V70 2.5 turbo GT6 231Pk en 340Nm Caspian Blue Pearl

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 36093
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: V70 2.5 turbo GT6 231Pk en 340Nm Caspian Blue Pearl

Bericht door Chris » vr 6 okt 2017 20:25

JRijkmans schreef:De 5 pitter is de orginele Volvo motor. De andere motoren waren van o.a. Renault en Ford.
Ik heb zelfs info dat er tijdens het "Ford" tijdperk een 4 cylinder Mazda motor van 2 liter is gebruikt in sommige Volvo's.
Nee.. in een Volvo hoort een Volvo blok toch.. de 5 pitter.. whistle.gif

Chris
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

JRijkmans
Berichten: 742
Lid geworden op: zo 9 okt 2005 20:17
Locatie: Friesland

Re: V70 2.5 turbo GT6 231Pk en 340Nm Caspian Blue Pearl

Bericht door JRijkmans » za 7 okt 2017 14:52

RE.gif
Ja dat klopt. Ik schreef ook o.a. knipoog.gif
Fendt Diamant 510 TG met Volvo XC 60 D5 geartronic

Gebruikersavatar
Conradi
Berichten: 5090
Lid geworden op: zo 15 feb 2015 11:22

Re: V70 2.5 turbo GT6 231Pk en 340Nm Caspian Blue Pearl

Bericht door Conradi » za 7 okt 2017 15:10

Chris schreef:Nee.. in een Volvo hoort een Volvo blok toch.. de 5 pitter.. whistle.gif
Da's war einmal, ik geloof dat alleen de V60 Hybride's nog de D5 hebben. Een 5-cylinder benzine is er sowieso niet meer.
Adria Adora 613 achter Volvo XC90 T8 Twin Engine

Gebruikersavatar
Micky
Berichten: 38536
Lid geworden op: do 25 mar 2010 23:31
Locatie: Overijssel

Re: V70 2.5 turbo GT6 231Pk en 340Nm Caspian Blue Pearl

Bericht door Micky » za 7 okt 2017 15:18

RE.gif

Mijn broer heeft een D6 in zijn Hybrid V60, is dat het zelfde blok als de D6 maar dan zwaarder, of hoe werkt dat tegenwoordig?

De V70 D4 die ik als Leen auto had, was idd een 4 cilinder, dat had ik eerst niet eens door, een heerlijke motor vond ik dat ook thumbup.gif
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 36093
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: V70 2.5 turbo GT6 231Pk en 340Nm Caspian Blue Pearl

Bericht door Chris » za 7 okt 2017 15:43

Conradi schreef:
Chris schreef:Nee.. in een Volvo hoort een Volvo blok toch.. de 5 pitter.. whistle.gif
Da's war einmal, ik geloof dat alleen de V60 Hybride's nog de D5 hebben. Een 5-cylinder benzine is er sowieso niet meer.
Dat bedoel ik.. daarom heb ik er naar lopen zoeken.
Die benzine 5 pitter is gewoon een schitterend blok, helaas te dorstig naar de huidige normen.
Downsizen van motoren vind ik persoonlijk niks, gevoelsmatig klopt het niet.
Hoe kan je nou 125 pk uit een 3 cylinder van 1 liter halen, en dan de belangrijkste vraag.. hoe lang blijft dat heel.
Een collega heeft de ecoboost zoals hierboven beschreven in zijn auto liggen en trekt daar een 1300kg caravan mee.
Ergens druist dat tegen mijn gevoel in... geef mij maar een flink blok.
Nu weet ik niet of de huidige 4 pitters in de Volvo's ook van Volvo zelf zijn, het zou me niet verbazen als die ook extern gekocht worden.
De vroegere kleinere diesels en benzine motoren kwamen ook overal vandaan, met als grootste drama de 2.0 diesel in de S40 en V50.
Die PSA motoren waren ronduit onbetrouwbaar, daar heeft Volvo geen goede sier mee gehad...helaas.

Chris
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

JRijkmans
Berichten: 742
Lid geworden op: zo 9 okt 2005 20:17
Locatie: Friesland

Re: V70 2.5 turbo GT6 231Pk en 340Nm Caspian Blue Pearl

Bericht door JRijkmans » za 7 okt 2017 15:59

Een poosje geleden las ik dit op het www.

