trekpaard

Plaats reactie
denu
Berichten: 10
Lid geworden op: wo 28 jun 2017 21:01
Locatie: provincie zeeland

trekpaard

Bericht door denu » zo 18 feb 2018 19:56

caravan.jpeg
auto nieuw klein 2.gif
auto nieuw klein 2.gif (38.8 KiB) 1284 keer bekeken
wij gaan met deze combi in mei naar het zonnige zuiden,

de combinatie is als volgt: toyota previa van eind 2004 automaat, met een (voor ons) maagdelijke km stand van 120000 km,van eerste eigenaar(94 jaar, dealer onderhouden)en in nieuwstaat! echt miraculeus stipt onderhouden met alle rekeningen en boekjes erbij ! welke sinds enkele weken bij ons is

157 pk en 225NM max trekgewicht geremd 1600 kg en leeg gewicht van 1690kg

en ons oude kipje van leeg 880 kg en beladen 1200 kg


hebben er toch nog wel een aantal vragen over, en dan van mensen die ook echt weten waar het over gaat(alle andere adviezen uiteraard worden natuurlijk ook gewaardeerd)maar zoeken specifieke info.

ons trekpaard is een automaat, een gewone 4 bak met koppelomvormer,en op de pook een knopje om de overdrive uit te schakelen,EN DAAR ZIT NU NET DE VRAAG!.
als we deze uitschakelen,dan gaat uiteraard het toerental omhoog,dat is om te klimmen natuurlijk beter,echter, als we op de vlakke weg rijden bij een 105 gps km/h dan draait de motor een 2400 toeren per minuut(met de overdrive gewoon ingeschakeld)dat is de snelheid die wij normaal proberen aan te houden met de caravan er achter.

dan is de vraagstelling: zijn die 2400 toeren genoeg om de bak olie op een normale temperatuur te houden door de oliepomp ????? of is het aan te raden om de overdrive de hele weg uitgeschakeld te laten? en als we deze overdrive dus de hele reis uitgeschakeld laten omdat zou blijken dat het beter is voor de temperatuur van de bak olie, dan is de volgende vraag "staat de bak dan continu in slip met een hoge slijtage in de bak tot gevolg?" aandrijf riemen of andere dingen die slijten omdat we de overdrive niet gebruiken ??(HEBBEN GEEN IDEE WAT ER IN DEZE AUTOMATENBAK ZIT)

voor ons caravan tijdperk altijd bmw automaat tiptronic gereden ,een x5 4.4 v8, en een 523i touring.2.5 v6 24v met vanos

deze vragen bij onze toyota dealer voorgelegd maar die wist zo 123 ook geen exact passend antwoord te geven.
dus welke automaten bak expert of monteur kan ons een beetje op weg helpen ???

hebben wat op caravan trekker rond gespit en de combinatie komt wel redelijk uit de test zo te zien en de ervaringen met een benzine motor zijn over het algemeen ook redelijk postitief zo te lezen.

wij hebben hiervoor met een vw transporter bus gereden met 88 pk tdi en iets van een 170 nm koppel, en die bus trok nog geen pakje boter van tafel !!!! bij luik volgas in 3 naar boven met maximaal 60 km/h en op de peage regelmatig met een wat langere klim ook terug naar 65/70 km/h

dus we gaan er voor het gemak maar vanuit dat het met deze combi wat beter/vlotter gaat.

zouden al blij zijn als we met een 85/90 km/h heuveltje op en af kunnen.
we hebben tegenwoordig geen haast meer,
LUCTOR ET EMERGO (WAT EEN GEWORSTEL OM TE WATER TRAPPELEN IN HET ZWEMBAD) awhoea.gif

arnovariante

Re: trekpaard

Bericht door arnovariante » zo 18 feb 2018 20:04

Welkom op het forum!
Zo'n Previa hebben wij ook gehad, heerlijke auto.
Wij reden op gas, ondanks dat Toyota toen anti LPG was werkte het best.
Wij hebben nooit een caravan getrokken met die Previa maar verwacht geen problemen, kracht zat.
Die overdrive uitschakelen zou best wel eens verstandig kunnen zijn voor de olietemperatuur van de bak maar verhoogt het brandstofverbruik wel flink.
Mijn personeel rijd ook met mijn auto's, was er eens 1 die per ongeluk het knopje ingedrukt had op de Duitse Autobahn.....
Dat scheelde heeeel wat km's in de actieradius.
Je zou ook de overdrive kunnen uitschakelen tijdens rijden in de stad of heuvels.
Ik verwacht zelf dat je best de overdrive kunt gebruiken als je eenmaal op snelheid bent.

Gebruikersavatar
Micky
Berichten: 38559
Lid geworden op: do 25 mar 2010 23:31
Locatie: Overijssel

Re: trekpaard

Bericht door Micky » zo 18 feb 2018 20:14

Normaal gezien gebruik je de overdrive als laatste versnelling, dus als je op snelheid bent, 2400 toeren lijkt me helemaal niet verkeerd, maar is wel laag, bromt de auto dan zit je te laag, krijg je een kleine klim en je ziet de koelwatertemperatuur iets oplopen, dan zou ik hem uitschakelen, wat zijn de motor toeren bij je kruissnelheid met caravan als de overdrive is uitgeschakeld?


Verzonden vanaf mijn iPhone X met Tapatalk
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB

denu
Berichten: 10
Lid geworden op: wo 28 jun 2017 21:01
Locatie: provincie zeeland

Re: trekpaard

Bericht door denu » zo 18 feb 2018 20:20

met de overdrive ingeschakeld 2400 toeren,zonder ruim 3000,dat is zonder de caravan, met caravan nog niet gereden :oops:
LUCTOR ET EMERGO (WAT EEN GEWORSTEL OM TE WATER TRAPPELEN IN HET ZWEMBAD) awhoea.gif

Gebruikersavatar
Micky
Berichten: 38559
Lid geworden op: do 25 mar 2010 23:31
Locatie: Overijssel

Re: trekpaard

Bericht door Micky » zo 18 feb 2018 20:29

RE.gif

dat zal vergelijkbaar zijn in principe, rij maar gewoon met de overdrive erop, waarschijnlijk is het een prise direct (ik ken de specs van de bak echt niet), die juist de slip in de vloeistofkoppeling stopt, dus een directe verbinding tussen de motor en de bak, dit zorgt voor minder beweging in de bewegende delen van de bak en koppeling, dus zou juist de olie meer moeten laten afkoelen, maar het gevoel moet goed zijn, brommerig geluid in het interieur is niet wenselijk, ook heb je dan wel veel minder vermogen, dus waarschijnlijk wil je bij een klim de overdrive even uitschakelen
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB

Stigter
Berichten: 1132
Lid geworden op: ma 18 nov 2013 23:45
Locatie: Midden Nederland

Re: trekpaard

Bericht door Stigter » zo 18 feb 2018 20:31

Je kan overwegen de overdrive uit te schakelen in heuvelachtig gebied zoals de Ardennen etc. Overdrive is bedoelt om zuiniger te rijden, lees lager toerental. Deze zomer heb ik de automaatbak het zelf laten doen globaal Nederland 6de versnelling, verder in België 5de versnelling en in Luxemburg soms 4de versnelling. Je bak schakelt zelf terug in combinatie met de vraag van de rechter voet.
Groet Arnold

denu
Berichten: 10
Lid geworden op: wo 28 jun 2017 21:01
Locatie: provincie zeeland

Re: trekpaard

Bericht door denu » zo 18 feb 2018 20:53

als ik moet klimmen dan weet ik idd dat de overdrive er af moet en evt zelfs terug naar de 2e versnelling, mij gaat het echter meer om olie temperatuur bij die 2400 toeren en om evt slijtage (als de overdrive uitgeschakeld is)had namelijk vernomen dat de overdrive een zo genaamde lockup is ???? dus geen slip????? en zonder de overdrive dus wel continu slip over een 2500 km ?????
LUCTOR ET EMERGO (WAT EEN GEWORSTEL OM TE WATER TRAPPELEN IN HET ZWEMBAD) awhoea.gif

Stigter
Berichten: 1132
Lid geworden op: ma 18 nov 2013 23:45
Locatie: Midden Nederland

trekpaard

Bericht door Stigter » zo 18 feb 2018 20:57

Wat staat er in het boekje van de auto?
Laatst gewijzigd door Stigter op zo 18 feb 2018 21:00, 1 keer totaal gewijzigd.
Groet Arnold

denu
Berichten: 10
Lid geworden op: wo 28 jun 2017 21:01
Locatie: provincie zeeland

Re: trekpaard

Bericht door denu » zo 18 feb 2018 21:00

vreemd genoeg eigenlijk alleen bij klimmen idd de overdrive er af, maar over continu rijden zonder de od eraf niets te vinden
LUCTOR ET EMERGO (WAT EEN GEWORSTEL OM TE WATER TRAPPELEN IN HET ZWEMBAD) awhoea.gif

Gebruikersavatar
Micky
Berichten: 38559
Lid geworden op: do 25 mar 2010 23:31
Locatie: Overijssel

Re: trekpaard

Bericht door Micky » zo 18 feb 2018 21:05

denu schreef:als ik moet klimmen dan weet ik idd dat de overdrive er af moet en evt zelfs terug naar de 2e versnelling, mij gaat het echter meer om olie temperatuur bij die 2400 toeren en om evt slijtage (als de overdrive uitgeschakeld is)had namelijk vernomen dat de overdrive een zo genaamde lockup is ???? dus geen slip????? en zonder de overdrive dus wel continu slip over een 2500 km ?????
Normaal gesproken wel ja, daarom ook je hogere brandstof verbruik, de overdracht van kracht gaat zonder overdrive via de koppelomvormer en dus de olie die erin zit, met de overdrive krijg je dan de prise direct, of te wel de motor en wielen zijn direct met elkaar verbonden zonder olie/vloeistof koppeling
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB

Peter 1969
Berichten: 700
Lid geworden op: do 10 aug 2017 18:22

Re: trekpaard

Bericht door Peter 1969 » zo 18 feb 2018 21:17

Op Toyota Nation zeggen ze dat de ECU en verbonden (vernsellingsbak) electronica slim genoeg is bij te heet worden of overbelasting terug te schakelen. Je kunt dus niet iets stuk maken of hevig laten slijten zonder opzet. Je ziet het als bestuurder niet maar in de versnellingsbak wordt de temperatuur van de ATF bijgehouden, de drukken, de draaisnelheden en belasting enz enz. Alles wordt binnen geprogrameerde waarden gehouden. En Toyota's zijn heel betrouwbare autos.

Het enige wat je wel kan merken is dat de bak kan gaan pendelen. Rusteloos heen en weer schakelen. Dat zorgt voor iets hogere slijtage ( rembanden in de automaat ) maar is zowiezo zo irritant dat je dat toch niet wilt, en terguggaat in versnelling. Daar is die Overdrive uit ( O Off ) knop voor.....voorkomen dat ie gaat pendelen, omdat de automaat bak met de knop op "uit" niet mag opschakelen naar de overdrive versnelling.

Het is dus feitelijk een blokkeer knop, geen schakel knop.
Laatst gewijzigd door Peter 1969 op zo 18 feb 2018 21:22, 4 keer totaal gewijzigd.

arnovariante

Re: trekpaard

Bericht door arnovariante » zo 18 feb 2018 21:18

Geeft het boekje aan dat je de overdrive eraf moet halen als je bergop gaat?
Bedoelen ze dan losse auto of met aanhanger?
Ik reed met de Previa altijd met 4 grote kerels en veeeeeel bagage en boodschappen naar boord en dan had de Previa het op de heuvels rondom Koblenz makkelijker dan de Chrysler Grand Voyager 3.3 6 cilinder die we daarna hadden.

denu
Berichten: 10
Lid geworden op: wo 28 jun 2017 21:01
Locatie: provincie zeeland

Re: trekpaard

Bericht door denu » zo 18 feb 2018 21:33

ahhh kijk, wat een aantal verhelderende antwoorden, bedankt voor zover !! gewoon in de D en gaan we naar boven de overdrive er af en na de klim weer terug naar de D ,

heel slim die japanners al in 2004 blij.gif ,en idd ontzettend betrouwbaar,

inmiddels wel erg benieuwd inmiddels hoe de combi zich zal gedragen op de weg.
verwacht een 300 kg aan gewicht in de auto te hebben en een 250 in de caravan.

als ik zo eens wat combinaties bekijk met een vergelijkbaar koppel en pk's en gewichten, dan zal de max 1200 kg achter onze auto geen probleem vormen berg op, uiteraard zijn ervaringen welkom, maar vrees dat die er weinig zullen zijn ,was in die tijd een veel te modern gestyled model,en eigenlijk veel te duur in aanschaf.dus maar redelijk beperkt verkocht in Nederland,overigens is de diesel uitvoering met de 116 pk vw diesel motor wel wat vaker verkocht,echter de benzine uitvoering minder, ik denk dat het ruime benzine verbruik hier ook wel debet aan is.
ik zelf rijd met strak 120km/h op de teller een nette 8.7 liter per 100 km zonder caravan, maar met de huidige auto's zie ik waardes van 4 en 4.5 liter per 100 km voorbij komen!

met mn bus reed ik 1 op10 op diesel dus voor mij qua verbruik lood om oud ijzer, echter de wegenbelasting en verzekering .............420 per kwartaal goedkoper uit en minder onderhoud kosten(verschil diesel en benzine)
LUCTOR ET EMERGO (WAT EEN GEWORSTEL OM TE WATER TRAPPELEN IN HET ZWEMBAD) awhoea.gif

Gebruikersavatar
Micky
Berichten: 38559
Lid geworden op: do 25 mar 2010 23:31
Locatie: Overijssel

Re: trekpaard

Bericht door Micky » zo 18 feb 2018 21:35

Peter 1969 schreef:Op Toyota Nation zeggen ze dat de ECU en verbonden (vernsellingsbak) electronica slim genoeg is bij te heet worden of overbelasting terug te schakelen. Je kunt dus niet iets stuk maken of hevig laten slijten zonder opzet. Je ziet het als bestuurder niet maar in de versnellingsbak wordt de temperatuur van de ATF bijgehouden, de drukken, de draaisnelheden en belasting enz enz. Alles wordt binnen geprogrameerde waarden gehouden. En Toyota's zijn heel betrouwbare autos.

Het enige wat je wel kan merken is dat de bak kan gaan pendelen. Rusteloos heen en weer schakelen. Dat zorgt voor iets hogere slijtage ( rembanden in de automaat ) maar is zowiezo zo irritant dat je dat toch niet wilt, en terguggaat in versnelling. Daar is die Overdrive uit ( O Off ) knop voor.....voorkomen dat ie gaat pendelen, omdat de automaat bak met de knop op "uit" niet mag opschakelen naar de overdrive versnelling.

Het is dus feitelijk een blokkeer knop, geen schakel knop.
Dus jij geeft nu garantie aan Denu, begrijp ik dat goed?
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB

arnovariante

Re: trekpaard

Bericht door arnovariante » zo 18 feb 2018 21:37

Maar dan heb je er wel een heerlijke auto aan!
Vond 'm altijd wel wat minder in de lange doordraaiers de snelweg op, je moet 'm echt gelijk in 1 beweging goed zetten, als je correcties gaat doen in de bocht wordt het een dweil.
Maar als je wat rustiger die snelweg op draait zal het wel wat beter zijn denk ik.....
mrgreen.gif

denu
Berichten: 10
Lid geworden op: wo 28 jun 2017 21:01
Locatie: provincie zeeland

Re: trekpaard

Bericht door denu » zo 18 feb 2018 21:42

in het boekje geven ze aan dat als je met aanhangers gaat rijden idd de overdrive er af moet halen ivm mogelijke temperatuur verhoging van de automaat olie met een daarbij behorende snellere onderhouds interval van de olie of een mogelijke oververhitting van de olie.

en wat ik begrepen heb is dat bij een hoger toerental van de motor/bak de pomp de olie in de bak sneller rond pompt met een betere koeling tot gevolg, en daarom mijn vraag over die 2400 toeren, of dat voldoende snel zou zijn om de olie te koelen zodat ik niet continu rond die hogere toerentallen zou zitten ,

pfffff was ik maar monteur geworden ipv schilder
LUCTOR ET EMERGO (WAT EEN GEWORSTEL OM TE WATER TRAPPELEN IN HET ZWEMBAD) awhoea.gif

Bantam
Berichten: 252
Lid geworden op: di 3 jan 2017 00:21

Re: trekpaard

Bericht door Bantam » zo 18 feb 2018 21:45

Een link naar "een" boekje : https://www.toyota.com/t3Portal/documen ... ct1/16.pdf
Op blz. 76 : De overdrive dient eigenlijk om te kiezen tussen een 3 of 4- versnellingsbak. Overdrive laat de vierde versnelling toe, met overdrive uit heb je alleen de die eerste versnellingen. Zoals hierboven al meegedeeld.
Op blz. 78:
a)
If the transmission is repeatedly up-shifted and downshifted between third gear and overdrive when climbing a gentle slope, the overdrive switch
should be turned off. Be sure to turn the switch on immediately afterward
b)
When towing a trailer, in order to maintain engine braking efficiency, do not use overdrive.
Dus als je op de motor wil remmen met een aanhangwagen : geen overdrive.

arnovariante

Re: trekpaard

Bericht door arnovariante » zo 18 feb 2018 21:51

RE.gif
Er zitten ook "bergversnellingen" op.
Echter houden die de losse auto al niet eens in bedwang als het een beetje steil wordt.
Op een gegeven moment kun je niet meer terugschakelen omdat de bak dat verhindert ivm de hoogte van het toerental.

Gebruikersavatar
Micky
Berichten: 38559
Lid geworden op: do 25 mar 2010 23:31
Locatie: Overijssel

Re: trekpaard

Bericht door Micky » zo 18 feb 2018 21:53

denu schreef:in het boekje geven ze aan dat als je met aanhangers gaat rijden idd de overdrive er af moet halen ivm mogelijke temperatuur verhoging van de automaat olie met een daarbij behorende snellere onderhouds interval van de olie of een mogelijke oververhitting van de olie.

en wat ik begrepen heb is dat bij een hoger toerental van de motor/bak de pomp de olie in de bak sneller rond pompt met een betere koeling tot gevolg, en daarom mijn vraag over die 2400 toeren, of dat voldoende snel zou zijn om de olie te koelen zodat ik niet continu rond die hogere toerentallen zou zitten ,

pfffff was ik maar monteur geworden ipv schilder

oke, dan moet je op gevoel rijden zoals ik eigenlijk al schreef, loopt het allemaal heerlijk, schakel je de overdrive in, krijg je ook maar iets van meer weerstand door zware wind of heuvel, haal je hem eraf, ik zou me echt niet te druk maken om eerlijk te zijn, top auto en super kwaliteit, gewoon vertrouwen hebben, twijfel je, dan de overdrive niet gebruiken, kost je echt geen 50 euro meer aan brandstof bij dezelfde snelheden.
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB

denu
Berichten: 10
Lid geworden op: wo 28 jun 2017 21:01
Locatie: provincie zeeland

Re: trekpaard

Bericht door denu » zo 18 feb 2018 22:00

och arno, wij maken geen haast op vakantie, dus een beetje trager de snelweg op sturen zal geen probleem zijn,
mooie combi daar bij jou zeg !!! dikke bus en dikke caravan !!!!

