Nieuwe caravantrekker
Nieuwe caravantrekker
Zit nog een beetje op de wip, zelf heb ik een bedrijfsauto die zakelijk zijn geld heeft opgebracht, zogenaamd afgeschreven. Ik zat er aan te denken om een dubbele cabine bedrijfswagen te kopen. Privé rijden we een Opel Insignia die normaal mee gaat om de caravan te trekken. Hier begint de kilometerstand ook al een beetje op te lopen en deze zal op een gegeven moment het veld wel gaan ruimen. En wat ga je dan aanschaffen om de caravan te trekken? Wederom een zware auto privé of een luxe bedrijfswagen?
De keuze is min of meer gevallen op een nieuwe Ford transit custom. Het vermogen van de motor is 170pk met 405Nm, alleen is er een handgeschakelde versie en een automaat. Zelf wil ik graag de automaat hebben maar hier zitten beperkingen aan, de handgeschakelde mag tussen de 2500 en 2800 kilo trekken, afhankelijk van het type.
De automaat mag 1750 kg trekken en onze caravan weegt 1500 kilo, geen probleem denk je dan, maar dan komt het treingewicht om de hoek kijken........4200kg. Het treingewicht bij een handgeschakelde komt op ruim 5200 kilo uit.
Leeggewicht van de automaat is 2150 kilo......
Treingewicht. 4200
Caravan. -1500
Leeggewicht. -2150
———————————————
Totaal laadver. 550 kg.
Er komen nog wat rekken voor gereedschap en materiaal in dus wordt het krap met het laadvermogen, reken ik het aantal personen nog niet mee.
In het dagelijks leven rijd ik veelal stukken met veel remmen en optrekken, het schakelen begin ik dus een beetje zat te worden.
Grote vraag is, iemand nog een beetje advies?
De keuze is min of meer gevallen op een nieuwe Ford transit custom. Het vermogen van de motor is 170pk met 405Nm, alleen is er een handgeschakelde versie en een automaat. Zelf wil ik graag de automaat hebben maar hier zitten beperkingen aan, de handgeschakelde mag tussen de 2500 en 2800 kilo trekken, afhankelijk van het type.
De automaat mag 1750 kg trekken en onze caravan weegt 1500 kilo, geen probleem denk je dan, maar dan komt het treingewicht om de hoek kijken........4200kg. Het treingewicht bij een handgeschakelde komt op ruim 5200 kilo uit.
Leeggewicht van de automaat is 2150 kilo......
Treingewicht. 4200
Caravan. -1500
Leeggewicht. -2150
———————————————
Totaal laadver. 550 kg.
Er komen nog wat rekken voor gereedschap en materiaal in dus wordt het krap met het laadvermogen, reken ik het aantal personen nog niet mee.
In het dagelijks leven rijd ik veelal stukken met veel remmen en optrekken, het schakelen begin ik dus een beetje zat te worden.
Grote vraag is, iemand nog een beetje advies?
Laatst gewijzigd door Hobby Linka op wo 13 jun 2018 08:05, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Titel op verzoek gewijzigd
Reden: Titel op verzoek gewijzigd
Vriendschap bezit je niet, het is een geschenk.
Re: Mogelijke aanschaf andere auto.
RE.gif
Tja dan ga ik toch voor een VW Transporter. Eventueel een Mercedes Vito. Dat zijn toch de toppers.
Tja dan ga ik toch voor een VW Transporter. Eventueel een Mercedes Vito. Dat zijn toch de toppers.
Re: Mogelijke aanschaf andere auto.
Vind ik niet..
Met name de Mercedes niets dan ellende van kort bij meegemaakt. Nieuw aangeschaft..na 2 jaar eruit, en vervangen door een Ford transit.
Die inmiddels alweer 5 jaar zonder problemen de kms draait.
Volkswagen Transporter hetzelfde verhaal...
Het kan ook goed gaan..maar ik ken verschillende mensen die beide bussen niet meer willen.
Toppers in naam en prijs..maar geen beste ervaringen.
Met name de Mercedes niets dan ellende van kort bij meegemaakt. Nieuw aangeschaft..na 2 jaar eruit, en vervangen door een Ford transit.
