Nieuwe trekauto voor mijn Nova 545 LL

Flying Jeroen
Berichten: 28
Lid geworden op: ma 31 jul 2017 19:38
Locatie: Bathmen

Nieuwe trekauto voor mijn Nova 545 LL

Bericht door Flying Jeroen » za 16 dec 2017 10:59

Ik kort geleden mijn XC90 (2011) ingeruild voor een XC60 (2016).
Het is nog eentje van het vorige model.
Met de bekende D5, AWD en Geartronic 6-bak automaat.
In de laatste jaren voorzien van een sportstand, wat de motor iets hoger in de toeren laat komen.
Ideaal om te trekken. In de normale stand wil de bak wel eens te vroeg opschakelen.
Bij mij is de XC60 ook nog eens voorzien van stuurflippers om de bak te bedienen.
Dat lijkt me prettig in de bergen, heuvels.
De motor is voorzien van een Polestar chip, wat hem op 230 pk brengt met 470 Nm.
Genoeg power om mijn Eriba Nova 545 (1900 kg) te trekken, zeker in combinatie met mijn AWD.
Vergelijkbaar met wat ik had in mijn XC90 (die was gechipt door Volvotune), maar dan met een fijnere uitvoering van de Geartronic automaat, en koppel komt al bij lager toeren vrij door de twin turbo in plaats van een enkele grote turbo.
Gezien het politieke klimaat met betrekking tot diesels heb ik benzine overwogen, maar met 25k per jaar waarvan ongeveer 5000 met caravan, was dat niet de beste optie.
Daarbij kan dit model XC60 met benzine geen 1900 kg trekken. Dan moet je naar het nieuwe model, wat weer veel te prijzig werd. Een diesel dus, ik hoop dat het politieke klimaat daarover iets gaat sussen de komende jaren in verband met de inruilwaarde.
Ik wil er 5 a 6 jaar mee gaan rijden. Daarna zien we wel verder.

Ik maak me wel een beetje zorgen om de stabiliteit.
De XC90 was ongeveer 340 kg zwaarder, daar reed ik probleemloos 110 km/h mee. Ook bij een stevige bries. De XC60 heeft echter een veel moderner onderstel. Daarbij staat de achteras veel dichter bij de trekhaak (geringere overhang) wat de stabiliteit ten goede zou moeten komen.
Ben benieuwd wat het gaat doen. En anders maar in de easy rider modus op vakantie met 90 km/h.
De caravan is wel voorzien van een anti slinger systeem van iTBS, dat maakt hem op zich niet stabieler, maar grijpt wel in als het mis dreigt te gaan.
Iemand ervaring met de XC60 en een dergelijke caravan?
Auto: Volvo XC60 D5 AWD GT6 Inscription, full option (03/2016 230pk/470Nm)
Caravan: Eriba Hymer Nova 545 LuxusLine (09/2012, 1900kg), Moving package, iTBS
Voortent: Unico Genua (280) met kuipzeil, dakluifel met zijwand

Gebruikersavatar
PremiumDiscovery
Berichten: 10595
Lid geworden op: wo 16 jul 2014 11:12
Locatie: Wherever I lay my hat...

Re: Nieuwe trekauto voor mijn Nova 545 LL

Bericht door PremiumDiscovery » za 16 dec 2017 11:00

Zoals ik al in het andere draadje heb geschreven:

Toen onze vorige LandRover in 2015 strandde, heb ik als vervangende auto een XC60 (kenteken 7-ZTF-10 voor de rdw gegevens, 158 kW en 4WD) gehad om onze toenmalige enkelasser van 2.000 kg (beladen ca. 1.900 kg) naar huis te trekken. Qua motorvermogen kwam de XC60 niets tekort maar ik vond de stabiliteit echt onder de maat. Natuurlijk zijn wij verwend met een LandRover maar je merkt echt duidelijk dat de XC60 een te gering eigengewicht heeft voor een dergelijke caravan.

Dat wordt dus geen 110 km/h meer cruisen maar eerder ca. 90 km/h


Nu is het wel zo dat wij vrijwel niets in de auto vervoeren (uitsluitend 2 personen, stoelen en tafel), dus de auto verzwaren met bagage zal een positieve bijdrage leveren aan de stabiliteit. Wij reden met de enkelasser overigens altijd met ca. 100 kg kogeldruk.
Bijlagen
DSC_8594.JPG
Vertrek vanuit Melick met de vervangende XC60
DSC_8594.JPG (252.06 KiB) 991 keer bekeken
Premium 650 UFf (2017) + Land Rover Discovery-4 HSE 3.0 SDV6
Afbeelding
Verbaas je niet over wat je al weet... & ...Carpe Diem

Gebruikersavatar
Ab
Moderator
Berichten: 16127
Lid geworden op: do 30 aug 2007 23:17
Locatie: Midden Nederland

Re: Nieuwe trekauto voor mijn Nova 545 LL

Bericht door Ab » za 16 dec 2017 14:22

Dat kan Jeroen ook doen.
De auto zo zwaar mogelijk, de caravan zo licht mogelijk.
En ook 100 kg op de kogel.
Ik weet bijna zeker dat het dan prima zal rijden.
Het is een recht om te zeggen wat je denkt.
Zie het als een plicht om te denken voor je iets zegt.

