Pagina 1 van 1

geschakeld plus

Geplaatst: wo 21 apr 2010 22:03
door Psjaak
Beste lezers,
Sinds een week in het bezit van een Sprite 470 Europa. Een schitterende caravan met een hoop electronica. Een voorbeeld is de mogelijkheid om over te schakelen van de boordaccu naar de accu van de auto. Over enkele maanden komt er ook een nieuwe auto. Deze wordt afgeleverd met een trekhaak voorzien van een dertien polige Jager aansluiting. Mijn vraag is; moet ik voor de geschakelde plus extra betalen of mag ik verwachten dat deze is aanlegd in de stekkerdoos van de auto.
Groet Sjaak.

Re: geschakeld plus

Geplaatst: wo 21 apr 2010 22:52
door DannyL
Is meestal niet standaard aangelegd, maar in de onderhandeling over de prijs zou het mij verbazen als je die er niet gratis bij krijgt.

Re: geschakeld plus

Geplaatst: do 22 apr 2010 00:09
door @dri
De 13-polige Jaeger stekker bied de mogelijkheid tot het aansluiten van meerdere polen dan strik benodigd voor de rij-verlichting.
Het is niet altijd benodigd om volledig te bedraden. (fietsendrager)

In tegenstelling tot wat altijd verwacht wordt is de aan/inbouw van een trekhaak wel inclusief rijverlichting maar excl. extra aansluitingen.

Is extra bedrading benodigd/gewenst, dan dien je daar het best vooraf afspraken over te maken om teleurstellingen achteraf te voorkomen.
Het aanleggen van een geschakelde en/of een constante plus is (meestal) extra werk dus extra kosten. Wil dit goed gebeuren dan zullen apart (dikke) draden direct naar de accu of startmotor worden getrokken. Vanaf de fabriek liggen ze er niet.
Een extra uurtje is men dan snel bezig en een arbeidsloonuur is zo’n 100 euro tegenwoordig.

Re: geschakeld plus

Geplaatst: do 22 apr 2010 12:09
door sprite1
Nee is niet aangelegd, neem schema van stekker, in handboek, en laat het zó aanpassen, denk ook aan dubbele - min, anders werkt kk niet, heb ik ook zo moeten laten aanpassen.

Re: geschakeld plus

Geplaatst: za 24 apr 2010 08:44
door Pensionado
@dri schreef: In tegenstelling tot wat altijd verwacht wordt is de aan/inbouw van een trekhaak wel inclusief rijverlichting maar excl. extra aansluitingen.............................................................

Een extra uurtje is men dan snel bezig en een arbeidsloonuur is zo’n 100 euro tegenwoordig.
Ik zou niet weten waarom alleen de rijverlichting inclusief zou zijn dat staat nergens hoor weenie.gif Volgens mij is dit gewoon gemakzucht of een truuk voor extra verdiensten.

Als je de trekhaak alleen voor de fietsendrager gebruikt zou je immers aan 7 polen voldoende hebben, dat is in iedere "100 euro garage" bekend en anders denk je even mee met de klant.

Re: geschakeld plus

Geplaatst: za 24 apr 2010 09:38
door foxhound
Een kleine vraag; wel in de lijn van het topic.. :lol:

De constante stroomdraad: hierop moet toch álleen stroom staan als de motor draait? M.a.w. als de motor niet draait, staat op de 'constante' stroomdraad toch geen stroom?

Groet,
Foxhound

Re: geschakeld plus

Geplaatst: za 24 apr 2010 11:38
door Ab
Bijna goed, Foxhound.
Tenminste de geschakelde stroomdraad op pool 10, waar het hier over gaat.
Op 9 zit de eigenlijke constante (het woord zegt het al) stroomdraad, die dus ook constant stroom kan leveren.
Ook als de motor niet draait.

Re: geschakeld plus

Geplaatst: za 24 apr 2010 19:20
door @dri
Pensionado schreef:Ik zou niet weten waarom alleen de rijverlichting inclusief zou zijn dat staat nergens hoor weenie.gif Volgens mij is dit gewoon gemakzucht of een truuk voor extra verdiensten.
Ik denk dat velen kunnen beamen dat aansluiten van pool 9 en/10 van een 13-polige stekkerdoos tegen meerprijs gebeurd.

Anderzijds kan de prijs gebaseerd zijn op het aansluiten van alle polen. Zonder dat er gesproken is over een fietsendrager.
Hier weet je dus het verschil niet, alleen de (hoge) prijs van de trekhaak.

Laat je bij de (auto)dealer een trekhaak monteren dan is er zondermeer een keuze welke trekhaak met welke stekkerdoos en welke aansluitingen. Alle met bijbehorende prijs.

Gemakzucht zou zijn wanneer de prijs van de duurste optie wordt gekozen, alle polen aansluiten dus. Er worden echter veel trekhaken aangesloten voor enkel een fietsendrager en incidenteel een ‘huurbakkie’ te trekken. 13 polen bedraden is dan vaak niet gewenst. Maar je zou er wel voor betalen dus biedt je te duur aan.
Dus dat meedenken ist nicht in Frage lijkt mij.

En natuurlijk wordt de rijverlichting aangesloten bij montage van de trekhaak. Dat hoeft nergens te staan natuurlijk, wat is dat nou voor kolder? Als je een fiets koopt staat toch ook nergens dat er een zadel opzit? Maar een keuze wàt voor zadel is natuurlijk wèl mogelijk. Een leren zadel of een foam of gel, hard of zacht. Vraag je nergens naar dan krijg je gewoon het standaard zadel. Is dat dan een truuk voor extra verdiensten of levering naar wens met bijbehorende prijs?
Nou datzelfde geldt voor de bekabeling van de trekhaakcontactdoos. Je kan het krijgen zo je het hebben wilt.
Het vraagt wel enige kennis van zaken en dat ontbeert er nog wel eens aan. Zowel bij de dealer als bij de klant. Er komt hierbij dus veel communicatiestoornis voor, helaas.

Maar wil je de dealer als oplichter blijven zien dan zal je wel gelijk hebben hoor. Al kan ik best begrijpen dat die ‘oplichter’ betaald wil worden voor extra werk.

Re: geschakeld plus

Geplaatst: zo 25 apr 2010 10:31
door Pensionado
Jammer dat je altijd gelijk in de verdediging schiet @dri, ik heb niemand een oplichter genoemd. scratch.gif

Ik heb alleen aangegeven dat je de contactdoos besteld naar gelang je hem nodig hebt. gebruik je hem voor de fietsendrager of een klein boedelkarretje dan bestel je een 7 polige contactdoos die dan uiteraard volledig bedraad wordt. Wens je een 13 polige contactdoos dan laat je die monteren en dan zegt de logica dat ook deze dan volledig wordt bedraad.
De 7 en 13 polige dozen hebben ieder hun eigen montageprijs.

Het is natuurlijk niet logisch en het staat ook nergens beschreven dat de 13 polige doos aangesloten moet worden als een 7 polige doos. Als de dealer dat ongevraagd uitvoerd klopt dat natuurlijk niet al moet ik toegeven dat ook ik een keer ben terug geweest omdat de constante draad er niet was. Dit werd met een excuus zonder meerkosten hersteld.

Of analoog aan uw wat kromme fiets vergelijk, als je thuis een stopcontact laat monteren trekt de monteur 2 draden, vraag je om een geaard stopcontact dan trekt hij 3 draden, het verschil in prijs zit al in zijn offerte.
Als je niet weet welke je nodig hebt zal hij je kostenloos adviseren. :wink:

Re: geschakeld plus

Geplaatst: zo 25 apr 2010 16:10
door @dri
Dat advies zal overigens altijd kosteloos zijn. Waarom zou dat bij de autodealer niet zo zou zijn?
Het is niet een verdediging Pensionado maar sprekend over rotte appels doet toch vermoeden…….
En dat mij verweten wordt niet tegen misstanden te ageren………
Dat zet toch wel aardig de toon niet?
Nee, het is simpel een reactie uit de praktijk.

Wanneer de monteur (elektricien) slechts 2 draden aansluit in een geaard WCD (WandContactDoos) dient hij voor een vuurpeleton te worden geplaatst en zeker geen TBS-straf te ondergaan. Derhalve is deze vergelijking met de THCD (TrekHaakContactDoos) pas echt krom!!!!
De werkelijkheid ligt genuanceerder en dat heb ik aangegeven met het vergelijk fietszadel.

Eveneens staat nergens geschreven dat alle polen van een 13 THCD dienen te worden aangesloten. Zo ook dat voorheen niet zo was bij de 7-polige THCD.
Gemakshalve neemt men dus aan dat het gelijk een randaarde WCD dient te gebeuren wat op zich een logische gedachtegang is.
Dat half caravannend Nederland dit als vanzelfsprekend zo aanneemt is het grootste probleem naast de over het algemeen gebrekkige kennis hierover. Groot is de teleurstelling wanneer dat dan niet zo blijkt. Vooraf goede afspreken maken kan dit voorkomen. Zowel door klant als dealer en daar gaat het vaak mis.

In die visie moet je zien dat er verschillende mogelijkheden zijn om de THCD, hoeveel polig dan ook, aan te sluiten met bijbehorende prijs. Zonder levensbedreigende situatie’s. Hoe vaak ik niet van klant gehoord heb dat men dat gewoon niet weet en dit altijd aan de caravan weet.

13-polig is het devies sinds de regelgeving omtrent de mistverlichting. Dit heeft dus niets te maken met de wel of niet aanwezige wens bij een caravan de koelkast met het contact te laten schakelen of niet, of de ‘plicht’ alles te moeten aansluiten. Gezien het meerwerk van constant en geschakelde plus is het voorstelbaar dat wanneer niet van toepassing dit ook niet uitgevoerd wordt en ook niet voor betaald.
Er is voor beide benaderingen iets te zeggen, maar levering op maat verdient de voorkeur om ieder tevreden te houden.
Daar kunnen we het over eens zijn nietwaar? :wink:

Re: geschakeld plus

Geplaatst: zo 25 apr 2010 22:31
door foxhound
Ab schreef:Bijna goed, Foxhound.
Tenminste de geschakelde stroomdraad op pool 10, waar het hier over gaat.
Op 9 zit de eigenlijke constante (het woord zegt het al) stroomdraad, die dus ook constant stroom kan leveren.
Ook als de motor niet draait.
Hoi Ab,
Maar dan blijft toch altijd je koelkast aan (als je die niet uitzet in de caravan) en trekt je accu leeg als je de auto stilzet met motor uit?
Groet,
Foxhound

Re: geschakeld plus

Geplaatst: zo 25 apr 2010 22:55
door Ab
Nee hoor. De koelkast moet dan op pool 10 en 11 bij een 13-polige stekker.

9 en 13 worden dan alleen gebruikt voor o.a. verlichting in de caravan, wc pompje, en waterpompje.
Dat werkt dan allemaal wel, als de stekker in de auto zit.

De Koelkast trekt teveel stroom, en werkt dus bij voorkeur alleen bij een draaiende motor.

Re: geschakeld plus

Geplaatst: zo 25 apr 2010 23:10
door foxhound
Hoi Ab,
Ik vroeg dit omdat ik een probleempje heb: zie viewtopic.php?f=76&t=11123
Kun jij daar eens je licht over laten schijnen aub... :lol: aflower.gif
Groet,
Foxhound

Re: geschakeld plus

Geplaatst: ma 26 apr 2010 13:18
door Ab
Ja, dat wil ik best, maar het is me niet echt duidelijk.

Hier geldt denk ik: meten is weten.

Re: geschakeld plus

Geplaatst: do 29 apr 2010 11:19
door peterh
De autodealer heeft volgens zeggen bij mij een extra stroomkabel naar de trekhaak aangesloten.
Hij vertelde dat dit nodig zou zijn voor mijn mover, als ik zonder stroom zou overnachten.
Is dit ook de stroomdraad, die wordt gebruikt voor de koelkast tijdens het rijden en wat is de beste manier om dit te controleren?

Re: geschakeld plus

Geplaatst: do 29 apr 2010 11:48
door PeterD
@ PeterH

Koppel de caravan aan de auto en sluit de stekker aan. (Caravan los van 230V)
Zet contact van auto uit.
Doe de verlichting in de caravan aan.
Schakel de koelkast aan op 12 V.
Als je nu dip in je verlichting ziet is de koelkastdraad niet geschakeld,
Als je geen dip in de verlichting ziet doe je bovenstaand nog een keer, maar dan met contact van de auto aan.

Zie je dan wel een dip in de verlichting, dan werkt de koelkast op een geschakelde draad en loop je niet het risco dat je tijdens een pauze de autoaccu leegtrekt.