Bye bye Jeep, hello Sorento.
Re: Bye bye Jeep, hello Sorento.
Ik meen dat alle Sorento's van deze generatie 4WD zijn, inschakelbaar dan wel.
Re: Bye bye Jeep, hello Sorento.
Even nagekeken op autoweek.nl: de 3.3 V6 was leverbaar van 2006 tot 2009 in 3 uitvoeringen, allen met 4WD.
Vanaf 2009 is de 3.3 V6 vervangen door een 2.4 met 4-in-lijn. Deze zijn in 2WD en 4WD leverbaar geweest.
Autoweek.nl heeft echt een schat aan informatie zodat je niet hoeft te gokken
Vanaf 2009 is de 3.3 V6 vervangen door een 2.4 met 4-in-lijn. Deze zijn in 2WD en 4WD leverbaar geweest.
Autoweek.nl heeft echt een schat aan informatie zodat je niet hoeft te gokken
Fendt Brillant 650 TF (2018), Land Rover Discovery-5 HSE 3.0 TDV6 Black Edition (2018)
- Theo de Man
- Berichten: 421
- Lid geworden op: zo 4 jan 2015 12:22
- Locatie: Thuvine
Re: Bye bye Jeep, hello Sorento.
Dit is een permanente 4x4 Micky, prettige bijkomstigheid (vind ik) is dat de banden gelijkmatig slijten..en er zit wel een low gear op dus dat is wel prettig..@ Hans heeft het helemaal goedMicky schreef:RE.gif
Is dit een 4x4 dan? ze zijn ook in 2WD geleverd voor zover ik weet
@Theo, heel veel plezier met de nieuwe trekker
Sorento 3.3 & Adria Adora 572ut met Fortex Aronde luifel , E&P 6 steuns levelsysteem.
"" keep your friends close but your enemies closer ""
"" keep your friends close but your enemies closer ""
Re: Bye bye Jeep, hello Sorento.
RE.gif
Die low kan goed uitkomen op de camping
Die low kan goed uitkomen op de camping
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB
Re: Bye bye Jeep, hello Sorento.
ine schreef: Wij rijden in een Sorrento en trekken er een caravan mee die 1500 kg weegt.
Hij rijd goed, de onze is niet het nieuwe model hoor,
We hebben benzine en met de caravan verbruikt hij 1 op 6,5 gemiddeld.
Wij vinden hem minder stabiel met de caravan er achter en hebben nog niet kunnen vinden waar het nu aan ligt.
Caravan is prima beladen auto ook maar toch.
Leg er eens verzwaarde (achter)veren onder, dan denk ik dat het probleem over is. Hebben wij ook gedaan bij onze 2e Hyundai Ix35 en was een wereld van verschil vergeleken met de 1e Ix35. Auto kwam wel zo'n 4,5 cm omhoog van achter maar was geen probleem want met de caravan erachter met een kogeldruk van 85 á 90 kg lag dit weer mooi op één lijn en de stugheid zonder hut valt ook wel mee. Let wel!!!! geen hulpveren maar verzwaarde veren want hulpveren werden afgeraden omdat dit geen positieve invloed had op het rijgedrag van de auto volgens de dealer.
Doe er je voordeel mee
@Theo de Man Gefeliciteerd met de nieuwe trekker.
Caravan die getrokken wordt door een auto
- Theo de Man
- Berichten: 421
- Lid geworden op: zo 4 jan 2015 12:22
- Locatie: Thuvine
Re: Bye bye Jeep, hello Sorento.
Las zojuist nog ergens een oud topic over de vering van het oudere model Sorento, nu is mijn vraag of iemand weet hoe het zit met het type Sorento dat wij nu hebben, zou de vering voldoende zijn of moeten hier eventueel verzwaarde veren onder??
Ik heb een beetje als maatstaf dat als ik bij de Jeep op de trekhaak ging staan met mijn 100kg dan ging die een fractie naar beneden en bij de Sorent lijkt het hetzelfde maar ben er niet zeker van...
