarboven zitten.
Frans
Hij schakelt nu in bij 11.4 aan, dat is veel te laag.
Een goede accu levert onbelast minstens 12.7 V.
Dus de inschakel spanning moet daarboven zitten.
Frans
Re: 7 polig koelkast experimentje.
Mmmm...goede tip.
Ik heb de spanning met koelkast aan als bovenspanning genomen (11.4V) maar met kk uit is die 13.5V en dan zou ik de bovengrens dus op 13.4 kunnen zetten. Dat ie dan meteen naar 11.4V gaat maakt dan niet uit...hij is dan toch al aan.
Zolang de ondergrens dus maar iets lager is dan de spanning van motor aan en kk aan....
Ga ik weer proberen...wordt vervolgd...
Ik heb de spanning met koelkast aan als bovenspanning genomen (11.4V) maar met kk uit is die 13.5V en dan zou ik de bovengrens dus op 13.4 kunnen zetten. Dat ie dan meteen naar 11.4V gaat maakt dan niet uit...hij is dan toch al aan.
Zolang de ondergrens dus maar iets lager is dan de spanning van motor aan en kk aan....
Ga ik weer proberen...wordt vervolgd...
Als de thuiskomst het hoogtepunt van de vakantie is dan is er iets fout gegaan.....
Re: 7 polig koelkast experimentje.
Dit printje gaat alleen maar werken als je het dicht bij de accu plaatst ipv bij de koelkast. Dan heb je namelijk die spanningsval na het printje.
Re: 7 polig koelkast experimentje.
Nou....ik heb toch hoop dat t nav de vorige berichten gaat lukken...
Als het goed is dan gaat t zo werken:
Nog even de gemeten spanningen:
U12V_meterkast in caravan
motor loopt kk uit: 13,5V
motor loopt kk aan: 11,5V
motor uit, kk uit : 12,4 V
Printje stel ik in op 13,0V aan, 11,0V uit
Schakelaar koelkast zelf staat continue aan, kk wordt door relais aan/uit geschakeld.
Als ik de motor start dan is de spanning 13,5V. Is hoger dan de drempelwaarde van 13,0 V dus kk gaat aan. Vanwege de belasting wordt de spanning dan 11,5V maar dat is nog steeds hoger dan de onderste (uit) drempelwaarde.
Motor uit en spanning zakt door kk van 11,5 naar < 11,0V --> kk uit.
Hierdoor stijgt de spanning weer tot 12,4V maar dat is nog steeds lager dan de bovenste drempelwaarde dus de kk blijft uit totdat de motor weer gestart wordt.
Kortom, dit zou zo moeten werken en aangezien de (zeker vroeger toen er nog geen 13 polige stekers waren) battery guards ook bij de kk in de caravan ingebouwd werden (worden?) moet het toch mogelijk zijn
Als het goed is dan gaat t zo werken:
Nog even de gemeten spanningen:
U12V_meterkast in caravan
motor loopt kk uit: 13,5V
motor loopt kk aan: 11,5V
motor uit, kk uit : 12,4 V
Printje stel ik in op 13,0V aan, 11,0V uit
Schakelaar koelkast zelf staat continue aan, kk wordt door relais aan/uit geschakeld.
Als ik de motor start dan is de spanning 13,5V. Is hoger dan de drempelwaarde van 13,0 V dus kk gaat aan. Vanwege de belasting wordt de spanning dan 11,5V maar dat is nog steeds hoger dan de onderste (uit) drempelwaarde.
Motor uit en spanning zakt door kk van 11,5 naar < 11,0V --> kk uit.
Hierdoor stijgt de spanning weer tot 12,4V maar dat is nog steeds lager dan de bovenste drempelwaarde dus de kk blijft uit totdat de motor weer gestart wordt.
