Hallo,
Wij zijn oriënterende naar de aanschaf van een Fendt Saphir 470. Deze uitvoering (2001-2003) heeft onze voorkeur ivm de indeling.
Ik twijfel echter over de combi van auto / caravan .
Ledig gewicht auto 1275 kilo, max trekgewicht 1300 kilo.
Ledig gewicht caravan 1060 kilo.
Een mover is een (verzwarende) eis. Mijn wens op een fietsenrek heb ik maar laten varen (in het buitenland)
Mijn vraag is: kan je met bovengenoemde combi fatsoenlijk de bergen door reizen?
Wellicht mensen met vergelijkbare combinaties qua auto/gewicht?
Groet,
Rutger
Peugeot 308 HDI 1.6 SW in combinatie met een Fendt Saphir 4.70
-
- Berichten: 700
- Lid geworden op: do 10 aug 2017 18:22
Re: Peugeot 308 HDI 1.6 SW in combinatie met een Fendt Saphir 4.70
Heb je dat al ingeklopt op www.caravantrekker.nl ?
Re: Peugeot 308 HDI 1.6 SW in combinatie met een Fendt Saphir 4.70
Wij hebben een 308SW 1.6 BlueHDI BLEX (2015) met een Dethlefs 490 TK leeg 1090 en max beladen 1300. We beladen hem zo rond de 1200kg en dat gaat prima met een kogeldruk van 75-80kg.
Auto is natuurlijk relatief licht tegenover de caravan dus vooral het beladen is bij ons altijd wel een zorgvuldig karwei. Motorisch heeft hij in ieder geval voldoende vermogen. Dus kort samengevat, kan prima mits je de belading goed in de gaten houdt. Precies hetzelfde advies als caravantrekker geeft overigens
Auto is natuurlijk relatief licht tegenover de caravan dus vooral het beladen is bij ons altijd wel een zorgvuldig karwei. Motorisch heeft hij in ieder geval voldoende vermogen. Dus kort samengevat, kan prima mits je de belading goed in de gaten houdt. Precies hetzelfde advies als caravantrekker geeft overigens
Renault GS IP 160PK | Dethleffs 490TK
Re: Peugeot 308 HDI 1.6 SW in combinatie met een Fendt Saphir 4.70
Dank jullie.
Ik had idd ook op "caravantrekker"bekeken maar ging mij met name om praktijkervaringen.
Van een vouwwagen naar een caravan is wel even anders rijden.
Weten jullie of je met een 1500 kg as ook gedekt bent in het buitenland? Begreep dat het in NL wel mag.
Auto mag geremd 1300 trekken.
Ik had idd ook op "caravantrekker"bekeken maar ging mij met name om praktijkervaringen.
Van een vouwwagen naar een caravan is wel even anders rijden.
Weten jullie of je met een 1500 kg as ook gedekt bent in het buitenland? Begreep dat het in NL wel mag.
Auto mag geremd 1300 trekken.
Re: Peugeot 308 HDI 1.6 SW in combinatie met een Fendt Saphir 4.70
Zolang hij in de praktijk niet zwaarder is dan 1300kg mag je rustig met die 1500kg as rondrijden volgens mij.
Re: Peugeot 308 HDI 1.6 SW in combinatie met een Fendt Saphir 4.70
RE.gif en RE.gif
Dat klopt wel, zolang de caravan dan niet boven de 1300 KG uitkomt mag dat.
Nu is het in Nederland wel uit te leggen als je deze keuze maakt.
Maar, als je Frankrijk of Spanje een schagereinige dienstklopper tegenkomt die lastig is... leg het maar eens uit.
( De kans is wel heel klein hoor)
Met dit in het achterhoofd had ik onze caravan ( 1700KG) ook terug laten zetten bij de RWD naar 1500 KG, wat mijn vorige auto mocht trekken.
Dan krijg je een nieuwe kentekencard met het verlaagde gewicht ( van jou keuze) erop.
Vermijd je discussie's mee.
En, mocht je in de toekomst toch meer mogen trekken dan is de registratie ook zo weer naar het originele gewicht te zetten.
Dat blijft bij de RWD in de computer staan.
t'Kost wel 58 euro geloof ik uit mijn hoofd.
Dat klopt wel, zolang de caravan dan niet boven de 1300 KG uitkomt mag dat.
Nu is het in Nederland wel uit te leggen als je deze keuze maakt.
Maar, als je Frankrijk of Spanje een schagereinige dienstklopper tegenkomt die lastig is... leg het maar eens uit.
( De kans is wel heel klein hoor)
Met dit in het achterhoofd had ik onze caravan ( 1700KG) ook terug laten zetten bij de RWD naar 1500 KG, wat mijn vorige auto mocht trekken.
Dan krijg je een nieuwe kentekencard met het verlaagde gewicht ( van jou keuze) erop.
Vermijd je discussie's mee.
En, mocht je in de toekomst toch meer mogen trekken dan is de registratie ook zo weer naar het originele gewicht te zetten.
Dat blijft bij de RWD in de computer staan.
t'Kost wel 58 euro geloof ik uit mijn hoofd.
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.
Re: Peugeot 308 HDI 1.6 SW in combinatie met een Fendt Saphir 4.70
Hier ook dezelfde auto met een caravan van 1.300 kg max.
Zoals al beschreven is het vermogen voldoende, mede door het koppel van 300 nm. Het verbruik daarentegen is fors tov solo: bij ons 1 op 10 tov 1 op 20. Maar waarschijnlijk is jullie auto ook lease
De auto is wel relatief licht voor de Fendt caravan lijkt me, dus zoals beschreven zorgvuldig beladen en zoveel mogelijk gewicht in de auto. Let wel op met een ledig gewicht van 1.060 en een mover, accu etc zit je al snel aan de 1.200 kg of meer. Wij hebben er destijds bewust voor gekozen voor een lichtere variant caravan te gaan. Onze 485 is leeg 940 kg.
Het zal met Fendt dus wal wat puzzelen in gewicht zijn.
Naar onze smaak hebben we wel MAD achterveren laten plaatsen onder de 308. Auto zakt behoorlijk door bij volle belading en kogeldruk. De meningen over deze hulpveren zijn overigens hier op het forum verdeeld, het is een kwestie van smaak. Nu staat onze 308 bij volle belading redelijk horizontaal.
Succes met de zoektocht!
Zoals al beschreven is het vermogen voldoende, mede door het koppel van 300 nm. Het verbruik daarentegen is fors tov solo: bij ons 1 op 10 tov 1 op 20. Maar waarschijnlijk is jullie auto ook lease
De auto is wel relatief licht voor de Fendt caravan lijkt me, dus zoals beschreven zorgvuldig beladen en zoveel mogelijk gewicht in de auto. Let wel op met een ledig gewicht van 1.060 en een mover, accu etc zit je al snel aan de 1.200 kg of meer. Wij hebben er destijds bewust voor gekozen voor een lichtere variant caravan te gaan. Onze 485 is leeg 940 kg.
Het zal met Fendt dus wal wat puzzelen in gewicht zijn.
Naar onze smaak hebben we wel MAD achterveren laten plaatsen onder de 308. Auto zakt behoorlijk door bij volle belading en kogeldruk. De meningen over deze hulpveren zijn overigens hier op het forum verdeeld, het is een kwestie van smaak. Nu staat onze 308 bij volle belading redelijk horizontaal.
Succes met de zoektocht!
Burstner Premio 485tk 2010 - Mercedes BS-AMG 2021