Airco project 3

Over klussen, reparatie en onderhoud van elektra en alles wat daar bij hoort.
Turbodesk
Berichten: 128
Lid geworden op: zo 21 mei 2017 16:14

Re: Airco project 3

Bericht door Turbodesk » di 23 mei 2017 22:47

Dat is mooi gemaakt!

Ik ga deze comtroller bestellen. Is hetzelfde als jouw link, maar deze heeft een ander display die ik wat mooier vind.
https://nl.aliexpress.com/item/Universa ... Title=true

Dan kan ik alle componenten van de mobiele airco aansturen en zit ik niet met de controller van de airco zelf die ingebouwd is.
Wilk 530UE 2007. Volvo V70 D5 - 240PK, 500Nm.

iemand
Berichten: 5243
Lid geworden op: za 2 mei 2015 12:23
Contacteer:

Re: Airco project 3

Bericht door iemand » wo 24 mei 2017 17:27

en ... gratis verzending ..... thumbup.gif
Groeten Erik ( caravan: Avento Touristique Comfort 365 TCB )

Turbodesk
Berichten: 128
Lid geworden op: zo 21 mei 2017 16:14

Re: Airco project 3

Bericht door Turbodesk » ma 5 jun 2017 10:48

Beste Tocador,

Momenteel druk bezig om de mobiele airco om te bouwen naar een bankairco. Dat moet prima lukken.

In je begin post vertel je dat je 12 meter light flex kunststof slang. 400gram per meter. Hebt gekocht.
Waar heb je dat gekocht? Ik kan niets vinden met die lage prijs. En welke diameter heb je gebruikt?

Alvast bedankt
Mvg, Marcel
Wilk 530UE 2007. Volvo V70 D5 - 240PK, 500Nm.

Gebruikersavatar
dennisb
Berichten: 493
Lid geworden op: wo 3 aug 2016 17:23
Locatie: KWK

Re: Airco project 3

Bericht door dennisb » wo 7 jun 2017 11:59

Hoi TurboDesk, maak je wel fotos van je acties. Ik zit nog steeds te dubben of ik een raamairco koop of een mobiele ombouw. Ik weet namelijk niet of de compressors van mobiele een beetje laag zijn.
Volkswagen Passat Variant 2.0FSI | Hobby 490 KMF | Truma SX | Victron PPP 20Ah | Truma Saphir Comfort rc

Turbodesk
Berichten: 128
Lid geworden op: zo 21 mei 2017 16:14

Re: Airco project 3

Bericht door Turbodesk » vr 9 jun 2017 09:00

Ik heb wat foto`s gemaakt.

Ik heb nu voor mij de ideale opstelling uitgevogeld. De losse componenten ga ik monteren op een multiplex plaat van 18mm dik.
Ik heb eerst gepuzzeld op een stuk karton voor de opstelling. Ik heb nu een oppervlakte van 65cm x45 cm.
De koude uitblaas zie je links op de foto. Daar maak ik een 90 graden bocht van pvc op met een diameter van 75mm.
Rechts zie je de warme uitblaas, die heb ik 90 graden gedraaid zodat deze straks direct door de caravanvloer naar buiten blaast.
Op de foto van bovenaf zie je ruimte tussen de pomp en de koude uitblaas. Daar maak ik nog een gat van 95mm voor het aanzuigen van verse lucht van buiten.
Ik heb gisteren light flex pvc slang binnen gekregen met een diameter van 75mm. Deze leid ik straks naar de kledingkast en bovenin komt dan een T-stuk met een uitblaas opening richting zit gedeelte en richting slaap gedeelte.

Als ik verder ben maak ik nog wat meer foto`s.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Laatst gewijzigd door Turbodesk op vr 9 jun 2017 09:12, 2 keer totaal gewijzigd.
Wilk 530UE 2007. Volvo V70 D5 - 240PK, 500Nm.

