voorzichtig aan het rond kijken naar een nieuwe trekker

Re: voorzichtig aan het rond kijken naar een nieuwe trekker

Berichtdoor Pino » wo 6 dec 2017 21:28

Het klopt de de 2 liter diesel van motoren van BMW wat meer issues kennen dan de 3 liter 6 cylinders, maar de kritische zaken zijn via terugroepacties verholpen en verder zie je dat ze bovengemiddelde levensduur hebben, wat je uiteraard mag verwachten van een premium merk.
Ik ben aardig actief op het 5 serie forum, dus naast eigen ervaring zie ik daar ook een hoop voorbij komen. De F10/11 de 2010-2017 5 is gevoelig voor trillingen aan de voorkant, meestal wiellager, stuurkogel, of onbalans in wielen/banden. Niet de meest dure reparaties, maar kan irritant zijn.
Zelf ben ik een echte 5 serie fan. Heb 2x een uitstapje naar de 3 gemaakt, maar vond die kwa binnenruimte tegenvallen en de laatste (het huidige model 3) vond ik ook niet echt strak rijden zoals Citrorob de 3 beschrijft.
Mijn zwarte 5 serie heb ik ondanks het sportonderstel nog iets verder verlaagd en dan is het weggedrag wat straffer en dichter bij de (oudere 3's).
De witte 5 is een ander verhaal, die is door Alpina aangepakt en is echt weer een stap verder in strak stuurgedrag en rechtuitstabiliteit.
Maar ik denk dat je van elke 5, ook die met het standaard onderstel al zult vinden dat ze een beter gevoel leveren dan de Scenic, met name door het lagere zwaartepunt en de 50-50 voor-achter gewichtsverdeling.
Maar nogmaals, rijden geeft je de beste indruk.
Wij hebben allemaal onze eigen kijk. De een vindt op de oude dag een hoge zit fijn, de ander zweert bij 4-wiel aandrijving, een ander wil sportief en let op weg- en bochten gedrag. Weer een ander valt voor de soepelheid van een motor (je zou eigenlijk ook met een BMW 3.0 6 cylinder moeten rijden, die amper meer verbruikt dan de 2 liter)..., etc.... gewoon zelf gaan ervaren sintfluit.gif
Hobby Premium 650 UFf
Alpina D5 Biturbo (een witte, op de foto nog de andere trekker)
Afbeelding
Avatar gebruiker
Pino
 
Berichten: 1785
Geregistreerd: do 20 feb 2014 16:50
Woonplaats: Midden Nederland

Re: voorzichtig aan het rond kijken naar een nieuwe trekker

Berichtdoor Micky » wo 6 dec 2017 23:07

De Scenic en een 5 zijn op geen enkele manier vergelijkbaar, echt een wereld van verschil :)


Verzonden vanaf mijn iPhone 7 met Tapatalk
VW Passat Variant Highline (2016), R-Line, 190Pk TDI 400NM 4Motion DSG. Kip KG45 TLB, zonnepanelen, Reich Mover, Primus, Fortex Aronde

Afbeelding
Avatar gebruiker
Micky
 
Berichten: 21106
Geregistreerd: do 25 maart 2010 23:31
Woonplaats: Overijssel

Re: voorzichtig aan het rond kijken naar een nieuwe trekker

Berichtdoor Pino » wo 6 dec 2017 23:17

RE.gif I know, leende nog wel eens de Grand Scenic van ex schoonvader... Maar het nieuwwaarde prijsverschil is een factor 3, dus ja, je mag wel verschil verwachten
Hobby Premium 650 UFf
Alpina D5 Biturbo (een witte, op de foto nog de andere trekker)
Afbeelding
Avatar gebruiker
Pino
 
Berichten: 1785
Geregistreerd: do 20 feb 2014 16:50
Woonplaats: Midden Nederland

Re: voorzichtig aan het rond kijken naar een nieuwe trekker

Berichtdoor Peter 1969 » do 7 dec 2017 00:17

Pino schreef:Wij hebben allemaal onze eigen kijk. De een vindt op de oude dag een hoge zit fijn, de ander zweert bij 4-wiel aandrijving, een ander wil sportief en let op weg- en bochten gedrag. Weer een ander valt voor de soepelheid van een motor (je zou eigenlijk ook met een BMW 3.0 6 cylinder moeten rijden, die amper meer verbruikt dan de 2 liter)..., etc.... gewoon zelf gaan ervaren sintfluit.gif


