Koelkast ventilators geplaatst ( met foto`s )

Over klussen, reparatie en onderhoud van elektra en alles wat daar bij hoort.
Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 35855
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: Koelkast ventilators geplaatst ( met foto`s )

Bericht door Chris » za 3 sep 2016 22:17

Hee Monster...

De meningen zijn daarover verdeeld, maar de massa plaatst ze uitblazen bij de uitlaat.
Voordeel is dan dat je de warmte wegzuigt en niet de warmte weg probeert te blazen waarbij die warmte ook door alle kieren rondom de KK uit zal stromen.
Bij zuigen werkt dat net andersom,, logisch he..
Maar.... meningen verschillen...en dat mag.
Ik had de fan's achter het bovenrooster uitblazend..... werkte perfect.

Greetz
Chris
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

Ruud27

Re: Koelkast ventilators geplaatst ( met foto`s )

Bericht door Ruud27 » za 3 sep 2016 22:36

Aan de uitlaat, anders blaas je de warme lucht ook de caravan in en aan de uitlaat voer je de warmte juist af.


Verzonden vanaf mijn iPad met Tapatalk

Gebruikersavatar
Monster900
Berichten: 388
Lid geworden op: di 7 jun 2016 17:30

Re: Koelkast ventilators geplaatst ( met foto`s )

Bericht door Monster900 » za 3 sep 2016 22:59

Thanks, ik heb nog ergens een paar gesloopte PC-kasten liggen, die ga ik eens plunderen denk ik.
Chateau Cantara 460 achter een Dodge RAM 2001 8.0 V10 op LPG of een VW Caddy 1.4 TSI op LPG

Ruud27

Re: Koelkast ventilators geplaatst ( met foto`s )

Bericht door Ruud27 » za 3 sep 2016 23:37

Kijk of er bij zijn die je in snelheid kan regelen, ik heb er zelf 2 in gezet en die op de langzaamste snelheid gezet werk zeer goed en je hoort ze zo goed als niet.


Verzonden vanaf mijn iPad met Tapatalk

Gebruikersavatar
Arnold76
Berichten: 141
Lid geworden op: vr 20 nov 2015 21:36
Locatie: Borne

Re: Koelkast ventilators geplaatst ( met foto`s )

Bericht door Arnold76 » za 20 mei 2017 23:36

Afgelopen zomer ook een ventilator geplaats welke prima werkte. Vanmiddag de caravan weer opgehaald uit de stalling. Even alles testen en dus ook de koelvin aan gezet. Werkte echter niet en bij inschakeling komt er een soort krakend geluid uit de plek in de hangkast waar de Electra en zekeringen zitten. Iemand een idee wat hier aan de hand kan zijn. Electra is er compleet af geweest in de stalling ook de accuklemmen.
Volkswagen Tiguan R-Line. 1.4 160 pk
Burstner Premio 480 TK

JaapB

Re: Koelkast ventilators geplaatst ( met foto`s )

Bericht door JaapB » zo 28 mei 2017 23:31

Onze Thetford koelkast doet het nu ook bij 34+ Grd, hier in Portugal, nog steeds zonder extra ventilators goed.
Op 220V op standje 3 van 5, omdat anders de spullen in de groentenlade bevriesd.
Nu zitten de roosters bij ons ook niet in (die vaak warme) voortent maar in de andere kant waar op de meeste plaatsen schaduw is. Omdat wij meestal met de rug langs een haag of muur staan.
Het zal met roosters in de voortent sneller nodig zijn om ventilators te plaatsen.
Gewoon omdat het daar warmer is en weinig luchtcirculatie.
Achter de auto , op 12V, op standje 5. Dan blijft ook in het vriesvak alles bevroren hard. sneeuw.gif

Turbodesk
Berichten: 128
Lid geworden op: zo 21 mei 2017 16:14

Re: Koelkast ventilators geplaatst ( met foto`s )

Bericht door Turbodesk » vr 9 jun 2017 10:45

Even een tip. Ik heb deze namelijk nog niet gelezen.

Als je twee 12V ventilatoren wilt monteren en je vind ze teveel lawaai maken of je wilt je langzamer laten draaien.
Zet ze gewoon in serie op 12V. Dan krijgt elke ventilator 6V.

Ik zet er binnenkort ook twee in serie. Geen gedoe met schakelaars en/of weerstanden.
Zet ze rechtsreeks op de 12V aansluiting van de caravan.
Dan draaien ze inderdaad altijd, maar dat is helemaal niet erg.
Wilk 530UE 2007. Volvo V70 D5 - 240PK, 500Nm.

Gebruikersavatar
Pino
Berichten: 1775
Lid geworden op: do 20 feb 2014 16:50
Locatie: Midden Nederland

Re: Koelkast ventilators geplaatst ( met foto`s )

Bericht door Pino » vr 9 jun 2017 10:51

RE.gif Voor de zomer inderdaad prima, maar kun je ze in het vroege voorjaar en winter wel gemakkelijk uitschakelen? Naast heel warm doet een caravankoelkast het ook niet goed bij heel koud. Vandaar ook de winter cover om de luchtstroom te beperken.
Hobby Premium 650 UFf getrokken door een Alpina D5 Biturbo

Gebruikersavatar
Wesley2004
Berichten: 64
Lid geworden op: zo 15 jan 2017 13:26
Locatie: Utrecht

Re: Koelkast ventilators geplaatst ( met foto`s )

Bericht door Wesley2004 » do 22 jun 2017 15:41

Iemand al een oplossing gevonden voor het probleem dat de koelribben erg strak op het rooster zitten?
De caravan is in de stalling en heb de ventilatoren binnen, ben benieuwd of ze ertussen passen!

Gebruikersavatar
PD
Berichten: 23389
Lid geworden op: wo 16 jul 2014 11:12
Locatie: Wherever I lay my hat...

Re: Koelkast ventilators geplaatst ( met foto`s )

Bericht door PD » do 22 jun 2017 16:12

Gisteren ook al in een ander draadje gepost... Wij staan in Italië bij 32 C en in de koelkast is het nu 4 C, niks geen ventilatoren, gewoon een goede Slimtower koelkast blij.gif

De regelaar staat op 50 % dus het kan nog kouder knipoog.gif
Fendt Brillant 650 TF (2018), Land Rover Discovery-5 HSE 3.0 TDV6 Black Edition (2018)

Gebruikersavatar
Nimma
Berichten: 7777
Lid geworden op: zo 1 mei 2005 12:54
Locatie: Old city, young vibe

Re: Koelkast ventilators geplaatst ( met foto`s )

Bericht door Nimma » do 22 jun 2017 16:52

Hier ook 32° en zonder extra koeling op 4 alles lekker koud zoals thuis. Voorlopig laten zoals het is.
Toyota RAV4 CVT Executive 2010 & Knaus Silver Selection 450FU 2016 🇺🇦

Gebruikersavatar
Conradi
Berichten: 5090
Lid geworden op: zo 15 feb 2015 11:22

Re: Koelkast ventilators geplaatst ( met foto`s )

Bericht door Conradi » do 22 jun 2017 16:58

Wesley2004 schreef:Iemand al een oplossing gevonden voor het probleem dat de koelribben erg strak op het rooster zitten?
Had ik ooit ook eens. Ten eerste hoe dicht de ribben op wand zitten weet je niet, maar ter hoogte van het rooster heb je in ieder geval een flink deel van de caravan wanddikte beschikbaar.
Was bij mij onvoldoende voor de ventilatoren die ik al had. Toen maar zo'n winterafdekking gekocht, gaten gemaakt en daarop de ventilatoren gemonteerd.
Adria Adora 613 achter Volvo XC90 T8 Twin Engine

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 35855
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: Koelkast ventilators geplaatst ( met foto`s )

Bericht door Chris » do 22 jun 2017 22:51

Hoi..

