Passat 1.4 TSI Variant heeft het warm

mornragoth
Berichten: 32
Lid geworden op: vr 30 sep 2016 10:04

Passat 1.4 TSI Variant heeft het warm

Bericht door mornragoth » di 31 jul 2018 21:56

Vorige week voor het eerst met onze combi buiten nederland gegaan. In België was het raak; koelvloeistof in enkele tellen van 90 graden naar 120 graden. Ook de motorolie was behoorlijk warm met 120 graden. Buiten was het ook flink warm met 36 graden.

Resultaat was dat de mobiliteitservice het niet meer veilig achtte en ze hebben ons dan met caravan en al afgesleept. Na twee nachten noodgedwongen in Luxemburg te hebben gekampeerd zou het euvel moeten zijn verholpen. Iets met een printplaat voor de trekhaak. Kosten 500 euro. Helaas niets was minder waar. We waren nog geen uur verder en het begon opnieuw.

Terug naar NL gesukkeld en thuis de auto naar onze eigen dealer gebracht. Deze geeft aan dat het koelsysteem niet afdoende is. Er zou slechts 300 watt koeling inzitten. Dit zou te op te krikken zijn naar 400 watt met een boosterfan. Kosten 700 euro.
Het alternatief zou een dubbele fan zijn, maar dan zouden de kosten nog verder oplopen.

Buiten de vraag of dit onder garantie valt of niet, zijn er mensen met een soortgelijke combi? En zo ja, wat voor een soort koeling zit er in jullie Passat? Wat is jullie ervaring?

De auto heeft een max trekvermogen van 1600kg. De caravan weegt ongeveer 1500kg. De trekhaak is er later opgezet. De motor heeft een vermogen van 150pk/110kw en trekt de caravan met twee vingers in zijn neus omhoog (op de hitte na dan).
Volkswagen Passat TSI Highline 150pk DSG7 Automaat (2016), Dethleffs c'go 495 QSK (go2 mover, PowerXtreme X30), Unico Bologna

Gebruikersavatar
andrehj
Berichten: 155
Lid geworden op: zo 28 aug 2016 14:34

Re: Passat 1.4 TSI Variant heeft het warm

Bericht door andrehj » di 31 jul 2018 22:12

Als het probleem rijdend optreedt is een grotere fan geen oplossing, want die staat tijdens het rijden niet aan (heeft ook geen zin, de rijwind blaast veel harder).
Je moet het volgens mij zoeken in je koelsysteem: te kleine of verstopte radiator of een defecte thermostaat.

Re di Coppi
Berichten: 1439
Lid geworden op: do 19 sep 2013 09:47

Re: Passat 1.4 TSI Variant heeft het warm

Bericht door Re di Coppi » di 31 jul 2018 22:17

Ik heb de 1.4 TSI ACT variant van eind 2017 (Type B8) met een 1600 kg Fendt aan het haakje. We zijn met 30 C aangekomen in limburg met hellinkjes en steile hellingen op smalle boerenlandweggetjes ivm wegafsluiting. De koelvloeistof temp. bleef gedurende de hele reis keurig in het midden op 90C. De max olietemp die ik heb gezien was iets van 112 C. Morgen vertrekken we weer en zal ik nogmaals kijken naar de temperaturen.
Kortom, niks vreemdt gezien. Bij mij zit ook een achteraf inbouw haak op, westfalia
Welke type Passat heb je? Ook B8?
Ik vind het wel een opmerkelijk verhaal van je dealer betreffende een koelvermogen van 300 W. Dat kan niet, is veel meer.
Micky en Martijn v o hebbenwel meer info hierover, zullen wel reageren.
Laatst gewijzigd door Re di Coppi op di 31 jul 2018 22:19, 1 keer totaal gewijzigd.
V60, Fendt Saphir 510 TFK

Tafkah
Berichten: 155
Lid geworden op: do 16 mar 2017 21:36

Passat 1.4 TSI Variant heeft het warm

Bericht door Tafkah » di 31 jul 2018 23:25

Ik volg dit topic even..
Heb ervaring met een Skoda Superb (type 2) met een 1.6 diesel met koel problemen (bij uitzonderlijk warm weer en behoorlijk intensieve rit). Dit was een greenline sjoemeldiesel uit 2014. Daar heeft men uiteindelijk aanpassingen aan bumper en gril gedaan.

