Digitale KWh-teller inbouwen

Over klussen, reparatie en onderhoud van elektra en alles wat daar bij hoort.
Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 36075
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: Digitale KWh-teller inbouwen

Bericht door Chris » zo 25 okt 2015 11:38

Hoi Sammei.

Je hebt een nieuw model gevonden denk ik.
Deze heb ik nog niet gezien, maar het principe met de coil is een bekende.
Ik heb er ook een met een coil, en de bedrading aan de coil heb ik idd wel 7 meter verlengd, maakt voor de werking niets uit.
De afwijking heb ik ook gecontroleerd door met mijn Fluke meter voor de CEE invoerdoos het stroomverbruik te meten en te vergelijken met mijn KWh meter...
Afwijking minimaal, grappig he.
Ik heb trouwens ook een DC voltmeter ingebouwd ter controle van de moveraccu ( status opladen/ontladen enz.)

Wel, succes met inbouwen, is geloof ik nog niet gebeurd.
Vaak is dat het meeste gegoochel, het geknutsel om het netjes weg te werken allemaal.

Greetz
Chris
Bijlagen
KWh,  V, W, A AC en DC meter..jpg
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

Sammei
Berichten: 7
Lid geworden op: za 24 okt 2015 12:01

Re: Digitale KWh-teller inbouwen

Bericht door Sammei » ma 26 okt 2015 18:39

Hallo Chris,

Heb de unit vorige week ingebouwd en heb alleen nog wat testervaring zoals belasten met Alde verwarming van 1 t/m 3 kW en de druppellading van de accu gedurende de tijd dat de caravan op de oprit stond.
Heb ook de afwijking met mijn multimeter gemeten en geconstateerd dat die niet geheel lineair was. Bij kleine belasting minder, maar bij grotere belasting wat meer. Niet verontrustend echter en zeker een redelijke indicatie van het gebruik. Kunnen we niet verrast worden door camping beheerders die hier een slaatje uit willen slaan zoals elders in dit forum werd vermeld. Verder is mijn caravan standaard al uitgerust met een digitaal paneel voor zowel aangesloten netspanning als de spanning van de boord accu.
De mogelijkheden zijn inmiddels onbeperkt aan het worden, denk daarbij ook aan Domotica voor caravans.
Veel caravan plezier verder.

Groet, Sam
Laatst gewijzigd door Daphne op di 27 okt 2015 12:26, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Quote voorgaand bericht verwijderd

Gebruikersavatar
JPGeetje
Berichten: 3686
Lid geworden op: di 23 dec 2003 06:20
Locatie: Heel
Contacteer:

Re: Digitale KWh-teller inbouwen

Bericht door JPGeetje » di 27 okt 2015 11:27

Sammei schreef:Ben net toegetreden tot het forum en kom daarom wellicht wat laat hiermee.
Toch wil ik dit even met jullie delen.

Via betrouwbare Chinese website Banggood.com heb ik onderstaande 100A Power Monitor inbouw module voor nog geen €10,00 inclusief verzendkosten aangeschaft.
De module werkt met een spoeltje waardoor fysiek één van de twee toevoerstroomdraden (fase OF nul) geleid moet worden. Een pick-up lus zoals bij een stroomtang wordt gebruikt voor de technische onder ons. Dus alleen even één van de twee draden bij het aansluitstopcontact van de caravan loshalen, de draad door de opening (1 à 1,5 cm) van het spoeltje steken en de draad weer aansluiten op het stopcontact. De twee draden van het spoeltje (eventueel verlengen) op de daarvoor bestemde klemmen van de unit aansluiten. De unit ook voorzien van netspanning (kan van elk willekeurig netspanningspunt worden afgetakt).
De unit geeft indicatie van:
1. Netspanning
2. Opgenomen stroomsterkte
3. Opgenomen vermogen
4. Verbruik in kWh
Heeft in/uitschakelbare paneelverlichting.
Verbruik kan gereset worden.
Wordt compleet geleverd met aansluitschema en technische specificatie.