moet eerlijk zeggen dat ik altijd graag met mn bussen icm een caravan gereden heb, de topper was een vw crafter met een gezonde 198 pk en 420 nm, hadden toen de hobby 495 nog,en alles nokkie vol geladen incl motorfiets achterin de bus ! voor 60 weken aan proviand mee en voor 100 weken aan kleding en andere zooi(wat een mens al niet mee zeult met 2 kinderen erbij) gelukkig mocht de crafter 3500 kg trekken !!!

nu inmiddels gaan er geen kindjes meer mee op vakantie en hebben we samen een zee van ruimte in onze previa,en in ons kipje een bed van 220x240 ,wat we altijd laten liggen en achterin de caravan aan een kleine zit kunnen vertoeven mocht het koud zijn buiten in de voortent.

ook leer je de kunst van het thuis laten gaandeweg de jaren. aflower.gif
en inmiddels een hartaanval, 3 jaar geleden verder,een dotterbeurt 2 jaar geleden, en 4 maanden terug de ontdekking van een goedaardige hersentumor, hebben we geleerd te genieten van het leven en geleerd dat rustig aan ook snel genoeg gaat. knipoog.gif
LUCTOR ET EMERGO (WAT EEN GEWORSTEL OM TE WATER TRAPPELEN IN HET ZWEMBAD) awhoea.gif

denu
Berichten: 10
Lid geworden op: wo 28 jun 2017 21:01
Locatie: provincie zeeland

Re: trekpaard

Bericht door denu » zo 18 feb 2018 22:05

wij gaan binnenkort gewoon eens een proef dag doen met de caravan er achter, en dan eens wat verschillende snelheden proberen en luisteren,
en idd wat vertrouwen hebben in de toyota techniek, die paar tientjes meer brandstof of minder die maken ook niet uit vind ik,zolang het spul tussen de lijntjes blijft en heel blijft,en we veilig op bestemming komen dan is onze vakantie al voor 80% geslaagd !
LUCTOR ET EMERGO (WAT EEN GEWORSTEL OM TE WATER TRAPPELEN IN HET ZWEMBAD) awhoea.gif

Peter 1969
Berichten: 700
Lid geworden op: do 10 aug 2017 18:22

Re: trekpaard

Bericht door Peter 1969 » zo 18 feb 2018 22:52

Bij een caravan trekken gaat ieders verbuik aanzienlijk omhoog.

En een versnelling die je niet kunt gebruiken* kan ook niet zuiniger zijn, dus dan hoef je je daar ook niet druk om te maken mrgreen.gif

* Als je in een hoge versnelling rijdt en je geeft gas zou de combinatie moeten versnellen. Gebeurd dat niet is het beter ( lichter voor de motor een aandrijflijn ) om een versnelling lager te rijden.

denu
Berichten: 10
Lid geworden op: wo 28 jun 2017 21:01
Locatie: provincie zeeland

Re: trekpaard

Bericht door denu » ma 19 feb 2018 19:24

vandaag ook maar eens op zoek gegaan naar een toyota forum in het nederlands..... en wat schets mn verbazing, alleen over de sport auto;s van toyota zijn wat bescheiden clubjes, maar een uitgebreid toyota forum net als dit forum bestaat niet op het net.

wel een al eerder genoemd engelstalig/amerikaans forum.
ik met mn steenkolen engels kom daar niet echt uit,en al helemaal niet als het wat technisch wordt stom.gif stom.gif stom.gif
LUCTOR ET EMERGO (WAT EEN GEWORSTEL OM TE WATER TRAPPELEN IN HET ZWEMBAD) awhoea.gif

arnovariante

Re: trekpaard

Bericht door arnovariante » ma 19 feb 2018 19:38

RE.gif
Sowieso zul je weinig vinden over de Previa.
Je gaf zelf toch ook al aan dat ze nooit veel verkocht zijn?

Plaats reactie

Terug naar “Trekauto en Caravan-Auto combinaties”