mover accu als noodstroomleverancier

Over klussen, reparatie en onderhoud van elektra en alles wat daar bij hoort.
hansdebas
Berichten: 20
Lid geworden op: za 13 jul 2013 19:53

mover accu als noodstroomleverancier

Bericht door hansdebas » ma 14 mar 2016 16:02

Ik heb een Knaus Südwind 420 QD uit 2008. De omvormer is een Dometic (zie foto) Ik wil van de mover accu een noodstroom leverancier maken. Ik vermoed, dat ik van de + van de accu een voldoende dikke draad naar de + batt van de omvormer moet trekken. Moet de - van de accu ook verbonden worden met de omvormer? Zo ja, waar moet die aansluiting dan gemaakt worden? Mijn
IMG_20160314_145125809_HDR.jpg
omvormer
dank voor jullie antwoord.

Ab
Moderator
Berichten: 26559
Lid geworden op: do 30 aug 2007 23:17
Locatie: Midden Nederland

Re: mover accu als noodstroomleverancier

Bericht door Ab » ma 14 mar 2016 16:21

Rechtstreeks aansluiten heeft een risico.
Je verbindt dan de auto accu met de mover accu.
Puur voor noodstroom kan je beter een stekkerdoos op de dissel zetten.
Daar sluit je dan de plus aan op 9.
De min op 13.
Als je de stekker van de caravan uit de auto haalt, en hier weer inplugt werkt alles.
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.

Gebruikersavatar
Hobby Linka
Beheerder
Berichten: 18818
Lid geworden op: do 31 mar 2011 19:39
Locatie: Het kan in ......

Re: mover accu als noodstroomleverancier

Bericht door Hobby Linka » ma 14 mar 2016 16:23

RE.gif

Behalve de koelkast. Maar dat moet je niet willen. Die kan voor nood gewoon op gas draaien.
Hobby Linka


Hobby 460 UFe de luxe 2007 met Truma Aventa-dakairco, Truma SE R mover, Optima Yellow Top 4.2 accu, Truma DuoControl.
Getrokken door een witte Skoda Yeti 2.0 TDI

Het kan niet fout gaan,
hooguit anders dan verwacht.

Gebruikersavatar
Daphne
Erelid
Berichten: 19709
Lid geworden op: wo 13 apr 2005 09:40
Locatie: 013

Re: mover accu als noodstroomleverancier

Bericht door Daphne » ma 14 mar 2016 16:33

Wij hebben al jaren de versie die Ab voorstelt. Onlangs ook zo weer op onze nieuwe caravan laten doen. Alle verlichting, kranen en toilet werken dan op de accu. De koelkast werkt dan niet, maar die kan zoals Hobby Linka al aangeeft op gas.

Heel simpel, stekker uit de auto halen en in de contactdoos op de dissel steken en het werkt.
DSC_0102 (Large).JPG
"NORMAAL IS OOK MAAR HET GEMIDDELDE VAN UITERSTEN"

Eriba Nova L 465 -2021
SEAT Ateca FR Business Intense 1.5 TSI DSG7 -2021

eurotrotter
Berichten: 6188
Lid geworden op: vr 5 feb 2010 23:43
Locatie: Roosendaal

Re: mover accu als noodstroomleverancier

Bericht door eurotrotter » ma 14 mar 2016 18:55

hansdebas schreef:Ik heb een Knaus Südwind 420 QD uit 2008. De omvormer is een Dometic (zie foto) Ik wil van de mover accu een noodstroom leverancier maken. Ik vermoed, dat ik van de + van de accu een voldoende dikke draad naar de + batt van de omvormer moet trekken. Moet de - van de accu ook verbonden worden met de omvormer? Zo ja, waar moet die aansluiting dan gemaakt worden? Mijn
IMG_20160314_145125809_HDR.jpg
dank voor jullie antwoord.
Aan je omvormer lopen de 12 v draden die van de auto komen,de constante spanning zgz.
op de + van de omvormer komt de + vanaf de moveraccu,zoals je zelf al juist beoordeelt, op de - op de omvormer sluit je de - vanaf de moveracu aan,anders werkt t niet.
Zoals op je foto te zien is vermoed ik dat de aansluiting "bat +" de + is,de rode draad ,en de zwarte daaronder is de massa.

Maar als ik jou was sloot ik t aan zoals Ab al voorstelde,dat werkt perfect en dan heb je noodstroom wanneer jij dat wilt,en heb je niet t risico dat de moveraccu stroom onttrekt aan de autoaccu.
Adria Coral Supreme S 670 SLT 130 multijet,turbo-intercooler,luchtvering,sattelietschotel,Alden vloeistof verwarming.

hansdebas
Berichten: 20
Lid geworden op: za 13 jul 2013 19:53

Re: mover accu als noodstroomleverancier

Bericht door hansdebas » ma 14 mar 2016 19:01

Dank jullie wel voort de reacties. Hier kan ik mee uit de voeten

Gebruikersavatar
Hobby Linka
Beheerder
Berichten: 18818
Lid geworden op: do 31 mar 2011 19:39
Locatie: Het kan in ......

Re: mover accu als noodstroomleverancier

Bericht door Hobby Linka » ma 14 mar 2016 19:15

Natuurlijk wel een zekering tussen de mover accu en de contactdoos. Anders gaat het flink fout bij een onverhoopte (kleine) sluiting.
Hobby Linka


Hobby 460 UFe de luxe 2007 met Truma Aventa-dakairco, Truma SE R mover, Optima Yellow Top 4.2 accu, Truma DuoControl.
Getrokken door een witte Skoda Yeti 2.0 TDI

Het kan niet fout gaan,
hooguit anders dan verwacht.

eurotrotter
Berichten: 6188
Lid geworden op: vr 5 feb 2010 23:43
Locatie: Roosendaal

Re: mover accu als noodstroomleverancier

Bericht door eurotrotter » ma 14 mar 2016 19:44

RE.gif

Uiteraard,en zo dicht mogelijk bij de moveraccu.
Adria Coral Supreme S 670 SLT 130 multijet,turbo-intercooler,luchtvering,sattelietschotel,Alden vloeistof verwarming.

Gebruikersavatar
jackt
Berichten: 921
Lid geworden op: di 27 jul 2010 16:38
Locatie: Ommen, in het mooie Vechtdal

Re: mover accu als noodstroomleverancier

Bericht door jackt » ma 14 mar 2016 20:00

Natuurlijk wel een zekering tussen de mover accu en de contactdoos.
Hoe zwaar moet die zekering dan zijn? 20 ampère?
Renault Koleos 2.5 Privilege 4wd '09 (MTM 2150kg, MTTM 4150kg en TEC Travelking 470TE Energy 2010 (MTM1500kg) met Alko Mammut mover op M-chassis en PowerXtreme X30 accu. Als voortent een Unico Bologna 280 met petluifel.

Gebruikersavatar
Jan van Vijven
Moderator
Berichten: 16222
Lid geworden op: wo 16 aug 2006 22:01
Locatie: In de buurt van Bartje.
Contacteer:

Re: mover accu als noodstroomleverancier

Bericht door Jan van Vijven » ma 14 mar 2016 20:02

Hoe zwaar is de zekering van je auto? Ik zou de zelfde nemen.
Land Rover Discovery Sport R-Dynamic SE P300e (309 PK 540 NM) (2023)
Adria Action 391 LH (2023)

Gebruikersavatar
Hobby Linka
Beheerder
Berichten: 18818
Lid geworden op: do 31 mar 2011 19:39
Locatie: Het kan in ......

Re: mover accu als noodstroomleverancier

Bericht door Hobby Linka » ma 14 mar 2016 20:09

Dat is een beetje afhankelijk van de draaddoorsnede. 0,5mm2 en 20 A gaat het niet worden.

Hier een overzicht.
Doorsnede.PNG
Ik zou voor een steekzekering van 15A kiezen. Kabeldoorsnede van 2,5mm2 of 4mm2. Scheelt verliezen. Het gaat hier om noodstroom. Dus toilet doorspoelen en/of een lampje. Ga je meer stroom af nemen is je accu ook zo leeg.
Hobby Linka


Hobby 460 UFe de luxe 2007 met Truma Aventa-dakairco, Truma SE R mover, Optima Yellow Top 4.2 accu, Truma DuoControl.
Getrokken door een witte Skoda Yeti 2.0 TDI

Het kan niet fout gaan,
hooguit anders dan verwacht.

