Beste gebruikte auto om 1500 kg te trekken

Peter 1969
Berichten: 700
Lid geworden op: do 10 aug 2017 18:22

Beste gebruikte auto om 1500 kg te trekken

Bericht door Peter 1969 » zo 10 dec 2017 20:47

Op dit moment trek ik een 1500 kg caravan ( 7,5 m lang 2,3 m breed )) met een Kia Sorento van 2.3 ton massa en een 3.5 liter V6. Hoewel dat qua massa overwicht erg veilig en comfortabel is gaat dat binnenkort qua maandelijkse kosten niet meer passen bij mijn inkomen, ik kan na ziekte mijn huidige werk niet meer doen en er wacht linksom of rechtsom een flinke inkomensdaling.

Die Kia kost mij 100 euro pm aan wegenbelasting en 50 euro pm ( WA ) aan verzekering. Hij verbruikt gemiddeld 1:8 l/km solo en met caravan 1.7 l/km. Onderhoud kostte mij 2500 euro voor 3 jaar aan (preventief) onderhoud ( zoals distributieriem, krukas en nokkenas sensors, smeermiddelen en remmen enz ) waarvan ik een gedeelte zelf kan qua werkzaamheden.

Kortom, om te voorkomen dat de caravan weg moet wil ik graag een auto met lagere kosten ( pm ) die toch niet gaat zwabberen als er een autobus passeert. Ik dacht het zelf wel te weten en keek vooral naar een Subaru Forrester, maar die blijken te licht of anders onstabiel ( ervaringen caravantrekker.nl ) voor 1500 kg treklast. Datzelfde blijkt te gelden voor een iets kleinere Kia, de Sportage.

Er is een hoop kennis op dit forum, wie weet er een auto die 1500 kg kan trekken maar een stuk minder aan wegenbelasting en verzekering kost pm ? Hij mag niet meer kosten dan 10k en km standen boven de 180.000 vind ik ook niet acceptabel. Er mag nog steeds een 5 of 6 cyilinder motorblok in liggen, ik geef niets om eco techniek en verbruik is niet zo belangrijk, veel auto rijden doe ik toch niet. Prestige of aanzien van het merk laat me koud dus het gaat echt om de technische aspecten van de trekauto. Liever een onaanzienlijke ezel die de treklast aankan dan een renpaard die mooi staat te wezen....

Belangrijk

- Kunnen trekken zonder slingeren
- Kunnen trekken in de Alpen of Pyreneeen. ( lokaalwegen )
- Mechanisch/electrisch betrouwbaar ( geen pech top 15 ANWB )
- Koppeldruk van 80-100 kg zonder achteroverhangen
- Geen oorverdovend lawaai
- Benzine auto ivm wegenbelasting en laag aantal km pj

Minder belangrijk

- Verbruik met caravan
- Merk
- Aantal cylinders

Nu zullen jullie denken wat raar van iemand die altijd wel commentaar heeft, maar soms zie ik ook dingen over het hoofd waarvan ik later spijt heb dat ik het niet wist toen ik iets moest beslissen. Ik zal alle serieuze suggesties onderzoeken.
Laatst gewijzigd door Peter 1969 op zo 10 dec 2017 20:53, 3 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Davendre
Berichten: 2333
Lid geworden op: vr 14 jan 2011 22:33

Re: Beste gebruikte auto om 1500 kg te trekken

Bericht door Davendre » zo 10 dec 2017 20:51

Belangrijk:
- budget

Want ik ken wel een paar knappe caravantrekkers die aan de vereisten voldoen, maar ja, budget....
Hyundai Tucson N-Line PHEV
Hobby 455uf Excellent

Gebruikersavatar
PD
Berichten: 23386
Lid geworden op: wo 16 jul 2014 11:12
Locatie: Wherever I lay my hat...

Re: Beste gebruikte auto om 1500 kg te trekken

Bericht door PD » zo 10 dec 2017 20:57

Wat als eerste in me opkomt bij een budget van 10k, beperkt eigen gewicht, 1500 kg trekgewicht en toch nog voldoende stabiliteit, zijn een VW Passsat en Ford Mondeo in benzine-uitvoering...

