Koelkast ventilators geplaatst ( met foto`s )

Over klussen, reparatie en onderhoud van elektra en alles wat daar bij hoort.
Gebruikersavatar
PMT
Berichten: 2622
Lid geworden op: zo 17 mei 2009 09:37
Locatie: Cothen
Contacteer:

Re: Koelkast ventilators geplaatst ( met foto`s )

Bericht door PMT » zo 31 jul 2016 11:03

Nu zijn wij in de gelukkige situatie dat we niet meer in juli en augustus op vakantie moeten, maar ook in juni en september hebben wij wel eens dagen achtereen gehad van ruim 30° maar nooit het idee gehad dat onze koelkast het niet aan kon. IJsblokjes blijven blokjes, drank blijft koel en nog geen last gehad van bedorven waren. Direct buiten onder de roosters tegen het wiel staat nog een losse koelbox ook met flessen, stinkkaasjes die ik niet binnen in de koelkast wil hebben en nog wat andere dingen die koel moeten blijven. Dat ding staat soms ook nog vol in de zon en ook die blijft dan nog gewoon ijs afzetten op die bekende richel. De koelkast is zo oud als de caravan dus 16 jaar en de box ongeveer 10 jaar.
Nu zie ik hier de pc-fannetjes om de oren vliegen, zelfs bij hele jonge caravans. Ik vraag me regelmatig af of de koelkasten tegenwoordig zo slecht of zijn mijn eisen aan een koel drankje veel lager?

Wij zijn maar met zijn 2en, dus ik begrijp wel dat de koelkast met kinderen vaker open gaat en dat er vaker "warmere" spullen direct vanuit de winkel na het boodschappen doen ingaan, maar dan nog moet zo'n kast gewoon zijn werk kunnen doen?
mvrgr. Paul
Swift Challenger SE 480 (9/2013), Nissan Qashqai 1.3 DIG-T Tekna 160pk DCT automaat (4/2019)

JanPunne
Berichten: 2756
Lid geworden op: di 29 jan 2008 19:54
Locatie: Purmerend

Re: Koelkast ventilators geplaatst ( met foto`s )

Bericht door JanPunne » zo 31 jul 2016 11:14

RE.gif
Zo denk ik er ook over thumbup.gif
VW Sportsvan 1.5 tsi Comfortline 110 Kw 150 PK, DSG 7, emissieklasse 6, Tungsten silver metallic juni 2020.
Sprite Modial 420 SE uit 2020.

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 36225
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: Koelkast ventilators geplaatst ( met foto`s )

Bericht door Chris » zo 31 jul 2016 11:20

@ PMT..

Ik heb ook het gevoel dat door de toename van de KK inhoud ook meer gevraagd wordt aan ventilatie.
De roosters van de Slimline tower KK zijn ook veel groter geworden.
Dus... ventilatie is belangrijk... een hulpje is eenvoudig...fannetje.

Chris
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

Gebruikersavatar
Micky
Berichten: 38626
Lid geworden op: do 25 mar 2010 23:31
Locatie: Overijssel

Re: Koelkast ventilators geplaatst ( met foto`s )

Bericht door Micky » zo 31 jul 2016 17:13

arnovariante schreef:Dat verhaal had ik idd gelezen.
Ik heb besloten om de fans onder te laten aanzuigen omdat ik bang was boven valse lucht aan te zuigen en dus capaciteit te verliezen.
Ik geloof best dat er lucht het interieur in gedrukt wordt door kieren, zeker als je dik 160 M3/uur lucht verplaatst!
Ik heb bewust gekozen voor weinig M3/uur en dus weinig geluid.
Ik denk dat een EXTRA beweging van 2 X 23 M3/uur frisse lucht achter de koelkast langs voldoende moet zijn.
Ik zie hier bij verschillende mensen een zeer grote opbrengst aan M3/uur voorbij komen, dat lijkt me zwaar "overkill" , en dan is de kans op lucht langs kieren het interieur in blazen natuurlijk ook veel groter.
Ik ben een eigenwijs mannetje......, ik weet t.
Tijdens ons weekeind op de Kleine Wolf had ik al een koelprobleem bij 25°C buitentemperatuur.
Als de koelkast het nu goed blijft doen de komende vakantie heb ik gelijk.
Als het nog steeds niet goed is hebben jullie gelijk en is die discussie gelijk afgelopen.
Oh ja, ik zal in de gaten houden of er idd licht door de kieren het interieur wordt ingeblazen.
Dat je eigenwijs bent wist ik al Arno mrgreen.gif , ik ook, stronteigenwijs zelfs mrgreen.gif onze caravan had 1 ventilator onderin toen wij hem van mijn ouders over kochten, verder heb ik ermee te maken gehad in de Tabbert en ook in de Rapido van mijn schoonouders, ik heb alles wel zo'n beetje geprobeerd, meer luchtverplaatsing helpt absoluut en overkill zeker niet aangezien de lucht die uit het rooster komt nog steeds behoorlijk veel warmer is dan de lucht die erin gaat beneden (ik gebruik hiervoor een laserthermometer met een bedrade sensor als 2de optie).
de ventilatoren die ik heb werken super goed, maar ik zou zelfs nog grotere monteren als ik het opnieuw moet doen, puur omdat je ze echt niet hoort, buiten niet en binnen nog minder. thumbup.gif thumbup.gif
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB

arnovariante

Re: Koelkast ventilators geplaatst ( met foto`s )

Bericht door arnovariante » zo 31 jul 2016 17:29

RE.gif
Ik houd jou fans zeker in het achterhoofd (die draai dingen dan hè, niet die meisjes voor je deur).
Als blijkt dat het niet afdoende is worden die het denk ik.

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 36225
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: Koelkast ventilators geplaatst ( met foto`s )

Bericht door Chris » zo 31 jul 2016 17:51

Arno.

Kijk deze eens...http://www.informatique.nl/222235/nzxt- ... blauw.html
20 cm... langzaamlopers, zeer stil...
Ledjes er uitknippen wellicht.
Heb ik ook gedaan, Pino heeft er geloof ik 1 laten zitten voor de lol
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

Gebruikersavatar
meeder
Berichten: 3033
Lid geworden op: ma 4 apr 2016 20:42

Re: Koelkast ventilators geplaatst ( met foto`s )

Bericht door meeder » zo 31 jul 2016 18:12

Waar je ook naar kan kijken zijn de twee types ventilatoren die in PC's gebruikt worden.
Bij de betere kwaliteit ventilatoren kan je soms kiezen tussen ventilatoren die geoptimaliseerd zijn voor flow en ventilatoren die geoptimaliseerd zijn voor statische druk. Bij een caravan kunnen die laatste wel eens in het voordeel zijn omdat het rooster een behoorlijke restrictie vormt, dan kan een ventilator die 40m3 verplaatst met een hogere statische druk wel eens effectiever zijn dan een ventilator die 80m3 verplaatst maar met een hele lage statische druk.
Het aantal m3/h is niet zaligmakend als de ventilator niet de benodigde druk op kan bouwen om de lucht daadwerkelijk naar buiten te krijgen.

Gebruikersavatar
BdeB
Berichten: 155
Lid geworden op: wo 6 apr 2016 10:49

Re: Koelkast ventilators geplaatst ( met foto`s )

Bericht door BdeB » zo 31 jul 2016 18:26

Voor enige tijd geleden heb ik 2 van deze ingebouwd;
http://www.fakkert-electronica.nl/produ ... olt-p-1548
En ook ik hoor ze niet, zowel binnen als buiten.
Ik heb ze bovenin geplaatst zodat de warme lucht naar buiten geblazen wordt.
Wat de verplaatsing van lucht is weet ik zo 123 niet...
Morgen verkassen we naar Italië en zullen we daadwerkelijk gaan ervaren wat de ventilatoren doen...

Afbeelding


Verzonden vanaf mijn iPad met Tapatalk
*** Volvo XC90 2.4 D5 163pk <-- Knaus Südwind 500 FSD ***

Gebruikersavatar
Theo de Man
Berichten: 421
Lid geworden op: zo 4 jan 2015 12:22
Locatie: Thuvine

Re: Koelkast ventilators geplaatst ( met foto`s )

Bericht door Theo de Man » ma 1 aug 2016 13:41

Wij hebben afgelopen juni/juli in Hongarije & Tsjechië gestaan met temperaturen van 36°/ 38° en ook onze Dometic slimtower kk (adria adora 2015) bleef het goed doen zonder extra koeling en die ging ook vaak open want mijn bier lag natuurlijk in :roll:
We overwegen wel om misschien een tarp aan de koelkast zijde te plaatsen zodat de zon er niet rechtstreeks op schijnt en het eventueel wat makkelijker word voor de motor.
Vraag me nu wel af waar het aan ligt dat sommige gelijkwaardige KK's dan minder gaan koelen en een extra blow nodig hebben..of zijn ze soms uit voorzorg geplaatst?
Ben erg benieuwd waar het dan aan ligt...
Sorento 3.3 & Adria Adora 572ut met Fortex Aronde luifel , E&P 6 steuns levelsysteem.
"" keep your friends close but your enemies closer ""

Gebruikersavatar
Micky
Berichten: 38626
Lid geworden op: do 25 mar 2010 23:31
Locatie: Overijssel

Re: Koelkast ventilators geplaatst ( met foto`s )

Bericht door Micky » ma 1 aug 2016 15:35

De 1 vind 10 graden lekker koel, de ander 2 dus daar zit al een deel van de oorzaak ;)


Sent from my iPhone 6 using Tapatalk
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB

Gebruikersavatar
meeder
Berichten: 3033
Lid geworden op: ma 4 apr 2016 20:42

Re: Koelkast ventilators geplaatst ( met foto`s )

Bericht door meeder » ma 1 aug 2016 19:06

Precies waar leg je de grens. De absorptie koelbox in onze Zambezi werd veel kouder dan de koelkast in de caravan (de kou blijft ook beter in de koelbox als je hem open doet). Ik moest die koelbox als het beneden de 20 graden was altijd helemaal minimaal zetten op gas omdat het anders 's-nachts bevroor en je ijs in de yoghurt en de sinaasappelsap had...

arnovariante

Re: Koelkast ventilators geplaatst ( met foto`s )

Bericht door arnovariante » di 2 aug 2016 20:05

Ik moet wat bekennen....
:oops:
Voor alle zekerheid heb ik alvast een sterkere 14 cm fan gekocht om mee te nemen.
Deze zou 80 M3/uur moeten leveren, bij 10 dB.
Dat zou ik knap vinden!
Maar voor het geval dat de 2 nu ingebouwde fans in de aanvoer van de koellucht niet afdoende zouden zijn, heb ik nu materiaal bij me om boven bij de uitstromende lucht deze 14 cm fan als extra te plaatsen.

Gebruikersavatar
Micky
Berichten: 38626
Lid geworden op: do 25 mar 2010 23:31
Locatie: Overijssel

Re: Koelkast ventilators geplaatst ( met foto`s )

Bericht door Micky » do 4 aug 2016 17:12

Ik heb even een foto gemaakt van het uitblaasrooster na 10 continu draaien van 2 ventilatoren, linkerkant heb ik schoongemaakt, zoals je ziet veel fijnstof, dat was dus voor mij één van de redenen om dus de ventilatoren bovenin te plaatsen en naar buiten te laten blazen.

Afbeelding


Verzonden vanaf mijn iPad met Tapatalk
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB

Gebruikersavatar
meeder
Berichten: 3033
Lid geworden op: ma 4 apr 2016 20:42

Re: Koelkast ventilators geplaatst ( met foto`s )

Bericht door meeder » do 4 aug 2016 17:36

Zo dat is aardig wat stof zeg.

Gebruikersavatar
Micky
Berichten: 38626
Lid geworden op: do 25 mar 2010 23:31
Locatie: Overijssel

Re: Koelkast ventilators geplaatst ( met foto`s )

Bericht door Micky » do 4 aug 2016 17:41

Is ìn de voortent ook nog..


Verzonden vanaf mijn iPad met Tapatalk
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB

graaf
Berichten: 1634
Lid geworden op: vr 17 apr 2009 22:31

Re: Koelkast ventilators geplaatst ( met foto`s )

Bericht door graaf » ma 8 aug 2016 00:03

graaf schreef: Ik plaats hem altijd (ik bouwde hem nu voor de 4de keer in een caravan) op de hoogste (=warmste) voorlaatste rib van de koelribben (gewoon met een tang een ezelsoortje aan buigen) zie foto

Ik heb deze keer geluidsarme ventilatoren toegepast die toch nog een tientje per stuk kosten (zie foto; de bevestigingspunten zijn van trilling rubbers voorzien)
In tegenstelling tot vorige keren heb ik de ventilatoren in een klein houten subframe geplaatst, zodat de kans op aanzuiging door het zijvlak naast de ventilatoren minder is.

Foto's nu bijgevoegd
Hierbij wat foto's van het frame waar ik ze in moest plaatsten in verband met een gasleiding die vlak achter het rooster loopt. Verder verhinderd dat frame aanzuiging van valse lucht naast het roostervlak
Bijlagen
IMG_8662.JPG
sub-frame voor ventilatoren
IMG_8659.JPG
clixon op koelrib met parkers vastgezet
IMG_8660.JPG
uitsparingen in de rand gemaakt voor gasleiding
Eriba Touring Troll 550 FEY met Peugeot 3008 1.6 THP Executive

arnovariante

Re: Koelkast ventilators geplaatst ( met foto`s )

Bericht door arnovariante » ma 8 aug 2016 14:21

Vanochtend toch de door mij meegenomen reserve ventilator moeten inbouwen.
Gisteren was het de gehele dag tegen de 30° C, door de dag heen de koelkast goed in de gaten gehouden, bleef het gewoon doen.
Pas toen het 's avonds een beetje afkoelde gaf hij het op.
Had waarschijnlijk ook wel wat te maken met de verschillende nieuwe (warme) frisdrank flessen die erin werden gelegd.
Dus nu draaien er 3 fans, 2 X 12 cm onderin de aanvoer en 1 X 14 cm om boven in de uitstromende lucht.
Laatst gewijzigd door Daphne op ma 8 aug 2016 16:35, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Dubbelpost verwijderd

Gebruikersavatar
karelV
Berichten: 7116
Lid geworden op: ma 31 aug 2015 15:32
Locatie: in Nederland

Re: Koelkast ventilators geplaatst ( met foto`s )

Bericht door karelV » ma 8 aug 2016 16:15

RE.gif
+
RE.gif RE.gif


Zes fans nu dan, kunnen nu ook ijsjes in de koelkast dan. mrgreen.gif mrgreen.gif

Wij hebben geen last van de super slim tower koelkast, hij koelt naar wens. Wij hebben ook iedere dag 30 graden.

Neem niet weg dat ik ooit ook met die mode meedoe om fans te plaatsen. mrgreen.gif mrgreen.gif
Caravan die getrokken wordt door een auto mrgreen.gif

arnovariante

Re: Koelkast ventilators geplaatst ( met foto`s )

Bericht door arnovariante » ma 8 aug 2016 16:18

Heb hier slechte langzame verbinding.
Tegen de tijd dat ik zag dat er 2 berichten geplaatst waren kon ik m niet meer verwijderen.
Had ik de fans maar geplaatst als modegril...., was t maar waar, dan was het niet echt nodig geweest.

Gebruikersavatar
karelV
Berichten: 7116
Lid geworden op: ma 31 aug 2015 15:32
Locatie: in Nederland

Re: Koelkast ventilators geplaatst ( met foto`s )

Bericht door karelV » ma 8 aug 2016 17:13

RE.gif
thumbup.gif
Caravan die getrokken wordt door een auto mrgreen.gif

Gebruikersavatar
PD
Berichten: 23448
Lid geworden op: wo 16 jul 2014 11:12
Locatie: Wherever I lay my hat...

Re: Koelkast ventilators geplaatst ( met foto`s )

Bericht door PD » ma 8 aug 2016 17:51

Ik ben erg benieuwd naar de ervaringen van Pino deze zomer. Net als wij heeft hij een slimtower koelkast met dakafvoer (zoals bijna elke Premium) en deze zomer hebben wij zowel in Doussard als Brienz bij ruim 30+ totaal geen koel/vriesproblemen gehad zonder ventilatoren.
Fendt Brillant 650 TF (2018), Land Rover Discovery-5 HSE 3.0 TDV6 Black Edition (2018)

pd0bao
Berichten: 276
Lid geworden op: zo 26 apr 2015 17:39

Re: Koelkast ventilators geplaatst ( met foto`s )

Bericht door pd0bao » ma 8 aug 2016 20:18

RE.gif Die schoorsteen loopt zeker taps toe naar boven ? Dus "verjongend" waardoor een venturi werking ontstaat en snelheid van de lucht
toeneemt. Gaat bij werking op gas ook de verbrandingsgassen naar boven, zo had ik het tenminste zo,n 30 jaar terug al bij een Chateau
dus wat dat betreft : niets nieuws onder de zon. Beste plaats om te ventileren. Jaap.

Gebruikersavatar
PeterD
Berichten: 1188
Lid geworden op: za 24 mar 2007 09:57
Locatie: Huizen.

Re: Koelkast ventilators geplaatst ( met foto`s )

Bericht door PeterD » ma 8 aug 2016 21:06

Ik heb de indruk dat sommigen een windtunnel bouwen waarmee een formule 1 auto getest kan worden.
Bij mij hangt deze vakantie een 800rpm vennetje aan de buitenkant van het bovenste rooster en die versterkt de luchtstroom enigszins.
Maar de lucht hoeft toch niet met 80km/u langs de koelribben?

Mijn eega vindt de koelkast duidelijk koeler dan vroeger op de dagen met 25 plus grasen.
En ik hoor nu de thermostaat af en toe weer tikken. Dat was in het verleden nooit bij hogere temperaturen.

Thuis ga ik wel eens kijken hoe de ventilator ingebouwd kan worden. De koelribben zitten hier namelijk direct tegen het rooster. :(
Bijlagen
20160803_195731.jpg
Wij hebben een caravan en die wordt getrokken door een auto.

Gebruikersavatar
Micky
Berichten: 38626
Lid geworden op: do 25 mar 2010 23:31
Locatie: Overijssel

Re: Koelkast ventilators geplaatst ( met foto`s )

Bericht door Micky » ma 8 aug 2016 21:16

arnovariante schreef:Vanochtend toch de door mij meegenomen reserve ventilator moeten inbouwen.
Gisteren was het de gehele dag tegen de 30° C, door de dag heen de koelkast goed in de gaten gehouden, bleef het gewoon doen.
Pas toen het 's avonds een beetje afkoelde gaf hij het op.
Had waarschijnlijk ook wel wat te maken met de verschillende nieuwe (warme) frisdrank flessen die erin werden gelegd.
Dus nu draaien er 3 fans, 2 X 12 cm onderin de aanvoer en 1 X 14 cm om boven in de uitstromende lucht.
1 vraagje Arno, staat jullie caravan wel ECHT waterpas (ik ken je een beetje knipoog.gif ) onze absorptiebox in de voortent had ik verzet afgelopen vakantie, en ineens ribben wel warm koeling compleet verdwenen, waterpas erbij en hij stond behoorlijk scheef, na het waterpas zetten koelde hij weer als vanouds.
Overigens moet je warme flessen er echt pas in de avond laat inzetten, overdag kost dit enorm veel van je temperatuur, ik heb ook deze fout dit keer gemaakt omdat we geen water koud hadden, vergeten de avond bij het naar bed gaan de box helemaal vol te gooien stom.gif
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB

arnovariante

Re: Koelkast ventilators geplaatst ( met foto`s )

Bericht door arnovariante » ma 8 aug 2016 21:27

RE.gif
En ik ken jouw een beetje, met je waterpas boven op het raam.....
Alsof jij de garantie hebt dat het raam er 100% waterpas in is gezet.
Datzelfde geld voor de koelkast, dat ding zit helemaal ingebouwd, dus het is niet eens te controleren of hij nu waterpas staat.
Als ik de waterpas op de dorpel leg heb ik een andere uitlezing dan als ik m op het keukenblok leg.
Meestal houd ik het keukenblok aan om waterpas te zetten, echter viel ons vorige x op dat de bodem toen wel een beetje afliep.
Dus nu leg ik middenin de caravan.
Maar hoe de koelkast dan staat?
Zou mij niets verbazen als een en ander op zijn Hobby's in elkaar is gepleurd!
Hier en daar is mij wel duidelijk dat de bouwkwaliteit van onze Dethleffs iets hoger stond.

Plaats reactie

Terug naar “Elektra”