Gebruikersavatar
Mstuniek
Berichten: 693
Lid geworden op: zo 14 jan 2007 20:42
Locatie: In het westen des lands

Re: mover accu als noodstroomleverancier

Bericht door Mstuniek » ma 14 mar 2016 20:11

Zie ik het dan te simpel of gaat de aansluiting bewust over de omvormer?
2 draden (gezekerd) direct vanaf de moveraccu naar de dissel brengen met een stekkerdoos.
Keus om de stekkerdoos aan het chassis te bevestigen of los in de disselbak te laten.
Je kunt dan de stekker van de caravan hierin steken indien de correcte draden zijn gebruikt voor + en - (dus niet de constante +), heb je stroom en kan de koelkast op gas. Op deze wijze kan nooit je auto stekkerdoos gebruiken, zodat de auto accu niet leeg getrokken kan worden
Adria Altea 492 PU, mover EGO400 - Titanium, Enduro autosteady, Al-ko ATC Trailer Control + ATC-display
Ford Kuga Titanium X PHEV

Gebruikersavatar
Hobby Linka
Beheerder
Berichten: 18818
Lid geworden op: do 31 mar 2011 19:39
Locatie: Het kan in ......

Re: mover accu als noodstroomleverancier

Bericht door Hobby Linka » ma 14 mar 2016 20:17

Dat zie je goed. En bij een losse aansluiting in de disselbak zou ik voor een contrastekker kiezen i.p.v. een contactdoos. En met een goed neopreen (rubber) kabel heb je een degelijke verbinding.
Hobby Linka


Hobby 460 UFe de luxe 2007 met Truma Aventa-dakairco, Truma SE R mover, Optima Yellow Top 4.2 accu, Truma DuoControl.
Getrokken door een witte Skoda Yeti 2.0 TDI

Het kan niet fout gaan,
hooguit anders dan verwacht.

Gebruikersavatar
Pino
Berichten: 1775
Lid geworden op: do 20 feb 2014 16:50
Locatie: Midden Nederland

Re: mover accu als noodstroomleverancier

Bericht door Pino » ma 14 mar 2016 20:38

Heb je geen kast/regelunit waar al je 12V gebruikers op aan zijn gesloten?
Daar zit als het goed is ook een aansluiting op voor een 'Autark accu'. Dan regelt de regelunit wat de beste spanningsbron is.
1. via de omvormer als er 230V is
2. via de auto accu
3. via de board/autark accu
Hobby Premium 650 UFf getrokken door een Alpina D5 Biturbo

Ab
Moderator
Berichten: 26559
Lid geworden op: do 30 aug 2007 23:17
Locatie: Midden Nederland

Re: mover accu als noodstroomleverancier

Bericht door Ab » ma 14 mar 2016 20:51

Dat zit er nooit in als er geen accu geplaatst is.
Tenminste niet zonder meer. Dat kan je als optie bijbestellen bij aankoop van een nieuwe caravan.
Bij de meeste standaard omvormers zit die schakeling er niet.
Het gevaar is dan, dat bij een lege autoaccu de startmotor van de auto op de moveraccu wil gaan draaien.
Dat gaat natuurlijk niet met die dunne draadjes.
Grote kans dat het dan gloeidraden worden...
Natuurlijk kan je best iets maken waardoor dat niet kan.
Je kunt een prachtig mooie schakeling maken, waarbij als de stroom van de paal uitvalt, automatisch overgeschakeld wordt naar de accu.
En met een diode de 2 accu's scheiden.
Maar niet iedereen heeft verstand van elektrische schakelingen.
Bovendien is het ook veel meer werk, voor iets wat je bijna nooit nodig hebt.

Ik heb het zelf overigens nog iets anders opgelost.
Gewoon een contrastekker aan een lang stuk snoer gezet.
Een meter of 15 lang van 4 mm2.
Met 2 krokodillen klemmen, rood en zwart aan het andere eind.
De reden hiervoor is dat ik ook de accu van de auto als noodstroom wil kunnen gebruiken.
Ook als de auto naast de caravan staat.
Bij een langere periode zonder stroompaal gebruik ik liever de auto accu. Die laadt weer op als ik effe naar de supermarkt ga of zoiets.
De moveraccu kan ik dan zoveel mogelijk sparen als dat nodig is.
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.

RogerS
Berichten: 1036
Lid geworden op: zo 1 aug 2010 21:02

Re: mover accu als noodstroomleverancier

Bericht door RogerS » ma 14 mar 2016 22:06

Sorry maar volgens mij kan het allemaal véél eenvoudiger.
Toen ik problemen had met mijn mover, door de dealer geïnstalleerd, en ik dat aan het oplossen was, heb ik ook naar de rest van de (12 volt) installatie gekeken (zie ook viewtopic.php?f=63&t=22356).
In het bijzonder naar de oplossing die de dealer had gemaakt zodat wij ook de moveraccu konden gebruiken als noodstroomleverancier. Wat bleek; zowel de 12 volt van de auto alsook de moveraccu waren aangesloten op de BATT aansluiting van de Dometic omvormer (zonder diodebruggen etc..) [aschrik.gif] [aschrik.gif] Dit is dezelfde Dometic als op de foto hierboven.