Die inmiddels alweer 5 jaar zonder problemen de kms draait.
Volkswagen Transporter hetzelfde verhaal...
Het kan ook goed gaan..maar ik ken verschillende mensen die beide bussen niet meer willen.
Toppers in naam en prijs..maar geen beste ervaringen.
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.
Re: Mogelijke aanschaf andere auto.
RE.gif
Tja bij ons draaien die twee zonder problemen.
Tja bij ons draaien die twee zonder problemen.
Re: Mogelijke aanschaf andere auto.
In feite heb ik de keus voor een Transit gemaakt, het eventuele advies waar ik op doelde is of het nu verstandig is om een automaat te kiezen met een beperkt treingewicht voor de enkele weken vakantie, maar met de rest van het jaar het profijt van een automaat.......met in het achterhoofd dat het treingewicht overschreden wordt deze weken (puntje garantie mocht er iets misgaan).
Of gewoon voor safe te gaan en de handbak te kiezen en nergens over na hoeven denken.
Of gewoon voor safe te gaan en de handbak te kiezen en nergens over na hoeven denken.
Vriendschap bezit je niet, het is een geschenk.
Re: Mogelijke aanschaf andere auto.
De rekken zullen vast gemonteerd zijn maar het gereedschap en materiaal kunnen eruit.... dan valt de overschrijding van het treingewicht best mee en zou ik voor het comfort van de automaat gaan Hoeveel dagen zul je effectief met een te hoog treingewicht rijden ..... als dat al het geval isWilliamr schreef: ↑wo 6 jun 2018 17:48
Leeggewicht van de automaat is 2150 kilo......
Treingewicht. 4200
Caravan. -1500
Leeggewicht. -2150
———————————————
Totaal laadver. 550 kg.
Er komen nog wat rekken voor gereedschap en materiaal in dus wordt het krap met het laadvermogen, reken ik het aantal personen nog niet mee.
In het dagelijks leven rijd ik veelal stukken met veel remmen en optrekken, het schakelen begin ik dus een beetje zat te worden.
Grote vraag is, iemand nog een beetje advies?
Gecontroleerd zul je er alvast niet op worden.
Je moet alleen redelijk zeker weten dat je gedurende de looptijd niet ineens zin krijgt in een significant zwaardere caravan
Fendt Brillant 650 TF (2018), Land Rover Discovery-5 HSE 3.0 TDV6 Black Edition (2018)
Re: Mogelijke aanschaf andere auto.
Als ik deopties wil hebben die op een Transit zit tov een Vito of Transporter moet ik aardig wat extra centen meenemen, puntje bijtelling.Volvodriver schreef: ↑wo 6 jun 2018 18:55RE.gif
Tja dan ga ik toch voor een VW Transporter. Eventueel een Mercedes Vito. Dat zijn toch de toppers.
Vriendschap bezit je niet, het is een geschenk.
Re: Mogelijke aanschaf andere auto.
RE.gif
Als er geen rare dingen gebeuren, waaronder postcode -of staatsloterij of total loss, zal dit niet gaan gebeuren
Was een beetje de keuze toen wij deze caravan kochten, in overeenstemming met de directie.
Als er geen rare dingen gebeuren, waaronder postcode -of staatsloterij of total loss, zal dit niet gaan gebeuren
Was een beetje de keuze toen wij deze caravan kochten, in overeenstemming met de directie.
Vriendschap bezit je niet, het is een geschenk.
Re: Mogelijke aanschaf andere auto.
RE.gif en RE.gif RE.gif
In dat geval ga ik met de redenatie van PD mee.
In dat geval ga ik met de redenatie van PD mee.
Re: Mogelijke aanschaf andere auto.
Ik heb de custum gereden met de hand bak en was echt een fijne auto tot dat de motor stuk liep , daarna is hij nooit meer goed geweest .
Dit was echter een probleem met het brandstof filter van de eerste modelen en zal nu wel opgelost zijn .
Het bijtelling verhaal kan je veel op besparen, mijn vito is kaal besteld en daarna omgebouwd wat enorm scheelde .