De S2 is echter gewisseld (einde leasecontract) met een Skoda Superb 3 met een (jawel) 1.4 ACT 110 kw/150 pk blok.
Staan nu 1400 km’s op de teller en ga morgen de recreatiecontainer ophalen. Dit weekeinde richting Alpen.....

Gebruikersavatar
Micky
Berichten: 38407
Lid geworden op: do 25 mar 2010 23:31
Locatie: Overijssel

Re: Passat 1.4 TSI Variant heeft het warm

Bericht door Micky » di 31 jul 2018 23:34

Hoe oud is je auto en wat heeft hij gelopen?
je zou met deze combi absoluut geen problemen moeten hebben, de temperatuur mag bij volle belasting echt wel iets oplopen (in mijn geval bijv. 98 graden toen we op de cruise met 115 bij luik omhoog reden in de 5 (DSG6) ), de olie temperatuur ook, die heb ik wel tegen de 130 gezien vorige week, maar ook hier zwaar tegen de heuvel op en dus gewoon met ca 115 km/h
ik weet niet welke invloed de achteraf onder gebouwde trekhaak heeft en wat je daarmee bedoelt (dealer?) mijn trekhaken zijn altijd bij de dealer zelf onder gebouwd.

dus afhankelijk van de leeftijd en km stand zou je een hele vuile Radiateur kunnen hebben, daarvoor gaat je capaciteit behoorlijk naar beneden.
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB

Gebruikersavatar
MarcoC
Berichten: 4722
Lid geworden op: do 27 jun 2013 15:35
Locatie: Deventer

Re: Passat 1.4 TSI Variant heeft het warm

Bericht door MarcoC » di 31 jul 2018 23:37

Heb in 2015 hetzelfde meegemaakt met een Renault Megane Grandtour uit 2004 met 1.5 dci motor. Het was toen die zomer ook zo heet +35 graden en de motor werd in de heuvels van België warm..... bij ons was de oplossing om verder te rijden zonder airco.... dus alle ramen open.... we moesten zo verder naar Zuid-Frankrijk! En dat hebben we ook prima gehaald, zweten deden we wel maar de motor werd niet meer te warm.
Denk dat je het toch in het koelvermogen moet zoeken.... daarnaast moet je er ook aan denken dat de condensor van de airco voor de radiator zit en dus extra warme lucht door de radiator blaast.... daarmee lever je dan wel wat koelvermogen in lijkt me.
Een ervaring met de Passat heb ik dus niet en ook geen echte oplossing voor je, maar wellicht heb je wel wat aan een dergelijke info voor ze je iets aan gaan smeren waar je niks aan hebt. Succes

Verstuurd vanaf mijn GT-N7100 met Tapatalk

Dethleffs 720 SK Camper Lyfestyle - Audi Q7 3.0 TDI Quattro

Gebruikersavatar
Micky
Berichten: 38407
Lid geworden op: do 25 mar 2010 23:31
Locatie: Overijssel

Re: Passat 1.4 TSI Variant heeft het warm

Bericht door Micky » di 31 jul 2018 23:43

RE.gif

bij VAG worden je verbruikers en dus ook de airco aangepast aan de omstandigheden en bij vollast zelfs uitgeschakeld, dus die zal hier al even uitgeschakeld zijn geweest.
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB

Gebruikersavatar
deusjevo
Berichten: 18184
Lid geworden op: zo 27 mar 2005 18:55
Locatie: Omgeving Rotjeknor

Re: Passat 1.4 TSI Variant heeft het warm

Bericht door deusjevo » di 31 jul 2018 23:47

Waar heb je die 120oC koelvloeistof temeperatuur mee afgelezen?

