boordaccu schakelen

Over klussen, reparatie en onderhoud van elektra en alles wat daar bij hoort.
Plaats reactie
lucky2018
Berichten: 5
Lid geworden op: wo 13 jun 2018 00:51

boordaccu schakelen

Bericht door lucky2018 » ma 18 jun 2018 23:55

accu schema caravan 1.jpg
Hallo, ik wil mijn boordaccu ook gebruiken voor de 12 volt stroomvoorziening als er geen paal is. Nu heb ik twee tekeningen gemaakt van een mogelijke oplossing om de accu hiervoor te gebruiken. Graag deskundig advies welke van de twee schema's ik het beste kan toepassen of niet. En of het technisch haalbaar en een beetje verantwoord is wat ik wil doen. Alvast bedankt voor het meedenken.
accu schema caravan 2.jpg

Gebruikersavatar
duwerke
Berichten: 509
Lid geworden op: do 1 apr 2010 12:34
Locatie: Menen

Re: boordaccu schakelen

Bericht door duwerke » di 19 jun 2018 00:14

Ik zou het het 2de nemen. Schakelt automatisch wanneer je de auto inplugt.

Wel zie ik geen beveiliging tegen het volledig leegtrekken van je batterij.
Veel weet ik daar nog niet van maar we hebben hier wel betere techneuten zitten dan ik.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Volvo XC90 Inscription T8 Long Range 455Pk / Fendt Tendenza 515SG Performance - Truma XT mover - Thule 6200 luifel - Fortex Circum voortent

Ab
Moderator
Berichten: 26728
Lid geworden op: do 30 aug 2007 23:17
Locatie: Midden Nederland

Re: boordaccu schakelen

Bericht door Ab » di 19 jun 2018 00:27

Mooi..Ook wel eens zoiets gehad.
Maar vele caravanjaren later ben ik er achter dat ik het praktisch nooit nodig gehad heb.
Voor die ene keer in 3 (?) jaar dat ik stroom nodig heb, heb ik dus 10 minuten besteed aan een stuk snoer met 2 krokodillen klemmen aan 1 kant en aan de andere kant een contra voor de caravanstekker. Met de plusdraad op 9.
Je weet immers nooit..
Dat stuk snoer ligt inmiddels alweer een jaar of wat ongebruikt ergens in de caravan. mrgreen.gif
Ik werk graag vlgs het Kiasap principe.
Keep it as simple as possible.
Misschien gebruik ik het wel nooit..
Dus ga ik er ook niet veel energie in steken.
Maar als je graag iets knutselt..ga vooral lekker bezig!
Persoonlijk denk ik, dat zelfs mijn stukkie snoer al redelijk overdone is. mrgreen.gif
Tenminste..de praktijk heeft dat tot dusver bewezen.
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.

Stef
Berichten: 1139
Lid geworden op: di 17 feb 2015 22:13
Contacteer:

Re: boordaccu schakelen

Bericht door Stef » wo 20 jun 2018 19:34

Voor het beveiigen van het leegtrekken van de auto-accu dit relais inbouwen.
Deze zorgt ervoor dat eerst de auto-accu wordt volgeladen en dan pas stroom gaat geven aan de tweede (caravan) accu.
En ervoor zorgt dat de auto-accu niet wordt leeggetrokken.

Mvg
Stef kus.
Bijlagen
7A0A0B9D-E566-4417-87BB-3147070EBCAC.jpeg
7A0A0B9D-E566-4417-87BB-3147070EBCAC.jpeg (46.85 KiB) 1843 keer bekeken
Eens een " Scandinavier" , altijd een " Scandinavier"

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 36123
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: boordaccu schakelen

Bericht door Chris » wo 20 jun 2018 19:58

Beide schema's zullen werken lijkt mij.
De eerste is "handmatig" en de tweede is automatisch....
In beide situatie's isoleer je de autoaccu, dat is correct.

