AGM accu wel of niet uit de caravan
AGM accu wel of niet uit de caravan
Net terug uit Kroatie, alles perfect alleen de (mover)accu overleden. Inmiddels staat de caravan al bij de dealer. Er komt een nieuwe accu in(mastervolt AGM70) en alles wordt nagekeken en gemeten. Nu wil graag weten of ik deze accu (vol) gedurende de wintermaanden in de caravan kan laten staan (met de accuklemmen los) of dat ik hem thuis met een druppellader (bijv Ctek MXS 5.0) moet laten overwinteren. Ik weet dat er al veel geschreven is over dit onderwerp maar wil gewoon een goed advies!
Hobby 540 UL de Luxe met Dorema voortent en luifel, Enduro EM305+ mover, Thule Omnistore 6300.
Renault Grand Scenic 140 EDC Bose
Renault Grand Scenic 140 EDC Bose
Re: AGM accu wel of niet uit de caravan
Tsja wat is een goed advies?
Hoe ik het doe:
Ik heb een yellowtop in de caravan en die laat ik in de winter in de caravan staan.
Wel zorg ik ervoor dat hij opgeladen is, en ik heb een 12 volt masterswitch waarmee ik de 12 Volt gebruikers afkoppel. De lader blijft er aangekoppeld maar niet onder spanning op staan en de klemmen blijven ook op de accu.
Ik kan dan na de winterperiode nog een flink stuk moveren.
Wil je echt op safe spelen dan zou ik hem uit de caravan halen en elke 2/3 maanden met een lader even bijladen.
Hoe ik het doe:
Ik heb een yellowtop in de caravan en die laat ik in de winter in de caravan staan.
Wel zorg ik ervoor dat hij opgeladen is, en ik heb een 12 volt masterswitch waarmee ik de 12 Volt gebruikers afkoppel. De lader blijft er aangekoppeld maar niet onder spanning op staan en de klemmen blijven ook op de accu.
Ik kan dan na de winterperiode nog een flink stuk moveren.
Wil je echt op safe spelen dan zou ik hem uit de caravan halen en elke 2/3 maanden met een lader even bijladen.
Re: AGM accu wel of niet uit de caravan
Ik liet hem er gerust van sept tot mei in staan, los gekoppeld maar wel volgeladen. Werkt prima en geen gesleep. Het blijft een zwaar ding en eruit en laden tussendoor is niet nodig.
Toyota RAV4 CVT Executive 2010 & Knaus Silver Selection 450FU 2016
Re: AGM accu wel of niet uit de caravan
Maar is de yellowtop ook echt vergelijkbaar met die van TS?martijn v o schreef:Tsja wat is een goed advies?
Hoe ik het doe:
Ik heb een yellowtop in de caravan en die laat ik in de winter in de caravan staan.
Wel zorg ik ervoor dat hij opgeladen is, en ik heb een 12 volt masterswitch waarmee ik de 12 Volt gebruikers afkoppel. De lader blijft er aangekoppeld maar niet onder spanning op staan en de klemmen blijven ook op de accu.
Ik kan dan na de winterperiode nog een flink stuk moveren.
Wil je echt op safe spelen dan zou ik hem uit de caravan halen en elke 2/3 maanden met een lader even bijladen.
VW Sportsvan 1.5 tsi Comfortline 110 Kw 150 PK, DSG 7, emissieklasse 6, Tungsten silver metallic juni 2020.
Sprite Modial 420 SE uit 2020.
Sprite Modial 420 SE uit 2020.
Re: AGM accu wel of niet uit de caravan
Misschien vertroetel ik de accu teveel, maar bij mij gaat hij er uit. Staat in de box waar het altijd een graad of 20 is. Elke maand gaat de acculader er even voor een paar uurtjes op. Fabrikant zegt dat dit de allerbeste manier is voor een lange levensduur. Accu is nu 7 jaar oud en vertoont geen sleet. (afkloppen).
Toyota ProAce Camper, Tabbert Puccini 560 TD 250. Dometic Airco B2200, Alko ATC, Omnistor 6200, Truma Duo-Control CS met Eis-ex remote, Truma Ultra-Heat, Afvoerverwarming met heat-tracing en buisisolatie.
Re: AGM accu wel of niet uit de caravan
Gewoon lekker (losgekoppeld) in de caravan laten staan.
Door omstandigheden ben in de meivakantie niet met caravan weggeweest en dus stond hij vanaf eind augustus vorig jaar tot half juli dit jaar in de stalling, accu klemmen erop gezet en kon hem zo m'n eigen oprit oprijden met de mover!
Dus nog power genoeg.
Door omstandigheden ben in de meivakantie niet met caravan weggeweest en dus stond hij vanaf eind augustus vorig jaar tot half juli dit jaar in de stalling, accu klemmen erop gezet en kon hem zo m'n eigen oprit oprijden met de mover!
Dus nog power genoeg.
Skoda Superb HB Sportline 1.5TSI (2020) + Hobby 455UF (2010) Enduro Mover, Truma Saphir Comfort airco
Re: AGM accu wel of niet uit de caravan
ik doe hetzelfde al 5-6jaar en AGM blijft in topvormJakkemeiner schreef:Ik liet hem er gerust van sept tot mei in staan, los gekoppeld maar wel volgeladen. Werkt prima en geen gesleep. Het blijft een zwaar ding en eruit en laden tussendoor is niet nodig.
Rapido Golf 380 1993 met deur links;
Eberspacher verwarming.
Eberspacher verwarming.
Re: AGM accu wel of niet uit de caravan
@ Verbaant.
Je vraag is niet 100% goed te beantwoorden.
Het kan als je accu een zeer lage zelfontlading heeft.
De Yellowtop heeft zich in deze bewezen, die heeft een zeer lage zelfontlading.
Ik, en vele met mij, laten de yellowtop, volgeladen en afgekoppeld in de caravan overwinteren.
Ik reed hem na de winter zo op de mover weer de stalling uit !!
Of mastervolt accu's dit ook kunnen....
AGM is beter, maar hoeveel is mastervolt beter???
Dus.. geen antwoord.
Chris
Je vraag is niet 100% goed te beantwoorden.
Het kan als je accu een zeer lage zelfontlading heeft.
De Yellowtop heeft zich in deze bewezen, die heeft een zeer lage zelfontlading.
Ik, en vele met mij, laten de yellowtop, volgeladen en afgekoppeld in de caravan overwinteren.
Ik reed hem na de winter zo op de mover weer de stalling uit !!
Of mastervolt accu's dit ook kunnen....
AGM is beter, maar hoeveel is mastervolt beter???
Dus.. geen antwoord.
Chris
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.
Re: AGM accu wel of niet uit de caravan
De ene AGM is inderdaad de andere niet.
Ik ga zelf deze winter testen met de normale natte batterij die wij in de caravan hebben. Ik haal hem er uit en laad hem eerst helemaal goed op en daarna ga ik elke week de spanning meten om te zien wat er over tijd gaat gebeuren aangaande zelfontlading. Een natte batterij mag je wat dat betreft natuurlijk niet vergelijken met een goede AGM batterij.
Ik ga zelf deze winter testen met de normale natte batterij die wij in de caravan hebben. Ik haal hem er uit en laad hem eerst helemaal goed op en daarna ga ik elke week de spanning meten om te zien wat er over tijd gaat gebeuren aangaande zelfontlading. Een natte batterij mag je wat dat betreft natuurlijk niet vergelijken met een goede AGM batterij.
Re: AGM accu wel of niet uit de caravan
Ik deed deze winter hetzelfde met een natte accu. Ook na 9 maanden vol en ontkoppeld in de stalling er weer op de mover uit.
Toyota RAV4 CVT Executive 2010 & Knaus Silver Selection 450FU 2016
Re: AGM accu wel of niet uit de caravan
Mijn AGM accu blijft ook in de caravan afgekoppeld maar wel volgeladen.
Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Dethleffs Camper 530 FSK 2020
BMW 520d touring lci bj 2013
BMW 520d touring lci bj 2013
Re: AGM accu wel of niet uit de caravan
Ik heb geen ervaring met de hier genoemde accu's, wel met accu's in het algemeen. Overwinteren in een koude stalling, vriezen is nooit goed. Dus eruit en thuis bewaren op een goed geventileerde plaats. Druppellading en af en toe eens ontladen m.b.v. een paar lampen kan geen kwaad. Tijdens het ontladen de spanning in de gaten houden en niet te diep ontladen. Voor elk accutype is deze spanning iets anders. De gebruiksaanwijzing geeft meer info. Wel hierna meteen laden. Meten van de klemspanning geeft weinig informatie. De accu belasten en meten van de klemspanning geeft betere informatie, nog beter is, als elke cel een afneembare dop heeft, bij natte accu's de zuurdichtheid meten.
Constructam Condor 1972. Trekker Fiat Dolbo benzine.
Re: AGM accu wel of niet uit de caravan
Let bij druppel laden wel op het type lader dat je gebruikt. De 'ouderwetse' simpele druppelladers kunnen ook ongezond zijn voor een batterij. Een fatsoenlijke lader zoals een ctek gebruiken die hebben een intelligente manier van op niveau houden van een batterij.
Re: AGM accu wel of niet uit de caravan
Hoi Bob2.Bob2 schreef:Ik heb geen ervaring met de hier genoemde accu's, wel met accu's in het algemeen. Overwinteren in een koude stalling, vriezen is nooit goed. Dus eruit en thuis bewaren op een goed geventileerde plaats. Druppellading en af en toe eens ontladen m.b.v. een paar lampen kan geen kwaad. Tijdens het ontladen de spanning in de gaten houden en niet te diep ontladen. Voor elk accutype is deze spanning iets anders. De gebruiksaanwijzing geeft meer info. Wel hierna meteen laden. Meten van de klemspanning geeft weinig informatie. De accu belasten en meten van de klemspanning geeft betere informatie, nog beter is, als elke cel een afneembare dop heeft, bij natte accu's de zuurdichtheid meten.
Juist AGM accu's zijn WEL geschikt om te overwinteren.... mits ze van een uitstekende kwaliteit materialen gebouwd zijn.
Veel ( voordelige) accu's worden gemaakt van ge-recycled lood, en daar zit vervuiling in, en dat levert zelfontlading op.
De genoemde Yellowtop accu is van zuiver lood gemaakt.... zelfontlading nihil.
En... volledig gasdicht..
Dus geen doppen, geen zuurdichtheid meten, geen knalgas vorming bij hel laden en geen gas afvoerslang meer hiervoor.
Hoera voor de moderne AGM accu.
AGM staat trouwens voor: "Absorbed glass mat".
Dunne platen, gescheiden door een in zuur gedrenkte glasmat en stijf opgerold.
Daardoor is de schok en trilbestendigheid ook nog eens veel hoger.
De AGM accu's leveren relatief veel meer vermogen bij een gelijk gewicht... dus meer power bij gelijk gewicht..
Dat is o.a. wat ik weet...
Chris
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.
AGM accu wel of niet uit de caravan
Er is maar 1 ding waar een accu een hekel aan heeft en dat is vrieskou.
Neem dat ding mee naar huis en hij gaat jaren langer mee,
Tekst aangepast:
Reclame eigen toko niet toegestaan, dus niet ondertekenen met eigen website!
Lees de spelregels!!!
Neem dat ding mee naar huis en hij gaat jaren langer mee,
Tekst aangepast:
Reclame eigen toko niet toegestaan, dus niet ondertekenen met eigen website!
Lees de spelregels!!!
Re: AGM accu wel of niet uit de caravan
En ik heb een hekel aan dat gesjouw met die accu, daarom laat ik mijn Yellow Top al jaren opgeladen en afgekoppeld in de kou overwinteren. Tot nu toe heeft de accu na jaren, nog niet geprotesteerd.
Re: AGM accu wel of niet uit de caravan
RE.gif
Om welke reden moet de accu afgekoppeld worden?
Om welke reden moet de accu afgekoppeld worden?
Re: AGM accu wel of niet uit de caravan
RE.gif
Afkoppelen doe je om er zeker van te zijn dat er geen lekstroom kan lopen waardoor de accu alsnog kan ontladen.
Afkoppelen doe je om er zeker van te zijn dat er geen lekstroom kan lopen waardoor de accu alsnog kan ontladen.
Fendt Brillant 650 TF (2018), Land Rover Discovery-5 HSE 3.0 TDV6 Black Edition (2018)
Re: AGM accu wel of niet uit de caravan
Onze caravan staat altijd buiten met yt accu,maar denk dat wij van lekstroom geen problemen ondervinden.
Toch dank voor de inlichtingen
Toch dank voor de inlichtingen
Re: AGM accu wel of niet uit de caravan
Er is altijd lekstroom.
Of de caravan binnen of buiten staat maakt geen verschil.
Of de caravan binnen of buiten staat maakt geen verschil.
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.
Re: AGM accu wel of niet uit de caravan
Afkoppelen hoeft niet : je kan er ook een hoofdschakelaar in de + kabel tussen plaatsenPremiumDiscovery schreef:RE.gif
Afkoppelen doe je om er zeker van te zijn dat er geen lekstroom kan lopen waardoor de accu alsnog kan ontladen.
Eens een " Scandinavier" , altijd een " Scandinavier"
Re: AGM accu wel of niet uit de caravan
Daar zat ik ook aan te denken aan zo'n extra schakelaar.
Voor de mover zit er al zo'n hoofdschakelaar en voor het boordnet wil ik er eigenlijk ook nog één plaatsen.
Voor de mover zit er al zo'n hoofdschakelaar en voor het boordnet wil ik er eigenlijk ook nog één plaatsen.
Re: AGM accu wel of niet uit de caravan
Als het dan maar een echte hoofdschakelaar is en alle stroom van-en-naar accu schakelt ; ook de lader plus
aan de boordnet kant ! En NIET aan de accu kant: een lader die primair niet aan 230 V hangt laat secundair
altijd stroom door ten koste van de accucapaciteit.Jaap
aan de boordnet kant ! En NIET aan de accu kant: een lader die primair niet aan 230 V hangt laat secundair
altijd stroom door ten koste van de accucapaciteit.Jaap
Re: AGM accu wel of niet uit de caravan
Zolang als het dat maar is, het zou vele malen erger zijn dat de accu zou kunnen weg lopenAb schreef:Er is altijd lekstroom.
Of de caravan binnen of buiten staat maakt geen verschil.
Re: AGM accu wel of niet uit de caravan
Een handige oplossing om de accu helemaal los te koppelen zijn Ojop accuklemmen.
Met één klik maak je de kabel los.
Ik plaats daarna bovendien op beide polen een afdekdopje zodat tijdens de winterstalling geen millivolt meer ontsnapt
Met één klik maak je de kabel los.
Ik plaats daarna bovendien op beide polen een afdekdopje zodat tijdens de winterstalling geen millivolt meer ontsnapt
TEC Travelking 510 TE 2002 | Unico Torino | Truma SR version 2 | YT 55Ah | CTEK MXS 5.0 | Mazda CX-5 benzine handgeschakeld 2019