Ik zit hier thuis te spelen met de electronische thermische schakelaar van Ali.
De W1209....de vervanger voor de alom bekende clixon dus.
Daar kan je werkelijk van alles instellen wat je maar wilt.
Nu heb ik hem staan: Fan's aan bij 50 graden en daarboven.... uit bij 35 graden en daaronder.
Misschien een beetje te laag, wie weet dat?
Clixons schakelen op 55 graden dacht ik. (ooit eens zelf geschreven zelfs.)
De "voeler" van deze W1209 thermische schakelaar komt natuurlijk op de koelribben van de KK.

Ik bouw het spul nog niet in, neem het mee op vakantie en als het nodig blijkt te zijn in het warme Spanje kan ik aan de bak.
Helaas zit mijn KK aan de voortent kant...dat is niet gunstig dus..

Chris
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

Gebruikersavatar
Pino
Berichten: 1775
Lid geworden op: do 20 feb 2014 16:50
Locatie: Midden Nederland

Re: Koelkast ventilators geplaatst ( met foto`s )

Bericht door Pino » do 22 jun 2017 23:21

RE.gif De Clixon (die ik heb) is inderdaad maak 50 en breek 35.
Werkt echt super. Als het onder de ca 25 graden buiten is blijven ze netjes uit. Daarboven gaan ze aan en bij tropische temperaturen (35+) blijven ze aan, omdat je koelkast dan ook 'alway on' is.
De Clixon werkt bij mij zo goed dat ik mijn voorraadje W1209's er nog niet voor aanspreek. Wellicht voor de vloerverwarming, maar kan daar nu niet echt motivatie voor vinden mrgreen.gif mrgreen.gif
Hobby Premium 650 UFf getrokken door een Alpina D5 Biturbo

Gebruikersavatar
Paul
Berichten: 3508
Lid geworden op: za 2 aug 2014 21:09

Re: Koelkast ventilators geplaatst ( met foto`s )

Bericht door Paul » do 22 jun 2017 23:30

Pino, waar heb jij de clixon bevestigd op de koelribben, rechts waar ze het heetst zijn of juist links waar de ribben het koelst zijn ?
BMW 540i X-Drive M-Sport touring (2018) -> Fendt Diamant 560SF (2022)

Gebruikersavatar
Pino
Berichten: 1775
Lid geworden op: do 20 feb 2014 16:50
Locatie: Midden Nederland

Re: Koelkast ventilators geplaatst ( met foto`s )

Bericht door Pino » vr 23 jun 2017 00:09

RE.gif ik heb de clixon in het midden op het bovenste rib vast gemaakt
Hobby Premium 650 UFf getrokken door een Alpina D5 Biturbo

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 35855
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: Koelkast ventilators geplaatst ( met foto`s )

Bericht door Chris » vr 23 jun 2017 11:53

RE.gif en RE.gif

Ik denk dat ik niet zoveel kabel aan de W1209 thermostaat heb zitten om in het midden van de koelribben te komen.
Ik wil de W1209 niet achter de KK monteren maar ernaast in de bankkast die tegen de KK wand zit.
Dat is een "droge"ruimte, niet van buitenaf door de roosters bereikbaar.
Dan red dat snoertje van 50 cm niet. ( zou het kunnen verlengen natuurlijk )
Maar de meest logische is idd het midden.
Ik heb zo'n zwart papierknijpertje klaarliggen, daarmee zal de thermostaat mooi strak op de koelribben vastzitten.
En 35-50 graden is dus een aardige instelling... aanpassen is ook eenvoudig trouwens.