Ab
Moderator
Berichten: 26728
Lid geworden op: do 30 aug 2007 23:17
Locatie: Midden Nederland

Re: Airco project 3

Bericht door Ab » vr 9 jun 2017 09:04

De foto's zullen voor velen niet te zien zijn.
Althans..maar voor een klein gedeelte.
Screenshot_20170609-091600.png
De foto's zijn veel te groot, er wordt maar een klein stukje van getoond .
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.

Turbodesk
Berichten: 128
Lid geworden op: zo 21 mei 2017 16:14

Re: Airco project 3

Bericht door Turbodesk » vr 9 jun 2017 09:14

Je was iets te snel, ik was er al mee bezig om ze te verkleinen. thumbup.gif
Wilk 530UE 2007. Volvo V70 D5 - 240PK, 500Nm.

Turbodesk
Berichten: 128
Lid geworden op: zo 21 mei 2017 16:14

Re: Airco project 3

Bericht door Turbodesk » vr 9 jun 2017 09:27

Oh ja, en ik heb een andere controller besteld en gisteren ook al binnen gekregen.
https://www.alibaba.com/product-detail/ ... 0.0.i0t6nL

Mooier display met betere knoppen.
Wilk 530UE 2007. Volvo V70 D5 - 240PK, 500Nm.

Gebruikersavatar
dennisb
Berichten: 493
Lid geworden op: wo 3 aug 2016 17:23
Locatie: KWK

Re: Airco project 3

Bericht door dennisb » vr 9 jun 2017 09:42

Thanks Turbodesk, welke hoogte gaat dit maximaal worden? Welk type mobiele airco heb je gekocht? Ik denk dat je een nieuwe unit gebruikt hebt, zie geen stof ertussen. Heb je de 2 units nu los van elkaar, zodat je ze opnieuw moet laten vullen?
Volkswagen Passat Variant 2.0FSI | Hobby 490 KMF | Truma SX | Victron PPP 20Ah | Truma Saphir Comfort rc

Turbodesk
Berichten: 128
Lid geworden op: zo 21 mei 2017 16:14

Re: Airco project 3

Bericht door Turbodesk » vr 9 jun 2017 09:54

Ik heb tweedehands via mp een Zibro P122 mobiele airco gekocht. Deze airco was gevuld met R410A. Is daarom ook weer te vullen bij een aircoboer. Tevens maken deze airco`s minder lawaai.

De hoogte is uit mijn hoofd nu ongeveer een 45 cm.

Ik heb inderdaad een leiding moeten doorknippen. Anders kon ik niet deze opstelling verkrijgen.
Wilk 530UE 2007. Volvo V70 D5 - 240PK, 500Nm.

Ab
Moderator
Berichten: 26728
Lid geworden op: do 30 aug 2007 23:17
Locatie: Midden Nederland

Re: Airco project 3

Bericht door Ab » vr 9 jun 2017 09:57

Turbodesk..wat ik me afvraag..is 75 mm niet te klein?
Als ik de uitblaas opening zie, lijkt me de oppervlakte in cm2 veel groter dan de doorlaat van een 75 mm buisje.
Als je dat gaan knijpen, zal de blower veel minder luchtverplaatsing gaan geven.
Ik denk dat je minimaal 2 buizen aan moet sluiten.
De doorlaat van 75 mm inwendig is maar ongeveer 38 cm2.
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.

Turbodesk
Berichten: 128
Lid geworden op: zo 21 mei 2017 16:14

Re: Airco project 3

Bericht door Turbodesk » vr 9 jun 2017 10:11

Nou, als ik originele airco slang van Truma zou gebruiken, die is maar 65mm in doorsnede. Alleen veel te duur.
Ik denk dat de lucht er wel doorheen geperst word. 75mm lijkt weinig maar als je die in je handen hebt is het een beste diameter.
Daar komt nog bij dat dit ook weer gewicht is. Ik heb 9 meter slang gekocht, dat is ook weer een paar kilo.
Wilk 530UE 2007. Volvo V70 D5 - 240PK, 500Nm.