Verder geen idee aflower.gif
Fendt Brillant 650 TF (2018), Land Rover Discovery-5 HSE 3.0 TDV6 Black Edition (2018)

Gebruikersavatar
deusjevo
Berichten: 18182
Lid geworden op: zo 27 mar 2005 18:55
Locatie: Omgeving Rotjeknor

Re: Beste gebruikte auto om 1500 kg te trekken

Bericht door deusjevo » zo 10 dec 2017 21:02

Een lekkere V70 met een heerlijke 5 cylinder roffel caravan.gif

https://www.gaspedaal.nl/volvo/v70/benz ... 0&srt=df-a

Zitten leuke auto’s bij kerstzwaai.gif
Fiat Ducato Buscamper (Grey) of als combi een Range Rover (Epsom Green love.gif ) of MINI Cooper Clubman (Midnight Black) met voorlopig ff niets na verkoop van onze Knaus 450TU Südwind…

workel

Re: Beste gebruikte auto om 1500 kg te trekken

Bericht door workel » zo 10 dec 2017 21:09

Station: Opel Insignia, Ford Mondeo, BMW 3 Serie, Audi A4.

MPV/SUV: Escpace, Peugeot 3008, Hyundai IX35, Suzuki Grand Vitara

Gebruikersavatar
Micky
Berichten: 38406
Lid geworden op: do 25 mar 2010 23:31
Locatie: Overijssel

Re: Beste gebruikte auto om 1500 kg te trekken

Bericht door Micky » zo 10 dec 2017 21:20

Ik zie allemaal goede voorstellen voorbij komen, ik zou ook in die hoek gaan kijken
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB

eurotrotter
Berichten: 6188
Lid geworden op: vr 5 feb 2010 23:43
Locatie: Roosendaal

Re: Beste gebruikte auto om 1500 kg te trekken

Bericht door eurotrotter » zo 10 dec 2017 21:28

Peter 1969 schreef: maar die blijken te licht of anders onstabiel ( ervaringen caravantrekker.nl ) voor 1500 kg treklast.
Ik denk dat deze "ervaringen"gestoeld zijn op theoretische berekeningen,maar dat in de praktijk dikwijls blijkt dat deze "te lichte"auto's heel goed voldoen.
Adria Coral Supreme S 670 SLT 130 multijet,turbo-intercooler,luchtvering,sattelietschotel,Alden vloeistof verwarming.

erichendri
Berichten: 2172
Lid geworden op: ma 13 jun 2011 19:51
Locatie: Utrechtse Heuvelrug
Contacteer:

Re: Beste gebruikte auto om 1500 kg te trekken

Bericht door erichendri » zo 10 dec 2017 21:59

Ik zou veel revieuws op caravantrekker niet serieus nemen.
Beetje hetzelfde als zoover.

Eric
Privé : toyota avensis station 2.0 automaat. (2008)
Zakelijk rijdt ik een VW ID3.
En de caravan???
Die huren wij altijd.

Gebruikersavatar
hoboken
Berichten: 702
Lid geworden op: zo 7 feb 2016 14:12
Locatie: Ergens tussen Antwerpen en Brussel

Re: Beste gebruikte auto om 1500 kg te trekken

Bericht door hoboken » zo 10 dec 2017 22:07

Renault Koleos, 2500 cc benzine stabiele trekker 100 kg kogeldruk 2000 kg aanhanger gewicht niet populair dus niet duur.
Mercedes Cla 220d 4matic automaat, Coachman Hylander 450, E-go mover, Ducati Hyperstrada

stronk
Berichten: 773
Lid geworden op: ma 19 jun 2017 12:29

Re: Beste gebruikte auto om 1500 kg te trekken

Bericht door stronk » zo 10 dec 2017 22:14

Ford Focus 1.6, 150pk. Tunen naar 182pk. Mag 1500kg trekken.
Mercedes C-klasse, 156pk benzine.