Fendt Diamant 560 TG. Simpark RAM 1500 Laramie Longhorn 5,7 of Adria Izola S 687 SPG

Flying Jeroen
Berichten: 28
Lid geworden op: ma 31 jul 2017 19:38
Locatie: Bathmen

Re: Nieuwe trekauto voor mijn Nova 545 LL

Bericht door Flying Jeroen » za 16 dec 2017 14:43

Bedankt PremiumDiscovery.
Tja, er is altijd baas boven baas, zo’n Disco is top natuurlijk, maar voor mij als particulier niet echt te doen (althans, ik maak andere keuzes). Net als het nieuwere model XC90 overigens, al is die wel duidelijk lichter is dan zijn voorganger.

We gaan het zien met betrekking tot deze combinatie.
Auto weegt leeg 1689 kg (kenteken) echter exclusief vele opties. Zoals bijvoorbeeld 20” velgen ipv standaard velgen. Daar komen wat spulletjes bij, die ik altijd bij me heb, onder andere een reservewiel (thuisbrenger). Ook nog de trekhaak, dat is een aardige constructie die ook wat weegt (18,5 kg).
Schat dat de lege auto inclusief dit alles al gauw 1780 kg weegt, exclusief bestuurder.
Ik rij ook met maximale kogeldruk, 90 kg. Soms net iets meer.
Heb wel de bagageruimte vol met zware spullen, voortent, stokken, koelbox onder andere.
Samen ongeveer 150 kg in kofferbak.
Op de achterbank in ieder geval een kind (25 kg), soms nog eentje (~55 kg).
Voorin twee volwassenen, samen 140 kg
Verder nog een dakkoffer op het dak (schatting 80 kg). Geschatte totaal gewicht XC60 2175 kg (1 kind)
Caravan maximaal 1900 kg. Gewichtsverhouding zo op 87,4 %. Slecht volgens ANWB en caravantrekker, we zullen het zien.

Dit alles om het gewicht van de auto zo zwaar mogelijk te krijgen en de Nova zo licht mogelijk.
Met name dat laatste is lastig, ik krijg hem nauwelijks onder het maximum
De kampeeruitrusting ligt er in, zoals potten en pannen, gereedschap, 10 en 5 kg lichtgewicht BP gasflessen ,Campingstoelen en tafel. Gehele kampeeruitrusting dus, behalve tent/luifel en koelbox en verder bijna niks. Kleding bijna alles in auto/dakkoffer.
Ik heb het vermoeden dat de caravan veel zwaarder is dan fabrieksopgave (1410 kg).
Natuurlijk zijn daar wat opties bijgekomen, iTBS, Truma mover, reservewiel, accupakket (nog ouderwetse, zware dus), afzuigkap, boiler, diverse stopcontacten, TV scherm. Maar ik heb bijvoorbeeld geen schotel of airco.
Zodra de accu slecht wordt ga ik deze vervangen door een modern licht exemplaar ( al zitten daar ook nadelen aan). Dat scheelt al gauw 25 kg. Alles wat in de Nova ligt is weggepakt op vloerhoogte.
Vorig jaar zat ik beladen precies op 1900 kg.

Ga hem binnenkort eens goed uitmesten.
In het voorjaar beide (auto en caravan) weer eens beladen laten wegen.

Toen ik de Nova kocht had ik ook een XC60. Daarmee toen wel wat km gereden, maar alleen in NL.
Dat ging prima. Ik er toch ook 105 km/h mee op de snelweg en tijdens inhalen zelfs even 120 aangetikt. Nooit ergens last van gehad, maar ja. Waren geen lange ritten, althans tot 180 km. Wel met wat wind gereden.
Toen ik een opvolger overwoog voor de zekerheid maar voor een XC90 gekozen.
Behalve gewicht was de ruimte ook aantrekkelijk.
Nu, na een paar jaar weer terug naar de XC60. De rest van het jaar voor ons de fijnere auto.
In mei vakantie weer eens richting Spanje, (1700 km enkele reis) ik zal daarna mijn bevindingen laten weten.
Auto: Volvo XC60 D5 AWD GT6 Inscription, full option (03/2016 230pk/470Nm)
Caravan: Eriba Hymer Nova 545 LuxusLine (09/2012, 1900kg), Moving package, iTBS
Voortent: Unico Genua (280) met kuipzeil, dakluifel met zijwand

