Multicon naar Jaeger

Over klussen, reparatie en onderhoud van elektra en alles wat daar bij hoort.
Tita_NL
Berichten: 82
Lid geworden op: za 10 okt 2015 12:11

Re: Multicon naar Jaeger

Bericht door Tita_NL » do 29 dec 2016 09:14

Oeps weer door elkaar gehaald, ik haal die 2 stekkers altijd door elkaar en de vraag van sailor wim was net de omgekeerde.

RE.gif De stekker was bij mij "gratis". Stond niet op de factuur maar zat blijkbaar in de allinprijs van de dealer bij aflevering van auto met trekhaak.

Ab
Moderator
Berichten: 26695
Lid geworden op: do 30 aug 2007 23:17
Locatie: Midden Nederland

Re: Multicon naar Jaeger

Bericht door Ab » do 29 dec 2016 09:23

Verlopen andersom, zoals sailor Wim nodig heeft zijn moeilijker te vinden.
Of helemaal niet. Vandaar ook het kabeltje.
Aan de auto zit Multicon-West .
Daar kan een 7 polige stekker ook in.
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.

sailor wim
Berichten: 2674
Lid geworden op: di 11 okt 2016 16:41
Locatie: Den Haag

Re: Multicon naar Jaeger

Bericht door sailor wim » do 29 dec 2016 09:39

Ab schreef: Daar kan een 7 polige stekker ook in.
Hoi,
Daarom heb ik voor een Multicom west gekozen bij de trekhaak daar past de plastic 7 polige zo in.
Enfin nu wachten tot de stalling weer open gaat en is vragen wat de kosten voor het wisselen zijn.
Gr Wim
Als iedereen bezig is om gezien te worden, wie kijkt er dan nog?

Gebruikersavatar
Daphne
Erelid
Berichten: 19754
Lid geworden op: wo 13 apr 2005 09:40
Locatie: 013

Re: Multicon naar Jaeger

Bericht door Daphne » do 29 dec 2016 09:46

RE.gif

Als je vaak een aanhanger achter de auto hebt, begrijp ik dat wel. Maar heb je dat niet, zou ik ervoor kiezen om op de auto een Jaeger te plaatsen. Ben je met de caravan van het gedoe met een verloop af, en die ene keer dat je een aanhangertje nodig hebt kun je een compacte verloopstekker gebruiken. De huidige fietsdragers en aanhangers worden trouwens ook al met 13 polig verkocht.
"NORMAAL IS OOK MAAR HET GEMIDDELDE VAN UITERSTEN"

Eriba Nova L 465 -2021
SEAT Ateca FR Business Intense 1.5 TSI DSG7 -2021

Gebruikersavatar
Hobby Linka
Beheerder
Berichten: 18924
Lid geworden op: do 31 mar 2011 19:39
Locatie: Het kan in ......

Re: Multicon naar Jaeger

Bericht door Hobby Linka » do 29 dec 2016 10:54

sailor wim schreef: Enfin nu wachten tot de stalling weer open gaat en is vragen wat de kosten voor het wisselen zijn.
Gr Wim
Het wisselen van de contactdoos van Multicon naar Jaeger is goed zelf te doen. Afgelopen CFW heb ik zelfs voor Blefke een 7-polige Multicon omgebouwd naar 13-polig Jaeger.

Het wisselen van de Jager stekker naar Multicon is nog veel makkelijker. Maar ik kan begrijpen dat het voor vele een wereld klus is en zie je er tegen op niet zelf doen.
Hobby Linka


Hobby 460 UFe de luxe 2007 met Truma Aventa-dakairco, Truma SE R mover, Optima Yellow Top 4.2 accu, Truma DuoControl.
Getrokken door een witte Skoda Yeti 2.0 TDI

Het kan niet fout gaan,
hooguit anders dan verwacht.

sailor wim
Berichten: 2674
Lid geworden op: di 11 okt 2016 16:41
Locatie: Den Haag

