Advies en ervaring VW Passat Variant (station) als trekauto?
Re: Advies en ervaring VW Passat Variant (station) als treka
[quote="MarcoC"]Volgens mijn berekeningen is de 1.6 Tdi de goedkoopste (hierbij heb ik alleen even verbruik en wegenbelasting gerekend)
Staar je niet blind op het feit dat hij maar 105 pk en een koppel van 250nm heeft, een goede tuner (TVS bijv.) kan hem chippen naar 140pk en 310nm (vergelijkbaar met het vermogen van de 2.0 Tdi)
Micky heeft ervaring met deze motor en trok er ook moeiteloos zijn Kip mee van 1200kg.
Sterker, Onze Knaus van geladen 1450 max 1500KG trokken wij er de afgelopen 5 jaar moeiteloos mee naar Spanje ( Roda de Bara / 75km voorbij Barcelona).
In onze Skoda staat dezelfde sjoemelboemel van 105pk. Er is echter een nadeel ( weet niet hoe dat bij de Passat zit) de verhoudingen van de versnellingsbak die zijn niet echt gunstig.
Binnenlands met 12 a 1300kg reden we vlot, probleemloos in de 5e naar zeeland op het gevaar af dat het snel te hard ging (voor het koppel zit je toch ergens rond 2500tpm)
Buitenlands vol geladen naar Spanje staat de klok op 2700-3000tpm in de 4e versnelling en gaat het met de beschreven 1500kg met 105 a 110km/h (95 GPS) ook goed.
Bij een inhaalmanoeuvre lukt het met een paar klikken op de CC om te versnellen en in te halen.
Berg opwaarts op de snelweg kan het zijn dat er even gas bijgegeven moet worden omdat de CC dan net te laat oppakt.
Met 1500kg aan de haak geen combinatie om fijn haarspeldbochten op grote hoogte te draaien maar de helling aan de Spaanse grens en Aan de St. Gotthard gaat best goed.
Eigenlijk deed onze vorige 2.0D V50 met 136 pk het niet noemenswaardig beter met een veel grotere dorst...
Staar je niet blind op het feit dat hij maar 105 pk en een koppel van 250nm heeft, een goede tuner (TVS bijv.) kan hem chippen naar 140pk en 310nm (vergelijkbaar met het vermogen van de 2.0 Tdi)
Micky heeft ervaring met deze motor en trok er ook moeiteloos zijn Kip mee van 1200kg.
Sterker, Onze Knaus van geladen 1450 max 1500KG trokken wij er de afgelopen 5 jaar moeiteloos mee naar Spanje ( Roda de Bara / 75km voorbij Barcelona).
In onze Skoda staat dezelfde sjoemelboemel van 105pk. Er is echter een nadeel ( weet niet hoe dat bij de Passat zit) de verhoudingen van de versnellingsbak die zijn niet echt gunstig.
Binnenlands met 12 a 1300kg reden we vlot, probleemloos in de 5e naar zeeland op het gevaar af dat het snel te hard ging (voor het koppel zit je toch ergens rond 2500tpm)
Buitenlands vol geladen naar Spanje staat de klok op 2700-3000tpm in de 4e versnelling en gaat het met de beschreven 1500kg met 105 a 110km/h (95 GPS) ook goed.
Bij een inhaalmanoeuvre lukt het met een paar klikken op de CC om te versnellen en in te halen.
Berg opwaarts op de snelweg kan het zijn dat er even gas bijgegeven moet worden omdat de CC dan net te laat oppakt.
Met 1500kg aan de haak geen combinatie om fijn haarspeldbochten op grote hoogte te draaien maar de helling aan de Spaanse grens en Aan de St. Gotthard gaat best goed.
Eigenlijk deed onze vorige 2.0D V50 met 136 pk het niet noemenswaardig beter met een veel grotere dorst...
Knaus Sudwind 450QU(1050-1500) ...Skoda Superb 1.6TDI/ 120Pk /250Nm
Re: Advies en ervaring VW Passat Variant (station) als treka
RE.gif RE.gif
Ik zat toch weer even in twijfel of een benzine motor misschien toch voordeliger zou uitvallen. Maar we zijn er uit het gaat een 1.6 TDI (2010-2014) worden. Deze komt qua trekcapaciteiten prima uit de bus met onze caravan. Ik ben momenteel druk op zoek.
