WEACO MDC 90 compressorkoelkast

Over klussen, reparatie en onderhoud van elektra en alles wat daar bij hoort.
Plaats reactie
Roland van Berne

WEACO MDC 90 compressorkoelkast

Bericht door Roland van Berne » do 13 aug 2015 10:01

In een al eerder bericht, over de Schaudt WA 1208, wilde ik de boordaccu tijdens het rijden gebruiken als voeding voor de WEACO MDC 90 compressorkoelkast.
Ik ben er nu uit wat voor mij de beste oplossing is!

Aan de basis staat dus de WEACO MDC 90 compressorkoelkast direct gekoppeld aan de mover accu gezekerd met 20 ampère.
De accu levert ook stroom aan de koelkast en wordt tijdens het rijden geladen met maximaal 8 ampère door de WEACO PerfectCharge DC 08 artikel nummer; 9102500055
De DC08 stabiliseert de spanning op 14,2 volt met marge van 1 volt. Heeft een rendement van 87%, wat in de praktijk neer komt op een verbruik van ongeveer 10 ampère.
Wat acceptabel is voor de standaard 2.5 mm2.
Het gemiddelde gebruik van de koelkast MDC 90 is 45 Watt.
Het extra vermogen die de koelkast nodig heeft tijdens het opstarten haalt die uit de buffer(accu) die dan als een soort condensator functioneert.
De WEACO PerfectCharge DC 08 is aangesloten op de voeding van de caravan 9+ en - 11 of -13
Deze krijgt zijn inschakel signaal van de 10+ (of van Dynamo+ aansluiting van de auto).

Ik heb informatie ingewonnen bij Domatic en bij Auto elektro Maas en Waal uit Ewijk.
Wat vinden jullie hier van en voor die gene die een soort gelijke werkende oplossing hebben graag reactie.
Groet Roland van Berne

scooterandre
Berichten: 309
Lid geworden op: wo 20 mei 2015 22:05
Locatie: Rheine (D)

Re: WEACO MDC 90 compressorkoelkast

Bericht door scooterandre » do 13 aug 2015 12:54

RE.gif
Beide opties qua spanningsbooster waren goed geweest.
De DC08 stabiliseert de spanning op 14,2 volt met marge van 1 volt.
Een marge van 1 Volt vind ik veel te veel, 0,1V zou in orde zijn.
Het extra vermogen die de koelkast nodig heeft tijdens het opstarten
De koelkast heeft ook extra vermogen nodig als diens compressor draait.

Ik ben erg benieuwd (en Jaap ook knipoog.gif ) wat de aansluitwaarde aan vermogen is van je koelkast.
Staat deze misschien op het type-plaatje?
Ook zou ik graag willen weten welke accu en welke acculader je hebt.

De groeten,
André
Buien vallen niet.

Ab
Moderator
Berichten: 26558
Lid geworden op: do 30 aug 2007 23:17
Locatie: Midden Nederland

Re: WEACO MDC 90 compressorkoelkast

Bericht door Ab » do 13 aug 2015 15:26

Tijdens het rijden zal het prima werken zover ik kan beoordelen.
Maar hoe ga je het doen als je op een camping staat ?
Je zult dan ook een behoorlijke lader nodig hebben om de accu op peil te houden.
En mogelijk een diode tussen lader en accu voor de zekerheid.
Het zal best goed gaan.
Je kunt deze koelkasten ook dmv een zonnepaneel laten werken in combinatie met een accu.
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.

scooterandre
Berichten: 309
Lid geworden op: wo 20 mei 2015 22:05
Locatie: Rheine (D)

Re: WEACO MDC 90 compressorkoelkast

Bericht door scooterandre » do 13 aug 2015 18:31

RE.gif
Je kunt deze koelkasten ook dmv een zonnepaneel laten werken in combinatie met een accu.
Dat kan inderdaad.
Deze koelkast gebruikt onder normale omstandigheden 45W dwz 1080Wh per dag.
Deze energie opbrengst lukt mij alleen op een ideale wolkloze zomerdag met 2x50W meedraaiende panelen in serie, aangesloten op een MPPT-regelaar.
Buien vallen niet.

