Euro 95 of euro 98 of V-power ?

Gebruikersavatar
Nimma
Berichten: 7777
Lid geworden op: zo 1 mei 2005 12:54
Locatie: Old city, young vibe

Re: Euro 95 of euro 98 of V-power ?

Bericht door Nimma » wo 25 jul 2018 13:21

Er gaat hier al jaren E10 in en hij doet het nog steeds.
Toyota RAV4 CVT Executive 2010 & Knaus Silver Selection 450FU 2016 🇺🇦

Gebruikersavatar
Micky
Berichten: 38406
Lid geworden op: do 25 mar 2010 23:31
Locatie: Overijssel

Re: Euro 95 of euro 98 of V-power ?

Bericht door Micky » wo 25 jul 2018 14:06

RE.gif

Dus?


Verzonden vanaf mijn iPhone X met Tapatalk
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB

Gebruikersavatar
HansHobby
Berichten: 1490
Lid geworden op: wo 23 jul 2008 08:26
Locatie: 't Kielegat
Contacteer:

Re:

Bericht door HansHobby » wo 25 jul 2018 14:13

Alfons schreef:
vr 5 okt 2007 12:19

Tot op een goeie dag het lampje van het motormanagement ging branden.
Bij controle door de dealer zou het om defecte brandstofkleppen te gaan.(vlg. de computer)
Grappig. Ik heb dit dus met mijn Subaru als ik bij Shell tank. Prompt gaat dan mijn motormanagement lampje aan. Tot de volgende tankbeurt bij een ander merk pomp, binnen enkele kilometers gaat hij weer uit. Twee verschillende dealers hebben geen problemen kunnen vinden, ook mijn eigen garage snapt er niks van. Bij Subaru Nederland heeft men deze klacht in totaal drie keer gehad op dit type Forester maar oorzaak onbekend. Ook deze vakantie weer zonder nadenken bij een Shell pomp staan tanken. Gelukkig had ik het snel door en de tank maar half vol gegooid. En ja hoor, daar was het lampje weer. awhoea.gif Gelukkig 50 km verderop een Aral pomp, hier de tank verder volgegooid en ongeveer 30 km verder ging het lampje weer uit. Grootste nadeel, het branden van het lampje schakelt ook de cruisecontrol uit.
Afbeelding
Subaru Forester 2.0 X Comfort(2007)Hobby 460T Prestige (1993)

Gebruikersavatar
deusjevo
Berichten: 18182
Lid geworden op: zo 27 mar 2005 18:55
Locatie: Omgeving Rotjeknor

Re: Euro 95 of euro 98 of V-power ?

Bericht door deusjevo » wo 25 jul 2018 15:14

Laat maar komen deze verhalen!
Bij Shell de motormanagement lampjes aan, bij Aral niet? :lol:

Ik pak een biertje en trek even een zak chips open thumbup.gif
Fiat Ducato Buscamper (Grey) of als combi een Range Rover (Epsom Green love.gif ) of MINI Cooper Clubman (Midnight Black) met voorlopig ff niets na verkoop van onze Knaus 450TU Südwind…

Gebruikersavatar
deemster07
Berichten: 943
Lid geworden op: di 4 feb 2014 09:49
Locatie: Ooststellingwerf

Re: Euro 95 of euro 98 of V-power ?

Bericht door deemster07 » wo 25 jul 2018 15:28

Wij tanken altijd V-power Diesel of een een ander soort van bijv de BP en dat bevalt ons prima. Dieseltje loopt gewoon mooier.
Zeker is wel dat wij zuiniger rijden op Shell/BP diesel dan bijv de Amigo/Tango rommel.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
VW Passat 7 2011 1.6TDI 330nm 150PK (rollerbank thumbup.gif ), Dethleffs 460T 1999

Volvodriver

Re: Euro 95 of euro 98 of V-power ?

Bericht door Volvodriver » wo 25 jul 2018 19:10

Tango is gewoon Q8 benzine. Daar is niets mis mee.

Gebruikersavatar
JPGeetje
Berichten: 3686
Lid geworden op: di 23 dec 2003 06:20
Locatie: Heel
Contacteer:

Re: Euro 95 of euro 98 of V-power ?

Bericht door JPGeetje » wo 25 jul 2018 21:32

Het placebo-effect doet zijn werk uitstekend awhoea.gif
Groetjes,
Jan
Kennis is niet belangrijk als je genoeg kennissen hebt!

Re di Coppi
Berichten: 1439
Lid geworden op: do 19 sep 2013 09:47

Re: Euro 95 of euro 98 of V-power ?

Bericht door Re di Coppi » wo 25 jul 2018 22:07

En toch lees ik alleen meningen. Feiten en bronnen heb ik in dit draadje niet gezien.
V60, Fendt Saphir 510 TFK

Gebruikersavatar
Micky
Berichten: 38406
Lid geworden op: do 25 mar 2010 23:31
Locatie: Overijssel

Re: Euro 95 of euro 98 of V-power ?

Bericht door Micky » wo 25 jul 2018 22:27

RE.gif

helemaal mee eens, maar hebben we wel ergens feiten van de fabrikanten van de brandstoffen gezien eigenlijk scratch.gif
een test op de rollenbank geeft dan uitkomst, maar ik ga het echt niet uitproberen, ik zie het nut er niet van in mrgreen.gif
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB

Gebruikersavatar
meeder
Berichten: 3033
Lid geworden op: ma 4 apr 2016 20:42

Re: Euro 95 of euro 98 of V-power ?

Bericht door meeder » wo 25 jul 2018 22:37

http://ijame.ump.edu.my/images/Volume_1 ... t%20al.pdf

Dit is wel een interessant onderzoek waarbij ze het bij een atmosferische motor hebben getest. Een di-turbo motor kan nog meer spelen met druk en ontsteking in combinatie met de variabele kleptiming.

Gebruikersavatar
HansHobby
Berichten: 1490
Lid geworden op: wo 23 jul 2008 08:26
Locatie: 't Kielegat
Contacteer:

Re: Euro 95 of euro 98 of V-power ?

Bericht door HansHobby » wo 25 jul 2018 23:42

deusjevo schreef:
wo 25 jul 2018 15:14
Laat maar komen deze verhalen!
Bij Shell de motormanagement lampjes aan, bij Aral niet? :lol:

Ik pak een biertje en trek even een zak chips open thumbup.gif
Proost en eet smakelijk. Maar het is echt zo. Normaliter tank ik thuis altijd BP, die zit hier op de hoek. Dus normaliter ook nooit problemen met het lampje. Eerste keer was drie jaar geleden in Duitsland, bij aankomst getankt bij de camping, een Shell pomp om precies te zijn. Net na het tanken begon het gedonder. Assistance van Subaru gebeld en die adviseerde mij een flink stuk te gaan rijden (had toen nog niet door dat het tanken er wel eens mee te maken kon hebben) om te kijken of de auto "raar" deed. Er was een Subaru dealer in de buurt dus bij eventuele problemen zouden ze die inschakelen. auto reed verder prima met knipperend lampje, enkel CC was uitgeschakeld. Toen een week later de tank leeg was ben ik gaan tanken bij een pomp nabij een pretpark waar wij toen stonden. Was een Jet pomp. Frappante was dat nog voor we terug waren bij de camping (zo'n 30 km) het lampje weer uitging en de CC weer werkte. Dat bleef een week zo. Tot we na een week weer naar huis reden en ik weer tankte bij de Shell naast de camping. Op de terugweg begon het lampje weer te knipperen en cc viel weer uit. Onderweg nog een tankbeurt gedaan bij een Rasthof, dit was een Aral. Na een half uurtje rijden lampje weer uit tot thuis. Daarna weer een jaar geen last gehad. En zo gaat het iedere keer met de vakantie. Tank ik Shell in Duitsland, gaat het lampje weer knipperen. Hij is er allergisch voor denk ik. awhoea.gif
Afbeelding
Subaru Forester 2.0 X Comfort(2007)Hobby 460T Prestige (1993)

Gebruikersavatar
PD
Berichten: 23386
Lid geworden op: wo 16 jul 2014 11:12
Locatie: Wherever I lay my hat...

Re: Euro 95 of euro 98 of V-power ?

Bericht door PD » wo 25 jul 2018 23:50

RE.gif
Zolang je het weet, kun je er rekening mee houden en is het blijkbaar geen probleem thumbup.gif

Heb je ook ervaring met Shell brandstof in NL, mogelijk andere samenstelling ?
Fendt Brillant 650 TF (2018), Land Rover Discovery-5 HSE 3.0 TDV6 Black Edition (2018)

Gebruikersavatar
JPGeetje
Berichten: 3686
Lid geworden op: di 23 dec 2003 06:20
Locatie: Heel
Contacteer:

Re: Euro 95 of euro 98 of V-power ?