Dit verhaal kan je natuurlijk ook bij de custum doen wat je een leuk voordeel oplevert .
Dit was echter een probleem met het brandstof filter van de eerste modelen en zal nu wel opgelost zijn .
Het bijtelling verhaal kan je veel op besparen, mijn vito is kaal besteld en daarna omgebouwd wat enorm scheelde .
Dit verhaal kan je natuurlijk ook bij de custum doen wat je een leuk voordeel oplevert .
BMW X5 3.0 I , met aan de haak een Hobby 560 Kmfe
Re: Mogelijke aanschaf andere auto.
Maar dit zijn toch geen serieuze gewichten voor een bedrijfswagen?Williamr schreef: ↑wo 6 jun 2018 17:48
De keuze is min of meer gevallen op een nieuwe Ford transit custom. Het vermogen van de motor is 170pk met 405Nm, alleen is er een handgeschakelde versie en een automaat. Zelf wil ik graag de automaat hebben maar hier zitten beperkingen aan, de handgeschakelde mag tussen de 2500 en 2800 kilo trekken, afhankelijk van het type.
De automaat mag 1750 kg trekken en onze caravan weegt 1500 kilo, geen probleem denk je dan, maar dan komt het treingewicht om de hoek kijken........4200kg. Het treingewicht bij een handgeschakelde komt op ruim 5200 kilo uit.
Leeggewicht van de automaat is 2150 kilo......
Treingewicht. 4200
Caravan. -1500
Leeggewicht. -2150
———————————————
Totaal laadver. 550 kg.
Grote vraag is, iemand nog een beetje advies?
Je mag dan je besluit zogenaamd al genomen hebben maar ik zou het wel weten.
Mijn T6 doet het nu 45.000 km als een zonnetje.
Kentekengewicht 1902 kg (voor de MRB).
Massa rijklaar 2002 kg.
MTM 3080 kg
Max Trein Gewicht 5300 kg
Max massa aanhanger 2500 kg.
Ik had eigenlijk ook al besloten voor een V klasse toen we gingen proef rijden met de T6.....
Beslissingen zijn er om terug te draaien.
Kijk eens op Bedrijfswagenstwente.nl
Ook veel Multivan met DC.
Goede prijzen daar.
Re: Mogelijke aanschaf andere auto.
Als je echt een Transit Custum wilt zou je eens kunnen kijken bij Vanhunnikbedrijfswagens in Andelst.
Geen dealer maar erg goed mee te handelen.
Geen dealer maar erg goed mee te handelen.
Re: Mogelijke aanschaf andere auto.
RE.gif
Zat net nog even op hun site.
Zit idd raar in elkaar met die gewichten bij Ford.
Maar wel goedkoop zeg!
Zit toch zo €K15/20 onder de prijs die ik ex BTW/BPM betaalde in Twente.
En toen kwam er bij mij nog BPM bij......
Toen we onze vorige bus (Vivaro) uitkozen hebben we in Andelst ook in een Transit gezeten met zijn allen.
De kids klaagden over de vorm van de achterbank, vrij rechtop.
Ook rechtsvoor was het niet allemaal halleluja, het dashboardkastje komt ver de cabine in.
De meeste plaats bied een omgebouwde personen uitvoering, die hebben ze daar ook.
Zat net nog even op hun site.
Zit idd raar in elkaar met die gewichten bij Ford.
Maar wel goedkoop zeg!
Zit toch zo €K15/20 onder de prijs die ik ex BTW/BPM betaalde in Twente.
En toen kwam er bij mij nog BPM bij......
Toen we onze vorige bus (Vivaro) uitkozen hebben we in Andelst ook in een Transit gezeten met zijn allen.
De kids klaagden over de vorm van de achterbank, vrij rechtop.
Ook rechtsvoor was het niet allemaal halleluja, het dashboardkastje komt ver de cabine in.
De meeste plaats bied een omgebouwde personen uitvoering, die hebben ze daar ook.
Re: Mogelijke aanschaf andere auto.