Maar....voor beide schema's... !!!!
Een maar is nodig omdat er nu wel de volgende situatie kan ontstaan...
Stel.. Je staat aan de paal, en de spanning van de paal valt weg.
In beide schema's zal je de noodstroom inschakelen.
Dus.. 12 volt inschakelen.
Nu komt de 230 volt weer terug... de storing is verholpen.
Dan heb je 12 volt uit de moveraccu en de 230 volt van de omvormer SAMEN aan staan.
Veel omvormers hebben daar geen moeite mee, dat kan ook achter de auto gebeuren n.l.
Maar... niet alle omvormers zullen dat overleven.
Heb je over die situatie ook nagedacht??
Ik had destijds een gelijkend schema'tje gemaakt met nog een extra relais op de 230 volt bedrading.
Die kwam op als er 230 volt was en onderbrak dan de 12 volt noodstroom...
Voorkomen is beter dan genezen was mijn motto.

Ook zie ik een accu conditie led in de eerste... dat is niet afdoende, een digitale voltmeter op de accu zal meer duidelijkheid geven.
Zie je ook gelijk de laadspanning.

Maar... wat Ab ook al zei.. systeem is bijna overbodig, kan heel simpel.
Ik heb zelf ook een noodstroom voorziening gemaakt mbv de mover accu, vergelijkbaar met Ab's systeem, alleen anders bedraad.
De moveraccu is met wat bekabeling en een contra Jaeger 13 polig aansluitbaar op de Jaeger 13 polig voor bij de dissel.
Voordeel.... nooit mover en autoaccu tegelijk aangesloten..geisoleerd dus.
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 36123
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: boordaccu schakelen

Bericht door Chris » wo 20 jun 2018 20:04

Stef schreef:
wo 20 jun 2018 19:34
Voor het beveiigen van het leegtrekken van de auto-accu dit relais inbouwen.
Deze zorgt ervoor dat eerst de auto-accu wordt volgeladen en dan pas stroom gaat geven aan de tweede (caravan) accu.
En ervoor zorgt dat de auto-accu niet wordt leeggetrokken.
Mvg Stef
Ik vraag me af of TS dit zoekt, en daarnaast...
In mijn auto staat een gewone lood/zuur accu.
In mijn hutje een AGM... twee totaal verschillende spanningen nodig om te laden.
Weet dit ding daar weg mee???
Geen idee... ??
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

lucky2018
Berichten: 5
Lid geworden op: wo 13 jun 2018 00:51

Re: boordaccu schakelen

Bericht door lucky2018 » do 21 jun 2018 21:01

Bedankt voor de reacties, Ab je reactie is jouw ervaring, maar ik knutsel inderdaad graag en wilde graag weten of de schema's technisch verantwoord zijn en ik niet ergens iets verkeerd doe waardoor er kortsluiting ontstaat. Ik denk dat ik voor het "simpele" schakelaar schema ga, waarbij ik nog moet vermelden dat de schakelaar drie standen heeft dus ook een ontkoppelde stand. Ook is het zo dat wij soms op een plek staan waar geen stroompaal aanwezig is en ik dus wel wat verlichting etc. in mijn huisje wil. De accuconditie led is eigenlijk een eenvoudig velleman kitje wat ik nog had liggen, waarbij de led groen brand als de accu voldoende power heeft en rood als de spanning onder een bepaald niveau komt. Nogmaals bedankt voor het meedenken.

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 36123
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: boordaccu schakelen

Bericht door Chris » do 21 jun 2018 21:06

Hoi Lucky2018

Weet jij wat er gebeurt in jou span als er de volgende situatie is:
Auto en caravan zijn via de Jaeger 13 gekoppeld, dus je kunt spanning tappen van de auto..
De selectie schakelaar staat nog op "Auto".