Ze zouden weer 6 cylinder in lijn van 2 liter moeten maken ( aan een automaat natuurlijk ) ......de enige BMW die ik ooit had en wat reed dat lekker !
Peter 1969
 
Berichten: 318
Geregistreerd: do 10 aug 2017 17:22

Re: voorzichtig aan het rond kijken naar een nieuwe trekker

Berichtdoor Citrorob » do 7 dec 2017 09:23

Pino schreef: Heb 2x een uitstapje naar de 3 gemaakt, maar vond die kwa binnenruimte tegenvallen en de laatste (het huidige model 3) vond ik ook niet echt strak rijden zoals Citrorob de 3 beschrijft.
Mijn zwarte 5 serie heb ik ondanks het sportonderstel nog iets verder verlaagd en dan is het weggedrag wat straffer en dichter bij de (oudere 3's).


Ik heb nog een E91 (één van de laatste die van de band is gekomen en gaat waarschijnlijk dit jaar nog door de 200.000KM.) en je ziet inderdaad op BMW fora dat de eerste F3X veel minder strak sturen. Wordt vergelijken met een Audi A4 / A5. Volgens de berichten en klachten van de rijders, wordt er gezegd dat de nieuwste ge-update 3series weer als vanouds strak sturen.
Mijn schoonzoon is een Audi fan en rijdt in een A3 E-tron. Prima auto met hele leuke en mooie gadgets maar ook hij moet toegeven dat het niet zo strak rijdt als de 1Serie van mijn vrouw of mijn 3Serie.

Pino schreef:De witte 5 is een ander verhaal, die is door Alpina aangepakt en is echt weer een stap verder in strak stuurgedrag en rechtuitstabiliteit.
Maar ik denk dat je van elke 5, ook die met het standaard onderstel al zult vinden dat ze een beter gevoel leveren dan de Scenic, met name door het lagere zwaartepunt en de 50-50 voor-achter gewichtsverdeling.
Maar nogmaals, rijden geeft je de beste indruk.


Ik ken dat nadat ik een keer een Scenic te leen heb gehad. Stap je van de BMW in een Scenic dan heb je het gevoel dat alles los zit in de auto en het stuur met elastiek aan de voorwielen zit. Als je daar weer even aan gewend bent en je stapt weer terug in de BMW dan lijkt het in het begin net of de stuurbekrachtiging ontbreekt.

Pino schreef:Wij hebben allemaal onze eigen kijk. De een vindt op de oude dag een hoge zit fijn, de ander zweert bij 4-wiel aandrijving, een ander wil sportief en let op weg- en bochten gedrag. Weer een ander valt voor de soepelheid van een motor (je zou eigenlijk ook met een BMW 3.0 6 cylinder moeten rijden, die amper meer verbruikt dan de 2 liter)..., etc.... gewoon zelf gaan ervaren sintfluit.gif


Met een rug die dramatisch slecht is kijk ik wel eens naar een hoge zit maar dat helpt je alleen bij het in- en uitstappen een geweldig onderstel helpt je iedere meter van de weg.
Nu de KM's tellen kijk ik idd als stiekem naar bijv. een 330d of 335d. De 325d is een 2l met 4 cilinders geworden. kersthuilen.gif
Bürstner Ventana 510 TS & BMW 320d High Executive Touring automaat (origineel 184pk en 380Nm)
Avatar gebruiker
Citrorob
 
Berichten: 1480
Geregistreerd: do 20 nov 2003 15:18
Woonplaats: Midden-Holland

Re: voorzichtig aan het rond kijken naar een nieuwe trekker

Berichtdoor witjesm » do 7 dec 2017 10:15

RE.gif Ik ben momenteel in het bezit van een F33 en herken helemaal niets van de beschreven vage wegligging moet ik zeggen. Hiervoor heb ik 2 E93's en een E90 gehad en ben objectief van mening dat mijn huidige een betere wegling heeft dan alle BMW's die ik hiervoor gereden heb waaronder 3 serie E46, X3 F25, X5 F15. Allemaal met M pakket dus daar kan het niet aan liggen. Stiekem aan het kijken naar nee F90, misschien is die beter knipoog.gif
BMW 435d xDrive cabrio (313pk, 630Nm) & BMW X5 M50d xDrive (381pk, 740Nm) met Eriba Nova S485 Truma XT, Omnistore 6200, Alde, iTBS, Oyster.
Avatar gebruiker
witjesm
 