Ik heb een beetje als maatstaf dat als ik bij de Jeep op de trekhaak ging staan met mijn 100kg dan ging die een fractie naar beneden en bij de Sorent lijkt het hetzelfde maar ben er niet zeker van...
Sorento 3.3 & Adria Adora 572ut met Fortex Aronde luifel , E&P 6 steuns levelsysteem.
"" keep your friends close but your enemies closer ""
"" keep your friends close but your enemies closer ""
Re: Bye bye Jeep, hello Sorento.
RE.gif
Zie voorgaand bericht. Die koreanen maken tegewoordig mooie en beste auto`s met best wel veel garantiejaren (5 jaar Hyundai en 7 jaar Kia) en zijn beide van hetzelfde concern, maar ze houden er geen rekening mee dat de auto`s en met name vooral in Nederland er een trekhaak onder gemonteerd wordt en zeker bij de modellen die wel wat mogen trekken. Onze dealer heeft dat bij ons toen aangegeven dat je er beter altijd wanneer er een trekhaak onder moet er dan het beste gelijk verzwaarde veren onder kan monteren.
Kan volgens mij tegenwoordig vanaf fabriek maar weet dan niet of je de kwaliteit hebt die je wil. Wij hebben het gelijk bij de dealer laten doen destijds en is niet echt duur. Voor ons toen €300,00 en hebben de oude(nieuwe) veren toen meegenomen op ons verzoek en die hebben we toen weer kunnen verkopen via s`lands bekendste verkoopsite
Zie voorgaand bericht. Die koreanen maken tegewoordig mooie en beste auto`s met best wel veel garantiejaren (5 jaar Hyundai en 7 jaar Kia) en zijn beide van hetzelfde concern, maar ze houden er geen rekening mee dat de auto`s en met name vooral in Nederland er een trekhaak onder gemonteerd wordt en zeker bij de modellen die wel wat mogen trekken. Onze dealer heeft dat bij ons toen aangegeven dat je er beter altijd wanneer er een trekhaak onder moet er dan het beste gelijk verzwaarde veren onder kan monteren.
Kan volgens mij tegenwoordig vanaf fabriek maar weet dan niet of je de kwaliteit hebt die je wil. Wij hebben het gelijk bij de dealer laten doen destijds en is niet echt duur. Voor ons toen €300,00 en hebben de oude(nieuwe) veren toen meegenomen op ons verzoek en die hebben we toen weer kunnen verkopen via s`lands bekendste verkoopsite
Caravan die getrokken wordt door een auto
-
- Berichten: 700
- Lid geworden op: do 10 aug 2017 18:22
Re: Bye bye Jeep, hello Sorento.
Bij mijn Sorento zakt de vering met 100 kg op de trekhaak + bagage achterin + dakkoffer met voortent enz. 1-2 cm of iets dergelijks, nauwelijks waarneembaar. De allereerste Sorento's hebben dempers gehad die zichzelf automatisch op een bepaald niveau konden pompen met eigen veerbwegingen. Die heb ik niet, en toch geen enkel probleem.Theo de Man schreef:Las zojuist nog ergens een oud topic over de vering van het oudere model Sorento, nu is mijn vraag of iemand weet hoe het zit met het type Sorento dat wij nu hebben, zou de vering voldoende zijn of moeten hier eventueel verzwaarde veren onder??
Ik heb een beetje als maatstaf dat als ik bij de Jeep op de trekhaak ging staan met mijn 100kg dan ging die een fractie naar beneden en bij de Sorent lijkt het hetzelfde maar ben er niet zeker van...
Deze V6 Sorento's zijn gemaakt om betonmolen aanhangers en paarden trailers ( en grote caravans ) te trekken, en iedereen die er nu nog in rijdt doet dat ook want daar zijn ze met hun (lichte) vrachtwagen-achtige bouw goed voor. De starre achteras en ladderframe is ook uitermate geschikt om loeizwaar te trekken en hoge krachten te verwerken. 1500 kg is een lachertje. In off road omstandigheden kan het hele autogewicht op 1 veer terechtkomen....dacht je dat ze daar veren onder zetten die zomaar inzakken met een beetje druk erop ?