Ondertussen koppel je de caravan aan de "paal" en hebt dan 230 en 12 volt tegelijk op het systeem staan.
Heeft dan 230V "Voorkeur???
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

lucky2018
Berichten: 5
Lid geworden op: wo 13 jun 2018 00:51

Re: boordaccu schakelen

Bericht door lucky2018 » do 21 jun 2018 21:11

Chris je hebt helemaal gelijk, kun je me uitleggen waar ik dat 230 relais moet plaatsen

Abve

Re: boordaccu schakelen

Bericht door Abve » do 21 jun 2018 21:13

RE.gif RE.gif RE.gif

Mee eens.
Ik heb ook een aan/uit schakelaar laten monteren.
Eerst zat deze er niet tussen wat betekende dat als ik niet ‘ aan de paal’ stond, automatisch stroom van de accu werd getrokken.
Dit vond ik toch niet ideaal.
Per ongeluk kan een kraantje open blijven staan en gaat je waterpomp stuk etc.
Nu heb ik er controle over.

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 36123
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: boordaccu schakelen

Bericht door Chris » do 21 jun 2018 21:18

RE.gif
Kan best zijn dat er geen problemen zijn hoor..
Veel caravans hebben dan die 230 Volt voorkeur en is de 12 volt, ondanks dat die wel is aangesloten buiten gebruik.
Dat regelt de omvormer.... bijna altijd..

Zo niet..
Dan zou ik zelf een 230 volt relais nemen, de spoel op de 230volt.... dus aan de paal schakelt het relais ook in.
Het relais moet dan een verbreek kontakt hebben en dat kontakt in de 12 volt "IN" draad van de omvormer.
Dan ontkoppel je de 12 volt altijd als de 230 volt er op staat.

Maar... nogmaals... heel veel caravans kunnen gewoon aan de paal EN aan de 12 volt samen.... de "Paal" heeft dan voorkeur.
Dat zou je even kunnen uitvogelen.... scheelt ombouw werk..
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 36123
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: boordaccu schakelen

Bericht door Chris » do 21 jun 2018 21:21

Abve schreef:
do 21 jun 2018 21:13
Mee eens.
Per ongeluk kan een kraantje open blijven staan en gaat je waterpomp stuk etc.
Nu heb ik er controle over.
Klopt... risico achter de auto is hetzelfde..
Daarvoor heeft mijn omvormer een speciaal schakelaartje zelfs.. kan je de pomp altijd uitzetten, ook achter de auto.
Simpel dus om het watersystem te drainen als je de hut wegbrengt... gewoon alle kranen open..drain en keuken/badhok.
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

lucky2018
Berichten: 5
Lid geworden op: wo 13 jun 2018 00:51

Re: boordaccu schakelen

Bericht door lucky2018 » do 21 jun 2018 21:34

Bedankt voor de uitleg Chris! Volgens mij heb ik een keer ergens gelezen dat de omvormer inderdaad dit zelf regelt in mijn hutje (Hobby 2008) Maar voor de zekerheid informeer ik hier nog naar. Zo niet gaat er een relais tussen .

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 36123
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: boordaccu schakelen

Bericht door Chris » do 21 jun 2018 21:36

RE.gif

Als er geen rare aanbouwsels zijn in de elektrische installatie van jou Hobby, dan heb je die voorkeur voor 230 volt er in zitten.
Hobby heeft dat al heel lang.
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

Abve

Re: boordaccu schakelen

Bericht door Abve » do 21 jun 2018 21:59

RE.gif
Dat wist ik ook niet.
Goed om te horen thumbup.gif

Gebruikersavatar
HenkR
Berichten: 761
Lid geworden op: do 17 jul 2008 23:23
Locatie: Amersfoort (Vathorst) ps foto vorige woning

Re: boordaccu schakelen

Bericht door HenkR » za 23 jun 2018 23:44

Het "makkelijkste" blijft toch een stekker op de dissel met de plus en min van de mover accu. Je haalt de caravan stekker uit de auto en stopt hem in de doos welke je op de dissel hebt gemaakt.
De 230v heeft altijd prio. Dus alleen voor die enkele keer dat de spanning van camping wegvalt of dat je los wilt camperen heb je automatisch 12v.

