Andere auto vs bus voor de caravan...

Andere auto vs bus voor de caravan...

Berichtdoor Jheroen » ma 1 jun 2009 22:19

Zo, na een aantal weekenden op camping De Paal doorgebracht te hebben weer even thuis voor 4 dagen, vrijdag tuffen we weer richting de camping ondanks het wat mindere weer waarschijnlijk. Maar goed. Waar we steeds tegenaan lopen is het gewicht verhaal van auto vs caravan; je wilt van alles meenemen maar al die 'dingetjes' zorgen er uiteindelijk voor dat de kilootjes er vlot bij komen :cry:

We hebben nu een Kia Carens die op zich de caravan goed trekken kan alleen moeten we als we de caravan weer mee naar huis nemen de spullen in etappes alvast meenemen omdat we anders dik overbeladen raken... Volgende stap, kijken of er een andere auto voor kan.

Nu hebben we twee bedrijfjes waardoor we een bus zouden kunnen rijden, grijs kenteken dubbele cabine en veel ruimte 8) . We hoeven dan geen bpm en btw te betalen dus dat scheelt maar zo bijna 10K euro!

we zitten eens te kijken naar een Hyundai H300 met 2.5 L dieselmotor (De topversie van de H300 met 170 pk (125 kW bij 3.800 t.p.m) heeft een maximale trekkracht van liefst 392 Nm bij 2.000 - 2.500 t.p.m. De topsnelheid is 180 km/u en het gemiddeld gecombineerd verbruik 8.5 liter/100 km. toppie.gif :D 8) ) kijk, dat icm met ruimte/voordelen mbt wegenbelasting én een prima wegligging zouden wel eens de doorslag kunnen geven. Wel mag ik dan mijn E rijbewijs gaan halen want de combi gaat echt boven de 3500 kilo uitkomen maar dat zal wel lukken.

Iemand ervaring met een bus-caravan combinatie?
----------------------
Groeten!

Jheroen

- Opel Vivaro 2.5 CDTI 107KW DPF E4 2.9T + Dethleffs Camper 510V 2001 -
Jheroen

Re: Andere auto vs bus voor de caravan...

Berichtdoor henkster » di 2 jun 2009 19:08

Bus voor caravan.
Daar kan geen sedan of mpv tegenop aerodynamisch is alles voordeliger, en we kijken niet op 25kG minder of meer.
ik rijd al 6 jaar met deze bushttp://www.caravanalbum.nl/displayimage.php?album=518&pos=7,
en ik denk dat alleen Ab een betere kombinatie heeft.
vrgr.Henk
mijn vrouw heeft een echte Fendt
Saphir 540 TG 09. Renault Trafic 02.
henkster

Berichtdoor Weetjewel » di 2 jun 2009 19:29

Ik heb ervaring met een bus voor een caravan.
Wij rijden een T4 Transporter van Volkswagen een 2.5tdi met 102 pk, gemiddeld 1000km op een tank van 80 liter.
Wij hebben ook gekeken naar een hyundai, ook naar ford en mercedes en ik schrijf alledrie de merken bewust met een kleine letter.
De hyundai kwa uitvoering en gadgets in de auto beslist mooier als de transporter,kwa rumoerig motorblok absoluut de top, als daar prijzen voor uitgegeven werden was hyundai zonder enige twijfel nummer 1 geworden, nogmaals kwa uitvoering is het een plaatje van een auto met alles erop en erin wat je maar kan wensen, maar als je daar 3000km mee wil rijden dan word je er gilend gek in. :?
De ford is alles NET niet, misschien lag het aan de auto waar ik mee reed (plusminus een 3500km) kwa comfort vond ik het een van de beroerdst geveerde wagens waar ik ooit in gezeten heb, gewoon een dweil op de weg. néh néh.gif
En dan de mercedes, mijn broer heeft de vito gereden en daar zoveel ellende mee gehad dat ik het eerlijk gezegd niet eens heb overwogen, na drie motorblokken en 2 nieuwe motorkappen vanwege ondeugdelijke lak heeft hij er ook maar vanaf gezien verder, nu zou dat eigenlijk geen argument mogen zijn maar ja onbewust speelt het wel mee. :roll:

