Remlicht blijft branden.

Over klussen, reparatie en onderhoud van elektra en alles wat daar bij hoort.
Gummie

Remlicht blijft branden.

Bericht door Gummie » zo 15 mei 2011 20:47

Beste medecaravanners,

Mijn overburen hebben een Knaus Sudwind van 2005 gekocht en in/na hun eerste vakantie bleek dat rechtsachter het remlicht blijft branden.
Wij hebben zelf een 450LU van 2006 en de buurman vroeg mij om raad. Ik heb onze auto voor zijn caravan gezet en ook hier deed het euvel zich voor.
De stekker aansluiting lijkt mij origineel dus hier is volgens mij niet aan gerommeld, maar wat kan het zijn, waar moet ik het zoeken?
Rechts midden onder de wagen komt een geel/groene aarde draad uit de bodem met een boutje op het chassis weet niet of dit onderdeel uitmaakt van de 12v rijverlichting (massa/aarde) Ik wil hem graag helpen, dus als jullie mij wat tips zouden kunnen geven kunnen we wat gerichter te werk gaan.

Groet Gummie

Gebruikersavatar
fs1986
Berichten: 852
Lid geworden op: vr 4 feb 2011 15:29

Re: Remlicht blijft branden.

Bericht door fs1986 » zo 15 mei 2011 21:02

Blijft het remlicht ook branden als de gewone verlichting uit is? Dus als het stadslicht/dimlicht van de auto uit is, toch nog een brandend remlicht?

Ab
Moderator
Berichten: 26728
Lid geworden op: do 30 aug 2007 23:17
Locatie: Midden Nederland

Re: Remlicht blijft branden.

Bericht door Ab » zo 15 mei 2011 21:11

Zit er een 7-polige stekker aan ?
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.

Gummie

Re: Remlicht blijft branden.

Bericht door Gummie » zo 15 mei 2011 21:24

Bij de test met mijn auto (Volvo V50) brandde zowel de gewone verlichting + het hardnekkig brandende remlicht
Bij zijn auto (passat) brand vanzelfsprekend alleen het bewuste remlicht tenzij je natuurlijk dim of stadlicht inschakelt
Beide auto's zijn uitgerust met 13 polige Jeager.

Gebruikersavatar
fs1986
Berichten: 852
Lid geworden op: vr 4 feb 2011 15:29

Re: Remlicht blijft branden.

Bericht door fs1986 » zo 15 mei 2011 21:31

Dan zou ik weinig anders weten te verzinnen dan dat het remlicht per ongeluk energie krijgt van de constante stroomdraad, misschien ergens in de stekker of een verbindingsdoos onder de caravan twee draden die contact met elkaar maken. Normaal gesproken zou je verwachten dat het andere remlicht (en eventuele derde remlicht) ook zou gaan branden.
Vreemd probleem...

Maakt het voor het remlicht nog verschil uit of er verlichting in de caravan aan of uit wordt gezet?

bartavensis
Berichten: 125
Lid geworden op: ma 12 jul 2010 22:36
Locatie: Mooi Almere

Re: Remlicht blijft branden.

Bericht door bartavensis » zo 15 mei 2011 21:36

Probeer eens een ander bolletje (lampje), mss zit daar een sluiting in.

suc6
Auris 2.0 D4D met een Adria 502LH

karel3
Berichten: 138
Lid geworden op: ma 2 nov 2009 20:17

Re: Remlicht blijft branden.

Bericht door karel3 » zo 15 mei 2011 21:37

Rechts midden onder de wagen komt een geel/groene aarde draad uit de bodem met een boutje op het chassis weet niet of dit onderdeel uitmaakt van de 12v rijverlichting (massa/aarde)
Dat is de randaarde van de 230 volt afblijven dus.

Inderdaad vreemd dat alleen een remlicht blijft branden terwijl ze samen op punt 54 van de jaeger steker zitten . Werkt het linker remlicht gewoon ?
Lampen die branden terwijl dat niet moet kan duiden op een aardingsprobleem. Loop de aarding van beide achterlichtcombinaties eens na.