Het opladen van de accu in de caravan vanuit de auto is alleen interessant als je veel vrij kampeert en veel met auto en caravan tussendoor rijdt. Zoniet moet je aan zonnecellen gaan denken.
Mazda CX5 2.0 en Knaus 500 FVU 2014 en zelf geïnstalleerd: ATC, EVO plus + Optima Yellow 55 + LBC 512, Satenne R3, truma ultraheat, V/A/W meter, waternivo meter, ventilator achter kk en veel extra contactdozen en nog wat gadgets.

RogerS
Berichten: 1036
Lid geworden op: zo 1 aug 2010 21:02

Re: boordaccu schakelen

Bericht door RogerS » zo 24 jun 2018 07:59

RE.gif
Volgens mij is nog een eenvoudiger variant...

@lucky2018: Als het goed loopt nu pin 9 van de autoaansluiting naar de 230/12 volt omvormer. Waarom deze niet loshalen en de boordaccu, via een zekering direct op de omvormer aansluiten? Dit betekent dat als je onderweg bent het 12 volt circuit van de caravan, exclusief de 12 volt van de koelkast want die zit op een andere pinaansluiting van de auto, gevoed wordt door de boordaccu. Dat kan makkelijk want de waterpompjes en verlichting verbruiken nu ook weer niet zoveel energie dat de mover accu direct leeg is.
Ik heb dit jaren geleden zo ook gedaan in mijn caravan en het werkt perfect.
Laatst gewijzigd door RogerS op zo 24 jun 2018 08:01, 1 keer totaal gewijzigd.
Caravanloos. :(

RogerS
Berichten: 1036
Lid geworden op: zo 1 aug 2010 21:02

Re: boordaccu schakelen

Bericht door RogerS » zo 24 jun 2018 08:01

HenkR schreef:
za 23 jun 2018 23:44
Het opladen van de accu in de caravan vanuit de auto is alleen interessant als je veel vrij kampeert en veel met auto en caravan tussendoor rijdt. Zoniet moet je aan zonnecellen gaan denken.
In beide getekende scenarios wordt de accu alleen geladen als de caravan op de 230 volt is aangesloten. Deze wordt niet door de 12 volt van de auto opgeladen.
Caravanloos. :(

Paulusssttt
Berichten: 118
Lid geworden op: di 8 dec 2015 18:28
Locatie: Mooi plekje aan het water

Re: boordaccu schakelen

Bericht door Paulusssttt » za 14 jul 2018 09:50

Maar hoe zou de schakeling eruit moeten zien als je wel de accu wil opladen tijdens het rijden. En dan met de geschakelde plus?
Peugeot 206CC, Renault Clio IV ph1, Predom 126N.

Gebruikersavatar
thmeyer
Berichten: 1672
Lid geworden op: vr 6 apr 2012 13:14
Locatie: Nat. park Utrechtse Heuvelrug

boordaccu schakelen

Bericht door thmeyer » za 14 jul 2018 12:22

Hier info van de enige los verkrijgbare boosters van Schaudt de WA 1208 en de WA 121525

viewtopic.php?t=26686

https://www.ocs-recreatie.nl/nl/catalog ... 08-caravan

https://www.4campers.nl/electra-verzorg ... mpers.html zie ook schema's

https://www.camperencaravanonderdelen.n ... sopkrikker

https://www.camperencaravanonderdelen.n ... -WA-121525

Info van WA 1208 & Schema: https://www.wohnmobilforum.de/w-t103721.html (Duits)

vertaald: https://translate.google.nl/translate?h ... rev=search

Opmerking:
De WA 121525 is de meest ideale booster voor Optima Accu's tijdens het rijden ivm temperatuur sensor (optioneel).