Er hangt bij ons een beste caravan achter van 6m20 en de T4 lacht erom keurig 90/95 km per uur in de 5e versnelling
het verbruik gaat wel omhoog met de caravan erachter ipv 1000km haal ik nog maar een 900 km op een tank maar of dat kwam door het stijgen of dalen of door de caravan daar ben ik nog niet helemaal uit. :lol:
De stoelen van de T4 zijn absoluut van topklasse, met de lendesteun kan je de stoel perfekt afstellen, ik als hernia patient stap fris en fruitig uit naa een flink stuk sturen dus kan je nagaan.
Ja en dan het laadvermogen he, in de korte wielbasis mag ik 948 kilo laden en dan de caravan nog tot 1200 kilo(leeg 948).

Als ik dit zo terug lees dan zou ik eigenlijk aandelen van Volkswagen moeten krijgen, of iig in het promotieteam moeten worden opgenomen.
Trouwens wel even opletten een korte wielbasis T4 mag 2ton trekken en de lange uitvoering minder.
en mocht je het kunnen trekken dan zou ik zeker voor de 150 pk T5 gaan kijken (de 130 pk even links laten liggen die heeft nogal wat "probleempjes".)
Buerstner City 480TN / Volkswagen transporter T4 102PK
Verlaat nooit je huis zonder de drie T`s
Tape, Ty-wraps, Telefoon.
Weetjewel

Berichtdoor appie48 » di 2 jun 2009 19:36

mij heb je al bijna overtuigt :D
appie48

Berichtdoor Ab » di 2 jun 2009 20:36

Jheroen schreef:Nu hebben we twee bedrijfjes waardoor we een bus zouden kunnen rijden, grijs kenteken dubbele cabine en veel ruimte 8) . We hoeven dan geen bpm en btw te betalen dus dat scheelt maar zo bijna 10K euro!

Jouw gedachtegang klopt helemaal, en uit voorgaande reacties kan je ook de voordelen van een bus als caravantrekker lezen.

Waar je wel tegenaan loopt, is dat je bijtelling moet gaan betalen. Ja, ook als kleine ondernemer, die van zijn eigen zuur verdiende centjes (zakelijk) een bus koopt. Het maakt dan ook nog niks uit, of je e'm derdehands koopt. Je mag over de nieuwwaarde 24 % bij je inkomen optellen elk jaar.
Helaas, maar waar. :?
Dodge RAM 1500 Laramie Crew Cab - Fendt Diamant 560 TG.
Ab
Moderator

Berichtdoor henkster » di 2 jun 2009 20:42

Ab schreef: Je mag over de nieuwwaarde 24 % bij je inkomen optellen elk jaar.
Helaas, maar waar. :?

inderdaad, maar dat is het me waard
vrgr.Henk
henkster

Berichtdoor Ab » di 2 jun 2009 20:49

Je zou een Hummer (of een Dodge 2500) of zoiets kunnen kopen.. Als ie gekeurd wordt boven de 3500 kg is het een vrachtauto. Dan geen bijtelling meer. :D :D :D Ook maar 62 euro wegenbelasting (op LPG !) :razz:

Maar je mag dan weer niet harder dan 80.. Is ook al weer wat..
Dodge RAM 1500 Laramie Crew Cab - Fendt Diamant 560 TG.
Ab
Moderator

Berichtdoor henkster » di 2 jun 2009 21:35

trek van die bijtelling (netto uitrekenen) het verschil in motorrijtuigenbelasting en verzekeringspremie af, en maak dan de balans op.
henk
henkster

Berichtdoor henkster » di 2 jun 2009 21:39

het gaat over veel geld en net zo belangrijk, je vakantieplezier/gemak.
huur een bus met trekhaak, voor een dag en maak een rondje richting Keulen.
dan kom je door het "Siebengebirghe".Met caravan.
Daarna weet je het.
henk
henkster