Gebruikersavatar
yarrah
Berichten: 511
Lid geworden op: za 25 feb 2012 21:39

Re: Beste gebruikte auto om 1500 kg te trekken

Bericht door yarrah » ma 11 dec 2017 08:19

Als je geen pasagiers hoeft mee te nemen. Kijk eens naar een bedrijfauto.
You only live once! Nope,… you only die once….live every day!!

Ab
Moderator
Berichten: 26558
Lid geworden op: do 30 aug 2007 23:17
Locatie: Midden Nederland

Re: Beste gebruikte auto om 1500 kg te trekken

Bericht door Ab » ma 11 dec 2017 10:09

Zonder bedrijf schiet dat ook niet echt op.
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.

Gebruikersavatar
Daphne
Erelid
Berichten: 19705
Lid geworden op: wo 13 apr 2005 09:40
Locatie: 013

Re: Beste gebruikte auto om 1500 kg te trekken

Bericht door Daphne » ma 11 dec 2017 11:25

Peter 1969 schreef:Nu zullen jullie denken wat raar van iemand die altijd wel commentaar heeft, maar soms zie ik ook dingen over het hoofd waarvan ik later spijt heb dat ik het niet wist toen ik iets moest beslissen. Ik zal alle serieuze suggesties onderzoeken.
Er zijn al vele goede opties voorbij gekomen. Misschien een andere insteek: was je sowieso aan een andere auto toe, of gaat het alleen om de besparing?

Als het alleen de besparing is, heb je uitgerekend hoe lang het duurt om de investering daadwerkelijk om te zetten in een besparing? Een benzineauto tot 1450 kg kost aan MRB om en nabij de 62€ per maand. Een besparing van 38€ per maand en 456€ per jaar. WA verzekering betaal je nu 50€!!! weenie.gif Ga shoppen en je zult nu al de helft kwijt zijn aan alleen WA. Maar goed, bij een andere auto wellicht ook de helft besparing, zit je op 25€ per maand, 300€ per jaar. Totaal een besparing van ongeveer 750€ per jaar. Maar misschien wil je dan all risk verzekeren, dan is je besparing al weer gedeeltelijk weg.
Kun je dan niet beter je auto oprijden? Je gaat nu uit van een inkomensdaling, wellicht zijn de omstandigheden over een aantal jaar wel anders.

(Natuurlijk spelen er bij het berekenen andere zaken mee, zoals de hoeveelheid kilometers die je denkt te gaan rijden en dergelijke, maar je geeft zelf al aan dat dat minder een rol speelt)
"NORMAAL IS OOK MAAR HET GEMIDDELDE VAN UITERSTEN"

Eriba Nova L 465 -2021
SEAT Ateca FR Business Intense 1.5 TSI DSG7 -2021

Gebruikersavatar
willem
Berichten: 524
Lid geworden op: ma 4 apr 2011 14:39
Locatie: Veluwe

Re: Beste gebruikte auto om 1500 kg te trekken

Bericht door willem » ma 11 dec 2017 11:28

Kijk eens op "AutoTrack", daar kan je heel veel eisen invoeren waaronder trekgewicht kerstproost.gif
Volvo XC60 T5 Inscription MY2018, Fendt Bianco 515 SG selection (bj.2017)+Mover Enduro EM305+Reich PeakPowerPack.
You can't always get, what you want!

Afbeelding

Gebruikersavatar
Micky
Berichten: 38406
Lid geworden op: do 25 mar 2010 23:31
Locatie: Overijssel

Re: Beste gebruikte auto om 1500 kg te trekken

Bericht door Micky » ma 11 dec 2017 11:39

Daphne schreef:
Peter 1969 schreef:Nu zullen jullie denken wat raar van iemand die altijd wel commentaar heeft, maar soms zie ik ook dingen over het hoofd waarvan ik later spijt heb dat ik het niet wist toen ik iets moest beslissen. Ik zal alle serieuze suggesties onderzoeken.
Er zijn al vele goede opties voorbij gekomen. Misschien een andere insteek: was je sowieso aan een andere auto toe, of gaat het alleen om de besparing?

Als het alleen de besparing is, heb je uitgerekend hoe lang het duurt om de investering daadwerkelijk om te zetten in een besparing? Een benzineauto tot 1450 kg kost aan MRB om en nabij de 62€ per maand. Een besparing van 38€ per maand en 456€ per jaar. WA verzekering betaal je nu 50€!!! weenie.gif Ga shoppen en je zult nu al de helft kwijt zijn aan alleen WA. Maar goed, bij een andere auto wellicht ook de helft besparing, zit je op 25€ per maand, 300€ per jaar. Totaal een besparing van ongeveer 750€ per jaar. Maar misschien wil je dan all risk verzekeren, dan is je besparing al weer gedeeltelijk weg.
Kun je dan niet beter je auto oprijden? Je gaat nu uit van een inkomensdaling, wellicht zijn de omstandigheden over een aantal jaar wel anders.

(Natuurlijk spelen er bij het berekenen andere zaken mee, zoals de hoeveelheid kilometers die je denkt te gaan rijden en dergelijke, maar je geeft zelf al aan dat dat minder een rol speelt)
Exact, dit is ook mijn idee, ik zie om ons heen vaak mensen die halsoverkop van hun diesel af willen want ze krijgen een nieuwe baan en gaan minder rijden, paar duizend euro erbij voor een andere auto en als jet het doorrekent hadden ze zo 3-4 jaar met de oude door kunnen rijden.
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB

Gebruikersavatar
ElddisCrusader
Berichten: 116
Lid geworden op: do 1 jun 2017 12:11
Locatie: Vlissingen

Re: Beste gebruikte auto om 1500 kg te trekken

Bericht door ElddisCrusader » ma 11 dec 2017 11:43

Zelf rijd ik al 11 jaar rond in een Subaru Forester met caravans van 1500 kg. De Forester is een perfecte trekker (180 pk) die ons overal door- en overheen trekt zonder problemen. De wagen is voorzien van niveauregeling en dus goed uitgerust om een caravan lekker vlak achter de auto te laten rijden. De bergrem is weer handig als je op een helling (in een Frans dorp) moet wegrijden. Inderdaad is de auto aan de lichte kant maar daarmee valt de wegenbelasting weer mee en dat is toch meegenomen. Ik heb altijd nogal wat gereedschap en reservespullen mee en die laad ik in de auto, waarmee ik het gewicht verhoog. Heb nog nooit problemen gehad met de stabiliteit van de combinatie. Je kunt een wat oudere Forester voor een heel redelijk bedrag kopen en de wagens zijn erg betrouwbaar. Wanneer je met de caravan naar Ijsland gaat zou ik een wagen met hoge- en lage gearing kopen. Anders is een turbo ook wel wat.
Subaru Forester 2.0XT 2004,Elddis Crusader Hurricane 2007,Truma SX met systeemkast van POWRMOVER,Optima 55Ah,CTEK 7.0,Oyster Vision 2-85

Gebruikersavatar
jackt
Berichten: 921
Lid geworden op: di 27 jul 2010 16:38
Locatie: Ommen, in het mooie Vechtdal

Re: Beste gebruikte auto om 1500 kg te trekken

Bericht door jackt » ma 11 dec 2017 14:49

Hoboken schreef:
Renault Koleos, 2500 cc benzine stabiele trekker 100 kg kogeldruk 2000 kg aanhanger gewicht niet populair dus niet duur.
Zou mijn reactie geweest kunnen zijn. Rijdt zelf zo een en momenteel worden er redelijk wat aangeboden met redelijke kilometerstanden en een prijs tot max. 10k.Bevalt ons prima.!! kerstduim.gif
Renault Koleos 2.5 Privilege 4wd '09 (MTM 2150kg, MTTM 4150kg en TEC Travelking 470TE Energy 2010 (MTM1500kg) met Alko Mammut mover op M-chassis en PowerXtreme X30 accu. Als voortent een Unico Bologna 280 met petluifel.

