Mijn eerste ervaringen met RAV4 Hybrid /cvt

Gebruikersavatar
WillyL
Berichten: 4190
Lid geworden op: vr 27 nov 2009 14:50
Locatie: Mechelen - België

Re: Mijn eerste ervaringen met RAV4 Hybrid /cvt

Bericht door WillyL » di 13 feb 2018 21:23

Vandaag een vrij recent artikel op caravantrekker.nl gelezen.
Ze hebben er enkele testritten met een RAV hybride gedaan en idd, het verbruik met caravan is vrij hoog.
Ook de motor klimt in toerental wanneer er kracht gevraagd wordt, maar dat is normaal.
Je moet maar eens gaan kijken en lezen.
Een hybride krijgt schijnbaar alle energie uit de benzinemotor en moet dus alle energie zelf opwekken.
Het enige voordeel is dus dat er minder verlies is door ingewikkelde overbrengingen en recuperatie van remenergie.
Jammer dat er geen zonnepanelen opliggen, dan komt er toch wat energie van elders dan uit de benzine.

Wat mij betreft, nog enkele jaartjes wachte.

Ze waren trouwens heel lovend over het vertrekken. De hulp van de electromotoren op de beide assen is verbluffend want je hebt dadelijk het volle moment of koppel ter beschikking, zelfs bij stilstand en er is dus geen slippende koppeling nodig.
Willy L. (B) - 65+ en adept ROB- & POV-er
Merc.B200(2021)-Autom@_!!DethleffsCamper450DB(2010) met Twinny-load (=bol op dissel & trekhaakfietsenrek)

piefje
Berichten: 215
Lid geworden op: zo 28 jan 2018 21:45

Re: Mijn eerste ervaringen met RAV4 Hybrid /cvt

Bericht door piefje » za 17 feb 2018 15:37

Rav met lmc 520, gemiddeld 10liter op 100km bij een snelheid van 100km per uur.

Gebruikersavatar
Jan Br
Berichten: 1546
Lid geworden op: wo 9 mar 2005 09:12
Locatie: Dordrecht

Re: Mijn eerste ervaringen met RAV4 Hybrid /cvt

Bericht door Jan Br » za 17 feb 2018 18:27

RE.gif een hybrid RAV4?
Toyota RAV4 Hybrid 2.5ltr Style AWD 2023,
LMC 470E Passion, Kampa Ace Air 400 All Season, Thule 6200, Dometic 2200 airco, Simpark Easymatic, LiFeP04 30Ah, Alko ATC en nog een paar opties whistle.gif

stn
Berichten: 436
Lid geworden op: do 16 aug 2012 20:51

Re: Mijn eerste ervaringen met RAV4 Hybrid /cvt

Bericht door stn » zo 18 feb 2018 09:49

piefje schreef:Rav met lmc 520, gemiddeld 10liter op 100km bij een snelheid van 100km per uur.
Ik vraag me af hoe iedereen dat doet.....en bedoel je dan naar z frankrijk of in nederland.
Mijne loopt 1:11 solo
Je hebt caravans
En je hebt Fendt
Fendt Saphir 470 TF Simpark handmatig mover, Toyota Rav 4 executive business 2.0 vvt-i 4WD CVT.

Gebruikersavatar
Micky
Berichten: 38406
Lid geworden op: do 25 mar 2010 23:31
Locatie: Overijssel

Re: Mijn eerste ervaringen met RAV4 Hybrid /cvt

Bericht door Micky » zo 18 feb 2018 10:34

RE.gif

waarschijnlijk naar actueel gebruik kijken ipv langdurig verbruik, dat lees ik op Facebook in andere groepen ook, gaan ze 120 rijden en kijken wat de meter dan aangeeft awhoea.gif
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB

stn
Berichten: 436
Lid geworden op: do 16 aug 2012 20:51

Re: Mijn eerste ervaringen met RAV4 Hybrid /cvt

Bericht door stn » zo 18 feb 2018 14:28

RE.gif

Ben net solo van brugge naar maastricht gereden. 130 km p uur op cruise control......de auto loopt dan 8.7/100 gemiddeld.......met mijn caravan aan de haak haalt hij dan echt nooit bovenstaande waardes. Bij al mijn vorige auto's ook niet, ik kan dit soort verhalen dan ook niet geloven....
Laatst gewijzigd door Hobby Linka op zo 18 feb 2018 16:07, 2 keer totaal gewijzigd.
Reden: Onnodig quoten verwijderd.
Je hebt caravans
En je hebt Fendt
Fendt Saphir 470 TF Simpark handmatig mover, Toyota Rav 4 executive business 2.0 vvt-i 4WD CVT.

Gebruikersavatar
Jan Br
Berichten: 1546
Lid geworden op: wo 9 mar 2005 09:12
Locatie: Dordrecht

Re: Mijn eerste ervaringen met RAV4 Hybrid /cvt

Bericht door Jan Br » zo 18 feb 2018 14:44

Het gaat hier conform de titel van deze discussie om de RAV4 hybrid, alle info mbt RAV4diesels en gewone benzine, maken de bespreking van de Rav4 hybrid erg lastig.
Toyota RAV4 Hybrid 2.5ltr Style AWD 2023,
LMC 470E Passion, Kampa Ace Air 400 All Season, Thule 6200, Dometic 2200 airco, Simpark Easymatic, LiFeP04 30Ah, Alko ATC en nog een paar opties whistle.gif

piefje
Berichten: 215
Lid geworden op: zo 28 jan 2018 21:45

Re: Mijn eerste ervaringen met RAV4 Hybrid /cvt

Bericht door piefje » ma 19 feb 2018 13:57

In de Rav 4 kun je op het display zien wat je verbruik is over een langere tijd.
Bijlagen
IMG_20180217_125504.jpg

Gebruikersavatar
Jan Br
Berichten: 1546
Lid geworden op: wo 9 mar 2005 09:12
Locatie: Dordrecht

Re: Mijn eerste ervaringen met RAV4 Hybrid /cvt

Bericht door Jan Br » wo 21 mar 2018 10:14

Jan Br schreef:RE.gif RE.gif
Voorlopig sta ik nog even op een camping in Zuid-Spanj, maar rond 22maart gaan we ons verplaatsen. Ik heb op de 350km naar deze camping toe alleen de sportstand gebruikt. Ik zal in maart eens kijke wat het verschil is met de ecostand.
Alhoewel ik het verbruik echt wel van belang vind, is het ook weer niet zo dat het de eerste prioriteit is, lekker ontspannen rijden en een goede koersvastheid is prio 1
Het verplaatsen werd 20 maart en zoals gezegd heb ik dit keer in de ecostand gereden.

De rit ging van La Marina (pakweg 30km onder Alicante) naar Pineda de Mar(ong. 40-km boven Barcelona).
Na 140 km schrok ik van het gemiddelde verbruik, want na 140km stond mijn gemiddeld verbruik over die 140km op 19,8 ltr op 100km, dus haast 1 op 5. Deze rit ging over een stevig stuk weg met veel hoogte verschillen en flinke hellingen, maar vooral een zeer forse tegenwind. Na die 140km moesten we veranderen van rijrichting en hadden we de forse wind meer van linksachter, dus enigszins in de rug. Dat het een zeer forse wind was, dat bleek later wel omdat we ook nog langs een omgewaaide vrachtauto moesten en de caravanspiegel op de auto niet opgewassen was tegen de sterke wind en om de haverklap omsloeg. Het probleem met de spiegel hebben we opgelost door de beide spiegels met een stuk touw aan elkaar te verbinden, in het midden vastgeklemd achter de rechter ruitenwisser waardoor het omslaan niet meer kon.
Ik heb de hele dag gereden in de eco-mode en heb met een gemiddelde snelheid van ongeveer 90km gereden met uitzondering van sommige stukken waarbij de forse wind van de zijkant kwam en ben dan afgezakt tot een snelheid van omstreeks de 80km.
De totale afstand van vandaag was omstreeks de 650km en het verbruik volgens de verbruiksmeter van de Toyota was 13,8ltr op 100km, dus omgerekend 1 op 7,3. in de loop van de dag werd het hoge verbruik van de eerste km alsnog redelijk rechtgetrokken. Ik heb wel veel gewicht overgebracht vanuit de caravan naar de auto, de disseldruk was omstreeks de 80 a 85 kg. Wel heb ik meteen al voor aflevering MAD hulpveren laten plaatsen en daardoor blijft de auto en caravan in ieder geval keurig in lijn. Het gewicht van de caravan zal toch omstreeks de 1600kg zijn geweest.
Stabiliteit met de caravan is prima, maar vooral in de ochtend toen de wind het sterkst was, merkte ik in ieder geval wel enige onrust bij passeren en/of ingehaald worden door vrachtauto's. Het soms wat hoog oplopen van het toerental blijft wennen, maar ook dat was in de ochtend met de sterke wind hinderlijker dan in de loop van de middag toen de wind wel weer wat was afgenomen.
Vanmorgen gaf de weerapp een windsnelheid van 70km/u, rond de middag werd dat 55km/u, uiteindelijk werd het omstreeks 25km/u.
Bijlagen
IMG_5125.jpg
Toyota RAV4 Hybrid 2.5ltr Style AWD 2023,
LMC 470E Passion, Kampa Ace Air 400 All Season, Thule 6200, Dometic 2200 airco, Simpark Easymatic, LiFeP04 30Ah, Alko ATC en nog een paar opties whistle.gif

Gebruikersavatar
Micky
Berichten: 38406
Lid geworden op: do 25 mar 2010 23:31
Locatie: Overijssel

Re: Mijn eerste ervaringen met RAV4 Hybrid /cvt

Bericht door Micky » wo 21 mar 2018 11:20

Dank voor je mooi en helder verhaal! Daar kunnen eventuele toekomstige kopers wat mee THUMB.gif


Verzonden vanaf mijn iPhone X met Tapatalk
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB

stn
Berichten: 436
Lid geworden op: do 16 aug 2012 20:51

Re: Mijn eerste ervaringen met RAV4 Hybrid /cvt

Bericht door stn » wo 21 mar 2018 12:07

Begrijp ik dat de hybride alleen sport of eco stand heeft?
De mijne presteert t beste in de gewone stand. Dus niet sport en eco
Je hebt caravans
En je hebt Fendt
Fendt Saphir 470 TF Simpark handmatig mover, Toyota Rav 4 executive business 2.0 vvt-i 4WD CVT.

EGrift
Berichten: 3
Lid geworden op: do 5 apr 2018 14:48

Re: Mijn eerste ervaringen met RAV4 Hybrid /cvt

Bericht door EGrift » do 5 apr 2018 16:41

Sinds 01-2017 heb ik een RAV4 AWD CVT benzine, weliswaar geen Hybrid maar wel al veel ervaring opgedaan van de motor en het caravan gebruik.
Mijn eerste echte ervaring met de RAV4 met caravan zijn de Ardennen tussen Luik en Luxemburg. De 1e keer 1:5 – 1:5,5 omdat ik in de cruise met 90 km GPS de hellingen op wilde. Schrok ik toch wel even van. 3 maanden later een 2e keer en het zelfde traject met caravan, maar wel wat eerdere testen her en der in de bergen gedaan met o.a. de flippers, nu 1:7 / 1:7,5 door de cruise control niet te gebruiken en ca. 15-20 km minder snel omhoog te gaan.
Door de bergen van o.a. de Drôme met een caravan van ca. 1.300 kg. ging meer als perfect, zonder de Eco- of sportstand te gebruiken. De auto kon de bergen meer als perfect aan. Het is allemaal wel een kwestie van het e.e.a. uitproberen.
En Jan, de Adaptive Cruise Controle heeft mijn inziens alleen maar echt zin op b.v. een lange 80 km. weg met enkele rijbaan. Verder gebruik ik deze optie niet. Lane Departure Alert is leuk als je moe dreigt te worden of teveel gedronken hebt. Dat gepiep vond ik maar irritant en heb deze optie dan ook gelijk uitgeschakeld.
Wat ik wel van diverse kanten hoor en lees is, dat het Hybrid rendement van de RAV4 met caravan, vrij beperkt is. Het enige echte merkbare voordeel zou de extra de PK’s van de elektromotor zijn.
Van het technische aspect van de auto heb ik totaal geen verstand.

Inmiddels heb ik een zelfde nieuwe auto, maar wel in Hybrid uitvoering, gekocht. Levering eind juni a.s. De test op Caravantrekker.nl van 11-2017 gaf voor mij de doorslag om deze auto te kopen.

De mooie informatie van jou en je reageerders zal ik met interesse blijven volgen.

Eric G.

Ab
Moderator
Berichten: 26558
Lid geworden op: do 30 aug 2007 23:17
Locatie: Midden Nederland

Re: Mijn eerste ervaringen met RAV4 Hybrid /cvt

Bericht door Ab » do 5 apr 2018 16:54

Mag ik concluderen uit voorgaande berichten dat het qua brandstofverbruik niet veel uitmaakt of je een hybrid hebt of een normale RAV4 ?
Ik bedoel dan met caravangebruik over langere afstanden.
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.

stn
Berichten: 436
Lid geworden op: do 16 aug 2012 20:51

Re: Mijn eerste ervaringen met RAV4 Hybrid /cvt

Bericht door stn » do 5 apr 2018 17:38

RE.gif
Ja....dat klopt
Je hebt caravans
En je hebt Fendt
Fendt Saphir 470 TF Simpark handmatig mover, Toyota Rav 4 executive business 2.0 vvt-i 4WD CVT.

Gebruikersavatar
Jan Br
Berichten: 1546
Lid geworden op: wo 9 mar 2005 09:12
Locatie: Dordrecht

Re: Mijn eerste ervaringen met RAV4 Hybrid /cvt

Bericht door Jan Br » do 5 apr 2018 18:16

Wij zijn vandaag teruggekomen van 3 maanden overwinteren in Spanje en heb de afgelopen 3 dagen een kleine 1.400 km. gereden.
De verschillen in gebruik zijn redelijk groot. De eerste dag was van Pineda de Mar naar Anse, camping "Les Portes du Beaujolais" een rit van pakweg 600 km, verbruik omstreeks 1 op 8,5
De tweede dag zijn we gereden van Anse naar Alzingen, camping "Bon Accueil" in Luxemburg, een afstand van ongeveer 500km, hier een verbruik bij het tanken van 10,51l/100km, dus omstreeks 1 op 9,5
Vandaag van Alzingen/Luxemburg door de Ardennen naar Brussel, Antwerpen, Dordrecht. Verbruik, duidelijk hoger, omstreeks 1 op 7,5. Maar er stond vandaag ook een stevige wind die ik steeds nagenoeg vol tegen had.
Met name dag 2 was een prachtige dag om te rijden, veel zon, absoluut windstil, tolweg "Route du Soleil" weinig hellinkjes dus heel makkelijk te rijden. Alle drie de dagen gereden met de Cruisecontrol op 90 a 95km. Op zich ben ik zeer tevreden met deze resultaten. Is dit het resultaat van de Hybride, ik denk het nauwelijks. Maar wanneer je de auto solo berijdt, dan is de hybride wel degelijk een heerlijke toevoeging. Normaal rijdend door Spanje met veel korte ritjes is het gemiddeld verbruik rond de 1 op 17 a 1 op 18. Los nog van het verbruik, want daarvoor alleen heb ik de Toyota niet gekocht, rijdt de auto heerlijk. Met name de CVT-achtige automaat is heerlijk en de auto is in normaal gebruik bijzonder stil. Veel stiller dan alle diesels die ik hiervoor heb gehad, 4 x VW Passats/Touran's en als laatste auto een Mazda CX5. Qua trekvermogen doet de Toyota absoluut niet onder voor de hierboven ge noemde Diesels, alhoewel ik wel moet zeggen dat op de momenten dat r echt vermogen wordt gevraagd van de auto, het heel hoge toerental echt wel wennen is. Nou is het niet zo dat dat bij ieder hellinkje gebeurt, maar op de momenten dat je echt praat over hellinkjes van 6 tot 7% loopt het toerental hoog op, maar tot op heden hield de auto de gewenste snelheid aan zonder ook maar een kilometer terug te zakken in snelheid. Dus wanneer je het toerental accepteert kun je op die momenten makkelijk vrachtauto's die het niet meet aankunnen inhalen.
Kortom de conclusie:

Bij de aankoop van de Toyota RAV4 Hybrid had ik een aantal specifieke wensen. (Ik schrijf dit niet om over deze zaken een discussie op gang te brengen, de meeste zaken passeren al in andere onderwerpen)
Voorop stond dat ik GEEN Diesel meer wilde
Ik wilde absoluut een automaat
Ik wilde absoluut een "full option" auto
Ik wilde beslist GEEN lichte motor met een turbo

Met deze voorwaarden ben ik uitgekomen bij deze Toyota en met nu 7.000km op de teller waarvan er ongeveer 2.300 met caravan kan ik niet anders zeggen dan dat ik op dit moment tevreden ben met het resultaat.

Nu even twee maanden thuis en dat in Juni weer op pad naar Kroatie, ik heb een heeeeel zwaaaaar leven. :oops:
Toyota RAV4 Hybrid 2.5ltr Style AWD 2023,
LMC 470E Passion, Kampa Ace Air 400 All Season, Thule 6200, Dometic 2200 airco, Simpark Easymatic, LiFeP04 30Ah, Alko ATC en nog een paar opties whistle.gif

EGrift
Berichten: 3
Lid geworden op: do 5 apr 2018 14:48

Re: Mijn eerste ervaringen met RAV4 Hybrid /cvt

Bericht door EGrift » do 5 apr 2018 18:19

Dat is juist Ab, het Hybrid rendement met caravan zou te verwaarlozen zijn. Maar over een paar maanden weet ik hier meer over.
Via mijn dealer heb ik begrepen dat het positieve rendement van de Hybrid in vergelijk met een 100% benzine, zonder caravan, ca. 4 km op een liter meer is. Met evt. hogere brandstofprijzen goed om te weten.
Daarnaast, en zeker niet onbelangrijk, zijn de meer PK’s (197 om 152) van de Hybrid.
Negatief, daar lees ik helaas niets over, is dat de Hybrid € 16,- per maand duurder is aan wegenbelasting omdat een Hybrid zwaarder is. M.i.v. productiedatum 1 mei 2018 wordt de auto ook nog eens ca. € 1.800,- duurder aan BPM.

de reiziger
Berichten: 589
Lid geworden op: wo 10 jun 2009 21:52

Re: Mijn eerste ervaringen met RAV4 Hybrid /cvt

Bericht door de reiziger » do 5 apr 2018 19:22

Kan je met een hybride zien op je scherm dat de batterij bijlaadt als je een helling afdaalt?

Gebruikersavatar
Jan Br
Berichten: 1546
Lid geworden op: wo 9 mar 2005 09:12
Locatie: Dordrecht

Re: Mijn eerste ervaringen met RAV4 Hybrid /cvt

Bericht door Jan Br » do 5 apr 2018 20:10

Ja, dat kun je zien en dat gebeurt zeker bij afdalen, maar ook gedurende de gewone rit en bij afremmen.
Toyota RAV4 Hybrid 2.5ltr Style AWD 2023,
LMC 470E Passion, Kampa Ace Air 400 All Season, Thule 6200, Dometic 2200 airco, Simpark Easymatic, LiFeP04 30Ah, Alko ATC en nog een paar opties whistle.gif

Gebruikersavatar
arjahoekstra
Berichten: 36
Lid geworden op: di 16 sep 2014 16:54