De auto's die vanaf 2019 verschijnen, zullen volledig elektrisch aangedreven of zogenaamde plug-in-hybridemodellen zijn. Bij dat laatste type drijft een diesel- of benzinemotor de vooras aan en is op de achteras een elektromotor gemonteerd die direct de achterwielen aandrijft. Bestaande modellen met traditionele verbrandingsmotoren worden vanaf 2019 nog wel gemaakt, maar bij een eventuele upgrade van het model wordt er een elektromotor ingebouwd.

Dit was een officiele mededeling van Volvo
Fendt Diamant 510 TG met Volvo XC 60 D5 geartronic

Volvodriver

Re: V70 2.5 turbo GT6 231Pk en 340Nm Caspian Blue Pearl

Bericht door Volvodriver » zo 8 okt 2017 09:57

RE.gif
Elke nieuw te introduceren Volvo vanaf 2019 zal of een vorm van hybride aandrijving hebben of volledig elektrisch aangedreven zijn. Benzine en ook diesel zal voorlopig nog wel bestaan. Maar vanaf de in 2019 te introduceren modellen dus elektrisch ondersteund. (Dit geldt dus nog niet voor de onlangs geïntroduceerde XC40 maar wel voor de volgend jaar te introduceren opvolgers van de S60/V60)

RE.gif RE.gif
De 2.0 diesel van PSA (overigens door Peugeot in samenwerking met FoMoCo, de toenmalig eigenaar van Volvo, ontwikkeld) is maar kort door PSA gebouwd ten behoeve van de S40 en V50. In iets aangepaste vorm is deze sinds de facelift van de S40 en V50 gebouwd in Volvo's eigen motoren fabriek in Skövde. Met als gevolg veel minder problemen.
Verder zijn alle huidige gebruikte motoren (Benzine en Diesel) door Volvo zelf ontwikkeld en worden door Volvo zelf gebouwd. Merendeels in Skövde.

En als laatste. De D5 twin engine en de D6 (de V60 Hybrides) maken inderdaad als enige nog gebruik van het alom bekende 5 cylinder dieselblok.

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 36093
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: V70 2.5 turbo GT6 231Pk en 340Nm Caspian Blue Pearl

Bericht door Chris » zo 8 okt 2017 10:32

RE.gif
Jou kennis over Volvo's beperkt zich niet tot een V70 2.5T AWD zie ik al. mrgreen.gif
Leuke info..
Een kennis had in 2005 een van de eerste 2.0 diesels in zijn V50.... man man wat een drama ding.
Ergste was de eerste vakantie daarmee, naar Italie... alleen maar noodloop.
Wanhopig werd hij ervan.
Later kreeg men het beter onder controle gelukkig, maar de ellende was al geschied, hij is over naar Skoda. :(

Chris
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

Gebruikersavatar
Conradi
Berichten: 5090
Lid geworden op: zo 15 feb 2015 11:22

Re: V70 2.5 turbo GT6 231Pk en 340Nm Caspian Blue Pearl

Bericht door Conradi » zo 8 okt 2017 13:53

Chris schreef: Downsizen van motoren vind ik persoonlijk niks, gevoelsmatig klopt het niet.
Hoe kan je nou 125 pk uit een 3 cylinder van 1 liter halen, en dan de belangrijkste vraag.. hoe lang blijft dat heel.
Een collega heeft de ecoboost zoals hierboven beschreven in zijn auto liggen en trekt daar een 1300kg caravan mee.
Ergens druist dat tegen mijn gevoel in... geef mij maar een flink blok.
Ik snap je gevoel, maar de nieuwe downsized motoren kunnen dat inderdaad aan. Die motoren zijn daar namelijk voor ontwikkeld. Er wordt niet even een turbo op een bestaand 4-cylinder geplakt. De ontwikkeling van bijvoorbeeld de VEA-motoren van Volvo (4- en 3-cylinders) is in 2006 gestart en heeft 6 jaar geduurd.

Zo zijn de cilinderwanden en -koeling geoptimaliseerd om de motor snel op bedrijfstemperatuur te krijgen en daar stabiel te houden. Alles is aangepast op de grotere krachten. Vroeger moest je met benzine-tubro’s voorzichtig omgaan om de turbo niet te beschadigen. Dat is nu opgelost o.a. door elektrische oliepomp die de turbo blijft smeren en koelen als de motor wordt uitgezet. Hetzelfde geldt voor de motor zelf overigens. Ook de elektronica speelt hier een grote rol. Dankzij nieuwe sensoren is men in staat om de motor beter te monitoren en in te grijpen indien nodig.

VAE is voor het eerst toegepast in S/V60 in 2012. VAE zit standaard in alle nieuwe Volvo’s sinds de nieuwe XC90. In de T6/T8 levert de viercilinder 320pk (turbo + compressor), de S60/V60 Polestar komt zelfs tot 367 pk.
De drie-cylinder is van de 4-cylinder afgeleid en wordt volgend jaar in de XC40 geïntroduceerd. Hij wordt trouwens al toegepast, de range-extender van de New London Taxi, ook van Volvo-moeder Geely. Die Taxi heeft trouwens opvallend veel Volvo-spullen aan boord.
Adria Adora 613 achter Volvo XC90 T8 Twin Engine

Fransosowitz
Berichten: 294
Lid geworden op: zo 16 dec 2012 20:10

Re: V70 2.5 turbo GT6 231Pk en 340Nm Caspian Blue Pearl

Bericht door Fransosowitz » ma 9 okt 2017 20:25

Volgens mij waren het vooral de 1.6 diesel motoren die veel problemen gaven in de S40 en V50.
Zelf heb ik 2 V50’s met de 2.0d gehad. Totaal ca 350.000 km mee gereden. En geen motorische storing mee gehad. Wel veel roetfilter problemen met de 2de V50, die helaas nooit opgelost zijn.

Veel plezier met je V70 Chris!
Eriba Touring Troll 530 getrokken door een Kia EV6 AWD

Gebruikersavatar
Pakkie
Berichten: 1338
Lid geworden op: wo 16 aug 2017 21:27
Locatie: ZO-Brabant
Contacteer:

Re: V70 2.5 turbo GT6 231Pk en 340Nm Caspian Blue Pearl

Bericht door Pakkie » di 10 okt 2017 09:35

Geweldige V70 heb je gekocht thumbup.gif
Ik heb een paar jaar geleden ook even een uitstapje gemaakt naar Volvo. Nadat iemand onze X5 op Corsica wat korter had gereden een V70 2.5 10 klepper gekocht voor het verbazingwekkende bedrag van 750€. Zelf gedetailed en her en der wat verfraaid waarna we er bijna een jaar in rond hebben gereden. Mooi om de reacties te zien als je vertelt dat je met een auto van dat bedrag gewoon een paar keer op wintersport en op zomervakantie bent geweest.

Bij aankoop:
Afbeelding

Na een goede detail-beurt, met spoilertje en mooie velgen:
Afbeelding

En die roffel..... heeeeerlijk thumbup.gif . Daarna overgestapt naar een V70 D5 geartronic. Heerlijke auto maar de bak kon me niet bekoren in de Eifel. Nauwelijks remmen op de motor is in die omgeving verre van ideaal met een auto-ambulance + circuit-auto erachter.

Afbeelding

Uiteindelijk de D5 dus weer verkocht en toch weer in een X5 beland, maar Volvo heeft mijn hart desalniettemin wel een beetje gestolen dus wie weet keer ik er ooit nog eens terug.
Fendt Diamant 650 SG met daarvoor een Cayenne S

Gebruikersavatar
meeder
Berichten: 3033
Lid geworden op: ma 4 apr 2016 20:42

Re: V70 2.5 turbo GT6 231Pk en 340Nm Caspian Blue Pearl

Bericht door meeder » di 10 okt 2017 09:53

De eerste 1.6 diesels waren nogal problematisch, de huidige versie is voorzien van een kop met 8 kleppen in plaats van 16 kleppen en nog een aantal aanpassingen.
Het grote probleem met de 1.6 HDi en meer downsize blokken is dat het oliecarter erg klein is, bij een kleine daling van het olieniveau kan je al problemen krijgen.
Daarnaast zijn er nog de problemen geweest met de koppelingen van de aandrijflijn met de 1.6 diesel, het tweemassa vliegwiel gaat nogal snel kapot.