De Passat geeft toch olietemperatuur aan en 120oC is wel hoog maar geen “paniek temperatuur”

Mijn ex Octavia had soms ook tegen de 130oC olietemperatuur, dat kunnen de huidige oliën nog net hebben.
Fiat Ducato Buscamper (Grey) of als combi een Range Rover (Epsom Green love.gif ) of MINI Cooper Clubman (Midnight Black) met voorlopig ff niets na verkoop van onze Knaus 450TU Südwind…

Gebruikersavatar
Micky
Berichten: 38407
Lid geworden op: do 25 mar 2010 23:31
Locatie: Overijssel

Re: Passat 1.4 TSI Variant heeft het warm

Bericht door Micky » di 31 jul 2018 23:49

RE.gif

hij geeft ook koelwater temperatuur aan en als je een B8 hebt, ook turbodruk, Kw en G kracht.
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB

Gebruikersavatar
Paul
Berichten: 3508
Lid geworden op: za 2 aug 2014 21:09

Re: Passat 1.4 TSI Variant heeft het warm

Bericht door Paul » di 31 jul 2018 23:56

Ik zal als ik eind van de week naar huis rij mijn Carly adapter er eens insteken en in torque eens loggen wat hij doet met de caravan erachter.

Dit klinkt als niet normaal, zou er inderdaad geen problemen mee moeten hebben.
Ik denk eerder een probleem in het koelsysteem dan wat anders.
Wat je wel eens hebt is dat als je een auto af fabriek met een trekhaak besteld, de koeling zwaarder wordt uitgevoerd.
Dat wordt door de dealer in ieder geval gezegd, of het werkelijk zo is weet ik niet, voor mij in ieder geval de reden dat ik ze altijd af fabriek bestel.
BMW 540i X-Drive M-Sport touring (2018) -> Fendt Diamant 560SF (2022)

Gebruikersavatar
JPGeetje
Berichten: 3686
Lid geworden op: di 23 dec 2003 06:20
Locatie: Heel
Contacteer:

Re: Passat 1.4 TSI Variant heeft het warm

Bericht door JPGeetje » di 31 jul 2018 23:58

mornragoth schreef:
di 31 jul 2018 21:56
De auto heeft een max trekvermogen van 1600kg. De caravan weegt ongeveer 1500kg. De trekhaak is er later opgezet. De motor heeft een vermogen van 150pk/110kw en trekt de caravan met twee vingers in zijn neus omhoog (op de hitte na dan).
Hoeveel heeft die auto gelopen?
Groetjes,
Jan
Kennis is niet belangrijk als je genoeg kennissen hebt!

Gebruikersavatar
Conradi
Berichten: 5090
Lid geworden op: zo 15 feb 2015 11:22

Re: Passat 1.4 TSI Variant heeft het warm

Bericht door Conradi » wo 1 aug 2018 00:12

mornragoth schreef:
di 31 jul 2018 21:56
Vorige week voor het eerst met onze combi buiten nederland gegaan. In België was het raak; koelvloeistof in enkele tellen van 90 graden naar 120 graden. Ook de motorolie was behoorlijk warm met 120 graden. Buiten was het ook flink warm met 36 graden.
Als het tijdens het rijden optreedt, is idd de fan niet zo belangrijk. Wij vinden 36º natuurlijk best warm, maar VW verkoopt Passats ook in bijvoorbeeld Zuid Spanje of Cyprus, om maar even binnen de EU te blijven, waar het de hele zomer dik boven de 40º is. De buitentemperatuur mag an sich geen probleem zijn.
pvaken schreef:
di 31 jul 2018 23:56
Wat je wel eens hebt is dat als je een auto af fabriek met een trekhaak besteld, de koeling zwaarder wordt uitgevoerd.
Dat gaat dan vooral over oliekoelers voor automaten, toch?
Adria Adora 613 achter Volvo XC90 T8 Twin Engine

Gebruikersavatar
JPGeetje
Berichten: 3686
Lid geworden op: di 23 dec 2003 06:20
Locatie: Heel
Contacteer:

Re: Passat 1.4 TSI Variant heeft het warm

Bericht door JPGeetje » wo 1 aug 2018 00:33

Misschien dit draadje nog eens naar voren halen weenie.gif
Groetjes,
Jan
Kennis is niet belangrijk als je genoeg kennissen hebt!

mornragoth
Berichten: 32
Lid geworden op: vr 30 sep 2016 10:04

Re: Passat 1.4 TSI Variant heeft het warm

Bericht door mornragoth » wo 1 aug 2018 07:42

Veel herkenning in dat draadje. Althans voor de reis.
Onze Passat is een jonge occassion met amper 30k op de teller. Ik kan navragen hoe of wat mbt vervuiling, maar denk dat er niet zo veel uit gaat komen.

Het draadje is wel wat breder, dus spit hem wel ff door. Via de search had ik al even Passat gezocht, maar dat leverde niet zo heel veel op. Vandaar mijn verzoek om info mbt de uitvoering vd koeling bij mede Passat rijders.
Volkswagen Passat TSI Highline 150pk DSG7 Automaat (2016), Dethleffs c'go 495 QSK (go2 mover, PowerXtreme X30), Unico Bologna

Gebruikersavatar
RichTrip
Berichten: 1886
Lid geworden op: ma 12 mei 2014 13:56

Re: Passat 1.4 TSI Variant heeft het warm

Bericht door RichTrip » wo 1 aug 2018 07:48

Ik heb het een paar jaar terug gehad met mijn huidige Opel Astra 1.6 CDTI. Het was toen ook iets van +30 graden en tijdens een stevige klim werd ineens het motorvermogen afgeknepen. Weet niet meer de precieze melding op het scherm, iets van 'Beperkt motorvermogen beschikbaar'. Temperatuurmeter stond gewoon op 90 graden. Nu is het met de huidige moderne auto's al vaak dat die ook strak op 90 blijft staan, of het nu 80 of 100 graden is. Pas als ie boven een bepaalde temperatuur komt, dan verschuift de naald. Het is die vakantie nog een paar keer voorgekomen, allemaal bij heel erg warm weer.
Op een veilige plek even stoppen, motor uitzetten weer starten, even wachten en weer gaan. Auto was toen een jaar oud, dus geen verstopte radiateur.
Moet wel zeggen dat ik bergop best doortrapte. Na terugkomst stond er geen melding in het geheugen. Vrijwel zeker was de hoge olietemperatuur (die ik zelf niet kon controleren) de oorzaak van het feit dat de auto in de begrenzer liep.
De jaren erna ben ik wat voorzichtiger gaan rijden bergop, heb de melding daarna nooit meer gehad. Of het samenhangt met de rijstijl of met andere factoren, dat weet ik niet. Maar moderne auto's hebben nu eenmaal meer ingebouwde "bescherming' welke naar ons idee soms te snel ingrijpt.

In 1991 gingen we in een Renault 11 TXE Electronic uit 1986 met 5 man + dakkoffer naar de Middelandse Zee. DIe TXE Electronic was een bijzondere uitvoering met digitaal dashboard en sprekende boordcomputer. Maar die laatste was iets te overijverig in het warme Frankrijk. Met grote regelmaat werden we op de Peage verrast met de melding "Warning, engine overheating, stop engine immediately!" Mijn ma helemaal in de stress, maar mijn vader bleef als automonteur relaxt en probeerde iedere keer mijn ma gerust te stellen dat er toch echt niets aan de hand was. Zonder problemen Zuid-Frankrijk gehaald mrgreen.gif
Kip Grey Line Special 47 TRZ 2003 + (Kip) Walker Vario Easy Door voortent i.c.m. een Opel Astra Sports Tourer PHEV Business Edition 1.6 Turbo 180pk

