koelkast uit of niet

Over klussen, reparatie en onderhoud van elektra en alles wat daar bij hoort.
Pensionado
Berichten: 1157
Lid geworden op: zo 3 feb 2008 10:42
Locatie: Rotterdam

Re: koelkast uit of niet

Bericht door Pensionado » wo 25 aug 2010 21:25

wl002_cf schreef: Les: lees eerst de handleiding die bij de auto zit, zoek de plaats waar de zekeringen zitten, vergelijk met wat gedocumenteerd en durf wat te experimenteren met een heel lichte zekering - indien er iets is met de verbinding springt die dadelijk.

U heeft geluk gehad met uw experiment
Les 2 idee.gif
Met de huidige Canbus en Flexray systemen loop je daarmee grote risico's, in het ergste geval een gecraste managementcomputer :oops: :oops:

Ab
Moderator
Berichten: 26559
Lid geworden op: do 30 aug 2007 23:17
Locatie: Midden Nederland

Re: koelkast uit of niet

Bericht door Ab » wo 25 aug 2010 21:43

megroot schreef:AB,
Die constante stroomdraad is geschakeld op 10. Maar de caravandealer zegt dat ik toch de koelkast moet uitzetten als ik stil sta omdat anders de accu wordt leeggetrokken.
Dat schijnt een manko te zijn in de bedrading van Burstner 420 Fun uit 2003 . Tot aan de disselkast zit alles prima zegt hij, maar van daaruit is het " anders ", dus moet de koelkast uit.
Ik snap dat dus niet.

Marc
Marc, als ik je berichten teruglees, is er het volgende aan de hand.
* Je auto is goed bedraad. Pool 10 schakelt uit, bij stilstaande motor.
* De caravan is ook goed bedraad, alleen is ie bedraad vlgs de DIN norm. Dan zit de koelkast op 9, 10 is gereserveerd voor laden van de caravanaccu.

Dat betekend, dat je koelkast werkt op pool 9. Niet geschakeld, dus constante stroom.
De rest van alle 12 volt ook.

Voorin de caravan zit een verdeeldoos.
Daar komt ook 12 V vanaf pool 10 binnen, daar zit niks op (Behalve als je een autark pakket hebt)
Wat je moet doen, is de draad van de koelkast onderbreken.
Deze met een dikke draad aansluiten op pool 10 voorin de verdeeldoos.
Een massa draad van pool 11 in de verdeeldoos naar de koelkast brengen.

Mijn caravan had exact hetzelfde.
Net als alle andere Fendts. En blijkbaar ook jouw Búrstner.
Dit is geen manco, het is gewoon de duitse DIN norm.
Kijk maar even op het elektrische schema van je caravan.
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.

pd0bao

Re: koelkast uit of niet

Bericht door pd0bao » ma 30 aug 2010 09:17

Misschien een beetje off-topic maar gebruik bij het plaatsen van een (nieuwe)zekering eens het type waar een lampje ingebouwd zit. Buiten de normale lage weerstand voor het gebruik als smeltveiligheid bevindt zich paralel een hoogohmig gloeidraadje dat oplicht na doorsmelten van de zekering zodat je de kapotte zekering snel terugvindt :zeker in het donker waarin dit soort akkevietjes meestal plaatsvindt van belang. Die zekering/lampjes zijn er in diverse waarden. Gr.Jaap.

Plaats reactie

Terug naar “Elektra”