Kortom, dit zou zo moeten werken en aangezien de (zeker vroeger toen er nog geen 13 polige stekers waren) battery guards ook bij de kk in de caravan ingebouwd werden (worden?) moet het toch mogelijk zijn
Als de thuiskomst het hoogtepunt van de vakantie is dan is er iets fout gegaan.....
Re: 7 polig koelkast experimentje.
RE.gif
Dat lukt je.
Frans
Dat lukt je.
Frans
-
- Berichten: 309
- Lid geworden op: wo 20 mei 2015 22:05
- Locatie: Rheine (D)
Re: 7 polig koelkast experimentje.
Joppnl,
Ik denk ook dat je nu het printje juist hebt ingesteld.
Ik zou wel willen weten op welke pen van je 7-polige steker je de constante spanning vandaan haalt.
Bij mijn caravan heeft het mistachterlicht de constante spanning verdreven.
Ook ben ik benieuwd waartoe die grote carrosserie-ringen op je relais dienen.
Ik hoop dat de opstelling op de foto's een testopstelling is. 12V is weliswaar een veilige spanning, slechte aansluitingen icm hoge stromen (10A) kunnen brand veroorzaken.
Wees voorzichtig,
André
Ik denk ook dat je nu het printje juist hebt ingesteld.
Ik zou wel willen weten op welke pen van je 7-polige steker je de constante spanning vandaan haalt.
Bij mijn caravan heeft het mistachterlicht de constante spanning verdreven.
Ook ben ik benieuwd waartoe die grote carrosserie-ringen op je relais dienen.
Ik hoop dat de opstelling op de foto's een testopstelling is. 12V is weliswaar een veilige spanning, slechte aansluitingen icm hoge stromen (10A) kunnen brand veroorzaken.
Wees voorzichtig,
André
Buien vallen niet.
Re: 7 polig koelkast experimentje.
dag André
mijn (oude) caravan heeft wettelijk gezien geen achterlicht nodig (en zit er ook niet op) dus die pen is bij mij vrij voor de constante spanning.
Wat ik wel eens gehoord heb is dat als je wel een mistlicht hebt dat je dan iets zou kunnen doen met pen 5 en 7.
Door deze bij de caravan samen te voegen hou je de ander over (5= achterlicht breedtelicht nummerplaat rechts 7 = achterlicht breedtelicht links.)
Nadeel is natuurlijk dat als je ergens een breuk of zo hebt dat je dan helemaal geen achterlicht meer hebt dus of het aan te raden is...
Die carrosserieringen zaten er voor de test om de originele aansluiting van de koelkast tussen te kunnen klemmen. Dit is een schuifklemmetje en die wou ik er voor de test niet afhalen.
Mocht het bij de volgende test wel gaan werken dan maak ik daar of een verloopje voor zodat ik makkelijk terug naar het origineel han of ik knip m eraf en zet er een oogje op...
mijn (oude) caravan heeft wettelijk gezien geen achterlicht nodig (en zit er ook niet op) dus die pen is bij mij vrij voor de constante spanning.
Wat ik wel eens gehoord heb is dat als je wel een mistlicht hebt dat je dan iets zou kunnen doen met pen 5 en 7.
Door deze bij de caravan samen te voegen hou je de ander over (5= achterlicht breedtelicht nummerplaat rechts 7 = achterlicht breedtelicht links.)
Nadeel is natuurlijk dat als je ergens een breuk of zo hebt dat je dan helemaal geen achterlicht meer hebt dus of het aan te raden is...
Die carrosserieringen zaten er voor de test om de originele aansluiting van de koelkast tussen te kunnen klemmen. Dit is een schuifklemmetje en die wou ik er voor de test niet afhalen.
Mocht het bij de volgende test wel gaan werken dan maak ik daar of een verloopje voor zodat ik makkelijk terug naar het origineel han of ik knip m eraf en zet er een oogje op...
Als de thuiskomst het hoogtepunt van de vakantie is dan is er iets fout gegaan.....