Re: Multicon naar Jaeger

Bericht door sailor wim » do 29 dec 2016 13:56

Hobby Linka schreef:
sailor wim schreef: Enfin nu wachten tot de stalling weer open gaat en is vragen wat de kosten voor het wisselen zijn.
Gr Wim
Maar ik kan begrijpen dat het voor vele een wereld klus is en zie je er tegen op niet zelf doen.
Zal voor mij ook geen moeilijke klus zijn weet ik zeker.
Maar ik ben een keer op mijn knieën gegaan en zit er al weer 40 jaar aflower.gif
Alle gekheid op een stokje,beter voor de rug om het niet zelf te doen.
Gr Wim
Als iedereen bezig is om gezien te worden, wie kijkt er dan nog?

schdj
Berichten: 21
Lid geworden op: di 29 jul 2014 18:18
Locatie: Borne

Re: Multicon naar Jaeger

Bericht door schdj » ma 17 apr 2017 00:04

ik ben voor jaren terug bij de auto van Multi-con overgestapt naar Jaeger omdat die aan de caravan zit. de reden om naar Jaeger over te stappen is dat ik met de caravan grote afstanden rij( 1000 km) en met de aanhanger en fietsdrager blijf ik meestal toch wel in Nederland. en dan pak ik voor die korte afstanden wel een verloop Jaeger/multi-con.
deze zit ook mooi stevig in de Jaeger-contactdoos. heeft tot op heden altijd prima gewerkt. heb de stekkerdoos zelf gewisseld en alles werkt prima zelfs de parkeersensoren worden uitgeschakeld ook met de verloopstekker.
schdj
Peugeot 307 SW 2007
Fendt 470 tfb Saphir 2003

eurotrotter
Berichten: 6217
Lid geworden op: vr 5 feb 2010 23:43
Locatie: Roosendaal

Re: Multicon naar Jaeger

Bericht door eurotrotter » ma 17 apr 2017 11:04

RE.gif

Of je korte of langere afstanden rijdt maakt voor de werking van beide stekkers niet uit hoor.
Adria Coral Supreme S 670 SLT 130 multijet,turbo-intercooler,luchtvering,sattelietschotel,Alden vloeistof verwarming.

karel4leeflang
Berichten: 48
Lid geworden op: za 7 apr 2012 16:16

Re: Multicon naar Jaeger

Bericht door karel4leeflang » wo 26 apr 2017 15:44

Multicon-West of Jaeger verbinding auto-caravan.

Een Jaeger aansluiting ombouwen naar Multicon-West is niet verstanding.
Niet voor niets worden alle Duitse caravans afgeleverd met een Jaegerstekker, dit is het enig goedgekeurd Din aansluitingsmateriaal.

Voor, nadeel Jaeger:
a/ De contacten v/d Jaegerstekker, 1 t/m 13, zijn allemaal mechanisch het zelfde met een doorsnede van 3,5mm, omtrek 10,995mm en oppervlak van 9,62mm2.
b/ De stekker wordt d.m.v. een draaibeweging, bajonet, mechanische gezekerd en het klepje v/d contactdoos is nog eens een extra tegen het loskomen v/d stekker uit decontactdoos.
c/ Door de draaibeweging is het in en uitnemen v/d stekker vrijwel moeiteloos tedoen.
Nadeel:
e/ De 7polige of Multico-West stekker van een ander te koppelen aanhanger is kan alleen d.m.v een verloop worden aangesloten.
f/ De meest geschikte verloop is van Jaeger naar Multicon-West, hierin past ook de 7 polige stekker en is men met een verloop gesteld voor elke aansluiting.

Voor, nadeel Multicon-West:
a/ De contactstiften v/d Multicon-West 8 t/m 13 zijn dunner dan die v/d Jaeger n.l. doorsnede 2,5mm,
omtrek 7,85mm en oppervlak van 4,90mm2.
Juist deze pennen 9 t/m13 worden het zwaarste belast.
b/ De stekker wordt mechanisch gezekerd door het afdekkingklepje v/d contactdoos, echter in de
werkelijkheid blijkt de veerwerking hiervan vaak minimaal of zelfs geheel afwezig.
Gevolg de stekker kan loskomen door gewicht van de aansluitkabel.
Er is dan geen verkeersverlichting meer, de stekker sleept over de grond kan zodanig beschadigen
dat vervanging noodzakelijk wordt.
c/ Voordeel, de 7 polige stekker van een aanhanger, pas in de Multicon-West contactdoos.
De aansluitingen v/d verkeersverlichting komen overeen.

Auto’s welke van een 7 polige aansluiting zijn voorzien en er ook een caravan mee trekken is het meestal dat de mistlampaansluiting in gebruikt voor de 12Vdc.
Dit komt tot uiting wanneer op een dergelijke aansluiting een aanhanger met mistlamp wordt aangesloten, deze zal constant branden.
Een tweede manier om het ontbreken van een 12Vdc aansluiting, wordt opgelost is door de aansluitingen van de achterlichten 5/58/R en 7/68L er een voor de 12V/dc te gebruiken en de ander bij de achterlicht door te lussen. Dan heeft men en de 2/54 mistlamp en de achterlichten en de 12V/dc toch in de 7 polige aansluiting gerealiseerd.
Een nadeel is dan wel dat de aansluiting niet standaard is.
Ook kan de koelkast niet apart geschakeld worden, de belasting loopt allemaal via een ader 3.
Bij een stop blijft de koelkast de startaccu belasten ongeveer 10A, dit is op te lossen door bij een stop de stekkerverbinding tijdelijk los te nemen.
T.a.v. de belasting moet men bedenken dat deze aardig kan oplopen over de verbindingen b.v.
massa van aansluiting 3:
Achter, rem, richting aanwijzer, front, hek en zijverlichting caravan totaal; 2x5W, 2x25W, 1x25W, 2x5W,2x5W, 6x4W is 129W is ruim 10A, dit is allen de verkeersverlichting, bij gebruik koelkast komt er zeker 1100W/10A bij totaal 229W bij 12V er zal dan 19A belasting zijn, hierbij ben ik van een maximum uitgegaan, maar dit komt voor.
Dit vermogen gaat allemaal retour over de massaverbinding punt 3.

Bij aanschaf van een andere auto’s onstaan soms problemen doordat zich fouten melding voordoen, als verlicht, richtingaanwijzer zijn ingeschakeld en dan er wordt geremd.
De computer v/d auto geeft dan een foutmelding verlichting.
De oorzaak is hier in vaak de massa aansluiting.
De oplossing, de massa aansluitingen combineren van auto naar caravan en in de caravan rechtstreek een extra massadraad van de gecombineerde massa in de caravan naar de achterverlichting.
Hier heeft het zin de gecombineerde massa te van b.v. 4mm2 (-11-12-13).
De maximale draaddoorsnede welke kan worden afgewerkt op contacsdoos, stekker is 2,5mm2.
Hier kan de aansluiting 13 doorverbinden met 3 en eventueel met 11 een oplossing bieden. Ook is de aansluiting 12 een alternatief deze is n.l. niet in gebruikt.
Aansluiting 10 is voor de geschakelde plus 12Vdc koelkast, deze is bij ingeschakelde koelkast constant belast met ongeveer 130W, ruim 10,8A, de retour massa van 10 is officieel 11 maar meestal is 13 hiervoor in gebruik.
Veelal wordt geopperd in de auto 4 ofwel 6mm2 te gebruiken, dit is niet een oplossing de afstanden zijn hiervoor te kort om daarmee winst te boeken.
Het spanningsverlies treed op in de verbindingspunten.
Immers weg die een poort heeft van een meter breed kan men ook niet door met een auto van 1,50m, allen het eerste stukje.

P.S
Doorsnede aansluitpen Jaeger is 3,5mm, opp= 9,62mm2.
Doorsnede aansluitpen Multicon-West 2,5mm, opp= 4,90mm2.

Plaats reactie

Terug naar “Elektra”