Chris
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 35855
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: Koelkast ventilators geplaatst ( met foto`s )

Bericht door Chris » vr 23 jun 2017 11:55

Enne Pino..
Wil nu nu niet je vloerverwarmingsthermostaat inbouwen??
Wat gek....effe lekker testen....lekker aan en uit laten schakelen... awhoea.gif awhoea.gif
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

Gebruikersavatar
Pino
Berichten: 1775
Lid geworden op: do 20 feb 2014 16:50
Locatie: Midden Nederland

Re: Koelkast ventilators geplaatst ( met foto`s )

Bericht door Pino » vr 23 jun 2017 12:09

RE.gif Nee nee Chris. Denk dan eerder aan de airco... mrgreen.gif al is dat wat complexer met naloop en softstart
Hobby Premium 650 UFf getrokken door een Alpina D5 Biturbo

Vino
Berichten: 588
Lid geworden op: zo 12 sep 2010 11:01

Re: Koelkast ventilators geplaatst ( met foto`s )

Bericht door Vino » vr 23 jun 2017 17:53

Ik vind met al deze oplossingen, dat de fabrikanten van de koelkasten in onze caravan, een stelletje sufferds zijn, die een gat in de markt ,als dit er werkelijk is,niet opvullen door een oplossing aan te bieden.Zorgen dat de koelkast,zelfs bij hoge temperaturen, voldoende koelt en vervolgens dit in de prijs door berekenen.Paar tientjes meer op de nieuw prijs maakt toch niet uit?Of is het zo dat de verkoop van ventilatoren en andere oplossingen een aanvulling is van het gene dat toch niet bereikbaar is?De gegevens van de fabrikanten zijn:Indien de caravan aan alle eisen voldoet, betreffende de installatie van de koeling, het plaatsen van de caravan etc.etc.Het mogelijk is, in de ideale positie en omgeving, de temperatuur in de koelkast,tussen de 20 en 24 graden beneden de buiten temperatuur te bereiken is.Dus maak je zelf niets wijs met allerhande hulmiddelen.Het enige dat helpt is op vakantie gaan naar de noord-zuidpool om de gewenste temperatuur te bereiken.Bij 28 graden of meer boven nul dien je er rekening mee te houden dat de temperatuur in het kastje hoger op loopt.Huisje niet helemaal waterpas, rooster in de volle zon,deurtje 50x per dag open en dicht,"warme" spullen er in doen zoals blikjes bier en een wijntje van de super, het speelt allemaal een rol.En gelukkig maar: Dit is de charme van kamperen.De een vind het maar niks,de ander zoals ik, wil niks anders.Het is het zelfde als in de politiek: het motorblok is er, maar de carrosserie moet men nog uitvinden.En dit duurt nog even, omdat het eigen belang en inkomsten belangrijker zijn.Zo gezegd zo gedaan.Geen dank, denk er maar eens over na, dat we wel een ruimte station hebben en bevoorraden, maar voor Kees op de camping geen gekoeld biertje kunnen realiseren omdat de koeling het niet zou doen.

Met vriendelijke groet.

Gebruikersavatar
Conradi
Berichten: 5090
Lid geworden op: zo 15 feb 2015 11:22

Re: Koelkast ventilators geplaatst ( met foto`s )

Bericht door Conradi » vr 23 jun 2017 20:08

Tja, voor een paar tientjes heb je een beter koelkast, nog een paar voor merkbanden en nog een paar voor hagelbestendig dak en, en...
Kortom, het wordt bij elkaar een hele optelling, en dat maakt dus wel degelijk uit :wink:

Hier vind je allemaal enthousiaste kampeerders die daarbij kritisch/gedreven zijn, maar dat is dus de gemiddelde caravankoper niet. Die vind het wel best, anders was het al wel verbeterd. Sowieso is que techniek in een caravan alles zo'n beetje hetzelfde. Dat geldt ook voor koelkasten want de verschillen tussen Dometic en Thetford zijn heel beperkt.