100A Power Monitor Module AC Meter Panel
http://m.banggood.com/100A-Power-Monito ... 83057.html
@Sammei
Vraagje,
Onthoudt deze module de Kwh-stand ook als ze spanningsloos is?
Bijvoorbeels bij een stroomuitval op de camping.
Ik heb er net een besteld via AliExpress waar je ook met IDeal kunt betalen. Dat kon bij de site van jouw link niet.
Groetjes,
Jan
Kennis is niet belangrijk als je genoeg kennissen hebt!

iemand
Berichten: 5242
Lid geworden op: za 2 mei 2015 12:23
Contacteer:

Re: Digitale KWh-teller inbouwen

Bericht door iemand » di 27 okt 2015 14:28

en nog een vraag ... kan het licht ook uit.
Da's s'nachts wel zo fijn ;-)
Groeten Erik ( caravan: Avento Touristique Comfort 365 TCB )

Gebruikersavatar
Jan van Vijven
Moderator
Berichten: 16280
Lid geworden op: wo 16 aug 2006 22:01
Locatie: In de buurt van Bartje.
Contacteer:

Re: Digitale KWh-teller inbouwen

Bericht door Jan van Vijven » di 27 okt 2015 14:43

Je zou verwachten dat je zo'n ding bij je zekeringen plaatst, lijkt me sterk dat die in het zicht zitten, dus zal je 's nachts weinig last van licht hebben....
Land Rover Discovery Sport R-Dynamic SE P300e (309 PK 540 NM) (2023)
Adria Action 391 LH (2023)

Gebruikersavatar
Micky
Berichten: 38527
Lid geworden op: do 25 mar 2010 23:31
Locatie: Overijssel

Re: Digitale KWh-teller inbouwen

Bericht door Micky » di 27 okt 2015 14:46

RE.gif

Jan, sommigen onder ons zijn er zo blij mee, die plaatsen hem in de leefruimte hoor mrgreen.gif
Bij mij idd in de meterkast..
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB

Gebruikersavatar
JPGeetje
Berichten: 3686
Lid geworden op: di 23 dec 2003 06:20
Locatie: Heel
Contacteer:

Re: Digitale KWh-teller inbouwen

Bericht door JPGeetje » di 27 okt 2015 15:15

Tja, de ene stoort zich aan dat soort zaken in zijn blikveld.
De ander, en daar hoor ik dan bij, vind het juist leuk om controle te hebben over dat soort zaken.
Nu, zijn we bij het afnemen van stroom vaak het ene apparaat na het andere aan het gebruiken om te voorkomen dat de stop van de camping eruit knalt.
Dat is dan misschien niet meer nodig. Een blik op je vermogensmeter en je weet of je nog de ruimte hebt om het oventje, de waterkoker of het koffiezetapp. erbij aan te zetten.
Je weet nl. nooit precies hoeveel stroom je al "onbewust" aan het verbruiken bent met koelkast, via de voeding ed.
Het licht hoeft van mij ook niet uit. Ik zal hem zo plaatsen dat ik er vanuit mijn bed geen direct zicht op heb.
En het strooilicht wat er nu ook al is zal mij niet uit mijn slaap houden welterusten.gif knipoog.gif
Groetjes,
Jan
Kennis is niet belangrijk als je genoeg kennissen hebt!