@ Gumm
Bedankt voor je reactie Wat is het gewicht van jou Skoda?
Ik zat toch weer even in twijfel of een benzine motor misschien toch voordeliger zou uitvallen. Maar we zijn er uit het gaat een 1.6 TDI (2010-2014) worden. Deze komt qua trekcapaciteiten prima uit de bus met onze caravan. Ik ben momenteel druk op zoek.
@ Gumm
Bedankt voor je reactie Wat is het gewicht van jou Skoda?
Re: Advies en ervaring VW Passat Variant (station) als treka
Let er wel even op dat er best ernstige verhalen de ronde doen over de maatregelen rond het sjoemeldiesel gebeuren...
De TDI met 105 pk wordt er blijkbaar niet beter op als de maatregelen bij de garage zijn doorgevoerd.
De 1.6TDI, moeten minder NOX uitstoten, dus bedachten ze iets om de motor slechter te laten ademen, met slechtere verbranding wat meer roet en dus minder trekkracht genereerd.
Dit wordt er beweerd en ik ben voldoende technisch onderlegd om me het e.a. levendig voor te kunnen stellen ( Het schrikbeeld van EGR kleppen en Turbo's voel roet trekt me niet zo..)
Ik heb er geen ervaring mee, schuif het zo ver mogelijk voor me uit en kijk eerder om me heen voor een 120PK versie dan dat ze de sleutel er op zetten voordat ie onze caravan moet trekken.
Hopelijk gaat hiermee geen droombeeld in duigen maar het lijkt me iets te belangrijk om niet bij stil te staan bij de aanschaf van een andere auto
Overigens, de koets weegt iets van 1440kg op het kenteken.
Met 1500kg caravan + de toegelaten massa van de auto zit de trein precies op 3490kg.( en dat heeft ook zo z'n voordelen...)
De TDI met 105 pk wordt er blijkbaar niet beter op als de maatregelen bij de garage zijn doorgevoerd.
De 1.6TDI, moeten minder NOX uitstoten, dus bedachten ze iets om de motor slechter te laten ademen, met slechtere verbranding wat meer roet en dus minder trekkracht genereerd.
Dit wordt er beweerd en ik ben voldoende technisch onderlegd om me het e.a. levendig voor te kunnen stellen ( Het schrikbeeld van EGR kleppen en Turbo's voel roet trekt me niet zo..)
Ik heb er geen ervaring mee, schuif het zo ver mogelijk voor me uit en kijk eerder om me heen voor een 120PK versie dan dat ze de sleutel er op zetten voordat ie onze caravan moet trekken.
Hopelijk gaat hiermee geen droombeeld in duigen maar het lijkt me iets te belangrijk om niet bij stil te staan bij de aanschaf van een andere auto
Overigens, de koets weegt iets van 1440kg op het kenteken.
Met 1500kg caravan + de toegelaten massa van de auto zit de trein precies op 3490kg.( en dat heeft ook zo z'n voordelen...)
Knaus Sudwind 450QU(1050-1500) ...Skoda Superb 1.6TDI/ 120Pk /250Nm
- deemster07
- Berichten: 947
- Lid geworden op: di 4 feb 2014 09:49
- Locatie: Ooststellingwerf
Re: Advies en ervaring VW Passat Variant (station) als treka
Ach ff langs de tuner en de 1.6 gaat helemaal los
Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
VW Passat 7 2011 1.6TDI 330nm 150PK (rollerbank ), Dethleffs 460T 1999
Re: Advies en ervaring VW Passat Variant (station) als treka
RE.gif
klopt, ik heb de caravan met en zonder de chip getrokken, zonder gaat ook echt heel goed hoor
wat betreft de sjoemel.. een VAG auto heeft doorgaans meer dan wat er op papier staan (steeds weer aangetoond middels rollenbank), met een paar PK minder is hij altijd nog gewoon vergelijkbaar met een ander merk en vergelijkbare motor.
de 105 pk heeft meestal al zo'n 116 tot wel meer dan 120 pk
klopt, ik heb de caravan met en zonder de chip getrokken, zonder gaat ook echt heel goed hoor
wat betreft de sjoemel.. een VAG auto heeft doorgaans meer dan wat er op papier staan (steeds weer aangetoond middels rollenbank), met een paar PK minder is hij altijd nog gewoon vergelijkbaar met een ander merk en vergelijkbare motor.