De prijs tov een transporter scheelt echt wel, (dit jaar ook een bedrijfshalletje gekocht, kan het maar één keer uitgeven) denk de custom waar jullie in hebben gezeten zal het vorige model geweest zijn. Het model waar ik nu naar kijk heeft een facelift gehad, hier is het interieur ook iets aangepast. De enige die rechtsvoor zal zitten is mijn wederhelft en die is 1,63 . Een maatje van mij heeft ook een custom, daar hebben we even proefgezeten achterin. Wij vonden de rechte bank meevallen, de bank in mijn huidige Ducato staat rechter.arnovariante schreef: ↑vr 8 jun 2018 00:43RE.gif
Zat net nog even op hun site.
Zit idd raar in elkaar met die gewichten bij Ford.
Maar wel goedkoop zeg!
Zit toch zo €K15/20 onder de prijs die ik ex BTW/BPM betaalde in Twente.
En toen kwam er bij mij nog BPM bij......
Toen we onze vorige bus (Vivaro) uitkozen hebben we in Andelst ook in een Transit gezeten met zijn allen.
De kids klaagden over de vorm van de achterbank, vrij rechtop.
Ook rechtsvoor was het niet allemaal halleluja, het dashboardkastje komt ver de cabine in.
De meeste plaats bied een omgebouwde personen uitvoering, die hebben ze daar ook.
Vriendschap bezit je niet, het is een geschenk.
Re: Mogelijke aanschaf andere auto.
RE.gif
Jouw gezin heeft ook een significant andere samenstelling en bovendien reizen er geen matrozen en stuurmannen mee
Jouw gezin heeft ook een significant andere samenstelling en bovendien reizen er geen matrozen en stuurmannen mee
Fendt Brillant 650 TF (2018), Land Rover Discovery-5 HSE 3.0 TDV6 Black Edition (2018)
Re: Mogelijke aanschaf andere auto.
RE.gif RE.gif
Je kunt het geld maar 1 x uitgeven William, dat is zeker.
Zeker als je 'm zo wilt afrekenen en niet financieren is het verschil idd aanzienlijk.
Maar om dan terug te komen op je vraag, de gewichten voor een versie met automaat zijn niet serieus te nemen.
Dus dan zou het een handbak worden.
En dat is voor mij een dealbreker
We hebben het geprobeerd met de Vivaro en dat is vies tegen gevallen.
Zeker als je na vele jaren automaat gereden te hebben terug gaat.
Je kunt het geld maar 1 x uitgeven William, dat is zeker.
Zeker als je 'm zo wilt afrekenen en niet financieren is het verschil idd aanzienlijk.
Maar om dan terug te komen op je vraag, de gewichten voor een versie met automaat zijn niet serieus te nemen.
Dus dan zou het een handbak worden.
En dat is voor mij een dealbreker
We hebben het geprobeerd met de Vivaro en dat is vies tegen gevallen.
Zeker als je na vele jaren automaat gereden te hebben terug gaat.
Laatst gewijzigd door arnovariante op vr 8 jun 2018 08:56, 1 keer totaal gewijzigd.
Re: Mogelijke aanschaf andere auto.
RE.gif
Zolang er achter de automaat geen caravan hangt, mag je volgens mij 2 ton laden, lijkt me geen probleem. Alleen met de caravan erachter heb je minder laadvermogen en dat lijkt me overbrugbaar met deze caravan.
Automaat is fijn hoor
Zolang er achter de automaat geen caravan hangt, mag je volgens mij 2 ton laden, lijkt me geen probleem. Alleen met de caravan erachter heb je minder laadvermogen en dat lijkt me overbrugbaar met deze caravan.
Automaat is fijn hoor
Fendt Brillant 650 TF (2018), Land Rover Discovery-5 HSE 3.0 TDV6 Black Edition (2018)
Re: Mogelijke aanschaf andere auto.
RE.gif
2 ton laadvermogen lijkt me sterk.
Jij rekent naar het max treingewicht, niet naar de max van de Ford.
Als je 1000 kg laadvermogen op die bus hebt is het wel over denk ik.