Gebruikersavatar
JPGeetje
Berichten: 3686
Lid geworden op: di 23 dec 2003 06:20
Locatie: Heel
Contacteer:

Re: Remlicht blijft branden.

Bericht door JPGeetje » ma 16 mei 2011 09:41

Volgens mij moet het probleem in de betreffende achterlichtunit zitten. Als het probleem verder weg zou zitten, zouden beide remlichten hetzelfde doen.
Kijk maar eens of het betreffende lampje er goed is ingedraaid. Hier wordt vaak gebruik gemaakt van de duplo-lampen 5-21watt (achterlicht-remlicht). Die worden door ondeskundige vaak op de meest onwaarschijnlijke manieren in de fitting gefrommeld omdat men niet in de gaten heeft dat de 2 borgpennetjes aan de zijkant op verschillende hoogte zitten waardoor de lamp maar op 1 manier past. Je herkent deze lampjes meteen aan de 2 tinnen contacten aan de onderkant en er zitten natuurlijk 2 gloeidraden in.

Succes ermee,
Jan
Groetjes,
Jan
Kennis is niet belangrijk als je genoeg kennissen hebt!

pd0bao

Re: Remlicht blijft branden.

Bericht door pd0bao » ma 16 mei 2011 12:23

Wat Jan (JPGeetje) schrijft kan best het geval zijn ,dan zou de 21 W gloeidraad dus branden op de 5 W stadslicht aansluiting.
Omdat de Passat er ook voor gezet is waarbij je het licht tenminste nog uit kan zetten itt tot de Volvo en daar ook nagegaan is dat het remlicht bleef branden bij uitgeschakelde verlichting kan het ook nog zijn dat de Passat (nog) de mogelijkheid heeft li/re parkeerverlichting te voeren.Een fijne optie die je helaas steeds minder ziet, aan te zetten door,bij uitgenomen kontaktsleutel,de richtingaanwijzer naar li/re te zetten.Als die per ongeluk naar li stond kan de li achter(en voor-)verlichting gebrand hebben en het remlicht(verkeerd ingezet) gaan branden.Onwaarschijnlijk hoor maar sluit het even uit. Gr.Jaap.

scarlet

Re: Remlicht blijft branden.

Bericht door scarlet » di 17 mei 2011 21:40

Het is mogelijk dat de min aansluiting van het betreffende achterlicht niet werkt. (gebroken draadje of slecht contact)
De stroom van de andere lampen kan dan via het bewust remlichtje naar de minpool van de auto.
Kun je testen door met een stukje draad tijdelijk de min polen van beide achterlichten met elkaar te verbinden.

scarlet

Re: Remlicht blijft branden.

Bericht door scarlet » di 17 mei 2011 21:48

geel/groene aarde draad
Deze draad is mogelijk verbonden met de 12 volt instalatie maar dat hoeft niet.
Meestal verbindt het de metalen delen met elkaar zodat in geval er spanning op komt te staan dit naar aarde kan afvoelen.
Spanning worden gevaarlijk boven de 48 volt en negen van de tien keer wordt de aard aansluiting van het stopcontact gebruikt.
12 volt gelijk stroom is nauwelijks gevaarlijk en is vaak niet op aarde aangesloten.

Gebruikersavatar
Gumm
Berichten: 489
Lid geworden op: zo 17 aug 2008 22:31

Re: Remlicht blijft branden.

Bericht door Gumm » do 19 mei 2011 00:51

Collega caravanners,

Sorry voor mijn late reactie, druk met het werk, thuis en een klusje voor de muziekvereniging enz.
Bedankt voor de reacties, ik zal van het weekend eens voorstellen om aan de hand van het voorgaande de zaak eens even na te lopen.
Eerst het achterlicht eens open te maken en als dit allemaal schoon is en goed zit om dan de stekker open te maken om te bekijken of hier mogelijk toch iets losgeraakt is. Vandaar onder de wagen op zoek naar de lasdoos of splitspunt van de 12volt. Achterin in de kasten boven het achterraam zit een 12volts doosje Hier heb ik gezien dat een vorige eigenaar zo'n auto 12v contact heeft gemaakt. Dichtbij hangt een dun antennedraadje(geen coax oid) Het zou dus voor een achteruitkijk/rij camera of aansluiting voor 12v radio/tv geweest kunnen zijn....
Ik hou jullie op de hoogte.

Groeten gumm
Knaus Sudwind 450QU(1050-1500) ...Skoda Superb 1.6TDI/ 120Pk /250Nm

Gebruikersavatar
Nimma
Berichten: 7816
Lid geworden op: zo 1 mei 2005 12:54
Locatie: Old city, young vibe

Re: Remlicht blijft branden.

Bericht door Nimma » do 19 mei 2011 21:25

Als ik jou was keek ik eerst eens of het lampje niet verkeerd erin zit; minste werk en een goeie kans dat het daar fout zit: zie hierboven thumbup.gif
Toyota RAV4 CVT Executive 2010 & Knaus Silver Selection 450FU 2016 🇺🇦

Gummie

Re: Remlicht blijft branden.

Bericht door Gummie » do 19 mei 2011 21:58

Verhaal krijgt een nieuwe wending.
Kreeg net een mailtje binnen: Heb net mijn auto er nog eens voorgezet en het volgende werkt correct: verlichting en richtingaanwijzers. Rest kan ik alleen niet controleren. Wat echter continue bleef branden waren de remlichten. Zelfs toen ik de auto uit heb gezet en de sleutels in mijn broekzak zaten, bleef de remverlichting branden.
Dat zou duiden in de richting van contact maken met constante stroom rechtstreeks van de accu van de pasaat naar de caravan...

Gebruikersavatar
fs1986
Berichten: 852
Lid geworden op: vr 4 feb 2011 15:29

Re: Remlicht blijft branden.

Bericht door fs1986 » do 19 mei 2011 22:00

Ja dat is de enige voeding die dan nog over blijft tenzij de remlichten van de auto ook branden maar dat zal wel niet het geval zijn.

The Master

Re: Remlicht blijft branden.

Bericht door The Master » vr 20 mei 2011 15:20

Is het niet het mistachterlicht wat brand ipv het remlicht? Bij aansluiting van een 7 polige stekker
wil dit vaak voorkomen. Dan heeft men de constante stroom op de uitgang voor het mistachterlicht
aangesloten.

Gebruikersavatar
BertvD
Berichten: 377
Lid geworden op: ma 26 jul 2010 12:46

Re: Remlicht blijft branden.

Bericht door BertvD » vr 20 mei 2011 15:22

Dat zit toch normaal gesproken links achter? TS heeft het over rechts achter.
Hobby 460 Ufe, Fiamma omnistore, Dorema panoramaluifel met voorwanden, Subaru Legacy 2.0 CVT met G3.

The Master

Re: Remlicht blijft branden.

Bericht door The Master » vr 20 mei 2011 15:33

Ja oke, het is soms maar net hoe je kijkt.....

Gummie

Re: Remlicht blijft branden.

Bericht door Gummie » za 21 mei 2011 08:51

Collega caravanners,

Het gaat dus om een 13polige jeager, links achterop blijft een remlicht branden onder de eerder aangehaalde omstandigheden.
Die van de caravan wil ik best eens openmaken maar hoe maak je zo'n stekker- toch-ook-al-weer open?
Die draairing kan er toch op enige manier af waarmee de stekker op te maken is?
Het is minstens 10 jaar terug dat ik dit eens bij de hand gehad heb, eenmaal open is het verder geen probleem het schema en de multimeter wijzen de weg.

Groet Gummie

atmosphere

Re: Remlicht blijft branden.

