Auto versus trekgewicht caravan
Re: Auto versus trekgewicht caravan
RE.gif
Mees, ik ben het 100% met je eens en idd wordt er, vooral op Facebook alleen gekeken naar wat er max achter mag en dat is dan ook de grens voor die mensen, een beetje onverstandig vind ik persoonlijk.
Mees, ik ben het 100% met je eens en idd wordt er, vooral op Facebook alleen gekeken naar wat er max achter mag en dat is dan ook de grens voor die mensen, een beetje onverstandig vind ik persoonlijk.
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB
Re: Auto versus trekgewicht caravan
Het mag en het kan waarschijnlijk wel maar dan ook alles doen om veilig te reizen zoals correcte belading, kogeldruk en snelheid iets gas terug bij viaducten, bruggen en andere situaties met zijwind enzv.
Groet Arnold
Re: Auto versus trekgewicht caravan
Dank een ieder voor de reactie. Sommige reacties kan ik wel wat mee. Andere daartegen wat minder. OP Facebook informatie inwinnen en dan besluiten doe ik al zeker niet.
Ik probeer te achterhalen hoe mede forumleden met een zelfde soort situatie omgaan.
Groet,
Ronald
Ik probeer te achterhalen hoe mede forumleden met een zelfde soort situatie omgaan.
Groet,
Ronald
-
- Berichten: 700
- Lid geworden op: do 10 aug 2017 18:22
Re: Auto versus trekgewicht caravan
Daarom begrijp ik niet helemaal waarom een dakkoffer ( en hulpveren ) nemen meteen wordt afgeserveert.....als de combi wat kritisch is qua gewichts verhouding, maar hij mag het op papier trekken is het gewoon zaak de auto verantwoord zo zwaar te maken als hij mag zijn en de caravan lichter waar het kan.Stigter schreef:Het mag en het kan waarschijnlijk wel maar dan ook alles doen om veilig te reizen zoals correcte belading, kogeldruk en snelheid iets gas terug bij viaducten, bruggen en andere situaties met zijwind enzv.
Aangezien een auto als die helemaal achterover komt te hangen ( als je die wilt verzwaren met dingen uit de caravan + 4 personen + vakantiebagage + koppedruk ) ook geen veilig weggedrag meer vertoont zijn dat soort simpele ingrepen toch het eerste waar je mee begint om deze combinatie toch een succes te maken ?
Waarschijnlijk kan TS er dan niet mee aan 100 km/u mee over de snelweg.....maar wel aan 80 km/u en wat stuurwerk als er een autobus passeeert of hij ene viaduct met zijwind onderbreking voorbijrijdt....so what. Dat is dan vermoeiiender rijden. Maar niet onmogelijk.
-
- Berichten: 6223
- Lid geworden op: vr 5 feb 2010 23:43
- Locatie: Roosendaal
Re: Auto versus trekgewicht caravan
Daarbij moet je je wel realiseren dat je,door een dakkoffer zwaar te beladen óók het zwaartepunt van de auto omhoog verplaatst.Peter 1969 schreef:Overweeg een dakkoffer te nemen om bijvoorbeeld de voortent en grondzeil e.d. in te doen ipv in de caravan. Een dakkoffer verdeeld het gewicht iets beter over de 4 wielen van de auto en voorkomt dat deze verder achterover zakt omdat op de achterwielen ook nog 2 passagiers, vakantiebagage en de koppeldruk drukt.
dit heeft een grote invloed op de stabiliteit van de auto.
Het credo is niet alleen de auto zo zwaar mogelijk en de caravan zo licht mogelijk,maar ook :zo veel mogelijk gewicht voor de as en het gewicht zo laag mogelijk.
M.i. kun je beter een iets zwaardere caravan hebben ,met t gewicht onderin,en een stabiele trekker,dan een lichte caravan en een onstabiele trekker.
Adria Coral Supreme S 670 SLT 130 multijet,turbo-intercooler,luchtvering,sattelietschotel,Alden vloeistof verwarming.
