Digitale KWh-teller inbouwen

Over klussen, reparatie en onderhoud van elektra en alles wat daar bij hoort.
graaf
Berichten: 1634
Lid geworden op: vr 17 apr 2009 22:31

Re: Digitale KWh-teller inbouwen

Bericht door graaf » za 3 mei 2014 01:40

@micky

Foutje bedankt.
Het was een antwoord van Jolly "aan" jou. Vergissing dus. stom.gif
Gr.
Graaf
Eriba Touring Troll 550 FEY met Peugeot 3008 1.6 THP Executive

pd0bao40

Re: Digitale KWh-teller inbouwen

Bericht door pd0bao40 » za 3 mei 2014 13:32

@Graaf bedoelt u met dubbelwerkende om-schakelaar een 2 polige schakelaar waarbij fase en nul of rechtstreeks het caravan net ingaan of via de meter gaan? Zo ja lijkt mij goed te kunnen al is de vrees voor kapot gaan meter misschien te groot.Wel moet alle stroom via de meter lopen (er wordt niet over een shunt de spanningsval gemeten) dus bedrading moet voldoende diameter hebben, liefst 2,5MM2 De achterkant van de meter moet bij kast inbouw beschermd zijn tegen aanraking. In kledingkast wordt nogal eens in het donker gegrepen.

graaf
Berichten: 1634
Lid geworden op: vr 17 apr 2009 22:31

Re: Digitale KWh-teller inbouwen

Bericht door graaf » zo 4 mei 2014 01:08

@pd0bao40,
Ik heb dus een 2-polige wisselschakelaar met een (230) led indicatie. Ik schakel de inkomende spanning dus òf over de meter, òf rechtstreeks naar de stroomvoorziening.. In mijn situatie zou ik dan middels een K-25 gootje 2 maal een 2-aderige 2,5 mm2 naar de meter heen te terug moeten leiden. Aarde blijft aarde natuurlijk. (er is geen aarde aan het metertje en de draadjes aan het metertje zijn 2,5 mm2)
Ik had al een standaard (zwarte) kunststof behuizing aangeschaft die ik dan achter de wand ter bescherming plaats en de kabels met wartels invoer.(bij andere inbouw van ledjes en schakelaars voor de koelkastventilatie net zo uitgevoerd)
Eriba Touring Troll 550 FEY met Peugeot 3008 1.6 THP Executive

Gebruikersavatar
HansHobby
Berichten: 1490
Lid geworden op: wo 23 jul 2008 08:26
Locatie: 't Kielegat
Contacteer:

Re: Digitale KWh-teller inbouwen

Bericht door HansHobby » zo 4 mei 2014 10:21

Voor degene die twijfelen aan de kwaliteit van het ebay metertje. Er zijn natuurlijk ook degelijkere alternatieven te koop. In mijn zoektocht vond ik zelfs exemplaren die weliswaar duurder zijn, maar nog steeds goed betaalbaar. Vond ze al voor 36.50€ . Met inbouwdoos ben je voor een tientje of vijf al het (electra)mannetje. thumbup.gif

Afbeelding
Afbeelding
Subaru Forester 2.0 X Comfort(2007)Hobby 460T Prestige (1993)

Ab
Moderator
Berichten: 26755
Lid geworden op: do 30 aug 2007 23:17
Locatie: Midden Nederland

Re: Digitale KWh-teller inbouwen

Bericht door Ab » zo 4 mei 2014 18:14

Ja, maar dan heb je lang alle functies niet.
Geen voltmeting.
Geen meting van het verbruik in A.
En deze komt ook uit China...als ik zo de handleiding en het (slecht vertaalde) Engels lees. :lol:

Maar hij is ongetwijfeld degelijker, kan 45 A aan. :wink:
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.

Gebruikersavatar
jolly
Berichten: 385
Lid geworden op: zo 13 sep 2009 16:11
Locatie: Geel Be

Re: Digitale KWh-teller inbouwen

Bericht door jolly » zo 4 mei 2014 18:23

RE.gif
Handig als je je laspost meeneemt op de camping mrgreen.gif
JAfbeeldinglly camper
No more... Bürstner Averso 450 TS 2009 plus Toyota Hilux Amazonia
Hope for the best... Prepare for the rest...

Ab
Moderator
Berichten: 26755
Lid geworden op: do 30 aug 2007 23:17
Locatie: Midden Nederland

Re: Digitale KWh-teller inbouwen

Bericht door Ab » zo 4 mei 2014 18:27

Heb ik wel eens gedaan. :lol: :lol:
16 A is dan ook genoeg.
(Lasklusje gedaan in Kroatië, voor de camping eigenaar. :wink: )
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.

pd0bao40

Re: Digitale KWh-teller inbouwen

Bericht door pd0bao40 » zo 4 mei 2014 18:27

RE.gif Die meter mist iedere zin op de camping : heb thuis wel 6 groepen afgezekerd op 16 A maar die worden overruled door de "gemeentestop" van. . . 35 A totaal.De gewone huisaansluiting is in NL max 35 A

frank76
Berichten: 298
Lid geworden op: wo 5 okt 2011 19:40
Locatie: Kapelle

Re: Digitale KWh-teller inbouwen

Bericht door frank76 » zo 4 mei 2014 19:24

RE.gif Of 3 x 25A en als je aandringt en het nodig hebt, heb je ook nog 3 x 35A.
Bovendien, ik zou niet weten waarom je in je huis geen 3 x 125A mag leggen, als je meterkast maar voldoet aan de eisen en als je maar betaald!
Voor de rest ben je behoorlijk vrij hoor.

Maar waarom mist die meter iedere zin?
Je wil toch weten wat je maximaal verbruikt ivm de campingzekering en je wil de kwh's kunnen controleren.
Zoveel mensen, zoveel meningen!

Gebruikersavatar
HansHobby
Berichten: 1490
Lid geworden op: wo 23 jul 2008 08:26
Locatie: 't Kielegat
Contacteer:

Re: Digitale KWh-teller inbouwen

Bericht door HansHobby » zo 4 mei 2014 19:39

pd0bao40 schreef:RE.gif Die meter mist iedere zin op de camping : heb thuis wel 6 groepen afgezekerd op 16 A maar die worden overruled door de "gemeentestop" van. . . 35 A totaal.De gewone huisaansluiting is in NL max 35 A

Het gaat toch over de Kwh's en niet over het voltage ? Dat geloof ik namelijk wel. :wink:
Afbeelding
Subaru Forester 2.0 X Comfort(2007)Hobby 460T Prestige (1993)

pd0bao40

Re: Digitale KWh-teller inbouwen

Bericht door pd0bao40 » zo 4 mei 2014 20:59

@HansHobby ik sprak niet over voltage maar ook dat is, en juist bij het kamperen, wel van belang omdat we vaak op grote afstanden zitten van de E.centrale. Daardoor zakt spanning soms zelfs onder de 200V. Als men dan niet weer over die k.k. wil gaan zeuren verraadt een blik op die alleskunner, bij keuze op voltage, gelijk de reden van het kleinere koelvermogen, toch ?
@Frank 76 een meter in de caravan en daar hebben we het over die tot 20A gaat, is toch meer dan enige camping in Europa ons biedt. Van lasbedrijven aan huis 3x125 A is slechts sprake in industriewijken.
Met "die meter mist iedere zin" bedoelde ik natuurlijk het laatst opgevoerde model van 45 A Die 45 A komt
(bij 230V) neer op 45x230=10350 Watt Dat krijg je bij mijn weten nergens vandaar mijn opmerking. Hij is niet MEER bruikbaar als het daarvoor genoemde model met z,n max van 20A en de vele omschakel mogelijkheden. Jaap.

Gebruikersavatar
HansHobby
Berichten: 1490
Lid geworden op: wo 23 jul 2008 08:26
Locatie: 't Kielegat
Contacteer:

Re: Digitale KWh-teller inbouwen

Bericht door HansHobby » ma 5 mei 2014 19:18

RE.gif

Klopt helemaal, maar vandaar ook mijn knipoog. Ik heb standaard een multimeter in mijn auto liggen. Dit komt door mijn cv-storing-ervaringen. Ook cv ketels doen namelijk rare dingen als er uit het stopcontact maar 200 v komt ipv 220. En verdomd, dat gebeurt vaker dan je denkt. blij.gif En op een camping is de kans natuurlijk nog groter. Met andere woorden, prachtig dat je op het metertje constant je V's kan zien. Maar bij problemen pak ik liever even de multimeter erbij. Anders wordt het (voor mij) zo'n obsessie dat ik heel de dag op dat metertje sta te turen. mrgreen.gif
Afbeelding
Subaru Forester 2.0 X Comfort(2007)Hobby 460T Prestige (1993)

imprezapino
Berichten: 156
Lid geworden op: za 30 apr 2011 21:53

Re: Digitale KWh-teller inbouwen

Bericht door imprezapino » vr 30 mei 2014 17:22

Door dit leuke topic kreeg ik ook zin om een mooi metertje te maken.
Ik heb gekozen voor een waterdichte lasdoos(Gamma) en een stekkker met contra stekker.
Alle vertinde uiteinde van de aders afgeknipt en voorzien van adereindhulsjes. Ik heb de behuizing van de meter aangepast zodat hij in de doos past. Daarna de meter met hotglue in de deksel van de doos gelijmd. Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Nissan Qashqai 2.0 Tekna met een Keizer Weekender tenttrailer .

Ab
Moderator
Berichten: 26755
Lid geworden op: do 30 aug 2007 23:17
Locatie: Midden Nederland

Re: Digitale KWh-teller inbouwen

Bericht door Ab » vr 30 mei 2014 17:54

Netjes gedaan..
1 opmerking, ben je niet bang dat je gaat ompolen ?
Ik weet niet of het wat uitmaakt. Maar dat gaat geheid gebeuren.
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.

pd0bao40

Re: Digitale KWh-teller inbouwen

Bericht door pd0bao40 » vr 30 mei 2014 18:06

RE.gif Imprezapino mooi gedaan hoor, als alle stroom naar jouw caravan via deze meter loopt zou ik gelijk
bij inschrijving op het -formulier vermelden 1234 KWH , als je tenminste apart het verbruik moet betalen.
Voorkomt misschien nog slechte gedachten: een gewaarschuwd mens telt voor 2. Natuurlijk is het geen precisie instrument maar dat zijn die op de camping evenmin.

imprezapino
Berichten: 156
Lid geworden op: za 30 apr 2011 21:53

Re: Digitale KWh-teller inbouwen

Bericht door imprezapino » vr 30 mei 2014 18:33

Ab schreef:Netjes gedaan..
1 opmerking, ben je niet bang dat je gaat ompolen ?
Ik weet niet of het wat uitmaakt. Maar dat gaat geheid gebeuren.
Ik begrijp je vraag niet helemaal Ab weenie.gif
De meter komt tussen de caravan en de harspel te hangen zodat alle verbruik wordt gemeten.
Nissan Qashqai 2.0 Tekna met een Keizer Weekender tenttrailer .

pd0bao40

Re: Digitale KWh-teller inbouwen

Bericht door pd0bao40 » vr 30 mei 2014 18:40

@Ab waarom zou hij daar bang voor zijn, fase en nul verwisselen is toch van geen belang schreef je eerder.
Daarom verbaast me jouw opmerking. Anders had hij inderdaad CEE stekker+contra moeten plaatsen. De FI schakelaar, vzv aanwezig doet het ook bij verwisseling goed, anders had tot nu toe, de toepassing van het ding ook niet veel zin gehad, kans op goed/fout immers 50% bij RA ? Gr.Jaap.
Laatst gewijzigd door pd0bao40 op vr 30 mei 2014 19:07, 2 keer totaal gewijzigd.

Ab
Moderator
Berichten: 26755
Lid geworden op: do 30 aug 2007 23:17
Locatie: Midden Nederland

Re: Digitale KWh-teller inbouwen

Bericht door Ab » vr 30 mei 2014 18:47

Ja da's ook weer zo..
Ik realiseer me net, dat fasewisseling bij mij ook van toepassing kan zijn.
En dat geeft inderdaad ook geen problemen. Ik heb het ding weliswaar vast ingebouwd, maar met verlengsnoeren kan ook fasewisseling optreden. En die gebruik ik nogal eens.
Effe niet nagedacht.
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.

pd0bao40

Re: Digitale KWh-teller inbouwen

Bericht door pd0bao40 » vr 30 mei 2014 19:02

RE.gif Ab, misschien ten overvloede mijn mening is niet geswitcht(!), maar da,s duidelijk vermoed ik.
Enne, bij gebruik van de juiste verlengsnoeren treedt geen verwisseling op hoor, dus bij CEE zoals gezegd.

graaf
Berichten: 1634
Lid geworden op: vr 17 apr 2009 22:31

Re: Digitale KWh-teller inbouwen

Bericht door graaf » vr 30 mei 2014 22:26

@Imprezapino

Ik zie dat je een 6 aderige kabel hebt genomen, waarvan je 3 aders niet gebruikt. Wat is de aderdikte eigenlijk?
Aan het metertje zit 2,5 mm2. (moet hem ook nog monteren van de week)
Graaf
Eriba Touring Troll 550 FEY met Peugeot 3008 1.6 THP Executive

imprezapino
Berichten: 156
Lid geworden op: za 30 apr 2011 21:53

Re: Digitale KWh-teller inbouwen

Bericht door imprezapino » za 31 mei 2014 00:42

hallo Graaf.

De kabel is zelfs 7 aderig en 1,5mm doorsnee.
Die 1,5mm leek mij ruim voldoende voor het gebruik bij de caravan.
Nissan Qashqai 2.0 Tekna met een Keizer Weekender tenttrailer .

pd0bao40

Re: Digitale KWh-teller inbouwen

Bericht door pd0bao40 » za 31 mei 2014 10:12

@Imprezapino op de printplaat zie ik wel duidelijk een N (eutral) staan, die met de rode (!) kabels.Is er een
instructie bij waarin geschreven wordt over het belang van N en L(ive)=fase aansluiting? Jaap.

imprezapino
Berichten: 156
Lid geworden op: za 30 apr 2011 21:53

Re: Digitale KWh-teller inbouwen

Bericht door imprezapino » za 31 mei 2014 10:24

Nee er zat geen instruktie bij Jaap.
We hebben het hier over wisselspaning he dus er is heen + Of -
Je kan een 230v stekker nooit verkeerd om in het stopcontact steken.
Er staat duidelijk op print aangegeven wat 230v "in" en wat de "uit" is.
Nissan Qashqai 2.0 Tekna met een Keizer Weekender tenttrailer .

Gebruikersavatar
Micky
Berichten: 38617
Lid geworden op: do 25 mar 2010 23:31
Locatie: Overijssel

Re: Digitale KWh-teller inbouwen

Bericht door Micky » za 31 mei 2014 10:36

RE.gif thumbup.gif

ik heb hem ook al geprobeerd, hij werkt goed, al ingebouwd in een kastje en als alles meezit, bouw ik hem van de week in, hij komt bij mij in de kast bij de zekeringen en hoofdschakelaar
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB

graaf
Berichten: 1634
Lid geworden op: vr 17 apr 2009 22:31

Re: Digitale KWh-teller inbouwen

Bericht door graaf » za 31 mei 2014 15:11

@imprezapino,

Nee geen probleem; 1,5 mm2 kan 19 Ampère verwerken zonder noemenswaardige opwarming (maar ik heb zelf meervoudige kabels met 1 en zelfs 0.75 mm2 , en dan lijkt me dat wat te weinig). Ik wil hem van het weekend eventueel in een van de onderbanken inbouwen met een omschakeling dat ik de meter er ook tussenuit kan schakelen.
Die keuze is gelinkt naar de reden waarom je de meter plaatst. Als je wil voorkomen dat je te veel verbruik hebt je zekering in de paal er uit vliegt (en je de campingbaas moet lastig vallen) zou ik hem binnen willen hebben, en in het zicht. (in mijn situatie) Wil je kunnen controleren of de campingbaas (bij geregistreerd verbruik per caravan) je een kunstje wil flikken, is de losse oplossing die jij ook gemaakt hebt voor de hand liggend.
Eriba Touring Troll 550 FEY met Peugeot 3008 1.6 THP Executive

Plaats reactie

Terug naar “Elektra”