Speciaal onderhoud

Plaats reactie
Gebruikersavatar
Niels83
Berichten: 3605
Lid geworden op: ma 21 mei 2018 16:57

Speciaal onderhoud

Bericht door Niels83 » wo 30 mei 2018 01:32

Hallo.

Ik ben nieuw in de caravan wereld.
De auto staat voor de zomerbeurt. Dat is een grote beurt (voor de winter een kleine). Moet ik nu ik straks ga trekken nog ergens speciaal rekening mee houden. Iets wat extra moet worden afgesteld, gesmeerd of gecontroleerd als ik met de caravan op pad ga?

De schijfremmen zijn weer aan de beurt dus die komen sws.

Gebruikersavatar
Jan van Vijven
Moderator
Berichten: 16222
Lid geworden op: wo 16 aug 2006 22:01
Locatie: In de buurt van Bartje.
Contacteer:

Re: Speciaal onderhoud

Bericht door Jan van Vijven » wo 30 mei 2018 06:04

Neen....als je de auto normaal onderhoud kun je zonder zorgen gaan sleuren.
Land Rover Discovery Sport R-Dynamic SE P300e (309 PK 540 NM) (2023)
Adria Action 391 LH (2023)

Gebruikersavatar
WillyL
Berichten: 4190
Lid geworden op: vr 27 nov 2009 14:50
Locatie: Mechelen - België

Re: Speciaal onderhoud

Bericht door WillyL » wo 30 mei 2018 09:08

Bij extra gewicht in /achter de koffer de achterste banden wat meer druk geven.
Dat staat waarschijnlijk ook op het plaatje met de bandendruk?

's Winters Winterbanden op caravan, is dat nodig (in bv Duitsland)? In België in alle geval niet.
Willy L. (B) - 65+ en adept ROB- & POV-er
Merc.B200(2021)-Autom@_!!DethleffsCamper450DB(2010) met Twinny-load (=bol op dissel & trekhaakfietsenrek)

Gebruikersavatar
evr66
Berichten: 1263
Lid geworden op: do 8 jan 2009 10:12

Re: Speciaal onderhoud

Bericht door evr66 » wo 30 mei 2018 09:10

Winterbanden op de cvan doet bij mijn weten niemand, ze zijn ook niet aangedreven natuurlijk.
Polar 590LB (2012) - Simpark - Alde - iTBS - MB E320 S211

Peter 1969
Berichten: 700
Lid geworden op: do 10 aug 2017 18:22

Re: Speciaal onderhoud

Bericht door Peter 1969 » wo 30 mei 2018 09:35

Als ze de grote beurt goed doen hoef je nergens op te letten.

Maar de hogere motorbelasting bij trekken en zeker klimmen belast vooral het koelsysteem en dalen het remsysteem. Als de koelvloeistof al oud is zou je het kunnen laten vervangen als dat al niet gebeurd bij de grote beurt, en het koelsysteem laten controleren op lekken. Bij gepland onderhoud aan distributie ketting of riem waterpomp ook laten vervangen. Andere aandrijfsnaren/riemen liever geen scheurtjes.

Dunne schijven moeten inderdaad vervangen - want ze gaan heel heet worden en mogelijk krom trekken als ze te dun zijn - en dunne remblokjes beter ook, maakt zo'n lawaai als je dat bemerkt op vakantie en remt niet zo goed.

Als het een auto is die je lang wilt houden regelmatig verse olie ( evt ATF of versnellingsbakolie ) en smering. Additieven in die olieeen vergaan en smeren minder goed, te lang rondzwevende rotzooi in olie en draaiende onderdelen slijten sneller. ( filters hebben een bypass, een filter filtert niet alles ) "life long" vloeistoffen gaat de fabrikant uit van 150.000 km of 3-5 jaar. Daarna is een auto voor hen niet meer interessant. Als je hem lang heel wilt houden/langer wilt gebruiken met goede prestaties laat je die "life long" olieen vervangen voor nieuwe ollieeen met verse additieven.

En als laatste testen hoe je je verloren PK's terug kunt krijgen bij oudere auto's ( tov nieuwstaat ) geeft opvallend genoeg zo'n flesje injector/brandstof systeemreiniger die je in je tank gooit de grootste resultaten. Sommige tankstation merken zeggen dat al in hun brandstoffen te hebben, of dat in voldoende verhouding is om even goed te werken als zo'n flesje weet ik niet.. Andere dingen zijn luchtfilter vervangen en ( indien benzine ) bougies, de luchtmassa meter reinigen.