Gebruikersavatar
Conradi
Berichten: 2140
Lid geworden op: zo 15 feb 2015 11:22

Re: Nieuwe trekauto voor mijn Nova 545 LL

Bericht door Conradi » za 16 dec 2017 16:11

Jôh, komt allemaal goed. Als auto’s als een XC60 geen caravan stabiel kunnen trekken, wat dan wel? :wink:
Adria Adora 613 achter Volvo XC90 T8 Twin Engine

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 7974
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: Nieuwe trekauto voor mijn Nova 545 LL

Bericht door Chris » za 16 dec 2017 16:18

Tijdens ons verblijf vorig jaar in Spanje stond er ook een familie met een XC60 bijna zoals Jeroen heeft.
Dat was een D5 met GT6 maar geen AWD, en ook niet gechipt.
Die familie had er ook een heel grote hut achter hangen, een Knaus 580.
Een werkelijk afgeladen combi, maar volgens hem kon hij er prima hogere snelheden mee rijden, geen probleem.
Ook in dat geval dus een zwaar beladen auto, dat is altijd super.
Onder mijn V70 heb ik niveaumats, ideaal voor een trekker, die komt dus ook vol te liggen.

Chris
Afbeelding
Volvo V70 2.5T GT6 MY 2010 met aan de haak onze Knaus Sudwind Silver Selection 500EU 2017 vol met gadgets

Flying Jeroen
Berichten: 28
Lid geworden op: ma 31 jul 2017 19:38
Locatie: Bathmen

Re: Nieuwe trekauto voor mijn Nova 545 LL

Bericht door Flying Jeroen » za 16 dec 2017 17:30

Hoi Chris,

Bij mijn weten is een XC60 met D5 motor in alle gevallen eentje met AWD, althans in NL.

Had ook graag Nivomats gewild, maar kon niet een gebruikte vinden met die optie.
Zat ook in mijn XC90, erg prettig. Maar is ook gedaan ivm het feit dat het eeen 7 persoons auto was.

Mijn XC60 heeft wel een Four-C chassis, met instelbare dempers dus.
Op het Volvo forum is daar het een en ander over te vinden mbt het gebruik daarvan in combinatie met het trekken van een aanhanger/caravan.
Een XC60 is van zichzelf straffer geveerd en gedempt dan een V70 (of XC90).
Ik denk dat het met doorzakken wel mee gaat vallen.
We gaan het zien in het voorjaar.
Auto: Volvo XC60 D5 AWD GT6 Inscription, full option (03/2016 230pk/470Nm)
Caravan: Eriba Hymer Nova 545 LuxusLine (09/2012, 1900kg), Moving package, iTBS
Voortent: Unico Genua (280) met kuipzeil, dakluifel met zijwand

Flying Jeroen
Berichten: 28
Lid geworden op: ma 31 jul 2017 19:38
Locatie: Bathmen

Re: Nieuwe trekauto voor mijn Nova 545 LL

Bericht door Flying Jeroen » za 16 dec 2017 18:10

659DF140-A758-4009-AEC1-84F838853D5F.jpeg
Oude combinatie
77B59FCE-9EDF-4AFC-825C-3E1F40407B77.jpeg
Nieuwe trekauto: Volvo XC60
Ook al geplaatst bij het even voorstellen rondje, maar hier ook nog maar even wat foto’s
Auto: Volvo XC60 D5 AWD GT6 Inscription, full option (03/2016 230pk/470Nm)
Caravan: Eriba Hymer Nova 545 LuxusLine (09/2012, 1900kg), Moving package, iTBS
Voortent: Unico Genua (280) met kuipzeil, dakluifel met zijwand

zilvergrijs
Berichten: 44
Lid geworden op: do 17 aug 2017 15:30

Re: Nieuwe trekauto voor mijn Nova 545 LL

Bericht door zilvergrijs » za 16 dec 2017 18:48

Hallo Flying Jeroen,
Wij zijn elkaar ook al op het Autoweek forum tegengekomen, waarbij wij het helemaal eens waren, maar een discussie kregen met iemand die de D4 8-traps prettiger vond....
Ik heb meermaals met de XC60 een zwaardere caravan getrokken, zonder stabiliteitsproblemen. Mijn XC60 heeft het normale chassis.
nogmaals gefeliciteerd!
Volvo XC60 D4 AWD 2015 Ocean Race met een Tabbert Vivaldi 480 TD (vanaf april 2018)

Peter 1969
Berichten: 700
Lid geworden op: do 10 aug 2017 18:22

Re: Nieuwe trekauto voor mijn Nova 545 LL

Bericht door Peter 1969 » za 16 dec 2017 19:58

Ik vraag me af of ooit iemand ballast ( stoeptegels onder de vloermatten ofzo ) zou gebruiken om stabiliteit op een hoger plan te krijgen als dat kritisch mocht zijn.......

Als je het treingewicht niet overschrijdt zal dat toch goedkoper zijn ( iets meer brandstofverbruik ) dan de kosten van een zwaardere trekauto....

Natuurlijk kun je beter nuttige bagage meenemen.......maar die verdeeld het gewicht vaak niet goed over de 4 wielen van de auto. kerstweetniet.gif

henry12
Berichten: 647
Lid geworden op: zo 19 jan 2014 14:12
Locatie: Westervoort

Re: Nieuwe trekauto voor mijn Nova 545 LL

Bericht door henry12 » za 16 dec 2017 20:03

Mijn ouders hebben sinds een maand ook een xc60 uit 2015 , en die heeft hun kabe van 2000 kg moeiteloos naar Spanje gesleurd deze week .
Scheen goed te rijden kwa stabiliteit en me pa kennende heeft er goed het gas op gestaan .
Mercedes vito 160pk uit 2016 met aan de haak een wilk stern 400 uit 86 , met een unico verona luifel en een kronings kgm2 mover.

Gebruikersavatar
Volvodriver
Berichten: 3367
Lid geworden op: vr 30 jun 2006 20:07
Locatie: La Grande Verriere

Re: Nieuwe trekauto voor mijn Nova 545 LL

Bericht door Volvodriver » za 16 dec 2017 23:17

Volvo is de enige fabrikant die zeer uitgebreide tests met caravans doet. Dat zegt wat mij betreft genoeg. Het is aan de eigenaren van de combi's om te zorgen voor een juiste belading (verdeling) maar dan nog zal een Volvo binnen de gestelde maximum gewichten en wettelijk toegestane snelheden stabiel zijn.
Polar 56/2008 LB (2.3) achter een Volvo XC60 3.0 T6 AWD Summum. Een Heel Stoer Zweeds Setje. cool.gif

Gebruikersavatar
PremiumDiscovery
Berichten: 10595
Lid geworden op: wo 16 jul 2014 11:12
Locatie: Wherever I lay my hat...

Re: Nieuwe trekauto voor mijn Nova 545 LL

Bericht door PremiumDiscovery » zo 17 dec 2017 00:23

Ik vind het wel vermakelijk dat de beoogde combi door Volvo-fanaten wordt geprezen zonder dat ze er persoonlijk enige ervaring mee hebben... een ervaring die ik dus wel heb en die me behoorlijk teleurstelde, hetgeen ik hier in 2015 overigens ook al eens heb beschreven... zeker niet beter dan mijn oude combi van de Premium enkelasser (beladen ca. 1.900 kg en een lengte van 7,8 m) icm de 4007 2.2HDi met een zelfde gewichtsverhouding.

Nogmaals: tot 90 km/h of net iets sneller is het zeker wel te doen, maar het is geen combi voor 110 km/h cruisen zoals TS gewend was. Dat vraagt echt om het eigengewicht van bijv. een XC90 om in Volvo terminologie te blijven.

Door extra massa in de trekker zal het zeker beter worden dan wij hebben ervaren zoals Ab ook schrijft, maar het blijft marginaal voor echt vlot doorrijden; dat is ook logisch gezien de gewichtsverhoudingen. Tempo100 is dan ook geen legale optie.

Maximale aanhangergewichten zijn goed interpreteerbaar voor platte karren met bijv. zand maar een windvanger zoals een caravan is en blijft andere koek. Ga je intensief caravannen, dan wil je voor een 1.900 kg caravan iets zwaarders, maar voor incidenteel gebruik zal het vast voldoen. Het motorvermogen is alvast dik in orde.

Mijn advies aan TS: de cruisesnelheid langzaam opvoeren en bedacht blijven op zijwind, zeker op de Talbrücken in Duitsland. Je wilt je mooie combi tenslotte heel houden, net als je gezin...
Premium 650 UFf (2017) + Land Rover Discovery-4 HSE 3.0 SDV6
Afbeelding
Verbaas je niet over wat je al weet... & ...Carpe Diem

Flying Jeroen
Berichten: 28
Lid geworden op: ma 31 jul 2017 19:38
Locatie: Bathmen