mornragoth
Berichten: 32
Lid geworden op: vr 30 sep 2016 10:04

Re: Passat 1.4 TSI Variant heeft het warm

Bericht door mornragoth » wo 1 aug 2018 08:10

Het is idd een B8 uit 2016 met een DSG7 bak. We waren echt niet aan het planken. Zelfs bij een klim van 80 km/h ging het al mis. De enige optie om omhoog te komen was het aantal toeren verhogen en de snelheid verlagen (en ingehaald worden door toeterende vrachtwagens). En dan nog was het oppassen dat de temperatuur niet in het roos ging.

We hebben zowel in D, S als met de flippers gereden. Dat maakte allemaal niet zoveel uit.

Voor de koelvloeistoftemperatuur heb ik gebruik gemaakt van de 'analoge' meter op het dashboard. Die ene die altijd netjes 90 graden aangeeft. De olietemperatuur is digitaal af te lezen middels het display tussen de meters.
Volkswagen Passat TSI Highline 150pk DSG7 Automaat (2016), Dethleffs c'go 495 QSK (go2 mover, PowerXtreme X30), Unico Bologna

Gebruikersavatar
deemster07
Berichten: 943
Lid geworden op: di 4 feb 2014 09:49
Locatie: Ooststellingwerf

Re: Passat 1.4 TSI Variant heeft het warm

Bericht door deemster07 » wo 1 aug 2018 09:11

Onze Passat 1.6tdi (getuned) geeft 90 graden aan maar de olietemp komt met deze temperaturen ook wel tussen de 100 en 120 graden...



Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
VW Passat 7 2011 1.6TDI 330nm 150PK (rollerbank thumbup.gif ), Dethleffs 460T 1999

mornragoth
Berichten: 32
Lid geworden op: vr 30 sep 2016 10:04

Re: Passat 1.4 TSI Variant heeft het warm

Bericht door mornragoth » wo 1 aug 2018 09:12

RE.gif
De beredenering dat 100 watt extra koelvermogen geen verschil gaat maken snijdt volgens mij wel hout. Het is immers een machine van 110 kw (110.000 watt). Als ik even de aanname doe dat dat de uiteindelijke efficiënte is dan gaat er nog een veelvoud aan energie verloren in warmte. Dit nog buiten het feit dat de luchtdruk aan de voorkant van de auto tijdens het rijden vele malen groter is dan wat zo'n fannetje kan produceren. Extra koeling is leuk in warme landen of tijdens het file rijden.
Volkswagen Passat TSI Highline 150pk DSG7 Automaat (2016), Dethleffs c'go 495 QSK (go2 mover, PowerXtreme X30), Unico Bologna

willianv
Berichten: 1092
Lid geworden op: zo 15 feb 2009 14:55
Locatie: Omg. Eindhoven...

Re: Passat 1.4 TSI Variant heeft het warm

Bericht door willianv » wo 1 aug 2018 10:37

Ik heb met mijn smax een zelfde soort ervaring... De autoweg van Girona naar Lleida bevat een hele lange klim, soms sterk stijgend op andere punten weer minderztihgebd. In totaal als in moet schatten een kilometer of 35....

Als ik met 100 op de acc omhoog ga, dan loopt de koelwater temperatuur richting de 120 graden. Verschil tussen de d en s stand is nauwelijks waarneembaar...

Wat bij mij helpt is snelheid laten zakken naar 80 en handmatig schakelen, auto meer toeren laten maken en de temp loopt direct terug.

Verstuurd vanaf mijn SM-G960F met Tapatalk

Momenteel weer caravan- en camperloos….