de 105 pk heeft meestal al zo'n 116 tot wel meer dan 120 pk
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB
- deemster07
- Berichten: 947
- Lid geworden op: di 4 feb 2014 09:49
- Locatie: Ooststellingwerf
Re: Advies en ervaring VW Passat Variant (station) als treka
@Micky klopt idd
VW Passat 7 2011 1.6TDI 330nm 150PK (rollerbank ), Dethleffs 460T 1999
Re: Advies en ervaring VW Passat Variant (station) als treka
Afgelopen zomer hebben we in Zweden een rondrit gemaakt van 4500 km. Met onze 1.9 tdi Passat met 105 pk en 1300 kg caravan ging dat prima! Ik rijd maximaal in de 4e, dan heb je altijd voldoende trekkracht. Heel af en toe terug in de derde op steile wegen waar je niet harder dan 80 mag. Dan kom je namelijk net in het stuk met minder koppel. Hangt natuurlijk wel af van je koppelkromme. Oh ja, we zitten met zn vijven in de auto plus dakkoffer op het dak. Ik zou zo weer een 105pk diesel aanschaffen. Voor die paar keer per jaar ruim voldoende.
VW Passat 1.9 TDI met Adria Forma 495TD
Re: Advies en ervaring VW Passat Variant (station) als treka
Als we onze Passat hebben gevonden laten we deze ook chiptunen.
Op welke manier kan ik achterhalen of de Passat vanwege sjoemelsoftware na is gekeken? En hoe de toestand van de EGR klep etc.. is?
Op welke manier kan ik achterhalen of de Passat vanwege sjoemelsoftware na is gekeken? En hoe de toestand van de EGR klep etc.. is?
- deemster07
- Berichten: 947
- Lid geworden op: di 4 feb 2014 09:49
- Locatie: Ooststellingwerf
Re: Advies en ervaring VW Passat Variant (station) als treka
In de rdw app kun je dat wel zien. Ik heb een paar euro betaald voor een uitgebreid verslag van onze Passat voordat ik hem kocht. Die van ons heeft nog geen update gehad voor de sjoemelsoftware en dat willen we ook niet. Egr kun je gewoon bij de tuner doen zodra je de auto laat tunen._Jeroen_ schreef:Als we onze Passat hebben gevonden laten we deze ook chiptunen.
Op welke manier kan ik achterhalen of de Passat vanwege sjoemelsoftware na is gekeken? En hoe de toestand van de EGR klep etc.. is?
VW Passat 7 2011 1.6TDI 330nm 150PK (rollerbank ), Dethleffs 460T 1999
- deemster07
- Berichten: 947
- Lid geworden op: di 4 feb 2014 09:49
- Locatie: Ooststellingwerf
Re: Advies en ervaring VW Passat Variant (station) als treka
@djanssen die 1.9tdi is toch echt de allerbeste motor...veel plezier met rijden :-)
VW Passat 7 2011 1.6TDI 330nm 150PK (rollerbank ), Dethleffs 460T 1999
Re: Advies en ervaring VW Passat Variant (station) als treka
Spijkerkist qua geluid maar de 1.9 PD-TDI was wel een hele fijne motor inderdaad en hij was ook zuinig.
Re: Advies en ervaring VW Passat Variant (station) als treka
Daar waar we genoeg tijd hadden om rustig om ons heen te kijken, was hij daar toch ineens. Zaterdag wezen kijken en proefrijden, vanmorgen de knoop ook maar doorgehakt! Binnenkort de caravan ophalen bij de reparateur i.v.m. een nieuw dak vanwege hagelschade. Plaats ik dan wel even een foto van de nieuwe combi.
Re: Advies en ervaring VW Passat Variant (station) als treka
Gefeliciteerd alvast
Veel plezier en veilige kilometers er mee !
Veel plezier en veilige kilometers er mee !