Lucas
Berichten: 965
Lid geworden op: wo 14 jun 2017 17:39

Re: Beste gebruikte auto om 1500 kg te trekken

Bericht door Lucas » ma 11 dec 2017 16:04

Binnen dat lijstje eigenschappen zou ik gaan voor een Subaru Outback H6. Bijna 250pk, verbruik 1:10 solo nog alleszins acceptabel voor een zespitter. Max trekgewicht bijna 2 ton en een heerlijke trekker voor caravans rond de 1,5 ton. En voor de rest een complete auto, je mist er weinig aan (behalve uitstraling volgens sommigen). Met als grote plus de bewezen betrouwbare techniek en sublieme vierwielaandrijving. Is net iets zwaarder dan een Forester, al zou ik me van caravantrekker.nl niet al te veel aantrekken. Die vinden de Outback met een caravan van 1,5 ton ook geen prettige combinatie, terwijl het dat wel is.

Peter 1969
Berichten: 700
Lid geworden op: do 10 aug 2017 18:22

Re: Beste gebruikte auto om 1500 kg te trekken

Bericht door Peter 1969 » ma 11 dec 2017 18:01

@ Dafne en Mickey : het is waar dat je niet daadwerkelijk bespaart totdat het meerbedrag wat je hebt betaald voor de andere auto is terugverdiend met de lagere kosten. Het zou inderdaad kunnen dat het tot 4 jaar kan duren voordat je dat eruit hebt en dan allang weer een andere auto zoekt of hebt. Maar ik wil graag mijn uitgaven snel en structureel weer in balans hebben met de inkomsten, en lagere kosten passen bij een lager inkomen.

@ Eurotrotter : Bij caravantrekker.nl bedoelde ik de gebruikservaringen, niet perse de berekeningen waarmee je kunt spelen met de belading. Dat doe ik in theorie en in de praktijk zowiezo, daarom heb ik ook een dakkoffer terwijl dat niet strikt nodig is. Verschillende mensen zeggen dat ze hebben ervaren dat Forrester en Sportage silngeren aan 1400-1500 kg treklast. Wellicht hebben zij langere caravans net als ik ( 7,5 m ) die slingeren eerder dan kortere caravans met die massa. In ieder geval neem ik aan dat mensen niet zomaar iets zeggen over hun auto dat niet zo is.

Bij de Grand Vitara en Outback klinken als leuke kandidaten gezien ze veel weg hebben van de Sorento qua mogelijkheden, maar zijn een stuk lichter en dat moet ook qua wegenbelasting. En het zijn Aziaten waarover de ANWB heel positief is, dat is zeker ook een belangrijk punt.

De oude Koleos kwam echter niet zo goed uit testen en reviews, ondanks dat het een "Franse Nissan" is.

Dank jullie voor de suggesties. kerstduim.gif

Gebruikersavatar
hoboken
Berichten: 702
Lid geworden op: zo 7 feb 2016 14:12
Locatie: Ergens tussen Antwerpen en Brussel

Re: Beste gebruikte auto om 1500 kg te trekken

Bericht door hoboken » ma 11 dec 2017 18:36

Peter 1969 schreef:@ Dafne en Mickey : het is waar dat je niet daadwerkelijk bespaart totdat het meerbedrag wat je hebt betaald voor de andere auto is terugverdiend met de lagere kosten. Het zou inderdaad kunnen dat het tot 4 jaar kan duren voordat je dat eruit hebt en dan allang weer een andere auto zoekt of hebt. Maar ik wil graag mijn uitgaven snel en structureel weer in balans hebben met de inkomsten, en lagere kosten passen bij een lager inkomen.

@ Eurotrotter : Bij caravantrekker.nl bedoelde ik de gebruikservaringen, niet perse de berekeningen waarmee je kunt spelen met de belading. Dat doe ik in theorie en in de praktijk zowiezo, daarom heb ik ook een dakkoffer terwijl dat niet strikt nodig is. Verschillende mensen zeggen dat ze hebben ervaren dat Forrester en Sportage silngeren aan 1400-1500 kg treklast. Wellicht hebben zij langere caravans net als ik ( 7,5 m ) die slingeren eerder dan kortere caravans met die massa. In ieder geval neem ik aan dat mensen niet zomaar iets zeggen over hun auto dat niet zo is.

Bij de Grand Vitara en Outback klinken als leuke kandidaten gezien ze veel weg hebben van de Sorento qua mogelijkheden, maar zijn een stuk lichter en dat moet ook qua wegenbelasting. En het zijn Aziaten waarover de ANWB heel positief is, dat is zeker ook een belangrijk punt.

De oude Koleos kwam echter niet zo goed uit testen en reviews, ondanks dat het een "Franse Nissan" is.

Dank jullie voor de suggesties. kerstduim.gif

De Koleos is een Koreaanse Samsung met een Renault badge om precies te zijn wielophanging komt van de Nissan xtail, de 2500cc benzine is ook van Nissan de diesel is van Renault.
Wij rijden nu 2 jaar met een Koleos diesel van bouwjaar 2014 (Belgie) inmiddels zelf 60000 km gereden zonder problemen, de auto staat nu op 110000 km.
Mercedes Cla 220d 4matic automaat, Coachman Hylander 450, E-go mover, Ducati Hyperstrada

fendt074
Berichten: 72
Lid geworden op: zo 16 nov 2014 18:27
Locatie: Hengelo

Re: Beste gebruikte auto om 1500 kg te trekken

Bericht door fendt074 » ma 11 dec 2017 19:16

Saab 95 2.0 T hirsch getuned 215 pk mag 1800 kg trekken koppel van 340 nm, wij trekker er een fendt platin 510 van ongeveer 1600 kg mee. rijdt perfect. succes met je zoektocht.
Volkswagen Tiguan 2.0 4motion TSI (stage 1) 265 pk en 410 Nm uit 2016 met aan de haak een Fendt 510 Platin uit 2002 met mover, airco B2100 en ultraheat.

Gebruikersavatar
Micky
Berichten: 38406
Lid geworden op: do 25 mar 2010 23:31
Locatie: Overijssel

Re: Beste gebruikte auto om 1500 kg te trekken

Bericht door Micky » ma 11 dec 2017 19:31

Peter 1969 schreef:@ Dafne en Mickey : het is waar dat je niet daadwerkelijk bespaart totdat het meerbedrag wat je hebt betaald voor de andere auto is terugverdiend met de lagere kosten. Het zou inderdaad kunnen dat het tot 4 jaar kan duren voordat je dat eruit hebt en dan allang weer een andere auto zoekt of hebt. Maar ik wil graag mijn uitgaven snel en structureel weer in balans hebben met de inkomsten, en lagere kosten passen bij een lager inkomen.

@ Eurotrotter : Bij caravantrekker.nl bedoelde ik de gebruikservaringen, niet perse de berekeningen waarmee je kunt spelen met de belading. Dat doe ik in theorie en in de praktijk zowiezo, daarom heb ik ook een dakkoffer terwijl dat niet strikt nodig is. Verschillende mensen zeggen dat ze hebben ervaren dat Forrester en Sportage silngeren aan 1400-1500 kg treklast. Wellicht hebben zij langere caravans net als ik ( 7,5 m ) die slingeren eerder dan kortere caravans met die massa. In ieder geval neem ik aan dat mensen niet zomaar iets zeggen over hun auto dat niet zo is.

Bij de Grand Vitara en Outback klinken als leuke kandidaten gezien ze veel weg hebben van de Sorento qua mogelijkheden, maar zijn een stuk lichter en dat moet ook qua wegenbelasting. En het zijn Aziaten waarover de ANWB heel positief is, dat is zeker ook een belangrijk punt.

De oude Koleos kwam echter niet zo goed uit testen en reviews, ondanks dat het een "Franse Nissan" is.