Gebruikersavatar
HenkR
Berichten: 761
Lid geworden op: do 17 jul 2008 23:23
Locatie: Amersfoort (Vathorst) ps foto vorige woning

Re: Digitale KWh-teller inbouwen

Bericht door HenkR » di 27 okt 2015 15:49

De meest besproken enkele (welke ik ook heb ingebouwd) al is het in de kledingkast bij de apparatuur heeft in en uit te schakelen verlichting
Deze mooie nieuwe met gelijk 4 functies, waarvan ik die zou nemen die tot 20A gaat, want lijkt mij meer dan voldoende in de caravan zegt volgens de omschrijving: Door middel van druk op de knop om in-of uitschakelen van de verlichting
Mazda CX5 2.0 en Knaus 500 FVU 2014 en zelf geïnstalleerd: ATC, EVO plus + Optima Yellow 55 + LBC 512, Satenne R3, truma ultraheat, V/A/W meter, waternivo meter, ventilator achter kk en veel extra contactdozen en nog wat gadgets.

iemand
Berichten: 5242
Lid geworden op: za 2 mei 2015 12:23
Contacteer:

Re: Digitale KWh-teller inbouwen

Bericht door iemand » di 22 dec 2015 16:08

De 20 Amp-versie is inderdaad ook een leuk kastje; kost nu slechts Eur 8,80

http://www.banggood.com/20A-Power-Monit ... 86223.html

Alarm-nivo is instelbaar
en backlight is bedienbaar
Groeten Erik ( caravan: Avento Touristique Comfort 365 TCB )

Gebruikersavatar
JPGeetje
Berichten: 3686
Lid geworden op: di 23 dec 2003 06:20
Locatie: Heel
Contacteer:

Re: Digitale KWh-teller inbouwen

Bericht door JPGeetje » di 22 dec 2015 21:06

Ik heb de mijne inmiddels al weer een tijdje in huis en heb hem voorlopig provisorisch ingebouwd in de caravan-kleerkast.
Ik heb echter mijn twijfels op een juiste werking van het instrumentje.
Zoals velen op dit forum inmiddels weten, is het een kleinigheidje om het amperage te berekenen door het opgenomen vermogen door het voltage te delen.
Of het opgenomen vermogen te berekenen door het voltage met het amperage te vermenigvuldigen.
Welnu, kijk eens op de foto die ik genomen heb.
Dan klopt er toch ergens iets niet.
P1040205.JPG
Standen na een week of 3 in de caravan thuis aan de paal.
P1040205.JPG (155.5 KiB) 4833 keer bekeken
O; ja, ik had een tijdje geleden ook nog een vraag waarop ik inmiddels zelf het antwoord kan geven.
Als de meter spanningsloos wordt wordt de verbruikswaarde gewoon onthouden.
Wil je die op nul zetten, dan moet dat gebeuren middels het kleine knopje.
Zoals ik zei zit de mijne nog provisorisch geplaatst.
Ik ben nog op zoek naar een mooie oplossing om dit inbouwapparaatje ergens in de caravan te plaatsen.
Ik wil daarvoor geen grote gaten in de caravan gaan maken en zoek dus een andere oplossing.
Ik had al gedacht om een mooi geanodiseerde aluminium koker boven de deur te plaatsen, passend tussen de kastwandjes die aan weerszijden zitten.
Het metertje is ong. 2.5cm diep maar is eigenlijk ontworpen om in een dun wandje (max. 2mm.) te monteren zodat de klemmetjes aan de zijkanten nog aan kunnen grijpen.
Wellicht dat iemand van jullie ook nog een geschikt idee heeft. [kerstduim.gif]
Groetjes,
Jan
Kennis is niet belangrijk als je genoeg kennissen hebt!

Gebruikersavatar
PD
Berichten: 23431
Lid geworden op: wo 16 jul 2014 11:12
Locatie: Wherever I lay my hat...

Re: Digitale KWh-teller inbouwen

Bericht door PD » di 22 dec 2015 21:25

Ik heb geen idee hoe in te bouwen maar zolang het product van spanning en stroom niet in het verwachte vermogen resulteert, heeft het m.i. weinig zin.
Fendt Brillant 650 TF (2018), Land Rover Discovery-5 HSE 3.0 TDV6 Black Edition (2018)

Gebruikersavatar
JPGeetje
Berichten: 3686
Lid geworden op: di 23 dec 2003 06:20
Locatie: Heel
Contacteer:

Re: Digitale KWh-teller inbouwen

Bericht door JPGeetje » di 22 dec 2015 21:40

RE.gif
Daar heb jij helemaal gelijk in, maar ik hoop eigenlijk stiekem dat er iemand is die mij wijst op een gemaakte fout.
Ik heb bijvoorbeeld de draadjes aan het spoeltje met een meter of 3 verlengt maar kan me voorstellen dat aan dat verlengen een beperking zit ivm weerstand.
In de (gebrekkige) gebruiksaanwijzing staat hier overigens niets over.
Wellicht zijn er nog andere zaken waar ik geen rekening mee gehouden heb en die ook voor afwijkingen kunnen zorgen. [kerstweetniet.gif]
Hoe het ook zij, zolang de meetafwijking er is, krijgt hij geen definitieve plaats.
Groetjes,
Jan
Kennis is niet belangrijk als je genoeg kennissen hebt!

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 36075
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: Digitale KWh-teller inbouwen

Bericht door Chris » di 22 dec 2015 21:53

@ JPGeetje.

Nee... van deze aanduiding klopt niks..
Bijna 0,3 Ampere zou zo'n 70-80 watt moeten zijn.
Vraag..
Heb jij een coil voor deze meter?? zoja...heb je de coil juist gebruikt?
( ik zie bij Banggood bij dit type GEEN coil, en bij het 100 A type WEL een coil afgebeeld staan....)
Correct aansluiten is maar 1 draad door de coil dus, niet de volledige kabel, dat geeft fouten, misschien wel zoals deze (foute) aanwijzing.
Alleen de fase of de nul draad, maakt eigenlijk niet uit welke, maar slechts 1 dus !!
Ik heb het ook zo gedaan en geprobeerd om de coil op een ruim stukje kabel te gebruiken, draad erdoor en met 2 tie-raps goed vastgezet.
De bedrading van de coil had ik al dik 7 mtr. verlengd, dat is geen probleem geweest bij mij, het is een inductie meting n.l.
Foto van mijn Khw meter staat hier wat hoger in dit topic.
Werkt prima dus.
Succes en vragen... gewoon vragen !!

Kastje... ik zag bij de Karwei of Gamma een handig wit kastje bij de elektra lasdozen, zeker uitstekend voor deze meter inbouw.
Mooi rechthoekig wit/creme plastic doosje dus., paar euro.

Greetz
Chris
Laatst gewijzigd door Chris op di 22 dec 2015 22:16, 1 keer totaal gewijzigd.
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

Gebruikersavatar
JPGeetje
Berichten: 3686
Lid geworden op: di 23 dec 2003 06:20
Locatie: Heel
Contacteer:

Re: Digitale KWh-teller inbouwen

Bericht door JPGeetje » di 22 dec 2015 22:12

RE.gif
Zo heb ik het ook gedaan Chris.
De coil zit rond de fasedraad, net voordat deze de aardlek in gaat.
Dit kan op de camping natuurlijk ook de nuldraad zijn, vooral als men nog met oude stekkers werkt.
Ik heb ook al eens "achter" dat ene knopje zitten zoeken of er wellicht een instelling inzit die aangepast dient te worden, maar ook daar heb ik niets gevonden.
Ik wacht nog eens even af of er ook reacties komen van mensen die hetzelfde type hebben gekocht (jij hebt een ander type, toch)
Als er uiteindelijk geen goede waardes uikomen dan ben ik al snel een vermogensmetertje armer, maar wel een ervaring rijker [kerstboos.gif]
Groetjes,
Jan
Kennis is niet belangrijk als je genoeg kennissen hebt!

Gebruikersavatar
PD
Berichten: 23431
Lid geworden op: wo 16 jul 2014 11:12
Locatie: Wherever I lay my hat...