Bericht door atmosphere » za 21 mei 2011 12:00

Optie:
Het remlicht zal in de stekker waarschuijnlijk contact maken met de constante stroomdraad , en het derde remlicht is daarbij mogerlijk gewoon deffect.

De stekker openen door te draaien , mogelijk met veel kracht.

Gummie

Re: Remlicht blijft branden.

Bericht door Gummie » zo 22 mei 2011 19:05

We zijn nog niet veel verder gekomen.
De caravan is echter nog niet zo lang geleden gekocht, in overleg heeft de eigenaar besloten met de caravan naar een dealer in de buurt te gaan.
Monteur Knaus dealer vermoedde nog dat pool 6 en 9 verkeerd om zaten maar dat was het niet. Dinsdag wordt de caravan daar gebracht.
Het bedrijf waar de caravan gekocht is zit ongelukkigerwijs helemaal aan de andere kant van het land wat het lastig maakt om daar snel even heen te rijden.
De auto is even bij een VW dealer geweest om het ea. uit te sluiten.

Groet Gummie

Gebruikersavatar
JPGeetje
Berichten: 3686
Lid geworden op: di 23 dec 2003 06:20
Locatie: Heel
Contacteer:

Re: Remlicht blijft branden.

Bericht door JPGeetje » zo 22 mei 2011 20:43

Als het echt maar 1 remlicht betreft hoef je niet te gaan zoeken op een plaats waar de aansturing van de remlichten nog niet gescheiden is. Auto en stekker van de caravan vallen dan dus af want daar zitten beide remlichten nog op 1 draad. (Jaeger pen 6). Je zult het dus verderop in de caravan moeten zoeken. Zoals ik al eerder vermeldde is de betreffende achterlichtunit het meest voor de hand liggend maar kan het evt. ook op een andere plaats tussen stekker en achterlicht zitten.

Succes ermee,
Jan
Groetjes,
Jan
Kennis is niet belangrijk als je genoeg kennissen hebt!

Gebruikersavatar
Dutchdrummer
Berichten: 1255
Lid geworden op: do 27 okt 2005 14:03
Locatie: NBr NL

Re: Remlicht blijft branden.

Bericht door Dutchdrummer » ma 23 mei 2011 10:03

Gummie schreef:......De auto is even bij een VW dealer geweest om het ea. uit te sluiten....
Dat wil ook niet alles zeggen.

Nadat onze nieuwe trekhaak gemonteerd was bij de VW dealer deed de caravanverlichting het ook niet, op een mistlamp na (als ik het me goed herinner). Bij controle in hun werkplaats werkte alles wel naar behoren, maar die test werd gedaan op een fietsdrager. De bedrading naar de verlichting is daar veel korter dan in een caravan. Blijkbaar is de draadweerstand van invloed op het functioneren van een en ander.

Groet,

Joost
Don't count the days.
Make the days count.

Afbeelding

scarlet

Re: Remlicht blijft branden.

Bericht door scarlet » ma 23 mei 2011 21:38

nieuwe trekhaak gemonteerd
Het kan goed zijn dat de caravan de trekhaak gebruikt als massa (-) verbinding omdat deze in de stekker niet (goed) is aangesloten.
Een fietsdrager wordt veel beter op de trekhaak geklemt en zal dan daar beter contact maken.

Gebruikersavatar
Dutchdrummer
Berichten: 1255
Lid geworden op: do 27 okt 2005 14:03
Locatie: NBr NL

Re: Remlicht blijft branden.

Bericht door Dutchdrummer » di 24 mei 2011 00:45

RE.gif

De fietsdrager lag los op de grond, en alleen de stekker zat erin.
De lichtbalk van de fietsdrager werkte zoals het hoort, maar als de caravan werd aangekoppeld werkte er niks.

Weet niet wat ze gedaan hebben om het in orde te maken, maar de auto moest ervoor terug naar de garage.
Nu werkt alles naar behoren.
Don't count the days.
Make the days count.

Afbeelding

Plaats reactie

Terug naar “Elektra”