Berichten: 1121
Geregistreerd: ma 2 sep 2013 13:50
Woonplaats: Zwitserland

Re: voorzichtig aan het rond kijken naar een nieuwe trekker

Berichtdoor erichendri » do 7 dec 2017 10:24

Toch mis ik een verkooptopper in je rijtje en bij de adviezen.
De Volvo XC60 vind ik zelf ook een hele mooie auto.
Leverbaar met potente benzine- en dieselmotoren.
Zelf zou ik de diesel niet nemen in verband met de toekomstige beperkingen.

Eric
Subaru legacy lll station (2000) 2.0 (125 pk) MT5 met H/L.
En de caravan???
Die huren wij altijd.
erichendri
 
Berichten: 754
Geregistreerd: ma 13 jun 2011 18:51
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug

Re: voorzichtig aan het rond kijken naar een nieuwe trekker

Berichtdoor Pino » do 7 dec 2017 10:43

witjesm schreef:Stiekem aan het kijken naar nee F90, misschien is die beter knipoog.gif

Haha, je bedoelt dus echte de F90 (M5!) en niet de G30? Jou kennende zal het de eerste wel zijn kerstduim.gif
erichendri schreef:Zelf zou ik de diesel niet nemen in verband met de toekomstige beperkingen.

Ik lees dat vaker, maar toch zie ik weinig overheidsmaatregelen de komen 5-6 jaar die een diesel keuze in de weg staan. Hele oude diesels worden uit sommige steden geweerd, maar verder zijn we overal welkom en lijkt dat ook niet te veranderen komende tijd.
Wellicht wanneer je een nieuwe diesel koopt en er 10 jaar mee wilt rijden dat het iets is om over na te denken.
Heb jij al maatregelen gezien die ons komende jaren gaan raken?
Hobby Premium 650 UFf
Alpina D5 Biturbo (een witte, op de foto nog de andere trekker)
Afbeelding
Avatar gebruiker
Pino
 
Berichten: 1785
Geregistreerd: do 20 feb 2014 16:50
Woonplaats: Midden Nederland

Re: voorzichtig aan het rond kijken naar een nieuwe trekker

Berichtdoor witjesm » do 7 dec 2017 10:53

RE.gif Ja ik bedoel een F90 kerstduim.gif Alleen mijn echtgenote nog overtuigen.
BMW 435d xDrive cabrio (313pk, 630Nm) & BMW X5 M50d xDrive (381pk, 740Nm) met Eriba Nova S485 Truma XT, Omnistore 6200, Alde, iTBS, Oyster.
Avatar gebruiker
witjesm
 
Berichten: 1121
Geregistreerd: ma 2 sep 2013 13:50
Woonplaats: Zwitserland

Re: voorzichtig aan het rond kijken naar een nieuwe trekker

Berichtdoor Citrorob » do 7 dec 2017 11:01

witjesm schreef:RE.gif Ja ik bedoel een F90 kerstduim.gif Alleen mijn echtgenote nog overtuigen.


Ik blijf dromen. Succes met het overtuigen van je vrouw.
Bürstner Ventana 510 TS & BMW 320d High Executive Touring automaat (origineel 184pk en 380Nm)
Avatar gebruiker
Citrorob
 
Berichten: 1480
Geregistreerd: do 20 nov 2003 15:18
Woonplaats: Midden-Holland

Re: voorzichtig aan het rond kijken naar een nieuwe trekker

Berichtdoor zilvergrijs » do 7 dec 2017 18:09

Zelf een X1 gehad met 2.0dautomaat Xdrive uit 2010. Gereden tot 140.000 km. Let op goede stoelen in de BMW, sport-of comfortstoelen zitten goed, standaard valt op de langere ritten tegen.
Problemen gehad met distributie: ja, spanrol, begon te ratelen bij gas los. En een bepaalde resonantie onder belasting tussen 1900 en 2200 t/m in de bak, nooit opgelost. Verder prima auto en dito caravantrekker.
Let er op dat de BMW niet niet-officieel getuned is, je krijgt dan beslist problemen met eventueel coulance bij motorschade.
In 2015 op zoek naar een klasse groter en het is geworden de Volvo XC60. Tot op dit moment geen minuut spijt van de overstap, de Volvo (D4 AWD Polestar automaat, de 5-cilynder) vind ik persoonlijk een prettiger trekker dan de BMW.
Brandstof verbruik (in mijn geval diesel) vergelijkbaar.En met beide heb ik veel zwaardere lasten en caravans getrokken dan de Kip Vision. Wel is het zo dat de BMW solo de scherper sturende auto is.
Kijk voor een goede Volvo eens bij Mudde Kok in Urk of Gijsberts. Wel goed historie checken bij import!
Volvo XC60 D4 AWD 2015 Ocean Race met een Tabbert Vivaldi 480 TD (vanaf april 2018)
zilvergrijs
 
Berichten: 18
Geregistreerd: do 17 aug 2017 14:30

Re: voorzichtig aan het rond kijken naar een nieuwe trekker

Berichtdoor Stef » do 7 dec 2017 18:24

Citrorob schreef:
witjesm schreef:RE.gif Ja ik bedoel een F90 kerstduim.gif Alleen mijn echtgenote nog overtuigen.


Ik blijf dromen. Succes met het overtuigen van je vrouw.


Gewoon kopen die bak !! kersthaphop.gif

De rest zie je later wel.!
Egtscheiding kan altijd nog !!! kerstwhoehoehaha.gif

Mvg
Stef
Eens een " Scandinavier" , altijd een " Scandinavier"
Stef
 
Berichten: 821
Geregistreerd: di 17 feb 2015 22:13

Re: voorzichtig aan het rond kijken naar een nieuwe trekker

Berichtdoor Premio » do 7 dec 2017 18:32

Stef schreef:
Citrorob schreef:
witjesm schreef:RE.gif Ja ik bedoel een F90 kerstduim.gif Alleen mijn echtgenote nog overtuigen.


Ik blijf dromen. Succes met het overtuigen van je vrouw.


Gewoon kopen die bak !! kersthaphop.gif

De rest zie je later wel.!
Egtscheiding kan altijd nog !!! kerstwhoehoehaha.gif

Mvg
Stef


Mijn vrouw vind juist dat we “premium” moeten gaan rijden :)

Ik heb gisteren avond een beetje op internet zitten zoeken in Duitsland voor een Q5 2.0 tdi Bj 2013 met een paar leuke opties zoals pano, leder, xenon, s line, trekhaak en een km stand van 120 / 150.000
Ik neem aan dat ik dan toch een jaartje of 4 weer mee kan sturen toch? Of is 150 een beetje aan de hoge kant?


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Burstner Premio special 480 TK (bj2009)
Renault Grand Scenic 1.5 dci (bj2013)
Afbeelding
Avatar gebruiker
Premio
 
Berichten: 296
Geregistreerd: di 21 jun 2011 09:49
Woonplaats: Almelo

Re: voorzichtig aan het rond kijken naar een nieuwe trekker

Berichtdoor Micky » do 7 dec 2017 19:03

RE.gif

Nee joh, gaat perfect, mooiste is natuurlijk als je zo'n 120K redt, bij 120 hebben ze dan een longlife beurt gehad en is allemaal mooi gedocumenteerd als het goed is in DE, ook doen ze daar niet zo moeilijk over een beurt.
bij 150 krijg je dan de volgende, dus even kijken of die plaats heeft gevonden bij een officiële dealer, je hoeft maar om de 30k een beurt.
VW Passat Variant Highline (2016), R-Line, 190Pk TDI 400NM 4Motion DSG. Kip KG45 TLB, zonnepanelen, Reich Mover, Primus, Fortex Aronde

