vermogen van koelkast op 12 volt
vermogen van koelkast op 12 volt
Naar aanleiding van wat draadjes over draadjes heb ik gezocht naar het opgenomen vermogen van een koelkast op 12 volt.
Men gaat er vanuit dat een koelkast van 100 watt zowel bij 230 volt als 12 volt evenveel vermogen levert/opneemt.
Er zitten ongetwijfeld twee verschillende verwarmings elementen in.
Echter iedereen weet dat hij op 230 beter koelt dan op 12 volt.
Er is dus een verschil.
Weet iemand het elektrisch opgenomen vermogen als de kast is aangesloten op 12 volt en wat is het opgenomen vermogen van deze kast bij 230 volt?
Men gaat er vanuit dat een koelkast van 100 watt zowel bij 230 volt als 12 volt evenveel vermogen levert/opneemt.
Er zitten ongetwijfeld twee verschillende verwarmings elementen in.
Echter iedereen weet dat hij op 230 beter koelt dan op 12 volt.
Er is dus een verschil.
Weet iemand het elektrisch opgenomen vermogen als de kast is aangesloten op 12 volt en wat is het opgenomen vermogen van deze kast bij 230 volt?
Re: vermogen van koelkast op 12 volt
Zie een leverancier bijv.http://www.dometic.com
beetje koelkast is toch al gauw 100W bij 230 V is dat al gauw 0,5 A
bij een 12V aansluiting zal dat al gauw 8,5 A
die 100W zal je al snel nodig hebben voor de te bereiken koeling,
of je dat op 12V/ 220 V /of gas doet, het gevraagde vermogen zal je toch moeten "voeden" .
beetje koelkast is toch al gauw 100W bij 230 V is dat al gauw 0,5 A
bij een 12V aansluiting zal dat al gauw 8,5 A
die 100W zal je al snel nodig hebben voor de te bereiken koeling,
of je dat op 12V/ 220 V /of gas doet, het gevraagde vermogen zal je toch moeten "voeden" .
Burstner Holiday club / Hobby 400SF / Hobby-460Ufe de Luxe getrokken met Nissan QQ 2.0dCi 150pk, nu een Evolution Equator 870
Re: vermogen van koelkast op 12 volt
Op 230V is het best - werkt met termostaat en de caravan staat stil - dus prima omgevingsvoorwaarden.
Op 12V werkt de koelkast zonder termostaat (bij mijn weten) - dus zou die zo het meest (diepst) moeten koelen, maar... De 12V wordt gebruikt in moeilijke omstandigheden - caravan rijdt en schokt, er is rijwind. Indien ze stilstaand gebruikt wordt zou de werking gelijk moeten zijn aan 230. In de realiteit is het rendement dus in de gegeven rij-werkomstandigheden minder. Ook de dikte/lengte van de draad naar de koelkast is van belang - zo weinig mogelijk verlies is de boodschap. Wanneer de motor draait is er +/-14V geleverd maar blijft er aan de koelkast hiervan niet zoveel meer over (13V?). Het verwarmend 'koel'element werkt hierdoor ook minder. Op batterij (stilstaande motor) is dit effect nog groter.
Bij 230 v is de dikte van de draad minder van belang want de ampèrage is veel minder (W=V*A).
12V & 230V gebruiken idd andere verwarmingselementen. In mijn vorige caravan zat een verwarmingselement van 120W op 12 V - 230V=?
Op gas is de temperatuur niet geregeld met termostaat en dat moet je die dus zelf checken (grootte van de vlam regelen).
Op 12V werkt de koelkast zonder termostaat (bij mijn weten) - dus zou die zo het meest (diepst) moeten koelen, maar... De 12V wordt gebruikt in moeilijke omstandigheden - caravan rijdt en schokt, er is rijwind. Indien ze stilstaand gebruikt wordt zou de werking gelijk moeten zijn aan 230. In de realiteit is het rendement dus in de gegeven rij-werkomstandigheden minder. Ook de dikte/lengte van de draad naar de koelkast is van belang - zo weinig mogelijk verlies is de boodschap. Wanneer de motor draait is er +/-14V geleverd maar blijft er aan de koelkast hiervan niet zoveel meer over (13V?). Het verwarmend 'koel'element werkt hierdoor ook minder. Op batterij (stilstaande motor) is dit effect nog groter.
Bij 230 v is de dikte van de draad minder van belang want de ampèrage is veel minder (W=V*A).
12V & 230V gebruiken idd andere verwarmingselementen. In mijn vorige caravan zat een verwarmingselement van 120W op 12 V - 230V=?
Op gas is de temperatuur niet geregeld met termostaat en dat moet je die dus zelf checken (grootte van de vlam regelen).
Willy L. (B) - 65+ en adept ROB- & POV-er
Merc.B200(2021)-Autom@_!!DethleffsCamper450DB(2010) met Twinny-load (=bol op dissel & trekhaakfietsenrek)
Merc.B200(2021)-Autom@_!!DethleffsCamper450DB(2010) met Twinny-load (=bol op dissel & trekhaakfietsenrek)
Re: vermogen van koelkast op 12 volt
Elektrische gegevens Electrolux RM 4300/01 uit 1996.
Aansluitwaarde bij 230V........125 watt
Aansluitwaarde bij 12V........120 watt
Energieverbruik in 24 Hr....... 2,6 kWh
Dit zijn de technische gegevens van de koelkast in onze caravan. Ik hoop dat je er wat aan hebt
Aansluitwaarde bij 230V........125 watt
Aansluitwaarde bij 12V........120 watt
Energieverbruik in 24 Hr....... 2,6 kWh
Dit zijn de technische gegevens van de koelkast in onze caravan. Ik hoop dat je er wat aan hebt
Volvo XC60 T5 Inscription MY2018, Fendt Bianco 515 SG selection (bj.2017)+Mover Enduro EM305+Reich PeakPowerPack.
You can't always get, what you want!
You can't always get, what you want!
Re: vermogen van koelkast op 12 volt
Het vermogen is vrijwel gelijk, alleen zit er op 230 volt een thermostaat tussen maar mis je de rijwind.Echter iedereen weet dat hij op 230 beter koelt dan op 12 volt.
Bij mij koelt hij rijdend minstens zo goed , ik heb boven de koelkast wel een plaat aluminium gebogen om de warmte naar buiten te krijgen. Op 230 volt schakel ik een ventilator in als het buiten te warm wordt.
Als hij op 12 volt slecht koelt is er dus iets mis, bedrading te dun ?
Re: vermogen van koelkast op 12 volt
Het laatste is bijna altijd het geval.
In theorie kan de koelkast op 12 volt het net zo goed doen als op 240 volt.
Echter, bijna alle koelkasten zitten aangesloten met draadjes van 2.5 mm2.
Dat is te dun.
Met overgangsweerstanden (stekker) en alles erbij, mag je blij zijn als je 10 of 11 volt overhoudt als er een lengte kabel van totaal 10 meter tussen de auto-accu en de koelkast zit.
Dan werkt het al bijna niet meer.
Het beste zou zijn, 2 stuks 6 mm2 draden te trekken, rechtstreeks vanaf de auto-accu, naar de koelkast.
Met een relais ertussen, die de spanning afschakelt bij stilstaande motor.
In de praktijk red je dit niet. In een Jaegerstekker, kan je met veel moeite net een 4 mm2 inkrijgen.
Daarna krijg je de kabelboom van de caravan.. en die is maar 2.5 mm2.
Een optie is, om zowel de plus als de min met 2 draden 2.5 mm2 uit te voeren.
Je hebt normaal gesproken ook wel 2 draden over in een 13-polige stekker.
Je moet dan wel beide plus draden op het relais zetten natuurlijk.
Bij een van mijn vorige kampeermiddelen had ik alles wel uitgevoerd met 6 mm2.
Daarvoor had ik buiten de normale stekker, een extra stekker zitten, puur alleen voor de 2 draden.
Dit was een stekker zoals ook de wegenwacht gebruikt, om startkabels in hun auto te pluggen.
(beetje overdone, maar die had ik toevallig liggen)
Dat werkte goed.
De laatste jaren ben ik helemaal van de 12 volt afgestapt. De koelkast staat altijd op gas, als er geen 240 voorhanden is. Ook onder het rijden.
Overigens, als je per dag niet langer dan een uur of 3-4 rijdt, heb je helemaal niks nodig.
Dan blijft ie zonder stroom ook redelijk koud.
Gebruik je de diepvries ook, dan kan dit wel wat problemen geven.
In theorie kan de koelkast op 12 volt het net zo goed doen als op 240 volt.
Echter, bijna alle koelkasten zitten aangesloten met draadjes van 2.5 mm2.
Dat is te dun.
Met overgangsweerstanden (stekker) en alles erbij, mag je blij zijn als je 10 of 11 volt overhoudt als er een lengte kabel van totaal 10 meter tussen de auto-accu en de koelkast zit.
Dan werkt het al bijna niet meer.
Het beste zou zijn, 2 stuks 6 mm2 draden te trekken, rechtstreeks vanaf de auto-accu, naar de koelkast.
Met een relais ertussen, die de spanning afschakelt bij stilstaande motor.
In de praktijk red je dit niet. In een Jaegerstekker, kan je met veel moeite net een 4 mm2 inkrijgen.
Daarna krijg je de kabelboom van de caravan.. en die is maar 2.5 mm2.
Een optie is, om zowel de plus als de min met 2 draden 2.5 mm2 uit te voeren.
Je hebt normaal gesproken ook wel 2 draden over in een 13-polige stekker.
Je moet dan wel beide plus draden op het relais zetten natuurlijk.
Bij een van mijn vorige kampeermiddelen had ik alles wel uitgevoerd met 6 mm2.
Daarvoor had ik buiten de normale stekker, een extra stekker zitten, puur alleen voor de 2 draden.
Dit was een stekker zoals ook de wegenwacht gebruikt, om startkabels in hun auto te pluggen.
(beetje overdone, maar die had ik toevallig liggen)
Dat werkte goed.
De laatste jaren ben ik helemaal van de 12 volt afgestapt. De koelkast staat altijd op gas, als er geen 240 voorhanden is. Ook onder het rijden.
Overigens, als je per dag niet langer dan een uur of 3-4 rijdt, heb je helemaal niks nodig.
Dan blijft ie zonder stroom ook redelijk koud.
Gebruik je de diepvries ook, dan kan dit wel wat problemen geven.
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.
Re: vermogen van koelkast op 12 volt
RE.gif
Onze ervaring is dat we diepvries-spullen mee kunnen nemen op de ferry en dat die na 7-8 uur nog prima gekoeld/gevroren zijn. Wel de deur dicht houden natuurlijk.
WE zetten de koelkast de avond er voor aan, op het laatste moment gaan de spullen er in en we rijden naar Hoek van Holland, op de ferry en na aankomst nog een half uurtje. Op de ferry staat de zaak dus stroomloos.
Onze ervaring is dat we diepvries-spullen mee kunnen nemen op de ferry en dat die na 7-8 uur nog prima gekoeld/gevroren zijn. Wel de deur dicht houden natuurlijk.
WE zetten de koelkast de avond er voor aan, op het laatste moment gaan de spullen er in en we rijden naar Hoek van Holland, op de ferry en na aankomst nog een half uurtje. Op de ferry staat de zaak dus stroomloos.
Re: vermogen van koelkast op 12 volt
Vandaag even de spanning gemeten op het koelelement van mijn dometic koelkast bij draaiende motor. Ik heb nog 9.7 V over. Als ik de brug verwijder dan is de spanning 12.5 V op pin 9. De stroom gevraagd door koelkast is 8 A. Ik heb een dometic RML 8230 die 170W bij 12V trekt. Dus die 8 A kan nog meer worden.
Ik heb helaas geen pin 10 in mijn jaeger stekker en heb een brug van pin 9 naar pin 10 in de caravan verdeeldoos.
Ik zit er aan te denken om vanaf auto accu een 6mm2 kabel richting koelkast te leggen mbv de solar kabels (6mm2) en de MC4 connectoren buiten de Jaeger om ivm waterdichtheid.
Echter blijft mijn hobby klagen als er geen pin 10 is. Dan zie ik op het lcd niet dat ik achter de auto zit.
Verstuurd vanaf mijn SM-G965F met Tapatalk
Ik heb helaas geen pin 10 in mijn jaeger stekker en heb een brug van pin 9 naar pin 10 in de caravan verdeeldoos.
Ik zit er aan te denken om vanaf auto accu een 6mm2 kabel richting koelkast te leggen mbv de solar kabels (6mm2) en de MC4 connectoren buiten de Jaeger om ivm waterdichtheid.
Echter blijft mijn hobby klagen als er geen pin 10 is. Dan zie ik op het lcd niet dat ik achter de auto zit.
Verstuurd vanaf mijn SM-G965F met Tapatalk
Hobby 560 KMFE 2016 - BMW F11 525d
-
- Berichten: 1260
- Lid geworden op: ma 25 jul 2011 20:19
- Locatie: Best
Re: vermogen van koelkast op 12 volt
Je zou de pen 10 dan in de caravan door kunnen leggen aan je dikke bedrading
Ford focus 2013 1.6 ecoboost Benzine hobby 440 de luxe exellent 2007
Re: vermogen van koelkast op 12 volt
De praktijk is altijd weerbarstig Ab
Mijn Tower Thetford heeft een 230 VAC element van 240 watt, maar een 12 VDC element van 205 Watt. Adria legt dikke draden rechtstreeks naar de koelkast, en Volvo heeft dat ook best goed voor elkaar. Ik hou uiteindelijk 10,25 Volt over bij de koelkast. Kortom, het effectieve wattage op 12 Volt is dan nog 73% in vergelijk met 230 Volt.
Wij vriezen altijd een paar freeze-packs in, die houden de koude goed vast.
Adria Adora 613 achter Volvo XC90 T8 Twin Engine
Re: vermogen van koelkast op 12 volt
Idd. In de caravan ligt al redelijk dikke bedrading. Enkel de bedrading vanaf auto is 2.5mm2 uitgevoerd en verwacht daar het verlies.p_vingerhoets schreef:Je zou de pen 10 dan in de caravan door kunnen leggen aan je dikke bedrading
De dikke bedrading van caravan begint al bij de verdeeldoos links voorin mijn hobby. Maar vanaf daar is het dus dunner richting auto.
Daar ik geen pin 10 heb wil ik dit dus buiten de Jaeger om met dikke draad uitvoeren. Echter zoek ik naar goede water dichte connectoren. Die van de Solar (mc4) lijken mij erg goed.
Verstuurd vanaf mijn SM-G965F met Tapatalk
Hobby 560 KMFE 2016 - BMW F11 525d
Re: vermogen van koelkast op 12 volt
Ach, wat is waterdicht op 12v? Op zich kan dat zelfs nog onder water werken.
Het enige echte probleem is dat de contacten beginnen roesten na verloop van tijd, maar voor kortsluiting moet je bij 12v en water geen schrik hebben.
Bij 230 is dat natuurlijk anders...
Het enige echte probleem is dat de contacten beginnen roesten na verloop van tijd, maar voor kortsluiting moet je bij 12v en water geen schrik hebben.
Bij 230 is dat natuurlijk anders...
Willy L. (B) - 65+ en adept ROB- & POV-er
Merc.B200(2021)-Autom@_!!DethleffsCamper450DB(2010) met Twinny-load (=bol op dissel & trekhaakfietsenrek)
Merc.B200(2021)-Autom@_!!DethleffsCamper450DB(2010) met Twinny-load (=bol op dissel & trekhaakfietsenrek)