Re: Nieuwe trekauto voor mijn Nova 545 LL

Bericht door Flying Jeroen » zo 17 dec 2017 10:52

@PremiumDiscovery
Je hebt zeker gelijk dat je ervaring hebt met een XC60 die niet al te best is.
Zal ook zeker zo zijn in vergelijking met je Discovery.
Mij verbaasd wel dat je Peugeot vergelijkbaar was als de XC60.
Wellicht ook dat het aan je caravan lag, de ene is de andere niet.
Ik begrijp dat je met je Disco ook naar een andere caravan bent gegaan.
Zoals elders gezegd, ik heb ongeveer 500km ervaring met deze caravan achter mijn vorige XC60 (voor de XC90) en eigenlijk ging dat prima. Van instabiliteit was toen geen sprake.
Tempo 100 goedkeuring zit er inderdaad niet in (destijds een van de grootste redenen voor de XC90) of ik moet het kentekengewicht van de caravan 102 kg naar beneden laten stellen. Dat is niet echt opportuun gezien het gewichtsprobleem dat ik al heb.
Als ik door Duitsland rij zie ik veel combi’s rondrijden zonder de 100 sticker die zich niet aan het maximum van 80 houden. Dus of die goedkeuring nu zo belangrijk is...
Menigeen rijdt met een combi die technisch al niet voldoet om 100 te rijden.
Heb geen aanhouding gezien heen en weer naar Kroatië.
Bij mij is in ieder geval het gewichtsprobleem de boosdoener, de rest voldoet.
De sticker zit er nog steeds (onterecht dus) nog op. Iemand ooit daar voor aangehouden?
Auto: Volvo XC60 D5 AWD GT6 Inscription, full option (03/2016 230pk/470Nm)
Caravan: Eriba Hymer Nova 545 LuxusLine (09/2012, 1900kg), Moving package, iTBS
Voortent: Unico Genua (280) met kuipzeil, dakluifel met zijwand

Flying Jeroen
Berichten: 28
Lid geworden op: ma 31 jul 2017 19:38
Locatie: Bathmen

Re: Nieuwe trekauto voor mijn Nova 545 LL

Bericht door Flying Jeroen » zo 17 dec 2017 10:57

@Zilvergrijs:
Hoi, leuk je hier ook te zien.
Ja, die Wouter60 bleef maar doorzeuren.
Zowel over de geartronic als de 5 cilinder diesel.
In mijn ogen heerlijke machines!

@PremiumDiscovery:
Zie hier ook iemand met goede ervaring met zijn combi waarvan de XC60 de trekker is.
Auto: Volvo XC60 D5 AWD GT6 Inscription, full option (03/2016 230pk/470Nm)
Caravan: Eriba Hymer Nova 545 LuxusLine (09/2012, 1900kg), Moving package, iTBS
Voortent: Unico Genua (280) met kuipzeil, dakluifel met zijwand

Gebruikersavatar
PremiumDiscovery
Berichten: 10595
Lid geworden op: wo 16 jul 2014 11:12
Locatie: Wherever I lay my hat...

Re: Nieuwe trekauto voor mijn Nova 545 LL

Bericht door PremiumDiscovery » zo 17 dec 2017 10:57

RE.gif RE.gif
De 4007 en de XC60 zijn qua eigengewicht vergelijkbaar en dat resulteerde in een vergelijkbare stabiliteit, beiden met dezelfde enkelasser, dat verrast me dan ook niet.

Voor wat betreft de Tempo100 sticker: die mag vanzelfsprekend gewoon blijven zitten, al is deze met de XC60 niet van toepassing. Zelf ben ik overigens nog nooit staande gehouden met de caravan, dat zal zo'n vaart niet lopen. Ik zie de Tempo100 ontheffing dan ook veel meer als een "korting" op een evt. boete voor de eerste 20 km knipoog.gif

Zilvergijs heeft het over een zwaardere caravan... dat is nogal een betrekkelijk begrip, sommigen vinden dat een 1.500-1.600 kg al en dat valt buiten deze context van de XC60.

Nogmaals: ik hoop echt voor je dat het meevalt maar ik schat in dat je cruissnelheid wat omlaag mag.
Laatst gewijzigd door PremiumDiscovery op zo 17 dec 2017 11:00, 1 keer totaal gewijzigd.
Premium 650 UFf (2017) + Land Rover Discovery-4 HSE 3.0 SDV6
Afbeelding
Verbaas je niet over wat je al weet... & ...Carpe Diem

Gebruikersavatar
Conradi
Berichten: 2140
Lid geworden op: zo 15 feb 2015 11:22

Re: Nieuwe trekauto voor mijn Nova 545 LL

Bericht door Conradi » zo 17 dec 2017 10:59

Over Tempo 100 is al héél veel geschreven. De Duitse Politie zal je niet snel aanhouden omdat je 100 rijdt, als iedere caravan keurig 80 rijdt is hun probleem groter :wink:
De sticker mag blijven zitten, maar je combi voldoet niet, maar dat besefte je al.
Adria Adora 613 achter Volvo XC90 T8 Twin Engine

Flying Jeroen
Berichten: 28
Lid geworden op: ma 31 jul 2017 19:38
Locatie: Bathmen

Re: Nieuwe trekauto voor mijn Nova 545 LL

Bericht door Flying Jeroen » zo 17 dec 2017 11:25

@PremiumDiscovery
Verbaasd me dat ondanks vergelijkbaar eigengewicht dit een vergelijkbare stabiliteit gaf.
Was de XC60 die je had ook een AWD?
Een 4007 heeft dat volgens mij niet, en ook nog eens een grote overhang achter. Beide zaken die de stabiliteit beïnvloeden. Daarbij heeft Henry12 het over een Kabe van 2 ton.

