Koelkast ventilators geplaatst ( met foto`s )

Over klussen, reparatie en onderhoud van elektra en alles wat daar bij hoort.
iemand
Berichten: 5225
Lid geworden op: za 2 mei 2015 12:23
Contacteer:

Re: Koelkast ventilators geplaatst ( met foto`s )

Bericht door iemand » zo 25 jun 2017 09:16

ook een mooie oplossing en heb je tevens een Boost-stand in standje II
Groeten Erik ( caravan: Avento Touristique Comfort 365 TCB )

Gebruikersavatar
Jeroent83
Berichten: 688
Lid geworden op: di 6 jan 2015 08:14
Locatie: Venray

Re: Koelkast ventilators geplaatst ( met foto`s )

Bericht door Jeroent83 » vr 28 jul 2017 15:11

Bij mij moet er dus ook iets gebeuren, krijg het bier niet goed koud :(
Afgelopen weekend in Dusseldorf zo'n 27 graden, alle dranken van te voren gekoeld maar ik had het gevoel dat het langzaam warmer werd.
De vriezer werkt wel goed.

Dus Nu een setje besteld 4 x 14cm Fan's 2 voor Inlaat & 2 voor de Uitlaat, gekoppeld aan een Fancontroller met temp regeling.
er zitten 4 sensoren bij daarvan wil ik er 1 tegen de condensor plaatsen. Voglende week komen de spulletjes binnen en dan zal ik wat fototjes plaatsen.

Wat is nou eigenlijk de ideale temparatuur voor de condensor ?
BMW 340i Touring + Adria Adora 613 UT

Gebruikersavatar
Micky
Berichten: 38406
Lid geworden op: do 25 mar 2010 23:31
Locatie: Overijssel

Re: Koelkast ventilators geplaatst ( met foto`s )

Bericht door Micky » vr 28 jul 2017 15:15

onze compressorbox is echt een droom, het is hier nu ver in de 30 graden, in de caravan zelfs 42 op dit moment, de box onder de luifel is gewoon 2 graden, wat een feest, de caravan koelkast heeft het wel zwaar, duurde 3 dagen voordat hij goed koud was, met ventilatoren, zonder de fan kreeg ik hem na 24 uur niet onder de 18 graden, dit heb ik bewust even geprobeerd.
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB

Gebruikersavatar
meeder
Berichten: 3033
Lid geworden op: ma 4 apr 2016 20:42

Re: Koelkast ventilators geplaatst ( met foto`s )

Bericht door meeder » vr 28 jul 2017 15:22

Caravankoelkast met een 12V compressor zou mooi zijn. Enige nadeel is dat je hem niet meer op gas kan gebruiken maar daar staat de veel betere koeling tegenover die dan zelfs op 12V gewoon goed koelt onderweg.

Bij ons werken de ventilatoren ook erg goed. Met de ventilatoren aan wordt de condensor niet meer dan hand warm, vorig jaar kon ik de condensorleiding niet beetpakken.

Wat ik wel heb gemerkt en dat is ook vrij logisch natuurlijk is dat op 230V de ventilatoren minder hoeven te doen dan als de koelkast op gas draait. Je krijgt toch veel meer warmtestuwing in de ruimte achter de koelkast als hij op gas werkt.

Gebruikersavatar
Jeroent83
Berichten: 688
Lid geworden op: di 6 jan 2015 08:14
Locatie: Venray

Re: Koelkast ventilators geplaatst ( met foto`s )

Bericht door Jeroent83 » vr 28 jul 2017 15:34

Micky schreef:onze compressorbox is echt een droom, het is hier nu ver in de 30 graden, in de caravan zelfs 42 op dit moment, de box onder de luifel is gewoon 2 graden, wat een feest, de caravan koelkast heeft het wel zwaar, duurde 3 dagen voordat hij goed koud was, met ventilatoren, zonder de fan kreeg ik hem na 24 uur niet onder de 18 graden, dit heb ik bewust even geprobeerd.
Ombouwen / wissellen naar compressor koelkast is wel de laaste optie, nog al prijzig.
Dacht vanaf 800 euro zo iets

https://kamperenmetdecaravan.nl/tips/ca ... -koelkast/
BMW 340i Touring + Adria Adora 613 UT

Gebruikersavatar
Micky
Berichten: 38406
Lid geworden op: do 25 mar 2010 23:31
Locatie: Overijssel

Re: Koelkast ventilators geplaatst ( met foto`s )

Bericht door Micky » vr 28 jul 2017 15:54

Ik heb hem ook niet gewisseld, maar een extra box onder de luifel


Verzonden vanaf mijn iPhone 7 met Tapatalk
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB

Gebruikersavatar
Paul
Berichten: 3508
Lid geworden op: za 2 aug 2014 21:09

Re: Koelkast ventilators geplaatst ( met foto`s )

Bericht door Paul » vr 28 jul 2017 17:38

De mobicool compressor box doet het hier bij 35 graden onder de luifel ook weer prima.
Echt top dingen.
Koelkast in de caravan (met ventilatoren) blijft rond de 5-7 graden ben ik nog niet helemaal tevreden mee, ik ga zo nog meer naar links inbouwen (zitten nu rechts) en er een klikson opzetten, ik heb het idee dat hij nu soms te koud wordt en daardoor niet meer goed koelt.AfbeeldingAfbeelding
BMW 540i X-Drive M-Sport touring (2018) -> Fendt Diamant 560SF (2022)

Gebruikersavatar
Nimma
Berichten: 7777
Lid geworden op: zo 1 mei 2005 12:54
Locatie: Old city, young vibe

Re: Koelkast ventilators geplaatst ( met foto`s )

Bericht door Nimma » vr 28 jul 2017 18:58

Mooie oplossingen hoor. Afgelopen 5 weken onderweg waarvan 4 weken 30+ tot wel 39° zonder ventilator(en) prima koeling in de simpele Dometic koeler die overigens identiek is aan de vorige Electrolux in de 1996 Troll.
Toyota RAV4 CVT Executive 2010 & Knaus Silver Selection 450FU 2016 🇺🇦

Jaeznl
Berichten: 31
Lid geworden op: ma 24 apr 2017 19:58

Re: Koelkast ventilators geplaatst ( met foto`s )

Bericht door Jaeznl » za 29 jul 2017 19:59

Merk hier ook dat ik in de schaduw prima kan koelen met warme temperaturen. Maar wanneer de caravan in de zon staat is zelfs het ijs van de kinderen gesmolten. Denken jullie dat 3 keer 12 cm Fan ok is? Wil er 3 doen met hoge rpm en deze met een regelaar afknijpen wanneer nodig! Electra ligt er iig achter :) AfbeeldingAfbeeldingAfbeelding


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

Driekske
Berichten: 44
Lid geworden op: zo 21 jul 2013 15:51

Re: Koelkast ventilators geplaatst ( met foto`s )

Bericht door Driekske » za 29 jul 2017 20:13

Ook ik heb voor het eerst gebruik gemaakt van ventilatoren op de caravankoelkast. wat een genot. Slaat zelf aan en weer uit. Merkbaar kouder in de koelkast. Verder in de voortent een hybride-koelkast staan. Blijft constant 3.5 graden ongeacht de temperatuur in de voortent. thumbup.gif thumbup.gif thumbup.gif
Mazda CX5 2.5 GT-M AWD, Chateau Calista 390 TZF, Reich Easydriver 1.8 Basic mover. Dometic dakairco.

iemand
Berichten: 5225
Lid geworden op: za 2 mei 2015 12:23
Contacteer:

Re: Koelkast ventilators geplaatst ( met foto`s )

Bericht door iemand » za 29 jul 2017 20:49

Hoge rpm moet je juist niet doen. Maakt alleen maar lawaai [aschrik.gif]
Mogelijk kun je er 2 in serie zetten. Met 2 fans heb je wel mooie luchtstroom.
Als ze dan maar opstarten. Dat moet je even vaststellen.

Fan hoeft de warmteontwikkeling van de koelkast alleen maar een extra zetje naar boven te geven.
Zo wordt de conventionele warmtestroom in goed in gang gezet en is er prima afkoeling.
Pas als het zeer warm is zou je ze dan beide op 12 volt kunne aansluiten.
Heeft ooit op forum wel een leuk schema gestaan. Ik dachf dmv dubbelpolige schakelaar.
Groeten Erik ( caravan: Avento Touristique Comfort 365 TCB )

iemand
Berichten: 5225
Lid geworden op: za 2 mei 2015 12:23
Contacteer:

Re: Koelkast ventilators geplaatst ( met foto`s )

Bericht door iemand » za 29 jul 2017 20:54

even 1 bladzijde terug... nummer 9 staat het schema al thumbup.gif
Groeten Erik ( caravan: Avento Touristique Comfort 365 TCB )

Jaeznl
Berichten: 31
Lid geworden op: ma 24 apr 2017 19:58

Re: Koelkast ventilators geplaatst ( met foto`s )

Bericht door Jaeznl » za 29 jul 2017 21:43

Dank dank voor het meedenken las ook al iets over de fans bij de uitstroom kant niet doen dus...! Na de vakantie met lauwe biertjes maar is aan de slag! Had het met een compressor al schoongeblazen maar gaf geen resultaat. Meer op de decibel letten dan op luchtverplaatsing dus.! Dank allen.

wimke
Berichten: 60
Lid geworden op: za 30 apr 2016 10:13

Re: Koelkast ventilators geplaatst ( met foto`s )

Bericht door wimke » zo 30 jul 2017 09:11

Hoe kan ik de plaatjes photobucket zichtbaar maken?
Moet ik iets downloaden en installeren of zo?

Wimke

Gebruikersavatar
Hans1954
Berichten: 2759
Lid geworden op: zo 2 dec 2012 22:00

Re: Koelkast ventilators geplaatst ( met foto`s )

Bericht door Hans1954 » zo 30 jul 2017 09:37

Ik heb in mijn vriesvak (koelkast niet aan de tentzijde) altijd een thermometer liggen. Ik weet dus altijd de temperatuur van het vriesvak. Dat is ook de enige relevante waarde omdat de temperatuur in de kast afhankelijk is van die in het vriesvak. Wordt het koelgedeelte niet koud, dan zit de kast simpelweg te vol. Daarmee krijgt dan ook de thermostaat niet de juiste informatie en raakt het systeem mogelijk oververhit. Bij de enkele keer dat het vriesvak boven de -14 komt, haal ik de roosters weleens weg. Dat is tot nu toe altijd voldoende. Ochtendtemperatuur: -21 oplopend tot maximaal -14 graden tijden verblijf in Kroatië.
Naast de caravankoelkast heb ik in een keukentent nog een Mobicool C40 compressorkoelkist. Daar heb je verder geen omkijken naar.
Toyota ProAce Camper, Tabbert Puccini 560 TD 250. Dometic Airco B2200, Alko ATC, Omnistor 6200, Truma Duo-Control CS met Eis-ex remote, Truma Ultra-Heat, Afvoerverwarming met heat-tracing en buisisolatie.

Jaeznl
Berichten: 31
Lid geworden op: ma 24 apr 2017 19:58

Re: Koelkast ventilators geplaatst ( met foto`s )

Bericht door Jaeznl » zo 30 jul 2017 09:54

wimke schreef:Hoe kan ik de plaatjes photobucket zichtbaar maken?
Moet ik iets downloaden en installeren of zo?

Wimke
Ik denk dat je naar oude posts refereert dan zij ze al van photobucket verwijderd

Gebruikersavatar
meeder
Berichten: 3033
Lid geworden op: ma 4 apr 2016 20:42

Re: Koelkast ventilators geplaatst ( met foto`s )

Bericht door meeder » zo 30 jul 2017 10:55

Photobucket heeft de voorwaarden aangepast. Je moet tegenwoordig een flink bedrag betalen om cross-linken mogelijk te maken.

Gebruikersavatar
apejoekie
Berichten: 952
Lid geworden op: wo 13 mar 2013 13:48

Re: Koelkast ventilators geplaatst ( met foto`s )

Bericht door apejoekie » zo 30 jul 2017 11:22

Ik ga van de week de caravan weer halen. Ook maar eens kijken wat ik kwijt kan! Zijn er al Sprite bezitters die de ventilator upgrade uitgevoerd hebben?

Verstuurd vanaf mijn SM-G901F met Tapatalk
Duitse degelijkheid getrokken door Zweedse hybrid dieselpower.

Gebruikersavatar
meeder
Berichten: 3033
Lid geworden op: ma 4 apr 2016 20:42

Re: Koelkast ventilators geplaatst ( met foto`s )

Bericht door meeder » zo 30 jul 2017 11:44

Ik zou het als ik jou was eerst een vakantie uitproberen zonder ventilator.
Er zijn genoeg caravans waarbij de ruimte achter de koelkast dusdanig goed ontworpen is dat het simpelweg niet nodig is.

Bij onze caravan was het wel nodig omdat deze maar één rooster heeft (klein nadeel van een eindkeuken). De opgebouwde warmte kon gewoon niet goed weg. Nu met een ventilatorsetje met automatische snelheidsregeling werkt de koelkast perfect.

JaapB

Re: Koelkast ventilators geplaatst ( met foto`s )

Bericht door JaapB » zo 30 jul 2017 12:14

apejoekie schreef:Ik ga van de week de caravan weer halen. Ook maar eens kijken wat ik kwijt kan! Zijn er al Sprite bezitters die de ventilator upgrade uitgevoerd hebben?

Verstuurd vanaf mijn SM-G901F met Tapatalk
Nee, niet nodig.
Koelt als een malle.
Na 1 of 2 dagen moeten we op standje 3 van de 5 zetten,
omdat anders de groente of komkommer (veel vocht in) bevriesd.
Ook vorige maand in het warme Portugal.
Achter de auto op stand 5 en dan blijven de spullen in het vriesvak ook knalhard bevroren.
Nou moet ik ook zeggen dat onze roosters niet aan de (warme) voortent zijde zitten.
Maar aan de andere zijde die meestal in de schaduw staat.
En tegen een hoge heg of muur heb je dan een lekker tochtgat dat langs de roosters gaat.

Dus jouw vraag of er Sprite bezitters zijn met ventilators achter de kk, wij niet.

Gebruikersavatar
Hans1954
Berichten: 2759
Lid geworden op: zo 2 dec 2012 22:00

Re: Koelkast ventilators geplaatst ( met foto`s )

Bericht door Hans1954 » zo 30 jul 2017 13:28

JaapB schreef:Achter de auto op stand 5 en dan blijven de spullen in het vriesvak ook knalhard bevroren.
Op 12 volt werkt de thermostaat doorgaans niet. Zie gebruiksaanwijzing.
Toyota ProAce Camper, Tabbert Puccini 560 TD 250. Dometic Airco B2200, Alko ATC, Omnistor 6200, Truma Duo-Control CS met Eis-ex remote, Truma Ultra-Heat, Afvoerverwarming met heat-tracing en buisisolatie.

Gebruikersavatar
apejoekie
Berichten: 952
Lid geworden op: wo 13 mar 2013 13:48

Re: Koelkast ventilators geplaatst ( met foto`s )

Bericht door apejoekie » zo 30 jul 2017 17:42

De koelkast koelt inderdaad beter dan onze vorige caravan koelkasten. Maar om nou te zeggen dat hij top werkt.... op 230v heb ik al gehad dat de ijsjes zacht waren in de vriezer. Was wel bij 38 graden celcius en de koelkast zijde half in de zon. Aangezien het de kosten niet zijn dacht ik dat het een leuke gadget was om in te bouwen. En in voorkomende gevallen meteen een mooie test of ook de Sprite koelkast beter kan koelen.

Verstuurd vanaf mijn SM-G901F met Tapatalk
Duitse degelijkheid getrokken door Zweedse hybrid dieselpower.

Jaeznl
Berichten: 31
Lid geworden op: ma 24 apr 2017 19:58

Re: Koelkast ventilators geplaatst ( met foto`s )

Bericht door Jaeznl » zo 30 jul 2017 19:11

apejoekie schreef:De koelkast koelt inderdaad beter dan onze vorige caravan koelkasten. Maar om nou te zeggen dat hij top werkt.... op 230v heb ik al gehad dat de ijsjes zacht waren in de vriezer. Was wel bij 38 graden celcius en de koelkast zijde half in de zon. Aangezien het de kosten niet zijn dacht ik dat het een leuke gadget was om in te bouwen. En in voorkomende gevallen meteen een mooie test of ook de Sprite koelkast beter kan koelen.

Verstuurd vanaf mijn SM-G901F met Tapatalk
Post je gelijk met foto's en specificaties van de onderdelen? Ben benieuwd!

Gebruikersavatar
apejoekie
Berichten: 952
Lid geworden op: wo 13 mar 2013 13:48

Re: Koelkast ventilators geplaatst ( met foto`s )

Bericht door apejoekie » zo 30 jul 2017 20:04

Ga mijn best doen. Eerst eens 12v opsnorren achter de roosters. Haal haar woensdag op als het meezit. Dan kijk ik meteen naar de 12v mogelijkheden.

Verstuurd vanaf mijn SM-G901F met Tapatalk
Duitse degelijkheid getrokken door Zweedse hybrid dieselpower.

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 35854
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: Koelkast ventilators geplaatst ( met foto`s )

Bericht door Chris » zo 30 jul 2017 20:47

Jaeznl schreef:Merk hier ook dat ik in de schaduw prima kan koelen met warme temperaturen. Maar wanneer de caravan in de zon staat is zelfs het ijs van de kinderen gesmolten. Denken jullie dat 3 keer 12 cm Fan ok is? Wil er 3 doen met hoge rpm en deze met een regelaar afknijpen wanneer nodig! Electra ligt er iig achter :) AfbeeldingAfbeeldingAfbeelding


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Ik heb achter ditzelfde rooster 2x een 14 cm fan geplaatst.
900RPM fluisterstil, ook nog in rubber opgehangen en een mooie volle luchtstroom.
Ze zijn gestuurd door een thermische electronische schakeling van Aliexpres, de W1209.
Geheel naar eigen wens in te stellen met aan en uit schakelen.
Werkt super.
Ergens in dit topic staanook fotos van mijn project.

Chris
20170730_205214.jpg
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

Plaats reactie

Terug naar “Elektra”