Kia Cee'd sportswagon 120pk 3 cilinder
Re: Kia Cee'd sportswagon 120pk 3 cilinder
Mmmmm, ik hield met de vorige Focus (195 pk en 1.358 kg) en hou met de huidige T-Roc (150 pk en 1.330 kg) toch ook echt wel rekening met de belading. Inderdaad zoveel mogelijk in de auto en qua gewicht zo min mogelijk in de caravan.
Caravan weegt bij ons ongeveer 1.350 kg (auto mag 1.500 kg trekken). Zou mij niet zo druk maken over het vermogen, eerder over de gewichtsverhouding van de trekker en de caravan. Kogeldruk zo hoog mogelijk. Met 80 pk kom je ook boven, duurt soms enkel iets langer.
De 3 pitters word ik zelf niet echt vrolijk van. Zit waarschijnlijk bij mij tussen de oren...
Succes met het maken van de juiste keuzes
Caravan weegt bij ons ongeveer 1.350 kg (auto mag 1.500 kg trekken). Zou mij niet zo druk maken over het vermogen, eerder over de gewichtsverhouding van de trekker en de caravan. Kogeldruk zo hoog mogelijk. Met 80 pk kom je ook boven, duurt soms enkel iets langer.
De 3 pitters word ik zelf niet echt vrolijk van. Zit waarschijnlijk bij mij tussen de oren...
Succes met het maken van de juiste keuzes
Re: Kia Cee'd sportswagon 120pk 3 cilinder
Ben ik jarenlang levensgevaarlijk bezig geweest of zijn jullie allemaal te bang? Wij zijn met diverse auto's (gem 90pk) jarenlang met onze caravan (1300kg) heel Europa doorgekomen. En inderdaad soms moest ik een helling op met 5000rpm 3e versnelling en 75km/h maar nooit kokende motor of problemen gehad. Wel heel veel vakantie plezier! Dus ik zou zeggen wanneer de auto 1200kg mag trekken, hou dat als absolute Max aan en wees niet te bang om toeren te maken! Daar is nog nooit een motor aan kapot gegaan! Met te weinig toeren veel van je motor vragen daarintegen wel!
Verstuurd vanaf mijn ONEPLUS A5000 met Tapatalk
Verstuurd vanaf mijn ONEPLUS A5000 met Tapatalk
Waar de zon schijnt draai ik de pootjes uit!
Mazda 3 Sedan 2.2 Skyactiv-D met aan de haak een Burstner Averso 430 TS
Mazda 3 Sedan 2.2 Skyactiv-D met aan de haak een Burstner Averso 430 TS
Re: Kia Cee'd sportswagon 120pk 3 cilinder
RE.gif
Inderdaad. Een bevriende Tukker zegt in dit geval: Vake buj te bange.
Aan TS. Nogmaals. Wat jullie willen is geheel legaal en bij goede belading geen enkel probleem met de Kia.
Inderdaad. Een bevriende Tukker zegt in dit geval: Vake buj te bange.
Aan TS. Nogmaals. Wat jullie willen is geheel legaal en bij goede belading geen enkel probleem met de Kia.
- Jan van Vijven
- Moderator
- Berichten: 16295
- Lid geworden op: wo 16 aug 2006 22:01
- Locatie: In de buurt van Bartje.
- Contacteer:
Re: Kia Cee'd sportswagon 120pk 3 cilinder
Die motor is niet spannend of levensgevaarlijk, het lage gewicht van de trekker kan dit wel zijn!
Was vroeger al zo en daar is in de 21e eeuw niets aan veranderd.
Was vroeger al zo en daar is in de 21e eeuw niets aan veranderd.
Land Rover Discovery Sport R-Dynamic SE P300e (309 PK 540 NM) (2023)
Adria Action 391 LH (2023)
Adria Action 391 LH (2023)
Re: Kia Cee'd sportswagon 120pk 3 cilinder
Leeggewicht cee'd Sportswagon is 1205 kg. Dus zo licht is ie niet. Maar daarom ook van mij bij bijna alle posts tot nu toe. Juist beladen!!