Afbeelding
Avatar gebruiker
Micky
 
Berichten: 21106
Geregistreerd: do 25 maart 2010 23:31
Woonplaats: Overijssel

Re: voorzichtig aan het rond kijken naar een nieuwe trekker

Berichtdoor Pino » do 7 dec 2017 19:17

Goede diesels kun je makkelijk tot 250-300 duizend rijden. Ik zie ze met nog veel meer voorbij komen. Met mijn 525d heb ik een ton gereden met amper 1000 euro onderhoud. Staat nu op 180. Is wel de 3 liter motor die wat minder slijtage onderhevig is dan de 2 liter (die moet immers harder werken).
Maar de km stand waarin jij zoekt is prima. Kun je nog vele jaren rijden wanneer je slecht 20k per jaar rijdt.
Hobby Premium 650 UFf
Alpina D5 Biturbo (een witte, op de foto nog de andere trekker)
Afbeelding
Avatar gebruiker
Pino
 
Berichten: 1785
Geregistreerd: do 20 feb 2014 16:50
Woonplaats: Midden Nederland

Re: voorzichtig aan het rond kijken naar een nieuwe trekker

Berichtdoor motorfrits » do 7 dec 2017 20:35

Rij nu met een yeti uit 2012, als ik nu de centen er voor over had keek ik naar de nieuwe Karoq of de kodiaQ van Skoda.
Misschien is dat merk je niet goed genoeg maar mijn 2 l diesel met 140 pk sleurt alles weg en nog redelijk zuinig ook met weinig kosten tot nu toe.
Avatar gebruiker
motorfrits
 
Berichten: 60
Geregistreerd: za 27 dec 2014 21:25

Re: voorzichtig aan het rond kijken naar een nieuwe trekker

Berichtdoor Jan van Vijven » vr 8 dec 2017 06:08

motorfrits schreef:Misschien is dat merk je niet goed genoeg......


Klinkt een beetje.....ach...
De TS heeft bepaalde voorkeuren, smaak, moet kunnen toch?
Ervaring is de naam die we aan de som van onze fouten geven. (O.Wilde)
Landrover Discovery Sport HSE 228 PK 497 NM (2015) Fendt 515 SG Tendenza (2017) 1600 kg+100 kg kogeldruk (Max 2000 kg)
Avatar gebruiker
Jan van Vijven
Moderator
 
Berichten: 7606
Geregistreerd: wo 16 aug 2006 21:01
Woonplaats: In de buurt van Bartje.

Re: voorzichtig aan het rond kijken naar een nieuwe trekker

Berichtdoor arnovariante » vr 8 dec 2017 06:15

RE.gif
kerstduim.gif
Sowieso gaat het weer de aloude richting op.
TS heeft een lijstje waaruit hij wil kiezen en waar hij info over vraagt.
En weer zijn er allerlei lieden die hun eigen merk (wat niet op het lijstje staat) moeten aanprijzen.....
kerstweetniet.gif kerstweetniet.gif
VW T6 Caravelle Highline 2.0 TDI 204 PK / 450 nm met Hobby Prestige 650 UMFe + Unico Verona XL.
Afbeelding
Avatar gebruiker
arnovariante
 
Berichten: 4053
Geregistreerd: vr 28 okt 2011 05:03
Woonplaats: Kerk Avezaath

Re: voorzichtig aan het rond kijken naar een nieuwe trekker

Berichtdoor Premio » vr 8 dec 2017 12:06

motorfrits schreef:Rij nu met een yeti uit 2012, als ik nu de centen er voor over had keek ik naar de nieuwe Karoq of de kodiaQ van Skoda.
Misschien is dat merk je niet goed genoeg maar mijn 2 l diesel met 140 pk sleurt alles weg en nog redelijk zuinig ook met weinig kosten tot nu toe.


Het gaat niet om welk merk goed genoeg is.
Iedereen maakt zijn eigen keuze en zoekt hier en daar informatie en ervaringen zodat er een goede afweging kan gemaakt worden.