Dank jullie voor de suggesties. kerstduim.gif
Als je geen geld bijbetaald heeft het nut wat je schrijft, maar van het spaargeld wat je in de nieuwe auto stopt, kun je dus heel lang de hogere kosten van de huidige betalen
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB

eurotrotter
Berichten: 6188
Lid geworden op: vr 5 feb 2010 23:43
Locatie: Roosendaal

Re: Beste gebruikte auto om 1500 kg te trekken

Bericht door eurotrotter » ma 11 dec 2017 20:09

Peter 1969 schreef:
. Verschillende mensen zeggen dat ze hebben ervaren dat Forrester en Sportage silngeren aan 1400-1500 kg treklast. Wellicht hebben zij langere caravans net als ik ( 7,5 m ) die slingeren eerder dan kortere caravans met die massa.
Volgens mij is de lengte van een caravan inherent aan het trekgewicht;w.i.b.een kortere caravan zal een lager gewicht hebben dan een langere.
Mij huidige LMC is iets van 7,20 mtr totale lengte en heeft een max gewict van 1600 kg.'mijn vorige Hobby was dik een meter korter en had een max gewicht van 1350 kg.
Hoe langer ( en dus groter) de caravan hoe zwaarder,en i.d.d slingeren kán dan eerder optreden.
Adria Coral Supreme S 670 SLT 130 multijet,turbo-intercooler,luchtvering,sattelietschotel,Alden vloeistof verwarming.

eurotrotter
Berichten: 6188
Lid geworden op: vr 5 feb 2010 23:43
Locatie: Roosendaal

Re: Beste gebruikte auto om 1500 kg te trekken

Bericht door eurotrotter » ma 11 dec 2017 20:24

Peter 1969 schreef:
Bij de Grand Vitara en Outback klinken als leuke kandidaten gezien ze veel weg hebben van de Sorento qua mogelijkheden, maar zijn een stuk lichter en dat moet ook qua wegenbelasting. En het zijn Aziaten waarover de ANWB heel positief is, dat is zeker ook een belangrijk punt. f
Wat betreft wegen elasting en verzekering zul je een berekening moeten maken.
Maar wat betreft zuinigheid moet je je huidige Kia niet ruilen met een Grand Vitara.
wij hebben 15 jaar met een GV 2,5 6 cyl gereden,tot volle tevredenheid,en hebben nu sinds 2 jaar een GV 2.4 4 cyl die ook prima bevalt.
echter het verbruik is niet noemenswaardig minder dan jouw Kia,snelweg 1:10 ( als ik t rechtervoetje in bedang houdt) stad 1:8 en metde caravan gemiddeld( RN + wat bergpassen) 1: 6
Puur door je brandstof verbruik ga je t niet redden om zuiniger te rijden.
Dat de ANWB positief is is terecht,met de V 6 hebben wij 170 000 km mee gereden zonder enige problemen,met de 2.4 is t afwachten die hebben we nog maar 2 jaar.
( de V6 ging eruit omdat "maman" wat anders wilde,niet omdat t moest ,,,maar omdat t kon mrgreen.gif )
Adria Coral Supreme S 670 SLT 130 multijet,turbo-intercooler,luchtvering,sattelietschotel,Alden vloeistof verwarming.

Peter 1969
Berichten: 700
Lid geworden op: do 10 aug 2017 18:22

Re: Beste gebruikte auto om 1500 kg te trekken

Bericht door Peter 1969 » di 12 dec 2017 11:27

Brandstof verbruik interessseert me niet, die is waarschijnlijk toch met een oudere Knaus van 1500 kg ( geen bijzondere stroomlijn ) tussen 1:6 en 1:9 l/km met vrijwel alle benzine auto's die hem kunnen trekken. Op vakanties en wat familiebezoek in het land na zal ik er niet mee rijden, dat is bij de Sorento ook zo. Die heeft ook nog maar 120.000 km op de teller ( 11 jaar oud ) waarvan 19.000 km van mij zijn in 3 jaar tijd.

En voor dagelijks gebruik ( en soms ook familiebezoek ) heb ik een Fiat Panda halfautomaat. Die loopt 1:18 l/km gemiddeld....
Laatst gewijzigd door Peter 1969 op di 12 dec 2017 11:31, 1 keer totaal gewijzigd.

Plaats reactie

Terug naar “Trekauto en Caravan-Auto combinaties”