Automaat of handgeschakeld

Gebruikersavatar
Ruudfr
Berichten: 499
Lid geworden op: ma 3 dec 2007 22:47
Locatie: Oss
Contacteer:

Re: Automaat of handgeschakeld

Bericht door Ruudfr » zo 14 jan 2018 23:42

Ook wij hebben een automaat en deze trekt zonder problemen haphop.gif onze Caravan ( 2800 kg )
(zowel onze sprinter als auto zijn automaten )
Dat doe ik later wel ! Pas op later kan wel eens te laat zijn ;Dodge Ram 1500 4x4 Crew Cab/Mercedes Sprinter 519 /Dethleffs Exclusieve 760 DR zilver metallic, Alde Snow ,enz,compleet dus.

Gebruikersavatar
Oenema
Berichten: 1068
Lid geworden op: zo 19 aug 2012 10:59
Locatie: Meppel (NL)

Re: Automaat of handgeschakeld

Bericht door Oenema » di 16 jan 2018 13:49

Sinds december 2016 een Ford Galaxy 2.0TDCi (163PK en 340N) met Powershift Automaat.
Heeft 5jaar in de lease gereden en aantoonbaar onderhoud aan de automaat gehad.
Km-stand is nu boven de 200.000km en gaat nog steeds heel goed! Ik kan geen mankementen ontdekken.

Afgelopen zomer met de caravan naar Italië en dat reed heerlijk!

Auto mag 1800KG trekken en onze caravan had een aslast van 1390KG en een kogeldruk van 110KG.
Reed als een zonnetje, heuvel op even terugschakelen met de pook en hij zakte niet 1km/h in, bleef netjes op snelheid!
Wel altijd in de S (sportstand) of zelfschakelmodus gereden.

Was ik zelf al overtuigd geen handgeschakelde meer te willen, was ik nog wel wat huiverig voor het rijden met caravan, na afgelopen zomer niet meer!
Geen handbak meer bij ons! Althans, niet voor mijn auto, de vrouw durft nog geen automaat aan.. Komt nog wel! :)
Groet André

"It's an ingenious solution to a problem that should never have existed in the first place"

Afbeelding

[ Hobby 500KMFE - 2007 ]
[ Ford Galaxy 2.0TDCI - 2018 - 209PK ]

Gebruikersavatar
Erik
Berichten: 107
Lid geworden op: wo 12 okt 2016 12:12
Locatie: Bilthoven

Re: Automaat of handgeschakeld

Bericht door Erik » za 17 feb 2018 20:02

Ik rijd al twintig jaar automaat, altijd een automaat met koppelomvormer. In 2015 voor het eerst met een Powershift gaan rijden in een Ford S-Max 2.0 TdCi (mijn tweede van dit type). Na 60.000 km bleek de koppeling voor de 2e, 4e en 6e versnelling helemaal versleten; bak schoot uit versnelling en toerenteller zwiepte onheilspellend heen en weer bij accelereren in 6. Bij optrekken met de caravan erachter op een hellinkje van 3% kwam het span héél traag op gang, met 2500 tpm op de toerenteller... Nog nooit eerder meegemaakt met een diesel-automaat. Het heeft me 4 maanden gekost om Ford te overtuigen dat ze de auto onder garantie moesten repareren, er was volgens Ford "niets aan de hand, alles binnen de toleranties..." Bij 85000 km begint het spel zich nu te herhalen, met als extra toevoeging trillen en brommen bij accelereren vanaf 1350 tot 1550 toeren. Ik heb er geen vertrouwen meer in en besloten mijn verlies te nemen. Ford is een trouwe klant kwijt en Volvo heeft er één bij: volgende week wordt mijn XC60 Geartronic AWD 5-cilinder diesel afgeleverd (bouwjaar sept. 2016). Gewoon weer een automaat met koppelomvormer, probleemloos concept en bestand tegen de 420 Nm koppel die de motor levert! thumbup.gif
Caravanner sinds 1973, nu met een Eriba Nova GL 485 (2019), uitgerust met iTBS en E&P Levelsysteem en getrokken door een Volvo XC60 AWD. 😀