Ab
Moderator
Berichten: 26728
Lid geworden op: do 30 aug 2007 23:17
Locatie: Midden Nederland

Re: Airco project 3

Bericht door Ab » vr 9 jun 2017 10:45

Ja, maar een Truma heeft ook meerdere uitblaas openingen.
Een blower kan niet persen. Dit soort blowers dan.
Door te knijpen verhoog je de luchtsnelheid ook niet. Die zal praktisch gelijk blijven.
Wat betekent dat aan de aanzuigkant ook minder aangezogen gaat worden. Mínder eruit is ook minder erin.
Je gaat dus alleen heel veel capaciteit verliezen.
Wat je eigenlijk zou moeten doen is een spruitstuk maken aan de blaasopening met 3 of 4 aansluitingen voor ronde buis. Bij voorkeur ook vloeiend verlopend van rechthoekig naar rond.
Daar kan je dan de slangen op aansluiten die je op diverse plaatsen kan laten uitkomen.
Net als bij een Truma.
1 buis splitsen in 2 dezelfde werkt ook niet goed.
De uitstromende lucht halveer je dan.
Tenminste..als je een Y stuk gebruikt met beide benen even lang en dezelfde luchtweerstand.
Bij een T stuk werkt het vaak niet eens.
Als de ene buis langer is dan de andere kan de verhouding zelfs maar zo 80 % 20% worden in sommige gevallen.
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.

Turbodesk
Berichten: 128
Lid geworden op: zo 21 mei 2017 16:14

Re: Airco project 3

Bericht door Turbodesk » vr 9 jun 2017 12:10

Probleem is dat ik geen mogelijkheden heb, behalve dan bovenin de kast voor uitblaasopeningen.
Daarbij komt ook nog de plaatsing van de airco en de mogelijkheid om de slangen weg te werken.
Ik ga geen twee slangen naar de kast toe leggen. Een Y splitsing zou inderdaad beter zijn.
Het zijn keuzes. Heb er lang genoeg over nagedacht, maar het is niet anders.
Bij de ene caravan gaat het nu eenmaal makkelijker dan bij de andere.

De kachel heeft toch ook maar een kleine ventilator om de gehele ringverwarming door te blazen?
Daar zitten ook allerlei bochten en T-stukken tussen.
Waarom werkt dat dan wel?
Wilk 530UE 2007. Volvo V70 D5 - 240PK, 500Nm.

Ab
Moderator
Berichten: 26728
Lid geworden op: do 30 aug 2007 23:17
Locatie: Midden Nederland

Re: Airco project 3

Bericht door Ab » vr 9 jun 2017 15:31

Bij een kachel werkt het wat anders.
De uitblaas opening is niet groter dan de buisdiameter.
Als je de eerste opening volledig open zet, komt er verderop ook weinig of niks meer uit.
Bij mijn kachel staat de eerste bijna dicht, de volgende iets verder open, de derde half open en de laatste volledig open.
Anders werkt het ook niet goed.
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.

Ab
Moderator
Berichten: 26728
Lid geworden op: do 30 aug 2007 23:17
Locatie: Midden Nederland

Re: Airco project 3

Bericht door Ab » vr 9 jun 2017 15:45

Als je het beter zou willen doen, zou je met 1 slang van ca 135 mm naar de kast kunnen gaan, en dan splitsen in 2 x 75 mm.
Of een rechthoekige koker in elkaar lijmen van 6 mm dik tempex en die splitsen?
Ben je meteen van evt. condensproblemen af.
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.

Turbodesk
Berichten: 128
Lid geworden op: zo 21 mei 2017 16:14

Re: Airco project 3

Bericht door Turbodesk » vr 9 jun 2017 16:08

Ik begrijp niet goed wat je bedoelt met het laatste?
Waar komt dan die koker?
En welk condens probleem?
Wilk 530UE 2007. Volvo V70 D5 - 240PK, 500Nm.

