Boord accu is moveraccu?
Re: Boord accu is moveraccu?
Wij hebben in onze caravan een EC400 unit zitten die alles regeld.
Stoppenkast 230V, aardlekschakelaar, zekeringenkast 12V, acculader, omvormer, alles in één.
Deze is op pen 9 en 10 verbonden met de auto en met een relais ertussen.
Pen 10 geeft stroom aan de koelkast, alleen tijdens het rijden (als de motor draaidt).
Pen 9 geeft stroom aan de binnenverlichting en waterpomp, alleen als de motor uit is.
Dus motor aan, koelkast gaat aan en verlichting uit. (Wettelijk verplicht of zoiets dat je tijdens het rijden geen verlichting binnen aan hebt)
Motor uit, koelkast gaat uit, verlichting gaat aan.
Als ik de auto loskoppel neemt de boordaccu het over, behalve de koelkast.
Zodra ik de caravan aan de paal koppel heb je uiteraard 230V
en de omvormer zorgt voor 12V, koelkast gaat aan en de accu wordt geladen.
De omvormer zorgt voor 12V, spreekt voor zich.
Acculader spreekt ook voor zich.
Accu wordt ook geladen als de motor draaidt.
Kortom, gaat allemaal automatisch.
Hebben die Britten speciaal voor mensen zoals mij gedaan.
Ik heb het al eens eerder vermeld dat ik totaal geen verstand van stroom heb.
Dus dit is lekker makkelijk, gaat allemaal vanzelf, kan niks fout gaan.
Stoppenkast 230V, aardlekschakelaar, zekeringenkast 12V, acculader, omvormer, alles in één.
Deze is op pen 9 en 10 verbonden met de auto en met een relais ertussen.
Pen 10 geeft stroom aan de koelkast, alleen tijdens het rijden (als de motor draaidt).
Pen 9 geeft stroom aan de binnenverlichting en waterpomp, alleen als de motor uit is.
Dus motor aan, koelkast gaat aan en verlichting uit. (Wettelijk verplicht of zoiets dat je tijdens het rijden geen verlichting binnen aan hebt)
Motor uit, koelkast gaat uit, verlichting gaat aan.
Als ik de auto loskoppel neemt de boordaccu het over, behalve de koelkast.
Zodra ik de caravan aan de paal koppel heb je uiteraard 230V
en de omvormer zorgt voor 12V, koelkast gaat aan en de accu wordt geladen.
De omvormer zorgt voor 12V, spreekt voor zich.
Acculader spreekt ook voor zich.
Accu wordt ook geladen als de motor draaidt.
Kortom, gaat allemaal automatisch.
Hebben die Britten speciaal voor mensen zoals mij gedaan.
Ik heb het al eens eerder vermeld dat ik totaal geen verstand van stroom heb.
Dus dit is lekker makkelijk, gaat allemaal vanzelf, kan niks fout gaan.
Boord accu is moveraccu?
RE.gif
Daarom zijn Engelse caravans ook zo prijzig Het boordaccu-deel is bij niet Engelse caravans ook mogelijk, als je die optie neemt (en betaalt) Wij hebben de gratis versie genomen Al die andere zaken die je noemt zijn uiteraard standaard op alle caravans.
Verzonden met Tapatalk
Daarom zijn Engelse caravans ook zo prijzig Het boordaccu-deel is bij niet Engelse caravans ook mogelijk, als je die optie neemt (en betaalt) Wij hebben de gratis versie genomen Al die andere zaken die je noemt zijn uiteraard standaard op alle caravans.
Verzonden met Tapatalk
"NORMAAL IS OOK MAAR HET GEMIDDELDE VAN UITERSTEN"
Eriba Nova L 465 -2021
SEAT Ateca FR Business Intense 1.5 TSI DSG7 -2021
Eriba Nova L 465 -2021
SEAT Ateca FR Business Intense 1.5 TSI DSG7 -2021
Boord accu is moveraccu?
Btw, dat verlichting aan/uit verhaal bij lopende motor (wettelijke verplichting) heb ik nooit van gehoord. Bedoel je niet gewoon het mistlicht-gebeuren?
Verzonden met Tapatalk
Verzonden met Tapatalk
"NORMAAL IS OOK MAAR HET GEMIDDELDE VAN UITERSTEN"
Eriba Nova L 465 -2021
SEAT Ateca FR Business Intense 1.5 TSI DSG7 -2021
Eriba Nova L 465 -2021
SEAT Ateca FR Business Intense 1.5 TSI DSG7 -2021
Re: Boord accu is moveraccu?
Bij mij werkt dat zo met de buitenlamp. Die kan aangekoppeld niet aan. De rest wel. Echter is er wel wat voor te zeggen om alle verlichting automatisch uit te hebben tijdens rijden (motor aan). Want je mag dan geen zichtbare verlichting aan hebben binnen. Slim gemaakt!
Hobby Premium 650 UFf getrokken door een Alpina D5 Biturbo
Re: Boord accu is moveraccu?
Zoals Pino hierboven omschrijft.
En dat het wettelijk verplicht is, weet ik niet.
Maar staat zo in het handboek, kan natuurlijk de vertaling uit het Engels.
Misschien dat het daar verplicht is.
En dat het wettelijk verplicht is, weet ik niet.
Maar staat zo in het handboek, kan natuurlijk de vertaling uit het Engels.
Misschien dat het daar verplicht is.
Re: Boord accu is moveraccu?
Ik denk niet dat het zo kan werken, want je boordaccu voorziet de verlichting immers altijd van stroom, ook als de auto aangekoppeld is, althans zo is het bij mij wel, in de praktijk kan ik dus rijden met binnenverlichting aan.JaapB schreef:Wij hebben in onze caravan een EC400 unit zitten die alles regeld.
Stoppenkast 230V, aardlekschakelaar, zekeringenkast 12V, acculader, omvormer, alles in één.
Deze is op pen 9 en 10 verbonden met de auto en met een relais ertussen.
Pen 10 geeft stroom aan de koelkast, alleen tijdens het rijden (als de motor draaidt).
Pen 9 geeft stroom aan de binnenverlichting en waterpomp, alleen als de motor uit is.
Dus motor aan, koelkast gaat aan en verlichting uit. (Wettelijk verplicht of zoiets dat je tijdens het rijden geen verlichting binnen aan hebt)
Motor uit, koelkast gaat uit, verlichting gaat aan.
Als ik de auto loskoppel neemt de boordaccu het over, behalve de koelkast.
Zodra ik de caravan aan de paal koppel heb je uiteraard 230V
en de omvormer zorgt voor 12V, koelkast gaat aan en de accu wordt geladen.
De omvormer zorgt voor 12V, spreekt voor zich.
Acculader spreekt ook voor zich.
Accu wordt ook geladen als de motor draaidt.
Kortom, gaat allemaal automatisch.
Hebben die Britten speciaal voor mensen zoals mij gedaan.
Ik heb het al eens eerder vermeld dat ik totaal geen verstand van stroom heb.
Dus dit is lekker makkelijk, gaat allemaal vanzelf, kan niks fout gaan.
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB
Re: Boord accu is moveraccu?
Ik zal van het weekend eens checken of dat bij onze caravan ook zo is (met de buitenlamp). Is me in ieder geval niet opgevallen omdat als we gaan rijden heb ik alles gesloten en verlichting uit. Ik maak altijd een rondje caravan voor vertrek.
Verzonden met Tapatalk
Verzonden met Tapatalk
"NORMAAL IS OOK MAAR HET GEMIDDELDE VAN UITERSTEN"
Eriba Nova L 465 -2021
SEAT Ateca FR Business Intense 1.5 TSI DSG7 -2021
Eriba Nova L 465 -2021
SEAT Ateca FR Business Intense 1.5 TSI DSG7 -2021
Re: Boord accu is moveraccu?
Ab schreef:Dit werkt ook prima.
10 minuten werk om het te maken.
Ligt al 7jaar naast de accu. Slechts 3 keer gebruikt, op een camping waar geen 230 volt was.
Waarom zou je moeilijk doen als je zoals de meesten van ons het eigenlijk praktisch nooit nodig hebt.
Er zitten 2 stekkers achter elkaar, de eerste is een 7-polige, die gebruikt mijn dochter soms wel eens.
De laatste is een 13-polige.
Dat verloopsnoertje van 7 naar 13 had ik toevallig nog liggen.
Anders had ik er direkt een 13-polige aangezet.
De laatste keer dat ie gebruikt is, is vlgs mij al weer 3 jaar geleden.
Zo'n kabeltje heb ik ook wel eens gemaakt.
Vond het een beetje zielig uitziend kabeltje, die enorme 13 polige contra-kabel uitvoering, met een rood/zwart 2,5 mm2 kabeltje en 2 krokodillenklemmen....
Zag er niet uit, maar werkte prima.... zeker...
Mijn idee was dat het geheel automatisch moest werken, en dat ik er toch zelf invloed op kon hebben indien nodig.
Ik weet nog een vakantie op een terrassencamping in de Ardeche..
Daar lag de spanning er meer uit dan dat we spanning hadden.
Was heel spannend zogezegd.
En helemaal.... niets werkte meer op die camping... ook de toiletten niet dus. ( die hadden dus niet alleen waterdruk nodig)
En wij..
In de caravan werkte onze plee, kraantjes en lampjes dus wel.
De buurman snapte daar niets van, ik wel... een accu aan boord...
Dat wilde hij toen ook hebben begreep ik.
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.
Re: Boord accu is moveraccu?
Jee... dat heb ik nou nog nooit bekeken zeg..Pino schreef:Bij mij werkt dat zo met de buitenlamp. Die kan aangekoppeld niet aan. De rest wel. Echter is er wel wat voor te zeggen om alle verlichting automatisch uit te hebben tijdens rijden (motor aan). Want je mag dan geen zichtbare verlichting aan hebben binnen. Slim gemaakt!
Is dat echt zo Pino??
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.
Re: Boord accu is moveraccu?
Het belang van een Autark systeem in een caravan wordt naar mijn idee zwaar overschat.
Vlgs mij wordt er hoofdzakelijk waarde aan gehecht door beginnende caravanners.
Ik had dat ooit zelf ook moet ik bekennen. Hoewel dat indertijd iets anders lag, ik ben begonnen (na wat tenten ) met een afzetunit (zelf gebouwd )
Dat kan je ook als een camper beschouwen. Voor campers is het nuttiger, omdat je daar vaker mee op andere plaatsen staat dan op een camping.
Met een caravan sta je hoofdzakelijk op een camping.
Daar is stroom.
Vlgs mij wordt er hoofdzakelijk waarde aan gehecht door beginnende caravanners.
Ik had dat ooit zelf ook moet ik bekennen. Hoewel dat indertijd iets anders lag, ik ben begonnen (na wat tenten ) met een afzetunit (zelf gebouwd )
Dat kan je ook als een camper beschouwen. Voor campers is het nuttiger, omdat je daar vaker mee op andere plaatsen staat dan op een camping.
Met een caravan sta je hoofdzakelijk op een camping.
Daar is stroom.
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.
Re: Boord accu is moveraccu?
RE.gif
Ik als bezitter geef je gelijk, ik gebruik het nooit echt, of toch wel een beetje, de boordaccu (ook voor de mover) wordt altijd geladen door de zonnepanelen en als de stroom op de camping uitvalt kan ik blijven TV kijken (1 keer gebeurd).
Zou ik het bestellen op een nieuwe caravan? misschien wel, hangt er vanaf wat het kost, dan bepaal ik of ik deze vorm van backup weer wil hebben
Ik als bezitter geef je gelijk, ik gebruik het nooit echt, of toch wel een beetje, de boordaccu (ook voor de mover) wordt altijd geladen door de zonnepanelen en als de stroom op de camping uitvalt kan ik blijven TV kijken (1 keer gebeurd).
Zou ik het bestellen op een nieuwe caravan? misschien wel, hangt er vanaf wat het kost, dan bepaal ik of ik deze vorm van backup weer wil hebben
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB
Re: Boord accu is moveraccu?
Bij ons was het standaard. Als je bij Kip een mover er bij besteld krijg je er standaard een 105Ah accu bij die meteen als boordaccu werkt. Deze wordt dan geladen als je aan het rijden bent en als je aan de 230V hangt.
Re: Boord accu is moveraccu?
Yep. Je kunt ook aan de auto (of board accu) niet meer dan 3 lampjes bedienen. Tenzij je jumper 1 op de regelkast verzet (sluit). Dan kunnen ze het allemaal doen, en dat wil je natuurlijk ook, zeker met alle zuinige LED verlichting.Chris schreef:Jee... dat heb ik nou nog nooit bekeken zeg..Pino schreef:Bij mij werkt dat zo met de buitenlamp. Die kan aangekoppeld niet aan. De rest wel. Echter is er wel wat voor te zeggen om alle verlichting automatisch uit te hebben tijdens rijden (motor aan). Want je mag dan geen zichtbare verlichting aan hebben binnen. Slim gemaakt!
Is dat echt zo Pino??
Ik vermoed dat die buitenlamp uitgaat wanneer er spanning op pin 10 komt (voor de koelkast). Dan weet de stuurunit immers dat je gaat rijden.
Hobby Premium 650 UFf getrokken door een Alpina D5 Biturbo
Re: Boord accu is moveraccu?
Net getest bij onze combi en inderdaad de buitenlamp werkt niet als de motor draait. Wist niet dat dat tegenwoordig zo werkt. Bij onze vorige caravan hebben we wel eens (per abuis) met de buitenlamp aan gereden.Chris schreef:Jee... dat heb ik nou nog nooit bekeken zeg..Pino schreef:Bij mij werkt dat zo met de buitenlamp. Die kan aangekoppeld niet aan. De rest wel. Echter is er wel wat voor te zeggen om alle verlichting automatisch uit te hebben tijdens rijden (motor aan). Want je mag dan geen zichtbare verlichting aan hebben binnen. Slim gemaakt!
Is dat echt zo Pino??
"NORMAAL IS OOK MAAR HET GEMIDDELDE VAN UITERSTEN"
Eriba Nova L 465 -2021
SEAT Ateca FR Business Intense 1.5 TSI DSG7 -2021
Eriba Nova L 465 -2021
SEAT Ateca FR Business Intense 1.5 TSI DSG7 -2021
Re: Boord accu is moveraccu?
Ik had het erover dat het wettelijk verplicht zou zijn,
maar nog even terug lezend in het boekje moet het zijn "wettelijke eisen".
Maar nogmaals, het kan de vertaling uit het Engels zijn.
maar nog even terug lezend in het boekje moet het zijn "wettelijke eisen".
Maar nogmaals, het kan de vertaling uit het Engels zijn.
Re: Boord accu is moveraccu?
Ik heb werkelijk geen idee wat ik me moet voorstellen bij elektromagnetische combtabiliteit.
Iemand?
Iemand?
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.
Re: Boord accu is moveraccu?
Zal te maken hebben met de EMC normen?
Re: Boord accu is moveraccu?
Goed, dat is dan nu duidelijk
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB
Re: Boord accu is moveraccu?
ZekersMicky schreef:Goed, dat is dan nu duidelijk
Elektromagnetische compatibiliteit volgens Wikipedia; Definitie: De normen definiëren als het in staat zijn van een onderdeel, apparaat, systeem, ... om in zijn elektromagnetische omgeving naar wens te functioneren, zonder hierbij zelf storingen toe te voegen aan zijn eigen elektromagnetische omgeving.
Hebben jullie dat ook dat wanneer je de lampjes aandoet je horloge van slag raakt?
Hobby Premium 650 UFf getrokken door een Alpina D5 Biturbo
Re: Boord accu is moveraccu?
RE.gif
Geen idee, mijn nieuwe auto remt straks wel voor overrennende kinderen, telt dat ook
Geen idee, mijn nieuwe auto remt straks wel voor overrennende kinderen, telt dat ook
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB
Re: Boord accu is moveraccu?
RE.gif Ook als ze lampjes aan hebben? Of is dan het systeem verstoord?
Pas trouwens op met slagbomen met dat systeem... onze VW Up heeft het ook en wanneer je met je neus alvast richting boom rijdt net voordat hij opengaat ziet de auto dat als obstakel en gaat je eigen neus tegen de voorruit. Het werkt dus wel echt
Pas trouwens op met slagbomen met dat systeem... onze VW Up heeft het ook en wanneer je met je neus alvast richting boom rijdt net voordat hij opengaat ziet de auto dat als obstakel en gaat je eigen neus tegen de voorruit. Het werkt dus wel echt
Hobby Premium 650 UFf getrokken door een Alpina D5 Biturbo
Re: Boord accu is moveraccu?
RE.gif
bedankt voor de tip
bedankt voor de tip
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB
Re: Boord accu is moveraccu?
Ik heb mijn hele leven al last van overstekende bomen. Mijn auto's stopten daar ook automatisch door.
Meestal maar 1 keer.
Maar we dwalen wel erg af...
Heeft iemand nog iets nuttigs toe te voegen aan dit verhaal over mover accu's en /of boord accu's waar TS iets aan heeft?
Meestal maar 1 keer.
Maar we dwalen wel erg af...
Heeft iemand nog iets nuttigs toe te voegen aan dit verhaal over mover accu's en /of boord accu's waar TS iets aan heeft?
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.
Boord accu is moveraccu?
Jep, ook al meegemaakt met mijn Fiësta. Wou net iets verder rijden omdat mijn arm tekort is om het kaartje in de automaat te stoppen, remt de auto dus vanwege de slagboom. Ai!Pino schreef:RE.gif Ook als ze lampjes aan hebben? Of is dan het systeem verstoord?
Pas trouwens op met slagbomen met dat systeem... onze VW Up heeft het ook en wanneer je met je neus alvast richting boom rijdt net voordat hij opengaat ziet de auto dat als obstakel en gaat je eigen neus tegen de voorruit. Het werkt dus wel echt
On topic ik bedacht dus dat wanneer je eenvoud en automatisch overschakelen op de accu wil combineren, het systeem dat wij hebben (contactdoos op de dissel) nog niet zo gek is. Afkoppelen van de auto, stekker in de doos op de dissel steken. Of je nu de stekker in de houder op de dissel steekt of in een contactdoos maakt in handeling niets uit. Ik heb me laten vertellen dat 230V altijd voorrang heeft en de accu pas in werking gaat op het moment dat de 230V niet meer beschikbaar is.
Makkelijk, foolproof en je hoeft niet in de regen naar buiten om de stekker in te steken
"NORMAAL IS OOK MAAR HET GEMIDDELDE VAN UITERSTEN"
Eriba Nova L 465 -2021
SEAT Ateca FR Business Intense 1.5 TSI DSG7 -2021
Eriba Nova L 465 -2021
SEAT Ateca FR Business Intense 1.5 TSI DSG7 -2021