De keuze van mijn lijstje is gebaseerd op een aantal punten; de auto moet ik mooi vinden, sterk genoeg en wat power over hebben voor eventuele zwaardere caravan in de toekomst, betaalbaar, betrouwbaar.
En dit allemaal in mijn ogen en financiële plaatje.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Burstner Premio special 480 TK (bj2009)
Renault Grand Scenic 1.5 dci (bj2013)
Afbeelding
Avatar gebruiker
Premio
 
Berichten: 296
Geregistreerd: di 21 jun 2011 09:49
Woonplaats: Almelo

Re: voorzichtig aan het rond kijken naar een nieuwe trekker

Berichtdoor Daphne » vr 8 dec 2017 12:14

RE.gif

Aangezien je maar een kort lijstje hebt en al deze auto's goed en geschikt zijn, wordt het misschien wel iene-miene-mutte kerstwhoehoehaha.gif
Of net wat je het eerste tegenkomt. Misschien een overbodige opmerking: je zult met de nieuwe auto wel een E-rijbewijs nodig hebben om de combi te mogen besturen. Als je die nog niet hebt, kun je die misschien ook alvast halen zodat het niet op het laatste moment aankomt.

motorfrits schreef:als ik nu de centen er voor over had keek ik naar de nieuwe Karoq of de kodiaQ van Skoda.

Begin maar vast met bestellen, kun je intussen sparen. De Kodiaq wordt pas in 2019 geleverd als je nu een bestelling plaatst. Bij ons is deze vorige week uit de keuzelijst van leaseauto's gehaald vanwege de (te) late levering.
het probleem is niet dat er problemen zijn
het probleem is denken dat problemen hebben een probleem is


Knaus Südwind Silver Selection 500 FVU 2016
Avatar gebruiker
Daphne
Moderator
 
Berichten: 12055
Geregistreerd: wo 13 apr 2005 08:40
Woonplaats: Einde A59

Re: voorzichtig aan het rond kijken naar een nieuwe trekker

Berichtdoor Premio » vr 8 dec 2017 12:56

Dankje Daphne voor je oplettendheid maar heb E al. woei


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Laatst bijgewerkt door Daphne op vr 8 dec 2017 12:59, in totaal 1 keer bewerkt.
Reden: Quote voorgaand bericht verwijderd
Burstner Premio special 480 TK (bj2009)
Renault Grand Scenic 1.5 dci (bj2013)
Afbeelding
Avatar gebruiker
Premio
 
Berichten: 296
Geregistreerd: di 21 jun 2011 09:49
Woonplaats: Almelo

Re: voorzichtig aan het rond kijken naar een nieuwe trekker

Berichtdoor Premio » vr 15 dec 2017 22:07

Inmiddels een beetje informatie opgezocht over de 5 serie en Q5. De Q5 is een stuk dorstiger dan de 5. Vandaag even in de auto van mijn pa gereden. Een 520d uit 2012. Het rijdt heerlijk, super strak rijeigenschappen maar hij is wel heel erg laag. De 520d neemt 1:14 en de Q5 2.0 TDI 1:12,5.

Even een update van mijn scenic:; de lagers zijn vervangen maar werdt vandaag door de dealer gebeld dat de motor nog steeds de zelfde ratel heeft. Ze gaan weer verder onderzoeken wat de oorzaak is. Nu kost het vervangen van de drijfstang laders 600 euro’s maar nu blijkt dit niet de oorzaak te zijn terwijl ze gezegd hebben dat er 1 ingesleten was. Ik wil nog dit in het echt bekijken of dat ook echt zo is.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Burstner Premio special 480 TK (bj2009)
Renault Grand Scenic 1.5 dci (bj2013)
Afbeelding
Avatar gebruiker
Premio
 
