Thetford C402 C
Thetford C402 C
Dag,
Het genoemde toilet spoelt niet door en geeft geen niveau van de afvalcontainer aan.
Zekering is ok.
12v komt aan op het controlepaneelboardje
Pompje functioneert
Controlepaneel is zelf al vervangen Het lijkt erop dat de voorwaarden om spanning op de uitgangen te zetten voor het pompje niet aanwezig zijn:
Is de afvaltank aanwezig?
Is de afvaltank niet vol ?
Wie heeft er idee? Vallen de voorwaarden te overbruggen ?
Weet iemand de werking van de niveaumeter van de afvaltank ?
Arjan
Het genoemde toilet spoelt niet door en geeft geen niveau van de afvalcontainer aan.
Zekering is ok.
12v komt aan op het controlepaneelboardje
Pompje functioneert
Controlepaneel is zelf al vervangen Het lijkt erop dat de voorwaarden om spanning op de uitgangen te zetten voor het pompje niet aanwezig zijn:
Is de afvaltank aanwezig?
Is de afvaltank niet vol ?
Wie heeft er idee? Vallen de voorwaarden te overbruggen ?
Weet iemand de werking van de niveaumeter van de afvaltank ?
Arjan
Re: Thetford C402 C
Schakelaar van de afvaltank defect? dus hij denkt dat er geen tank aanwezig is?
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB
Re: Thetford C402 C
Kijk eens op de Thetfort site Vroeger stonden daar ook handleidingen en exploded views voor probleemoplossingen maar die vindt ik niet meer helaas.
and on the 7th day God went caravaning
Fendt Bianco 470 TFB
SimPark Easymatic
Opel Insignia 2.0 TDCI
Fendt Bianco 470 TFB
SimPark Easymatic
Opel Insignia 2.0 TDCI
Re: Thetford C402 C
Bedankt voor de reacties.
Op Thetford site kom ik niet meer tegen dan een installatiehandleiding, gebruikshandleiding en reserve onderdelenlijst. Had er inderdaad al rondgekeken.
Om te kunnen bekijken of het inderdaad de voorwaarden zijn die de pomp niet laten lopen, vroeg ik me af of het te overbruggen was -> zo niet, dan moet de hele boel uitgebouwd worden: niet mijn eerste keus :-|.
De vlotter in de tank inclusief de magneetjes zijn in orde, overigens.
Op Thetford site kom ik niet meer tegen dan een installatiehandleiding, gebruikshandleiding en reserve onderdelenlijst. Had er inderdaad al rondgekeken.
Om te kunnen bekijken of het inderdaad de voorwaarden zijn die de pomp niet laten lopen, vroeg ik me af of het te overbruggen was -> zo niet, dan moet de hele boel uitgebouwd worden: niet mijn eerste keus :-|.
De vlotter in de tank inclusief de magneetjes zijn in orde, overigens.
Re: Thetford C402 C
Wie wat bewaard heeft wat.
Ik heb de instructies gevonden die vroeger op de site stonden. Omdat ik hier helaas geen .pdf kan uploaden ze even tijdelijki op mijn eigen site gezet.
Je kan ze hier vinden:
C402_Float_Box.pdf
C402_Panel.pdf
C402_Pump.pdf
Reed_switch.pdf
Ik hoop dat je hier iets wijzer van wordt.
Ik heb de instructies gevonden die vroeger op de site stonden. Omdat ik hier helaas geen .pdf kan uploaden ze even tijdelijki op mijn eigen site gezet.
Je kan ze hier vinden:
C402_Float_Box.pdf
C402_Panel.pdf
C402_Pump.pdf
Reed_switch.pdf
Ik hoop dat je hier iets wijzer van wordt.
and on the 7th day God went caravaning
Fendt Bianco 470 TFB
SimPark Easymatic
Opel Insignia 2.0 TDCI
Fendt Bianco 470 TFB
SimPark Easymatic
Opel Insignia 2.0 TDCI
- Kingpin1966
- Erelid
- Berichten: 5657
- Lid geworden op: di 1 jan 2008 12:43
- Locatie: Heerhugowaard
Re: Thetford C402 C
Let er wel op dat de niveaumeter pas begint te werken als de afvaltank bijna vol zit.Afl79 schreef: Weet iemand de werking van de niveaumeter van de afvaltank ?