Laatst gewijzigd door Volvodriver op do 3 mei 2018 09:41, 1 keer totaal gewijzigd.
Re: Kia Cee'd sportswagon 120pk 3 cilinder
Welk max treingewicht heeft de Kia?
Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Volvo XC90 Inscription T8 Long Range 455Pk / Fendt Tendenza 515SG Performance - Truma XT mover - Thule 6200 luifel - Fortex Circum voortent
- perryeninge
- Berichten: 26
- Lid geworden op: ma 30 apr 2018 22:08
Re: Kia Cee'd sportswagon 120pk 3 cilinder
Treingewicht is het totaal gewicht van de auto met aanhanger samen.
dit is niet altijd max gewicht auto + het max gewicht dat de auto mag trekken.
best ook eens controleren.
dit is niet altijd max gewicht auto + het max gewicht dat de auto mag trekken.
best ook eens controleren.
Volvo XC90 Inscription T8 Long Range 455Pk / Fendt Tendenza 515SG Performance - Truma XT mover - Thule 6200 luifel - Fortex Circum voortent
-
- Berichten: 700
- Lid geworden op: do 10 aug 2017 18:22
Re: Kia Cee'd sportswagon 120pk 3 cilinder
Ik zou vooral ook aandacht hebben voor de kwaliteit van de geluidsisolatie. Een vaak vergeten/ondergewaardeerd aspect bij aankoop maar kleinere en/of goedkopere auto's zijn er vaak niet royaal mee uitgerust en er zijn grote verschillen waarbij merk niet zoveel uitmaakt, maar model en uitvoering wel.
Met een lichte motor mag je aannemen dat deze vaak en veel toeren moet maken, dus heel wat herrie produceert. En veel caravan trekkende vakantieritten zijn veelurige aangelegenheden. Nu zal een moderne auto je gehoor wel niet beschadigen, maar je uitputten kan het wel.
Met een lichte motor mag je aannemen dat deze vaak en veel toeren moet maken, dus heel wat herrie produceert. En veel caravan trekkende vakantieritten zijn veelurige aangelegenheden. Nu zal een moderne auto je gehoor wel niet beschadigen, maar je uitputten kan het wel.
Re: Kia Cee'd sportswagon 120pk 3 cilinder
Heb ook het gevoel dat de meeste hier nogal voorzichtig zijn qua vermogen en gewicht, maar goed ik heb geen ervaring met het rijden met een caravan.
Wel ervaring met diverse boottrailers, tandemassers met opbouw, enkelassertjes enzovoort.
Paar keer een fiat ducato 2.3 jtd in een Knaus camper uitvoering gebruikt om een boottrailer te trekken van ca 2.000kg. Bus woog zelf leeg 2.600kg, gingen nog 4 personen en bagage in. Gewichtsverhouding is natuurlijk perfect maar ook met 110 pk en 280nm heb je voor het totaalgewicht vrij weinig vermogen. Toch ging het prima. Natuurlijk niet snel maar met een beetje nadenken en anticiperen goed te doen, ook klimmen met 7 a 8% ging prima.
Daarna veelvuldig dezelfde boottrailer en een tandemasser met opbouw van beladen ca. 2.000kg getrokken met een Ford Transit dubbel cabine met 140 pk. Transit woog leeg ca 1.650kg. Ook weer 2-4 personen en wat bagage dus zal ca. 2.000kg hebben gewogen. Trailer/tandemasser erachter van 2.000kg, 100kg kogeldruk en geen centje pijn. Beetje blijven nadenken en anticiperen.
Ook weleens met ongeremd 1.000kg achter een auto van ca. 1.300kg. Compleet onverantwoord maar met een beetje verstand en beleid prima te doen.
