Ervaring als trekauto Kia Niro

Ervaring als trekauto Kia Niro

Berichtdoor Jan48 » ma 11 sep 2017 21:22

Heeft iemand al ervaring met de nieuwe hybride auto Kia Niro als trekauto voor een caravan van max 1200 kg (beladen).
Je hoort er erg verschillend over vooral in heuvelachtig, bergachtig gebied...
Alvast bedankt collega's............
Jan48
 
Berichten: 2
Geregistreerd: zo 15 jan 2017 13:30

Re: Ervaring als trekauto Kia Niro

Berichtdoor PeterD » ma 11 sep 2017 21:29

https://www.kiaclub.nl/topic/20822-caravan-trekken/

Volgens mij zit je grote broer ook op dat forum. Jan58
Wij hebben een caravan en die wordt getrokken door een auto.
Avatar gebruiker
PeterD
 
Berichten: 1220
Geregistreerd: za 24 maart 2007 09:57
Woonplaats: Huizen.

Re: Ervaring als trekauto Kia Niro

Berichtdoor Ab » ma 11 sep 2017 21:43

Vlgs de test door de KCK gaat het uitstekend.
Het is een recht om te zeggen wat je denkt.
Zie het als een plicht om te denken voor je iets zegt.

Fendt Diamant 560 TG. Simpark mover. Dodge RAM 1500 Laramie Longhorn 5,7 Hemi
Ab
Moderator
 
Berichten: 14983
Geregistreerd: do 30 aug 2007 22:17
Woonplaats: Midden Nederland

Re: Ervaring als trekauto Kia Niro

Berichtdoor Jan48 » ma 11 sep 2017 21:57

Bedankt Peter heb intussen de reviews van de Kia club gelezen. De Niro gaat me steeds beter aanstaan......we zullen zien....
Jan48
 
Berichten: 2
Geregistreerd: zo 15 jan 2017 13:30

Re: Ervaring als trekauto Kia Niro

Berichtdoor meeder » di 12 sep 2017 07:54

Wij hebben er ook naar gekeken, het is een mooie auto maar de verhalen die ik gelezen heb zijn iets te wisselend.
Het probleem is een beetje dat als je echt een flinke tijd heuvel op aan het rijden bent je op een gegeven moment toch alleen op de benzinemotor verder moet en die is niet bepaald sterk te noemen.

Daarbij wil ik wel zeggen dat ik er zelf dus geen ervaring mee heb, het is dus van horen zeggen.
Avatar gebruiker
meeder
 
Berichten: 1479
Geregistreerd: ma 4 apr 2016 19:42

Re: Ervaring als trekauto Kia Niro

Berichtdoor Ab » di 12 sep 2017 09:25

Ruim 100 pk..
Dat is meer dan sterk zat .
Je kunt ook terugschakelen met een auto he.
Sommige mensen vergeten dat heb ik het idee.
Met hetzelfde vermogen reed ik in het verleden met
Een combinatie gewicht van 6500 kg de pas over bij de karawanken en het Velebit gebergte.
Plankgas in de eerste versnelling... [aschrik.gif]
Maar kwam er wel.
Dat soort wegen kom je nu niet eens meer tegen.
Het is een recht om te zeggen wat je denkt.
Zie het als een plicht om te denken voor je iets zegt.

Fendt Diamant 560 TG. Simpark mover. Dodge RAM 1500 Laramie Longhorn 5,7 Hemi
Ab
Moderator
 
Berichten: 14983
Geregistreerd: do 30 aug 2007 22:17
Woonplaats: Midden Nederland

Re: Ervaring als trekauto Kia Niro

Berichtdoor Carnavalswiertz » di 12 sep 2017 10:46

In 1981 de Aichelberg omhoog achter een stel vrachtauto's in de een of de twee. Trekker een Citroen CX 2.0 met 106 pk en erachter een Tabbert Comtesse 520 dubbelasser van ik schat zo'n 1400 kg...


Sent from my iPhone using Tapatalk
Volvo V60 PHEV diesel met 283 pk/640 Nm / LMC 522K met ATC / Thule 6200 Omnistar / Truma XT mover
Avatar gebruiker
Carnavalswiertz
 
Berichten: 593
Geregistreerd: zo 22 nov 2015 12:19

Re: Ervaring als trekauto Kia Niro

Berichtdoor Peter 1969 » di 12 sep 2017 11:11

Veel verbrandingsmotoren voor hybride auto's zijn niet ontworpen om als directe aandrijving te werken. Die zijn specifiek ontworpen om in een bepaald toerental maximale stroom te leveren bij een zo efficient mogelijk verbruik. Zoals alle generator aandrijvingen.