Berichten: 296
Geregistreerd: di 21 jun 2011 09:49
Woonplaats: Almelo

Re: voorzichtig aan het rond kijken naar een nieuwe trekker

Berichtdoor Flying Jeroen » za 16 dec 2017 09:52

Heb kort geleden mijn XC90 (2011) ingeruild voor een XC60 (2016).
Het is nog eentje van het vorige model.
Met de bekende D5, AWD en Geartronic 6-bak automaat.
In de laatste jaren voorzien van een sportstand, wat de motor iets hoger in de toeren laat komen.
Ideaal om te trekken. In de normale stand wil de bak wel eens te vroeg opschakelen.
Bij mij is de XC60 ook nog eens voorzien van stuurflippers om de bak te bedienen.
Dat lijkt me prettig in de bergen, heuvels.
De motor is voorzien van een Polestar chip, wat hem op 230 pk brengt met 470 Nm.
Genoeg power om mijn Eriba Nova 545 (1900 kg) te trekken, zeker in combinatie met mijn AWD.
Vergelijkbaar met wat ik had in mijn XC90 (die was gechipt door Volvotune), maar dan met een fijnere uitvoering van de Geartronic automaat, en koppel komt al bij lager toeren vrij door de twin turbo in plaats van een enkele grote turbo.
Ik maak me wel een beetje zorgen om de stabiliteit.
De XC90 was ongeveer 340 kg zwaarder, daar reed ik probleemloos 110 km/h mee. Ook bij een stevige bries. De XC60 heeft echter een veel moderner onderstel. Daarbij staat de achteras veel dichter bij de trekhaak (geringere overhang) wat de stabiliteit ten goede zou moeten komen.
Ben benieuwd wat het gaat doen. En anders maar in de easy rider modus op vakantie met 90 km/h.
De caravan is wel voorzien van een anti slinger systeem van iTBS, dat maakt hem op zich niet stabieler, maar grijpt wel in als het mis dreigt te gaan.
Iemand ervaring met de XC60 en een dergelijke caravan?
Volvo XC60 D5 AWD GT6 (03/2016 230pk/470Nm) + Eriba Nova 545 (09/2012 1900kg)
Flying Jeroen
 
Berichten: 9
Geregistreerd: ma 31 jul 2017 18:38

Re: voorzichtig aan het rond kijken naar een nieuwe trekker

Berichtdoor Re di Coppi » za 16 dec 2017 10:02

RE.gif
Die flippers aan het stuur vind ik prettig om te gebruiken bij het sleuren van ons reispaleis.
In de S stand ‘vind ik’ de motor te ver doortrekken bij het opschakelen. Met de flippers doorschakelen gaat intuïtiever dan met de pook bij VW tenminste. Je moet de pook bij handmatig opschakelen, een tikkie naar voren duwen.
Met XC60 zelf heb ik geen ervaring.
Re di Coppi
 
Berichten: 291
Geregistreerd: do 19 sep 2013 08:47

Re: voorzichtig aan het rond kijken naar een nieuwe trekker

Berichtdoor Peter 1969 » za 16 dec 2017 10:22

Ik zou een benzine auto nemen omdat ik het nieuws volg en er een trend van de overheid is om toch maar invulling te geven aan het Urgenda vonnis die hen verplicht de uitstoot fors te verminderen. Ze gaan immers echt het vliegverkeer niet aan banden leggen, of het vrachtverkeer want dat raakt de economie. Ze gaan burgers treffen met millieu maatregelen.

Je ziet ook nu Frankrijk ( wat heel erg opvallend is ) en Groot Britannie de dieselauto uitkotsten wegens onleefbaar vervuilde lucht in grote steden en dan weet je dat andere landen snel gaan volgen. En nu krijg je ook met alle relatief moderne auto's zo een millieu sticker in Duitsland.....dat kan ook wel eens snel veranderen. Komen ze met een andere sticker die je niet meer krijgt met een diesel.

Als je de ontstaansgeschiedenis van de diesel personen auto terugleest was het vooral Frankrijk die het nuttig vond ook personen auto's op het overschot lichte olie te laten rijden dat vrijkwam na benzine te maken in het kraakproces van ruwe olie. Toen bood dat helemaal geen voordelen behalve dat het goedkoop rijden was. Frankrijk is samen met Groot Britannie ( En Belgie ook ) een van de grootste personen auto diesel landen geworden. En daar willen ze nu snel vanaf.....

Zo Nederland met dat Urgenda vonnis in de maag dat niet doen ?

Dus...mooie auto's, neem de benzine versie ervan als je die meer dan 3 jaar wilt rijden en/of nog een inruilwaarde verwacht. kerstduim.gif
Peter 1969
 
Berichten: 318
Geregistreerd: do 10 aug 2017 17:22

VorigeVolgende

Keer terug naar Trekauto en Caravan-Auto combinaties

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: DanielW, henry12 en 4 gasten