Ik zou achter de Kia Cee'd gerust 1.200kg hangen. Wel goed opletten met beladen en een beetje anticiperen bij het klimmen. Als de motor warm is kun je gerust flink toeren draaien. Daarbij heeft Peter1969 wel een punt, wat geluidsisolatie is dan geen overbodige luxe.
Wel ervaring met diverse boottrailers, tandemassers met opbouw, enkelassertjes enzovoort.
Paar keer een fiat ducato 2.3 jtd in een Knaus camper uitvoering gebruikt om een boottrailer te trekken van ca 2.000kg. Bus woog zelf leeg 2.600kg, gingen nog 4 personen en bagage in. Gewichtsverhouding is natuurlijk perfect maar ook met 110 pk en 280nm heb je voor het totaalgewicht vrij weinig vermogen. Toch ging het prima. Natuurlijk niet snel maar met een beetje nadenken en anticiperen goed te doen, ook klimmen met 7 a 8% ging prima.
Daarna veelvuldig dezelfde boottrailer en een tandemasser met opbouw van beladen ca. 2.000kg getrokken met een Ford Transit dubbel cabine met 140 pk. Transit woog leeg ca 1.650kg. Ook weer 2-4 personen en wat bagage dus zal ca. 2.000kg hebben gewogen. Trailer/tandemasser erachter van 2.000kg, 100kg kogeldruk en geen centje pijn. Beetje blijven nadenken en anticiperen.
Ook weleens met ongeremd 1.000kg achter een auto van ca. 1.300kg. Compleet onverantwoord maar met een beetje verstand en beleid prima te doen.
Ik zou achter de Kia Cee'd gerust 1.200kg hangen. Wel goed opletten met beladen en een beetje anticiperen bij het klimmen. Als de motor warm is kun je gerust flink toeren draaien. Daarbij heeft Peter1969 wel een punt, wat geluidsisolatie is dan geen overbodige luxe.
- Jan van Vijven
- Moderator
- Berichten: 16295
- Lid geworden op: wo 16 aug 2006 22:01
- Locatie: In de buurt van Bartje.
- Contacteer:
Re: Kia Cee'd sportswagon 120pk 3 cilinder
Lichte motor meer geluid? Nee hoor, de meeste (groot en klein) hebben het maximale koppel bij de zelfde toeren. Natuurlijk wel beide met of zonder turbo anders is het vergelijk zoek.
Mijn vrouw heeft een 1 liter Corsa gehad en die maakte niet meer geluid dan de 1.6 Astra die ze aan onze zoon heeft gegeven.
Mijn vrouw heeft een 1 liter Corsa gehad en die maakte niet meer geluid dan de 1.6 Astra die ze aan onze zoon heeft gegeven.
Land Rover Discovery Sport R-Dynamic SE P300e (309 PK 540 NM) (2023)
Adria Action 391 LH (2023)
Adria Action 391 LH (2023)
Re: Kia Cee'd sportswagon 120pk 3 cilinder
Dit gaat niemand geloven...maar toch is het waar.
Ik had ooit een pick-up truckje van Isuzu.
Het ding had een benzinemotor van 120 pk.
Op de bak zat een afzetunit.
Van in totaal 4.5 mtr lengte en 1200 kg (te) zwaar.
De auto had 1000 kg laadvermogen.
Erachter hing een boottrailer met een zware boot, 7.5 mtr lang en 2.6 mtr breed, 2600 kg zwaar.
Met dat spul moest ik de Karawanken over..en nog een bergrug vlakbij de kust in Zadar.
Best steil..
Het ging prima. Nou ja...plankgas in 2 omhoog soms.
Het treingewicht was 6000 kg of daaromtrent..
De ANWB dacht dat het niet kon.
Ik vond van wel, ik had zoiets van, als het in 1 niet meer lukt kan ik altijd nog naar 4 laag.
Dat laatste echter alleen maar gebruikt in een file tegen een steile helling voor een grenspost.
Om de koppeling te sparen.
1200 kg caravan achter 120 pk is hiermee in verhouding een lachertje.