Re: Digitale KWh-teller inbouwen

Bericht door PD » di 22 dec 2015 22:14

Wanneer je een meetfout zou maken, bijv. in de actuele stroom, mag je verwachten dat het sommetje nog steeds correct wordt uitgevoerd, toch ?
Ik vind het maar vreemd.
Fendt Brillant 650 TF (2018), Land Rover Discovery-5 HSE 3.0 TDV6 Black Edition (2018)

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 36075
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: Digitale KWh-teller inbouwen

Bericht door Chris » di 22 dec 2015 22:28

@ Jan.

Er zit dus een coil bij...
Ik heb net eens even heel goed gekeken naar beide meters bij banggood...
Als ik het goed begrijp is jou meter ( de 20A uitvoering) een model ZONDER coil.
Dat is andere soep...

Bij jou meter moet de binnenkomende bedrading, dus de fase en nul welke uit de "paal" komt op de binnenste 2 kontakten worden aangesloten.
De hele caravan installatie moet op de buitenste twee kontakten.
Dit is een model waar m.i. GEEN coil bij hoort, maar als het ware in serie staat met de caravan installatie.
Dat is niet fijn, je moet dus de dikke binnenkomende draden a.h.w. onderbreken met deze meter.
De coil is naar alle waarschijnlijkheid gewoon niet geschikt voor deze meter.
Staat er ook op... LOAD is de complete belasting, en in dit geval van jou caravan dus.
Grote nadeel van dit model is:
A: je moet deze aansluiten met dikke kabel.
B: als deze meter defect gaat is het waarschijnlijk dat de caravan geen spanning meer heeft, hij zal het circuit onderbreken.
( en dat zou wel eens kunnen als er per ongeluk meer dan 20 A getrokken wordt,,,, kortsluiting situatie b.v.)

Beter was een systeem zoals de 100 A meter... die heeft wel de inductie coil waar een draad door moet.
Daar kan je met dunne kabel mee werken en als de meter defect gaat blijft de spanning gewoon aanwezig...
Vergelijk de beide schema's maar eens, bij de 100 A zie je duidelijk de coil om de load , bij de 20A juist niet. !!

Sorry... maar dit is wat ik zo begrijp.
Ik heb zelf eerst ook een type als de jouwe gehad en die daarom dus niet gebruikt.
Daarom dus voor een ander model, met coil gekozen.

Succes, en nogmaals sorry, maar dit zal zo niet werken tenzij je de zaak anders, en zonder coil dus, aansluit.
Dikke kabel, de dikte bij je zekeringautomaat....

( bestaat trouwens kabel VMVL 4x2,5 mm2 voor wasmachines, dat zou perfect hiervoor zijn.)

Chris
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

scooterandre
Berichten: 309
Lid geworden op: wo 20 mei 2015 22:05
Locatie: Rheine (D)

Re: Digitale KWh-teller inbouwen

Bericht door scooterandre » di 22 dec 2015 23:33

@ JPgeetje,

Je hebt juist een hele goeie meter.
Doordat de stroom kan voor- of naijlen op de geleverde wisselspanning, is het werkelijke vermogen (W) minder dan het schijnbare vermogen (VA).
Met spoelen, trafo's en motoren e.d. gaat de stroom naijlen.
Als je alleen een pure weerstandsbelasting (kacheltje) achter je meter hangt en de omvormer uit zet, zal je rekensommetje wel moeten kloppen.

Met vriendelijke groet,
André
Buien vallen niet.

martijn v o

Re: Digitale KWh-teller inbouwen

Bericht door martijn v o » wo 23 dec 2015 09:03

Afbeelding

Zo heb ik hem ingebouwd. Het is een model zonder aparte coil.
Nagemeten met wat bekende apparatuur en hij klopt.

De 12 Volt schakelaar is inmiddels ook verdwenen. Deze was bedoeld om de accu af te schakelen maar de schakelaar mag niet zulke grote stromen verwerken. Ik heb er nu een accuschakelaar tussen gezet.
Vanaf de accu zijn er twee systemen 1- de mover 2- de rest via deze schakelaar. De mover is beveiligd met een veiligheidscontactdoos op de dissel.

Gebruikersavatar
JPGeetje
Berichten: 3686
Lid geworden op: di 23 dec 2003 06:20
Locatie: Heel
Contacteer:

Re: Digitale KWh-teller inbouwen

Bericht door JPGeetje » wo 23 dec 2015 09:17

scooterandre schreef:@ JPgeetje,

Je hebt juist een hele goeie meter.
Doordat de stroom kan voor- of naijlen op de geleverde wisselspanning, is het werkelijke vermogen (W) minder dan het schijnbare vermogen (VA).
Met spoelen, trafo's en motoren e.d. gaat de stroom naijlen.
Als je alleen een pure weerstandsbelasting (kacheltje) achter je meter hangt en de omvormer uit zet, zal je rekensommetje wel moeten kloppen.
Met andere woorden, deze Kwh-metertjes hebben maar een beperkte meerwaarde in de caravan.
Vele op het lichtnet aangesloten apparaten worden immers via een eigen voeding gevoed om de 230V~ om te vormen naar de gewenste spanning.
Kun je dan wel stellen dat de weergave op de meter met de juiste waarde toeneemt als er een zuivere weerstandsbelasting wordt bij geschakeld?
De caravanvoeding/omvormer zul je immers altijd aan hebben staan.

@Chris,
Ik heb dus een meter met coil.
De voeding zelf loopt dus niet door de meter
Groetjes,
Jan
Kennis is niet belangrijk als je genoeg kennissen hebt!

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 36075
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: Digitale KWh-teller inbouwen

Bericht door Chris » wo 23 dec 2015 12:51

RE.gif
Dan zou het schema achterop niet kloppen.
Voor of na ijlen klopt heel goed, maar is in onze caravans niet echt van toepassing.
Het relatief kleine trafo'tje kan nooit zo'n grote misaanwijzing hebben.

Greetz
Chris
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

scooterandre
Berichten: 309
Lid geworden op: wo 20 mei 2015 22:05
Locatie: Rheine (D)

Re: Digitale KWh-teller inbouwen

Bericht door scooterandre » wo 23 dec 2015 12:56

RE.gif RE.gif
Nogmaals, jouw meter (en ook die van Chris) doet precies wat hij moet doen, nl spanning, stroom èn de onderlinge hoek phi tussen beide grootheden meten.

Het werkelijke vermogen rekent deze uit volgens deze formule: P=U*I*cos(phi).
Een meter, die domweg spanning met stroom vermenigvuldigd en dus het schijnbare vermogen laat zien, zal altijd meer kWh's tellen dan de meter van de campingeigenaar/netbeheerder.

Als je alleen een omvormer met transformator aan hebt staan en deze niets te doen heeft, zal de hoek phi bijna 90 graden zijn en de powerfactor cos(phi) bijna 0 en zal het afgegeven werkelijk vermogen minder zijn dan je eigenlijk zou vermoeden.
Als je omvormer moet werken om bv een halogeenlampje te laten branden, of je zet een elektrisch kacheltje aan, dan zal het schijnbare vermogen meer op het werkelijke vermogen lijken.
Buien vallen niet.

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 36075
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: Digitale KWh-teller inbouwen

Bericht door Chris » wo 23 dec 2015 13:01

Even met collega techneuten hier naar de aansluitschema's gekeken.
JPGeetje's meter is niet goed aangesloten, zijn de geleerden het helemaal over eens.
Hij moet in serie tussen de voedingsspanning.
Door de coil is de aanwijzing volledig fout, die hoort er echt niet bij.
Verhaal over na of voorijlen, inductie of fase verschuiving klopt zeker, maar zal toch niet deze enorme fout in een caravan kunnen veroorzaken is het vermoeden.
Trafo verhaal van Scooter Andre klopt ook, maar volgens JPGeetje heeft er niets aangestaan, dan 0,3A voor een trafo alleen??
En daarnaast.... volgens mij heeft JPGeetje een moderne geschakelde voeding in zijn caravan zitten, net als is in mijn Hobby.
Geen trafo meer te vinden bij mij dus..