Dat is normaal zat, toch ken ook wel gasten met veel materiaal en gereedschap die een Crafter of Sprinter namen voor het laadvermogen.
2 ton laadvermogen lijkt me sterk.
Jij rekent naar het max treingewicht, niet naar de max van de Ford.
Als je 1000 kg laadvermogen op die bus hebt is het wel over denk ik.
Dat is normaal zat, toch ken ook wel gasten met veel materiaal en gereedschap die een Crafter of Sprinter namen voor het laadvermogen.
Re: Mogelijke aanschaf andere auto.
RE.gif
Een ton laadvermogen is ook niet niks
Ik denk dat William vandaag de automaat gaat bestellen
Een ton laadvermogen is ook niet niks
Ik denk dat William vandaag de automaat gaat bestellen
Fendt Brillant 650 TF (2018), Land Rover Discovery-5 HSE 3.0 TDV6 Black Edition (2018)
Re: Mogelijke aanschaf andere auto.
Best kans van.
Ik weet nu iig zeker dat ik niet meer zonder wil.
Toch vind ik de verschillen bij Ford bizar.
Zonde.
Ik weet nu iig zeker dat ik niet meer zonder wil.
Toch vind ik de verschillen bij Ford bizar.
Zonde.
Re: Mogelijke aanschaf andere auto.
Ik begin het verschil in treingewicht te begrijpen.
Ford heeft de 6F50 versnellingsbak gebruikt in de Transit. Dat is de verzwaarde versie van de 6F35 versnellingsbak die onder andere in de Focus, C-Max en Mondeo zit met de 1.5 Ecoboost motor. Er is ook nog een 6F15 en die wordt in de Focus en C-Max aan de 1.0 Ecoboost gekoppeld.
De 6F50 is in 2009 gemodificeerd voor gebruik met de 3.5 V6 Ecoboost waardoor deze een hoger koppel aan kan maar in America is deze bak alleen in gebruik in personenauto's en de Edge cq Explorer SUV's en niet in bijvoorbeeld pickup's waar een hoger trekgewicht van verwacht wordt. In de F-150 wordt bijvoorbeeld de 6R80 of 10R80 gebruikt maar die kunnen alleen gebruikt worden in applicaties waar de motor in de lengte ligt.
De 6F serie is een serie versnellingsbakken die in een joint-venture met General Motors is ontwikkeld.
De 6R serie is eigenlijk een onder licentie gebouwde ZF-transmissie en de 10R is weer een samenwerking met GM.
Een tip voor de 6F transmissies is wel om elke 40.000 tot 50.000 km de transmissieolie te verversen. Deze bak heeft het filter intern zitten en dat kan je alleen vervangen door de complete versnellingsbak uit elkaar te halen. De bak is zogenaamd "lifetime sealed" waarbij lifetime wordt ingeschat als 200k... Door elke 40k tot 50k de olie te verversen voorkom je dat het filter voortijdig dicht gaat zitten. Flushen wordt bij deze versnellingsbakken afgeraden zolang je de olie periodiek laat verversen. Wij hebben dat laatst bij onze C-Max met 6F35 bak laten doen, voor een zogenaamde drain and fill heb je 4 liter olie nodig.
Ford heeft de 6F50 versnellingsbak gebruikt in de Transit. Dat is de verzwaarde versie van de 6F35 versnellingsbak die onder andere in de Focus, C-Max en Mondeo zit met de 1.5 Ecoboost motor. Er is ook nog een 6F15 en die wordt in de Focus en C-Max aan de 1.0 Ecoboost gekoppeld.
De 6F50 is in 2009 gemodificeerd voor gebruik met de 3.5 V6 Ecoboost waardoor deze een hoger koppel aan kan maar in America is deze bak alleen in gebruik in personenauto's en de Edge cq Explorer SUV's en niet in bijvoorbeeld pickup's waar een hoger trekgewicht van verwacht wordt. In de F-150 wordt bijvoorbeeld de 6R80 of 10R80 gebruikt maar die kunnen alleen gebruikt worden in applicaties waar de motor in de lengte ligt.
De 6F serie is een serie versnellingsbakken die in een joint-venture met General Motors is ontwikkeld.
