erichendri schreef:Lakeman heeft een forester (model 08-11) zonder
turbo en met 4bak automaat en heeft een 150 pk benzinemotor.
Vanaf 2013 is de forester met een cvt gekomen en
werden ze ook een stuk zuiniger en in de manual
mode 6 geprogrammeerde versnellingen en daardoor een betere trekkert.
Eric
Dat is dus de reden van het iets hogere verbruik voor een
benzinemotor, de 4 bak met lange versnellingen. Echter, het is niet veel hoger dan kan worden verwacht van een vergelijkbare atmosferische 2.0
benzinemotor die ~1500 kg moet trekken. De afstelling ( wellicht luchtmassa meter eens schoonspuiten, nieuw luchtfilter e.d. ) controleren is geen verkeerd advies, maar ik denk met bovenstaande feiten dat het gewoon zo blijft. In mijn ogen is het acceptabel en je moet heel andere keuzes maken met andere financiele consequenties - zoals rijden met een turbodiesel of veel recentere auto met nieuwere techniek - wil je brandstof besparen. Of dat per saldo dus ook geld bespaart tov deze situatie is maar de vraag. Of eigenlijk niet eens, dat is zeker duurder.