Stef
Berichten: 1139
Lid geworden op: di 17 feb 2015 22:13
Contacteer:

Re: WEACO MDC 90 compressorkoelkast

Bericht door Stef » do 13 aug 2015 21:51

Wat zijn de specificaties van je moveraccu.
Je weet wat je verbruik per dag is en dit zal minimaal per dag dan ook weer geladen moeten , via zonnepanelen of acculader!

Mvg
Stef
Eens een " Scandinavier" , altijd een " Scandinavier"

Roland van Berne

Re: WEACO MDC 90 compressorkoelkast

Bericht door Roland van Berne » vr 14 aug 2015 11:36

De WEACO MDC 90 compressorkoelkast

Het is voor nu een plan om de MDC 90 te gaan plaatsen het is nog niet gebeurt!
Ik heb dit geplaatst om een reactie te krijgen van mensen die dit al gedaan hebben en vraag om hun bevindingen.

Ik wil de boordaccu tijdens het rijden gebruiken als voeding en buffer.
Aan de basis staat dus de WEACO MDC 90 compressorkoelkast direct gekoppeld aan de mover accu gezekerd met 20 ampère.
De koelkast schakelt uit onder de 10,4 volt en weer in bij 11,7 volt
De accu levert stroom aan de koelkast en wordt tijdens het rijden geladen met maximaal 8 ampère door de WEACO PerfectCharge DC 08 artikel nummer; 9102500055
De DC08 stabiliseert de spanning op 14,2 volt met marge van 1 volt. Heeft een rendement van 87%, wat in de praktijk neer komt op een verbruik van ongeveer 10 ampère.
Wat acceptabel is voor de standaard 2.5 mm2.
Het gemiddelde gebruik van de koelkast MDC 90 is 45 Watt. Een absorptie koelkast gebruikt ongeveer 125 Watt!
Met een laadstroom van de DC 08 is 14,2 volt en een gemiddeld verbruik van 45 Watt kom je dan uit op 3,17 ampère.
Met een maximaal laadstroom van 8 ampère blijf er nog 4,83 ampère laadstroom over!
Het extra vermogen die de koelkast nodig heeft tijdens het opstarten haalt die uit de buffer(accu) die dan als een soort condensator functioneert.
De WEACO PerfectCharge DC 08 is aangesloten op de voeding van de caravan 9+ en - 11 of -13
Deze krijgt zijn inschakel signaal van de 10+ (of van Dynamo+ aansluiting van de auto).
En schakelt zichzelf zodat een diode niet nodig is!
Ik heb informatie ingewonnen bij Domatic en bij Auto elektro Maas en Waal uit Ewijk.

Wat vinden jullie hier van en voor die gene die een soort gelijke werkende oplossing hebben graag reactie.

HanK
Berichten: 793
Lid geworden op: vr 27 jan 2012 19:19
Locatie: Einde A9

Re: WEACO MDC 90 compressorkoelkast

Bericht door HanK » vr 14 aug 2015 11:54

2 opmerkingen, 1: weet je zeker dat bij jou de 10 is aangesloten op de D+?
Vaak wordt die alleen maar via het contact geschakelt!
2: die compressor draait niet constant, hij koelt en dan stopt hij een tijdje.
dus het gebruik is minder. Een acculader van 10A houd de accu wel bij.
Renault Kangoo II 1.2 TCe en Trigano Silver 310 TDL

pd0bao40

Re: WEACO MDC 90 compressorkoelkast

Bericht door pd0bao40 » vr 14 aug 2015 12:40

RE.gif Je opmerking genoemd onder 2: compressor draait niet constant draait en stopt dan een tijdje is juist
de gevolgtrekking : " dus het gebruik is minder " niet . Wel het momentele maar TS is afgegaan op fabrieks op
gaaf die al gemiddeld was. Wel vreemd, maar ja? De Schaudt schakelt zelf de spanning af indien U < 10,4 V
accubescheriming. Wordt dan ook verbinding boordaccu -k.k.verbroken anders trekt hij die alsnog leeg.