We zullen zien, ik heb zelf ongeveer 500 km ervaring met deze combi en dat ging prima. Ook bij 110 km/h.
Wellicht lag het destijds ook aan je caravan, de ene is de ander niet zeg maar.
Je hebt nu een andere begrijp ik, met ook nog eens een andere trekauto.

Verder zal ik inderdaad het tempo rustig gaan opvoeren en dat rijden waar ik me nog comfortabel bij voel.
120 op de teller als kruissnelheid zal het wel niet worden.
Tempo 100 goedkeuring zie ik eigenlijk net zo.
Auto: Volvo XC60 D5 AWD GT6 Inscription, full option (03/2016 230pk/470Nm)
Caravan: Eriba Hymer Nova 545 LuxusLine (09/2012, 1900kg), Moving package, iTBS
Voortent: Unico Genua (280) met kuipzeil, dakluifel met zijwand

Gebruikersavatar
PremiumDiscovery
Berichten: 10595
Lid geworden op: wo 16 jul 2014 11:12
Locatie: Wherever I lay my hat...

Re: Nieuwe trekauto voor mijn Nova 545 LL

Bericht door PremiumDiscovery » zo 17 dec 2017 11:31

Een 4007 heeft geen grote overhang en ik reed met de caravan 4x4, maar tegen zoveel Volvo liefde kan ik niet op knipoog.gif

Veel plezier ermee, een gewaarschuwd mens telt voor...

Sinds 3 maanden rijden we inderdaad met een tandemasser en dan gaat elke vergelijking mank, die lijkt wel intrinsiek stabiel, ook met zeer beperkte kogeldruk. Het is jammer dat mijn lease Passat deze niet mag trekken, zou een mooie opsteker voor het huishoudboekje zijn :lol: Ik kijk al wel stiekem naar een Q5 omdat wij beperkt zijn tot PON.
Premium 650 UFf (2017) + Land Rover Discovery-4 HSE 3.0 SDV6
Afbeelding
Verbaas je niet over wat je al weet... & ...Carpe Diem

Flying Jeroen
Berichten: 28
Lid geworden op: ma 31 jul 2017 19:38
Locatie: Bathmen

Re: Nieuwe trekauto voor mijn Nova 545 LL

Bericht door Flying Jeroen » zo 17 dec 2017 11:48

Bedankt!

De liefde voor Volvo is niet blindelings hoor.
Voordat ik deze XC60 kocht serieus andere kandidaten overwogen, wel allemaal kleiner/lichter dan de XC90

Maar als ik de specificaties van je 4007 vergelijk met een XC60 lijkt me dat op basis daarvan vrijwel onmogelijk tot een vergelijkbare stabiliteit te komen.
Wielbasis, spoorbreedte(s) is allemaal significant groter bij een XC60, daarbij stabiliteit bevorderend bij een vergelijkbaar eigen gewicht en totale lengte. Dat zou in ieder geval theoretisch gunstiger moeten uitvallen voor de XC60, daarboven op nog eens de AWD.
(Jouw 4x4 was je XC60 die je kortstondig als vervangende auto had en niet de 4007 neem ik aan)
Anderzijds was jou ervaring dus niet zo, en dat verbaasd me.

Nogmaals ik verwacht geen stabiliteit als van de XC90 en helemaal niet als van je Disco, maar wel goed te doen, mits enige voorzichtigheid.
Auto: Volvo XC60 D5 AWD GT6 Inscription, full option (03/2016 230pk/470Nm)
Caravan: Eriba Hymer Nova 545 LuxusLine (09/2012, 1900kg), Moving package, iTBS
Voortent: Unico Genua (280) met kuipzeil, dakluifel met zijwand

Peter 1969
Berichten: 700
Lid geworden op: do 10 aug 2017 18:22

Re: Nieuwe trekauto voor mijn Nova 545 LL

Bericht door Peter 1969 » zo 17 dec 2017 12:30

Ik denk dat comfort-stabiliteit iets anders is dan noodsituatie stabiliteit !