Ik had ooit een pick-up truckje van Isuzu.
Het ding had een benzinemotor van 120 pk.
Op de bak zat een afzetunit.
Van in totaal 4.5 mtr lengte en 1200 kg (te) zwaar.
De auto had 1000 kg laadvermogen.
Erachter hing een boottrailer met een zware boot, 7.5 mtr lang en 2.6 mtr breed, 2600 kg zwaar.
Met dat spul moest ik de Karawanken over..en nog een bergrug vlakbij de kust in Zadar.
Best steil..
Het ging prima. Nou ja...plankgas in 2 omhoog soms.
Het treingewicht was 6000 kg of daaromtrent..
De ANWB dacht dat het niet kon.
Ik vond van wel, ik had zoiets van, als het in 1 niet meer lukt kan ik altijd nog naar 4 laag.
Dat laatste echter alleen maar gebruikt in een file tegen een steile helling voor een grenspost.
Om de koppeling te sparen.
1200 kg caravan achter 120 pk is hiermee in verhouding een lachertje.
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.
Re: Kia Cee'd sportswagon 120pk 3 cilinder
Ooit gereden met een Peugeot 406 1.8 Break met een 1200kg Hobby 460 er achter.
Ledig gewicht 1285kg
112 pk en 155 Nm bij 4.250 tpm.
Dat ging prima heel europa door.
Motorisch is de KIA dus een stukje sterker dus dat moet prima gaan.
Ledig gewicht 1285kg
112 pk en 155 Nm bij 4.250 tpm.
Dat ging prima heel europa door.
Motorisch is de KIA dus een stukje sterker dus dat moet prima gaan.
Re: Kia Cee'd sportswagon 120pk 3 cilinder
Daar zit precies het verschil met mijn eerdere reactie.
Een paar jaar geleden zat ik met mijn hut in Oostenrijk. Naast ons stond een Nederlander met een Nissan Qashqai 1.5DCI met een redelijke caravan erachter. In verband met groot onderhoud was de Arlberg tunnel afgesloten en mocht je op bepaalde tijden over de pas. Hij had een aardig stuk bergop (dacht zo'n 6 km) in de 1 en 2 gereden met zo'n 4.000 rpm in zijn diesel en een hele file erachter.
Hij adviseerde ons om via Munchen om te rijden. Ik heb de pas genomen met onze Subaru Forester 2.0 Turbo met de Eriba erachter. Met groot gemak naar boven kunnen rijden. Gewoon 3.000 rpm (benzine) in de 3. Harder was niet verantwoord, geen duwende medemensen achter me.
Mijn camping-buurman is er gekomen, er is niets stuk gegaan en mijn absolute tijdswinst ten opzichte van hem is klein. Maar ik word daar gewoonweg zelf niet blij van heb graag wat over.
Als je alleen kijkt naar 'kan het' dan kan eigenlijk alles wat de fabrikant aangeeft wel zonder dat je de boel stuk rijdt. En wat meer ook nog wel, gezien een fabrikant ook zijn marge inbouwt. Dus ook de Kia met de gewenste caravan kan makkelijk.
Kijk je naar prettig, met plezier door de bergen rijden, heb ik toch echt een andere mening ten opzicht van een aantal reacties hierboven.
2 x een 2023 jubileum Touring: BMW 530i Touring M-50 Jahre & Eriba Touring 542 Edition 60
Re: Kia Cee'd sportswagon 120pk 3 cilinder
RE.gif
En die mening respecteer ik maar daar ben ik het dus niet mee eens (ervaringsdeskundige met vergelijkbare combi). Men is gewoon vaak veel te bang.
En die mening respecteer ik maar daar ben ik het dus niet mee eens (ervaringsdeskundige met vergelijkbare combi). Men is gewoon vaak veel te bang.
Re: Kia Cee'd sportswagon 120pk 3 cilinder
Precies ..
Wat ik deed kon ook niet ( zei men)
Het is 4 jaar achter elkaar prima gegaan.
Natuurlijk gaat het met 400 pk makkelijker.
Maar op de totale rit zou het misschien 3 uurtjes gescheeld hebben..So what.
Wat ik deed kon ook niet ( zei men)
Het is 4 jaar achter elkaar prima gegaan.
Natuurlijk gaat het met 400 pk makkelijker.
Maar op de totale rit zou het misschien 3 uurtjes gescheeld hebben..So what.
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.
- Jan van Vijven
- Moderator
- Berichten: 16295
- Lid geworden op: wo 16 aug 2006 22:01
- Locatie: In de buurt van Bartje.
- Contacteer:
Re: Kia Cee'd sportswagon 120pk 3 cilinder
Waarom was sneller niet verantwoord? Wat was je snelheid dan, je ging toch berg op?RDDR schreef:....Met groot gemak naar boven kunnen rijden. Gewoon 3.000 rpm (benzine) in de 3. Harder was niet verantwoord....
Land Rover Discovery Sport R-Dynamic SE P300e (309 PK 540 NM) (2023)
Adria Action 391 LH (2023)
Adria Action 391 LH (2023)
Re: Kia Cee'd sportswagon 120pk 3 cilinder
http://www.coys.co.uk/wp-content/upload ... 267_03.jpg
onze ouders (grootouders) reden door heel euro,pa met een auto vol kinderen, weinig pk's , en een zwaar beladen caravan. Er waren toen weinig of geen glimmende snelwegen, maar wel veel steile klimpartijen en heel nauwe doorgangetjes en stadspoortjes. Toch kwamen ze overal.
Nu, maken veel mensen zich zorgen, over voldoende pk's, verzekering dekkingen, reserveringen, routes zonder klimmingen, de grootte van de caravan, de auto, het ego, etc. Maar, gaat het in de eerste plaats niet gewoon om de vakantie. Dit forum staat vol van spierballentaal over groot groter grootst, pk's, kW, Nm en bling, maar in essentie gaat het toch over een fijne vakantie met de caravan.
Met 120 pk heeft deze vraagsteller ruim 2 x zoveel pk's als veel van onze ouders. Die van mij reden, met meer dan 1200kg caravan, net na de oorlog, door frankrijk, met een jeep ervoor, die nieuw 54pk had. In de jaren 50, reden we door de alpen met een vooroorlogse dkw cabrio (20pk), en geloof me we hadden super vakanties.
onze kinderen vliegen of rijden met hun S en/of G classe naar 5 sterren hotels, en gruwelen van het idee camping.
Een caravan is volgens hen, iets voor zigeuners en kermisklanten. Het streven van hun generatie naar perfectie en luxe kan echter onze geluksbeleving, op een lager niveau, niet verminderen, slecht's verwondering opwekken.
Dus vanuit mijn optiek, is een 3 cylinder 120 pk kia, met een 1200 kg caravan, een prima combinatie, om hele fijne vakanties mee te hebben, waar je misschien niet overal zo snel kunt rijden als je zou willen, maar wel de rest van het jaar minder kosten aan hebt, dan met een grote dikke trekker.
onze ouders (grootouders) reden door heel euro,pa met een auto vol kinderen, weinig pk's , en een zwaar beladen caravan. Er waren toen weinig of geen glimmende snelwegen, maar wel veel steile klimpartijen en heel nauwe doorgangetjes en stadspoortjes. Toch kwamen ze overal.
Nu, maken veel mensen zich zorgen, over voldoende pk's, verzekering dekkingen, reserveringen, routes zonder klimmingen, de grootte van de caravan, de auto, het ego, etc. Maar, gaat het in de eerste plaats niet gewoon om de vakantie. Dit forum staat vol van spierballentaal over groot groter grootst, pk's, kW, Nm en bling, maar in essentie gaat het toch over een fijne vakantie met de caravan.