Wij dachten bij onze Hobby ook dat deze niet werkte, totdat onze dealer vertelde dat deze pas gaat branden als de tank bijna vol is.
Nil Nobis Absurdum
Homo Sapiens non urinat in ventum
__________________________________________________________________________
Mazda 5 2.0 Executive 2007 + Hobby De Luxe Easy 460 Ufe 2004 + Truma SE-R Mover
Homo Sapiens non urinat in ventum
__________________________________________________________________________
Mazda 5 2.0 Executive 2007 + Hobby De Luxe Easy 460 Ufe 2004 + Truma SE-R Mover
Re: Thetford C402 C
RE.gif
Dat is wel afhankelijk van het type paneel. Ik heb 3 leds voor de spoeltank en 3 leds voor de vuiltank.
Bij een schone (lege) vuiltank brandt er de onderste led, 1/2 tot 3/4 vol de middelste en vol de bovenste.
Bij de schoonwatertank werkt dit omgekeerd uiteraard.
Maar dus vanaf het eerste moment branden er leds. Let wel: deze branden alleen bij het bedienen van de spoelknop tot ca. 15 sec na het loslaten van de spoelknop.
Als het laatste het geval is en alles functioneert dus, alleen geeft de pomp geen spoelwater haal dan de pomp er eens uit en kijk of deze werkelijk draait. Ik heb in het verleden meegemaakt dat het pompje aan het begin van het seizoen vast zat omdat er kennelijk een restje Aqua Rinse in het schoepje was gekristalliseerd en daar door de boel blokkeerde. Hij maakt dan wel geluid maar draait niet.
Dat is wel afhankelijk van het type paneel. Ik heb 3 leds voor de spoeltank en 3 leds voor de vuiltank.
Bij een schone (lege) vuiltank brandt er de onderste led, 1/2 tot 3/4 vol de middelste en vol de bovenste.
Bij de schoonwatertank werkt dit omgekeerd uiteraard.
Maar dus vanaf het eerste moment branden er leds. Let wel: deze branden alleen bij het bedienen van de spoelknop tot ca. 15 sec na het loslaten van de spoelknop.
Als het pompje functioneert moet er spoelwater uitkomen....... Ik durf het bijna niet te vragen maar....... is de spoelwatertank gevuld????Afl79 schreef: Het genoemde toilet spoelt niet door en geeft geen niveau van de afvalcontainer aan.
Zekering is ok.
12v komt aan op het controlepaneelboardje
Pompje functioneert
Als het laatste het geval is en alles functioneert dus, alleen geeft de pomp geen spoelwater haal dan de pomp er eens uit en kijk of deze werkelijk draait. Ik heb in het verleden meegemaakt dat het pompje aan het begin van het seizoen vast zat omdat er kennelijk een restje Aqua Rinse in het schoepje was gekristalliseerd en daar door de boel blokkeerde. Hij maakt dan wel geluid maar draait niet.
and on the 7th day God went caravaning
Fendt Bianco 470 TFB
SimPark Easymatic
Opel Insignia 2.0 TDCI
Fendt Bianco 470 TFB
SimPark Easymatic
Opel Insignia 2.0 TDCI
Re: Thetford C402 C
Hetzelfde heb ik een tijdje geleden ook gehad.
Het pompje draaide niet.
De zekering vervangen...pompje draaide nog niet.
De zekering was direkt weer kapot (bleek mij de 2e keer dat ik de zekering verving)
Het pompje vervangen (door het altijd aanwezige reservepompje ) weer een nieuwe zekering, en alles werkt weer perfekt.