Bericht door JPGeetje » do 26 jul 2018 08:45

Re di Coppi schreef:
wo 25 jul 2018 22:07
En toch lees ik alleen meningen. Feiten en bronnen heb ik in dit draadje niet gezien.
Eigenlijk heb je die ook niet nodig.
Gewoon je boerenverstand gebruiken geeft ook uitkomst. scratch.gif
Als het werkelijk zou werken dat die "super" brandstoffen het brandstofverbruik zouden verlagen, dan waren de autofabrikanten er al lang als de kippen bij geweest om die brandstoffen te gebruiken bij het testen van hun motoren op uitstoot (milieueisen) love.gif
Een motor die minder brandstof verbruikt zal immers per definitie ook minder uitstoot produceren.
Ook zouden deze brandstoffen dan in je instructieboekje worden voorgeschreven.
Of zou het soms kunnen zijn dat die dopes op zich een negatief effect hebben op de uitstoot en daarom maar beter niet in milieu-tests kunnen worden gebruikt scratch.gif
Groetjes,
Jan
Kennis is niet belangrijk als je genoeg kennissen hebt!

Gebruikersavatar
HansHobby
Berichten: 1490
Lid geworden op: wo 23 jul 2008 08:26
Locatie: 't Kielegat
Contacteer:

Re: Euro 95 of euro 98 of V-power ?

Bericht door HansHobby » do 26 jul 2018 09:48

PremiumDiscovery schreef:
wo 25 jul 2018 23:50
RE.gif
Zolang je het weet, kun je er rekening mee houden en is het blijkbaar geen probleem thumbup.gif

Heb je ook ervaring met Shell brandstof in NL, mogelijk andere samenstelling ?
Ik houd er inderdaad rekening mee. In Nederland nog geen Shell getankt. Misschien toch maar eens proberen, kijken wat er gebeurt. scratch.gif
Afbeelding
Subaru Forester 2.0 X Comfort(2007)Hobby 460T Prestige (1993)

Gebruikersavatar
meeder
Berichten: 3033
Lid geworden op: ma 4 apr 2016 20:42

Re: Euro 95 of euro 98 of V-power ?

Bericht door meeder » do 26 jul 2018 19:48

RE.gif RE.gif zoals je kan zien doet BMW die aanbevelingen eigenlijk wel in de handleiding.

Gebruikersavatar
deusjevo
Berichten: 18182
Lid geworden op: zo 27 mar 2005 18:55
Locatie: Omgeving Rotjeknor

Re: Euro 95 of euro 98 of V-power ?

Bericht door deusjevo » do 26 jul 2018 20:06

@ JPGeetje
Wie zegt dat de uitstoot en verbruikscijfers bij bijvoorbeeld benzineauto’s met Euro 95 wordt gedaan?
Wellicht worden er al Premium brandstoffen daarvoor gebruikt, ik heb geen idee.

@ meeder
Zou BMW niet gewoon in andere woorden willen proberen te vertellen dat je sowieso beter Premium brandstoffen kunt gebruiken?

@ HansHobby
Er zijn meerdere gevallen bekend van Subaru’s begrijp ik die net als jouw Sub ook geen Shell brandstof lusten?
Dan heb je het over benzine neem ik aan?
In geval van benzine moet het minimaal voldoen aan de Europese norm EN228, ik kan mij daardoor weinig voorstellen bij jouw probleem?
Fiat Ducato Buscamper (Grey) of als combi een Range Rover (Epsom Green love.gif ) of MINI Cooper Clubman (Midnight Black) met voorlopig ff niets na verkoop van onze Knaus 450TU Südwind…

Gebruikersavatar
Conradi
Berichten: 5090
Lid geworden op: zo 15 feb 2015 11:22

Re: Euro 95 of euro 98 of V-power ?

Bericht door Conradi » vr 27 jul 2018 09:43

deusjevo schreef:
do 26 jul 2018 20:06
Wie zegt dat de uitstoot en verbruikscijfers bij bijvoorbeeld benzineauto’s met Euro 95 wordt gedaan?
Wellicht worden er al Premium brandstoffen daarvoor gebruikt, ik heb geen idee.
De homologatie wordt door onafhankelijke keuringsinstituten gedaan. In Nederland biedt bijvoorbeeld de RDW haar diensten aan. Zij houden zich echt wel aan de regels.
De zogenaamde 'sjoemelsoftware' zat in de auto ingebouwd en herkend dat er getest wordt op een rollenbank (wel snelheid maar geen verplaatsing), waardoor ze een speciaal testprogramma opstartten. Daar kunnen de keuringsinstituten natuurlijk niets aan doen.
Adria Adora 613 achter Volvo XC90 T8 Twin Engine

Gebruikersavatar
HansHobby
Berichten: 1490
Lid geworden op: wo 23 jul 2008 08:26
Locatie: 't Kielegat
Contacteer:

Re: Euro 95 of euro 98 of V-power ?

Bericht door HansHobby » vr 27 jul 2018 09:58

deusjevo schreef:
do 26 jul 2018 20:06


@ HansHobby
Er zijn meerdere gevallen bekend van Subaru’s begrijp ik die net als jouw Sub ook geen Shell brandstof lusten?
Dan heb je het over benzine neem ik aan?
In geval van benzine moet het minimaal voldoen aan de Europese norm EN228, ik kan mij daardoor weinig voorstellen bij jouw probleem?
Ik kan er niet meer van maken. bij twee verschillende Subaru dealers geweest en die komen er ook niet aan uit. Hebben ook nooit iets vreemds gevonden in de motor of in de software. Gisterenavond een Volvo dealer hierover gesproken en die vermoed dat het wel eens iets te maken kan hebben met een ander octaan gehalte in de Shell benzine in Duitsland. Voorlopig weet ik in ieder geval hoe ik het probleem kan omzeilen. Maar het blijft wel een raadsel.
Afbeelding
Subaru Forester 2.0 X Comfort(2007)Hobby 460T Prestige (1993)

Gebruikersavatar
deusjevo
Berichten: 18182
Lid geworden op: zo 27 mar 2005 18:55
Locatie: Omgeving Rotjeknor

Re: Euro 95 of euro 98 of V-power ?

Bericht door deusjevo » vr 27 jul 2018 10:45

Wordt voor jouw auto niet gewoon benzine met minimaal 98RON aanbevolen?
Wat staat er in je instructieboekje?

Mijn A types (Eend - Dyane) mogen ook op Euro rijden en dat voldoet prima in het dagelijkse gebruik echter als ik “prestaties” awhoea.gif verlang (paar daagjes in de Ardennen en wat racen op Spa) tank ik V-Power en dat verschil merk je echt.
Motor pakt veel beter op en loopt gewoon mooier.

Beetje het BMW verhaal wat meeder vertelde dus mrgreen.gif
Fiat Ducato Buscamper (Grey) of als combi een Range Rover (Epsom Green love.gif ) of MINI Cooper Clubman (Midnight Black) met voorlopig ff niets na verkoop van onze Knaus 450TU Südwind…

Gebruikersavatar
deusjevo
Berichten: 18182
Lid geworden op: zo 27 mar 2005 18:55
Locatie: Omgeving Rotjeknor

Re: Euro 95 of euro 98 of V-power ?

Bericht door deusjevo » vr 27 jul 2018 10:50

Conradi schreef:
vr 27 jul 2018 09:43
deusjevo schreef:
do 26 jul 2018 20:06
Wie zegt dat de uitstoot en verbruikscijfers bij bijvoorbeeld benzineauto’s met Euro 95 wordt gedaan?
Wellicht worden er al Premium brandstoffen daarvoor gebruikt, ik heb geen idee.
De homologatie wordt door onafhankelijke keuringsinstituten gedaan. In Nederland biedt bijvoorbeeld de RDW haar diensten aan. Zij houden zich echt wel aan de regels.
De zogenaamde 'sjoemelsoftware' zat in de auto ingebouwd en herkend dat er getest wordt op een rollenbank (wel snelheid maar geen verplaatsing), waardoor ze een speciaal testprogramma opstartten. Daar kunnen de keuringsinstituten natuurlijk niets aan doen.
Nu heb je het over sjoemelsoftware, wat ik bedoel is of er wellicht tijdens het testen en bepalen van verbruikscijfers en uitstoot al legaal met Premium brandstoffen getest wordt of gebeurd dat standaard met bijvoorbeeld Fuelsave diesel en benzine?
Fiat Ducato Buscamper (Grey) of als combi een Range Rover (Epsom Green love.gif ) of MINI Cooper Clubman (Midnight Black) met voorlopig ff niets na verkoop van onze Knaus 450TU Südwind…

Plaats reactie

Terug naar “Trekauto en Caravan-Auto combinaties”