Besteld: Opel Vivaro Sport L2H1 140 PK dubbele cabine.

arnovariante

Re: Besteld: Opel Vivaro Sport L2H1 140 PK dubbele cabine.

Bericht door arnovariante » za 7 mei 2016 16:00

Ik zal eens kijken!
Bedankt voor de tips.

arnovariante

Re: Besteld: Opel Vivaro Sport L2H1 140 PK dubbele cabine.

Bericht door arnovariante » wo 1 jun 2016 19:42

Ik heb de afpraak met ZIP geannuleerd.
Stond voor 08-06 maar ik heb dan sowieso geen tijd.
Nu ZIP geannuleerd is verdiep ik me maar eens verder in ATM, ik heb ze gesproken, klinkt goed.
Tuning wordt zeker niet gedetecteerd bij onderhoud en/of uitlezen van de BC.
En met vermogensrun voor € 490, wel minder winst van PK en Nm.

Marco B
Berichten: 52
Lid geworden op: wo 30 mar 2016 03:16

Re: Besteld: Opel Vivaro Sport L2H1 140 PK dubbele cabine.

Bericht door Marco B » zo 3 jul 2016 09:01

Een goede (op maat) gemaakte tuning is erg prettig als je eenmaal kiest voor tuning en je trekt ook nog eens een caravan.

Mijn Opel Movano heeft een "op maat" gemaakte tuning ondergaan. De extra power is niet zozeer explosief maar over een groot toerenbereik meer Koppel (en hoger vermogen uiteindelijk). De enige extra duidelijke duw in de rug is als de turbo erbij komt.

Standaard had mijn bus 150 pK (155 pK bleek op de rollenbank) en nu ongeveer 180 pK. Echter het extra Koppel, dat is echt heel prettig. Je rijdt gewoon relaxed, vanaf 90 km/hr in de 6e versnelling en kan daarmee ook prima versnellen mocht dat nodig zijn. Over het algemeen ontspannen rijden. Het verbruik zonder caravan ligt ook nog eens lager. Ik reed eerst 1 : 10, sinds de tuning (en ik mijn voet rustiger kon houden blij.gif ) is dit 1 : 11.5 geworden. Uiteraard helpt de stabiliteit van het geheel ook mee. Mijn auto is nagenoeg even hoog als de caravan en de rechtuitstabiliteit is zeer goed. Vrachtwagens willen nog wel eens "zuigen", bij inhalen probeer ik de afstand altijd zo max mogelijk te houden dit helpt wel wat. Tenzijn het snelheidsverschil groot is, dan ben je er natuurlijk zo voorbij.

Je kan dus beter wat meer betalen voor een beter product wat aan jou wensen voldoet.

Tegenwind met een groot rijdend oppervlak blijft natuurlijk iets om rekening mee te houden. Ik merk het alleen aan het verbruik.

arnovariante

Re: Besteld: Opel Vivaro Sport L2H1 140 PK dubbele cabine.

Bericht door arnovariante » za 30 jul 2016 11:07

Een meevallertje!
Ik kan een paar dagen eerder van boord en heb daardoor nog tijd om langs ATM te gaan.
De vestiging Brecht was de enige die me nog kon helpen op maandag.
Ik heb aangegeven vooral meer Nm te willen.
PK's en brandstof verbruik is van secundair belang.
Er wordt een vermogensrun gedaan voor en na dus ik ben benieuwd!


Gebruikersavatar
Micky
Berichten: 38406
Lid geworden op: do 25 mar 2010 23:31
Locatie: Overijssel

Re: Besteld: Opel Vivaro Sport L2H1 140 PK dubbele cabine.

Bericht door Micky » ma 1 aug 2016 00:06

Mooi!, ben benieuwd naar de resultaten thumbup.gif
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB

ron2015
Berichten: 104
Lid geworden op: zo 15 mar 2015 20:54

Re: Besteld: Opel Vivaro Sport L2H1 140 PK dubbele cabine.

Bericht door ron2015 » ma 1 aug 2016 05:26

Succes vandaag.
Ben ook wel erg benieuwd.

arnovariante

Re: Besteld: Opel Vivaro Sport L2H1 140 PK dubbele cabine.

Bericht door arnovariante » ma 1 aug 2016 17:21

Uiteindelijk bleek de Vivaro af fabriek al meer PK en Nm te hebben dan opgegeven.
Fabrieksopgave is 140 PK en 340 Nm.
Volgens de 1e Dynorun was het 146 PK en 350 Nm.

Nu zou er volgens de offerte van ATM 20 PK bijkomen en 40 Nm, zou ik dus uitkomen op 160 PK en 380 Nm.
De "monteur" vertelde dat er tuners zijn die de 1e dynorun aanpassen naar beneden zodat het lijkt of de winst die behaald wordt groter is.
Dus dan zouden ze bijvoorbeeld de 1e run op 130 PK en 330 Nm laten uitprinten, het gebeurd nu eenmaal vaker dat auto's niet het vermogen hebben wat wordt opgegeven in de folders. Dit is vooral bij Japans auto's het geval volgens deze monteur.
Met een uitschieter van Kia...., deze zou af fabriek bijna 200 PK hebben terwijl de dyno niet verder kwam dan 160 PK....
Maar hier sta je gewoon naast de monteur als hij met je auto bezig is dus die kans is er niet.
Ik vond het razend interessant allemaal trouwens.

De monteur (ik noem hem maar monteur) vertelde al vrij snel wat waarschijnlijk de uitkomst van de 2e dynorun zou zijn, 180 PK en 400 Nm, er waren al meer 1.6 biturbootjes geweest blijkbaar....

Een half uur later werd de 2e dynorun gedaan, en idd, 180 PK en 400 Nm, wat een verassing.
Dyno Vivaro.jpeg
In deze grafiek zijn de rode lijnen de 1e run en de blauwe lijnen de 2e run.
De rechtse lijnen zijn dan het vermogen (PK) en de linkse lijnen de trekkracht (Nm).
De Nm's zijn rechts af te lezen, de PK's links.

Nu had ik zelf eigenlijk gehoopt beneden 2000 toeren al wat winst in Nm te zien maar dat is nauwelijks mogelijk met een turbo die aangedreven wordt door de uitlaatgassen, ik weet voldoende van motoren om dat te begrijpen en te geloven.

De offerteprijs was €450 inclusief BTW en 2 x dynorun.
Omdat ik het bij de Belgische vestiging in Brecht heb laten doen (lekker dichtbij voor PD) wordt dan de BTW "verlegd" zodat ik die niet hoef te betalen.
En dus was de rekening €370!!!!
Helemaal geweldig!
Heel blij dat Micky zo'n zeikerd is.....
whistle.gif whistle.gif
En de tipgever voor ATM, BEDANKT!!

Ze claimen dat deze tuning niet is te vinden bij een onderhoudsbeurt of foutuitlezing door de dealer, dat schijnt specifiek aan de Opel software te liggen dus hoe dat bij andere merken is weet ik niet.
Als er eens een volledige software update gedaan zou moeten worden zou het kunnen dat de tuning verdwijnt, in dat geval zetten ze hem gewoon gratis terug!

Tijdens het rijden valt het verschil in de 1e en de 2e versnelling nog wel mee, het is er wel maar die versnellingen zijn zo kort dat je al weer moet doorschakelen als je net het verschil merkt.
Maar in de 3 4 5 en 6 is het verschil flink.
Nu was het vermogen met een losse bus al voldoende, nu hoop ik dat het met ons caravannetje erachter ook wat makkelijker gaat.
Ik kan nu in de 6e versnelling blijven als ik wil versnellen vanaf 90 km/uur, als het wat vlotter moet kan ik altijd nog terug naar de 5, voorheen moest dat eigenlijk altijd wel omdat die 6e versnelling niet veel fut had.

Gebruikersavatar
PD
Berichten: 23386
Lid geworden op: wo 16 jul 2014 11:12
Locatie: Wherever I lay my hat...

Re: Besteld: Opel Vivaro Sport L2H1 140 PK dubbele cabine.

Bericht door PD » ma 1 aug 2016 17:25

RE.gif
Geweldig resultaat en je weet dat ik inmiddels een offerte heb aangevraagd, 300pk/650Nm voor de fun knipoog.gif
Fendt Brillant 650 TF (2018), Land Rover Discovery-5 HSE 3.0 TDV6 Black Edition (2018)

arnovariante

Re: Besteld: Opel Vivaro Sport L2H1 140 PK dubbele cabine.

Bericht door arnovariante » ma 1 aug 2016 17:28

Met de mogelijkheid dat je meer krijgt dan wat ze opgeven!
Jouw motor heeft sowieso meer "over" dan mijn 1.6je.

Ferdi

Besteld: Opel Vivaro Sport L2H1 140 PK dubbele cabine.

Bericht door Ferdi » ma 1 aug 2016 17:35

Mooie resultaat en dat uit een 1.6
Je was er toch vandaag geweest. Aan de rollenbank uitdraai te zien had je gisteren al meer vermogen.
Dan had je vandaag net zo goed thuis kunnen blijven [WINKING FACE]


Groeten Ferdi

Gebruikersavatar
Micky
Berichten: 38406
Lid geworden op: do 25 mar 2010 23:31
Locatie: Overijssel

Re: Besteld: Opel Vivaro Sport L2H1 140 PK dubbele cabine.

Bericht door Micky » ma 1 aug 2016 18:51

Prachtig resultaat Arno!!

Wat betreft dat lager vermogen bij eerste run verhaal, daar heb ik nog nooit van gehoord, ik heb ook nooit iets gedaan met Japanse auto's :) ik had bij mijn Octavia 109pk ipv de 105, maar er was ook iemand daar die bij dezelfde auto standaard al 116 pk had ipv 105, de eindresultaten zijn doorgaans behoorlijk vergelijkbaar. Heel veel plezier ervan en je zult het heel goed merken met de caravan erachter!!!


Verzonden vanaf mijn iPad met Tapatalk
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB

Ralf83d
Berichten: 73
Lid geworden op: ma 15 jun 2015 18:07
Locatie: Terneuzen

Re: Besteld: Opel Vivaro Sport L2H1 140 PK dubbele cabine.

Bericht door Ralf83d » ma 1 aug 2016 21:20

Arno je hebt dus iets aan mijn tipje gehad [WINKING FACE].

Maar een prachtig resultaat veel plezier er van.
Mazda 5 2.0 CiTD 110pk en 310nm, wilk 500 100 de luxe 1994

arnovariante

Re: Besteld: Opel Vivaro Sport L2H1 140 PK dubbele cabine.

Bericht door arnovariante » ma 1 aug 2016 21:21

RE.gif
Zeker! thumbup.gif

arnovariante

Re: Besteld: Opel Vivaro Sport L2H1 140 PK dubbele cabine.

Bericht door arnovariante » di 2 aug 2016 07:44

Voor de geïnteresseerden.
Op de FB van GT-Dynamics in Brecht zie ik net dat ze in juli/augustus temperatuurkortingen geven.
Ik denk als je rechtstreeks met die tuner contact op neemt dat je misschien wel goedkoper uit bent dan via ATM.
En als je dus een BTW nummer kunt opgeven betaal je die BTW niet.

Gebruikersavatar
Micky
Berichten: 38406
Lid geworden op: do 25 mar 2010 23:31
Locatie: Overijssel

Besteld: Opel Vivaro Sport L2H1 140 PK dubbele cabine.

Bericht door Micky » di 2 aug 2016 10:15

Dan heb je een zaak/bedrijf, dan betaal je in Nederland de btw ook niet, die vorder je na het kwartaal terug van de belasting..


Sent from my iPhone 6 using Tapatalk
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB

arnovariante

Re: Besteld: Opel Vivaro Sport L2H1 140 PK dubbele cabine.

Bericht door arnovariante » di 2 aug 2016 11:17

RE.gif
Je betaald het wel, maar vordert het terug.
Ik weet hoe het werkt.
Maar deze tuning betaal ik niet zakelijk.
En heb nu dus privé voordeel van het feit dat ik een BTW nummer kon opgeven.
Als ik het gewoon in Eemnes had gedaan had het me meer gekost.

Gebruikersavatar
Micky
Berichten: 38406
Lid geworden op: do 25 mar 2010 23:31
Locatie: Overijssel

Re: Besteld: Opel Vivaro Sport L2H1 140 PK dubbele cabine.

Bericht door Micky » di 2 aug 2016 14:30

Dan klopt er iets niet Arno, deze verkoop staat in Belgie wel degelijk op je zaak geboekt en dus in de papieren, bij een controle (die ze in België best vaak krijgen weet ik uit ervaring) kan er gelinkt worden naar je bedrijf, mijn huidige werkgever heeft hier in Duitsland ook echt problemen me gehad vertelde hij mij. Anders kan iedereen (wij thuis dus ook) met een bedrijfje alles in het buitenland privé excl. btw kopen. De kans is groot dat het allemaal wel meevalt natuurlijk, maar formeel kan het niet op deze manier.


Sent from my iPhone 6 using Tapatalk
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB

arnovariante

Re: Besteld: Opel Vivaro Sport L2H1 140 PK dubbele cabine.

Bericht door arnovariante » di 2 aug 2016 14:34

Tussen formeel en daadwerkelijk zit gelukkig bij de Nl belastingdienst een universum van verschil!
Ze hebben nog maar net mankracht genoeg om voldoende koffie te zetten in de pauze.....

Gebruikersavatar
Carnavalswiertz
Berichten: 1733
Lid geworden op: zo 22 nov 2015 12:19

Re: Besteld: Opel Vivaro Sport L2H1 140 PK dubbele cabine.

Bericht door Carnavalswiertz » di 2 aug 2016 18:32

arnovariante schreef:Tussen formeel en daadwerkelijk zit gelukkig bij de Nl belastingdienst een universum van verschil!
Ze hebben nog maar net mankracht genoeg om voldoende koffie te zetten in de pauze.....




Sent from my iPhone using Tapatalk
Volvo V60 PHEV diesel met 283 pk/640 Nm / LMC 522K met ATC / Thule 6200 Omnistar / Truma XT mover

Gebruikersavatar
Carnavalswiertz
Berichten: 1733
Lid geworden op: zo 22 nov 2015 12:19

Re: Besteld: Opel Vivaro Sport L2H1 140 PK dubbele cabine.

Bericht door Carnavalswiertz » di 2 aug 2016 18:35

arnovariante schreef:Tussen formeel en daadwerkelijk zit gelukkig bij de Nl belastingdienst een universum van verschil!
Ze hebben nog maar net mankracht genoeg om voldoende koffie te zetten in de pauze.....
Hallo via de Intra Communitaire Leveringen op kwartaalsniveau probeert men deze verschillen te detecteren. In hoeverre deze controle effectief is weet ik niet.


Sent from my iPhone using Tapatalk
Volvo V60 PHEV diesel met 283 pk/640 Nm / LMC 522K met ATC / Thule 6200 Omnistar / Truma XT mover

arnovariante

Re: Besteld: Opel Vivaro Sport L2H1 140 PK dubbele cabine.

Bericht door arnovariante » di 2 aug 2016 18:41

Waarschijnlijk net zo effectief als het gehele overheidsapparaat is.
Not dus.

Gebruikersavatar
Micky
Berichten: 38406
Lid geworden op: do 25 mar 2010 23:31
Locatie: Overijssel

Re: Besteld: Opel Vivaro Sport L2H1 140 PK dubbele cabine.

Bericht door Micky » di 2 aug 2016 18:54

Wat ik schreef, er zijn dus wel praktijkvoorbeelden ;) niet dat ik de gok niet zou nemen, maar de manier waarop je het schreef leek alsof het een legale manier is om geen BTW te betalen, dat is het dus alleen als je het op de zaak koopt.

Heb nog een tip voor je, helemaal egaal, aangezien je de aanschaf privé hebt gedaan voor een auto van de zaak, mag je de factuur aftrekken van je bijtelling, net als elke andere euro die je privé betaald voor de zakelijke auto, zoals bijv. De tol op de Franse snelwegen of een wasstraat/parkeerbonnetje, daar wordt je rekening 52% goedkoper van ook in je vrije tijd!


Verzonden vanaf mijn iPad met Tapatalk
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB

arnovariante

Re: Besteld: Opel Vivaro Sport L2H1 140 PK dubbele cabine.

Bericht door arnovariante » di 2 aug 2016 19:01

Thnx voor de tip.
Ik heb er echter nog eens over nagedacht.
scratch.gif
Ga m toch maar gewoon in de kas opnemen.
Deze uitgave kan binnen 1,5 jaar terug verdiend zijn als de brandstofbesparing idd 1 ltr/100 km is.

Gebruikersavatar
Micky
Berichten: 38406
Lid geworden op: do 25 mar 2010 23:31
Locatie: Overijssel

Re: Besteld: Opel Vivaro Sport L2H1 140 PK dubbele cabine.

Bericht door Micky » di 2 aug 2016 19:04

Doe maar niet, die besparing ga je niet hebben. :P ;)


Verzonden vanaf mijn iPad met Tapatalk
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB

Plaats reactie

Terug naar “Trekauto en Caravan-Auto combinaties”