Het pompje zat zo vast als een huis, niks meer mee te beginnen.
Als je het spoeltuitje terug drukt, kan je het pompje er zo uit vissen.
In jouw geval draait het pompje wel, dus waarschijnlijk is het schoepenradje losgelopen.
In de afvalcontainer zit een vlotter.
Daar kan je bij als je het ronde geheel bovenop de tank tegen de klok in losdraait, (met de schuif open)
Wellicht zit de vlotter vast, of geeft geen signaal meer door naar het display.
Het is overigens best zinvol om elke 3 jaar de tank los te halen, de bewegende delen goed schoon te maken, en meteen ook een nieuw afsluitrubber te plaatsen.
Na een jaar of 4 kan het rubber gaan lekken.
Dat kan je maar beter voor zijn..
Het pompje draaide niet.
De zekering vervangen...pompje draaide nog niet.
De zekering was direkt weer kapot (bleek mij de 2e keer dat ik de zekering verving)
Het pompje vervangen (door het altijd aanwezige reservepompje ) weer een nieuwe zekering, en alles werkt weer perfekt.
Het pompje zat zo vast als een huis, niks meer mee te beginnen.
Als je het spoeltuitje terug drukt, kan je het pompje er zo uit vissen.
In jouw geval draait het pompje wel, dus waarschijnlijk is het schoepenradje losgelopen.
In de afvalcontainer zit een vlotter.
Daar kan je bij als je het ronde geheel bovenop de tank tegen de klok in losdraait, (met de schuif open)
Wellicht zit de vlotter vast, of geeft geen signaal meer door naar het display.
Het is overigens best zinvol om elke 3 jaar de tank los te halen, de bewegende delen goed schoon te maken, en meteen ook een nieuw afsluitrubber te plaatsen.
Na een jaar of 4 kan het rubber gaan lekken.
Dat kan je maar beter voor zijn..
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.
Re: Thetford C402 C
De pomp rechtstreeks aansluiten op 12v laat het toilet doorspoelen.
De tankvlotter ziet er goed uit en functioneert.
Ik blijf tankdetectie en elektrische module tankniveau verdacht vinden.
We onderzoeken nog even verder. Ieder geval bedankt voor alle suggesties
De tankvlotter ziet er goed uit en functioneert.
Ik blijf tankdetectie en elektrische module tankniveau verdacht vinden.
We onderzoeken nog even verder. Ieder geval bedankt voor alle suggesties
- Technichien
- Berichten: 394
- Lid geworden op: zo 7 mei 2006 09:17
- Locatie: My RV is my castle..................
Re: Thetford C402 C
Enige oorzaken:
1e: Vlottertje komt niet voor het reed relais en schakelt het niveaulampje niet in. Vervuiling in de tank, stukje toiletpapier, of opgebouwde menselijke afvalresten.
2e: Het magneetje is uit de vlotter gevallen, daarom wordt het reedrelais niet bekrachtigd.
3e: Reedrelais is defect. Kan je testen met een magneetje.
1e: Vlottertje komt niet voor het reed relais en schakelt het niveaulampje niet in. Vervuiling in de tank, stukje toiletpapier, of opgebouwde menselijke afvalresten.
2e: Het magneetje is uit de vlotter gevallen, daarom wordt het reedrelais niet bekrachtigd.
3e: Reedrelais is defect. Kan je testen met een magneetje.
Met onze 2cv6-18pk- en Solifer 1974, Primus cv
Re: Thetford C402 C
Meet eens door of er wel 12 volt en een massa op het printje aan komt; laat er bv eens een lampje op branden. Dan test je gelijk of er wel voldoende stroom geleverd kan worden.
Bovengenoemde urls' doen het helaas niet meer.
Documentatie van de 402C heb ik hier verzameld http://avento.weebly.com/documentatie.html.