Roland van Berne

Re: WEACO MDC 90 compressorkoelkast

Bericht door Roland van Berne » za 23 jan 2016 13:53

Ik ben inmiddels veel verder dan mijn vraag doet vermoeden.
Ik heb in Duitsland bij Waeco een MDC090K, De K in Nederland niet te koop,gekocht zoals op de foto.
Die gebruikt 45 watt.
De koelkast kan op een 90ah accu zonder lading min twee dagen draaien.
Schakelt zich uit onder een bepaalde spanning tevens is die super stil. Niet te vergelijk met een oude koelkast.
De koelkast houd ook rekening met diverse laagspanningen.
De compressor, van voor heen Danfoss, wordt overal in de tropische landen gebruikt.
Nu is het nog enkel inbouwen, aansluiten op de accu, temperatuur instellen en verder tijdens de vakantie niet meer aankomen en genieten van de koelkast die koelt op 4 graden.
Ook bij 30 graden buitentemperatuur.
Geen gedoe met ventilatoren en gas toestanden.
Wil je mijn vorderingen de komende maanden volgen kijk op FB.
Foto's album Home Car.
Bijlagen
waeco_mdc_90_open.jpg
mdc-eb-scan-04.pdf
MDC 090
(1.21 MiB) 86 keer gedownload

Mark Otedoom

Re: WEACO MDC 90 compressorkoelkast

Bericht door Mark Otedoom » wo 9 aug 2017 15:53

betreft: inbouw nieuwe compressor koelkast 12v, inclusief volledige e-installatie.
Onze caravan is een Kip greyline uit 1992 maar deze willen we graag blijven gebruiken, voorlopig zonder mover.....

Kan iemand een aanbeveling maken voor een elektro/auto/caravan installateur in de omgeving van Utrecht die het leveren en inbouwen van een systeem met compressor koelkast (zoals bij Roland van Berne is gedaan) zou kunnen uitvoeren? De bestaande Electrolux absorptie koelkast werkt echt niet goed als het buiten 36C graden is!

Mark
Ijsselstein - Utrecht

Jaco1
Berichten: 111
Lid geworden op: wo 26 jul 2017 17:52

Re: WEACO MDC 90 compressorkoelkast

Bericht door Jaco1 » di 10 okt 2017 20:29

Hallo Roland,
Hoe is de stand van zake inmiddels? Ik begreep van snuitjesboek dat je alles ingebouwd heb. Verder geen berichten meer hier. Hebben de doemdenkers over te dunne draden en knalgas gelijk gekregen en is het avontuur geëindigd met een vuurbal boven de camping? Ik heb er in ieder geval niets over gelezen in de krant, dus dat zal wel meevallen.
Maar zou jij je ervaringen willen delen? Ik ben van plan een zelfde opstelling in te zetten in mijn sleurhutje thumbup.gif Alvast bedankt!

Ab
Moderator
Berichten: 26558
Lid geworden op: do 30 aug 2007 23:17
Locatie: Midden Nederland

Re: WEACO MDC 90 compressorkoelkast

Bericht door Ab » di 10 okt 2017 23:35

Ik vrees dat Roland dit niet meer leest.
Als ik het goed zie op mijn mini schermpje is hij geen actief lid meer van dit forum.
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.

Gebruikersavatar
Daphne
Erelid
Berichten: 19705
Lid geworden op: wo 13 apr 2005 09:40
Locatie: 013

Re: WEACO MDC 90 compressorkoelkast

Bericht door Daphne » wo 11 okt 2017 09:09

Het is op Facebook te zien dat het is gelukt. Gewoon even op naam zoeken. knipoog.gif
"NORMAAL IS OOK MAAR HET GEMIDDELDE VAN UITERSTEN"

Eriba Nova L 465 -2021
SEAT Ateca FR Business Intense 1.5 TSI DSG7 -2021

Plaats reactie

Terug naar “Elektra”