Met 120 pk heeft deze vraagsteller ruim 2 x zoveel pk's als veel van onze ouders. Die van mij reden, met meer dan 1200kg caravan, net na de oorlog, door frankrijk, met een jeep ervoor, die nieuw 54pk had. In de jaren 50, reden we door de alpen met een vooroorlogse dkw cabrio (20pk), en geloof me we hadden super vakanties.
onze kinderen vliegen of rijden met hun S en/of G classe naar 5 sterren hotels, en gruwelen van het idee camping.
Een caravan is volgens hen, iets voor zigeuners en kermisklanten. Het streven van hun generatie naar perfectie en luxe kan echter onze geluksbeleving, op een lager niveau, niet verminderen, slecht's verwondering opwekken.
Dus vanuit mijn optiek, is een 3 cylinder 120 pk kia, met een 1200 kg caravan, een prima combinatie, om hele fijne vakanties mee te hebben, waar je misschien niet overal zo snel kunt rijden als je zou willen, maar wel de rest van het jaar minder kosten aan hebt, dan met een grote dikke trekker.
microhome 370 luxe
- Jan van Vijven
- Moderator
- Berichten: 16295
- Lid geworden op: wo 16 aug 2006 22:01
- Locatie: In de buurt van Bartje.
- Contacteer:
Re: Kia Cee'd sportswagon 120pk 3 cilinder
Het is inderdaad mogelijk, maar ik zie niet zo direct waarom je moet melden dat de wat grotere met spierballen uitgeruste auto’s ego versterkend zou zijn? In mijn beleving heeft dit niets met de vraag te maken en al helemaal niet met het kampeer plezier.
Gelieve iets meer “to the point” te blijven!
Gelieve iets meer “to the point” te blijven!
Land Rover Discovery Sport R-Dynamic SE P300e (309 PK 540 NM) (2023)
Adria Action 391 LH (2023)
Adria Action 391 LH (2023)
Re: Kia Cee'd sportswagon 120pk 3 cilinder
Rond de 70 - 75 km/u wat met de glooiende bochten daar hard genoeg is en er reed een auto voor me (zonder caravan) die dezelfde snelheid reedt. Als de auto niet voor me had gereden, zou ik niet harder gereden hebben. Vond het op een pas hard zat om ontspannen te rijden.Jan van Vijven schreef: ↑wo 9 mei 2018 07:59Waarom was sneller niet verantwoord? Wat was je snelheid dan, je ging toch berg op?RDDR schreef:....Met groot gemak naar boven kunnen rijden. Gewoon 3.000 rpm (benzine) in de 3. Harder was niet verantwoord....
2 x een 2023 jubileum Touring: BMW 530i Touring M-50 Jahre & Eriba Touring 542 Edition 60
-
- Berichten: 700
- Lid geworden op: do 10 aug 2017 18:22
Re: Kia Cee'd sportswagon 120pk 3 cilinder
Mijn ouders trokken een relatief zware vouwwagen OVER de bergen met iets dergelijks https://youtu.be/DD0AZj6DRb4?t=6m9s
Tegenwoordig trek je een caravan DOOR de bergen in snelwegtunnels met een gering hellingspercentage die iedere auto aankan, die vrijwel altijd een stuk sterker zijn dan de auto's van toen.....en op lokaalwegen moet je dan gewoon terug naar de 2 of de 1....en ga je gewoon wat langzamer omhoog.
Enige verschil tussen licht gemotoriseerde ( lichte ) auto's en "spierballen" ( zware ) auto's lijkt me echt het comfort dus de inspanning die het kost om ver te rijden.
Ik weet me trouwens ook te herinneren dat ik tegen een onverhard bergpad met "extreem" hellingpercentage en ontbrekende vangrail, met 4 WD continue in bedrijf aan het klimmen was met veel misbaar van de 3.5 V6.....om doodleuk ingehaald te worden door een oude afgetrapte Polo met waarschijnlijk een ongeblazen simpele 45-60 pk motor van een lokale bewoner. KW/KG verhouding is ook een dingetje.....
Tegenwoordig trek je een caravan DOOR de bergen in snelwegtunnels met een gering hellingspercentage die iedere auto aankan, die vrijwel altijd een stuk sterker zijn dan de auto's van toen.....en op lokaalwegen moet je dan gewoon terug naar de 2 of de 1....en ga je gewoon wat langzamer omhoog.
Enige verschil tussen licht gemotoriseerde ( lichte ) auto's en "spierballen" ( zware ) auto's lijkt me echt het comfort dus de inspanning die het kost om ver te rijden.
Ik weet me trouwens ook te herinneren dat ik tegen een onverhard bergpad met "extreem" hellingpercentage en ontbrekende vangrail, met 4 WD continue in bedrijf aan het klimmen was met veel misbaar van de 3.5 V6.....om doodleuk ingehaald te worden door een oude afgetrapte Polo met waarschijnlijk een ongeblazen simpele 45-60 pk motor van een lokale bewoner. KW/KG verhouding is ook een dingetje.....
Re: Kia Cee'd sportswagon 120pk 3 cilinder
Ik ben benieuwd waar perryeninge mee op vakantie is geweest en of hij of in Zuid Frankrijk is gekomen.
Renault captur rs, bj. 2022, 140 pk en automaat (in bestelling een Volkswagen T Roc 1,5 Tsi met dsg) met een Sprite sport 420 CT , bj. 2021, aan de haak.
Re: Kia Cee'd sportswagon 120pk 3 cilinder
2CV’s zijn daar ook heel sterk in, heerlijk die 560 kilo die je dan maar mee hoeft te sjouwen. [kersthaphop.gif]Peter 1969 schreef: ↑wo 9 mei 2018 21:19
Ik weet me trouwens ook te herinneren dat ik tegen een onverhard bergpad met "extreem" hellingpercentage en ontbrekende vangrail, met 4 WD continue in bedrijf aan het klimmen was met veel misbaar van de 3.5 V6.....om doodleuk ingehaald te worden door een oude afgetrapte Polo met waarschijnlijk een ongeblazen simpele 45-60 pk motor van een lokale bewoner. KW/KG verhouding is ook een dingetje.....
Fiat Ducato Buscamper (Grey) of als combi een Range Rover (Epsom Green ) of Ford Focus 1.5 ST 182pk (Magnetic Grey)met voorlopig ff niets na verkoop van onze Knaus 450TU Südwind…
Re: Kia Cee'd sportswagon 120pk 3 cilinder
Ik denk , dat we vroeger toch wat meer tijd ervoor namen.
Tegenwoordig moet alles snel en als even kan nog sneller. Ook het hedendaagse verkeer is veel sneller dan vroeger !
Caravanrijden vergt nu eenmaal zo nu en wat meer tijd ; we zullen af en toe een keertje moeten terugschakelen en met een wat langzamere snelheid naar bover kruipen.
Veel mensen kunnen dit tegenwoordig niet meer.
Alleen jammer voor deze mensen , want met de nieuwe motorentechnieken ( downsiysen ) zal men weer terugmoeten naar onze hele oude gewoontes, waarmee ook onze ouders de berg op reden ( dus terugschakelen en op een lekker klimmend toerental en lagere snelheid gaan rijden )
Mvg
Stef [kerstkus.gif]
Eens een " Scandinavier" , altijd een " Scandinavier"
-
- Berichten: 10
- Lid geworden op: ma 11 dec 2017 18:33
Re: Kia Cee'd sportswagon 120pk 3 cilinder
Ik rijd met een focus 1.0 ecoboost 125 pk met een kip 440 van max 1230 kg , gaat prima. Rij op de snelweg in de 5 e versnelling.
Focus trekt de caravan makkelijker dan mijn Mondeo 1800 die ik vroeger had !
Verzonden vanaf mijn iPad met Tapatalk
Focus trekt de caravan makkelijker dan mijn Mondeo 1800 die ik vroeger had !
Verzonden vanaf mijn iPad met Tapatalk