Vervelend gekwispel bij iedere passerende autobus of grote bestelbus is dan wel irritant en energie ( van jezelf ) vretend, maar plotseling moeten uitwijken ( wat mij vaker is overkomen ) en dan controle verliezen kost je je auto en caravan ( die trekt een lichte auto gewoon rijdend omver of over de kop ) en mogelijk letsel voor de inzittenden of zelfs erger.

Het kan overigens wel lijkt me, in het geval dat je een automatisch remsysteem op de caravan hebt of laat monteren die voorkomt dat je de controle verliest of gaat kwispelen. Ik heb zelf geen ervaring met auto's die dat hebben, en of dat genoeg is een caravan zonder zo'n systeem ook te stabiliseren. Lijkt me wel irritant als je auto vaak gaat remmen buiten jouw controle.

Ik vind het overigens apart dat zo een potentieel gevaarlijk iets gewoon aan de eigenaar wordt overgelaten, en trekgewicht dat de fabrikant aangeeft eigenlijk alleen maar gaat over wat de motor, aandrijflijn en chassis/carosserie aankan. Of de auto dan stabiel is ( met een hoge aanhanger die erg gevoelig is voor zijwind en luchtdrukverschillen ) ......dat staat nergens.

Gebruikersavatar
Micky
Berichten: 23606
Lid geworden op: do 25 mar 2010 23:31
Locatie: Overijssel

Re: Nieuwe trekauto voor mijn Nova 545 LL

Bericht door Micky » zo 17 dec 2017 12:57

PremiumDiscovery schreef:Een 4007 heeft geen grote overhang en ik reed met de caravan 4x4, maar tegen zoveel Volvo liefde kan ik niet op knipoog.gif

Veel plezier ermee, een gewaarschuwd mens telt voor...

Sinds 3 maanden rijden we inderdaad met een tandemasser en dan gaat elke vergelijking mank, die lijkt wel intrinsiek stabiel, ook met zeer beperkte kogeldruk. Het is jammer dat mijn lease Passat deze niet mag trekken, zou een mooie opsteker voor het huishoudboekje zijn :lol: Ik kijk al wel stiekem naar een Q5 omdat wij beperkt zijn tot PON.
of je pakt de 4Motion zoals ik heb 2200 kg mag erachter, moet je wel wat meer in de auto laden.
De Q5 is wel wat zwaarder ik durf jullie caravan wel te trekken met mijn auto :)


Verzonden vanaf mijn iPhone 7+ met Tapatalk
VW Passat Variant Highline (2016), R-Line, 190Pk TDI 400NM 4Motion DSG. Kip KG45 TLB, zonnepanelen, Reich Mover, Primus, Fortex Aronde

Gebruikersavatar
Micky
Berichten: 23606
Lid geworden op: do 25 mar 2010 23:31
Locatie: Overijssel

Re: Nieuwe trekauto voor mijn Nova 545 LL

Bericht door Micky » zo 17 dec 2017 12:59

Flying Jeroen schreef:Bedankt!

De liefde voor Volvo is niet blindelings hoor.
Voordat ik deze XC60 kocht serieus andere kandidaten overwogen, wel allemaal kleiner/lichter dan de XC90

Maar als ik de specificaties van je 4007 vergelijk met een XC60 lijkt me dat op basis daarvan vrijwel onmogelijk tot een vergelijkbare stabiliteit te komen.
Wielbasis, spoorbreedte(s) is allemaal significant groter bij een XC60, daarbij stabiliteit bevorderend bij een vergelijkbaar eigen gewicht en totale lengte. Dat zou in ieder geval theoretisch gunstiger moeten uitvallen voor de XC60, daarboven op nog eens de AWD.
(Jouw 4x4 was je XC60 die je kortstondig als vervangende auto had en niet de 4007 neem ik aan)
Anderzijds was jou ervaring dus niet zo, en dat verbaasd me.

Nogmaals ik verwacht geen stabiliteit als van de XC90 en helemaal niet als van je Disco, maar wel goed te doen, mits enige voorzichtigheid.
Volgens mij was die 4007 wel de 4x4 uitvoering die PD had.


Verzonden vanaf mijn iPhone 7+ met Tapatalk
VW Passat Variant Highline (2016), R-Line, 190Pk TDI 400NM 4Motion DSG. Kip KG45 TLB, zonnepanelen, Reich Mover, Primus, Fortex Aronde

Flying Jeroen
Berichten: 28
Lid geworden op: ma 31 jul 2017 19:38
Locatie: Bathmen