Je kunt zoveel meer (laten) doen als je wilt dus.....maar waarschijnlijk is het verstanding na te gaan of het ook nut heeft danwel de kosten waard is. thumbup.gif

Gebruikersavatar
Jan van Vijven
Moderator
Berichten: 16222
Lid geworden op: wo 16 aug 2006 22:01
Locatie: In de buurt van Bartje.
Contacteer:

Re: Speciaal onderhoud

Bericht door Jan van Vijven » wo 30 mei 2018 12:06

Re:

Oftewel: als je onderhoud volgens het boekje laat uitvoeren ben je klaar!!
Land Rover Discovery Sport R-Dynamic SE P300e (309 PK 540 NM) (2023)
Adria Action 391 LH (2023)

Peter 1969
Berichten: 700
Lid geworden op: do 10 aug 2017 18:22

Re: Speciaal onderhoud

Bericht door Peter 1969 » wo 30 mei 2018 12:29

RE.gif Minus de "life long" vloeistoffen want die laten ze gewoon er in. Bij een auto van 3+ jaar of 150.000+ km wil je dat wellicht vervangen hebben als je er nog jaren mee van plan bent te rijden. Voor de eerste eigenaar/lease rijder is dat niet interessant. Voor diegene die er daarna mee gaat rijden ( na 150.000 km of 3+ jaar ) zeer aannemelijk wel.

Ik heb zelf alle vloeistoffen vervangen ( ook "life long" ) bij 115.000 km dus nog niet eens aan de kilometers. De zooi die eruit kwam bevatte nog steeds grafiet ( dus dat "life long" fabrieksspul ) maar was zichtbaar en ruikbaar niet meer zo goed als verse olie. In mijn geval uiteraard door ouderdom van het spul, niet de kilometers. Als je daarmee blijft rijden krijg je hevige slijtage, hitte problemen en vastlopers. Kapotte bakken hebben vrijwel allemaal zo'n oorzaak, of lekkage. Met nieuwe olie of vloeistoffen met verse additieven slijt de boel veel minder hard en wordt minder warm. Het zou zelfs verbruik kunnen schelen.

Bij sommige auto's is vervangen van vernellingsbak/tandwielbak olie/vloeistof relatief makkelijk en bij sommige quasi onmogelijk omdat het niet bereikbaar is zonder uitbouw van onderdelen in de motorruimte en/of "verstopte" inspectie/vul/aftap pluggen. Wellicht een reden dat garages/dealers je zullen afraden dat te willen vervangen. Maar dat heeft geen technische onderbouwing.

Gebruikersavatar
Jan van Vijven
Moderator
Berichten: 16222
Lid geworden op: wo 16 aug 2006 22:01
Locatie: In de buurt van Bartje.
Contacteer:

Speciaal onderhoud

Bericht door Jan van Vijven » wo 30 mei 2018 13:42

Re:
Stuur eens een motor olie sample op in plaats van te veronderstellen.....je zult versteld staan hoe goed het vaak nog is! Auto motoren, ook als ze sleuren, worden nu eenmaal nooit de hele tijd volledig belast.
Land Rover Discovery Sport R-Dynamic SE P300e (309 PK 540 NM) (2023)
Adria Action 391 LH (2023)

Gebruikersavatar
Niels83
Berichten: 3605
Lid geworden op: ma 21 mei 2018 16:57

Re: Speciaal onderhoud

Bericht door Niels83 » wo 30 mei 2018 13:43

Okee dank je.

Vorigjaar is de radiator vervang dus koelvloeistof is nieuw.

Olie wordt ieder jaar gedaan voor de zomer.

Distributie gebeuren heeft nog 50.000 te gaan volgend jaar dus.

Dan zit ik dus wel goed.

Gebruikersavatar
Jan van Vijven
Moderator
Berichten: 16222
Lid geworden op: wo 16 aug 2006 22:01
Locatie: In de buurt van Bartje.
Contacteer:

Re: Speciaal onderhoud

Bericht door Jan van Vijven » wo 30 mei 2018 13:45

Meer dan goed :-)
Land Rover Discovery Sport R-Dynamic SE P300e (309 PK 540 NM) (2023)
Adria Action 391 LH (2023)

Peter 1969
Berichten: 700
Lid geworden op: do 10 aug 2017 18:22

Re: Speciaal onderhoud

Bericht door Peter 1969 » wo 30 mei 2018 14:07

Jan van Vijven schreef:
wo 30 mei 2018 13:42
Re:
Stuur eens een motor olie sample op in plaats van te veronderstellen.....je zult versteld staan hoe goed het vaak nog is! Auto motoren, ook als ze sleuren, worden nu eenmaal nooit de hele tijd volledig belast.
Ik bedoel overduidelijk versnellingsbak olie, differentieel olie ( indien toepasbaar ) tussenbak olie ( indien toepasbaar ) en andere tandwiel smering. Motor olie is niet "life long" en geen geode dealer of garage laat dat zitten.