Het zijn uiterst bedrijfsmatige trekkers. Niet te luxe en te overgemotoriseerd. Gewoon precies genoeg voor 2.8/3.5 ton treklast en/of off road condities die bijna in de buurt komen van die van echte terreinbeulen. Je mist alleen wat grondspeling en diff locks op alle assen. ( ipv enkel centrale lock )
- Theo de Man
- Berichten: 421
- Lid geworden op: zo 4 jan 2015 12:22
- Locatie: Thuvine
Re: Bye bye Jeep, hello Sorento.
RE.gif
@Peter
Hartelijk dank voor deze informatie uit eigen ervaring ,dit is precies waar ik om vroeg en ben nu in ieder geval gerust om de car in maart weer aan te haken door deze info.
By The Way::: was jij niet al eerder forumlid ??? ik zie nu de datum van augustus dit 2017!!!! .....
@Peter
Hartelijk dank voor deze informatie uit eigen ervaring ,dit is precies waar ik om vroeg en ben nu in ieder geval gerust om de car in maart weer aan te haken door deze info.
By The Way::: was jij niet al eerder forumlid ??? ik zie nu de datum van augustus dit 2017!!!! .....
Sorento 3.3 & Adria Adora 572ut met Fortex Aronde luifel , E&P 6 steuns levelsysteem.
"" keep your friends close but your enemies closer ""
"" keep your friends close but your enemies closer ""
-
- Berichten: 514
- Lid geworden op: wo 18 mar 2015 17:58
- Locatie: Haarlem
Re: Bye bye Jeep, hello Sorento.
Theo van harte met de nieuwe trekker wij wensen je veel gezonde km met deze kombinatie .
(Banden spanning achter is erg belangrijk) Gr. Jan
(Banden spanning achter is erg belangrijk) Gr. Jan
-
- Berichten: 700
- Lid geworden op: do 10 aug 2017 18:22
Re: Bye bye Jeep, hello Sorento.
RE.gif
Bandenspanning en profieldiepte ( en 4 x zelfde merk/type/maat band ) is enorm belangrijk bij deze auto's : bandomtrek mag namelijk rondom maar 2 mm ( !! ) verschillen of de Torque-On-Demand tussenbak gaat enorm slijten.
De Sorento van TS is een nieuwere versie dus ik weet niet of die al onderhoudsvrije kruiskoppelingen en schuifstukken op de assen heeft maar als dat niet zo is, is het de moeite waard die zeer regelmatig te smeren, dan blijven ze goed. De smeernippel van de kleinere kruiskoppeling waar je niet bij kunt met een normaal koppelstuk kun je indrukken met een naaldadapter. ( er zijn veel garages en dealers geweest die dat niet doen/vergeten met als gevolg dat sommige assen nooit gesmeerd zijn geweest voor ze vastliepen )
Mocht je ook de A5SR1/2 automaat hebben : De speciale ATF vloeistof ( in mysterieuze op KIA na opdrukloze witte flessen die zoveel kostten als vloeibaar goud ) die allang niet meer verkrijgbaar zijn is niets anders dan Matic-J of JASO-1 standaard voor aziatische automaatbakken. De automaatbak is Nissan technologie.....veel goed verkrijgbare Multi-ATF voldoet aan die oudere normen dus kun je risicoloos erin gieten. Destijds zijn wel veel bakken gesloopt door er DEXRON II/III in te gieten zonder die Matic-J spec, omdat de eerste Sorento 4 speed automaat bakken dat gebruikten en Multi-ATF met die specificaties er nog niet was...
Verder is het een "normale" auto
Bandenspanning en profieldiepte ( en 4 x zelfde merk/type/maat band ) is enorm belangrijk bij deze auto's : bandomtrek mag namelijk rondom maar 2 mm ( !! ) verschillen of de Torque-On-Demand tussenbak gaat enorm slijten.