Re: Nieuwe trekauto voor mijn Nova 545 LL

Bericht door Flying Jeroen » zo 17 dec 2017 13:04

@Peter, de regelgeving hierover is volgens mij ook onvoldoende.
Ik weet wel dat Volvo in het algemeen hier niet over een nachts ijs gaat.
Ik weet ook dat ze veelvuldig testen met in ieder geval zware aanhangers.
Het model XC90 dat ik reed is daar getest tot 2700 kg in normaal verkeer en in de bergen.
Dat gaf geen problemen. Voor de veiligheid gaven ze toch een lager maximaal trekgewicht af.
Mijn XC90 mocht slechts 2250 kg trekken, terwijl toch veel kwa grootte vergelijkbare SUV’s maar liefst 3 ton of zelfs 3,5 ton mogen trekken.
De modernere Volvo’s mogen echter meer trekken dan hun voorganger en met hogere kogeldruk.
Huidige XC60 bijvoorbeeld 2400 kg met 130 kg op de kogel (oude model 2000 resp 90 kg)
Huidige XC90 bijvoorbeeld 2700 kg en 140 kg op de kogel (oud model 2250 resp 90 kg, terwijl het leeggewicht van het oude model veel hoger was dan dat van de nieuwe).
Of ze tegenwoordig de marge van veiligheid kleiner maken weet ik niet. Volvo kennende niet, zeker niet met de doelstelling die ze hebben omtrent verkeersslachtoffers.
Het kan ook zijn dat door verbeterde onderstellen (luchtvering) en hulpsystemen ze dit prima veilig achten.

Het plotseling remmen van de caravan door het antislinger systeem (bij mij iTBS) door een slingering (wat de oorzaak ook is) gaat vrij geleidelijk, maar is wel duidelijk voelbaar. Je remt in totaal nauwelijks af, althans als daarme de slingering meteen onder controle is.
Remlichten van de caravan gaan dan ook branden op het moment dat de caravan dat zelfstandig doet.
Heel anders is het als je auto een Trailer Safety Assist heeft, veel moderne grotere auto’s zijn tegenwoordig met een dergelijk systeem uitgerust.
Met zo’n systeem gaat de caravan niet remmen, maar door het ESP zal de auto onafhankelijk wielen afremmen als de software van de auto merkt dat de caravan een slingerende beweging maakt.
Ik heb bij mijn Volvo’s nooit gemerkt of gezien dat dat systeem actief was. Zowel op de XC90 zat het als nu op de nieuwe XC60.
Weet dus ook niet of de systemen (caravan en auto) elkaar kunnen versterken of zelfs tegenwerken.

Voor wat betreft uitwijkmanoevres en noodoplossingen denk ik wel degelijk dat een systeem a iTBS extra veiligheid oplevert. Daar zijn filmpjes zat van.
Auto: Volvo XC60 D5 AWD GT6 Inscription, full option (03/2016 230pk/470Nm)
Caravan: Eriba Hymer Nova 545 LuxusLine (09/2012, 1900kg), Moving package, iTBS
Voortent: Unico Genua (280) met kuipzeil, dakluifel met zijwand

zilvergrijs
Berichten: 44
Lid geworden op: do 17 aug 2017 15:30

Re: Nieuwe trekauto voor mijn Nova 545 LL

Bericht door zilvergrijs » zo 17 dec 2017 13:34

PremiumDiscovery, ik heb bij wisseling van trekauto in 2015 (van BMW naar Volvo) verschillende caravans kunnen lenen bij mijn dealer, als "proefrit" voor de trekauto. Letterlijk en figuurlijk niet te licht denken over het gewicht, o.a. een Solifer en Kabe. Leeg rond de 1700 kg. Je kunt op een dag, met de Ketelbrug A6 Lelystad-Emmeloord of de N50 brug tussen Kampen en Ens, met een behoorlijke bries (ong 5 Beaufort) goed aanvoelen wat de combi dan doet. De XC60 blijkt een stabiele caravantrekker. Zeker is het zo de dat Flying Jeroen rekening met houden met de gewichtsverdeling maar als ik alles zo lees doet hij dat ook. En je hebt gelijk, waarschijnlijk met een wat rustiger tempo cruisen. Zelf denk ik dat je één van de meest terreinwaardige en stabiele en zware SUV's bezit die er op de markt zijn, en daarmee wat dat betreft veel beter toegerust bent dan welke Volvo bezitter -of welk merk dan ook (wellicht X5 en Q7 en Mercedes SUV hooguit gelijkwaardig)- dan ook. Kortom, je hebt zonder meer gelijk dat een Discovery de betere caravantrekker is maar ik vermoed daarbij ook dat je je eigen normen daarmee op een ongekend hoog niveau legt. Begrijp goed dat ik dat zonder enig cynisme mooi vind als je dit kunt doen maar het is wel goed om daar in vergelijk met andere mogelijkheden af en toe bij stil te staan.
Volvo XC60 D4 AWD 2015 Ocean Race met een Tabbert Vivaldi 480 TD (vanaf april 2018)

Plaats reactie

Terug naar “Trekauto en Caravan-Auto combinaties”