Buitenlamp Hobby, lampje vervangen

Over klussen, reparatie en onderhoud van elektra en alles wat daar bij hoort.
Plaats reactie
PAHVelthuis
Berichten: 56
Lid geworden op: wo 17 jun 2015 09:33

Buitenlamp Hobby, lampje vervangen

Bericht door PAHVelthuis » do 5 mei 2016 22:35

Hoi,

weet iemand hoe ik het lampje in deze buitenlamp kan vervangen? Betreft een buitenlamp die op vrijwel iedere Hobby te vinden is?
Glaasje eruit wippen is mij 1-2-3 nog niet gelukt. Aan de binnenkant zit een hor en zie er een beetje tegenop om die te moeten demonteren als dat niet nodig is....

Afbeelding

Gebruikersavatar
karelV
Berichten: 7103
Lid geworden op: ma 31 aug 2015 15:32
Locatie: in Nederland

Re: Buitenlamp Hobby, lampje vervangen

Bericht door karelV » do 5 mei 2016 22:43

RE.gif

Nee je hoeft niet aan de binnenkant te zijn dus laten zitten dat hor. Je moet toch voorzichtig het plastic kapje met een klein schroevendraaiertje er uit wippen en dan kun je een lampje verwisselen. Aan de kleur van de biezen van de caravan te zien gaat het hier hallogeen verlichting en geen Led. Let wel dat je er weer de juiste wattage in doet daar anders de bovenkap te warm wordt en de kap smelt. Hoort volgens mij 5watt in. heb er wel eens 10watt ingedaan bij gebrek aan 5watt en er kwam dus een smeltplek in de bovenkap. :oops:
Caravan die getrokken wordt door een auto mrgreen.gif

Sugar
Berichten: 361
Lid geworden op: di 24 jun 2014 15:52
Locatie: tussen Arnhem en Nijmegen

Re: Buitenlamp Hobby, lampje vervangen

Bericht door Sugar » vr 6 mei 2016 10:52

Door veroudering en verwering kan het plastic van het 'glaasje' bros zijn geworden. Dus voorzichtig met wegdrukken van lipjes/klemmetjes/etc.
En zeker geen zwaardere lamp terugplaatsen. Dan gaat het plastic zowat smelten en je krijgt ter plaatse van het peertje sowieso geelbruine vlekken in het 'glaasje'.
Toyota Auris TS 1.2T CVT uit 2017. Tot september 2017 met Hobby 400SF de luxe easy uit 2002. Nu even niks.

Gebruikersavatar
Pino
Berichten: 1775
Lid geworden op: do 20 feb 2014 16:50
Locatie: Midden Nederland

Re: Buitenlamp Hobby, lampje vervangen

Bericht door Pino » vr 6 mei 2016 20:11

Ik heb er 2 G4 leds ingestopt. Daarna nog aan de binnenkant een led dimmer boven de deur gemaakt. Zo is de buitenverlichting ook dimbaar. Maar voor vervangen lampje is het verwijderen van het 'glaasje' voldoende.
Hobby Premium 650 UFf getrokken door een Alpina D5 Biturbo

PAHVelthuis
Berichten: 56
Lid geworden op: wo 17 jun 2015 09:33

Re: Buitenlamp Hobby, lampje vervangen

Bericht door PAHVelthuis » vr 6 mei 2016 21:08

Het is gelukt !

inderdaad van buitenaf door het glaasje eruit te wippen. Betreffen 2 G4 5 watt halogeenlampjes, ik ga deze gelijk vervangen door leds aangezien de binnenkant al aardig bruin is geworden van de hitte.

Gebruikersavatar
karelV
Berichten: 7103
Lid geworden op: ma 31 aug 2015 15:32
Locatie: in Nederland

Re: Buitenlamp Hobby, lampje vervangen

Bericht door karelV » za 7 mei 2016 00:05

RE.gif

Goed bezig met die Led verlichting. thumbup.gif thumbup.gif
Caravan die getrokken wordt door een auto mrgreen.gif

mischa72
Berichten: 66
Lid geworden op: wo 17 dec 2014 22:31
Locatie: Munstergeleen

Re: Buitenlamp Hobby, lampje vervangen

Bericht door mischa72 » za 30 jul 2016 16:00

Ik heb deze vervangen door led, maar die knipperen nogal. Ik denk er daarom over om de hele kap te vervangen. Heeft iemand een idee of die los te bestellen is (ik heb er nog niet naar gezocht :oops: ).

Groeten,
Mischa
Happy is the man who has never faced what he is truly capable off.

Monro
Berichten: 20
Lid geworden op: di 16 okt 2012 16:06
Locatie: Ermelo

Re: Buitenlamp Hobby, lampje vervangen

Bericht door Monro » do 20 jul 2017 23:48

Sugar schreef:Door veroudering en verwering kan het plastic van het 'glaasje' bros zijn geworden. Dus voorzichtig met wegdrukken van lipjes/klemmetjes/etc.
En zeker geen zwaardere lamp terugplaatsen. Dan gaat het plastic zowat smelten en je krijgt ter plaatse van het peertje sowieso geelbruine vlekken in het 'glaasje'.
Hallo. Is het bekend of deze onderkapjes/glaasje ook nog nieuw te krijgen zijn. Wil de lampen vernieuwen maar als alles afbreekt heb je niks meer. Alvast bedankt voor een reactie. Gr Ron.
Auto..Mondeo Ghia MKIII 2.5 V6 AUTM.....Caravan.. Hobby 400 SB 2004

Kasper

Re: Buitenlamp Hobby, lampje vervangen

Bericht door Kasper » vr 21 jul 2017 08:19

Je zou het kunnen proberen bij een Hobby dealer, denk ik. scratch.gif

Gebruikersavatar
PD
Berichten: 23442
Lid geworden op: wo 16 jul 2014 11:12
Locatie: Wherever I lay my hat...

Re: Buitenlamp Hobby, lampje vervangen

Bericht door PD » vr 21 jul 2017 08:55

Deze buitenlampen zitten nog steeds op nieuwe caravans dus dat is vast te leveren via de dealer.
Fendt Brillant 650 TF (2018), Land Rover Discovery-5 HSE 3.0 TDV6 Black Edition (2018)

Plaats reactie

Terug naar “Elektra”