De 6R serie is eigenlijk een onder licentie gebouwde ZF-transmissie en de 10R is weer een samenwerking met GM.
Een tip voor de 6F transmissies is wel om elke 40.000 tot 50.000 km de transmissieolie te verversen. Deze bak heeft het filter intern zitten en dat kan je alleen vervangen door de complete versnellingsbak uit elkaar te halen. De bak is zogenaamd "lifetime sealed" waarbij lifetime wordt ingeschat als 200k... Door elke 40k tot 50k de olie te verversen voorkom je dat het filter voortijdig dicht gaat zitten. Flushen wordt bij deze versnellingsbakken afgeraden zolang je de olie periodiek laat verversen. Wij hebben dat laatst bij onze C-Max met 6F35 bak laten doen, voor een zogenaamde drain and fill heb je 4 liter olie nodig.
Laatst gewijzigd door meeder op vr 8 jun 2018 17:01, 1 keer totaal gewijzigd.
-
- Berichten: 98
- Lid geworden op: zo 20 mei 2018 14:02
Re: Mogelijke aanschaf andere auto.
Wij rijden met een 2016 Toyota hilux 2.4 gd met automaat
Nav, zetelverwarming, vijf plaatsen, ...
Leeg 2200
Vol 3200
Treingewicht 3200
Trein 5800 dacht ik
Rijdt echt leuk. Heel stabiel met aanhangwagen.
Ik ken de regels natuurlijk niet ivm bijtelling en lichte vrachtauto in de nederlanden...
Laat weten wat het wordt, ben wel benieuwd
Nav, zetelverwarming, vijf plaatsen, ...
Leeg 2200
Vol 3200
Treingewicht 3200
Trein 5800 dacht ik
Rijdt echt leuk. Heel stabiel met aanhangwagen.
Ik ken de regels natuurlijk niet ivm bijtelling en lichte vrachtauto in de nederlanden...
Laat weten wat het wordt, ben wel benieuwd
2016 Toyota hilux - 1988 eriba triton bs
Re: Mogelijke aanschaf andere auto.
RE.gif
In de openings post van William wordt duidelijk vermeld dat hij achterin rekken voor materiaal en gereedschap wil plaatsen.
En elders wordt nog vernoemd dat hij nu een grote Ducato heeft.
Een Hilux is dus nauwelijks serieus te nemen als alternatief.
In de openings post van William wordt duidelijk vermeld dat hij achterin rekken voor materiaal en gereedschap wil plaatsen.
En elders wordt nog vernoemd dat hij nu een grote Ducato heeft.
Een Hilux is dus nauwelijks serieus te nemen als alternatief.
-
- Berichten: 2177
- Lid geworden op: ma 13 jun 2011 19:51
- Locatie: Utrechtse Heuvelrug
- Contacteer:
Re: Mogelijke aanschaf andere auto.
Ford transit kon je toch kopen met voorwielaandrijving, achterwielaandrijving of
met vierwielaa drijving?
Zit er geen trekgewicht verschil tussen die 3 uitvoeringen?
Eric
met vierwielaa drijving?
Zit er geen trekgewicht verschil tussen die 3 uitvoeringen?
Eric
Privé : toyota avensis station 2.0 automaat. (2008)
Zakelijk rijdt ik een VW ID3.
En de caravan???
Die huren wij altijd.
Zakelijk rijdt ik een VW ID3.
En de caravan???
Die huren wij altijd.
Re: Mogelijke aanschaf andere auto.
De Transit Custom is er alleen als voorwielaandrijver.
De grotere Transit is er als voor, achter en vierwielaandrijver.
De transit lijn kan wat verwarrend zijn met het aantal modellen.
Transit Courier (gebaseerd op de Fiesta)
Transit Connect (gebaseerd op de Focus)
Transit Custom
Transit
De grotere Transit is er als voor, achter en vierwielaandrijver.
De transit lijn kan wat verwarrend zijn met het aantal modellen.
Transit Courier (gebaseerd op de Fiesta)
Transit Connect (gebaseerd op de Focus)
Transit Custom
Transit