De Sorento van TS is een nieuwere versie dus ik weet niet of die al onderhoudsvrije kruiskoppelingen en schuifstukken op de assen heeft maar als dat niet zo is, is het de moeite waard die zeer regelmatig te smeren, dan blijven ze goed. De smeernippel van de kleinere kruiskoppeling waar je niet bij kunt met een normaal koppelstuk kun je indrukken met een naaldadapter. ( er zijn veel garages en dealers geweest die dat niet doen/vergeten met als gevolg dat sommige assen nooit gesmeerd zijn geweest voor ze vastliepen )
Mocht je ook de A5SR1/2 automaat hebben : De speciale ATF vloeistof ( in mysterieuze op KIA na opdrukloze witte flessen die zoveel kostten als vloeibaar goud ) die allang niet meer verkrijgbaar zijn is niets anders dan Matic-J of JASO-1 standaard voor aziatische automaatbakken. De automaatbak is Nissan technologie.....veel goed verkrijgbare Multi-ATF voldoet aan die oudere normen dus kun je risicoloos erin gieten. Destijds zijn wel veel bakken gesloopt door er DEXRON II/III in te gieten zonder die Matic-J spec, omdat de eerste Sorento 4 speed automaat bakken dat gebruikten en Multi-ATF met die specificaties er nog niet was...
Verder is het een "normale" auto
Laatst gewijzigd door Peter 1969 op vr 24 nov 2017 21:02, 1 keer totaal gewijzigd.
Re: Bye bye Jeep, hello Sorento.
RE.gif
leg eens uit hoe je dat precies bedoelt, omtrek 2mm is maar heel weinig namelijk
leg eens uit hoe je dat precies bedoelt, omtrek 2mm is maar heel weinig namelijk
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB
-
- Berichten: 700
- Lid geworden op: do 10 aug 2017 18:22
Re: Bye bye Jeep, hello Sorento.
Staat letterlijk zo in het intructie boekje en moet je ook letterlijk nemen.
Bij auto's met deze tussenbakken moet je met een profieldieptemeter het profiel in de gaten houden en banden van voor naar achter wisselen als het verschil naar de 2 mm neigt. En als je banden vervangt is dat altijd x 4 zelfde merk/type/profiel
Doe je dat goed is het een betrouwbaar systeem ( Borg Warner ) maar bij vele argeloze ( tweede of derde ) eigenaars is de tussenbak op die manier beschadigd geraakt.
In veel gevallen "valt het mee" omdat meestal de driedubbele ketting opgerekt is en vervangen moet worden ( al heeft men vaak complete en dure vervangende tussenbakken aangesmeerd ) maar het is toch een kleine bak revisie. Tegenwoordig kun je op YT stap voor stap zien hoe je dat moet doen als je het lef ertoe hebt. ( of minstens kunt zien hoe dat ding in elkaar zit ) Maar soms hebben ook de assen of het voorste differentieel schade opgelopen.
Dat was nog een geavanceerd AWD systeem ( voor die tijd ) zonder de huidige gevanceerde electronica die 0-50 % van de aandrijfkracht naar voren kon sturen bij slipdetectie op een van de wielen. Voordeel was dat ie ook in 4x4 gelockt kan worden. Met te groot omtrekverschil doet ie dat echter ontrecht/te vaak en dan gaat het mis. In Australie hebben ze dat systeem ook niet gebruikt, op die stofwegen slijt het te hard.
Bij auto's met deze tussenbakken moet je met een profieldieptemeter het profiel in de gaten houden en banden van voor naar achter wisselen als het verschil naar de 2 mm neigt. En als je banden vervangt is dat altijd x 4 zelfde merk/type/profiel
Doe je dat goed is het een betrouwbaar systeem ( Borg Warner ) maar bij vele argeloze ( tweede of derde ) eigenaars is de tussenbak op die manier beschadigd geraakt.