De enige uitzondering zijn eigenlijk kachels want in de meeste caravans kun je kiezen tussen de standaard Truma of de veel betere Alde.
Adria Adora 613 achter Volvo XC90 T8 Twin Engine

Kiep70
Berichten: 316
Lid geworden op: zo 27 apr 2014 22:06
Locatie: Brabant

Re: Koelkast ventilators geplaatst ( met foto`s )

Bericht door Kiep70 » vr 23 jun 2017 20:45

@Vino,

Wanneer ze dit oplossen of toevoegen zoeken we weer iets anders om mee bezig te zijn of te klussen. De meeste klussers hier op het forum zoeken toch wel iets om hun hobby uit te oefenen en passen de caravan of hun kampeerspullen toch naar smaak aan. Het zal nooit goed of perfect zijn. En natuurlijk kunnen ze voor Kees een simpel koud biertje regelen, er is nu echter nog geen noodzaak bij de producenten om dit toe te voegen. Ook ik houd van de charme van kamperen, maar dit gaat nog lekkerder met een gekoeld biertje of wijntje mrgreen.gif [overigens werkt mijn slimtower qua koeling perfect. Afgelopen jaar in de Ardèche, 36 graden en toch lekker koel]
Volvo XC90 < Fendt 515 sg
herinneringen die je later wilt hebben moet je nu maken

graaf
Berichten: 1634
Lid geworden op: vr 17 apr 2009 22:31

Re: Koelkast ventilators geplaatst ( met foto`s )

Bericht door graaf » vr 23 jun 2017 21:03

Zo als ik al eens meldde.....ik heb voor m'n werk bij een grootwinkelbedrijf veel te maken gehad met geforceerde afvoer van warmte van koelmachines van diepvriesinstallaties.
Hoe beter je de warmte weg krijgt, hoe beter de prestaties van de koelmachine(s). Bij het plaatsen van de clixon heb ik gekozen de heetste plaats van op de koelribben.
In deze dus rechtsboven (de koelrib staat iets schuin geplaatst, en met mijn infrarood meter bleek het daar het warmste is). Eigenlijk heb ik geen goede reden daar voor, als ware
het dan dat de clixon dan eerder zou schakelen bij de 50 bovengrens ( scratch.gif ). Ik heb de laatste koelvin met een waterpomptang voorzichtig naar rechts gebogen zodat ik er
2 kleine gaatjes in kon boren waar ik met parkers de clixon strak tegen de koelvin monteerde......werkt voortreffelijk
Eriba Touring Troll 550 FEY met Peugeot 3008 1.6 THP Executive

Gebruikersavatar
PD
Berichten: 23389
Lid geworden op: wo 16 jul 2014 11:12
Locatie: Wherever I lay my hat...

Re: Koelkast ventilators geplaatst ( met foto`s )

Bericht door PD » za 24 jun 2017 22:29

Onze Slimtower heeft hier in Italië de ultieme test uitstekend doorstaan... Bij een omgevingstemperatuur van 37 C geeft ie dus mooi geen krimp, en dat zonder extra ventilatoren blij.gif blij.gif blij.gif
Fendt Brillant 650 TF (2018), Land Rover Discovery-5 HSE 3.0 TDV6 Black Edition (2018)

Gebruikersavatar
Conradi
Berichten: 5090
Lid geworden op: zo 15 feb 2015 11:22

Re: Koelkast ventilators geplaatst ( met foto`s )

Bericht door Conradi » za 24 jun 2017 23:05

Turbodesk schreef:Even een tip. Ik heb deze namelijk nog niet gelezen.

Als je twee 12V ventilatoren wilt monteren en je vind ze teveel lawaai maken of je wilt je langzamer laten draaien.
Zet ze gewoon in serie op 12V. Dan krijgt elke ventilator 6V.
Het is wel'es eerder voorbij gekomen, maar hier nog een 'mijn' oplossing op basis van een dubbele wisselschakelaar met standen I-0-II

Afbeelding
Adria Adora 613 achter Volvo XC90 T8 Twin Engine

Plaats reactie

Terug naar “Elektra”