Turbodesk
Berichten: 128
Lid geworden op: zo 21 mei 2017 16:14

Re: Passat 1.4 TSI Variant heeft het warm

Bericht door Turbodesk » wo 1 aug 2018 10:54

De meest voorkomende fout is het rijden in een te hoge versnelling waardoor de koelvloeistof niet snel genoeg word rond gepompt.
Schakel een versnelling terug en rijd met meer toeren. Beter voor de motor en versnellingsbak en de motor blijft koeler.
Wilk 530UE 2007. Volvo V70 D5 - 240PK, 500Nm.

Gebruikersavatar
Paul
Berichten: 3508
Lid geworden op: za 2 aug 2014 21:09

Re: Passat 1.4 TSI Variant heeft het warm

Bericht door Paul » wo 1 aug 2018 10:58

Dat hangt ook van de auto af.
Er zijn auto's met een elektrische waterpomp die afhankelijk van het toerental van de motor draait.
Die kiezen dus altijd de beste draaisnelheid voor de water pomp.
Ik weet dat BMW het sowieso heeft maar er zullen inmiddels wel meer merken zijn.
BMW 540i X-Drive M-Sport touring (2018) -> Fendt Diamant 560SF (2022)

Gebruikersavatar
Jan Br
Berichten: 1546
Lid geworden op: wo 9 mar 2005 09:12
Locatie: Dordrecht

Re: Passat 1.4 TSI Variant heeft het warm

Bericht door Jan Br » wo 1 aug 2018 11:04

Wat ik nu zeg is voor sommigen “vloeken in de kerk” maar is dit niet gewoon het resultaat van te kleine geblazen motoren met teveel belasting?
Toyota RAV4 Hybrid 2.5ltr Style AWD 2023,
LMC 470E Passion, Kampa Ace Air 400 All Season, Thule 6200, Dometic 2200 airco, Simpark Easymatic, LiFeP04 30Ah, Alko ATC en nog een paar opties whistle.gif

Gebruikersavatar
j.dreves
Ban
Berichten: 688
Lid geworden op: zo 4 jan 2009 11:47

Re: Passat 1.4 TSI Variant heeft het warm

Bericht door j.dreves » wo 1 aug 2018 11:15

RE.gif
Dat zijn mijn gedachte,s ook, veel pk,s uit een klein motortje vraag veel hitte . Je hebt van die klein Fort motortjes die scheuren door te veel hitte.
Mitsubishi Outlander 2017 met aan de kogel Hobby 495 UL 2018.

Gebruikersavatar
deusjevo
Berichten: 18184
Lid geworden op: zo 27 mar 2005 18:55
Locatie: Omgeving Rotjeknor

Re: Passat 1.4 TSI Variant heeft het warm

Bericht door deusjevo » wo 1 aug 2018 11:22

Wat mij betreft is dat niet de oorzaak, ben nu aan mijn 3e turbo minimotor bezig en heb nog nooit koelproblemen gehad.
Fiat Ducato Buscamper (Grey) of als combi een Range Rover (Epsom Green love.gif ) of MINI Cooper Clubman (Midnight Black) met voorlopig ff niets na verkoop van onze Knaus 450TU Südwind…

Gebruikersavatar
Pino
Berichten: 1775
Lid geworden op: do 20 feb 2014 16:50
Locatie: Midden Nederland

Re: Passat 1.4 TSI Variant heeft het warm

Bericht door Pino » wo 1 aug 2018 11:22

Je vertelt dat de trekhaak achteraf is gemonteerd.
Weet niet exact hoe het bij VAG zit, maar bij BMW passen ze met een af fabriek trekhaak ook het koelsysteem aan.
Wellicht bij VAG ook en is die aanpassing niet gedaan bij de achteraf montage?
Hobby Premium 650 UFf getrokken door een Alpina D5 Biturbo

Plaats reactie

Terug naar “Trekauto en Caravan-Auto combinaties”