Probleem met Kranen en Koelkast

Over klussen, reparatie en onderhoud van elektra en alles wat daar bij hoort.
Plaats reactie
hobbyjacques

Probleem met Kranen en Koelkast

Bericht door hobbyjacques » ma 15 apr 2013 19:17

Na een controlebeurt bij de handelaar kreeg ik te horen dat de pompjes bevroren waren en de elektrische ontsteking van de koelkast niet meer functioneerde.
Omdat we de koelkast toch nooit op gas gebruiken en ik de pompjes makkelijk zelf kon vervangen heb ik gezegd:"Laat maar dat los ik zelf wel op".
Thuis bleken de pompjes goed te werken als je er direct 12 volt op aansloot en niet alleen de ontsteking van de koelkast deed het niet , maar de koelkast werkt helemaal niet op 12 volt. Bij controle van de 12 volt blijkt op alle aansluitpunten 12 volt te staan. Alle verlichting werkt gewoon op 12 volt. Het lukt met niet om vast te stellen waar het nou misgaat. Zelf heb ik het idee dat de pompjes en de koelkast op dezelfde "groep" zitten en dat daar ergens iets los is. Maar gezien de kabelbundels heb ik geen idee waar ik naar moet zoeken. Wie weet daar iets op.
Bij voorbaat dank voor je reactie, hobyjacques

Gebruikersavatar
Daphne
Erelid
Berichten: 19754
Lid geworden op: wo 13 apr 2005 09:40
Locatie: 013

Re: Probleem met Kranen en Koelkast

Bericht door Daphne » ma 15 apr 2013 20:16

Hoe heb je gecontroleerd of de koelkast op 12 V werkt?

In een ander topic heb ik gelezen dat je een Hobby uit 2006 hebt. Bij deze caravan zit de 12V voor de koelkast apart van de verlichting en kranen. In de auto zul je dus 2 stroomtoevoeren moeten hebben. Eén die altijd stroom levert voor de verlichting en kranen, en één die alleen stroom levert als de motor loopt, of als het contact aan is voor de koelkast (afhankelijk hoe het is aangesloten).
"NORMAAL IS OOK MAAR HET GEMIDDELDE VAN UITERSTEN"

Eriba Nova L 465 -2021
SEAT Ateca FR Business Intense 1.5 TSI DSG7 -2021

Gebruikersavatar
Micky
Berichten: 38527
Lid geworden op: do 25 mar 2010 23:31
Locatie: Overijssel

Re: Probleem met Kranen en Koelkast

Bericht door Micky » ma 15 apr 2013 20:21

RE.gif

de omvormer werkt aangezien er op alle punten 12 volt staat :wink:
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB

Gebruikersavatar
Daphne
Erelid
Berichten: 19754
Lid geworden op: wo 13 apr 2005 09:40
Locatie: 013

Re: Probleem met Kranen en Koelkast

Bericht door Daphne » ma 15 apr 2013 20:28

Misschien is het goed als hobbyjacques vermeldt wanneer de kranen het niet doen. Ik neem aan dat dit het geval is als de caravan op 230V is aangesloten, want rechtstreeks op 12V doen ze het wel, en dan zou het goed een omvormerkwestie kunnen zijn. De koelkast werkt via 230V ook niet op 12V.
"NORMAAL IS OOK MAAR HET GEMIDDELDE VAN UITERSTEN"

Eriba Nova L 465 -2021
SEAT Ateca FR Business Intense 1.5 TSI DSG7 -2021

Ab
Moderator
Berichten: 26695
Lid geworden op: do 30 aug 2007 23:17
Locatie: Midden Nederland

Re: Probleem met Kranen en Koelkast

Bericht door Ab » ma 15 apr 2013 20:46

De koelkast zit nooit op de omvormer aangesloten.
Als de omvormer het doet, is er 240 volt, daar zit de koelkast dan ook op aangesloten ( op 240)
De 12 volt voeding voor de koelkast gaat altijd buiten de omvormer om.
Het vrij hoge vermogen wat een koelkast vraagt, (10 of 12 A) kunnen de meeste omvormers niet ophoesten.
Tenminste niet in combinatie met alle andere 12 volt stroomverbruikers.
Of de koelkast het op 12 volt doet, kan je alleen maar controleren, met de stekker in de auto, en, zoals Daphne net al opmerkte, als het goed is alleen met een draaiende motor.
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.

Gebruikersavatar
Micky
Berichten: 38527
Lid geworden op: do 25 mar 2010 23:31
Locatie: Overijssel

Re: Probleem met Kranen en Koelkast

Bericht door Micky » ma 15 apr 2013 20:52

niet vergeten dat even aansluiten op de auto en de kk aanzetten geen direct merkbaar resultaat geeft, hij zal echt wel lang aan moeten staan voordat je er iets van merkt, doormeten kan natuurlijk wel direct thumbup.gif
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB

Ab
Moderator
Berichten: 26695
Lid geworden op: do 30 aug 2007 23:17
Locatie: Midden Nederland

Re: Probleem met Kranen en Koelkast

Bericht door Ab » ma 15 apr 2013 21:06

Heel vaak werkt de koelkast op 12 volt sowieso al heel slecht, mocht ie 't al doen.
Om een warme koelkast koud te krijgen op 12 volt kan dan wel 2 dagen duren (als het al lukt)

Nog even voor de duidelijkheid: De pompjes en de koelkast zitten bij de Hobby van dat bwjr dus op 2 gescheiden circuits.
De 12 volt van de pompjes (en nog het een en ander) werkt ook als je op 240 volt aangesloten bent. (via de omvormer)
De 12 volt van de koelkast niet.
Het lampje in de koelkast werkt daarentegen altijd wel, dat zit weer op hetzelfde circuit als de pompjes.
De 12 volt voedingsspanning voor de koelkast vanaf de auto werkt als het goed is alleen als de motor loopt.
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.

hobbyjacques

Re: Probleem met Kranen en Koelkast

Bericht door hobbyjacques » ma 15 apr 2013 23:37

Bedankt allemaal voor jullie reactie. Misschien nog ter verduidelijking.
Het lampje van de koelkast en de kranen werken helemaal niet, dus zowel niet als ze via de omvormer 12 Volt krijgen als wanneer ze op de 12 Volt van auto zijn aangesloten. Ik zal de koelkast inderdaad wel niet lang genoeg op de 12 Volt van de auto hebben aangesloten om hem koud te krijgen, maar het lampje doet het dus ook niet. De pompjes werken wel (niet via de kraan) als ik de pompjes rechtstreeks, dus zonder de kranen er tussen, op 12 Volt aansluit. Er moet dus ergens een probleem zitten in het circuit van de 12 Volt naar de de pomp en het lampje van de koelkast, maar waar.
Jacques

bartavensis
Berichten: 125
Lid geworden op: ma 12 jul 2010 22:36
Locatie: Mooi Almere

Re: Probleem met Kranen en Koelkast

Bericht door bartavensis » di 16 apr 2013 07:23

Je zal moeten storing zoeken in fase's.
Je begint bij de kraan en gaat de kabels volgen. Waarschijnlijk zal je dan ergens een kabelbreuk oid vinden.
Ergens moet een fout zitten, heb je trouwens wel gekeken of je 12v bij je kraan krijgt?
Auris 2.0 D4D met een Adria 502LH

Gebruikersavatar
Daphne
Erelid
Berichten: 19754
Lid geworden op: wo 13 apr 2005 09:40
Locatie: 013

Re: Probleem met Kranen en Koelkast

Bericht door Daphne » di 16 apr 2013 08:17

Bij de koelkast kan natuurlijk ook gewoon de verlichting stuk zijn. Nieuw lampje er in en je weet 't.
"NORMAAL IS OOK MAAR HET GEMIDDELDE VAN UITERSTEN"

Eriba Nova L 465 -2021
SEAT Ateca FR Business Intense 1.5 TSI DSG7 -2021

Gebruikersavatar
Jan van Vijven
Moderator
Berichten: 16280
Lid geworden op: wo 16 aug 2006 22:01
Locatie: In de buurt van Bartje.
Contacteer:

Re: Probleem met Kranen en Koelkast

Bericht door Jan van Vijven » di 16 apr 2013 09:10

bartavensis schreef:Je zal moeten storing zoeken in fase's.
Je begint bij de kraan en gaat de kabels volgen.
Volgens mijn bescheiden mening begin je bij de bron (dus waar je wel stroom hebt) en dan de kabels volgen en bij elke verbinding even meten.

Heb je de zekeringen al doorgemeten? het is vaak moeilijk te zien als er èèn gesprongen is. Als je geen meter of nieuwe zekeringen hebt kun je ze ook verwisselen als er dan èèn kapot is zal het probleem zich verplaatsen naar iets anders, bijvoorbeeld de verlichting.
Trek èèn voor èèn de zekeringen eruit, tot het licht uit gaat, steek vervolgens elke zekering een keer op deze plaats als bij elke zekering het licht aangaat weet je zeker dat er geen enkele stuk is.
Ook de aansluitingen van de zekeringen controleren deze kunnen ook lostrillen.

Nog een vraagje,
Heeft de garage nog ergens een reparatie uitgevoerd? dan moet je in die ruimte eerst zoeken misschien hebben ze iets geraakt en beschadigd.
Het kan ook zijn dat ze spullen hebben verplaatst voor een vocht meting, misschien hebben ze iets op of tegen de kabels gegooid.
Werkte de boel wel voor je de hut wegbracht? Dan moet het haast wel een los contact of zekering zijn, het is bijna te toevallig allemaal.
Land Rover Discovery Sport R-Dynamic SE P300e (309 PK 540 NM) (2023)
Adria Action 391 LH (2023)

Ron68

Re: Probleem met Kranen en Koelkast

Bericht door Ron68 » di 16 apr 2013 10:28

Hallo,

Even een kleine opmerking, zitten je 12V aansluitingen op de omvormer wel goed aangesloten? ik bedoel dus zijn plus en min niet omgewisseld??
Klinkt misschien vreemd, maar je zult niet de eerste zijn waarbij plus en min zijn omgewisseld, resultaat hiervan is (bijna) altijd dat je 12V verlichting normaal werkt (hier maakt plus en min niet uit) maar pompjes het niet doen.
Draai op je omvormer plus en min eens om en probeer het nog eens..

De meeste pompjes zijn voorzien van een ingebouwde veiligheid welke er voor zorgt dat bij verkeerd aansluiten en niets gebeurt, dit om te voorkomen dat ze stuk gaan of droog lopen.

hobbyjacques

Re: Probleem met Kranen en Koelkast

Bericht door hobbyjacques » di 16 apr 2013 18:35

Ondanks de vele tips ben ik nog niet veel verder gekomen. De 12 Volt voeding, zowel via de omvormer als via de auto-aansluiting werkt perfect.
Ik Heb van alle vier de aansluitpunten losgekoppeld en daarna een voor een aangesloten. Op deze manier heb ik vastgesteld welke lampen bij welke aansluiting horen. Als ik alleen de kabel horende bij aansluiting 1 aansluit dan gebeurt er niets. Er zijn geen lampjes die gaan branden. Dus dit moet de aansluiting voor de pompen en het licht van de koelkast zijn. Ook als ik de kabel op de andere aansluitpunten zet gebeurt er niets. Zet ik daarentegen een van de andere kabels op aansluiting 1 dan gaan direct de daarbij behorende lampjes branden. Dus de 12 Volt voorziening is in orde.
Een andere tip om de kabel te volgen ligt voor de hand, maar is in de praktijk niet zo gemakkelijk te verwezenlijken. De voeding direct aan de pomp is een twee aderige kabel met een volledige witte en een wit rode ader. Deze kabel verdwijnt onder het "WC-hok". Een ander twee aderige kabel met dezelfde kleuren komt direct van de 12 Volt aansluiting van de auto en gaat naar de gele lampjes op de zijkant van de caravan. De wit/witrode kabel die aan de ander kant van het "WC-hok" uitkomt blijkt voor de lampjes te zijn. Als de lampjes aan zijn staat er toch geen 12 Volt op de pomp en als ik meet tussen een lampje en de pomp blijkt ook dat het niet dezelfde kabel is. Het is nu de kunst om uit de hele bundel die uit het "WC-hok" komt de kabel voor de pomp te selecteren.
De enige mogelijkheid om een stapje verder te komen is waarschijnlijk de ijskast er uit te halen zodat je kunt zien hoe daar de aansluitingen zijn. Het lijkt niet zo moeilijk, vier schroeven in de zijkant losschroeven, maar vaak is er uit halen makkelijker dan er inzetten. Wellicht heeft iemand daar ervaring mee. Is het inderdaad erg ingewikkeld, dan zit er niets anders op dan toch maar weer naar de garage te gaan. Valt het wel mee dan ga ik dat eerst proberen.
In ieder geval vast iedereen bedankt voor de reacties.
Jacques

zeehond
Berichten: 121
Lid geworden op: ma 5 nov 2012 10:08

Re: Probleem met Kranen en Koelkast

Bericht door zeehond » di 16 apr 2013 19:06

Beste hobbyjacques,
ik heb in het verleden wel eens de kerstverlichting gecontroleerd met een lightstik.
Dit is een soort lampje welke oplicht als je deze bij een actieve draad houd.
Zo kon ik precies zien welk lampje in de kerstverlichting stuk was.
Misschien dat je er iets aan hebt, niet geschoten is altijd mis.
Tabbert Da Vinci 490 TD met als trekkertje een Ford Mondeo 2.0 TDCI

Gebruikersavatar
Micky
Berichten: 38527
Lid geworden op: do 25 mar 2010 23:31
Locatie: Overijssel

Re: Probleem met Kranen en Koelkast

Bericht door Micky » di 16 apr 2013 19:40

hobbyjacques schreef:Ondanks de vele tips ben ik nog niet veel verder gekomen. De 12 Volt voeding, zowel via de omvormer als via de auto-aansluiting werkt perfect.
Ik Heb van alle vier de aansluitpunten losgekoppeld en daarna een voor een aangesloten. Op deze manier heb ik vastgesteld welke lampen bij welke aansluiting horen. Als ik alleen de kabel horende bij aansluiting 1 aansluit dan gebeurt er niets. Er zijn geen lampjes die gaan branden. Dus dit moet de aansluiting voor de pompen en het licht van de koelkast zijn. Ook als ik de kabel op de andere aansluitpunten zet gebeurt er niets. Zet ik daarentegen een van de andere kabels op aansluiting 1 dan gaan direct de daarbij behorende lampjes branden. Dus de 12 Volt voorziening is in orde.
Een andere tip om de kabel te volgen ligt voor de hand, maar is in de praktijk niet zo gemakkelijk te verwezenlijken. De voeding direct aan de pomp is een twee aderige kabel met een volledige witte en een wit rode ader. Deze kabel verdwijnt onder het "WC-hok". Een ander twee aderige kabel met dezelfde kleuren komt direct van de 12 Volt aansluiting van de auto en gaat naar de gele lampjes op de zijkant van de caravan. De wit/witrode kabel die aan de ander kant van het "WC-hok" uitkomt blijkt voor de lampjes te zijn. Als de lampjes aan zijn staat er toch geen 12 Volt op de pomp en als ik meet tussen een lampje en de pomp blijkt ook dat het niet dezelfde kabel is. Het is nu de kunst om uit de hele bundel die uit het "WC-hok" komt de kabel voor de pomp te selecteren.
De enige mogelijkheid om een stapje verder te komen is waarschijnlijk de ijskast er uit te halen zodat je kunt zien hoe daar de aansluitingen zijn. Het lijkt niet zo moeilijk, vier schroeven in de zijkant losschroeven, maar vaak is er uit halen makkelijker dan er inzetten. Wellicht heeft iemand daar ervaring mee. Is het inderdaad erg ingewikkeld, dan zit er niets anders op dan toch maar weer naar de garage te gaan. Valt het wel mee dan ga ik dat eerst proberen.
In ieder geval vast iedereen bedankt voor de reacties.
Jacques
misschien lees ik er overheen, maar kan het niet in de schakelaars van je kraantjes zitten? verbind de draden eens vlak bij de kraan, kijken of het pompje gaat lopen.
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB

Gebruikersavatar
Michel_V
Berichten: 658
Lid geworden op: ma 12 jun 2006 22:48
Locatie: Doetinchem

Re: Probleem met Kranen en Koelkast

Bericht door Michel_V » di 16 apr 2013 19:41

RE.gif Zo`n voltstick reageert op spanningen van rond de 50 V, dus niet op 12V
Het is een kleine kans, maar de schakelaartjes in de kranen zouden ook defect kunnen zijn.
Onder de kraan komen twee kabels bij elkaar, daar wordt de voeding onderbroken en via de schakelaar geleid.
Zet je de kraan aan, komt er 12v op de pomp.
Probeer de twee draadjes uit de kraan even kort te sluiten, dan weet je of de schakelaars goed of stuk zijn.
Tevens moet je daar op 1 kabel 12V meten vanuit de voeding en die andere gaat naar de pomp.
Ai d'r niet uut goat dan kom iej ok nerges

Jeep Patriot 2.4 4WD

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 36075
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: Probleem met Kranen en Koelkast

Bericht door Chris » di 16 apr 2013 20:05

Hoi Jacques.

Je zou ( tijdelijk ter controle) een losse kabel van de omvormer naar de KK kunnen brengen.
De aansluiting van 12volt van de KK zit vaak achter een van de koelkast roosters aan de buitenkant, de onderste meestal.
Dan hoef je de KK niet uit te bouwen, dat scheelt wel.
Ik heb ook een Hobby en ik heb de koelkastgegevens bij Dometic opgevraagd, zij stuurden een compleet inbouw/ handleiding pakket per mail.
Je weet dan waar de 12 volt voor de KK aangesloten moet worden.
Wel de originele bekabeling even loshalen, anders kan het nog mis gaan.
Je weet dan of er een kabelbreuk is tussen de omvormer en de KK.
(een kennis van mij, ook Hobbyist, heeft eens een parker die dwars door een kabel gegaan was gevonden, was een kadootje van de Hobbyfabriek, hij had ook "gekke" dingen.)

Succes.
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

pd0bao40

Re: Probleem met Kranen en Koelkast

Bericht door pd0bao40 » di 16 apr 2013 22:51

Misschien verleden jaar nog een kk ventilatormotor ingebouwd en de spanning daarvoor weggehaald bij de kranen ? Dat wordt nog wel eens verkeerd gedaan en wel zo dat bij gesloten kraanschakelaar de ventilator wel werkt maar bij schakelaar open de ventilator in serie staat met de waterpomp. Bij serieschakeling van weerstanden staat over de grootste R (= in dit geval ventilator) de grootste spanning. Die draait nog wel alleen met minder toeren,dus onhoorbaar en de waterpomp staat stil. Bromt soms van ongenoegen. Is maar een suggestie hoor. Gr.Jaap

hobbyjacques

Re: Probleem met Kranen en Koelkast

Bericht door hobbyjacques » wo 17 apr 2013 13:45

Mede door jullie reacties heb is het probleem nu - wel niet helemaal naar tevredenheid - opgelost.
Er zat dus geen 12 Volt op de kranen. Na een uitgebreid telefonisch contact met de garage waar de caravan voor controle was geweest was duidelijk dat het probleem alleen in de bekabeling achter de koelkast of achter het "WC-hokje" moestzitten. De koelkast eruit halen is een heel lastige klus werd me gezegd en de voor controle van de kabels onder het "WC-hokje" geldt hetzelfde. Het advies was daarom kort en bondig: trek een nieuwe kabel van de omvormer naar de kraan onder de aanrecht en kijk of dat functioneert, zo nee dan heb je meerdere problemen. Omdat ik de magnetron en de lade al verwijderd had voor controle van de kranen was dit een klein klusje. Van de aansluiting van de 12 volt vanaf de omvormer was de nuldraad nog intact. Ik heb dus één draad getrokken van de plus van de omvormer naar de kraan met als resultaat dat beide kranen (aanrecht, WC), de spoeling van de WC en het lampje in de koelkast weer functioneert. Dus probleem opgelost. Blijft wat onbevredigend omdat het echte probleem niet is opgelost, maar we doen het er maar mee.
Allemaal bedankt voor jullie adviezen.
Jacques

nonblond
Berichten: 1295
Lid geworden op: di 6 okt 2009 22:03

Re: Probleem met Kranen en Koelkast

Bericht door nonblond » wo 17 apr 2013 17:48

Ik kan mij je gevoel voorstellen, maar dit is in dit geval wel de kortste klap. Als daar ooit de boel eens open moet door een andere oorzaak (hoop van niet) kun je altijd nog verder kijken.

sprite1

Re: Probleem met Kranen en Koelkast

Bericht door sprite1 » wo 17 apr 2013 18:09

scratch.gif dan ga je haast denken aan een zwevende zekering in die plus , die je vervangen hebt, die om zeep is of er gewoon niet inzit........... scratch.gif

karel4leeflang
Berichten: 48
Lid geworden op: za 7 apr 2012 16:16

Re: Probleem met Kranen en Koelkast

Bericht door karel4leeflang » zo 21 apr 2013 20:07

Geachte RBOS,
A / Maak een testlampje van een 12V/10W autolamp, door hieraan twee enkele draden aan te bevestigen en de uiteinde een 5mm de isolatie te verwijderen.
Een lamp 12V/10W belast de aansluiting welke getest wordt +/- met 08, amper.
Houdt een draad v/d testlamp aan een min aansluiting en met de andere draad, v/d testlamp, alle plus uitgangen na, de testlamp moet dan op alle 12V uitgangen gaan branden.
Is dit zo dan zijn de 12V uitgangen v/d omvormer in orde zo niet dan licht daar een oorzaak.

B/ Is dit in orde, dan minaansluiting aangesloten laten en met de ene draad v/d testlamp naar een de meest gemakkelijk bereikbare aansluiting van een van de kranen gaan.
Bij de kraan, moet de testlamp op een van beide aansluitingen gaan branden.
Is dit niet zo dan is er een onderbreking tussen de omvormer-kraan. Dit kan in een aansluitpuntverdeelpunt een losse verbinding, draadbreuk o.i.d. zijn.

C/ Bij geopende de kraan, moet op een v/d beide aansluitingen de testlamp gaan branden.
Is dit zo dan is het kontact in de kraan in orde.
Is dit niet zo kan het kontact in de kraan defect zijn, of is verkeerd aangesloten?
Dit is te controleren door beide draden met elkaar door te verbinden.
Dit is te doen door beide draden welke naar de kraan gaan door te knippen en daarna de afgaande zijde de isolatie te verwijderd en de draden in elkaar te draaien.
De draden welke naar de kraan gaan op voldoende lengte laten, zodat later m.b.v. een kroonsteentje weer een verbinding kan worden gemaakt.
Blijkt de oorzaak in de kraankontact te zitten, dan is de simpelste oplossing deze te vervangen, een kontact vervangen vereist enige handigheid, een caravandealer doet dit niet meer daar de kraan goedkoper is dan de arbeid van vervangen v/h kontact.

D/ De plus staan nu door naar de pomp, bij de pomp zal nu op een draad v/d pompaansluiting de testlamp moet branden. Is dit zo dan is of de pomp defect of de min v/d pomp niet aanwezig.

E/ De min v/d pomp testen, de minaansluiting op de omvormer verplaatsen naar een plus.
Nu de overgebleven aansluiting op de pomp testen of de min hier aanwezig is brand de testlamp dan is de pomp defect, brand hij niet dan ontbreek de min 12V en zal de oorzaak hiervan moeten worden vastgesteld.

De zelfde werkwijze kan gevolgd worden t.a.v. de ontsteking v/d koelkast, of er inderdaad 12V aanwezig is, vaak is dit d.m.n. vonkontsteking c.q. automaat. Deze automaten zijn meesstal hoorbaar als ze werken.

Ab
Moderator
Berichten: 26695
Lid geworden op: do 30 aug 2007 23:17
Locatie: Midden Nederland

Re: Probleem met Kranen en Koelkast

Bericht door Ab » zo 21 apr 2013 21:19

hobbyjacques schreef:Mede door jullie reacties heb is het probleem nu - wel niet helemaal naar tevredenheid - opgelost.
Er zat dus geen 12 Volt op de kranen. Na een uitgebreid telefonisch contact met de garage waar de caravan voor controle was geweest was duidelijk dat het probleem alleen in de bekabeling achter de koelkast of achter het "WC-hokje" moestzitten. De koelkast eruit halen is een heel lastige klus werd me gezegd Jacques
Dat valt wel mee... maar is nergens voor nodig.
Alleen het bovenste rooster aan de buitenkant eraf halen, en je kan bij de bedrading aan de achterzijde van de koelkast.
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.

Hobbman

Re: Probleem met Kranen en Koelkast

Bericht door Hobbman » za 29 jul 2017 22:11

Ik weet dat het al even geleden is dat dit onderwerp is gepost, maar omdat ik hetzelfde probleem had kwam ik na wat zoekwerk hier terecht. Inmiddels is het probleem bij mijn Hobby (de luxe easy 495 ul van 2006) opgelost. Ik kreeg een tip van een monteur die aangaf dat er in de hangkast links naast de aardlekschakelaar een verbindingsdoos zit. Als je deze openschroeft ontdek je dat er een zekering (3A) in zit "verstopt". Deze beveiligt de waterpompjes en de koelkastverlichting. Bij mij ging ie stuk omdat een pompje vastgelopen was. Deze tip heeft me heel wat speurwerk bespaart... De monteur vertelde me ook dat Hobby het alleen in caravans van bouwjaar 2006 heeft toegepast.

Plaats reactie

Terug naar “Elektra”