Gebruikersavatar
meeder
Berichten: 3033
Lid geworden op: ma 4 apr 2016 20:42

Re: Automaat of handgeschakeld

Bericht door meeder » za 17 feb 2018 20:56

Oenema schreef: Was ik zelf al overtuigd geen handgeschakelde meer te willen, was ik nog wel wat huiverig voor het rijden met caravan, na afgelopen zomer niet meer!
Geen handbak meer bij ons! Althans, niet voor mijn auto, de vrouw durft nog geen automaat aan.. Komt nog wel! :)
Mijn vrouw wil niets anders meer dan een automaat. Ze heeft schakelen nooit leuk gevonden dus dan is het een kleine stap :)

Gebruikersavatar
Michel1975
Berichten: 2784
Lid geworden op: do 9 jan 2014 22:34
Locatie: Hensbroek

Re: Automaat of handgeschakeld

Bericht door Michel1975 » za 17 feb 2018 21:22

RE.gif
Mijn vrouw wilde met alle geweld weer terug naar een schakel auto. Bij nader inzien toch spijt. Ze heeft haar zin weer en mag in een automaat rijden. mrgreen.gif
Trekker: Skoda Kodiaq Sportline en nog heel even een Mercedes CL500 AMG, met aan de haak Kip 50 Hyline TRX, Primus vloeistofverwarming, zonnepanelen, Mover. Of een SMV 34LSR met wielen.

driver
Berichten: 568
Lid geworden op: wo 24 aug 2011 21:37
Locatie: Antwerpen

Re: Automaat of handgeschakeld

Bericht door driver » zo 18 feb 2018 08:46

Erik schreef:Ik rijd al twintig jaar automaat, altijd een automaat met koppelomvormer. In 2015 voor het eerst met een Powershift gaan rijden in een Ford S-Max 2.0 TdCi (mijn tweede van dit type). Na 60.000 km bleek de koppeling voor de 2e, 4e en 6e versnelling helemaal versleten; bak schoot uit versnelling en toerenteller zwiepte onheilspellend heen en weer bij accelereren in 6. Bij optrekken met de caravan erachter op een hellinkje van 3% kwam het span héél traag op gang, met 2500 tpm op de toerenteller... Nog nooit eerder meegemaakt met een diesel-automaat. Het heeft me 4 maanden gekost om Ford te overtuigen dat ze de auto onder garantie moesten repareren, er was volgens Ford "niets aan de hand, alles binnen de toleranties..." Bij 85000 km begint het spel zich nu te herhalen, met als extra toevoeging trillen en brommen bij accelereren vanaf 1350 tot 1550 toeren. Ik heb er geen vertrouwen meer in en besloten mijn verlies te nemen. Ford is een trouwe klant kwijt en Volvo heeft er één bij: volgende week wordt mijn XC60 Geartronic AWD 5-cilinder diesel afgeleverd (bouwjaar sept. 2016). Gewoon weer een automaat met koppelomvormer, probleemloos concept en bestand tegen de 420 Nm koppel die de motor levert! thumbup.gif
Heel bekend probleem bij Ford, vooral in landen waar de automaat nog veel populairder is dan bij ons. Ze noemen de automaten ook wel Powersh*t, zonder f. Ze worden gemaakt door Getrag. Ze kennen al veel jaren problemen, en het geraakt niet opgelost. Volvo heeft deze automaten ook een tijdje gebruikt, maar is er snel van teruggekomen, slimmer dan Ford. Er zijn nog merken die in het begin problemen gehad hebben met hun versie van de dual clutch automaten, maar die kregen het wel onder controle, en bij sommige merken zat het zelfs goed van in het begin. Wellicht toch niet echt een probleem van de technologie op zichzelf, maar eerder een probleem van Ford dat zijn zaken hier niet op orde heeft?

Volvodriver

Re: Automaat of handgeschakeld

Bericht door Volvodriver » zo 18 feb 2018 10:45

RE.gif
Volvo was van Ford. Dus zodra ze er contractueel onderuit konden (vanaf 2014 als ik het even uit mijn hoofd doe) hebben ze de Ford motoren en bakken er uit gedaan.

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 35855
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: Automaat of handgeschakeld

Bericht door Chris » zo 18 feb 2018 12:13

RE.gif
Klopt...
Ik heb vorig jaar nog met een V70 R design gereden, aan boord het 2.0 liter Ford blok met de Powershift bak.
Leuke auto, vlotte kar, maar het blok en de powershift waren niet mijn keuze.
Alle R designs hebben dus dit blok, schijnt in Gent gemaakt te zijn.
Zweden deed daar niet aan mee en bleef trouw aan de 5 cylinders met de GT bakken.
Dat kon mij meer bekoren.... heerlijke auto.
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

Gebruikersavatar
meeder
Berichten: 3033
Lid geworden op: ma 4 apr 2016 20:42

Re: Automaat of handgeschakeld

Bericht door meeder » zo 18 feb 2018 12:29

driver schreef: Heel bekend probleem bij Ford, vooral in landen waar de automaat nog veel populairder is dan bij ons. Ze noemen de automaten ook wel Powersh*t, zonder f. Ze worden gemaakt door Getrag. Ze kennen al veel jaren problemen, en het geraakt niet opgelost. Volvo heeft deze automaten ook een tijdje gebruikt, maar is er snel van teruggekomen, slimmer dan Ford. Er zijn nog merken die in het begin problemen gehad hebben met hun versie van de dual clutch automaten, maar die kregen het wel onder controle, en bij sommige merken zat het zelfs goed van in het begin. Wellicht toch niet echt een probleem van de technologie op zichzelf, maar eerder een probleem van Ford dat zijn zaken hier niet op orde heeft?
Het aparte is dat Renault deze Getrag bakken ook gebruikt en daar hoor je weinig over problemen en onlangs heeft BMW bekend gemaakt dat ze deze Getrag bakken ook gaan gebruiken in de X1 en bij Mini. BMW/Mini heeft overigens de software het beste voor elkaar als je de tests mag geloven. De schakelstrategie is duidelijk beter dan bij Ford en zeker dan bij Renault.

Ford heeft samen met Getrag heeft overigens al wel heel veel modificaties uitgevoerd aan de koppelingspakketten en de recente versies zijn veel betrouwbaarder. Maar de reputatieschade is er al en die raak je niet snel kwijt. Waarschijnlijk heeft Ford om die reden er ook voor gekozen om bij auto's waar de 1.5 Ecoboost in zit terug te grijpen naar een conventionele automaat met koppelomvormer. Ik ben benieuwd wat Ford gaat doen als de Focus 4 dit jaar geïntroduceerd wordt, de 1.5 4-cilinder Ecoboost zal waarschijnlijk vervangen worden door de nieuwe 1.5 3-cilinder Ecoboost. De grote vraag is of ze dan vasthouden aan de koppelomvormer of toch weer een DCT gaan gebruiken.

Gebruikersavatar
JPGeetje
Berichten: 3686
Lid geworden op: di 23 dec 2003 06:20
Locatie: Heel
Contacteer:

Re: Automaat of handgeschakeld

Bericht door JPGeetje » zo 18 feb 2018 13:11

Chris schreef:Alle R designs hebben dus dit blok, schijnt in Gent gemaakt te zijn.
Je bedoeld dan waarschijnlijk bepaalde modellen want ik heb ook een R-Design van 2012 (zie onderschrift), maar daar ligt een volbloed 5 cilinder Zweedse zelfontbrander in met daarachter een Geartronic bak. knipoog.gif
Groetjes,
Jan
Kennis is niet belangrijk als je genoeg kennissen hebt!

driver
Berichten: 568
Lid geworden op: wo 24 aug 2011 21:37
Locatie: Antwerpen

Re: Automaat of handgeschakeld

Bericht door driver » zo 18 feb 2018 13:18

Hopelijk is het Powershift probleem nu inderdaad opgelost. Het probleem is dat het een paar jaar duurt vooraleer je zeker weet dat het echt goed opgelost is. Ik heb toch het zekere voor het onzekere genomen, en de Powershift affaire was voor mij een reden om Ford van het lijstje te schrappen, bij de aankoop van een nieuwe trekker met automaat vorig jaar.