-
- Berichten: 70
- Lid geworden op: za 30 jan 2016 17:33
Re: Auto versus trekgewicht caravan
Denk ook eens aan file bergop met 1400 kg aan de haak, je koppeling zal het zwaar krijgen met deze combinatie, of je snel of langzaam boven bent vind ik minder spannend, of je nog weg komt als je drie keer hebt moeten koppelen op 6% helling betwijfel ik.. En gaten laten vallen werkt maar deels helaas is mijn ervaring met medebestuurders zonder caravan..
Ik mag 1700 kg trekken, heb er slechts 1400 achter, maar met handbak de max.
Ik mag 1700 kg trekken, heb er slechts 1400 achter, maar met handbak de max.
Knaus Sudwind 500 FDK (2007), A4 Allr. Quattro 2.0 TDI 2010
-
- Berichten: 700
- Lid geworden op: do 10 aug 2017 18:22
Re: Auto versus trekgewicht caravan
Da's allemaal waar. Maar af en toe moet je roeien met de riemen die je hebt. En dak dragers kunnen en mogen meestal niet heel veel hebben.....50 kg...75 kg. Als je daar 30 kg aan voortent en grondzeil indoet ipv in de caravan scheelt dat maar weinig, maar wel weer iets.eurotrotter schreef:
Daarbij moet je je wel realiseren dat je,door een dakkoffer zwaar te beladen óók het zwaartepunt van de auto omhoog verplaatst.
dit heeft een grote invloed op de stabiliteit van de auto.
Het credo is niet alleen de auto zo zwaar mogelijk en de caravan zo licht mogelijk,maar ook :zo veel mogelijk gewicht voor de as en het gewicht zo laag mogelijk.
M.i. kun je beter een iets zwaardere caravan hebben ,met t gewicht onderin,en een stabiele trekker,dan een lichte caravan en een onstabiele trekker.
Re: Auto versus trekgewicht caravan
De meeste gaan uit van een maximale belading maar dat hoeft natuurlijk niet.
Kan heel goed met 1300 kg. Op pad gaan. Scheelt natuurlijk ook weer.
Kan heel goed met 1300 kg. Op pad gaan. Scheelt natuurlijk ook weer.
Re: Auto versus trekgewicht caravan
RE.gif
Daar is een reden voor weeg je caravan maar eens op een weegbrug leeg, je zult schrikken van het gewicht, dus de praktijk is dat je doorgaans alle marge nodig hebt, tenzij je met z'n 2tjes op pad gaat, mijn schatting is dat je over je gewicht gaat
1130 weegt je caravan, dus je hebt 270kg over, onze weegt 835 leeg en mag 1200 wegen 365kg laadvermogen, wij zitten altijd aan de max, 2 kids en geen gekke dingen in de caravan.
Daar is een reden voor weeg je caravan maar eens op een weegbrug leeg, je zult schrikken van het gewicht, dus de praktijk is dat je doorgaans alle marge nodig hebt, tenzij je met z'n 2tjes op pad gaat, mijn schatting is dat je over je gewicht gaat
1130 weegt je caravan, dus je hebt 270kg over, onze weegt 835 leeg en mag 1200 wegen 365kg laadvermogen, wij zitten altijd aan de max, 2 kids en geen gekke dingen in de caravan.
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB
Re: Auto versus trekgewicht caravan
RE.gif RE.gif
Vul je combinatie even in op caravantrekker.nl en caravantrekker van ANWB. Dan kun je zien dat het allemaal op het randje zit. Ook als je schuift met bagage. Het kan natuurlijk een bewuste keuze zijn. Ook wat Micky zegt, laat de caravan maar eens wegen. Ik wens je veel succes en wijsheid
Vul je combinatie even in op caravantrekker.nl en caravantrekker van ANWB. Dan kun je zien dat het allemaal op het randje zit. Ook als je schuift met bagage. Het kan natuurlijk een bewuste keuze zijn. Ook wat Micky zegt, laat de caravan maar eens wegen. Ik wens je veel succes en wijsheid
Re: Auto versus trekgewicht caravan
Correctie, autoweek heeft het weer eens verkeerd (ze worden slordig de laatste tijd).meeder schreef:Gezien het trekgewicht blijft alleen de 1.4 turbo met handbak over.