Succes Theo
Groeten Theo (Seat Altea 1.8 TSI DSG-7 155 Kw 210 pk, Avento 445 TF, Truma Ultraheat en Hawker SBS60 Accu, incl. privat WiFi-netwerk (Alfa R36 Special+)

Ab
Moderator
Berichten: 26728
Lid geworden op: do 30 aug 2007 23:17
Locatie: Midden Nederland

Re: boordaccu schakelen

Bericht door Ab » za 14 jul 2018 13:04

Je mag jezelf afvragen wat voor nut het heeft om te laden tijdens het rijden.
In het grootste deel van Europa mag je niet vrij kamperen. In de praktijk sta je dus bijna altijd op een camping bij een stroompaal.
Die de accu ook weer oplaadt.
Wil je toch volledig autonoom kamperen heb je zonnepanelen nodig.
Tenzij je iedere dag weer een paar uur gaat rijden..
Dan moet je gaan trekken in Scandinavië bijv.
Dan zou laden via de autodynamo nut hebben.
Voor de rest kan ik met de beste wil van de wereld geen nut vinden in laden vanaf de auto bij een caravan.
Met een camper of boot ligt dat anders.
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.

Paulusssttt
Berichten: 118
Lid geworden op: di 8 dec 2015 18:28
Locatie: Mooi plekje aan het water

Re: boordaccu schakelen

Bericht door Paulusssttt » za 14 jul 2018 13:05

Top, thnx!
Peugeot 206CC, Renault Clio IV ph1, Predom 126N.

Gebruikersavatar
meeder
Berichten: 3033
Lid geworden op: ma 4 apr 2016 20:42

Re: boordaccu schakelen

Bericht door meeder » za 14 jul 2018 13:09

Wij trekken rond en hebben (nog) geen zonnepanelen op dak. Als we ergens twee nachten staan zonder stroom en we rijden dan een paar uur verder dan gaat dat prima.
We hebben een paar campings gehad waar het dusdanig druk was voor Scandinavische begrippen dat de stroomplekken bezet waren, dan is het best handig om je niet druk te hoeven maken en gaat het prima met onderweg bijladen. Dat gaat ook prima, ik meet geregeld met draaiende motor de spanning bij de caravanaccu en dan zit ik altijd boven de 14V. Zelfs bij de koelkast kom ik dan makkelijk boven 12V uit.

Ik ga overigens wel bekijken of ik zonnepanelen kan (laten) plaatsen op onze caravan. Gezien het hefdak met groot panoramadak is de beschikbare ruimte beperkt maar met de smalle flexibele panelen die er tegenwoordig zijn moet het misschien wel lukken om twee panelen te plaatsen op het dak. Dit is in de toekomst ook wel handig als er een keer een compressorkoeler in de caravan komt.

Paulusssttt
Berichten: 118
Lid geworden op: di 8 dec 2015 18:28
Locatie: Mooi plekje aan het water

Re: boordaccu schakelen

Bericht door Paulusssttt » za 14 jul 2018 22:32

Ik wil gewoon alle mogelijkheden openhouden en bij ons is het plaatsen van zonnepanelen ook erg beperkt. Het is niet vanzelfsprekend dat wij eind van de dag op een plaatst staan waar stroom beschikbaar is. En daarnaast ben ik ook nog eens van de categorie "niet omdat het moet maar omdat het kan".. En knutselen is zo leuk.
Peugeot 206CC, Renault Clio IV ph1, Predom 126N.

Gebruikersavatar
meeder
Berichten: 3033
Lid geworden op: ma 4 apr 2016 20:42

Re: boordaccu schakelen

Bericht door meeder » zo 15 jul 2018 08:43

Bij ons gaat het laden onderweg via de constante plus. Onze omvormer/lader (Reich C-go 20A) heeft een ingang voor 12V vanaf de auto en als daar spanning op komt te staan en er is geen 230V beschikbaar dan wordt die 12V leiding doorverbonden met de accu. De accu is permanent verbonden met het 12V net van de caravan zodat alle verlichting daar ook op werkt.

Plaats reactie

Terug naar “Elektra”