'Adaptieve cruise control' sluipmoordenaar voor motorrijders

Plaats reactie
Citrorob

'Adaptieve cruise control' sluipmoordenaar voor motorrijders

Bericht door Citrorob » do 22 mar 2018 11:30

In het kader van ken de beperkingen van de systemen op je auto dit bericht in het AD.

https://www.ad.nl/auto/adaptieve-cruise ... ~a8a50e93/

De kern van het bericht is dat motorrijders in bepaalde situatie niet of niet goed herkend worden.
De oorzaak blijkt te liggen in het feit dat het systeem niet is getest nog is ontworpen met het idee dat er ook motorrijders deelnemen aan het verkeer deelnemen.

Zelf heb ik ook een vermoeden dat ook lane assist niet is ontworpen met het idee dat motorrijders file filtreren.
Ik heb al een paar gemerkt, op de motor, dat automobilisten die ruimte maakte kort daarna ineens weer naar het midden van de baan gingen om het moment dat je er nog naast zit.
Mijn vermoeden was dat dit kwam door de lane assist. Gelukkig tot nu toe nog steeds goed gegaan maar als het klopt dat er bij dergelijke systemen niet over nagedacht is bij het ontwerp en er ook niet mee getest wordt, dan is het vragen om problemen.

Gebruikersavatar
Davendre
Berichten: 2333
Lid geworden op: vr 14 jan 2011 22:33

Re: 'Adaptieve cruise control' sluipmoordenaar voor motorrij

Bericht door Davendre » do 22 mar 2018 12:36

We moeten niet vergeten dat het hulpmiddelen zijn. Zodra dat besef er is, dan werkt lane assist en adaptieve cruise control prima.
Hyundai Tucson N-Line PHEV
Hobby 455uf Excellent

Gebruikersavatar
Micky
Berichten: 38569
Lid geworden op: do 25 mar 2010 23:31
Locatie: Overijssel

Re: 'Adaptieve cruise control' sluipmoordenaar voor motorrij

Bericht door Micky » do 22 mar 2018 12:53

Toch vreemd, als je ACC met voetganger herkenning hebt ziet de rader juist voetgangers aan de zijkant van de weg, ik zou verwachten dat Tesla dat toch ook heeft?

Weet niet hoe alle lane assists werken maar bij ma kan ik zelf kiezen door te sturen waar hij rijdt, dus als hij standaard in het midden rijdt en je forceert hem naar de rechterkant van de strook, dan blijft hij daar rijden. Standaard kiest hij het midden ongeveer.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB

Citrorob

Re: 'Adaptieve cruise control' sluipmoordenaar voor motorrij

Bericht door Citrorob » do 22 mar 2018 13:23

In dit geval ging het zelfs om een Tesla met autopilot.

Even speculeren naar de oorzaak:
Je zou het idd verwachten maar waarschijnlijk gaat het systeem ook uit van een relatief groot snelheidsverschil, bij een voetganger, en heeft een motor normaal maar een heel klein snelheidsverschil.
Het hoeft technisch wellicht geen groot probleem te zijn om op te lossen. Het zit hem waarschijnlijk ook niet in dat het systeem de motor niet kan zien maar dat de motor genegeerd wordt in de software. De redenen dan het zo goed werkt op voetgangers zou wel eens weer in het gevaar kunnen komen als het ook goed werkt voor motoren.


Ik heb de onderzoeken niet gezien maar als het RDW stelt dat de systemen geen rekening houdt met motoren, dan neem ik aan dat dat zo is.
Hierbij blijkt dan ook dat het nog steeds een hulpmiddel is en dat een echte autopilot nog een eind weg is.

Zoals altijd met dergelijke ontwikkelingen zal blijken dat de praktijk altijd lastiger is dan wat men denkt en dat ze altijd zaken zijn vergeten of onderbelicht hebben in de ontwikkeling.

RDDR
Berichten: 2792
Lid geworden op: vr 21 apr 2017 11:16
Locatie: Omgeving Eindhoven

Re: 'Adaptieve cruise control' sluipmoordenaar voor motorrij

Bericht door RDDR » do 22 mar 2018 13:37

Ik rij zelf vaak op de actieve cc.
Het systeem is niet 100% perfect, maar wel 99+%. Ook motorrijders worden prima opgepakt.

Dus: het is een hulpmiddel wat uitstekend werkt, heel comfortabel is, maar.... je moet zelf altijd blijven opletten.
Als je er een tijdje mee rijdt, herken je de risico situaties waar het systeem moeite mee heeft.
2 x een 2023 jubileum Touring: BMW 530i Touring M-50 Jahre & Eriba Touring 542 Edition 60

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 36127
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: 'Adaptieve cruise control' sluipmoordenaar voor motorrij

Bericht door Chris » do 22 mar 2018 17:09

RE.gif
Zo ervaar ik het ook hoor.
Heel fraai systeem de ACC, maar IK ben de bestuurder, niet de auto.
Je leert idd dat een ACC soms dingen doet die je niet verwacht, b.v. een verkeersdrempel die wit geschilderd is en waar de zon op schijnt levert bij mij soms een remreactie op van de auto.
Dat de ACC motorrijders niet zou opmerken heb ik nog niet ervaren gelukkig, maar ben gewaarschuwd nu.
Dus ik blijf gewoon alert, zoals altijd, en ook verantwoordelijk .. toch...logisch
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

Gebruikersavatar
Micky
Berichten: 38569
Lid geworden op: do 25 mar 2010 23:31
Locatie: Overijssel

Re: 'Adaptieve cruise control' sluipmoordenaar voor motorrij

Bericht door Micky » do 22 mar 2018 21:17

Citrorob schreef:In dit geval ging het zelfs om een Tesla met autopilot.

Even speculeren naar de oorzaak:
Je zou het idd verwachten maar waarschijnlijk gaat het systeem ook uit van een relatief groot snelheidsverschil, bij een voetganger, en heeft een motor normaal maar een heel klein snelheidsverschil.
Het hoeft technisch wellicht geen groot probleem te zijn om op te lossen. Het zit hem waarschijnlijk ook niet in dat het systeem de motor niet kan zien maar dat de motor genegeerd wordt in de software. De redenen dan het zo goed werkt op voetgangers zou wel eens weer in het gevaar kunnen komen als het ook goed werkt voor motoren.


Ik heb de onderzoeken niet gezien maar als het RDW stelt dat de systemen geen rekening houdt met motoren, dan neem ik aan dat dat zo is.
Hierbij blijkt dan ook dat het nog steeds een hulpmiddel is en dat een echte autopilot nog een eind weg is.

Zoals altijd met dergelijke ontwikkelingen zal blijken dat de praktijk altijd lastiger is dan wat men denkt en dat ze altijd zaken zijn vergeten of onderbelicht hebben in de ontwikkeling.
Als reactie op je speculatie, nog een speculatie mrgreen.gif

Groot snelheidsverschil is geen uitgangspunt voor het systeem denk ik, het systeem van VAG (ik ga uit ook van anderen, maar kan alleen uit eigen ervaring spreken hier) ziet een kruisende voetganger achter je als je een parkeerplaats uitrijdt en remt als je dat zelf niet doet, hetzelfde geldt voor een kruisende auto, als het achter kan, kan het voor ook tevens als ik naar rechts ga op de ACC, remt hij af voor alles (ook een motor) op de linker baan, hij laat mij pas er langs gaan (file) als je actief gas bijgeeft, zo niet blijft hij ook achter de motor rijden die links rijdt, dat is mijn ervaring na zo'n 105.000km met mijn systeem, de motoren worden gewoon perfect gezien, ook uitstekende lading op bijv. een vrachtwagen, waar ik zelf eerst mijn vraagtekens over had, maar een vergelijkbare afstand wordt gehouden.
ik rij regelmatig in de file met een "meerijdende" motor voor me, omdat ik die juist altijd direct ruimte geef, maar een voorganger vaak niet :( ik wil niet zeggen dat het verhaal niet klopt, absoluut niet, maar ik vraag me wel af of het aan de motor ligt, of dat het systeem een algemeen probleempje heeft op zo'n moment, er staan filmpjes op youtube waar je kunt zien hoe mensen gescand worden en digitaal weer gegeven worden op een scherm (Mercedes S) zo'n radar ziet niet gewoon iets bewegen, maar laat de exacte vorm op een scherm zien, zo nauwkeurig.
Inderdaad is het belangrijkste, het is een hulpmiddel en je moet zelf rijden.
Laatst gewijzigd door Micky op do 22 mar 2018 21:23, 1 keer totaal gewijzigd.
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB

Gebruikersavatar
Conradi
Berichten: 5090
Lid geworden op: zo 15 feb 2015 11:22

Re: 'Adaptieve cruise control' sluipmoordenaar voor motorrij

Bericht door Conradi » do 22 mar 2018 21:22

Uit ervaring weet ik dat in mijn auto Adaptive Cruise Control ook naar de zijkant kijkt. Een vrachtauto die tegen de streep aanrijdt zorgt direct voor een rem-ingreep.
Hoewel dat veilig is, werkt het vooral irritatie op, zeker ook voor de achterligger die niet snapt waarom 'jij' remt :(
Adria Adora 613 achter Volvo XC90 T8 Twin Engine

Gebruikersavatar
Micky
Berichten: 38569
Lid geworden op: do 25 mar 2010 23:31
Locatie: Overijssel

Re: 'Adaptieve cruise control' sluipmoordenaar voor motorrij

Bericht door Micky » do 22 mar 2018 21:25

RE.gif

vind ik ook en het is ook zo dat als je te laat naar links gaat om in te halen, je auto ook afremt, de afstand is dan nog best heel groot, toch gaan de remlichten dan aan.
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB

Gebruikersavatar
PD
Berichten: 23439
Lid geworden op: wo 16 jul 2014 11:12
Locatie: Wherever I lay my hat...

Re: 'Adaptieve cruise control' sluipmoordenaar voor motorrij

Bericht door PD » do 22 mar 2018 21:27

Ik vind de ACC van de Passat zo irritant, dat ik deze helemaal niet meer gebruik :( Resultaat is wel dat er met enige regelmaat wat extra fanmail van het CJIB binnenvalt :oops:
Fendt Brillant 650 TF (2018), Land Rover Discovery-5 HSE 3.0 TDV6 Black Edition (2018)

Gebruikersavatar
Micky
Berichten: 38569
Lid geworden op: do 25 mar 2010 23:31
Locatie: Overijssel

Re: 'Adaptieve cruise control' sluipmoordenaar voor motorrij

Bericht door Micky » do 22 mar 2018 21:30

RE.gif

ik heb diezelfde, gebruik hem wel degelijk, maar Nederland is het een teleurstelling, ik gebruik hem ook hier nog wel, maar echt tof is het niet als het druk is :(
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB

Gebruikersavatar
JPGeetje
Berichten: 3686
Lid geworden op: di 23 dec 2003 06:20
Locatie: Heel
Contacteer:

Re: 'Adaptieve cruise control' sluipmoordenaar voor motorrij

Bericht door JPGeetje » do 22 mar 2018 22:33

Ik gebruik hem ook en eigenlijk erg veel.
Ook binnen de bebouwde kom als het een doorgaande weg is.
Het systeem is zeker niet uit ontwikkelt maar toch wel redelijk intelligent, tenminste bij Volvo.
Uit ervaring weet ik dat het systeem bij mijn Volvo rekening houdt met de stuurstand en ook reageert op de richtingaanwijzer.
Het komt wel eens voor als een auto voor je, naar een voorsorteervak naar rechts of links uitwijkt, dat de acc. toch gaat reageren op die afremmende auto terwijl je er toch op de naastliggende strook rijdt. Als je dan iets aan het stuur draait in de afgaande richting, snapt hij het en vervolgt de ingestelde snelheid.
Ook op de snelweg ervaar ik het als irritant dat je eigenlijk erg vroeg naar links moet gaan om een voorganger in te halen omdat de acc. anders in gaat houden.
Als je echter richting aangeeft, reageert hij meteen en laat je dichter naar die voorganger toe rijden.
Hij houdt wel degelijk rekening met onderling snelheidsverschil want waar hij wel reageert op die uitvoegende auto die iets langzamer dan jou rijdt, reageert hij niet op een tegenligger die met een veel grotere snelheid nadert en vlak langs je passeert.
Groetjes,
Jan
Kennis is niet belangrijk als je genoeg kennissen hebt!

Citrorob

Re: 'Adaptieve cruise control' sluipmoordenaar voor motorrij

Bericht door Citrorob » vr 23 mar 2018 08:57

Micky schreef:
Citrorob schreef:In dit geval ging het zelfs om een Tesla met autopilot.

Even speculeren naar de oorzaak:
Je zou het idd verwachten maar waarschijnlijk gaat het systeem ook uit van een relatief groot snelheidsverschil, bij een voetganger, en heeft een motor normaal maar een heel klein snelheidsverschil.
Het hoeft technisch wellicht geen groot probleem te zijn om op te lossen. Het zit hem waarschijnlijk ook niet in dat het systeem de motor niet kan zien maar dat de motor genegeerd wordt in de software. De redenen dan het zo goed werkt op voetgangers zou wel eens weer in het gevaar kunnen komen als het ook goed werkt voor motoren.


Ik heb de onderzoeken niet gezien maar als het RDW stelt dat de systemen geen rekening houdt met motoren, dan neem ik aan dat dat zo is.
Hierbij blijkt dan ook dat het nog steeds een hulpmiddel is en dat een echte autopilot nog een eind weg is.

Zoals altijd met dergelijke ontwikkelingen zal blijken dat de praktijk altijd lastiger is dan wat men denkt en dat ze altijd zaken zijn vergeten of onderbelicht hebben in de ontwikkeling.
Als reactie op je speculatie, nog een speculatie mrgreen.gif

Groot snelheidsverschil is geen uitgangspunt voor het systeem denk ik, het systeem van VAG (ik ga uit ook van anderen, maar kan alleen uit eigen ervaring spreken hier) ziet een kruisende voetganger achter je als je een parkeerplaats uitrijdt en remt als je dat zelf niet doet, hetzelfde geldt voor een kruisende auto, als het achter kan, kan het voor ook tevens als ik naar rechts ga op de ACC, remt hij af voor alles (ook een motor) op de linker baan, hij laat mij pas er langs gaan (file) als je actief gas bijgeeft, zo niet blijft hij ook achter de motor rijden die links rijdt, dat is mijn ervaring na zo'n 105.000km met mijn systeem, de motoren worden gewoon perfect gezien, ook uitstekende lading op bijv. een vrachtwagen, waar ik zelf eerst mijn vraagtekens over had, maar een vergelijkbare afstand wordt gehouden.
ik rij regelmatig in de file met een "meerijdende" motor voor me, omdat ik die juist altijd direct ruimte geef, maar een voorganger vaak niet :( ik wil niet zeggen dat het verhaal niet klopt, absoluut niet, maar ik vraag me wel af of het aan de motor ligt, of dat het systeem een algemeen probleempje heeft op zo'n moment, er staan filmpjes op youtube waar je kunt zien hoe mensen gescand worden en digitaal weer gegeven worden op een scherm (Mercedes S) zo'n radar ziet niet gewoon iets bewegen, maar laat de exacte vorm op een scherm zien, zo nauwkeurig.
Inderdaad is het belangrijkste, het is een hulpmiddel en je moet zelf rijden.
Het is idd niet meer dan speculatie want ik heb ook de filmpjes gezien met daarop wat er herkend wordt.
Mijn reactie was dan ook bedoeld om aan te geven dat de systemen best goed zullen scannen maar dat de software met de voorgeprogrammeerde reacties op wat er gescand wordt blijkbaar nog niet af is. Ze geven aan dat het ook gaat om motoren die niet (goed) herkend worden als ze tegen de streep of op de streep rijden.
Als ze gewoon in het midden of tegen het midden van de baan rijden zou het geen probleem zijn. De ervaring dat het in 99 van de 100 gevallen goed gaat zal dan ook wel kloppen.

Belangrijkste uit de opmerkingen van het RDW vind ik dat er blijkbaar helemaal niet getest wordt met motoren als medeweggebruikers. Dat lijkt mij nogal een tekortkoming in de test en dat moet natuurlijk anders. Een motor is natuurlijk ook niet het meest eenvoudig voortuig om op te anticiperen, sneller en wendbaarder dan menig supercar en dan ook nog een relatief klein.

Als weggebruiker is het belangrijk om altijd te realiseren dat het nog steeds een hulpmiddel is en geen 100% veilig systeem.
Je ziet alleen dat mensen lui worden als het in 99 van 100 gevallen goed gaat. Dat is geen tekortkoming aan die systemen maar aan mensen.

JanPunne
Berichten: 2756
Lid geworden op: di 29 jan 2008 19:54
Locatie: Purmerend

Re: 'Adaptieve cruise control' sluipmoordenaar voor motorrij

Bericht door JanPunne » vr 23 mar 2018 17:24

Rijdend met caravan vond ik het een verademing op de Ring van Antwerpen.
VW Sportsvan 1.5 tsi Comfortline 110 Kw 150 PK, DSG 7, emissieklasse 6, Tungsten silver metallic juni 2020.
Sprite Modial 420 SE uit 2020.

Ab
Moderator
Berichten: 26728
Lid geworden op: do 30 aug 2007 23:17
Locatie: Midden Nederland

Re: 'Adaptieve cruise control' sluipmoordenaar voor motorrij

Bericht door Ab » vr 23 mar 2018 21:18

Wat vonden de motorrijders ervan ? mrgreen.gif
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.

Gebruikersavatar
PD
Berichten: 23439
Lid geworden op: wo 16 jul 2014 11:12
Locatie: Wherever I lay my hat...

Re: 'Adaptieve cruise control' sluipmoordenaar voor motorrij

Bericht door PD » vr 23 mar 2018 21:21

RE.gif
Die liggen driehoog opgestapeld in de berm...
Heb je wel eens een karper op het droge gezien... zo ademen ze awhoea.gif
Fendt Brillant 650 TF (2018), Land Rover Discovery-5 HSE 3.0 TDV6 Black Edition (2018)

Ab
Moderator
Berichten: 26728
Lid geworden op: do 30 aug 2007 23:17
Locatie: Midden Nederland

Re: 'Adaptieve cruise control' sluipmoordenaar voor motorrij

Bericht door Ab » vr 23 mar 2018 21:28

Dat zal ietsje overdreven zijn.. maar we zijn weer terug bij het onderwerp motorfiets in relatie tot acc. blij.gif
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.

JanPunne
Berichten: 2756
Lid geworden op: di 29 jan 2008 19:54
Locatie: Purmerend

Re: 'Adaptieve cruise control' sluipmoordenaar voor motorrij

Bericht door JanPunne » vr 23 mar 2018 21:41

Geen problemen ondervonden bij en met motorrijders.
VW Sportsvan 1.5 tsi Comfortline 110 Kw 150 PK, DSG 7, emissieklasse 6, Tungsten silver metallic juni 2020.
Sprite Modial 420 SE uit 2020.

miklos
Berichten: 94
Lid geworden op: zo 7 jun 2015 22:28

Re: 'Adaptieve cruise control' sluipmoordenaar voor motorrij

Bericht door miklos » vr 23 mar 2018 22:20

Ik ben een fervent motorrijder, de meeste km doe ik op de motor, blij.gif

nooit last van dit gedoe gehad!

wel is het zo dat je tijdens je rijlessen leert dat je op het midden van het rijvak moet rijden, dit voor de zichtbaarheid voor de medeweggebruikers!

als die willen invoegen zien ze je wat sneller

op de witte streep rijden? weet je hoe glad die zijn met regen erop?
ook niet verstandig dus

het blijft opletten voor alle partijen

miklos

Plaats reactie

Terug naar “Trekauto en Caravan-Auto combinaties”