Bovenstaande "life long" vloeistoffen laten ze wel zitten, en nog motorisch goede autos eindigen regelmatig op de schroothoop om een vastgelopen tandwielbak en/of aandrijflijn schade waarvan vervanging de dagwaarde van de auto niet meer rechtvaardigd. Dat is grotendeels te voorkomen. En alleen een probleem voor 2e of 3e eigenaren uiteraard, in de garantie periode wil een fabriek niet dat de auto stuk gaat.

ATF is een geval apart, oudere automaatbakken bakken met versleten rembanden hebben rotzooi in de vloeistof nodig. Daarom zie je in instructieboejes dat je automaten niet moet spoelen of alle vloeistof moet vervangen. ( bij gewone verversing blijft een deel vuile vloeistof achter, maar de additieven worden wel voldoende ververst met het nieuwe deel vloeistof ) Volledig vervangen verse ATF vernield zo'n bak of veroorzaakt storingen. Waneer rembanden versleten zijn ? Ligt aan het gedrag van de bestuurder(s) en hoe vaak de bak geschakeld heeft.
Laatst gewijzigd door Peter 1969 op wo 30 mei 2018 14:16, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
VIP
Berichten: 7895
Lid geworden op: wo 25 dec 2013 09:47
Locatie: Hilton on Wheels

Re: Speciaal onderhoud

Bericht door VIP » wo 30 mei 2018 14:16

Is "Life Long" olie hetzelfde als "Long Life" olie ?
Porsche + Tabbert

Peter 1969
Berichten: 700
Lid geworden op: do 10 aug 2017 18:22

Re: Speciaal onderhoud

Bericht door Peter 1969 » wo 30 mei 2018 14:22

Nee long life betekend dat je het minder vaak hoeft te verversen ( voor de additieven vergaan zijn ) en veel synthetische olieeen heten zo.

Life long betekend dat de fabrikant vind dat het nooit vervangen hoeft te worden voor de auto gesloopt wordt. Bij gewone auto's zit dat voornamelijk in versnellingsbakken. Bij AWD en 4x4 ook in differentieels en tussenbakken. De kruiskoppelingen van veel nieuwere AWD/4x4 hebben ook "onderhoudsvrije" lagers, dwz die kunnen niet gesmeerd worden. Komt op hetzelfde neer.

Life long is meer "garantie periode lang" want tot zover heeft de fabriek interesse in de goede werking van de auto. Na 3-4 jaar of 150.000+ km vinden ze feitelijk dat je beter een nieuwe auto bij hen moet kopen.

Als je een 3+ jaar/150.000+ km auto wilt die betrouwbaar blijft en geen kostbare reparaties hoeft te ondergaan als je er nog jaren van wilt genieten neem je smering heel serieus, en gooi je die "life long" zooi eruit. (of laat dat doen bij een serieuze garage ) "onderhoudsvrije" kruiskoppelingne moeten op een gegeven moment vervangen.
Laatst gewijzigd door Peter 1969 op wo 30 mei 2018 14:26, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Rene_13
Berichten: 1001
Lid geworden op: zo 21 mei 2017 15:48

Re: Speciaal onderhoud

Bericht door Rene_13 » wo 30 mei 2018 14:25

RE.gif RE.gif RE.gif

is een doomSday prepper hetzelfde als een doomSday caravanner?
Ik zou er helemaal depressief van worden.

Terug on topic :

Alles is goed, je hebt keurig je beurten laten doen. Dus lekker op vakantie gaan en genieten.

edit: het is idd doomSday (bedankt Peter)
Laatst gewijzigd door Rene_13 op wo 30 mei 2018 14:35, 1 keer totaal gewijzigd.
Toen ik klein was, had ik een hut en een trekker
Nu heb ik een caravan en een auto.
thumbup.gif

Peter 1969
Berichten: 700
Lid geworden op: do 10 aug 2017 18:22

Re: Speciaal onderhoud

Bericht door Peter 1969 » wo 30 mei 2018 14:28

RE.gif Niks doomsday aan, goed gesmeerde machines blijven "eeuwig" lopen. mrgreen.gif

Gebruikersavatar
Niels83
Berichten: 3605
Lid geworden op: ma 21 mei 2018 16:57

Re: Speciaal onderhoud

Bericht door Niels83 » wo 30 mei 2018 15:24

Rene_13 schreef:
wo 30 mei 2018 14:25
RE.gif RE.gif RE.gif

is een doomSday prepper hetzelfde als een doomSday caravanner?
Ik zou er helemaal depressief van worden.