Zo'n motor kun je wel gebruiken als directe aandrijving, maar dan vallen de prestaties, het lawaai en verbruik erg tegen.

Het lijkt mij dat je in zo'n auto altijd de e-motor in bedrijf moet houden zodat je niet alleen op de verbrandingsmotor rijdt. Je voor je gaat klimmen erop moet letten dat je dat met redelijk volle accu's doet. Daar is hij op ontworpen. Bovendien is het instant beschikbare koppel van e-motoren erg bruikbaar voor trekken. Bij veel hybrides betekend dat dat je niet boven bepaalde snelheden kunt rijden.

Degenen die het ergst klagen zijn onwillige lease rijders die niet om zulke eco technologie hebben gevraagd en op hoge snelheden willen jakkeren. Dan komt zo'n auto tekort omdat de motor niet is gespecificeerd voor hoge prestaties zonder e-motor. Als je hem gebruikt zoals bedoeld ( gecombineerd vermogen en koppel ) zal hij niet tegen vallen verwacht ik.
Peter 1969
 
Berichten: 255
Geregistreerd: do 10 aug 2017 17:22

Re: Ervaring als trekauto Kia Niro

Berichtdoor PeterD » di 12 sep 2017 11:29

Tja, wat verwacht je. Ik krijg de indruk dat sommigen met de caravan achter de auto net zo hard en makkelijk willen rijden als zonder.
Prima, ga vooral je gang. Ik verwacht die prestaties niet.

Zo extreem als Ab heeft gedaan heb ik niet, maar van 1986 tot 1994 reden wij met een Volvo 340 (mijn chef zei dat het een DAF was) met maar liefst 70pk en een (te) vol geladen Knaus Comfort 365 elk jaar naar Les Landes of de Côte d'Azur. Gewoon in de derde versnelling met wat meer toeren.

Wat dit met dit topic te maken heeft?
Wij hebben een Niro besteld, mede door de gebruikers ervaringen.
Wij hebben een caravan en die wordt getrokken door een auto.
Avatar gebruiker
PeterD
 
Berichten: 1220
Geregistreerd: za 24 maart 2007 09:57
Woonplaats: Huizen.

Re: Ervaring als trekauto Kia Niro

Berichtdoor meeder » di 12 sep 2017 11:46

Maar goed, dat 100pk 20 of 30 jaar geleden genoeg was hoeft nog niet te betekenen dat het in het huidige verkeersbeeld nog steeds voldoende is om met een caravan veilig en verantwoord een berg op te rijden.
Avatar gebruiker
meeder
 
Berichten: 1479
Geregistreerd: ma 4 apr 2016 19:42

Re: Ervaring als trekauto Kia Niro

Berichtdoor Volvodriver » di 12 sep 2017 12:04

RE.gif
Een beetje erg negatief. Het hangt natuurlijk wel af van het formaat caravan. Maar met 100pk kan je echt wel een caravan verantwoord de bergen over trekken. Ook in het huidige verkeer. Een Skoda Fabia met 90 pk kan een Kip Vision met gemak verantwoord de bergen over trekken.
Polar 56/2008 LB (2.3) achter een Volvo V70 2.5T AWD 2005. Een Stoer Zweeds setje. cool.gif
Avatar gebruiker
Volvodriver
 
Berichten: 2980
Geregistreerd: vr 30 jun 2006 19:07
Woonplaats: La Grande Verriere

Re: Ervaring als trekauto Kia Niro

Berichtdoor meeder » di 12 sep 2017 12:22

Ik vond het met een Toyota Auris met 132pk niet heel prettig met de Vision er achter. Natuurlijk lukt het wel, en ook met een redelijke snelheid maar het was voor mij verschrikkelijk vermoeiend om de hele dag alleen in de 3e of 4e versnelling te rijden om de motor boven de 3500tpm te houden of als het echt omhoog ging boven de 4500tpm te houden.
Vermoeiend kan dus ook een nadelig effect op de verkeersveiligheid hebben omdat je minder aandacht hebt voor de omgeving.
Het werd bij deze auto voornamelijk veroorzaakt omdat het maximum koppel van 160Nm pas bij 4400tpm beschikbaar was.
Avatar gebruiker
meeder
 
Berichten: 1479
Geregistreerd: ma 4 apr 2016 19:42

Re: Ervaring als trekauto Kia Niro

Berichtdoor Volvodriver » di 12 sep 2017 14:35

Dat koppel kan je inderdaad de das om doen bij dat toerental. Neemt niet weg dat ik met mijn eerste combi in 2002 "slechts" 109pk en 165 Nm koppel (bij 3300 rpm) had. En daarmee zeer ontspannen de Tilff zijn opgeklommen (terug naar 4 dat wel) en heel relaxed in Nice zijn aangekomen. Met 950 kg Beyerland aan de haak. Kruissnelheid lag toen ook op circa 100 km/u. 110 op de teller.
(Helaas) heb ik deze combi niet meer maar ik zou het zo weer doen. Het is gewoon goed te doen.