Volvodriver

Re: Automaat of handgeschakeld

Bericht door Volvodriver » zo 18 feb 2018 13:19

RE.gif RE.gif Nee, lang niet alle R-designs hebben het 2.0T of andersoortige Ford blok. Maar als je een 2.0 Ford-blok hebt dan heb je met automaat altijd de Powershift.
Alle huidige VEA blokken van 1,6 en 2,0 liter en 4 cylinders hebben (uit mijn hoofd), als automaat, een 6 of 8-traps Geartronic.

Gebruikersavatar
Micky
Berichten: 38406
Lid geworden op: do 25 mar 2010 23:31
Locatie: Overijssel

Re: Automaat of handgeschakeld

Bericht door Micky » zo 18 feb 2018 13:53

Bedoelt Chris niet R uitvoeringen? R-Design is namelijk gewoon een pakket wat je als optie kunt bestellen zodat je auto er sportiever uitziet, zo heeft mijn broer een D6 R Design V60
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB

Kasper

Re: Automaat of handgeschakeld

Bericht door Kasper » zo 18 feb 2018 14:01

Moet ik me zorgen maken? Ik heb een Ford met een Getrag DCT, het bevalt zo goed. scratch.gif

Gebruikersavatar
meeder
Berichten: 3033
Lid geworden op: ma 4 apr 2016 20:42

Re: Automaat of handgeschakeld

Bericht door meeder » zo 18 feb 2018 14:15

re.gif

Jij hebt toch de 1.5 Ecoboost met automaat? Dat is dus de conventionele automaat met koppelomvormer. Die combinatie hebben wij ook in onze C-Max zitten.

De 1.5 Ecoboost is nooit met dubbele koppeling geleverd.

Kasper

Re: Automaat of handgeschakeld

Bericht door Kasper » zo 18 feb 2018 14:54

RE.gif Oké! Ik heb er alweer 20.000 km in gereden in één jaar, dus gaat prima... whistle.gif blij.gif

Gebruikersavatar
meeder
Berichten: 3033
Lid geworden op: ma 4 apr 2016 20:42

Re: Automaat of handgeschakeld

Bericht door meeder » zo 18 feb 2018 15:19

De C-Max bevalt ons ook prima. Heerlijk soepel schakelende automaat die erg goed bij het karakter van de motor past.

Gebruikersavatar
Oenema
Berichten: 1068
Lid geworden op: zo 19 aug 2012 10:59
Locatie: Meppel (NL)

Re: Automaat of handgeschakeld

Bericht door Oenema » wo 21 feb 2018 08:06

Ik rijdt nu ruim een jaar in onze Galaxy met Powershift.
Heb de auto zelfs laten aanpassen naar de 163PK variant met 340nm.
Nu ruim 45.000km gereden en ik kan niets ontdekken dat de automaat niet goed zou zijn.
Auto is uit 2011 en km-stand staat ruim over de 200.000km

Zijn we hier niet een beetje te bang door een paar verhalen?
De ellende hoor je immers wel, maar niet diegene die geen problemen hebben.....
Groet André

"It's an ingenious solution to a problem that should never have existed in the first place"

Afbeelding

[ Hobby 500KMFE - 2007 ]
[ Ford Galaxy 2.0TDCI - 2018 - 209PK ]

Peter 1969
Berichten: 700
Lid geworden op: do 10 aug 2017 18:22

Re: Automaat of handgeschakeld

Bericht door Peter 1969 » wo 21 feb 2018 09:12

Veel verhalen zullen komen van de eerste jaren van productie van een nieuwe techniek. Men kan pas echt fouten en zwakheden eruit halen als er vele tienduzienden rondrijden en beginnen terug te komen met technische problemen waar een gemeenschappelijke oorzaak voor wordt gevonden.

Na 2-3 jaar heeft men zulke fouten in de producie er wel uit. Dan heb je betrouwbare techniek terwijl het onderdeel een slechte naam heeft gekregen. Tegenwoordig met social media en internet fora zullen fabrikanten daar wel extra last van hebben, maar voorkomen kan niemand het.

Daarom is het handig daar rekening mee te houden als je echt een betrouwbare auto wilt los van welk merk......koop de laatste productieseries. Iedere fout is daar uit. Hip is het niet, want het nieuwe model staat dan al bijna in de showroom en dan rij jij een oud model. Maar slim is het wel, vooral omdat om ze dan nog te verkopen ze volgeladen zijn met luxe opties zonder meerprijs, en je waarschijnlijk nog kunt afdingen ook.

Mart

Re: Automaat of handgeschakeld

Bericht door Mart » wo 28 feb 2018 15:33

Hallo, ik heb deze discussie met belangstelling gevolgd. Rij nu de 3e auto met dsg, zonder problemen.
De eerste was een Passat CC 170 pk met dsg gechipt door Jd naar 220 pk , 250.000 kilometer mee gereden.
Hierna Golf 7 Gtd 184 pk met dsg gechipt naar 230 pk .Met deze auto 115000 km zonder problemen gereden.

Gr Mart

Kasper

Re: Automaat of handgeschakeld

Bericht door Kasper » za 9 jun 2018 09:04

Ik ben nu voor het eerst met deze automaat de bergen in geweest en ik moet zeggen dat bevalt prima! thumbup.gif
Met de caravan erachter, weegt niet veel, maar rijdt uitstekend. Wat mij opvalt is, als je op cruisecontrol rijdt op een helling, hij automatisch schakelt naar een lagere versnelling en gewoon netjes 110 km/ u blijft rijden, je hoeft dus helemaal niets te doen. thumbup.gif Bij het afdalen kun je zelf naar een lagere versnelling schakelen zodat je op de motor af remt. Kortom, ben er zeer tevreden mee. thumbup.gif

Gebruikersavatar
PD
Berichten: 23386
Lid geworden op: wo 16 jul 2014 11:12
Locatie: Wherever I lay my hat...

Re: Automaat of handgeschakeld

Bericht door PD » za 9 jun 2018 09:34

thumbup.gif
Fendt Brillant 650 TF (2018), Land Rover Discovery-5 HSE 3.0 TDV6 Black Edition (2018)

Gebruikersavatar
WillyL
Berichten: 4190
Lid geworden op: vr 27 nov 2009 14:50
Locatie: Mechelen - België

Re: Automaat of handgeschakeld

Bericht door WillyL » za 9 jun 2018 10:03

Bergaf zelf terugschakelen? De mijne doet dat automatisch, althans wanneer de helling niet al te fors is, dan moet er wat bijgeremd worden, maar terugschakelen doet hij dan toch nog zelf, zeker op CC.
Ik rij bijna nooit manueel geschakeld, en als ik het al doe, corrigeert de automaat me want ik ben dan uit gewoonte vergeten te schakelen...
Willy L. (B) - 65+ en adept ROB- & POV-er
Merc.B200(2021)-Autom@_!!DethleffsCamper450DB(2010) met Twinny-load (=bol op dissel & trekhaakfietsenrek)

Gebruikersavatar
Micky
Berichten: 38406
Lid geworden op: do 25 mar 2010 23:31
Locatie: Overijssel

Re: Automaat of handgeschakeld

Bericht door Micky » za 9 jun 2018 10:26

RE.gif als je in de 6 of 7 rijdt en je gaat bergaf op de cc dan heeft de automaat geen reden om terug te schakelen en doet dat ook niet, uiteraard wel als je af gaat remmen. Dus met de hand terugschakelen zorgt dan voor meer afremmen op de motor.

Een moderne automaat weet wanneer hij berg op of bergaf rijdt, dus als je zelf flippert blijft hij doorrijden in de door jou gekozen versnelling totdat je de top bereikt, dan schakelt hij weer over.


Verzonden vanaf mijn iPhone X met Tapatalk
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB

Kasper

Re: Automaat of handgeschakeld

Bericht door Kasper » za 9 jun 2018 10:28

RE.gif RE.gif Klopt, bij helling naar beneden blijft hij gewoon op cruisecontrol staan en schakelt hij zelf terug, maar bij hele steile afdalingen, b.v haarspeldbocht naar beneden, schakel ik zelf terug en remt hij mooi af op de motor. knipoog.gif

Plaats reactie

Terug naar “Trekauto en Caravan-Auto combinaties”