In veel gevallen "valt het mee" omdat meestal de driedubbele ketting opgerekt is en vervangen moet worden ( al heeft men vaak complete en dure vervangende tussenbakken aangesmeerd ) maar het is toch een kleine bak revisie. Tegenwoordig kun je op YT stap voor stap zien hoe je dat moet doen als je het lef ertoe hebt. ( of minstens kunt zien hoe dat ding in elkaar zit ) Maar soms hebben ook de assen of het voorste differentieel schade opgelopen.
Dat was nog een geavanceerd AWD systeem ( voor die tijd ) zonder de huidige gevanceerde electronica die 0-50 % van de aandrijfkracht naar voren kon sturen bij slipdetectie op een van de wielen. Voordeel was dat ie ook in 4x4 gelockt kan worden. Met te groot omtrekverschil doet ie dat echter ontrecht/te vaak en dan gaat het mis. In Australie hebben ze dat systeem ook niet gebruikt, op die stofwegen slijt het te hard.
Re: Bye bye Jeep, hello Sorento.
Geen 2 mm omtrek dus, maar 2 mm profiel diepte...
Verzonden vanaf mijn iPhone 7 met Tapatalk
Verzonden vanaf mijn iPhone 7 met Tapatalk
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB
-
- Berichten: 700
- Lid geworden op: do 10 aug 2017 18:22
Re: Bye bye Jeep, hello Sorento.
RE.gif
Je hebt gelijk
profieldiepteverschil > 2mm (of het omtrekverschil > 2cm).
Je hebt gelijk
profieldiepteverschil > 2mm (of het omtrekverschil > 2cm).
- Theo de Man
- Berichten: 421
- Lid geworden op: zo 4 jan 2015 12:22
- Locatie: Thuvine
Re: Bye bye Jeep, hello Sorento.
Fijn dat jullie meedenken,deze info sla ik ff op natuurlijk.
Sorento 3.3 & Adria Adora 572ut met Fortex Aronde luifel , E&P 6 steuns levelsysteem.
"" keep your friends close but your enemies closer ""
"" keep your friends close but your enemies closer ""
Re: Bye bye Jeep, hello Sorento.
Bij mij in het instructieboekje staat wielen om de 10.000 km rouleren omdat de banden niet alle hetzelfde profiel diepte meer hebben na de 10.000 km.
Reservewiel achterop word niet meegeteld.
Reservewiel achterop word niet meegeteld.
Suzuki Grand Vitara 2.4 Exclusief met Fendt Saphir 510 TG, Truma SER mover en Alko ATC + ATC Display.
Re: Bye bye Jeep, hello Sorento.
Tja, dat is wel een nadeel van de fulltime All of Four Wheel Drive. Met die oude 4x4-systemen was een kwestie van het pookje omzetten op het onverharde en werden profielverschillen, verschillen in profieldiepte e.d. meestal wel voor lief genomen.
Maar op die Sorento kun je toch gewoon fijne BFG's AT's leggen? Gaan 80.000 km mee, hebben winterkeurmerk en zijn relatief goedkoop.
Maar op die Sorento kun je toch gewoon fijne BFG's AT's leggen? Gaan 80.000 km mee, hebben winterkeurmerk en zijn relatief goedkoop.
Re: Bye bye Jeep, hello Sorento.
ZOEMZOEMZOEM
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB
-
- Berichten: 700
- Lid geworden op: do 10 aug 2017 18:22
Re: Bye bye Jeep, hello Sorento.
RE.gif
Inderdaad. sintoren.gif
Inderdaad. sintoren.gif
Re: Bye bye Jeep, hello Sorento.
Zoemzoem in de zin van gezoem banden?
Ach nee, dat was vroeger misschien zo. Maar die BFG AT's van tegenwoordig hoor je nauwelijks meer hoor. En als er geluid van zou komen wordt dat in menig 4x4 heus wel overstemd door motorgeluid en windgeruis. Ga je richting Muds of andere banden voor zwaar terrein, dan ga je het wel horen op het asfalt ja.