Nu heb ik 100 pk meer en het dubbele aantal Nm. Ook de caravan weegt 600 kg meer. Dat rijdt ook net zo ontspannen.

On Topic.
De Niro zou het in theorie dus gewoon moeten kunnen doen. Wel met wat hobbels en bobbels maar 100pk is niet te weinig. En ik vermoed dat het koppel ook wat beter is dan 160 of 165 Nm.

Edit: het koppel valt mij tegen overigens. Iets van 145 Nm. Het blijkt een ongeblazen motor te zijn.
Polar 56/2008 LB (2.3) achter een Volvo V70 2.5T AWD 2005. Een Stoer Zweeds setje. cool.gif
Avatar gebruiker
Volvodriver
 
Berichten: 2980
Geregistreerd: vr 30 jun 2006 19:07
Woonplaats: La Grande Verriere

Re: Ervaring als trekauto Kia Niro

Berichtdoor Ab » di 12 sep 2017 15:38

Ja..als je elke dag rijdt met een zware caravan of aanhanger heb je een andere auto nodig.
Maar een keer per jaar eens een caravan van 1200 kg.. dan ben je wel duur uit.
Dan is een Niro een veel betere keus.
Solo rijdt het prima.
En als je echt koppel nodig hebt komt er een boel bij van de elektrische aandrijving.
Het is een recht om te zeggen wat je denkt.
Zie het als een plicht om te denken voor je iets zegt.

Fendt Diamant 560 TG. Simpark mover. Dodge RAM 1500 Laramie Longhorn 5,7 Hemi
Ab
Moderator
 
Berichten: 14983
Geregistreerd: do 30 aug 2007 22:17
Woonplaats: Midden Nederland

Re: Ervaring als trekauto Kia Niro

Berichtdoor meeder » di 12 sep 2017 17:38

De elektromotor helpt inderdaad veel. Ik ben zeker benieuwd naar de ervaringen met een caravan en met name of de capaciteit van de accu groot genoeg is om langdurig te ondersteunen als je bergop gaat.
Als hij toch volledig op de benzinemotor terug moet vallen hou je inderdaad maar 100pk en 145Nm over in een auto die ruim 1400kg weegt.
Door dat gewicht zou het natuurlijk wel een hele stabiele combinatie kunnen zijn.
Avatar gebruiker
meeder
 
Berichten: 1479
Geregistreerd: ma 4 apr 2016 19:42

Re: Ervaring als trekauto Kia Niro

Berichtdoor Micky » di 12 sep 2017 17:43

Ik ben benieuwd naar de ervaringen, ik ben geen Kia fan, maar vind de Niro echt een hele geslaagde auto thumbup.gif thumbup.gif
VW Passat Variant Highline (2016), R-Line, 190Pk TDI 400NM 4Motion DSG. Kip KG45 TLB, zonnepanelen, Reich Mover, Primus, Fortex Aronde

Afbeelding
Avatar gebruiker
Micky
 
Berichten: 20890
Geregistreerd: do 25 maart 2010 23:31
Woonplaats: Overijssel

Re: Ervaring als trekauto Kia Niro

Berichtdoor PeterD » di 12 sep 2017 19:58

Die ervaringen kan ik dit jaar niet meer geven. De caravan staat al in de stalling als de Niro geleverd wordt.
Maaruh kijk eens op het Kia forum via de link die aan het begin van het draadje staat.
Wij hebben een caravan en die wordt getrokken door een auto.
Avatar gebruiker
PeterD
 
Berichten: 1220
Geregistreerd: za 24 maart 2007 09:57
Woonplaats: Huizen.

Re: Ervaring als trekauto Kia Niro

Berichtdoor Peter 1969 » wo 13 sep 2017 15:53

Sommigen van jullie beseffen nog steeds niet dat het geen normale auto motor van 100 pk/145 Nm zal betreffen, maar een motor die qua koppel/toeren karakteristieken ontworpen zal zijn om efficient de accu's op te laden/de e-motor(en) te voeden en de auto te kunnen aandrijven met behulp van de e motor(en)

Vaak is het ook nog een ( in licentie gebouwd ) bestaand blok met andere opbouw en aansturing. Dat "hetzelfde" blok in een andere auto ligt zegt dan niets over wat het blok in deze auto doet.

Echte generator aandrijvingen hebben geen vermogens en koppel "kromme" en zijn bij wijze van spreken zo plat als een pannenkoek. Meer toeren maken zal bij zo'n motor niet resulteren in (veel) meer vermogen of koppel. Die is volledig beschikbaar in een bepaald bereik waarin zo efficient mogelijk stroom wordt opgewekt. Zulke motoren draaien vaak maar op 1 continue toerental.

Maar dit is geen generator aandrijving, maar een hybride. Dat betekend dat de gekozen en aangepaste motor een beetje van beide karakteristieken zal hebben. In geen enkel geval zo krachtig als een gewone automotor van 100pk/145 Nm en ook niet zo efficient als een echte generator-aandrijving. Maar in gecombineerd gebruik wel prestaties zoals gespecificeerd, en dus voldoende.

Het is gewoon een oliedomme fout zo'n auto alleen op de verbrandingsmotor te laten lopen. Lawaai, slurpen en geringe prestaties zijn dan het resultaat. En je kijkt dan raar op je neus als je verwacht dat met meer toeren ook meer vermogen en koppel vrij komt.....niet per definitie dus.....wel meer lawaai.

En dat ligt dan niet aan de auto of het ontwerp, maar aan de weinig bewuste gebruiker.

Daarom zullen mensen die hiervoor kiezen en de auto gebruiken waarvoor hij bedoeld is heel tevreden zijn. En daarom zul je zien dat diegenen die hem opgedrongen krijgen ( bepaald type lease rijders ) ervan balen en klagen. Dat laatste is jammer, want dan krijgt een goed product een slechte reputatie.
Peter 1969
 
Berichten: 255
Geregistreerd: do 10 aug 2017 17:22

Re: Ervaring als trekauto Kia Niro

Berichtdoor Ab » wo 13 sep 2017 16:14

Er klaagt niemand over de Niro..
Integendeel.
En het verbruik is ook redelijk.
Het zal dus wel meevallen met die motor die daar in zit.
Ja..een Prius is zuiniger.
Maar die mag niks trekken. En ziet er niet uit ook naar mijn mening.
Het is een recht om te zeggen wat je denkt.
Zie het als een plicht om te denken voor je iets zegt.

Fendt Diamant 560 TG. Simpark mover. Dodge RAM 1500 Laramie Longhorn 5,7 Hemi
Ab
Moderator
 
Berichten: 14983
Geregistreerd: do 30 aug 2007 22:17
Woonplaats: Midden Nederland

Re: Ervaring als trekauto Kia Niro

Berichtdoor Volvodriver » wo 13 sep 2017 16:52

RE.gif RE.gif
Oliedomme denkfout om te denken en aan te nemen dat wij niet beseffen of weten wat hybride inhoudt. Zie antwoord hierboven.
Polar 56/2008 LB (2.3) achter een Volvo V70 2.5T AWD 2005. Een Stoer Zweeds setje. cool.gif
Avatar gebruiker
Volvodriver
 
Berichten: 2980
Geregistreerd: vr 30 jun 2006 19:07
Woonplaats: La Grande Verriere

Re: Ervaring als trekauto Kia Niro

Berichtdoor erichendri » wo 13 sep 2017 23:17

Denk dat het wel meevalt met waar de motor voor is ontworpen.
Meeste electrohulp is met weg rijden en hij zal
ook wel een stuk alleen op de accu kunnen rijden.
En hoelang hij mee helpt onderweg wet ik niet.
Bij gewoon rijden zal er wel een keuze schakelaar inzitten.
Heeft de XC90 ook en bijladen tijdens rijden kost veel brandstof.
Conradi weet dat wel, las ergens +30%.

Eric
Subaru legacy lll station (2000) 2.0 (125 pk) MT5 met H/L.
En de caravan???
Die huren wij altijd.
erichendri
 
Berichten: 733
Geregistreerd: ma 13 jun 2011 18:51
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug

Re: Ervaring als trekauto Kia Niro

Berichtdoor PeterD » do 14 sep 2017 06:41

erichendri schreef:.........
Bij gewoon rijden zal er wel een keuze schakelaar inzitten..........


Nee, die zit er niet in. De auto bepaalt het helemaal zelf.
Wij hebben een caravan en die wordt getrokken door een auto.
Avatar gebruiker
PeterD
 
Berichten: 1220
Geregistreerd: za 24 maart 2007 09:57
Woonplaats: Huizen.

Re: Ervaring als trekauto Kia Niro

Berichtdoor Carnavalswiertz » do 14 sep 2017 06:58

Conradi weet dat wel, las ergens +30%.

Eric[/quote]

Bij mijn Volvo V60 D6 PIH werd gezegd bij inschakelen van "bijladen" dat dit circa 1.0-1.5 ltr/100 km zou kosten. Dit is bij het aansluitende stadsverkeer dan weer ruimschoots terug te verdienen (uiteraard allemaal met "losse" auto).
In mijn beleving is de besparing nogal marginaal, en het is moeilijk (onmogelijk) het precies te meten.


Sent from my iPhone using Tapatalk
Volvo V60 PHEV diesel met 283 pk/640 Nm / LMC 522K met ATC / Thule 6200 Omnistar / Truma XT mover
Avatar gebruiker
Carnavalswiertz
 
Berichten: 593
Geregistreerd: zo 22 nov 2015 12:19

Re: Ervaring als trekauto Kia Niro

Berichtdoor Conradi » do 14 sep 2017 08:38

De Kia Niro is één van de eerste soft-hybrides. Dat is een doorontwikkeling waar de Toyota Prius ooit mee is begonnen. De elektromotor zit in de versnellingsbak en de generator plus accu zit daar in de buurt. Verbrandingsmotor en e-aandrijving vormen dus een assemblage-unit. Dat maakt het simpeler maar vooral goedkoper. De komende jaren zullen alle fabrikanten dat gaan toepassen.

De hybride heeft vooral voordelen met stadsverkeer. Optrekken kan met de elektromotor veel beter en constant rijden (50~70 km/u) is ‘ie veel zuiniger. Vooral dat optrekken merk je direct als er een caravan achter hangt. De e-motor heeft direct het volle koppel, dus rij je heel makkelijk weg, ook als er 1300kg achter hangt. Met afremmen en berg afwaarts laadt de accu weer gratis op.
Door de compacte unit, en de kleine accu, blijft het gewicht ook beperkt. De Niro weegt een keurige 1400 kg, terwijl klassieke hybrides zo'n 200kg zwaarder zijn.

Echter, de accu heeft ‘maar’ 1,5 kWh. Op de autobaan verbruikt de e-motor heel veel omdat het koppel gelijk blijft, maar het toerental enorm toeneemt. Waar ik in de stad (max 70 km/u) een dikke 25 km haal (9,5 kWh accu) , haal ik vol-elektrisch op de autobaan nog geen 5 km. Daarnaast is de fut er boven de 80 wel uit. Kortom de assistentie van de motor op lange autobaan-hellingen is echt heel beperkt, of eigenlijk nihil.
Viel me op dat de ANWB daar in haar ‘Ardennen-test’ ook geen uitspraak over doet. Ook Kia - wel met veel mooie woorden - zegt daar niets over.

Op een helling bijladen heeft ook geen zin: sowieso gaat dat ten koste van het vermogen dat voor het trekken van de caravan beschikbaar is. Daarnaast is bijladen vanuit de verbrandingsmotor relatief inefficiënt en dus ongunstig in verbruik. Als ik de accu laat bijladen genereert dat al snel 10~15% meer verbruik.
Ik rij daarom alleen nog op benzine met de caravan er achter en bewaar de e-energie voor het laatste stukje rond en op de camping. Op vlak terrein is de range minder dan helft in vergelijk zonder caravan.

Kortom, ik verwacht dat de Kia in de bergen rijdt als iedere ander auto met een 100 pk en 145 Nm motor. Als ik links en rechts reactie van eigenaren lees, melden die ongeveer hetzelfde.
Laatst bijgewerkt door Conradi op do 14 sep 2017 08:57, in totaal 1 keer bewerkt.
Adria Adora 613 achter Volvo XC90 T8 Twin Engine
Avatar gebruiker
Conradi
 
Berichten: 1898
Geregistreerd: zo 15 feb 2015 11:22

Re: Ervaring als trekauto Kia Niro

Berichtdoor Ab » do 14 sep 2017 08:47

Dat denk ik ook.
Met als extra tijdelijk een bult extra trekkracht van de elektromotor als je dat wilt.
Het is een recht om te zeggen wat je denkt.
Zie het als een plicht om te denken voor je iets zegt.

Fendt Diamant 560 TG. Simpark mover. Dodge RAM 1500 Laramie Longhorn 5,7 Hemi
Ab
Moderator
 
Berichten: 14983
Geregistreerd: do 30 aug 2007 22:17
Woonplaats: Midden Nederland

Volgende

Keer terug naar Trekauto en Caravan-Auto combinaties

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 6 gasten