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 36093
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: V70 2.5 turbo GT6 231Pk en 340Nm Caspian Blue Pearl

Bericht door Chris » do 26 okt 2017 19:48

Een MIN puntje gevonden aan mijn V70.. Yes !!

Blijkt de afneembare trekhaak voorzien te zijn van een 7 polige steker.
Daar had ik nou net niet naar gekeken bij de aanschaf zeg..
Keurig afneembare knobbel, achter dat afdekplaatje, en de doos... niet in gegluurd.. sufferd..
Dus nu op pad voor een 13 polige, paar prijsopgave's komen er aan binnenkort.
Ben benieuwd wat dat gaat kosten..

Chris
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

Cara-Fan
Berichten: 1320
Lid geworden op: wo 13 jan 2016 13:42
Locatie: Nederland

Re: V70 2.5 turbo GT6 231Pk en 340Nm Caspian Blue Pearl

Bericht door Cara-Fan » do 26 okt 2017 20:01

:shock:

JRijkmans
Berichten: 742
Lid geworden op: zo 9 okt 2005 20:17
Locatie: Friesland

Re: V70 2.5 turbo GT6 231Pk en 340Nm Caspian Blue Pearl

Bericht door JRijkmans » do 26 okt 2017 20:02

Chris, denk er aan dat hij " aangemeld "
moet worden bij je boordcomputer. knipoog.gif
Fendt Diamant 510 TG met Volvo XC 60 D5 geartronic

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 36093
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: V70 2.5 turbo GT6 231Pk en 340Nm Caspian Blue Pearl

Bericht door Chris » do 26 okt 2017 20:06

RE.gif
Ja, die grap weet ik.
Vandaag de huidige kabelset bekeken en het lijkt niet de grootste klus om de kabelset te vervangen.
Inleren is dan nodig om de parkeersensoren etc. juist te laten werken en de CANBUS functie's goed te hebben..
Kweetut... weenie.gif tisnietanders...

Chris
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

Gebruikersavatar
Micky
Berichten: 38536
Lid geworden op: do 25 mar 2010 23:31
Locatie: Overijssel

Re: V70 2.5 turbo GT6 231Pk en 340Nm Caspian Blue Pearl

Bericht door Micky » do 26 okt 2017 20:08

RE.gif

de hele kabelset zul je moeten vervangen, de stuurbox waarschijnlijk niet (zit in de kofferbak), na het trekken van de extra kabels, even inleren via de dealer (ik meen 70 euro voor mijn V50 destijds).
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB

JRijkmans
Berichten: 742
Lid geworden op: zo 9 okt 2005 20:17
Locatie: Friesland

Re: V70 2.5 turbo GT6 231Pk en 340Nm Caspian Blue Pearl

Bericht door JRijkmans » do 26 okt 2017 20:21

Hou er rekening mee dat je voor een V70 meer betaald dan voor een V50 mrgreen.gif
Fendt Diamant 510 TG met Volvo XC 60 D5 geartronic

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 36093
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: V70 2.5 turbo GT6 231Pk en 340Nm Caspian Blue Pearl

Bericht door Chris » do 26 okt 2017 20:28

RE.gif en RE.gif
Ja .. de hele kabelset moet nieuw worden denk ik ook.
Ziet er in de montage instructie (te vinden op de volvo site) niet erg moeilijk uit.
Dat het meer kost.. ja natuurlijk, V50 of V70.... V20 meer denk ik.. mrgreen.gif
Jammer dat ik geen losse prijs voor de kabelset kan vinden.
Ik heb toch het liefste een origineel Volvo Set, dat is m.i de beste.

