Extra zekering maken?

Over klussen, reparatie en onderhoud van elektra en alles wat daar bij hoort.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
hendrik38
Berichten: 1299
Lid geworden op: vr 12 nov 2010 17:25

Extra zekering maken?

Bericht door hendrik38 » do 14 nov 2013 10:05

Hello people,

Ik ben een leek op electriciteits gebied dus don't shoot me. Ik vroeg mij iets af. Stel je hebt op een paal op de camping 6 ampere staan. Wanneer je te veel vraagt slaat er bij de campingbeheerder een stop door. Graag zou ik dit willen voorkomen door ervoor te zorgen dat er in de caravan eerst een schakelaar omslaat als ik teveel stroom vraag. Die schakelaar zal dus ingesteld moeten kunnen worden op 4 6 of 10 ampere afh van wat er op de paal staat. Hiermee zou je kunnen voorkomen dat je naar de campingbeheerder zou moeten om weer stroom op de paal te laten zetten.

Bestaat zoiets?
Skoda Kodiaq sportline 1.5 TSI DSG met een Fendt 515 skm 2014

frank76
Berichten: 298
Lid geworden op: wo 5 okt 2011 19:40
Locatie: Kapelle

Re: Extra zekering maken?

Bericht door frank76 » do 14 nov 2013 11:19

Een variabele zekering ben ik nog niet tegengekomen.
Bovendien, je weet nooit precies wat de campinghouder heeft zitten.
Er zijn tragere en snellere zekeringautomaten. Als je 6A moet hebben en jij hebt een 6A zekering in je caravan, dan bestaat de kans dat de zekering van de campinghouder (of de aardlek) er alsnog sneller uitvliegt omdat er bij hem net iets bij zit of zijn automaat sneller is.
Kabellengte heeft ook invloed overigens.
In theorie, meer weerstand, lagere spanning dus iets hogere stroom. Zou dus in je voordeel kunnen werken, maar is zuiver theorie.

Je kan wellicht beter een verbruiksmeter met alarmfunctie tussen je hoofdstroom zetten. Dan weet je wat je aan het doen bent.
Ik ken ze niet specifiek, maar volgens mij is zoiets wel te realiseren. Desnoods met een tussenstekker en een meter van de Conrad.
Zoveel mensen, zoveel meningen!

Gebruikersavatar
hendrik38
Berichten: 1299
Lid geworden op: vr 12 nov 2010 17:25

Re: Extra zekering maken?

Bericht door hendrik38 » do 14 nov 2013 11:36

hmmm mischien ook een idee. iemand ervaring met deze meters? Waar verkrijgbaar?

P.s deze wel gevonden. Fuse protector. Is me net wat te prijzig voor het doel. Wel een mooie gadget.
http://www.kampeertotaal.nl/energy-mast ... uw-v1.html
Skoda Kodiaq sportline 1.5 TSI DSG met een Fendt 515 skm 2014

Gebruikersavatar
jolly
Berichten: 385
Lid geworden op: zo 13 sep 2009 16:11
Locatie: Geel Be

Re: Extra zekering maken?

Bericht door jolly » do 14 nov 2013 17:35

viewtopic.php?f=110&t=16418#p256560

Volg in bovenstaande link, topic "Ebay gadgets voor de caravan", het onderdeel "digitale kwh meter".
Deze heb ik gepost en gebruik ik nu ruim een jaar in de caravan.
Het geeft duidelijk weer hoeveel amp je verbruikt en je kan zien hoeveel kwh je al verbruikt hebt gedurende een bepaalde tijd, handig als de camping per kwh aanrekent.

Ik heb al vele positieve reacties gehad op dit projectje, waarvoor dank aan allen! thumbup.gif
Bijlagen
IMG_1380_640x480.jpg
IMG_1380_640x480.jpg (54.7 KiB) 6237 keer bekeken
JAfbeeldinglly camper
No more... Bürstner Averso 450 TS 2009 plus Toyota Hilux Amazonia
Hope for the best... Prepare for the rest...

Gebruikersavatar
witjesm
Berichten: 1719
Lid geworden op: ma 2 sep 2013 14:50
Locatie: Zwitserland

Re: Extra zekering maken?

Bericht door witjesm » do 14 nov 2013 20:53

Zet nooit zekeringen die niet in cascade werken achter elkaar. Dat betekend dat je een zekering van 16amp snel moet afschakelen met een 25amp traag om de selectiviteit te waarborgen. Daar de camping voorziening al is voorzien van snelle zekeringen omdat het eindverbruikers zijn zal je 2 stappen omlaag moeten. Voor het voorbeeld van 10amp aan de camping zijde zal je du in de caravan met 4 amp moeten afzekeren. Dan hou je te weinig capaciteit over.
BMW M440xi Cabrio of VW California 4x4 met Eriba Nova S485

Gebruikersavatar
fs1986
Berichten: 852
Lid geworden op: vr 4 feb 2011 15:29

Re: Extra zekering maken?

Bericht door fs1986 » vr 15 nov 2013 00:49

Dat gaat over kortsluiting, met die twee stappen tussen de ene en de andere zekering. Bij overbelasting (waar dit topic over gaat) is dat niet van toepassing. :wink:

Overigens zou dat bij onze camping (en genoeg andere) sowieso toch zinloos zijn want omdat wij zo dicht bij het trafohuis liggen, loopt de stroom bij een kortsluiting met zo weinig weerstand dat alle zekeringen in een lijn eruit klappen.
Maakt een kampeerder een fikse kortsluiting op de 6A (snel) standplaatszekering, dan vliegt gelijktijdig ook de 40A (traag) veldzekering en de 63A (traag) hoofdzekering er uit.
De 100A (zeer traag) netzekering blijft in zo'n geval nog net aan ingeschakeld...

Al zo vaak meegemaakt dit soort situaties, op een dag maar eens nagevraagd bij het energiebedrijf hoe dat toch kan?
Tja u heeft zulke dikke aanvoerkabels en doorvoerkabels, bovendien ligt u dermate dicht bij het trafohuis dat er geen houden meer aan is bij een kortsluiting, was het antwoord.

Gebruikersavatar
witjesm
Berichten: 1719
Lid geworden op: ma 2 sep 2013 14:50
Locatie: Zwitserland

Re: Extra zekering maken?

Bericht door witjesm » vr 15 nov 2013 11:21

RE.gif Ik ben het niet helemaal met je eens. In je beschrijving kan ik lezen dat je weet waar het over gaat. Dat geldt ook voor mezelf (Ben jaren NEN 1010/3140 Installatieverantwoordelijke geweest bij een productie bedrijf). In het geval van een overlast waarbij de selectiviteit niet is gewaarborgd gaan ze echt alletwee tegelijk. Met andere woorden als het zware verwarmingselement van een gebruiker inschakeld kan je niet voorspellen welke eerst gaat maar vaak beide. Er is immers een directe hogere vermogens vraag. In het geval van twee snelle zekeringen (zoals in dit geval) is dat effect nog veel sterker. De door jouw geschetste situatie zou kunnen voorkomen bij industieele installaties waar bevoorbeeld een E-motor geleidelijk meer vermogen moet leveren totdat Ith van de eerste zekering wordt bereikt. Hiervoor wordt dan ook een thermisch blok gebruikt en geen zekering. Dit komt bij huishoudelijke apparaten niet of zelden voor! De bewering dat een 40A traag bij een sluiting in een 6A circuit aanspreek kan ik niet onderschrijven en lijkt mij zeer onwaarschijnlijk. De 63A heeft het niet eens gemerkt laat staan dat die zou aanspreken. (hoe vaak heb je thuis de hoofdzekering gebruikt?). Even ter verduidelijking 63 amper traag tov 16 A automaat is tot 3200 A kortsluitstroom selectief (dat is best veel)
Bijlagen
selectiviteit.jpg
BMW M440xi Cabrio of VW California 4x4 met Eriba Nova S485

Gebruikersavatar
fs1986
Berichten: 852
Lid geworden op: vr 4 feb 2011 15:29

Re: Extra zekering maken?

Bericht door fs1986 » vr 15 nov 2013 14:19

Ik had het misschien niet zo duidelijk neergezet, maar bedoelde dat bij (normale) overbelasting de iets hogere zekeringwaarde gewoon ingeschakeld blijft. Zo werden we destijds behoorlijk moe van het gedoe bij de jaarplaatsen; regelmatig vloog de 10A (snel) standplaatszekering er uit, elke keer kon je weer naar die kast op het veld lopen om het terug in te schakelen. Sinds we daar 13A (traag) zekeringen in hebben geplaatst schakelt tegenwoordig eerst de 10A (snel of traag) zekering in de desbetreffende stacaravan uit. Uiteraard alleen bij overbelasting, niet bij kortsluiting.
Zo heb ik in de loop der jaren wel meerdere testopstellingen gemaakt om te kijken of zoiets wel of niet functioneert; al is het verschil in zekeringwaarde nog zo klein (2A verschil tussen de ene en de ander), bij overbelasting blijft nagenoeg altijd de hogere zekeringwaarde ingeschakeld. Maar nogmaals, ik heb het wel over normale overbelasting dus niet een zware elektrische kachel van 3500 watt op een 4A groep aansluiten.

Je kunt het onwaarschijnlijk vinden dat een 63A zekering uitschakelt bij kortsluiting in een 6A groep, maar het is toch echt zo. Een paar maanden geleden sprong een gloeilamp bij ons thuis stuk tijdens het aanzetten; aardlekschakelaar er uit, 10A (snel) groepszekering er uit, 25A (traag) tussenzekering er uit, 63A (traag) hoofdzekering er uit... Zo extreem maken wij het zelden mee, maar ook dat is hier dus mogelijk.

Gebruikersavatar
Mstuniek
Berichten: 699
Lid geworden op: zo 14 jan 2007 20:42
Locatie: In het westen des lands

Re: Extra zekering maken?

Bericht door Mstuniek » vr 15 nov 2013 18:57

Adria Altea 492 PU, mover EGO400 - Titanium, Enduro autosteady, Al-ko ATC Trailer Control + ATC-display
Ford Kuga Titanium X PHEV

Gebruikersavatar
hendrik38
Berichten: 1299
Lid geworden op: vr 12 nov 2010 17:25

Re: Extra zekering maken?

Bericht door hendrik38 » zo 17 nov 2013 20:13

@ Jolly! Direct ook besteld incl het zwarte doosje! Ben heel egr benieuwd. Sowieso of het aankomt vanuit verweggistan :-)
Skoda Kodiaq sportline 1.5 TSI DSG met een Fendt 515 skm 2014

Gebruikersavatar
witjesm
Berichten: 1719
Lid geworden op: ma 2 sep 2013 14:50
Locatie: Zwitserland

Re: Extra zekering maken?

Bericht door witjesm » zo 17 nov 2013 20:26

RE.gif RE.gif Ik vindt het een Fantastisch verhaal fs1986. Zoals reeds eerder gezegd een 63A traag is tov een 16A snel is tot kortsluitstromen van 3200A selectief (Zie bovenstaande bijlage. Zoek 63 in de kolom ga naar 16 in de rij en vindt 3,2 in kA) . Jij beweert nu dat het kleine wolfram draadje in een lamp in staat is een kortsluitstroom van 3200A te geleiden. Als dit echt gebeurt is (zonder gelijktijdige bliksem inslag mrgreen.gif ) dan zou ik zeer spoedig een thermische onderzoek en een gelijktijdigheid berekening te laten maken. Ik hoop dat je schakel bevoegd bent want het schakelen van groepen met meer dan 25 ampère is verboden zonder schakelbevoegdheid conform NEN 3140. Dit kan ook letterlijk levensgevaarlijk zijn en ik wil bij deze alle forum lezers aanraden je daar niet aan te wagen. Bij een verkeerde afschakel procedure trek je een vlamboog die in de form van verdampt koper in je gezicht terecht komt. Ook een 6A achter een 10A of een 10A achter een 13A is niet selectief en dus niet toegestaan conform de EN 50110. Je overtreed hier dus letterlijk de wet. Als hier brand ontstaat dekt de verzekering helemaal niets! Er is hier een onbekwaam persoon aan de gang geweest en raad je aan om er eens goed naar te laten kijken.
Laatst gewijzigd door witjesm op zo 17 nov 2013 20:45, 1 keer totaal gewijzigd.
BMW M440xi Cabrio of VW California 4x4 met Eriba Nova S485

Gebruikersavatar
hendrik38
Berichten: 1299
Lid geworden op: vr 12 nov 2010 17:25

Re: Extra zekering maken?

Bericht door hendrik38 » zo 17 nov 2013 20:44

RE.gif
In mijn eerste bericht zei ik al dat ik een leek was op electriciteitsgebied....ben inmiddels dus ook al afgehaakt door die bom aan kennis die ik lees. Ik snap er de ballen van mrgreen.gif
Skoda Kodiaq sportline 1.5 TSI DSG met een Fendt 515 skm 2014

Gebruikersavatar
witjesm
Berichten: 1719
Lid geworden op: ma 2 sep 2013 14:50
Locatie: Zwitserland

Re: Extra zekering maken?

Bericht door witjesm » zo 17 nov 2013 20:54

Dat snap ik knipoog.gif , gewoon een metertje plaatsen dan weet je wat je verbruikt!
BMW M440xi Cabrio of VW California 4x4 met Eriba Nova S485

Ab
Moderator
Berichten: 26728
Lid geworden op: do 30 aug 2007 23:17
Locatie: Midden Nederland

Re: Extra zekering maken?

Bericht door Ab » zo 17 nov 2013 22:58

Lees even de link die eerder geplaatst is. (van Mstuniek) Alles zal je duidelijk worden.
Of google even op : watt controller.
Kan je bij elke kampeersuper kopen. Die stel je in op het aangeboden Amperage, en dat ding regelt de rest voor je.

Maar nodig is het niet.
Je weet immers altijd wel hoeveel A je krijgt via de paal.
Is dat 4 A, dan geen elektrische waterkokers of Senseo gebruiken. Pannetje op het gas gaat ook snel. :wink:
Bij 6 A kan dat wel, maar niet samen gebruiken met andere stroomvreters.
Bij 10 A geen problemen, of je moet het erg overdrijven.
Bij 16 A ..doe wat je wilt. Dat verhaal wordt ook duidelijk omschreven in de eerder gemelde link.

Op elk apparaat staat wat het stroomverbruik is.
Als vuistregel deel je dat door 200. 500 Watt is dan 2.5 A. 1400 Watt = 7 A
In werkelijkheid is het iets minder, maar je hebt dan meteen je kleinverbruikers meegeteld.
Nog beter is de rekenmethode uit (weer) die link gebruiken.
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.

handige harry

Re: Extra zekering maken?

Bericht door handige harry » do 13 jul 2017 12:44

Ik heb een stacaravan waar een zekeringkast in zit met een aardlekschakelaar (dacht 32amp) daarnaast een plug in systems van 32A type 2 en daarnaast 2 van 5 A type 2. op de camping heb ik 10 A, dat betekent als ik teveel gebruik de zekering er uitvalt in de kast van de camping en ik steeds moet belle hem er weer op te zetten.

wie kan mij goed en helder zonder al teveel ingewikkelde termen uitleggen wat ik kan doen.
zou ik die van 32A kunnen vervangen voor 10A? bij voorbeeld. laat het mij even weten aub. alvast bedankt voor diegene die zich de moeite neemt.

Gebruikersavatar
Avdp
Berichten: 541
Lid geworden op: ma 1 aug 2016 17:03
Locatie: Friesland

Re: Extra zekering maken?

Bericht door Avdp » do 13 jul 2017 17:25

hier ook een verbruiksmeter met waarschuwing er tussen.
paar dollar op aliexpres en nog nauwkeurig ook.
hebben hem getest op het werk
Bmw e91 318d 2007
Beyerland 350/2 vitesse 1991
@Friesland Nederland

Gebruikersavatar
Avdp
Berichten: 541
Lid geworden op: ma 1 aug 2016 17:03
Locatie: Friesland

Re: Extra zekering maken?

Bericht door Avdp » do 13 jul 2017 17:27

Nauwkeurige Energie Meter Voltage Spanning 80-260 V/20A AC Voltmeter Ampèremeter Blauw Backlight Overbelasting Alarm Functie voor Indoor
http://s.aliexpress.com/3AbYrQzi
(from AliExpress Android)
Bmw e91 318d 2007
Beyerland 350/2 vitesse 1991
@Friesland Nederland

iemand
Berichten: 5243
Lid geworden op: za 2 mei 2015 12:23
Contacteer:

Re: Extra zekering maken?

Bericht door iemand » do 13 jul 2017 17:38

RE.gif Kost nog geen 9 euro

Tip..bestel via App dat krijg je ook nog korting.
.
En nog een tip: Maak dan een verbruikslijst, door op de stikkers van de apparaten te kjjken of met bovengenoemd kastje te meten.
Leg het lijstje onder handbereik of plak hem aan de binnenkant van de klerenkast.

Voorbeeld.... http://avento.weebly.com/energieverbruik.html
Groeten Erik ( caravan: Avento Touristique Comfort 365 TCB )

Veerman
Berichten: 147
Lid geworden op: vr 1 apr 2016 17:14
Locatie: Volendam

Re: Extra zekering maken?

Bericht door Veerman » do 13 jul 2017 19:12

Ik zou ook graag zo een fuse protector willen hebben maar mijn verstand van electra is echt nul. En juist daarom heb ik m ook nodig ben ik bang voor! :oops:
Mvg Frank
Vw multivan/ camper 198 pk 466 nm, Tabbert puccini 655 E met n hele waslijst aan opties. Voortent Unico genua 320 met kuipzeil.

JaapB

Re: Extra zekering maken?

Bericht door JaapB » do 13 jul 2017 21:23

Ik heb ook geen verstand van electra en daarom heeft vriend Chris zo'n metertje van Ali bij ons aangesloten. Leuke bijkomstigheid was dat we bij onze laatste reis in mei/juni konden zien hoeveel Kw we in vijf weken gebruikt hadden. Wat betreft het overschrijden van de Amp, dat kan je instellen zodat er een alarm gaat als je teveel vraagt. (Heb ik nog niet gebruikt)
Wel zag ik dat er op een drukke camping het Voltage zakte naar 207v.

Plaats reactie

Terug naar “Elektra”