Gezocht: compacte auto passend bij Home Car 39

Plaats reactie
Douwe63

Gezocht: compacte auto passend bij Home Car 39

Bericht door Douwe63 » wo 9 mei 2018 13:21

Dag,

Wij rijden al jaren een KIA C’eed sportswagon (1.6 gdi, handgeschakeld, 135 pk/99 kw). Naar tevredenheid. Maar… mijn vrouw vind en vond de auto altijd wel wat lastig inparkeren. Dus reed wat verder als het nodig was om een parkeerplaats te vinden. En nu heeft mijn dochter net haar rijbewijs en die vindt de auto ook wel groot.

Komend jaar willen wij een nieuwe auto kopen. Wij zouden (dus) graag ‘overstappen’ naar een compactere auto. Bv de Kia Stonic, de Hyundai Kona, Renault Capture, etc. Maar hoeft niet per se zo’n ‘hoogzitter’ te zijn. Een Renault Clio, een Opel Corsa vinden wij ook mooie auto’s (ja wij zijn snel tevreden 🙂 ). Of een VW Golf?

Wij hebben ook een caravan, een Home-car 39 rapid sun (leeg gewicht 930 kg, laadvermogen 270 kg). Al jaren rijden we daarmee naar Zuid-Frankrijk en komende zomer willen we naar Italië. Daar zijn wij óók blij mee, de caravan mag zeker niet weg.

De vraag: wie heeft er een advies voor/ervaringen met een kleinere/compactere auto dan de KIA-C’eed sportwagon waarmee wij toch soepel met onze home-car 39 door Europa kunnen blijven rijden? Alvast dank!

Gebruikersavatar
Micky
Berichten: 38569
Lid geworden op: do 25 mar 2010 23:31
Locatie: Overijssel

Re: Gezocht: compacte auto passend bij Home Car 39

Bericht door Micky » wo 9 mei 2018 13:33

RE.gif

je caravan weegt dus 1200kg dan zou ik echt niet onder een leeggewicht van 1200kg voor de auto gaan, jullie huidige trekker weegt volgens Autoweek krap 1200KG ik zou echt niet lichter in gewicht gaan, waarom laat je niet achteraf rondom pakeersensoren of camera's inbouwen, kost veel minder dan een andere wagen.
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB

Gerrie
Berichten: 1395
Lid geworden op: vr 13 dec 2013 17:55

Re: Gezocht: compacte auto passend bij Home Car 39

Bericht door Gerrie » wo 9 mei 2018 20:38

Op caravantrekker kan je wel reviews vinden van zowel de opel corsa als van de Hyundai kona. Ik heb ervaring met beide, met erachter een caravelair antares style 390 met een max gewicht van 1100 kg. De kona heeft zijn extra gewicht t.o.v. de corsa mee. Maar geen van twee heeft moeite met de caravan.
Renault captur rs, bj. 2022, 140 pk en automaat (in bestelling een Volkswagen T Roc 1,5 Tsi met dsg) met een Sprite sport 420 CT , bj. 2021, aan de haak.

Gebruikersavatar
Micky
Berichten: 38569
Lid geworden op: do 25 mar 2010 23:31
Locatie: Overijssel

Re: Gezocht: compacte auto passend bij Home Car 39

Bericht door Micky » wo 9 mei 2018 23:32

Het gaat niet om het vooruit komen, dat lukt wel..
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB

Gebruikersavatar
Daphne
Erelid
Berichten: 19763
Lid geworden op: wo 13 apr 2005 09:40
Locatie: 013

Re: Gezocht: compacte auto passend bij Home Car 39

Bericht door Daphne » wo 9 mei 2018 23:40

Ik denk niet dat een iets kleinere auto de oplossing van het probleem is. Zo groot is de Kia nou ook weer niet. Zoals Micky al aangeeft heb je meer aan camera’s en sensoren.

BTW, een VW Golf is niet compacter dan een Kia C’eed. knipoog.gif
"NORMAAL IS OOK MAAR HET GEMIDDELDE VAN UITERSTEN"

Eriba Nova L 465 -2021
SEAT Ateca FR Business Intense 1.5 TSI DSG7 -2021

Cara-Fan
Berichten: 1320
Lid geworden op: wo 13 jan 2016 13:42
Locatie: Nederland

Re: Gezocht: compacte auto passend bij Home Car 39

Bericht door Cara-Fan » do 10 mei 2018 00:22

Misschien ook een kwestie van meer rijden en ervaring opdoen? Of een paar lessen/cursus volgen? En wat is er mis met een stukje verder rijden om te parkeren? Ik druk onze auto ook niet overal tussen al heeft dat met kans op beschadigingen van een ander te maken dan onzeker zijn.

Gebruikersavatar
Micky
Berichten: 38569
Lid geworden op: do 25 mar 2010 23:31
Locatie: Overijssel

Re: Gezocht: compacte auto passend bij Home Car 39

Bericht door Micky » do 10 mei 2018 00:29

RE.gif

mee eens, een kleinere auto zoeken omdat je het onhandig vind in dit formaat, is wat mij betreft ook kansloos, de auto die de caravan nog mag trekken kan nooit veel kleiner zijn dan de huidige trekker, dus veel verschil gaat er al niet zijn..
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB

Gebruikersavatar
Rembrandt
Berichten: 351
Lid geworden op: vr 29 aug 2014 21:48

Re: Gezocht: compacte auto passend bij Home Car 39

Bericht door Rembrandt » do 10 mei 2018 00:45

RE.gif RE.gif RE.gif

De “gewone” Ceed is iets groter dan een Golf VII, maar het gaat hier om een SW, dus dan is ie zo’n 20 cm langer.

Van de andere kant: wat is 20 centimeter. whistle.gif

Hoewel de Kia Stonic en de Hyundai Kona broertjes lijken (ook zelfde 1.0-motor?), heeft alleen de Kona het trekgewicht om de 1200kg van de caravan te mogen voorttrekken.
Beide zijn toch nog weer zo’n 20cm korter dan een Golf. Dus dat scheelt 40cm op een Ceed StationWagon.
En je zit wat hoger. En da’s hip tegenwoordig. mrgreen.gif

Maar.....grootte van een auto is toch een gevoel.
Ik weet nog dat mijn zus niet in de auto van mijn vader durfde te rijden, omdat hij zo groot was (Mitsubishi Galant), maar vervolgens vertelde hoe fijn de auto van haar toenmalige baas reed (Honda Accord). scratch.gif

Dus ik zou vooral gaan proefrijden met wat kandidaten. Centimeters zegt niet alles (zeg ik als man....... [aschrik.gif] )
Volkswagen Tiguan Allspace 1.5 TSI 150pk DSG Highline Business R (2020) + Knaus Südwind 500 TK (2003)

Gebruikersavatar
VIP
Berichten: 7976
Lid geworden op: wo 25 dec 2013 09:47
Locatie: Hilton on Wheels

Re: Gezocht: compacte auto passend bij Home Car 39

Bericht door VIP » do 10 mei 2018 07:42

Let bij aanschaf op de gewichten. Anders heb je ook nog E bij B nodig.
Porsche + Tabbert

Gebruikersavatar
Micky
Berichten: 38569
Lid geworden op: do 25 mar 2010 23:31
Locatie: Overijssel

Re: Gezocht: compacte auto passend bij Home Car 39

Bericht door Micky » do 10 mei 2018 07:48

RE.gif hahaha


Verzonden vanaf mijn iPhone X met Tapatalk
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB

Gebruikersavatar
Jan van Vijven
Moderator
Berichten: 16298
Lid geworden op: wo 16 aug 2006 22:01
Locatie: In de buurt van Bartje.
Contacteer:

Re: Gezocht: compacte auto passend bij Home Car 39

Bericht door Jan van Vijven » do 10 mei 2018 08:28

Kwestie van wennen, mijn vrouw vond het ook allemaal maar niets....nu moet ik vechten om ook eens met mijn eigen auto te mogen rijden :-)

Ik begrijp dat je dochter ook met de auto gaat rijden, hou oud is je huidige auto? Geef haar de kans om wat foutjes (krasjes...) te maken en tevens te wennen aan het grotere. Dit liever in de oude dan de nieuwe lijkt me!

Zoals al eerder opgemerkt: hang de auto vol met sensoren.

Land Rover Discovery Sport R-Dynamic SE P300e (309 PK 540 NM) (2023)
Adria Action 391 LH (2023)

SkyhawkQ
Berichten: 35
Lid geworden op: wo 20 jan 2016 20:58

Re: Gezocht: compacte auto passend bij Home Car 39

Bericht door SkyhawkQ » do 10 mei 2018 11:03

Naar mijn idee kun je de Home Car prima trekken met de door u genoemde auto's. Zelf een tandemasser met een vaste opbouw getrokken met een Clio 1.5 dci van 2007. We hadden er een huisraad ingeladen en een deel in de auto. Vermoed dat het geheel toch iets te zwaar was maar het ging prima behalve dat we vergeten waren dat de laadklep nogal zwaar is. We hadden de aanhanger met een mooie kogeldruk geladen, maar toen moest de klep nog dicht en hielden we weinig kogeldruk over en dat was te merken met het rijden. Goed opletten met belading en kogeldruk en dan moet het, met wat beleid, prima kunnen. Let wel op dat Renault hele mooie trekgewichten opgeeft, maar hele lage terreingewichten heeft. Je kunt veelal niet het maximale trekgewicht achter die auto's hangen zonder het terreingewicht te overschrijden.

Daarnaast vind ik een kia Cee'd SW qua formaat een middelgrote auto, misschien net iets onder middelgroot. Als je een rijbewijs hebt vind ik dat je in staat moet zijn zo'n auto in te parkeren, behalve dan een beginnend bestuurder. Heb lang als hiker huurauto's gereden. Wat je merkt is dat de ene auto veel overzichtelijker is dan de andere waardoor soms een grotere auto makkelijker is in te parkeren dan een kleine. Dit is gewoon een kwestie van uitproberen.

Gebruikersavatar
Micky
Berichten: 38569
Lid geworden op: do 25 mar 2010 23:31
Locatie: Overijssel

Re: Gezocht: compacte auto passend bij Home Car 39

Bericht door Micky » do 10 mei 2018 22:54

RE.gif

Hahaha, dat lag niet aan de achterklep (struisvogelpolitiek) dat lag aan het feit dat je met een Clio geen tandemasser met huisraad moet gaan trekken om de eacate reden waar het hier over gaat, de auto is te licht, duidelijker kun je niet aangeven dat je kar te zwaar is voor de auto awhoea.gif awhoea.gif awhoea.gif
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB

Plaats reactie

Terug naar “Trekauto en Caravan-Auto combinaties”