Dat JPGeetje er een coil bij heeft verwonderd mij.....of is zijn meter misschien niet hetzelfde als op de link...

Greetz
Chris
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

Gebruikersavatar
JPGeetje
Berichten: 3686
Lid geworden op: di 23 dec 2003 06:20
Locatie: Heel
Contacteer:

Re: Digitale KWh-teller inbouwen

Bericht door JPGeetje » wo 23 dec 2015 13:31

RE.gif
Ik begrijp niet goed hoe jij aan de verkeerde informatie komt Chris.
Op de achterzijde van mijn metertje staat wel degelijk een schemaatje waarin een coil is opgenomen.
Hierbij nogmaals de link die verwijst naar precies dezelfde als ik heb.
Op de bijgesloten foto's is daar exact hetzelfde schema te zien als op mijn exemplaar.
Dat is overigens dezelfde link die ik aan het begin van dit draadje ook heb geplaatst.
Nog maar eens even in conclaaf met je collega-techneuten [kerstknipoog.gif]
Groetjes,
Jan
Kennis is niet belangrijk als je genoeg kennissen hebt!

scooterandre
Berichten: 309
Lid geworden op: wo 20 mei 2015 22:05
Locatie: Rheine (D)

Re: Digitale KWh-teller inbouwen

Bericht door scooterandre » wo 23 dec 2015 19:01

Even een aantal punten resumeren over de installatie van JPgeetje (Jan):
Deze heeft een meetspoel en kan tot 100A meten.
Met het aansluitschema van de 100A-versie is niets mis.
De installatie van Jan is juist aangesloten, een fout zou immers direkt resulteren in een rookwolkje of defekt.
Dat er geen verbruikers aangesloten waren tijdens het maken van zijn foto heeft hij nergens vermeld.

Op de foto's van Jan en Chris zien we waarden van een installatie die weinig gebruikt en zien we dat het schijnbare vermogen (VA) aanzienlijk procentueel afwijkt van het werkelijke vermogen.
De gemeten stroom is te splitsen in twee stromen, de effektieve stroom en de blindstroom. Deze laatste staat haaks op de spanning en ook op de effektieve stroom.

Bij Chris: Bij Jan:
Gemeten stroom: 0,57A 0,29A
Effektieve stroom: 0,37A 0,13A
Blindstroom: 0,43A 0,25A

Bij meer verbruik zal het aandeel effektieve stroom de overhand krijgen en dus steeds meer op de gemeten stroom lijken.

@Chris, ook schakelende voedingen verslechteren de cos(phi).
Buien vallen niet.

Gebruikersavatar
JPGeetje
Berichten: 3686
Lid geworden op: di 23 dec 2003 06:20
Locatie: Heel
Contacteer:

Re: Digitale KWh-teller inbouwen

Bericht door JPGeetje » wo 23 dec 2015 19:20

scooterandre schreef: Dat er geen verbruikers aangesloten waren tijdens het maken van zijn foto heeft hij nergens vermeld.
Op het moment dat ik de foto heb gemaakt was de meter aangesloten in de caravan.
Op dat moment stond de caravanvoeding aan en er hebben waarschijnlijk ook enkele ledlampjes gebrand.
Ook de acculader van de Litium-moveraccu (PPP) stond aangesloten en kan dus stroom hebben gevraagd op dat moment.
Ik ben net nog even in de caravan geweest en zie nu 9watt opgenomen vermogen en 0.1A. [kerstscrarch.gif]
Ik had nu geen licht aan.
Groetjes,
Jan
Kennis is niet belangrijk als je genoeg kennissen hebt!

Plaats reactie

Terug naar “Elektra”