Ik heb ervaring met een bus voor een caravan.
Wij rijden een T4 Transporter van Volkswagen een 2.5tdi met 102 pk, gemiddeld 1000km op een tank van 80 liter.
Wij hebben ook gekeken naar een hyundai, ook naar ford en mercedes en ik schrijf alledrie de merken bewust met een kleine letter.
De hyundai kwa uitvoering en gadgets in de auto beslist mooier als de transporter,kwa rumoerig motorblok absoluut de top, als daar prijzen voor uitgegeven werden was hyundai zonder enige twijfel nummer 1 geworden, nogmaals kwa uitvoering is het een plaatje van een auto met alles erop en erin wat je maar kan wensen, maar als je daar 3000km mee wil rijden dan word je er gilend gek in.
De ford is alles NET niet, misschien lag het aan de auto waar ik mee reed (plusminus een 3500km) kwa comfort vond ik het een van de beroerdst geveerde wagens waar ik ooit in gezeten heb, gewoon een dweil op de weg.
En dan de mercedes, mijn broer heeft de vito gereden en daar zoveel ellende mee gehad dat ik het eerlijk gezegd niet eens heb overwogen, na drie motorblokken en 2 nieuwe motorkappen vanwege ondeugdelijke lak heeft hij er ook maar vanaf gezien verder, nu zou dat eigenlijk geen argument mogen zijn maar ja onbewust speelt het wel mee.
Er hangt bij ons een beste caravan achter van 6m20 en de T4 lacht erom keurig 90/95 km per uur in de 5e versnelling
het verbruik gaat wel omhoog met de caravan erachter ipv 1000km haal ik nog maar een 900 km op een tank maar of dat kwam door het stijgen of dalen of door de caravan daar ben ik nog niet helemaal uit.
De stoelen van de T4 zijn absoluut van topklasse, met de lendesteun kan je de stoel perfekt afstellen, ik als hernia patient stap fris en fruitig uit naa een flink stuk sturen dus kan je nagaan.
Ja en dan het laadvermogen he, in de korte wielbasis mag ik 948 kilo laden en dan de caravan nog tot 1200 kilo(leeg 948).
Als ik dit zo terug lees dan zou ik eigenlijk aandelen van Volkswagen moeten krijgen, of iig in het promotieteam moeten worden opgenomen.
Trouwens wel even opletten een korte wielbasis T4 mag 2ton trekken en de lange uitvoering minder.
en mocht je het kunnen trekken dan zou ik zeker voor de 150 pk T5 gaan kijken (de 130 pk even links laten liggen die heeft nogal wat "probleempjes".)