Re: Mijn eerste ervaringen met RAV4 Hybrid /cvt

Bericht door arjahoekstra » do 5 apr 2018 21:08

En alleen nog tot en met eind 2020 voordelige MRB. Daarna het volledige tarief....
BMW X5 45e + Fendt Opal 560 SRF 2020

Gebruikersavatar
Jan Br
Berichten: 1546
Lid geworden op: wo 9 mar 2005 09:12
Locatie: Dordrecht

Re: Mijn eerste ervaringen met RAV4 Hybrid /cvt

Bericht door Jan Br » do 5 apr 2018 21:11

Er is geen voordeel MRB bij een Hybride. dat was er wel en betekende alleen dat je 150kg mocht aftrekken van het gewicht voor de vaststelling van de MRB, maar dat was in 2017 al weg voor nieuwe uitgave kentekens.

Blijft het voordeel van een iets zwaardere auto in de stabiliteit als trekauto.
Toyota RAV4 Hybrid 2.5ltr Style AWD 2023,
LMC 470E Passion, Kampa Ace Air 400 All Season, Thule 6200, Dometic 2200 airco, Simpark Easymatic, LiFeP04 30Ah, Alko ATC en nog een paar opties whistle.gif

piefje
Berichten: 215
Lid geworden op: zo 28 jan 2018 21:45

Re: Mijn eerste ervaringen met RAV4 Hybrid /cvt

Bericht door piefje » zo 22 apr 2018 18:12

1400 km gereden met een 1600 kg beladen caravan, 2 volwassenen en 2 kinderen. Gemiddeld verbruik 12l op 100km voor deze trip. Hybride toevoeging is leuk voor de extra power. Voor het verbruik heeft het geen toevoeging. Maar de rav rijdt heerlijk. Snelheid gemiddeld 90km, adaptieve cc aangezet en achter een vrachtwagen gaan hangen.

piefje
Berichten: 215
Lid geworden op: zo 28 jan 2018 21:45

Re: Mijn eerste ervaringen met RAV4 Hybrid /cvt

Bericht door piefje » zo 22 apr 2018 18:12

1400 km gereden met een 1600 kg beladen caravan, 2 volwassenen en 2 kinderen. Gemiddeld verbruik 12l op 100km voor deze trip. Hybride toevoeging is leuk voor de extra power. Voor het verbruik heeft het geen toevoeging. Maar de rav rijdt heerlijk. Snelheid gemiddeld 90km, adaptieve cc aangezet en achter een vrachtwagen gaan hangen.

piefje
Berichten: 215
Lid geworden op: zo 28 jan 2018 21:45

Re: Mijn eerste ervaringen met RAV4 Hybrid /cvt

Bericht door piefje » zo 22 apr 2018 18:12

1400 km gereden met een 1600 kg beladen caravan, 2 volwassenen en 2 kinderen. Gemiddeld verbruik 12l op 100km voor deze trip. Hybride toevoeging is leuk voor de extra power. Voor het verbruik heeft het geen toevoeging. Maar de rav rijdt heerlijk. Snelheid gemiddeld 90km, adaptieve cc aangezet en achter een vrachtwagen gaan hangen.

erichendri
Berichten: 2172
Lid geworden op: ma 13 jun 2011 19:51
Locatie: Utrechtse Heuvelrug
Contacteer:

Re: Mijn eerste ervaringen met RAV4 Hybrid /cvt

Bericht door erichendri » zo 22 apr 2018 21:00

Dus totaal 4200 km al gereden met je caravan.

Eric mrgreen.gif mrgreen.gif mrgreen.gif
Privé : toyota avensis station 2.0 automaat. (2008)
Zakelijk rijdt ik een VW ID3.
En de caravan???
Die huren wij altijd.

piefje
Berichten: 215
Lid geworden op: zo 28 jan 2018 21:45

Re: Mijn eerste ervaringen met RAV4 Hybrid /cvt

Bericht door piefje » zo 22 apr 2018 21:35

Hm, verbinding is niet altijd even optimaal.

Plaats reactie

Terug naar “Trekauto en Caravan-Auto combinaties”