Berichtdoor Trappist » wo 3 jun 2009 12:15

heb 5 jaar een Hyundai H200 als trekauto gebruikt, is mij steeds prima bevallen, deze is een jaar of 6 geleden vervangen door een Nissan Primastar, (identiek aan Renault Trafic of Opel Vivaro) en gaat ook uitstekend, alle zware spullen in de bus en rijden maar!
Nissan Primastar 1,9DCI met (TK!) LMC 400TF+Reich mover, Truma airco en TravelSat Ufo.
Trappist

Berichtdoor Jheroen » wo 3 jun 2009 12:30

Kijk zo zijn er keuzes genoeg :)

ik ben al eventjes aan het grasduinen naar wat nu de beste keus zou zijn; de dubbele cabine in de H300 lijkt erg smal en klein daarbij staan de leuningen ook erg rechtop. Bij een transporter of een vivaro lijkt de ruimte in de dubbele cabine wat ruimer dan in de H300.
Transporters zijn trouwens megaduur zeg, ze zijn wel mooi en stoer enzo vooral die met de 2.5L dieselmotor van 170 (zoiets) PK maar ja €€€€€...

Daarnaast ben ik geen Renault fan en aangezien opel nissan en renault hetzelfde maken vraag ik me af of dat wel een goeie keuze is. Peugeot...... tsja ook een beetje met dat franse gevoel hè... :roll:

De H300 ziet er wel mooi uit maar moet wanneer je die nieuw koopt ook weer bekleed worden in de laadruimte weer €€€, :?

Wat ik trouwens mis op internet is een soort autoweek site maar dan specifiek voor bestelwagens, je kunt maar moeilijk ervaringen terugvinden van mensen die bepaalde busjes rijden........

Ik zoek weer verder (en hoop op nog meer tips/ervaringen). Ik denk zelf aan de 2.5 L dieselversie omdat we plannen hebben ook eens naar het buitenland te gaan met de hele handel en dan is extra prik altijd fijn.
----------------------
Groeten!

Jheroen

Jheroen

Berichtdoor Black V70 AWD » wo 3 jun 2009 14:54

Jheroen schreef:Kijk zo zijn er keuzes genoeg :)

ik ben al eventjes aan het grasduinen naar wat nu de beste keus zou zijn; de dubbele cabine in de H300 lijkt erg smal en klein daarbij staan de leuningen ook erg rechtop. Bij een transporter of een vivaro lijkt de ruimte in de dubbele cabine wat ruimer dan in de H300.
Transporters zijn trouwens megaduur zeg, ze zijn wel mooi en stoer enzo vooral die met de 2.5L dieselmotor van 170 (zoiets) PK maar ja €€€€€...

Daarnaast ben ik geen Renault fan en aangezien opel nissan en renault hetzelfde maken vraag ik me af of dat wel een goeie keuze is. Peugeot...... tsja ook een beetje met dat franse gevoel hè... :roll:

De H300 ziet er wel mooi uit maar moet wanneer je die nieuw koopt ook weer bekleed worden in de laadruimte weer €€€,

Niet dat ik VW wil promoten, maar ik zou voor een T4 of een T5 gaan. Kwalitatief staan deze op hoger peil dan Hyundai en hebben te zijnertijd ook een hogere restwaarde als je er nog eens vanaf wil. Ik heb zelf 4 jaar lang een T4 TDI (185 pk-315 Nm) caravelle met korte wielbasis gehad. De perfecte caravantrekker (sterk,betrouwbaar, goed sturend en prima wegligging) en een aanvaardbaar geluidsnivo, maar dit kwam mede door de extra geluidsisolatie (caravelle uitvoering). Ik heb toen ook een dag gestuurd in gehuurde Hyundai H200 (enkel cabine) ivm een verhuizing.We moesten een 2 pers.box spring vervoeren en de laadruimte van de VW was tekort hiervoor, maar wat een zwabberbak en een hoog plastic gehalte (goedkoop) in het interieur. Maar ja, voor de prijs van T4 TDI caravelle koop je bijna 3x een H200. Het verbruik van H200 2.5 D turbo diesel lag ook veel hoger dan die van mijn eigen bus en de trekkracht was slecht. De TDI pakte veel beter op.
Volvo V70 2.4T AWD gechipt 240 pk 380 nm koppel
Tabbert Da Vinci 525 Td bwj 2007
Isabella Opus
Black V70 AWD