Terug on topic :

Alles is goed, je hebt keurig je beurten laten doen. Dus lekker op vakantie gaan en genieten.

edit: het is idd doomSday (bedankt Peter)
Inderdaad 2x per jaar een beurt tot voor kort bij de dealer. Nu bij iemand die altijd bij vw heeft gewerkt en nu alleen pon auto's doet.

Gebruikersavatar
Rene_13
Berichten: 1001
Lid geworden op: zo 21 mei 2017 15:48

Re: Speciaal onderhoud

Bericht door Rene_13 » wo 30 mei 2018 15:28

RE.gif

Dan heb je gedaan wat in je vermogen ligt.
Je kan je niet overal voor indekken.
Ook met het onderhoud dat Peter beschrijft is niets te garanderen....
Toen ik klein was, had ik een hut en een trekker
Nu heb ik een caravan en een auto.
thumbup.gif

Gebruikersavatar
nitro68
Berichten: 442
Lid geworden op: do 31 mei 2018 11:02

Re: Speciaal onderhoud

Bericht door nitro68 » do 31 mei 2018 14:08

Longlife is eigenlijk een verkeerde benaming imo.
Variabele interval dekt de lading veel beter.
Een veelrijder heeft daar wel profijt van, die maakt veel km's en heeft weinig koude starts en haald de 25-30k tussen de beurten wel, iemand die maar korte stukjes meerdere keren per dag heeft veel koude starts en rijdt minder km's kan na 15k al een melding krijgen.
De BC houd dat netjes bij en geeft de bestuurder een seintje wanneer het tijd wordt voor verse olie + filter.
Rijdt je geen lange afstanden, dan kun je af met een vaste wissel wat meestal inhoud dat je een iets goedkopere olie kunt gebruiken.
Die vlieger gaat niet altijd op, de Passat 2.0TDi die ik heb gehad was dezelfde olie gespecificeerd voor zowel de vaste als variabele interval, beide VW507.000

Wat betreft handbakken, die zijn gevuld voor het leven zeggen de fabrikanten.
Wel, ik raad je toch aan om na 150k de olie van de handbak te verversen.
Geld ook voor automaat bakken, om de 100k aftappen en verse olie er in, verlengt de levensduur en vergroot de betrouwbaarheid.

Haldex 4x4 (Volvo AWD, VW Golf/Passat 4-Motion bijvoorbeeld, staat 60k voor, filter + olie vervangen, dus die zijn ook zeker niet onderhoudsvrij.
RAV4 Hybride 4WD + Knaus 500FU "Exclusive"

Gebruikersavatar
Micky
Berichten: 38407
Lid geworden op: do 25 mar 2010 23:31
Locatie: Overijssel

Re: Speciaal onderhoud

Bericht door Micky » zo 10 jun 2018 00:15

RE.gif

bij mijn 4Motion hebben ze bij 60K ook de DSG ververst, waarschijnlijk over 2 weken weer, dan is de 120K aan de beurt, Longlife of variabel, ik ben toch elke 30K aan de beurt, soms zit er een keer 2000 km tussen, met de privé A3 halen de de 30k niet en is het na 2 jaar weer thumbup.gif
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB

Gebruikersavatar
meeder
Berichten: 3033
Lid geworden op: ma 4 apr 2016 20:42

Re: Speciaal onderhoud

Bericht door meeder » zo 10 jun 2018 00:27

Ford hanteert bij de automaten een levensduur van ±250k voor de lifetime sealed versnellingsbakken.

Er wordt aan de andere kant aanbevolen om toch periodiek de olie te verversen om de 50.000km omdat bij deze bakken het filter intern zit en dus niet vervangen kan worden.

Gebruikersavatar
Oenema
Berichten: 1068
Lid geworden op: zo 19 aug 2012 10:59
Locatie: Meppel (NL)

Re: Speciaal onderhoud

Bericht door Oenema » zo 10 jun 2018 09:48

Bij mijn Ford Galaxy met Powershift wordt de bakolie ook elke 60k ververst
Km stand is nu 217xxx en nog geen enkel probleem met de automaat gehad.
Auto in bezit sinds 160xxx.
Groet André

"It's an ingenious solution to a problem that should never have existed in the first place"

Afbeelding

[ Hobby 500KMFE - 2007 ]
[ Ford Galaxy 2.0TDCI - 2018 - 209PK ]

Plaats reactie

Terug naar “Trekauto en Caravan-Auto combinaties”