Begin eens op blz 19 en 20 van http://avento.weebly.com/uploads/1/8/0/ ... tation.pdf
Bovengenoemde urls' doen het helaas niet meer.
Documentatie van de 402C heb ik hier verzameld http://avento.weebly.com/documentatie.html.
Begin eens op blz 19 en 20 van http://avento.weebly.com/uploads/1/8/0/ ... tation.pdf
Groeten Erik ( caravan: Avento Touristique Comfort 365 TCB )
Re: Thetford C402 C
Ik heb type C403 met 3 ledjes, deze branden alle drie constant, de onderste 2 groen, de bovenste rood, maakt niet uit of de tank leeg of vol is.
Heb de vlotter al schoongemaakt, beide magneetjes zijn aanwezig.
Weet iemand hoe ik dit moet oplossen?
Heb de vlotter al schoongemaakt, beide magneetjes zijn aanwezig.
Weet iemand hoe ik dit moet oplossen?
Re: Thetford C402 C
is niet gewoon het bedieningspaneel kapot, als hij niet spoelt en de afvaltankmeter werkt niet.
Re: Thetford C402 C
Heb het inmiddels opgelost, het stekkertje van het reedcontact tpv. het bedieningspaneel zat iets scheef gemonteerd, waardoor één van de draden geen contact maakte
Re: Thetford C402 C
Super!
Fijn dat je de oplossing even post, voor als iemand t zelfde euvel heeft
Fijn dat je de oplossing even post, voor als iemand t zelfde euvel heeft
Je hebt caravans
En je hebt Fendt
Fendt Saphir 470 TF Simpark handmatig mover, Toyota Rav 4 executive business 2.0 vvt-i 4WD CVT.
En je hebt Fendt
Fendt Saphir 470 TF Simpark handmatig mover, Toyota Rav 4 executive business 2.0 vvt-i 4WD CVT.
-
- Berichten: 1439
- Lid geworden op: do 19 sep 2013 09:47
Re: Thetford C402 C
Ff de stof in dit draadje wegblazen.
De paarse steekzekering vd Thetford c402 is door gebrand bij ons. Wat zou een mogelijke oorzaak hiervan zijn? (uiteraard door een te hoge stroom erdoorheen) Maar het is meer of hier een vaak voorkomende onderdeel kapot gaat, bijv de reed switch HT?
De paarse steekzekering vd Thetford c402 is door gebrand bij ons. Wat zou een mogelijke oorzaak hiervan zijn? (uiteraard door een te hoge stroom erdoorheen) Maar het is meer of hier een vaak voorkomende onderdeel kapot gaat, bijv de reed switch HT?
V60, Fendt Saphir 510 TFK
-
- Berichten: 1439
- Lid geworden op: do 19 sep 2013 09:47
Re: Thetford C402 C
pompje loopt te zwaar of helemaal niet?
Frans
Frans
-
- Berichten: 1439
- Lid geworden op: do 19 sep 2013 09:47
Re: Thetford C402 C
RE.gif
Nee, pompje en de lampjes branden niet.
De zekering is doorgebrand. Ik vroeg mij af of iemand een soort gelijk iets heeft meegemaakt met de Tethford. Morgen ga ik een steekzekering halen maar het gaat er eigenlijk om wat een mogelijke reden is van het doorbramden vd zekerinf
Nee, pompje en de lampjes branden niet.
De zekering is doorgebrand. Ik vroeg mij af of iemand een soort gelijk iets heeft meegemaakt met de Tethford. Morgen ga ik een steekzekering halen maar het gaat er eigenlijk om wat een mogelijke reden is van het doorbramden vd zekerinf
V60, Fendt Saphir 510 TFK
Re: Thetford C402 C
Dan is het eerst een nieuwe zekering plaatsen of nog beter eerst meten of je plus al ergens massa maakt.
Gaat de zekering er gelijk weer uit dan heb je dus ergens een kortsluiting, wat met meten al duidelijk had moeten zijn.