De hatchback mag dan 1410kg trekken en de station 1403kg.
Deze motor met automaat mag maar 750kg trekken.
De Astra met 1.4 turbo en automaat mag gewoon 1420kg trekken.
http://m.opel.nl/Media/Showroom/PDFs/NL/Astra_specs.pdf
Re: Auto versus trekgewicht caravan
1450 kg zelfs.
Re: Auto versus trekgewicht caravan
Dat is de handbak in de hatchback. De station mag met handbak 1403kg trekken en de automaat mag bij zowel de hatchback als de station 1420kg trekken.
Re: Auto versus trekgewicht caravan
Laat je niet onnodig bang maken.
Goede belading is erg belangrijk, evenals weten wat je caravan leeg weegt en wat je inventaris en vakabtiespullen wegen.
Op die manier kun je de auto en caravan optimaal beladen en kun je veilig op weg.
Heb zelf ook met een gelijkwaardige combi gereden. Auto van 1445kg max caravangewicht 1500kg. Ging prima.
Nu wat lastiger. Auto weegt 1225kg (beladen 1700kg) caravan 1500kg. Dit rijdt, maar vergt wel aandacht en ervaring.
Goede belading is erg belangrijk, evenals weten wat je caravan leeg weegt en wat je inventaris en vakabtiespullen wegen.
Op die manier kun je de auto en caravan optimaal beladen en kun je veilig op weg.
Heb zelf ook met een gelijkwaardige combi gereden. Auto van 1445kg max caravangewicht 1500kg. Ging prima.
Nu wat lastiger. Auto weegt 1225kg (beladen 1700kg) caravan 1500kg. Dit rijdt, maar vergt wel aandacht en ervaring.
Hobby 560 UL, trekauto geen idee. Egolf als dagelijks vervoer.
Re: Auto versus trekgewicht caravan
Belangrijkste tip is al een paar keer gegeven: zware dingen in de auto en caravan zo licht mogelijk houden.
Kom zelf van een Mondeo diesel af en heb qua trekauto ook wat ingeleverd. Merk met onze (vergelijkbare) auto dat er prima mee te rijden is. Mits je bovenstaande echter toepast. Beladen mag onze Hobby 1.400 kg wegen. Blijf zelf meestal hangen op 1.380 kg. Afwijking linker en rechter wiel max 20 kg. Kogeldruk bij ons rond de 85 kg.
Kon ik met de Mondeo met 2 vingers in de neus inhalen met 120 km/u, dat is iets wat ik met de Focus niet doe. Ervaring is dat je niet boven de 100 km/u moet komen. Daarboven wordt het wat nerveuzer. Heeft alles te maken met gewicht van trekkend voertuig.
Dit verteld caravantrekker ook trouwens.
Bedenk dat de vakantie begint zodra je de voordeur van het huis dichttrekt. Dus lekker ontspannen richting het zuiden. Succes met de voorbereidingen!
Kom zelf van een Mondeo diesel af en heb qua trekauto ook wat ingeleverd. Merk met onze (vergelijkbare) auto dat er prima mee te rijden is. Mits je bovenstaande echter toepast. Beladen mag onze Hobby 1.400 kg wegen. Blijf zelf meestal hangen op 1.380 kg. Afwijking linker en rechter wiel max 20 kg. Kogeldruk bij ons rond de 85 kg.
Kon ik met de Mondeo met 2 vingers in de neus inhalen met 120 km/u, dat is iets wat ik met de Focus niet doe. Ervaring is dat je niet boven de 100 km/u moet komen. Daarboven wordt het wat nerveuzer. Heeft alles te maken met gewicht van trekkend voertuig.
Dit verteld caravantrekker ook trouwens.
Bedenk dat de vakantie begint zodra je de voordeur van het huis dichttrekt. Dus lekker ontspannen richting het zuiden. Succes met de voorbereidingen!
Hyundai Tucson N-Line PHEV
Hobby 455uf Excellent
Hobby 455uf Excellent