Ab
Moderator
Berichten: 26728
Lid geworden op: do 30 aug 2007 23:17
Locatie: Midden Nederland

Re: Airco project 3

Bericht door Ab » vr 9 jun 2017 22:31

Aan de uitblaaszijde. Of het mogelijk is qua ruimte weet ik natuurlijk niet.
Maar als het kan, heb je een goedkope mogelijkheid om de koude lucht boven in je hangkast te brengen zonder al te veel verlies aan hoeveelheid koude lucht.

Op een koud oppervlak kan vochtige lucht condenseren.
Dat is de reden van bijv. Truma waarom ze de slangen maken zoals ze dat nu al jaren doen.
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.

Turbodesk
Berichten: 128
Lid geworden op: zo 21 mei 2017 16:14

Re: Airco project 3

Bericht door Turbodesk » za 10 jun 2017 13:10

Dat is wel een goed idee. Dan maak ik bovenin de kledingkast een koker over de volle breedte va de kast. Ik maak daar aan de achterkant een aansluiting voor de aanvoerslang en ik maak dan twee schotjes die de lucht in tweeën delen naar elk een uitblaas opening.
Vanmorgen heb ik de unit naar de aircoboer gebracht, die soldeert de twee leidingen weer aan elkaar en vult de unit met koudemiddel. Hij maakt er dan meteen een service aansluiting op.
Hij had zelf ook nog een goed idee om bij de uitblaas opening van de airco ook een soort van bak er voor te maken met een scheef schot erin zodat ik dan de slang aan de zijkant kan monteren en er niet te veel lucht kwijt raakt.
Ik raak hoe dan ook een hoop capaciteit kwijt. Dat is nu eenmaal zo. De praktijk zal straks uitwijzen of het voldoende is.
Wilk 530UE 2007. Volvo V70 D5 - 240PK, 500Nm.

Ab
Moderator
Berichten: 26728
Lid geworden op: do 30 aug 2007 23:17
Locatie: Midden Nederland

Re: Airco project 3

Bericht door Ab » za 10 jun 2017 19:29

Vind je dat niet zonde?
Van die capaciteit bedoel ik.
Je moet het zo zien..teveel capaciteit heb je nooit.
Te weinig is een ontevreden turbodesk..
En dan moet je later dus weer aan de slag.
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.

Gebruikersavatar
dennisb
Berichten: 493
Lid geworden op: wo 3 aug 2016 17:23
Locatie: KWK

Re: Airco project 3

Bericht door dennisb » za 10 jun 2017 23:49

Mag ik vragen wat de aircoman vraagt om te vullen/solderen.
Volkswagen Passat Variant 2.0FSI | Hobby 490 KMF | Truma SX | Victron PPP 20Ah | Truma Saphir Comfort rc

Turbodesk
Berichten: 128
Lid geworden op: zo 21 mei 2017 16:14

Re: Airco project 3

Bericht door Turbodesk » ma 19 jun 2017 10:44

Dat moet ik nog te horen krijgen. Zal tussen de 75 en 100 euro zijn.
Minimaal een uur werk, koudemiddel, koperwerk en serviceaansluiting.

Project staat nu nog bij hem. Is al gesoldeerd maar zit een minuscuul lekje ergens.
Hij gaat vandaag een lektest doen met helium.
Wilk 530UE 2007. Volvo V70 D5 - 240PK, 500Nm.

Turbodesk
Berichten: 128
Lid geworden op: zo 21 mei 2017 16:14

Re: Airco project 3

Bericht door Turbodesk » za 1 jul 2017 12:11

Het is jammer genoeg een ontevreden Turbodesk (Marcel) geworden.

Airco is ingebouwd en ik heb na het wegen va de caravan een andere inbouwplek gekozen. Namelijk aan de andere kant van de caravan. Aan de keukenkant onder het bed vlak naast de kast.
Daardoor is de langste slang nu ongeveer 3,5 meter en had ik direct de kans om een tweede uitblaas opening te maken in het bed die naar het midden blaast.
Maar ondanks twee keer 75 mm is de luchtverplaatsing te weinig voor de condensor. De condensor bevriest na een 10 minuten en dan is er helemaal geen luchtverplaatsing meer.
Het ding werkt te goed.

Dus twee 90 graden bochten van 75mm op de uitvoer. Dan gaat er 75mm pvc slang op met een gladde binnenkant. Die komt uit boven in de kast waar deze op een truma t-stuk is aangesloten en dan aan allebei de kanten een kort stukje truma buis om aan te sluiten op de truma uitblaasmonden. Uitblaas bovenin de kast naar slaap en zit gedeelte.
En dan nog een kort stukje 75mm buis naar een uitblaasmond onderin het bed.

Ik heb gisteren mijn kennis gebeld die hem ook heeft gevuld en een eigen airco bedrijf heeft. Die weet bijna zeker dat ik te weinig doorvoersnelheid heb. Daardoor bevriest de condensor.

Waar moet ik in hemelsnaam nog een derde opening maken? En zou dat dan ook helpen?
Wilk 530UE 2007. Volvo V70 D5 - 240PK, 500Nm.

Ab
Moderator
Berichten: 26728
Lid geworden op: do 30 aug 2007 23:17
Locatie: Midden Nederland

Re: Airco project 3

Bericht door Ab » za 1 jul 2017 14:50

Ik had er al een beetje mijn twijfels over.
Als ik naar je foto's kijk, zie ik een rechthoekige uitblaas opening van naar schatting 40 cm x 15 cm.
Dat is dus een doorlaat van 600 cm2 (!)
Mogelijk wat minder, maar ik kan dat niet meten natuurlijk
Een 75 mm buisje heeft een doorlaat van 38 cm2
Met 3 buisjes zit je als mijn schatting klopt nog maar op 1 zesde van de originele doorlaat. Dat is de oorzaak van je probleem.
Ik zou gewoon een groot rooster in de wand van de kast maken van ongeveer dezelfde oppervlakte als de uitblaas of beter nog iets groter.
Daar de uitblaas opening op aansluiten met een rechthoekige koker van dun alluminium en daar wat isolatie op lijmen.
Dat de koude lucht over de vloer wordt uitgeblazen is een klein nadeel wat je voor lief zou moeten nemen.
Maar dat het werkt weet ik bijna zeker.
Die koker kan je misschien ook door de kast omhoog brengen zoals ik eerder al eens heb voorgesteld.
Overigens loop je nog wel tegen een ander probleempje aan..
De lucht die je uitblaast moet ook goed aangezogen kunnen worden.
Dat is zeker zo belangrijk voor een goede werking.
Waar ik ineens aan denk..
Als je boven in de kledingkast een groot rooster kwijt kunt, kan je wellicht de gehele kast als grote "koker" gebruiken.
Dus onderin de kast de koude lucht inblazen en er boven met een fors rooster weer uit laten komen.
Doorlaat heb je dan in ieder geval zat.
Desnoods zet je de deur op een grote kier, kan ook nog.
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.

Turbodesk
Berichten: 128
Lid geworden op: zo 21 mei 2017 16:14

Re: Airco project 3

Bericht door Turbodesk » za 1 jul 2017 16:55

De uitblaasopening is maar 28 x 8,5 cm. Dus een stuk kleiner.
Ik heb net een extra pvc stuk gekocht. Ik maak er drie openingen op.
Dat is dan 3 x 7,5 cm. Groter kan niet eens.

Ik zet er een stuk extra slang op die ik maar gewoon los laat liggen in een opening tussen het bed en de kast.

Ik kan de airco niet meer omdraaien, de gaten zitten al in de vloer. Verder geen ruimte om de uitblaas in zijn geheel ergens uit te laten komen.

Verder heb ik de aanzuig kant beter gestroomlijnd aan de binnenkant.

Had aan de binnenkant bij de uitblaasopening een dun plaatje aluminium zitten met openingen voor de pvc bochten. Waar de koude lucht dan tegenaan blies.
Heb deze maar weg gehaald. Kreeg er alleen maar condensvorming van.
Wilk 530UE 2007. Volvo V70 D5 - 240PK, 500Nm.

Plaats reactie

Terug naar “Elektra”