Boord accu is moveraccu?

Over klussen, reparatie en onderhoud van elektra en alles wat daar bij hoort.
JaapB

Re: Boord accu is moveraccu?

Bericht door JaapB » vr 20 mei 2016 07:43

Dit laatste stukje is volgens mij ook een beetje een onzin verhaal.
Het gaat meer om het eerste stuk dat ik gekopieerd heb.
Dat tijdens het rijden de binnenverlichting en waterpomp uitgeschakeld is.
Maar ook de buitenlamp wat (bijna) niemand wist.
Einde verhaal.

+frits+
Berichten: 167
Lid geworden op: di 17 apr 2012 16:16

Re: Boord accu is moveraccu?

Bericht door +frits+ » vr 20 mei 2016 11:47

RE.gif
Is dat misschien de reden dat bij sommige caravans de buitenlamp 220V is?
Brandt dus alleen aan de paal en niet rijdend.

Groet
Frits
VW Golf Sportsvan, Rapido 31TDL

Gebruikersavatar
Pino
Berichten: 1775
Lid geworden op: do 20 feb 2014 16:50
Locatie: Midden Nederland

Re: Boord accu is moveraccu?

Bericht door Pino » vr 20 mei 2016 11:50

RE.gif Nee hoor, gewoon 12V. Doet het ook aan de auto (niet rijdend) en de board accu. Je wilt immers ook een buitenlampje wanneer je geen 230V hebt
Hobby Premium 650 UFf getrokken door een Alpina D5 Biturbo

atmosphere2
Berichten: 143
Lid geworden op: za 26 mar 2016 16:04

Re: Boord accu is moveraccu?

Bericht door atmosphere2 » za 21 mei 2016 19:15

Pino schreef:RE.gif Tenzij een fool het gaat aansluiten wel lijkt mij awhoea.gif
Je hoeft dan alleen maar de schakelaar om te zetten. Daar waar anderen een stekker er in moeten steken...
Precies en het aanleggen er van is simpeler .
Wat ik in de praktijk trouwens vaak zie is dat de boordaccu doodleuk op de auto accu geschakeld word bij uitschakelen netstroom.
Op de langere termijn zal dat zeker een accu probleem gaan opleveren.

Ab
Moderator
Berichten: 26559
Lid geworden op: do 30 aug 2007 23:17
Locatie: Midden Nederland

Re: Boord accu is moveraccu?

Bericht door Ab » za 21 mei 2016 20:26

Dat kan nooit voorkomen bij de stekkertruc. knipoog.gif
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.

Gebruikersavatar
Pino
Berichten: 1775
Lid geworden op: do 20 feb 2014 16:50
Locatie: Midden Nederland

Re: Boord accu is moveraccu?

Bericht door Pino » za 21 mei 2016 21:11

Stekkertruc voldoet inderdaad in veel gevallen.
Wat mij bij mijn laatste auto's opvalt is dat na 10 minuten stilstand de spanning van de trekhaak wordt afgehaald. Niet leuk voor de tussenstops wanneer je net zit te eten of er gaat nog iemand naar de wc. Dan is zo'n schakelaar wel handig of zoals ik het heb dat de boardaccu meteen overneemt omdat die ook op pin 9 staat.
Hobby Premium 650 UFf getrokken door een Alpina D5 Biturbo

Ab
Moderator
Berichten: 26559
Lid geworden op: do 30 aug 2007 23:17
Locatie: Midden Nederland

Re: Boord accu is moveraccu?

Bericht door Ab » za 21 mei 2016 22:11

Dan is het geen constante spanning op pool 9. :lol:
Da's overigens simpel op te lossen met een draadje rechtstreeks naar de auto-accu.
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.

Gebruikersavatar
Pino
Berichten: 1775
Lid geworden op: do 20 feb 2014 16:50
Locatie: Midden Nederland

Re: Boord accu is moveraccu?

Bericht door Pino » za 21 mei 2016 22:15

RE.gif Nee verdient geen naam 'continu plus'. Maar schijnt bij veel modernere auto's zo te zijn. In elk geval de BMW's. Vind het wel prima zo, maar inderdaad, zou op te lossen zijn met directe accu draad. Zit toch achterin, dus niet al te veel werk.
Laatst gewijzigd door Pino op za 21 mei 2016 22:47, 1 keer totaal gewijzigd.
Hobby Premium 650 UFf getrokken door een Alpina D5 Biturbo

Gebruikersavatar
meeder
Berichten: 3033
Lid geworden op: ma 4 apr 2016 20:42

Re: Boord accu is moveraccu?

Bericht door meeder » za 21 mei 2016 22:20

Bij de Renault die ik heb gehad ging van zowel 9 als 11 na een aantal minuten de spanning er af.

Bij onze Toyota is pin 9 echt continu en er staat dus altijd spanning op.

Bij de Skoda van mijn ouders zijn beide pennen op het contact geschakeld en gaan direct aan en uit met het contact.

eurotrotter
Berichten: 6188
Lid geworden op: vr 5 feb 2010 23:43
Locatie: Roosendaal

Re: Boord accu is moveraccu?

Bericht door eurotrotter » za 21 mei 2016 22:50

Pino schreef:Want je mag dan geen zichtbare verlichting aan hebben binnen. Slim gemaakt!
Heb je ook een verwijzing naar deze regel?? nog nooit van gehoord.
Hoe doen touringcars dat? die hebben dikwijls hun binnenverlichting aan in het passagiers gedeelte.
Adria Coral Supreme S 670 SLT 130 multijet,turbo-intercooler,luchtvering,sattelietschotel,Alden vloeistof verwarming.

Gebruikersavatar
Pino
Berichten: 1775
Lid geworden op: do 20 feb 2014 16:50
Locatie: Midden Nederland

Re: Boord accu is moveraccu?

Bericht door Pino » za 21 mei 2016 23:02

RE.gif Jazeker, het RDW
http://handboek.rdw.nl/regelgeving/apk/ ... fault.aspx
1. Aanhangwagens mogen niet zijn voorzien van:

meer lichten en retroreflecterende voorzieningen dan in de artikelen 5.12.51, 5.12.57 en 5.12.57a is voorgeschreven of toegestaan, en
in het voertuig aanwezige lichten of objecten die licht uitstralen naar de buitenzijde van het voertuig.


Dus de buitenlamp valt daar zeker onder, andere verlichting is natuurlijk discutabel. Een bus en aanhanger zullen ook niet onder dezelfde regels vallen denk ik
Hobby Premium 650 UFf getrokken door een Alpina D5 Biturbo

atmosphere2
Berichten: 143
Lid geworden op: za 26 mar 2016 16:04

Re: Boord accu is moveraccu?

Bericht door atmosphere2 » za 21 mei 2016 23:22

Ab schreef:Dat kan nooit voorkomen bij de stekkertruc. knipoog.gif
Waar ik op doelde zijn de gevallen waar niets ondernomen is om de boel gescheiden te houden, waar de plus van de boordaccu rechtstreeks op pool 9 zit, continu.
De wisselschakelaartruc voorkomt ook altijd het parallel schakelen van de accu's

JaapB

Re: Boord accu is moveraccu?

Bericht door JaapB » zo 22 mei 2016 07:18

Nou, ik heb wel wat los gemaakt door te schrijven hoe eea bij onze Sprite werkt.
Of het moet, kan of mag maakt me niet uit, maar het is wel makkelijk.
Dat als je gaat rijden (motor draaidt) de binnenverlichting en waterpomp uit gaat.
Met onze vorige caravan, Dethleffs 510, wel eens gehad dat onderweg de kraan een klein stukje open stond, gevolg was een lege watertank onderweg. Ook geen ramp.

Gebruikersavatar
Daphne
Erelid
Berichten: 19709
Lid geworden op: wo 13 apr 2005 09:40
Locatie: 013

Boord accu is moveraccu?

Bericht door Daphne » zo 22 mei 2016 08:57

JaapB schreef:Nou, ik heb wel wat los gemaakt door te schrijven hoe eea bij onze Sprite werkt.
Of het moet, kan of mag maakt me niet uit, maar het is wel makkelijk.
Dat als je gaat rijden (motor draaidt) de binnenverlichting en waterpomp uit gaat.
Je hebt in ieder geval de rest laten zien dat jij de handleiding van je caravan wel hebt gelezen :lol:
En mij nieuwsgierig gemaakt om eens uit te vogelen hoe dat bij onze caravan zit want ik was er blind van uit gegaan dat alles hetzelfde was als bij vorige caravans. Nou niet dus. Bij onze caravan is dat dus ook zo en is het niet uniek voor Sprite. Waarschijnlijk een nieuwe regel zoals je al eerder schreef waar de meeste gebruikers dus niets van weten.
"NORMAAL IS OOK MAAR HET GEMIDDELDE VAN UITERSTEN"

Eriba Nova L 465 -2021
SEAT Ateca FR Business Intense 1.5 TSI DSG7 -2021

JaapB

Re: Boord accu is moveraccu?

Bericht door JaapB » zo 22 mei 2016 09:25

thumbup.gif

Gebruikersavatar
meeder
Berichten: 3033
Lid geworden op: ma 4 apr 2016 20:42

Re: Boord accu is moveraccu?

Bericht door meeder » zo 22 mei 2016 09:38

atmosphere2 schreef: Wat ik in de praktijk trouwens vaak zie is dat de boordaccu doodleuk op de auto accu geschakeld word bij uitschakelen netstroom.
Op de langere termijn zal dat zeker een accu probleem gaan opleveren.
Opzich hoeft parallel schakelen geen probleem te zijn, er zijn ook auto's waar twee 12V batterijen parallel geschakeld zijn zonder enige regeling er tussen. Die batterijen zijn dan natuurlijk wel gelijk qua capaciteit en dat heb je in de caravan niet.

Ik was trouwens ook in de veronderstelling dat als je toch een batterij in de caravan bouwt dat deze dan automatisch als boordaccu zou gaan werken maar veel caravans hebben die voorzieningen niet standaard aan boord dus.

Bij onze caravan werd direct aangegeven dat de batterij voor de mover ook direct als boordaccu zou gaan werken met een laadregeling zodat hij zowel tijdens het rijden als aan de paal staand opgeladen wordt. Dat is de enige constructie die ze leveren.

Gebruikersavatar
EenanderePeter
Berichten: 120
Lid geworden op: zo 14 sep 2014 21:43
Locatie: Dokkum
Contacteer:

Re: Boord accu is moveraccu?

Bericht door EenanderePeter » zo 22 mei 2016 17:50

RE.gif RE.gif / RE.gif
Zo heel nieuw is die regel dan ook weer niet, gezien mijn caravan van 2006 exact hetzelfde in de handleiding heeft staan:
/viewtopic.php?f=60&t=26723#p410557
Afbeelding Swift Charisma 535/470 getrokken door een Nissan X-Trail

Ab
Moderator
Berichten: 26559
Lid geworden op: do 30 aug 2007 23:17
Locatie: Midden Nederland

Re: Boord accu is moveraccu?

Bericht door Ab » ma 23 mei 2016 00:17

atmosphere2 schreef:
Ab schreef:Dat kan nooit voorkomen bij de stekkertruc. knipoog.gif
Waar ik op doelde zijn de gevallen waar niets ondernomen is om de boel gescheiden te houden, waar de plus van de boordaccu rechtstreeks op pool 9 zit, continu.
De wisselschakelaartruc voorkomt ook altijd het parallel schakelen van de accu's
Behalve als je een keer vergeet de schakelaar om te zetten denk ik.. :lol:
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.

Gebruikersavatar
Micky
Berichten: 38410
Lid geworden op: do 25 mar 2010 23:31
Locatie: Overijssel

Re: Boord accu is moveraccu?

Bericht door Micky » di 24 mei 2016 08:33

meeder schreef:Bij de Renault die ik heb gehad ging van zowel 9 als 11 na een aantal minuten de spanning er af.

Bij onze Toyota is pin 9 echt continu en er staat dus altijd spanning op.

Bij de Skoda van mijn ouders zijn beide pennen op het contact geschakeld en gaan direct aan en uit met het contact.
Dan is de constante draad toch gewoon verkeerd aangesloten op de auto, veel inbouwers halen het contact eraf en zoeken dat met een spanningzoeker een draad die nog stroom geeft, tegenwoordig worden veel zaken pas later uitgeschakeld zoals bijv. ook de spanning op de centrale boordcomputer/navigatie, bij mij bijv. na een minuut of 10 schat ik in.
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB

Gebruikersavatar
Pino
Berichten: 1775
Lid geworden op: do 20 feb 2014 16:50
Locatie: Midden Nederland

Re: Boord accu is moveraccu?

Bericht door Pino » di 24 mei 2016 11:38

Toch heb ik nu al de 2e auto waarbij 9 afvalt na 10-15 minuten. Bij de vorige auto hebben ze zelfs met BMW in duitsland contact gehad en daar was niets aan te doen. Toen reed ik nog een lease bak, dus daar hield het toen mee op. Vandaar dat ik toen ook de mover accu automatisch als board accu ben gaan gebruiken. Geen gedoe onderweg op de stops met niet werkende verlichting of toillet pompjes.
Pin 10 schakelt af zodra de motor uit is. Die mag dan juist niet nog 10 minuten lang spanning geven.
Hobby Premium 650 UFf getrokken door een Alpina D5 Biturbo

Gebruikersavatar
Micky
Berichten: 38410
Lid geworden op: do 25 mar 2010 23:31
Locatie: Overijssel

Re: Boord accu is moveraccu?

Bericht door Micky » di 24 mei 2016 13:47

Ik zou ook niet zonder boordaccu willen, als het er niet inzit dan komt het er wel in :)


Sent from my iPhone 6 using Tapatalk
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB

Stef
Berichten: 1139
Lid geworden op: di 17 feb 2015 22:13
Contacteer:

Re: Boord accu is moveraccu?

Bericht door Stef » di 24 mei 2016 20:10

Pino schreef:Toch heb ik nu al de 2e auto waarbij 9 afvalt na 10-15 minuten. Bij de vorige auto hebben ze zelfs met BMW in duitsland contact gehad en daar was niets aan te doen. Toen reed ik nog een lease bak, dus daar hield het toen mee op. Vandaar dat ik toen ook de mover accu automatisch als board accu ben gaan gebruiken. Geen gedoe onderweg op de stops met niet werkende verlichting of toillet pompjes.
Pin 10 schakelt af zodra de motor uit is. Die mag dan juist niet nog 10 minuten lang spanning geven.
Pin 9 rechtstreeks op batterij of dynamo aansluiten , dan omzeil je het hele probleem. wel afzekeren de draad !
En je hebt niets meer te maken met de bestaande autobedrading.

Mvg
Stef
Eens een " Scandinavier" , altijd een " Scandinavier"

Gebruikersavatar
Pino
Berichten: 1775
Lid geworden op: do 20 feb 2014 16:50
Locatie: Midden Nederland

Re: Boord accu is moveraccu?

Bericht door Pino » di 24 mei 2016 20:19

RE.gif Mee eens, maar aangezien ik toch een board accu heb laat ik het maar zo. Voordeel is dat de 2 accu's nu niet constant aan elkaar hangen. En onder het rijden is de spanning hoog genoeg om alleen stroom vanaf de dynamo te laten lopen. Zo deed ik het bij vorige caravan en vorige auto ook.
Hobby Premium 650 UFf getrokken door een Alpina D5 Biturbo

Gebruikersavatar
Pino
Berichten: 1775
Lid geworden op: do 20 feb 2014 16:50
Locatie: Midden Nederland

Re: Boord accu is moveraccu?

Bericht door Pino » di 24 mei 2016 20:23

Micky schreef:Ik zou ook niet zonder boordaccu willen, als het er niet inzit dan komt het er wel in :)
Ik was er ook snel aan gewend. En in combinatie met de koelkast op gas onderweg heb je altijd alle tijd alvorens de automotor weer moet draaien of de 230V stekker op de camping er zsm in moet. Meestal zit het eerste biertje er al in (in mijzelf!) alvorens ik met het 230 snoer ga lopen awhoea.gif
Hobby Premium 650 UFf getrokken door een Alpina D5 Biturbo

Gebruikersavatar
Micky
Berichten: 38410
Lid geworden op: do 25 mar 2010 23:31
Locatie: Overijssel

Re: Boord accu is moveraccu?

Bericht door Micky » di 24 mei 2016 20:25

RE.gif mrgreen.gif knipoog.gif thumbup.gif
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB

Plaats reactie

Terug naar “Elektra”