Porsche + Tabbert
- deemster07
- Berichten: 947
- Lid geworden op: di 4 feb 2014 09:49
- Locatie: Ooststellingwerf
Re: Advies en ervaring VW Passat Variant (station) als treka
AH keurig gefeliciteerd met de auto
VW Passat 7 2011 1.6TDI 330nm 150PK (rollerbank ), Dethleffs 460T 1999
- deemster07
- Berichten: 947
- Lid geworden op: di 4 feb 2014 09:49
- Locatie: Ooststellingwerf
Re: Advies en ervaring VW Passat Variant (station) als treka
Waar blijft die foto van de combi? ;-)_Jeroen_ schreef:Daar waar we genoeg tijd hadden om rustig om ons heen te kijken, was hij daar toch ineens. Zaterdag wezen kijken en proefrijden, vanmorgen de knoop ook maar doorgehakt! Binnenkort de caravan ophalen bij de reparateur i.v.m. een nieuw dak vanwege hagelschade. Plaats ik dan wel even een foto van de nieuwe combi.
VW Passat 7 2011 1.6TDI 330nm 150PK (rollerbank ), Dethleffs 460T 1999
Re: Advies en ervaring VW Passat Variant (station) als treka
Die had ik eerder al in een ander draadje geplaatst
- deemster07
- Berichten: 947
- Lid geworden op: di 4 feb 2014 09:49
- Locatie: Ooststellingwerf
Re: Advies en ervaring VW Passat Variant (station) als treka
O ja :-)_Jeroen_ schreef:Die had ik eerder al in een ander draadje geplaatst
VW Passat 7 2011 1.6TDI 330nm 150PK (rollerbank ), Dethleffs 460T 1999
- deemster07
- Berichten: 947
- Lid geworden op: di 4 feb 2014 09:49
- Locatie: Ooststellingwerf
Re: Advies en ervaring VW Passat Variant (station) als treka
VW Passat 7 2011 1.6TDI 330nm 150PK (rollerbank ), Dethleffs 460T 1999
- deemster07
- Berichten: 947
- Lid geworden op: di 4 feb 2014 09:49
- Locatie: Ooststellingwerf
Re: Advies en ervaring VW Passat Variant (station) als treka
Mooie kleur ;-)_Jeroen_ schreef:Die had ik eerder al in een ander draadje geplaatst
Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
VW Passat 7 2011 1.6TDI 330nm 150PK (rollerbank ), Dethleffs 460T 1999
Re: Advies en ervaring VW Passat Variant (station) als treka
Oh man de onderkant van die wagen
Dat van die kleur snap ik wel
Dat van die kleur snap ik wel
Re: Advies en ervaring VW Passat Variant (station) als treka
Waar is die van jou dan?deemster07 schreef:Waar blijft die foto van de combi? ;-)
- deemster07
- Berichten: 947
- Lid geworden op: di 4 feb 2014 09:49
- Locatie: Ooststellingwerf
Re: Advies en ervaring VW Passat Variant (station) als treka
ook terug te vinden in deze groep_Jeroen_ schreef:Waar is die van jou dan?deemster07 schreef:Waar blijft die foto van de combi? ;-)
Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
VW Passat 7 2011 1.6TDI 330nm 150PK (rollerbank ), Dethleffs 460T 1999
- deemster07
- Berichten: 947
- Lid geworden op: di 4 feb 2014 09:49
- Locatie: Ooststellingwerf
Re: Advies en ervaring VW Passat Variant (station) als treka
Einde lowrider tijdperk. Passat staat weer op zijn oude veer/demperset. Keurig, grote beurt en winterbandjes weer laten doen in Dieverbrug. Geen bijzonderheden dus in de meivakantie maar even sleuren.
Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
VW Passat 7 2011 1.6TDI 330nm 150PK (rollerbank ), Dethleffs 460T 1999
- deemster07
- Berichten: 947
- Lid geworden op: di 4 feb 2014 09:49
- Locatie: Ooststellingwerf
Re: Advies en ervaring VW Passat Variant (station) als treka
O ja de drempels, kuilen en slechte klinkerwegen zijn geen hindernis meer. Nu weer op de snelheid letten binnen de bebouwde kom ;-)
Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
VW Passat 7 2011 1.6TDI 330nm 150PK (rollerbank ), Dethleffs 460T 1999
Re: Advies en ervaring VW Passat Variant (station) als treka
RE.gif foto 1
foto2: jammer
foto2: jammer
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB