Koelkast geen stroom

Over klussen, reparatie en onderhoud van elektra en alles wat daar bij hoort.
Plaats reactie
foxhound
Berichten: 124
Lid geworden op: ma 31 aug 2009 10:48

Koelkast geen stroom

Bericht door foxhound » zo 18 apr 2010 20:08

Dag allemaal,

Ik ben een beetje de draad kwijt... :lol:

Ik heb een multicon West stekker op mijn caravan. Enige weken geleden heb ik een Opel Zafira aangeschaft. Deze heeft een Jaeger contactdoos. Voordien had ik een Opel Astra met ook een jaeger. Toen ik mijn caravan ging halen, deed de koelkast het niet op de schakeldraad (nog met mijn Opel Astra) Toendertijd heb ik dat opgelost door nr. 9 en nr. 10 om te wisselen.
Toen ik de Opel Zafira had gehaald, heb ik hem op de caravanstekker aangesloten. De koelkast deed het toen niet; en ik ben toen voor het gemak ervan uit gegaan dat ik nr. 9 en nr. 10 maar weer moest terugwisselen... :lol:

Nu heb ik juist nr. 9 en nr. 10 omgewisseld, maar dit geeft geen oplossing. Wat heb ik getest:

Situatie 1: nr.9 en nr. 10
Motor uit: stroom koelkast: ja (hardstikke fout toch??????), licht in caravan: nee (goed)
Contact aan: stroom koelkast: ja (goed), licht in caravan: ja (goed)
Motor aan: stroom koelkast: ja (goed), licht in caravan: ja (goed)

Situatie 2: nr.9 en nr. 10 omgewisseld:
Motor uit: stroom koelkast: nee (goed), licht in caravan: nee (goed)
Contact aan: stroom koelkast: nee (fout), licht in caravan: ja (goed)
Motor aan: stroom koelkast: nee (fout), licht in caravan: ja (goed)

Eigenlijk is situatie 1 goed, ware het niet dat de accu wordt leeggetrokken als de motor uit staat.

Wat kan ik nog doen om dit te verhelpen? Waar zit nu de fout? In de stekker of in de contactdoos van de Opel?

Weten jullie raad?

Alvast bedankt.

Groet,
Foxhound
Opel Astra Sports Tourer 1.4 Turbo met Home Car Racer 43 Trophy DD en Truma Sr mover.

karel3
Berichten: 138
Lid geworden op: ma 2 nov 2009 20:17

Re: Koelkast geen stroom

Bericht door karel3 » zo 18 apr 2010 20:42

>>>Toendertijd heb ik dat opgelost door nr. 9 en nr. 10 om te wisselen. waar heb je dat gedaan in de opel contactdoos??

Ik neem aan dat je een verloopsteker gebruikt van Jaeger naar multicon (hoe kun je anders je multicon caravankabel aan de opel koppelen )
Ik zou eerst eens de spanningen meten direct op de opel steker op de aansluitpunten 9 en 10 . Uiteraard met motor aan en motor uit.
Is dat fout dan zit de fout in de opel bekabeling, is het goed sluit dan de verloopsteker aan en meet daar op de uitgang ( multicon) weer op de punten 9 en 10.
Is het nu fout dan zit het in de verloopsteker toch ?

foxhound
Berichten: 124
Lid geworden op: ma 31 aug 2009 10:48

Re: Koelkast geen stroom

Bericht door foxhound » zo 18 apr 2010 20:55

Hoi Karel,
Dank je wel voor je reactie. Ik ben zelf niet zo handig met meten van stroom... :oops: Ook een beetje huiverig voor.. :lol:

Als ik je reactie bekijk en kijk naar de contactdoos van Opel (klopt, ik heb een verloop van jaeger naar multicon) dan lijkt het dat er op nr. 9 (permanente stroomdraad (tbv. binnenverlichting of accu) ook permanent stroom geeft als de motor van de auto uit staat. Is dit niet fout? Moet deze permanente stroomdraad niet pas stroom geven als de motor van de auto loopt?

De verloopstekker heeft trouwens op de Opel Astra met dezelfde caravan goed gewerkt. Daar lijkt mij het probleem niet in te zitten. Het enige wat veranderd is, is de auto.. (en toendertijd nr. 9 en nr. 10 omgewisseld). Nu nr. 9 en nr. 10 weer zijn teruggewisseld zonder resultaat, lijkt het gewoon in de auto contactdoos te zitten... Of is dit te simpel gedacht?

Groet,
Gerben.
Opel Astra Sports Tourer 1.4 Turbo met Home Car Racer 43 Trophy DD en Truma Sr mover.

foxhound
Berichten: 124
Lid geworden op: ma 31 aug 2009 10:48

Re: Koelkast geen stroom

Bericht door foxhound » zo 25 apr 2010 23:15

Zou situatie 1 het moeten zijn?
En is in deze situatie de nr. 10 NIET geschakeld via het contactslot, tewijl dit wel zo zou moeten zijn?
Opel Astra Sports Tourer 1.4 Turbo met Home Car Racer 43 Trophy DD en Truma Sr mover.

Gebruikersavatar
Daphne
Erelid
Berichten: 19762
Lid geworden op: wo 13 apr 2005 09:40
Locatie: 013

Re: Koelkast geen stroom

Bericht door Daphne » zo 25 apr 2010 23:38

Je binnenverlichting en kranen moeten het ook doen als de motor niet loopt. Dus permanent stroom (9) moet het ook doen als de auto uit is, zonder contact.

Het moet dus zijn:
motor uit: binnenverlichting caravan aan, koelkast uit
contact aan: binnenverlichting caravan aan, koelkast uit
motor aan: binnenverlichting caravan aan, koelkast aan

Geschakelde stroom (10) werkt alleen als de motor draait. Daar zit dan alleen de koelkast op.
"NORMAAL IS OOK MAAR HET GEMIDDELDE VAN UITERSTEN"

Eriba Nova L 465 -2021
SEAT Ateca FR Business Intense 1.5 TSI DSG7 -2021

Gebruikersavatar
Dutchdrummer
Berichten: 1255
Lid geworden op: do 27 okt 2005 14:03
Locatie: NBr NL

Re: Koelkast geen stroom

Bericht door Dutchdrummer » ma 26 apr 2010 00:32

foxhound schreef:...... Ik ben zelf niet zo handig met meten van stroom... :oops: Ook een beetje huiverig voor........
Als je huiverig bent voor het meten van stroom (waarom? je krijgt zelf geen stroom hoor) dan laat je het toch meten door een deskundige, zoals je dealer of verkoper?

As je er zelf schrik voor hebt om het alleen al te meten, dan ga je de bekabeling hopelijk ook zelf niet zitten wijzigen.

Groeten,

Joost
Don't count the days.
Make the days count.

Afbeelding

Plaats reactie

Terug naar “Elektra”