Gaat de zekering er pas uit met het bedienen van de pomp dan is die dus de boosdoener.
Frans
Gaat de zekering er gelijk weer uit dan heb je dus ergens een kortsluiting, wat met meten al duidelijk had moeten zijn.
Gaat de zekering er pas uit met het bedienen van de pomp dan is die dus de boosdoener.
Frans
Re: Thetford C402 C
Een vastzittende pomp slikt veel vermogen en kan de zekering doen springen.
Pomp uitbouwen en checken...
Uitbouwen is prutswerk waar je best fijne en flexiebele handen voor kunt gebruiken.
Pomp uitbouwen en checken...
Uitbouwen is prutswerk waar je best fijne en flexiebele handen voor kunt gebruiken.
Willy L. (B) - 65+ en adept ROB- & POV-er
Merc.B200(2021)-Autom@_!!DethleffsCamper450DB(2010) met Twinny-load (=bol op dissel & trekhaakfietsenrek)
Merc.B200(2021)-Autom@_!!DethleffsCamper450DB(2010) met Twinny-load (=bol op dissel & trekhaakfietsenrek)
-
- Berichten: 1439
- Lid geworden op: do 19 sep 2013 09:47
Re: Thetford C402 C
RE.gif
Maar het is vanochtend wel gelukt
Ik denk idd dat het pompje de oorzaak is, de waaier draaide (in vergelijk met andere centrifugaalpompjes) zwaar. Morgen of maandag ff naar een caravandealer zoeken hier in Zuid-Limburg. Vanmiddag ff lekker gefietst, paar keer de Keutenberg opgereden. Grindpaadjes naar beneden geknald op de MTB
Ik neem aan dat elk vergelijkbaar type pompje, zoals die van Reich, gebruikt kan worden.
@wally, helaas heb ik geen extra zekering. Kan het niet testen. In de auto kon ik geen reserve zekeringen vinden. Morgen ook een aantal halen met verschillende amperages. Weet trouwens niet of dat tegenwoordig nog standaard wordt meegeleverd bij nieuwe auto’s.
Maar het is vanochtend wel gelukt
Ik denk idd dat het pompje de oorzaak is, de waaier draaide (in vergelijk met andere centrifugaalpompjes) zwaar. Morgen of maandag ff naar een caravandealer zoeken hier in Zuid-Limburg. Vanmiddag ff lekker gefietst, paar keer de Keutenberg opgereden. Grindpaadjes naar beneden geknald op de MTB
Ik neem aan dat elk vergelijkbaar type pompje, zoals die van Reich, gebruikt kan worden.
@wally, helaas heb ik geen extra zekering. Kan het niet testen. In de auto kon ik geen reserve zekeringen vinden. Morgen ook een aantal halen met verschillende amperages. Weet trouwens niet of dat tegenwoordig nog standaard wordt meegeleverd bij nieuwe auto’s.
V60, Fendt Saphir 510 TFK
Re: Thetford C402 C
ik heb het gehad met de C2, een jaar of 8 geleden, nieuwe zekering erin en het probleem niet weer gehadRe di Coppi schreef: ↑vr 20 jul 2018 20:02RE.gif
Nee, pompje en de lampjes branden niet.
De zekering is doorgebrand. Ik vroeg mij af of iemand een soort gelijk iets heeft meegemaakt met de Tethford. Morgen ga ik een steekzekering halen maar het gaat er eigenlijk om wat een mogelijke reden is van het doorbramden vd zekerinf
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB
Re: Thetford C402 C
Je kunt ook nog proberen om de waaier handmatig met een kleine schroevendraaier oid een paar keer rond te draaien. Vaak gaat het dan weer soepel.Re di Coppi schreef: ↑za 21 jul 2018 18:26de waaier draaide (in vergelijk met andere centrifugaalpompjes) zwaar.
Lukt dat niet dan kun je altijd nog een nieuwe halen.
Frans