Chris
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

Gebruikersavatar
ArjanK1981
Berichten: 53
Lid geworden op: di 18 feb 2014 09:49

Re: V70 2.5 turbo GT6 231Pk en 340Nm Caspian Blue Pearl

Bericht door ArjanK1981 » do 26 okt 2017 21:52

Aangezien ik ook een v70 2.5t (6-bak) heb, ben ik benieuwd of anderen ook problemen hebben ondervonden met de koeling van de motor. Tijdens de klim over de Col de la Croix richting Gap, liep ie namelijk warm. Ik reed weliswaar flink door in tweede en derde versnelling, het was 37 graden én er hing een caravan achter van zo’n 1500 kg, maar toch. Volle bak ging ik niet en toch liep ie heet.
Delen anderen met een 2.5t ook deze ervaring?
Volvo V70 2.5T 2008 - Dethleffs 530 TK Summer Edition 2005

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 36093
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: V70 2.5 turbo GT6 231Pk en 340Nm Caspian Blue Pearl

Bericht door Chris » do 26 okt 2017 21:57

RE.gif
Oeps.. dat hoop ik toch niet..
Ik zou ook niet weten hoe ik dat kan zien, zit geen motor temperatuurmeter meer in mijn auto.
De vorige S40 met 1500 kg aan de haak gaf geen krimp met klimmen, de thermometer daarin veranderde totaal niets, zelfs niet bij de steilste klim..altijd in het midden gestaan.
Ik ga er vanuit dat mijn huidige V70 gewoon gaat als de brandweer zonder thermische problemen.. !! met 1700 Kg aan de haak...

Chris
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

Stigter
Berichten: 1132
Lid geworden op: ma 18 nov 2013 23:45
Locatie: Midden Nederland

Re: V70 2.5 turbo GT6 231Pk en 340Nm Caspian Blue Pearl

Bericht door Stigter » do 26 okt 2017 22:04

Chris schreef:De vorige S40 met 1500 kg aan de haak gaf geen krimp met klimmen, de thermometer daarin veranderde totaal niets
Defecte meter dat jij het niet ziet begrijp ik niet meneer de electrotechnischeknutselaarhobbyist mrgreen.gif
Groet Arnold

Barreman
Berichten: 433
Lid geworden op: do 12 mei 2016 01:02

Re: V70 2.5 turbo GT6 231Pk en 340Nm Caspian Blue Pearl

Bericht door Barreman » do 26 okt 2017 22:06

Meestal kun je met een wifi of BT canbus dongletje wel je koelwater en olietemp sensors lezen, of zelfs grafiekjes tekenen. Leuk om mee te spelen tijdens het rijden ( vanaf de rechter stoel ).
Audi A8 4.2 V8 uit 2002 met een Hobby 495 UL DeLuxe Edition 2016

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 36093
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: V70 2.5 turbo GT6 231Pk en 340Nm Caspian Blue Pearl

Bericht door Chris » do 26 okt 2017 22:28

Stigter schreef:
Chris schreef:De vorige S40 met 1500 kg aan de haak gaf geen krimp met klimmen, de thermometer daarin veranderde totaal niets
Defecte meter dat jij het niet ziet begrijp ik niet meneer de electrotechnischeknutselaarhobbyist mrgreen.gif
Hee.. denk er om hoor Arnold...... je hebt het wel tegen DE "electrotechnischeknutselaarhobbyist" bij uitstek !!
Die meter mankeerde dus per defenitie helemaal niets aan... awhoea.gif awhoea.gif
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

Gebruikersavatar
Micky
Berichten: 38536
Lid geworden op: do 25 mar 2010 23:31
Locatie: Overijssel

Re: V70 2.5 turbo GT6 231Pk en 340Nm Caspian Blue Pearl

Bericht door Micky » do 26 okt 2017 23:53

ArjanK1981 schreef:Aangezien ik ook een v70 2.5t (6-bak) heb, ben ik benieuwd of anderen ook problemen hebben ondervonden met de koeling van de motor. Tijdens de klim over de Col de la Croix richting Gap, liep ie namelijk warm. Ik reed weliswaar flink door in tweede en derde versnelling, het was 37 graden én er hing een caravan achter van zo’n 1500 kg, maar toch. Volle bak ging ik niet en toch liep ie heet.
Delen anderen met een 2.5t ook deze ervaring?
wat is warm lopen in jouw beleving?
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB

Plaats reactie

Terug naar “Trekauto en Caravan-Auto combinaties”