Ik ben toen gaan nadenken hoe ik dit probleem eenvoudig kon verhelpen waarbij de moveraccu ook als (nood)stroomleverancier kan worden gebruikt. Het volgende heb ik gedaan. De 12 volt spanning van de auto heb ik van de Dometic afgekoppeld en die gebruik ik alleen nog voor de 12 volt voeding van de koelkast. Dus onderweg wordt de koelkast gekoeld middels de, geschakelde, 12 volt stroomvoorziening van de auto.

De moveraccu heb ik, via een zekering, aangesloten op de BATT aansluiting van de Dometic. Dit betekent dat als wij aan het reizen zijn alle 12 volt gebruikers, exclusief koelkast, via de Dometic gevoed worden door de moveraccu. Dat is geen enkel probleem voor een paar lampjes en de waterpompjes (kraan en wc). Deze gebruikers gebruik je toch alleen maar als je tijdens een pauze stil staat. Dus geen diodebruggen en geen stekkers aan de buitenkant die je moet omsteken.

Zodra de 230 volt wordt aangesloten schakelt de Dometic automatisch om naar zijn eigen 230 naar 12 volt omvormer en wordt de moveraccu niet meer gebruikt voor het voeden van de 12 volt gebruikers. De acculader zal dan tegelijkertijd de moveraccu weer opladen. Een KISS (Keep It Simpel Stupid) oplossing.
Caravanloos. :(

Gebruikersavatar
Daphne
Erelid
Berichten: 19709
Lid geworden op: wo 13 apr 2005 09:40
Locatie: 013

Re: mover accu als noodstroomleverancier

Bericht door Daphne » ma 14 mar 2016 22:14

RE.gif

Dat noem jij simpel? scratch.gif :lol:

Met een contactdoos op de dissel hoef je onderweg ook niets om te steken, want alles gaat via de auto tijdens een pauze. Als je op de camping komt, koppel je toch af. Waar laat je je stekker? Simpel, in de contactdoos op de dissel.
"NORMAAL IS OOK MAAR HET GEMIDDELDE VAN UITERSTEN"

Eriba Nova L 465 -2021
SEAT Ateca FR Business Intense 1.5 TSI DSG7 -2021

RogerS
Berichten: 1036
Lid geworden op: zo 1 aug 2010 21:02

Re: mover accu als noodstroomleverancier

Bericht door RogerS » ma 14 mar 2016 22:19

RE.gif

Misschien is de uitleg lang maar dat is zeker een eenvoudigere oplossing.
Laatst gewijzigd door Daphne op ma 14 mar 2016 22:38, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Quote verwijderd.
Caravanloos. :(

Ab
Moderator
Berichten: 26559
Lid geworden op: do 30 aug 2007 23:17
Locatie: Midden Nederland

Re: mover accu als noodstroomleverancier

Bericht door Ab » ma 14 mar 2016 22:51

Ik snap je benadering .
Het kan inderdaad ook.
De constante stroom op pool 9 vanaf de auto heb je eigenlijk niet meer nodig als je in de caravan ook een accu hebt, dat ben ik met je eens.
Er kleeft echter een klein nadeeltje aan.
De kans bestaat, dat als op de camping de stroom uitvalt, je daar niks van merkt.
Als dat langer duurt, werkt de koelkast ook al die tijd niet.
Maar dat scenario zal niet zo vaak voorkomen.
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.

eurotrotter
Berichten: 6188
Lid geworden op: vr 5 feb 2010 23:43
Locatie: Roosendaal

Re: mover accu als noodstroomleverancier

Bericht door eurotrotter » ma 14 mar 2016 22:59

Mstuniek schreef:Zie ik het dan te simpel of gaat de aansluiting bewust over de omvormer?
2 draden (gezekerd) direct vanaf de moveraccu naar de dissel brengen met een stekkerdoos.
Keus om de stekkerdoos aan het chassis te bevestigen of los in de disselbak te laten.
Je kunt dan de stekker van de caravan hierin steken indien de correcte draden zijn gebruikt voor + en - (dus niet de constante +), heb je stroom en kan de koelkast op gas. Op deze wijze kan nooit je auto stekkerdoos gebruiken, zodat de auto accu niet leeg getrokken kan worden
DE autostekker trek je nooit leeg :als je een contactdoos op de dissel bevestigd,de draden vanaf de moveraccu lopen tot deze contactdoos en is er geen verbinding met de autoaccu..
En als je de caravan stekker in de aansluitdoos steekt om een noodstroomcircuit te maken is er ook geen enkele verbinding met de autoaccu omdat je de stekker uit de auto getrokken hebt.

Als je een verbinding maakt zoals T.S voorstelde,dus een + en - draad van de boordaccu naar de omvormer zou t wél kunnen dat de ene accu de andere leegtrekt,want de +draad komt ,op de omvormer, aan t contact waar óók de + vanaf de auto accu aan zit.

DE aansluiting gaat altijd over de omvormer,alleen als je een stekker op de dissel maakt,verbonden met de boordaccu krijgt de constante plus op de omvormer spanning van de boordaccu en niet van de auto accu.
Adria Coral Supreme S 670 SLT 130 multijet,turbo-intercooler,luchtvering,sattelietschotel,Alden vloeistof verwarming.

Gebruikersavatar
Jan van Vijven
Moderator
Berichten: 16222
Lid geworden op: wo 16 aug 2006 22:01
Locatie: In de buurt van Bartje.
Contacteer:

mover accu als noodstroomleverancier

Bericht door Jan van Vijven » ma 14 mar 2016 23:01

@Ab,
Dat heb je met de stekker truuk ook, mits die er al in zit natuurlijk.
Ik had daarom een klein led-lampje gemaakt, als de stroom uitviel ging dit lampje aan zodat je wist dat de koelkast uit was en je deze op gas kon zetten.
In de huidige hut heb ik dat niet meer vanwege de PPP.

Ik had ergens een topic gemaakt over dit gebeuren, zoeken dus....

Edit:
Als je thuis kwam zag je direct dat de koelkast uit was, heeft ons wel eens behoed voor warm bier.
Land Rover Discovery Sport R-Dynamic SE P300e (309 PK 540 NM) (2023)
Adria Action 391 LH (2023)

eurotrotter
Berichten: 6188
Lid geworden op: vr 5 feb 2010 23:43
Locatie: Roosendaal

Re: mover accu als noodstroomleverancier

Bericht door eurotrotter » ma 14 mar 2016 23:03

Ab schreef: De kans bestaat, dat als op de camping de stroom uitvalt, je daar niks van merkt.
Als dat langer duurt, werkt de koelkast ook al die tijd niet.
Dat heb je altijd Ab,hoe je t ook aansluit,ook met een stekker aan de dissel merk je niet dat de stroom uitvalt.
Adria Coral Supreme S 670 SLT 130 multijet,turbo-intercooler,luchtvering,sattelietschotel,Alden vloeistof verwarming.

eurotrotter
Berichten: 6188
Lid geworden op: vr 5 feb 2010 23:43
Locatie: Roosendaal

Re: mover accu als noodstroomleverancier

Bericht door eurotrotter » ma 14 mar 2016 23:07

IK heb enige jaren terug( na een tip op dit forum) ook een stekkerdoos op de dissel geplaats,waar ,op de camping de autostekker ingaat.
Werkt perfect.
Adria Coral Supreme S 670 SLT 130 multijet,turbo-intercooler,luchtvering,sattelietschotel,Alden vloeistof verwarming.

Ab
Moderator
Berichten: 26559
Lid geworden op: do 30 aug 2007 23:17
Locatie: Midden Nederland

Re: mover accu als noodstroomleverancier

Bericht door Ab » ma 14 mar 2016 23:11

@ Jan en Eurotrotter.

Nee, dat ben ik niet met jullie eens
Je doet die stekker er immers pas in, als de stroom uitvalt? Dat is een bewuste handeling.
Dan weet je dus ook dat je de koelkast op gas moet zetten.
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.

Gebruikersavatar
Jan van Vijven
Moderator
Berichten: 16222
Lid geworden op: wo 16 aug 2006 22:01
Locatie: In de buurt van Bartje.
Contacteer:

mover accu als noodstroomleverancier

Bericht door Jan van Vijven » ma 14 mar 2016 23:14

Ik deed de stekker er direct na afkoppelen
in, en waarom niet?
Als de stroom van de paal werkt schakelt deze de accu uit, en valt de stroom uit dan neemt de accu automatisch over.
Land Rover Discovery Sport R-Dynamic SE P300e (309 PK 540 NM) (2023)
Adria Action 391 LH (2023)

Plaats reactie

Terug naar “Elektra”