Berichtdoor Jheroen » wo 3 jun 2009 15:02

@ Black V70 AWD:

heb je de H300 al gezien, en eventueel wat testen gelezen?

het schijnt dat ie toch duidelijk anders is dan de 100 en 200 series waren.... maar inderdaad de T5 zou de voorkeur hebben alleen dan niet met een automaat denk ik?
----------------------
Groeten!

Jheroen

Jheroen

Berichtdoor Black V70 AWD » wo 3 jun 2009 15:19

Jheroen schreef:@ Black V70 AWD:

heb je de H300 al gezien, en eventueel wat testen gelezen?

het schijnt dat ie toch duidelijk anders is dan de 100 en 200 series waren.... maar inderdaad de T5 zou de voorkeur hebben alleen dan niet met een automaat denk ik?

Klopt de eerste T5 -en met een automaat hadden niks anders dan problemen. Ze werden ook veel later afgeleverd dan was aangegeven door VW. Maar moet het een nieuwe bus zijn? Is bijv een jonge T4 met een lage kilometerstand geen optie of een T5 met 130 pk (korte wielbasis). Kijk anders eens rond op het T4/5 forum.
Volvo V70 2.4T AWD gechipt 240 pk 380 nm koppel
Tabbert Da Vinci 525 Td bwj 2007
Isabella Opus
Black V70 AWD

Berichtdoor Edwin » wo 3 jun 2009 18:40

Dit is mijn combinatie. ik zou niets anders willen. Vermogen genoeg, massa genoeg, ruimte genoeg en automaat.
Door deze pluspunten is het gewoon relaxed rijden, vandaar dat ik dit al jaren doe.
Afbeelding
Edwin

Berichtdoor Trappist » wo 3 jun 2009 20:55

Jheroen, werp ook eens een blik of stel je vraag op Bus-Halte.nl, daar zitten ook een stel busfanaten... :lol:
Nissan Primastar 1,9DCI met (TK!) LMC 400TF+Reich mover, Truma airco en TravelSat Ufo.
Trappist

Berichtdoor Jheroen » di 9 jun 2009 08:42

tsja...

dan ga je zoeken naar een bus, de H300 wordt het niet, de dubbele cabine is gebouwd voor hele smalle en kleine koreaantjes met een rug die in een hoek van 90 graden staat..... :shock:

daar hebben we niks aan dus.

een tweedehands T5 dan .... maar ja we moeten onze carens wel inruilen, triest wat je daar nog voor krijgt bij een vreemd merk dealer...

onze eigen kia dealer heeft ook een Renault vestiging dus daar zijn we nu ons licht gaan opsteken, misschien een Trafic L2H1 oid met 145 PK die is precies gelijk aan de Vivaro en de Nissan dus dat zou onderhand een wel doorontwikkelde bus moeten zijn. iemand ervaring met zo'n bus en vooral met het 'altijd' met een bus rijden?
----------------------
Groeten!

Jheroen

Jheroen

Berichtdoor Weetjewel » di 9 jun 2009 16:40

Jheroen schreef:tsja...

dan ga je zoeken naar een bus, de H300 wordt het niet, de dubbele cabine is gebouwd voor hele smalle en kleine koreaantjes met een rug die in een hoek van 90 graden staat..... :shock:

daar hebben we niks aan dus.

een tweedehands T5 dan .... maar ja we moeten onze carens wel inruilen, triest wat je daar nog voor krijgt bij een vreemd merk dealer...

onze eigen kia dealer heeft ook een Renault vestiging dus daar zijn we nu ons licht gaan opsteken, misschien een Trafic L2H1 oid met 145 PK die is precies gelijk aan de Vivaro en de Nissan dus dat zou onderhand een wel doorontwikkelde bus moeten zijn. iemand ervaring met zo'n bus en vooral met het 'altijd' met een bus rijden?

Nogmaals
Wij hebben de bus als hoofdvervoer, er is geen ander vervoer voor ons.
Eenmaal een bus, dan nooit meer ander dus.
T4 4 EVER
Buerstner City 480TN / Volkswagen transporter T4 102PK
Verlaat nooit je huis zonder de drie T`s
Tape, Ty-wraps, Telefoon.
Weetjewel

Berichtdoor henkster » di 9 jun 2009 17:39

Jheroen schreef:iemand ervaring met zo'n bus en vooral met het 'altijd' met een bus rijden?

zie mijn voorgaande post, en http://www.caravanalbum.nl/thumbnails.php?album=529
Bij ons wordt de bus echt voor vanalles (mis)bruikt, de volgende is er net zo een, maar dan met 6 stoelen.
vrgr.henk
henkster

Berichtdoor Jheroen » za 23 jan 2010 18:04

topicje van alweer meer dan een half jaar geleden maar inmiddels weer actueel...

heel veel lezen, vragen en telefoneren verder is wel duidelijk dat je niet erg veel keus hebt.

ervaringen van mensen lezen is best handig maar elke ervaring is er een die volledig gebaseerd is op een ieders eigen situatie. het is bijvoorbeeld afhankelijk van of mensen een bus altijd volgeladen hebben met materiaal (installateurs/bouwbedrijf etc) waardoor sneller slijtage aan aandrijving optreed. wanneer die mensen vervolgens klagen over kapotte onderdelen weet niemand hoe de bus daadwerkelijk gebruikt wordt.

resumé, je kan door de bomen een stukje bos zien. immers zijn bij bepaalde merken/types veel voorkomende defecten waarneembaar en bij anderen weer niet.

VW T5 2.5: mooie bus, schijnbaar veel en vaak voorkomende (kostbare) defecten
MB Vito: idem maar ook hier aandrijf en motorproblemen die regelatig voor (en terug-) komen en dan niet bij oude wagens maar ook bij recente bouwjaren
Renault/Opel/Nissan: meer 'bus' qua uiterlijk maar (blijkbaar) minder vaak voorkomende kostbare defecten (vanaf bouwjaar 2007 plm)

het valt mij iig op hoeveel T5 2.5 bussen er vanaf pakweg bouwjaar 2007 te koop staan op bv autotrack en hoeveel opel vivaro/renault trafic er vanaf dezelfde bouwjaren te vinden zijn. de laatste merken worden schijnbaar langer bereden tot hogere kilometerstanden.

goed, verder zoeken dus.... scratch.gif
----------------------
Groeten!

Jheroen

Jheroen

Berichtdoor Tramp » za 23 jan 2010 20:29

Jheroen schreef:
een Trafic L2H1 oid met 145 PK die is precies gelijk aan de Vivaro en de Nissan dus dat zou onderhand een wel doorontwikkelde bus moeten zijn. iemand ervaring met zo'n bus en vooral met het 'altijd' met een bus rijden?

yep...
Ik ben heel content met onze Vivaro 2.5 td. Qua afmetingen zo'n beetje het enige redelijk bescheiden alternatief om met motorfiets en caravan tegelijk op pad te gaan .
Voel me net Henk Wijngaard met dat fantastische uitzicht hoog boven al die kleine rotautootjes .
Enig minpuntje van de Vivaro , de auto stuitert nogal op hobbelig wegdek en verkeersdrempels .
Bussie met mopped
Bussie met sleurhut en mopped
Tramp

Berichtdoor koerier » za 23 jan 2010 21:58

Ik rijd al vanaf 1996 in een Sprinter, altijd 2 dehands met zo'n 130.000km op de teller
Eerst handgeschakeld, nu sprintshift.
Ik rijd hem voor mijn werk als koerier, prive en met de caravan.
Begonnen met een 308, 313 en nu 316.
Ze waren allen naar grote tevredenheid.
Allen zijn met 500.000 km ingeruild.
Dus je zou ook eens naar de kleinste maat Sprinter kunnen kijken in de 2 serie.

Maar ik moet erbij zeggen dat ik nooit de auto overbelaad, en nooit harder dan 130 rijd.
Ben er dus zuinig op.

Natuurlijk moet ik ook de bijtelling betalen.
Het oneerlijke is, dat er in deze bus maar 2 personen kunnen zitten, en in een personenauto 4 of 5.
En toch betalen we hetzelfde voor privegebruik.

Marianne
Lmc Luxus 540 D 1999 met als werkpaard Mercedes Sprinter 316 CDI 2005 mover Truma SR.
Seizoensvoortent Brandt Magellan 2009
Reistent panoramaluifel Brand 2007
koerier

Berichtdoor Swagmanneke » zo 24 jan 2010 00:16

Andere auto vs bus voor de caravan..oi
heb voor mijn werk met verschillende Vw's gereden sommige nieuw gekregen andere geerfd van een collega of andere dienst.
Bij mij komt die der NOOIT in als prive voertuig. veel te veel elektronische problemen.
de andere merken heb ik zelf geen ervaring mee. weet wel van enklele Hyundai reiders dat ze zeer tevreden zijn . enkel dat de stoelen achteraan ( in Belgische uitvoering) zeer moeilijk te verwijderen zijn. mischien is dit ondertussen wel veranderd maar dat weet ik niet.
You never never know, if you never never go.
op verzoek verwijderd :-(
fotos over Australie
Mazda 6II sport@wagon 2.0l D140pk 380nm Eriba Nova SL 545
Swagmanneke

Berichtdoor Marc Adriaens » zo 24 jan 2010 12:50

dag Jheroen

Zoals je ziet, rijden wij ook met een T4.
We hebben nog maar een jaartje de caravan, dus veel rijervaring is er nog niet.
Maar ik herken mij in heel wat reacties :
- voorbeeldig rijgedrag (niks geen last van voorbijrijdend verkeer)
- je kan gewoon alles meepakken (fietsen in de bus, kampeermeubeltjes, ....)
- VW is gewoon superdegelijk (we hebben 10 jaar met de T2 (?) gereden - dat geblokte model met de motor achteraan,
en nu al 8 jaar met de T4.
(begin januari weer naar de autocontrole geweest : alles dik OK)
Zijn er minpuntjes ?
- die van ons is een 1,9 TD, dus het vermogen zou iets meer mogen maar onze Caravelair is nu ook niet van de zwaarste
dus 90 à 100 km/u is geen probleem. Ik moet er wel bij zeggen dat echt klimmen er tot nu toe nog niet bij was.
(als we een nieuwe kopen is het zeker terug een Transporter, maar dan iets zwaarder van motor !)
- je zit met de combinatie al gauw over de 3500 kg, dus heb je een BE nodig (ik had die al, dus dat was voor ons geen probleem)

beste groeten
Marc
Bijlagen
VW T5 & Caravelair Ambiance Style 460.jpg
VW & Caravelair.jpg
VW & Caravelair.jpg (12.26 KiB) 477 keer bekeken
Caravelair Ambiance Style 460
VW transporter T4 1,9 TD
Marc Adriaens

Berichtdoor Jheroen » zo 24 jan 2010 18:32

Ha Marc,

ik lees vaak over de T4 dat het een betere serie bussen is dan de T5, dat verhaal wordt gestaafd door een vriend van me die inmiddels meer dan de helft van zijn leven tussen de volkswagens in de werkplaats door heeft gebracht, hij ziet daar veel T5 modellen waarvan sommigen van recente bouwjaren en kilometerstanden die toch grote defecten hebben.

het risico wat ik loop wanneer ik een dure gebruikte T5 zou kopen waarvan daarna van alles stuk gaat vindt ik te groot.

voor het geld van een jonge gebruikte T5 koop je een nieuwe Trafic of Vivaro met 4 jaar fabrieksgarantie.....

de T4 is inmiddels al vele jaren oud dus dat is geen optie meer.
----------------------
Groeten!

Jheroen

Jheroen

Keer terug naar Trekauto en Caravan-Auto combinaties