Ach nee, dat was vroeger misschien zo. Maar die BFG AT's van tegenwoordig hoor je nauwelijks meer hoor. En als er geluid van zou komen wordt dat in menig 4x4 heus wel overstemd door motorgeluid en windgeruis. Ga je richting Muds of andere banden voor zwaar terrein, dan ga je het wel horen op het asfalt ja.
Re: Bye bye Jeep, hello Sorento.
RE.gif
zo even een willekeurig niet te duur bandje in dezelfde maat erbij gezocht, 5db 5!! verschil met de BFG, ik weet het niet hoor
https://www.banden-popgom.nl/autobanden ... -r17-121-s
https://www.oponeo.nl/banden-details/no ... #148157143
zo even een willekeurig niet te duur bandje in dezelfde maat erbij gezocht, 5db 5!! verschil met de BFG, ik weet het niet hoor
https://www.banden-popgom.nl/autobanden ... -r17-121-s
https://www.oponeo.nl/banden-details/no ... #148157143
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB
-
- Berichten: 2177
- Lid geworden op: ma 13 jun 2011 19:51
- Locatie: Utrechtse Heuvelrug
- Contacteer:
Re: Bye bye Jeep, hello Sorento.
Volvo AWD is ook erg gevoelig voor verschillende merken
banden of meer als 2 mm profielverschil tussen voor en achter.
En wel meer merken hebben dat, zelfs subaru.
Ook vinden ze het niet fijn als je met de
vakantie de banden harder oppompt.
En AT's die je niet hoort, ik heb de grabber AT2 en die hoor je echt wel.
En de BF AT KO2 is nog groffer dus echt niet stiller.
Geen wel lang mee, nog 9 mm profiel na 40000 km.
Maar ik kan er mee leven, goed op nat gras en in het bos.
Kijk anders eens naar de general tire AT3, is minder grof qua profiel.
Ook sneeuwvlok in berg merkteken en veel goedkoper als de KO2.
Eric
banden of meer als 2 mm profielverschil tussen voor en achter.
En wel meer merken hebben dat, zelfs subaru.
Ook vinden ze het niet fijn als je met de
vakantie de banden harder oppompt.
En AT's die je niet hoort, ik heb de grabber AT2 en die hoor je echt wel.
En de BF AT KO2 is nog groffer dus echt niet stiller.
Geen wel lang mee, nog 9 mm profiel na 40000 km.
Maar ik kan er mee leven, goed op nat gras en in het bos.
Kijk anders eens naar de general tire AT3, is minder grof qua profiel.
Ook sneeuwvlok in berg merkteken en veel goedkoper als de KO2.
Eric
Privé : toyota avensis station 2.0 automaat. (2008)
Zakelijk rijdt ik een VW ID3.
En de caravan???
Die huren wij altijd.
Zakelijk rijdt ik een VW ID3.
En de caravan???
Die huren wij altijd.
Re: Bye bye Jeep, hello Sorento.
Kijk aan, dat bedoel ik. 5 db is nog minder verschil dan ik dacht. Het geluid van een vallend blad is zelfs al 10db.Micky schreef:RE.gif
zo even een willekeurig niet te duur bandje in dezelfde maat erbij gezocht, 5db 5!! verschil met de BFG, ik weet het niet hoor
En Eric, die AT3 lijkt me een goed alternatief. Kende ik niet. Een stille AT-band bestaat inderdaad niet, maar vergeet ook niet dat iedere band geluid maakt. Het geluid van de zomerbanden onder onze Subaru is tot tegen de 100 km/u het meest overheersend aan de binnenkant, bij rustig rijden uiteraard.
Re: Bye bye Jeep, hello Sorento.
RE.gif
Sorry, dan heb jij geen kaas gegeten van geluidsreductie 5 db bij 75db is best veel kan ik je vertellen
Sorry, dan heb jij geen kaas gegeten van geluidsreductie 5 db bij 75db is best veel kan ik je vertellen
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB